archimedes 3.9

rusinamosse

archimedes volvo penta 3.9heppanen vanha perämoottori tuli hommattua
tulppaan tulee kipinä runkossa ollessa käynnistäessä ja kaasariin tulee bensiini
mutta kone ei lupaile yhtään käynnistymään. kokeiltu myös lisäämällä vähän bensaa tulpan aukkoon ja sen jälkeen tulppa paikoille ja yrittää starttailla mutta kone ei käynnisty. onko 100% vika että tulppaan ei tule kipinää paineen alla kiinnitettynä. voiko tulppa olla väärä . luin että kannattaa mitata tulpan johdosta runkoon että pitäisi olla noin 10kohmia ? ettei tulpan johdossa vikaa ettei anna kipinää kun tulppa paikoilla. eikö koneen pitäisi startata jos bensaa laitettu tulpan alle ja tulppa kiinni ja yrittää käynnistää? entä voiko käämin ja kondensaattorin toimivuuden testata jotenkin ? kiitos

46

7433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusinamosse

      uusi tulppa ostettu ja kokeiltu käynnistystä starttipilottia ruiskutettua kaasariin mutta ei kone vieläkään lupaile mitäään. tulpanjohdon mittasin ja näytti 5kohmia eli ilmeisesti ok. seuraavaksi varmaan kondensaattori tai puola missä vika ?

    • rusinamosse

      uusia puolia ja kondensaattoreita ei yhen liikkeen mukaan saa enään mistään uusia, mutta kait ne jonku toisen perämoottorin osilla voi korvata ym että sais koneen käyntiin

    • rusinamosse

      JESS käyntiin lähti kunhan käytettiin auton puolaa ja akkua antamaan kipinää :)
      huomena vielä yritys alkuperäisellä puolalla jos ei toimi niin puolan vaihto.
      vesi ei vielä kiertänyt et joutuu putsailla ja kattoa vielä sen vian.

      • 2t veneilijä

        Älä häkelly, jos vesi ei kierrä. Mulla on samallainen ja se on ilmajäähdytteinen.
        Uuden puolan sain Voimakoneelta. Puolan kiinnitysruuvien väli oli tärkeä, puolia
        on kuulemma kolmella eri kiinnitysvälillä.


    • archimedes penta

      mullaki ilmajäähyllinen Archimedes Penta 3,9 kone n. 35-40v. käy kyllä hyvin väliin ku sattuu bensaseos ja seos ruuvit kohalleen vaan ku ne ei pysy kohillaan. En oo käyyttäny kierre lukitus ainetta ku eikä oo varmuutta näistä kahesta seos ruuvista kaasarissa, toinen messinki ja pitkä ruuvi jossa merkintä kannassa 40, jossa 4 läpireikää ylhäällä ja käressä reikä, neulahan tietty ontto,( Luulisin tätä ilmakuristin säätöruuviksi) Toinen lyhyempi metallinvärinen neulakärki ruuvi, tämä vissiin säätää sitte tehoja bensan saannille? onkelma on tämä että( L82C ) tulppia pitää olla aina 3 varalla muuten soutamalla takas, kipinä vanhassa tulpassa ei riitä käynnistymiseen. vaan sen pitää olla näköjään uus. eikä tietoo mikä bensa seos pitäs olla? 2- 3% käyttäny. kulutus silloin ku hyvin sääjöt kohallaan nii 2.L. 20km. kärkiväliä oon kerran joutunu säätämään ku kipinä oli niin pieni. ja kerran alkuperäinen vetonaru petti.

    • jaska777777777777777

      mulla samanmoinen vanha arkkimeedes mutta joku 2-3hv ja vika oli että kipinää ei tule paineen alla. irtonaisena oikein hyväkin. tosettiin auton sytkälampulla ja irto akulla ettei tule. oli pakko kirjotella ku lueskelin jostain ettei saisi muka enään mutta esim. pappatunturista sopi suoraan ja hienosti toimii.

