vanha kissa ei syö

vanha pönö

kissamme on 18-vuotias ja sairastaa munuaisten vajaatoimintaa (25% toimii). enimmäkseen se makoilee ja voivottelee. suussa on mätää joten se ei voi oikein syödäkään. on koitettu ruokkia kissaa antamalla sille energiatahnaa joka sisältää vitamiineja. sitä laitetaan huulille jonka se itse nuolee. paino on tippunut jo ehkä kolmeen kiloon, painoi aikaisemmin noin viisi kiloa.

onko kukaan keksinyt mitään keinoa miten ruokkia kissaa, esim. jonkinlainen nestemäinen aine joka sisältäisi ravintoaineita kuten energiaa, proteiinia jne...

kissalle annettiin myös antibioottikuuri joka näytti ihan toimivan. siksi ei välttämättä vielä olisi lähdön paikka jos vain alkaisi syödä.

7

2473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuletakki

Oletteko kokeilleet kissan herkkuruokaa? Vaikka muikkuja tai "hienompaa" purkkiruokaa, jos se innostaisi kisua syömään?
      Toivottavasti kissanne alkaa syömään, tsemppiä!!

• kiskiskissaa

jotain helposti syötävää, vaikka kalatahnaa tms. litkisiköhän kananmunan keltuaista tai tonnikalaa... olette ilmeisesti käyttäneet eläinlääkärissä suun vaivojen vuoksi? toivottavasti ainakin olette... soittamalla lääkäriin voisi saada pätevät ohjeet.

• Kititas

Kannattaa kokeilla antaa Hills A/D ruokaa.

http://www.hillspet.com/products/pd-feline-ad-caninefeline-critical-care-canned.html

Sita saa ainakin taalta Englannista nettikaupoista ja elainlaakarilta.

Se on tarkoitettu sairaille kissoille ja koirille ja siksi 'houkuttelevan' hajuista ja makuista. Se on myoskin todella hienoa tahnaa jota voi sitten vetta lisaamalla tehda viela hienommaksi. Nain ollen sita voi syoda myos kissa jolla on suussa ongelmia.

Meidan munuaisten vajaatoiminnasta karsiva kissamme tykkasi tuosta viela viime hetkinakin ja harmittelin silloin etta tajusin kokeilla tuota vasta sitten kun rakas kissamme eleli viimeisia viikkoja...

Toisaalta jos kissa ei yksinkertaisesti suostu syomaan enaa, joskus voi olla parempi tehda se paatos etta on parempi laskea kissa paremmille metsastysmaille. Itse jouduimme tuon paatoksen tekemaan kun kissallemme ei mikaan ruoka enaa maistunut ja se oksenteli paljon. (Tata ennen kokeilimme sita piristaa myos muutamilla teho-osasto jaksoilla jne.)

• kissan ystävä

Kissa on jo noin sairas ja iäkäs eikä pysty/halua itse syödä joten vaikka murheellista onkin niin olisi armollisempaa päästää se kärsimyksistään. Varmaan sillä on kipujakin, kun "voivottelee". Eläimethän yrittäväty viimeiseen asti salata kipunsa ja vaivansa ja jos se jo ne selvästi näyttää niin kivut täytyy olla jo kovat.

Osoittaa kaikkein suurinta eläinrakkautta, ettei anna eläimen enempää ja tarpeettomasti kärsiä. Tarpeettoman kärsimyksen aiheuttaminen on eläinrääkkäystä. Harkitkaa vakavasti ja tehkää sitten se lopullinen päätös. Kissa on kuitenkin elänyt pitkän ja varmaan hyvän elämän ja olisi sille armollista päästä pois ilman suurempia kärsimyksiä. Oman kissani kohdalla kävi juuri näin.

• Tlaloc

Sori nyt, että joudun sanomaan tän, mutta mun mielestä kissa kannattais päästää autuaammille hiirestysmaille. Jos kissa ei syö, nukkuu pääasiassa sekä valittaa (eli sillä on ilmeisesti melko kovia kipuja, koska kissat ei kovin hevillä valita), se ei mun mielestä kuulosta enää elämisen arvoiselta elämältä. Tota A/D:tä voi kokeilla. Se maistuu ainakin meidän kissoille tosi hyvin. Mä sekotan aina kaikki lääkkeet siihen, jos tarvii esim. matolääkitä.

Meidän vanha munuaisvikakissa söi kans sitä a/d:tä ja Royal Canin Recoverya viimeset viikkonsa. Sitä voi antaa ruiskulla suoraan suuhun, joskin me päätettiin jo aika varhasessa vaiheessa, että me ei aleta pakkosyöttään kissaa. Jos se on niin sairas, ettei enää jaksa tai halua syödä itse, niin silloin se tietää jo itse, että loppu on lähellä.

• kokemuksesta..

..voin kertoa, että munuaisen vajaatoiminta päättyy uremiaan, se ei ole kaunista katseltavaa, eikä kissan parhaaksi.

minulle oli kauhean vaikeaa tehdä päätös nukuttamisesta, vaikkei ollut enää mitään tehtävissä.

mikäli kissan elämänlaatu on mielestäsi niin huonoa, että se ei vastaa onnellista, tasapainoista ja terveellistä kissanelämää, EIKÄ elinvuosia pystytä enää lisäämään, niin toivottavasti kisu pääsee tuskistaan, ennenkuin ne todella alkavat...

• Miau miau

Mielestäni kannattaa kyllä harkita päästää kissasi kärsimyksistään.

Vaikka se päätös on raskas, muttaa joskushan meidän täytyy luopua lemmikeistämme.

Itse olen myös katsonut parhaimmaksi päästää kissani kärsimyksistään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33