Jag var idag på kyrkogården och hälsade på morfar som jag aldrig lärde känna.Han gav sitt liv för Finland och vilar i sin hjältegrav.Jag undrar vad han skulle säga om dagens Finland.Var det värt det offret ?Mormor blev ensam med tre barn som alla skötte sig och har varit goda finska medborgare.Nu får man varje dag bara höra,vilka parasiter och dåliga människor vi svenskatalande är.Vila i frid,det viktigaste är ändå att göra det som är rätt.
DET KÄNNS BITTERT
8
63
Vastaukset
- Nyyhky-Maija
Voi voi itketään yhdessä. Nyyh. Nyyh. Mene Ruotsiin itkemään lisää.
- sannsvenskfinländare
Bara för att jäklas stannar vi svenskspråkiga här.Om vårt modersmål har överlevt så här länge så dör det inte för någon Timo Soinis skull.
- en finne
Och om en finsktalande hade skrivet detta skulle du säkert tyckt att oj, vad fint att offra sig för fosterlandet. Det känns som att alt som finlandssvenskar säger och gör är fel. Man påstår att de inte har deltagit i krigen (det är bara finskspråkiga som har dött för Finland,) om man berättar att en finlandssvensk har gjort det, säger man att hans barnbarn inte får sörja honom och skall flytta till Sverige. Kan inte förstå logiken i detta.
Ps Jag har finska som modersmål en finne kirjoitti:
Och om en finsktalande hade skrivet detta skulle du säkert tyckt att oj, vad fint att offra sig för fosterlandet. Det känns som att alt som finlandssvenskar säger och gör är fel. Man påstår att de inte har deltagit i krigen (det är bara finskspråkiga som har dött för Finland,) om man berättar att en finlandssvensk har gjort det, säger man att hans barnbarn inte får sörja honom och skall flytta till Sverige. Kan inte förstå logiken i detta.
Ps Jag har finska som modersmålDet är så sant,som finlandssvensk har man inte rätt att vara stolt över nånting.Allt skall skymfas och nedvärderas.Om man säger att det finns eller har funnits krigsveteraner i släkten,så får man höra att det inte är sant.Alla rymde till Sverige påstås det.
- kulturell
Det hör ju till vår kultur här i Finland, så länge som man kan skriva anonymt på dessa forum skall man skymfa och provocera så mycket man orkar! Samma i alla forum här!
- ingolf
Man kan heller aldrig säga något positivt om nånting.Inte är ju alla finskspråkiga heller som de här som skriver skit här.Det är ju bara det att dom syns och hörs mest.Om man möttes ansikte mot ansikte,tror jag många skulle bli stumma.För många som skriver här är det väl ett sätt att avreagera sig,många mår så väldigt dåligt.Vi finlandssvenskar är ju ett tacksamt objekt.
- sadssd
Te ootte isänmaattomia paskoja. Luopukaa suomalaisten kyykytyksestä pakkoruotsilla ja kaikesta ruotsilla pakottamisesta ja paskottamisesta niin sitten voi alkaa asenteet muuttua.
Det är synd att vi svenskspråkiga inte har någon Timo Soini.Våra representanter är så lama,man tycker att någon kunde säga till att nu räcker det.Nej,vi skall bara tacka och ta emot och vända andra kinden till.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108