    • PENTA2011

      mulla on todennäköisesti samanlainen moottori niin mikähän sytytystulppa tuohon sopii?

      vanhan merkinnät on 2043-74 TAT3 A10HT

    • oranssinen potkuri

      mulla olis tommonen volvo-penta 39 eli 3,9 hv,vuosimalli taitaa olla 70 jotain.pelas hyvin kunnes käynnistyslaite hajosi, eli alumiininen kerä mihin naru kelautuu niin siitä lähti palanen.koneelle ei ole enää käyttöä, enkä varmaan sitä kunnostakkaan enää.

      • penta2011

        löytyykö sulta kuvaa tuosta koneesta? omasta puuttuu moottorin suojakoppa ja en vielä ole selvillä että onko se 3.9hv vai 5hv kokoinen moottori.

        jos löytyy kuva niin pistä [email protected]


      • Anonyymi

        Olisko sinulla potkuria siihen voisitko laittaa tekstarilla tieton 0400396815 mauno


    • - vinkki -

      Moi. Otan osaa. Mulla oli v.1990-luvun alussa sama kone ja sen kanssa sai tapella oikein urakalla. Jos sillä pääsi rannasta johonkin, niin suurella todennäköisyydellä soutaen tultiin takaisin. Jos se muuten pelasi, niin sitten käynnistinlaite kronasi. Oli paha käynnistellä, kun vaijeri oli kokonaan ulkona.

      Heitä se koneesi kaatikselle, niin mielenterveytesi säilyy pitempään kunnossa. v.1992 minä sanoin yhteistyösopimuksen irti tuon masinan kanssa. Marssin kauppaan ja ostin uuden koneen. Se oli mulle hyvä ratkaisu, vaikka maksoi sen aikaista rahaa 3000.

      Toinen kokemus mulla olisi ennen Archimedestä maailman varmimmaksi tituleeratusta koneesta British Seagull, Ihan yhtä varma vehje kuin Archimedes. Kerran se jopa toimi ja tuuli lennätti kalaverkon liepeen pyörivään vauhtipyörään. En oo ennen nähnyt niin isoa variksen pesää siikulin päällä...

      • Olisit ihmeessä :)

        Ottanu kuvia siitä variksenpesästä :))

        Hyvä verkon nostokonehan se oli. mutta oliko verkossa kaloja ?


    • oranssinen potkuri

      valitettavasti mulla ei oo kuvaa siitä mut google kuvahaulla kun kirjottaa et volvo-penta 39 niin siel on semne. siin tankki koneessa kiinni koneen takana.tätä myllyä on myös tehty monarkina, arkhimedeksenä ja sit tää volvon penta.5-heppases uskoisin et on jo erillinen tankki..tosiaan vehkeellä ei enää mitään käyttöä...

      • Opti max

        Mitä noiden vanhojen ritsojen kanssa enää tappelee, koska ne ei olleet edes
        uutena kovin luotettavia/käyntivarmoja, kuten joku Terhi 5hv tunnettiin lähinnä
        soutukaverina joka saattoi viedä ulapalle mutta takaisin sai soutaa.


      • Romukoura se oikea
        Opti max kirjoitti:

        Mitä noiden vanhojen ritsojen kanssa enää tappelee, koska ne ei olleet edes
        uutena kovin luotettavia/käyntivarmoja, kuten joku Terhi 5hv tunnettiin lähinnä
        soutukaverina joka saattoi viedä ulapalle mutta takaisin sai soutaa.

        Terhi 5 h. Terhiä valmistettiin tecumin ja valmetin moottorilla Ongelmahan oli ja on vieläkin kuka terhin omistaa, olen yksi melko-onnellinen omistaja. Terhihän menomatkalla toimi, mutta paluumatka olikin eriasia. Terhin aikana ajateltiin liikunnan terveysvaikutusta, joten tämä pienveneilijöitä ajatteleva terhin suunnitellut sporttinen insinööri keksi pikku jipon ky. olevaan moottoriin, vai oliko sattunut pienoinen laskuvirhe. Mietimme kaverin kanssa paluumatkalla helpotusta .Päätimme tutkia hieman T E R H I Ä kotona. Ja kyllähän syy löytyi käyntihäiriöön, ainakin siitä terhistä ja monesta muustakin terhistä. Tälläista vikaahan kutsutaan tyyppiviaksi. Ja KISSAN paskat, päästetään rahanhimossa myyntiin" puoliraakaa tavaraa". Tänäpäivänäkin tapahtuu näin. Elikkä se terheistä. Mutta jos sattuisi terhiin kyllästyneitä omistajia (koskee perämoottori terhiä) olisin kiinnostunut. Mieluummin karin kautta kaatopaikalle.
        Jos sattuisi terhiin kyllästyneitä omistajia, (koskee perämoottoreita) olisin kiinnostunut


    • penta2011

      joo se on sitten 5hv kun on irtotankilla. eilen tuohon pistin uuden tulpan ja lähti käymään hienosti. nämähän on kohta antiikki koneita.

      • arkkimedesking

        ihme soopaa täällä haastellaan.. mulla toimii samanlainen kuin tauti! kone huolettu n. 5 v sitten oikeella kylänmiehellä ja pärinää/täärinää riittää. kone seisoi jo 3 vuotta käyttämättä mutta tärähtää nykyään heti käyntiin vaikka öljynä on moottorikelkan öljyt pensan seassa :D luotettavanpaa konetta saa hakea


    • rusinamosse

      oma archimedes 39 toimi päivän ok
      seuraavana päivana tulppia alkoi (hajoilla?) tunnin välein
      joku tulppa kesti sen 10min
      mikähän nyt syynä ku tulppii alkaa menee roppakaupalla
      eri tulppia on kokeiltu eikä mikään tunnu auttavan
      mutta ei vielä luovuteta :D

      onko vinkkejä miks tulpat ei kestä
      kaikki ei oo varmasti "vääriä" tulppia

    • Terhi 5

      Puola paskana itsellä sama juttu

    • Ilkka Palmu

      Hei! Mulla on tällainen Volvo Penta 39, joka toimii aika hyvin - tai toimi viime iltaan saakka, jolloin ajoin koskessa kiville. Olisiko kellään myydä uutta porkuria, oranssia sellaista :) ???

      Olin ääliö tehnyt sokan liian kovasta teräksestä, joten kiveen osuessaan sokka väänsi alumiinisen, jo aikoinaan vähän vaurioituneen potkurin sisältä täysin paskaksi.

      Maksan 20 euroa potkurista ja postikulut. Ja voin kyllä ostaa koko moottorinkin, varaosiksi, jos sattuu sijanti kohdilleen. Asun Jämsässä.

      Ilkka Palmu, 050 570 4354. [email protected]

      PS. Mulla kone toimii aika hyvin, mutta kovalla vauhdilla ajaessa alkaa viiden minuutin jälkeen aina hyytyä. Sen jälkeen kun ajaa vähän aikaa hiljakseen, niin taas pelittää. En tiijä mistä moinen johtuu.

    • volvapenta

      vaihda kampikammion stefat

    • voolvo

      Olen ostamassa arcimedes penta 3,9hp perämoottoria jossa on oranssi potkuri , eli onko kone ilmajäähy? ja käykö normi perämoottori 2-t öljy, kun jotkut sanoo että ilma ja vesijäähyllä pitää olla eri öljyt?

    • voolvo

      ja koneessa ei ole varmaan vaihteita kun kaasu on kopassa?

    • ilipa

      käykö arcimedekseen 39 samat katkojan kärjet mitkä on British Seagull : lissa?? tai käykö minkään muun perämoottorin katkojan kärjet arcimedekseen?

    • liitin

      terve, niin onko arcimede penta 39
      3,9 hevosvoimaa vai 3,5? kosko tällä sivulla näyttää että se olisi 3,5 hv

      http://www.nymansuppsala.se/marin-filer/bmarinmodeller.htm

    • -Mika-

      Riippuu vuosimallista. Vihtelee välillä 3,5 - 4,0.
      Tuosta linkkisi sivustosta leikattua:


      Tillverkningsår / Modell 1969 – 1971 Crescent 3,5 / Monark 3,9 / Archimedes Penta 39

      Effektklass 3,5 hk 3200/4000

      Motor 1 cyl. 2-takt (Ingen motorkåpa, från1972, halv motorkåpa)

      Cylindervolym 70 cc


      Tillverkningsår / Modell 1972 – 1974 Crescent 3,9 Monark 3,9a /

      Archimedes Penta 39a

      Effektklass 3,9 hk 3200/4000

      Tillverkningsår / Modell 1975 – 1979 Volvo Penta 39 / Archimedes 3,9

      Effektklass 4 hk 3200/4000 rpm.

      Motor 1 cyl. 2 takt

      Cylindervolym 70 cc


      Mulla on tuo viimeisin malli, koska mulla on 12 voltin jännitelähtö siinä.

    • liitin

      Joo elikkäs arcimedes ei saanut kipinää, ja sitten tulpan johto jäi käteen.. otin vauhti pyörän pois ja katoin sytytys puolaa niin pätkä tulpan johtoa oli kovettunut sytytyspuolan sisään. Kokeilin vetästä tulpanjohdon pätkää pois se vaan musertui käsiin. Eli ststytys puola uusiks. Osko kellään semmosta? tai käykö mistään muusta laitteesta puola tuohon?. Lähetin yhelle purkaamolle sähköpostia että oisko siellä vastausta odotellessa.

    • liitin

      Tunturin sytytyspuola näyttäs olevan samanlainen käykö se arcimedekseen
      ?

      • 2tveneilijä

        Voimakoneelta kannattaa kysellä. Kiinnitysruuvien väli on tärkeä mitta.


    • ramones1

      Onko kellään myynnissä arcimedes penta 39 : seen bensa tankin vakio korkkia?

    • ramones1

      Ootteko mitannu paljon kulkee maksimissaan km/h arcimedes 39?

      • - vinkki -

        Joo, olen kokeillut. Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, se kulki niin lujaa kuin jaksoin soutaa.


    • ramones1

      Joo no loistava vastaus. Joillakin on vaan huono säkä, ja vittuuntuu vanhaan koneeseen. Mutta ihan oikein ostaa uusi kone, Eihän siinä. Mutta onko kukaan mitannu gepsiin? varmaan 7-12 km/h hujakkeilla mennään...

    • liitin

      Voimakoneelta tilasin uuden puolan. Asensin sen tänään ja hyvin lähti 5 nykäsyllä käyntiin. Vaikka pitkään seisonut kellarissa.

      • 2t veneilijä

        Oliko sellainen paksu sininen "Stefa" ? Minulla se oli hieman liian iso, ja nokka
        hipaisi sitä aina ohittaessaan. Nokka ottaa puolasta muovia, ja vie sen öljyhuopaan.
        Öljyhuopa ei sitten enää voitele. Nyt kahden kesän uisteluiden jälkeen kärkiväliä
        oli enää 0,1 jäljellä.
        Nokka on vauhtipyörällä, joten sopivuusongelma jäi huomaamatta. Otin vain
        raspilla millin puolasta, niin että nokka mahtuu pyörimään. Kannattaa tarkistaa
        vaikka liuskamitalla, että jää vähän väliä nokan ja puolan väliin.


    • liitin

      Se sytytys puola on musta. Mitä tarkoitat tuolla stefalla?. Kokeilin pyörittää kädellä vauhtipyörää eikä hankaus ääniä kuulunut. Sitten kierrättelin arcimedesta pihalla. Ja nyt kun tarkistin niin ei näkynyt hankausta puolan muovissa. Eli oikean kokoeinen.

    • Archimedes rules

      3.9 on muuten osittain vesijäähy, pakosarjassa muistaakseni kiertää vesi.
      Potkurin takana kavitointilevyssä on sieppari jonne menee potkurista virtaavaa vettä. Muistakseni venelehden mittauksessa oli hiukan vajaa 3 hv. Taloudellinen, metelöivä ja suht luotettava kone aikanaan. Teki aika ajoin piikkejä tulppaan, ei juurikaan muita murheita.

    • liitin

      Nii on riki putki on pato paineen avulla vesijäähy. Metelöivä tosissaan on. Ihan hyvin kiertää kyseinen kone.

    • liitin

      Kokemukset archimedes penta 39 koneesta. Eka reissu meni hyvin, ja kone kulki suomi soutu-veneellä 9,9km/h. Muutama mutka on tullut matkaan. Ihmeellinen tukehtuminen vetelin narusta ja käynnistys naru poikki, soutu reissu. Sitten kerrokset heitteli eikä täys kaasu toiminut normaalisti. Neula venttiilin viilailua ja kaasarin putsausta. Kone käyhyvin. Ja nyt tuli huomattua että kohokammion tiiviste vuotaa. Voimakoneeseen siis tilaus. Eiköhä se kesään mennessä toimi:D Olen käyttänyt mopoille suunnattua 2t- öljyä. Koska tcw3 merkitty öljy on huomattavasti kylmemmin käyville koneille tarkotettu.

    • saaristolaiskari

      Tänään kävin rundin merellä heittämässä ja archimedes laulo ihanasti.. yhtä varmasti pelas kuin joka ikinen vuosi viimeiset 15 vuotta mitä ollut soutuveneen persuksessa kiinni. aina ekalla tai viimeistään tokalla käyntiin.
      Taitaa porukka aika huonosti koneita kohtelevan jos noin paljon on ongelmia.

    • liitin

      oikein saaristolaiskari.

      Tänään kävin testimässä arkimedestä uuden kohokammion tiivisteen vaihdon jälkeen. Kyllä toimii!

    • Wetehinen

      Minulla on ajossa myös 70 -luvun Archimedes 3.9, eikä ole kyllä ollut sanomista. Ainoa huono puoli on suoraveto, kytkin voisi olla. Muuten kone on yksinkertainen ja toimii kuin junan vessa, jos ei toimi niin helppo korjattava. Minun koneessani magneetto on Bosch, eli juurikin sama kuin Tunturi -mopojen Puch -moottorissa aikoinaan. Osia löytyy vielä hyvin, ainakin meidän kylän pienkoneliikkeessä on vielä Boschin puolia ja kärkiä.

      Kone saisi olla tosiaan hiljaisempi, siihen rikin yläpuoliseen pakoreikään voi tietty laittaa chemical metal -tahnaa tai vetoniitin eli popparin. Koneen käynti tuskin siitä häiriintyy.

    • arrkimedes
    • papanpelit

      vaarin varaston perukoilta löyty upea Archimedes, putsailtiin himean ja läks heti käyntiin no nyt siitä irtos tulpanjohto sytkästä! miten helvetissä sen saa sinne kiinni? vauhtipyörä irti? miten?

      • 2t veneilijä

        Laitoin 12.1. joitain kuvia forumille. Siellä on myös kuva 22mm keskiöön ruuvattavasta ulosvetäjästä. Niiden käämien mittauskuvien vieressä.

        Ensin käynnistinlaite pois. Sitten irroita vauhtipyörän kiinnitysmutteri. Ruuvaa ulosvetäjä keskiöön, ja kiristä pultilla vauhtipyörä irti. Älä hukkaa kiilaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe