Se on sit Päästäinen?

Anjaniina.

Lammasta grillissä, vai?
Itte päädyin hyvään Norjan loheen, kun kohtuudella sain.
Katkarapusalaattiin ja kuntoiluun ;)))
Ilmat jos on hyvät, samoilen pari päivää metsis ja pelloilla ja katselen miten kevät tekee tuloaan, oikeestaan kesä.
Hiukka pärrään jollain pyörällä ja jopa fillarilla ;)
Kuis ite?

59

218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

No joo.

En noihin masokismin ilmeneviin juttuihin ota kantaa, enkä pakanalliseen riittijuhlaan.

Mutta kyllä mäkin hommasin kylmäsavulohta ja smetanaa ja mämmiä. Jotenkin oletan, että edes kissä syö meillä mämmiä >:/

=DW=

• Anjaniina.

Masokismiin?
        No joo, itselle tuli kynnys, jos kaikki ostaa lammasta, niin onko munkin pakko ;))
        Mut totuus on et kaupat on siirtyneet sesonkimyyntiin, lammasta et saa muulloin kuin päästäisenä?
        Meeppä ostaan talvitakkia kesällä, ei muuten ole kellään myydä...
        Se on ikävää, se poistaa valinnan vapauden.
        Narsissit myydän vaan nyt...Toki se on niiden luonnollinen kukinta-aikakin,mut...

• Rattus sp.

Huomenna kokeilen lenkkeilyä flunssan jälkeen :). Siinä on ihan tarpeeksi juhlimista. Lohta syödään täälläkin. Sitten olisi talvirenkaiden vaihto-operaatio edessä ja ystävien tapaaminen matkan jälkeen. Eiköhän tässä ole tarpeeksi tekemistä?

• Anjaniina.

Vähän sama, ilman flunssaa..
        Aamulla tunti toista lenkille, sit aletaan katseleenmitä pitää kylvää ja mitä vaihtaa multiin, sit katsastellaan pyörät, pieni testride ja
        muuta pihan skrappausta...
        Talvirenkaat veks mullakin ja jotain muutakin asiaan liittyvää...

• Jaha.. Lintua syödään ei lammasta.
      Töihinki pitäis lähtee huomenna yö kyöpeliksi..:)))))

• Anjaniina.

Prosenttitunteja sulla ;)
        Mitä lintua?
        Grillissä kanaa?

• Anjaniina. kirjoitti:

Prosenttitunteja sulla ;)
        Mitä lintua?
        Grillissä kanaa?

Ehei.. Ihan vaan proileria uunissa:)))) Nii ja narsisseja vertsulla ja patiolla,,,,keltainen tulilatva ja rannasta kerättyjä palmunoksia. Tulppaaneistakin tykkään mahdottomasti mut nyt ei niitä täl hetkellä mulla ole,kun edelliset kuihtu vaikka olivat viel nupussaan):
        Mikä parasta vanhin tyttäristä tuli kans kotiin:))))

• Anjaniina.
        sasus kirjoitti:

Ehei.. Ihan vaan proileria uunissa:)))) Nii ja narsisseja vertsulla ja patiolla,,,,keltainen tulilatva ja rannasta kerättyjä palmunoksia. Tulppaaneistakin tykkään mahdottomasti mut nyt ei niitä täl hetkellä mulla ole,kun edelliset kuihtu vaikka olivat viel nupussaan):
        Mikä parasta vanhin tyttäristä tuli kans kotiin:))))

Tulppaanin kun ostat, ni se voi kuihtua, jollet leikkaa varsia uudelleen.
        Kun ostat nipun, tee tuore leikkaus varteen.
        Jos niitä on säilytetty kuiviltaan(niinku monesti kuljetukses tehdään) ni solut on umpeutuneet, siis ei ime vettä.
        Kun leikkaat uuden imupinnan ja laitat heti veteen, kukkii ne loppuun asti ;)
        Ja kylmä vesi...

• Anjaniina. kirjoitti:

Tulppaanin kun ostat, ni se voi kuihtua, jollet leikkaa varsia uudelleen.
        Kun ostat nipun, tee tuore leikkaus varteen.
        Jos niitä on säilytetty kuiviltaan(niinku monesti kuljetukses tehdään) ni solut on umpeutuneet, siis ei ime vettä.
        Kun leikkaat uuden imupinnan ja laitat heti veteen, kukkii ne loppuun asti ;)
        Ja kylmä vesi...

Juu näin tein, kaikesta huolimatta eivät auenneet.

• Anjaniina.

• Anjaniina. kirjoitti:

No pahus...
        Sekundakamaa...
        Minä löysin eilen Tamppiksesta aivan ihastuttavan miniorkidean.
        En tiennytkään että Phalaenopsista saa niin pienenä kukkimaan.
        Se oli miltei tän kuvan kokoinen ja vielä hiukka tummempi.
        Aivan upee!
        http://4.bp.blogspot.com/_QNzauTXgG2w/SffnWmi8nhI/AAAAAAAAAek/ZK2ixy4VaJ0/s400/Pot-phalaenopsis-Purple flowerbud.jpg

Orkideat on tosi kauniita:))
        Kaikista mahdollisista kasveistahan ne tekevät näköjään minikasvejakin. Miten pieniä ne saa aikaiseksi tulilatvoistakin.

Meille on näköjään patiolle ilmestynyt pöytäkin ilman tuoleja, sillä aikaa kun otin torkut, heh.. Joo ja grilliki on löytänyt taas paikkansa:)
        Siitä se kesä lähtee....:))))

• Weski
        sasus kirjoitti:

Juu näin tein, kaikesta huolimatta eivät auenneet.

Olipas ihmetulppaaneja jos eivät auenneet. Yleensähän tulppaanit aukeaa liiankin nopeasti heti kun tuodaan lämpimään huoneeseen.

• Putkivalo

Kappas, joku osaa tehdä aloituksen joka pysyy ;))) Mä en osannut, se lensi, ja varmaan parempi niin ;D

Täälläkin syödään lohta. Fileeraan, keitän romppeista lientä jonka sekoitan hienonnettuun seiti-kerma-katkarapu-seokseen, se tulee fileiden väliin. Ryöpätään salaatinlehtiä ja kääritään fisu ensin salaattiin ja sitten lehtitaikinaan.

Kastike tehty kermaviilistä, majonneesistä, tabascosta ja piparjuuresta.
      Ota nessu, sun kuola valuu. Ehdit vielä yöjunalla tänne :)))

Ainiin, jälkkäriksi kotileivottua pulla ja pashaa vanhan ortodoksisen reseptin mukaan. Ota toinenkin nessu...

Kuntoilua mullakin olis mielessä, takapihan siivous ja lasten fillarit vois huoltaa. Talvirenkaat vaihtaa, kunhan muistan minne ne kesätossut laitoin... Kun lapset hakee pääsiäispupun jemmaamia suklaamunia, mä haen renkaita.

• Mulla on helpompi lohiresepti. Valelen fileen sitruunalla ja maustan suolalla ja pippurilla ja valmistan mikroaaltouunissa ja sen kanssa sitten lohkoperunoita. Taidan olla aika laiska kokki, kun reseptinikin on noin yksinkertainen.
        Eikä mitään pullaa.

• Rattus sp.

Tuli nälkä :), vaikka ruuan pysyminen sisällä tuntuu vieläkin vaikealta. Kai vatsa tästä rauhottuu.. Kivaa, kun muutkin ähkivät renkaiden vaihdon kimpussa. Ei tunnu niin yksinäiseltä.. Hyvää Pääsiäistä, Putkis ja samalla toivotus myös Anjaniinalle.

• Anjaniina.

Mitä sä siihen aloitukseen laitoit? Jotain kevytkenkäistä ;)))?

Mä savustan, mut mulla on aivan ihanaa katkarapusalaattiakin, oma tekemää ;))
        Tosi mielenkiintonen resepti sulla *Paiskoo hulluna viikonlopun vaatteita reppuun, ootko aamulla vastassa?*

Tänään tuoksui tuore pekaanipähkinäkampaviineri huoltoasemalla, kiristin hampaitani ja kävelin*juoksin* ohi...siis ainoa pulla joka meikäläistä keihtoo...

Ja mullapa on jotain ihme suklaatei, karamelli-pähkinä täytteellä, pitääkin mennä maistaan...

• Putkivalo
        PupuPuskasta kirjoitti:

Mulla on helpompi lohiresepti. Valelen fileen sitruunalla ja maustan suolalla ja pippurilla ja valmistan mikroaaltouunissa ja sen kanssa sitten lohkoperunoita. Taidan olla aika laiska kokki, kun reseptinikin on noin yksinkertainen.
        Eikä mitään pullaa.

Kuulostaa hyvältä, tuota pitää kokeilla viikolla kun on kiire :)

Olen aina ollut melko toivoton ja mielikuvitukseton keittiössä, jonkun aikaa sitten se alkoi ottamaan päähän ja päätin että minustahan tulee loisto-kokki. En ole vielä päättänyt pitääkö naapureita varoittaa ;))

En olisi uskonut, mutta vaikeat reseptit luonnistuu parhaiten, kun koko ajan on jotain tekemistä enkä voi sählätä mitään muuta välillä. Tämä mun reseptin pahin kompastuskivi onkin tuo kalaliemen keittäminen, viimeksi jouduin lisäämään vettä kattilaan kahteen kertaan, kun aina kiehui tyhjäksi :/

• Putkivalo
        Rattus sp. kirjoitti:

Tuli nälkä :), vaikka ruuan pysyminen sisällä tuntuu vieläkin vaikealta. Kai vatsa tästä rauhottuu.. Kivaa, kun muutkin ähkivät renkaiden vaihdon kimpussa. Ei tunnu niin yksinäiseltä.. Hyvää Pääsiäistä, Putkis ja samalla toivotus myös Anjaniinalle.

No sitten olet onneksi jo voiton puolella, jos Putkivalon tekemä sapuska alkaa näyttää hyvältä :))) Vatsatauti on niitä pahimpia, tsemppiä sulle :/

Oikein mukavaa Pääsiäistä sullekin, Råttis!

• Putkivalo
        Anjaniina. kirjoitti:

Mitä sä siihen aloitukseen laitoit? Jotain kevytkenkäistä ;)))?

Mä savustan, mut mulla on aivan ihanaa katkarapusalaattiakin, oma tekemää ;))
        Tosi mielenkiintonen resepti sulla *Paiskoo hulluna viikonlopun vaatteita reppuun, ootko aamulla vastassa?*

Tänään tuoksui tuore pekaanipähkinäkampaviineri huoltoasemalla, kiristin hampaitani ja kävelin*juoksin* ohi...siis ainoa pulla joka meikäläistä keihtoo...

Ja mullapa on jotain ihme suklaatei, karamelli-pähkinä täytteellä, pitääkin mennä maistaan...

Mistä arvasit ;D Se oli.... sanotaanko isokenkäistä ;)) Tuun kuiskaamaan.

Nyt sitten vaihtariksi se sun salaattireseptis, kiitos! Olenolen, aamulla seison tuolla asemalla ja tutkailen kaikkia junia. Mukana lappu missä lukee "Se hullu Anjaniina tännepäin sieltä!".

Mignonmunia meillä. Kuuluvat luokkaan heaven on earth... huomenna saa..... :PPP Anna mullekin nessu.

• Putkivalo kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, tuota pitää kokeilla viikolla kun on kiire :)

Olen aina ollut melko toivoton ja mielikuvitukseton keittiössä, jonkun aikaa sitten se alkoi ottamaan päähän ja päätin että minustahan tulee loisto-kokki. En ole vielä päättänyt pitääkö naapureita varoittaa ;))

En olisi uskonut, mutta vaikeat reseptit luonnistuu parhaiten, kun koko ajan on jotain tekemistä enkä voi sählätä mitään muuta välillä. Tämä mun reseptin pahin kompastuskivi onkin tuo kalaliemen keittäminen, viimeksi jouduin lisäämään vettä kattilaan kahteen kertaan, kun aina kiehui tyhjäksi :/

Minä itse asiassa löysin tuon reseptin diabeetikon keittokirjasta, kun tutustuin diabeetikolle sopivaan ruokavalioon ja resepteihin. Tehtävänä on laatia lounas diabeetikolle. Kokeilen ensin kotona. Mikroaaltouunnissa olen aiemmin valmistanut vain aromisuolalla ja smetanalla kuorrutettua lohta. Sen reseptin puolestani sain pari vuotta sitten yhdeltä tutulta.

Minusta kuulostaa hienolta että käytät koko kalan hyödyksi.

• lejanna
        PupuPuskasta kirjoitti:

Minä itse asiassa löysin tuon reseptin diabeetikon keittokirjasta, kun tutustuin diabeetikolle sopivaan ruokavalioon ja resepteihin. Tehtävänä on laatia lounas diabeetikolle. Kokeilen ensin kotona. Mikroaaltouunnissa olen aiemmin valmistanut vain aromisuolalla ja smetanalla kuorrutettua lohta. Sen reseptin puolestani sain pari vuotta sitten yhdeltä tutulta.

Minusta kuulostaa hienolta että käytät koko kalan hyödyksi.

Anoppi teki eläissään hyvää suolakalaa seistä. Laittoi oikein paljon tilliä sekaan.
        Voisiko sanoa, että köyhän emännän suolalohta?
        .

• lejanna kirjoitti:

Anoppi teki eläissään hyvää suolakalaa seistä. Laittoi oikein paljon tilliä sekaan.
        Voisiko sanoa, että köyhän emännän suolalohta?
        .

Miten minulle tuleekaan tuosta mieleen, kun paistoin retkikeittimen pannulla itse ongittua turskaa Jäämeren rannalla Norjassa. Miten se maistuikaan hyvältä ! Ihan yhtä hyvältä kuin jos olisin paistanut lohta.

Graaviseitiä tillillä. Aika mielenkiintoinen ruokalaji. Miten minusta tuntuu että jätän väliin, koska en syö graavilohtakaan enää. Ennen tykkäsin, mutta nykyään paistan tai kypsennän uunissa mieluummin. Ehkä se liika suolaisuus ei enää miellytä tai makuni on vain muuttunut.

• Anjaniina.
        Putkivalo kirjoitti:

Mistä arvasit ;D Se oli.... sanotaanko isokenkäistä ;)) Tuun kuiskaamaan.

Nyt sitten vaihtariksi se sun salaattireseptis, kiitos! Olenolen, aamulla seison tuolla asemalla ja tutkailen kaikkia junia. Mukana lappu missä lukee "Se hullu Anjaniina tännepäin sieltä!".

Mignonmunia meillä. Kuuluvat luokkaan heaven on earth... huomenna saa..... :PPP Anna mullekin nessu.

Mun katkissalaatti?
        Otetaan iiiiso kourallinen katkarapuja( yleensä pakastettuja) ja laitetaan pannuun OIKEETA voita kihiseen, paiskataan siihen ne katkaravut.
        Sit siihen valkosipulin kynsii (ne voi laittaa ennakkoonki) hiukka hunajaa, aromisuolaa, suolaa, sweetchiliä.
        5 Minsaa korkeintaan ja jäähtymään.
        Salaatinlehtii, purjoo (tai sipulii) raejuustoo tai fetaa, hiukan keitettyy munaa.
        Salaattikastike:kermaviili, valkosi pulisuolaa,paprikaa jauheena tai pureena, sitruunaa, valkoista balsamietikkaa, hiukka majoneesia, ketsuppia, sinappia,tilliä.
        JA se on siin...

• 2+9
        PupuPuskasta kirjoitti:

Mulla on helpompi lohiresepti. Valelen fileen sitruunalla ja maustan suolalla ja pippurilla ja valmistan mikroaaltouunissa ja sen kanssa sitten lohkoperunoita. Taidan olla aika laiska kokki, kun reseptinikin on noin yksinkertainen.
        Eikä mitään pullaa.

Tässä kans helppo : vähän aromisuolaa ja juustoraastetta lohifileen päälle ja sitten uuniin kunnes juusto on ottanut vähän väriä :)

• Putkivalo
        Anjaniina. kirjoitti:

Mun katkissalaatti?
        Otetaan iiiiso kourallinen katkarapuja( yleensä pakastettuja) ja laitetaan pannuun OIKEETA voita kihiseen, paiskataan siihen ne katkaravut.
        Sit siihen valkosipulin kynsii (ne voi laittaa ennakkoonki) hiukka hunajaa, aromisuolaa, suolaa, sweetchiliä.
        5 Minsaa korkeintaan ja jäähtymään.
        Salaatinlehtii, purjoo (tai sipulii) raejuustoo tai fetaa, hiukan keitettyy munaa.
        Salaattikastike:kermaviili, valkosi pulisuolaa,paprikaa jauheena tai pureena, sitruunaa, valkoista balsamietikkaa, hiukka majoneesia, ketsuppia, sinappia,tilliä.
        JA se on siin...

Ååh, kuulostaa herkulliselta, tuo pitää myös kokeilla. Olen aina vähän kaihtanut katkarapujen paistamista, kun joskus niistä tuli kumipalloja :/ Pompautan ne sinne jos nyt käy samoin :)))

• Putkivalo
        2+9 kirjoitti:

Tässä kans helppo : vähän aromisuolaa ja juustoraastetta lohifileen päälle ja sitten uuniin kunnes juusto on ottanut vähän väriä :)

Vau... Mulla on siitä ihmeelliset lapset että syövät kalaa, ja sehän on aika nopeaa tehdä. Näköjään vaivatontakin :))

• Putkivalo
        PupuPuskasta kirjoitti:

Miten minulle tuleekaan tuosta mieleen, kun paistoin retkikeittimen pannulla itse ongittua turskaa Jäämeren rannalla Norjassa. Miten se maistuikaan hyvältä ! Ihan yhtä hyvältä kuin jos olisin paistanut lohta.

Graaviseitiä tillillä. Aika mielenkiintoinen ruokalaji. Miten minusta tuntuu että jätän väliin, koska en syö graavilohtakaan enää. Ennen tykkäsin, mutta nykyään paistan tai kypsennän uunissa mieluummin. Ehkä se liika suolaisuus ei enää miellytä tai makuni on vain muuttunut.

Mä oon valmis kokeilemaan kaikkea, ainakin kerran ;))

Tuli tässä mieleen tumpelolta, että täysilläkö sä paistat mikrossa? Kauanko?

Olen myös joskus tehnyt uunissa lohta missä on pelkästään pestoa päällä, ei tarvi muita mausteita. Valmistuis varmaan mikrossakin. Lisänä sipulia ja porkkanaviipaleita jotka ovat kiehuneet appelsiinimehussa. Lopuksi nokare voita päälle :P Sitä lapset tosin ei syö... saanpa enemmän.

• Anjaniina.
        Putkivalo kirjoitti:

Ååh, kuulostaa herkulliselta, tuo pitää myös kokeilla. Olen aina vähän kaihtanut katkarapujen paistamista, kun joskus niistä tuli kumipalloja :/ Pompautan ne sinne jos nyt käy samoin :)))

Siinä se onkin. katkahan on periaatteessa valmista syötäväks ilman keittoo tai paistoo.
        Sihisevään voihin vain et se kerkiää saamaan voin ja mausteiden maun ja heti pois.
        Ja ruualla ei saa leikkiä, eikä sitä saa heitellä....
        Tuli muuten tuhmat mieleen kun luin ketjua ;))))

• Putkivalo kirjoitti:

Mä oon valmis kokeilemaan kaikkea, ainakin kerran ;))

Tuli tässä mieleen tumpelolta, että täysilläkö sä paistat mikrossa? Kauanko?

Olen myös joskus tehnyt uunissa lohta missä on pelkästään pestoa päällä, ei tarvi muita mausteita. Valmistuis varmaan mikrossakin. Lisänä sipulia ja porkkanaviipaleita jotka ovat kiehuneet appelsiinimehussa. Lopuksi nokare voita päälle :P Sitä lapset tosin ei syö... saanpa enemmän.

Paistoin 400 gramman palan mikrossa täydellä teholla fileen kokoisessa matalassa muoviastiassa 6 minuuttia. Varmaan mikrojen tehot vähän vaihtelevat, meidän ei ole kaikista tehokkain. Itse asiassa tein kaksi annosta, tuon olisi pitänyt riittää, mutta meillä nuoret syövät enemmän kuin ohjeessa sanotaan. Jotta lohesta ei olisi tullut kovin kuiva, laitoin vielä ruokakermaa päälle. Tuli kastikettakin samalla. Hyvää oli. Melkein kaikki on syöty. Tuota voi muunnella oman maun mukaan.

• lejanna

Ihahaa, ihanaa, valmista lampaanpaistia toi miekkuli kaupasta. Makupalat jo nautittiin minttuhillon kera.
      Hyvää oli, maistuis varmaan sullekin.
      Katkarapuja tekisi meli, nyt jäin niitä ilman, voi, voi.
      Saappaat nähdä, jos tuo lihavampi meistä ottaa myös moottorinpyöränsä autotallista esille.
      Karmeaa autokuumetta potee, poloinen.

Kaikille Hauskaa Pääsiäistä.
      Pitää aina silloin tällöin vierailla täälläkin, ikänumeroitani vastaavalla palstalla.

☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼ ☼

• Anjaniina.

Kuinsä sen teit?
        Miten saat villan maun pois lampaasta?
        Minäkin joskus tehny, vaan en enää muista?
        Minttuhillo?
        Oot varmaan jonkun englantilaisen jälkelinen, harva suomalainen osaa tuota minttuhilloo?

Hahaa...mul on jo kaks pyörää ulkona ja viimeks tänään Urre teki vaikutuksen...vieraisiin ;)
        Motskareiluihin ;)))

• lejanna
        Anjaniina. kirjoitti:

Kuinsä sen teit?
        Miten saat villan maun pois lampaasta?
        Minäkin joskus tehny, vaan en enää muista?
        Minttuhillo?
        Oot varmaan jonkun englantilaisen jälkelinen, harva suomalainen osaa tuota minttuhilloo?

Hahaa...mul on jo kaks pyörää ulkona ja viimeks tänään Urre teki vaikutuksen...vieraisiin ;)
        Motskareiluihin ;)))

Valmista, valmista, ystävä hyvä.
        Enpä tiedä, miten kauppiastäti/setä oli sen valmistanut, mutta ei tosiaankaan maistu märiltä vanttuilta. :))

Apua kun naurattaa, tuo engelsmanneista puhe. En usko olevani sinne päin sukulainen, mutta ukolla on kihti, käviskö se??
        Hyviä motorikelejä on luvassa.

.

• Anjaniina.
        lejanna kirjoitti:

Valmista, valmista, ystävä hyvä.
        Enpä tiedä, miten kauppiastäti/setä oli sen valmistanut, mutta ei tosiaankaan maistu märiltä vanttuilta. :))

Apua kun naurattaa, tuo engelsmanneista puhe. En usko olevani sinne päin sukulainen, mutta ukolla on kihti, käviskö se??
        Hyviä motorikelejä on luvassa.

.

Joo, niin harva suomalaisista syö lampaan kans minttua, enkuis se on must.
        Hitto, olin menossa aamulla lenkille, nyt näyttää että tuli motskaripäivä...
        Pitäs lähtee yhtä naisihmistä tutustuttaan sen uuteen pyörään ;))
        Toisaalta oliskyl kiva, lähtee katsoon millanen pyörä sillä on ja miten se sen handlaa ;)) ja kun kelitkin suosii...taidan mennä vaik... muuten en olis ollu menossa tuolle kerholle ;)))
        Tekis kyl Urrellekin hyvää ;)

• RIMMIR

Tänään ei mitään erikoista sapuskaa, Ei tule itselleen ainoastaan laitettua ja muutenkin saamaton olo töitten jälkeen näin iltasella.
      Huomenna ajattelin pakata aamiaiseväät ja pyöräillä tuonne merenrannalle. On luvassa parinkymmenen lämpöasteen kelit. Sen jälkeen katsella esille kevyemmät kamppeet ja viedä talvitakit kengät talvisäilöön. Voipa olla että iltasella käyn joko
      terassilla oluella tai sitten elokuvissa.
      Saas nähdä jos oventakana kolkuttelee vielä pääsiäis(k)ukko heltta punaisena ja sulat ojennuksessa.

• lejanna

Ja munat maalattuina, huiiiiii!

.

• RIMMIR

:) Juu, korea sen olla pitää, mutta en ala kynimään...

• Anjaniina.

Karjaset vaan et ...housut pois ;)))

• verditti

Ei, inhoan villan makua. Halpaa lammasta tuotiin , kai -80 luvulla Uudesta- Seelannista, söin kiintiön täyteen. En kestä edes ajatella.
      Toivon fillarisi olevan laatukamaa, ei markettien tusinaa!
      Pyöräily= filosofiaa.

• Anjaniina.

Sen maun saa pois...kun muistais mitenkä.
        Lammas patana uunissa on kyllä herkkua, tuhtien vihannesten kanssa.
        Mut periaatteeesta en osta Pääsiäisenä, jonain muuna päivänä voisin taaas kokeilla ;)

• Lehmän itse marinoitu sisäpaisti meni juuri uuniin.

Silloin kun kävin kavereiden vanhempien lampoloissa lahtauskeikoilla ostin 1 - 1,5 lammasta.
      Keväällä syntyneet karitsat. Lihapaino syksyllä n. 20kg.
      Hienosyistä, herkullista, kulinaristin lihaa.

Jouluna oli pöydässämme kinkun asemesta lampaan viulu.
      Muutenkin söimme tuon 1 - 1,5 lammasta lsyksyn ja alkutalven aikana.

Kerran ostin Uuden-Seelannin koiven. Sen rakenne oli omituisen sekava ja jopa jänteikäs.

Tulin juuri kevyeltä salikeikalta.
      Leuanvetosarjat ilman lisäpainoja, h-kääntösarjat ja syvät masulilihakset päittäismakuulla, raajat suorina, paino kämmenien ja päkiöiden varassa minuutin pidoilla.

Huomenna vapaapäivä.

Maanataina ojentajapuoli ja keskikroppaa.

Tiistaina "loppukiri" ennen lähtöä. Selkä ja jalat tukkoon.
      Lisäksi hieman leukoja sekä ojentajien irroitteluksi vauhtipunnerruksia ja raakoja työntöjä.

• Anjaniina.

Matkalleko aiot?
        Lammashan on varsinaisten keittiömestareiden suosima liha.
        Ei se huonoa voi olla.
        Täällä se vain on kallist ja harvoin saatavilla.
        On outoa että sitä voi syösä vain Pääsiäisenä?
        Miksei muulloin?
        Lohi menee savustukseen tänään ja lenkkipolku odottaa...

• Anjaniina. kirjoitti:

Matkalleko aiot?
        Lammashan on varsinaisten keittiömestareiden suosima liha.
        Ei se huonoa voi olla.
        Täällä se vain on kallist ja harvoin saatavilla.
        On outoa että sitä voi syösä vain Pääsiäisenä?
        Miksei muulloin?
        Lohi menee savustukseen tänään ja lenkkipolku odottaa...

Rutiineista poikkeaminen pahasta!

Normaalista poiketen torkahdin "toviksi" ja juuri herättyäni totesin lehmäni menneen uunissa kuivan puolelle. 70-astetta!
        Tarttee vaan irvistellen jauhaa kuivia,ohuiksi leikattuja siivuja.

Johtopäätös: Päivänokoset lounaan jälkeen, kuten tavallisesti!

Sinulla on onni saada tuoretta savukalaa!

Matkasta ei ole kyse vaan lyhytaikaisesta asemapaikan vaihdosta.
        Portero on vakuuttanut että kylppäriremontti on saapuessamme valmis mutta uskon kun näen.
        Pääasia on että putkityöt ovat valmiina.

Poissaolon lyhytaikaisuuteen vaikuttaa se että, yllättävästä syystä, minun on oltava pääosoitteen paikkakunnalla viikon 22 alussa.

• Anjaniina.
        laiska-lasse kirjoitti:

Rutiineista poikkeaminen pahasta!

Normaalista poiketen torkahdin "toviksi" ja juuri herättyäni totesin lehmäni menneen uunissa kuivan puolelle. 70-astetta!
        Tarttee vaan irvistellen jauhaa kuivia,ohuiksi leikattuja siivuja.

Johtopäätös: Päivänokoset lounaan jälkeen, kuten tavallisesti!

Sinulla on onni saada tuoretta savukalaa!

Matkasta ei ole kyse vaan lyhytaikaisesta asemapaikan vaihdosta.
        Portero on vakuuttanut että kylppäriremontti on saapuessamme valmis mutta uskon kun näen.
        Pääasia on että putkityöt ovat valmiina.

Poissaolon lyhytaikaisuuteen vaikuttaa se että, yllättävästä syystä, minun on oltava pääosoitteen paikkakunnalla viikon 22 alussa.

Äkkiä kastike sille lihalle ja hauduttelet siinä vielä hiukanaikaa...jos olis vaikka madeiraa tai sherryä sinne laittaa...

• ...

Vähän sivusta.

Tai ei oikeastaan. Nykysin pitää maksaa rahaa ja nähdä vaivaa, että saa priimaa elintarviketta. Lapsuudessa tottui, että jos oli nälkä ja kuopassa lähinnä pottuja, teurastettiin kana. Ja kun navettaan ei mahtunut enenpi lehmiä, teurastettiin vasikka.

Viimmeksi saanut maitovasikkaa muuten yli kymmenen vuotta sitten Liettuassa, itellä kun on lihakarjana lähinnä toi sitkeänmakuisen näköinen kissa.

Niinsiis. Kyllä elintarvikkeita, hyvänlaatuisiakin saa vielä, ne van maksaa mansikoita. Mä en ole pariinkymmeneen vuoteen syönyt kunnollisia uusiapottuja. Hupaisaa sinällään, mökillä, rajan takana, ikkunasta katottuna kai jotain sata hehtaaria pottupeltoa. Jotenkin kai olen joutunut erimielisyyksiin paikallisten potunviljelijöitten kanssa, syököön pottunsa, mä syön kiinalaista riisiä, ihan periaatteessa >:/

=DW=

• Anjaniina.

Laita muutama potaatti vai portaan juureen, ei ne kummoista paikkaa tartte ja sit saat omat uudet potut...minä nakkelen tuonne pihanperälle, pottupussin pohjia...

• Itse pyydetystä hauesta keitetty kalakeitto on syöty ja itse kerätyistä puolukoista keitetty puolukkapuuro on jälkiruokana, aika tavanomaisia meikäläiselle nämä niinsanotut juhla-ateriat.
      Jossain välissä pitää tuo kuha ja iso siika paistaa.
      Taidan lähteä tekemään savusaunaan puita, jos sen huomenna lämmittäis.

• Anjaniina.

Minäkin eilen pyörittelin käsissäni lohen "ruoto"pussia, siis niitä mitä jääkun kalat fileerataan.
        Mietin et mitä siitä, jäi kauppaan.
        Mut seuraavalla kerralla otan muutaman pussukan a 2,60 ja laitan niistä oikein bouillabaissen ;)))
        Kala on aikas terveellistä...

• Anjaniina. kirjoitti:

Minäkin eilen pyörittelin käsissäni lohen "ruoto"pussia, siis niitä mitä jääkun kalat fileerataan.
        Mietin et mitä siitä, jäi kauppaan.
        Mut seuraavalla kerralla otan muutaman pussukan a 2,60 ja laitan niistä oikein bouillabaissen ;)))
        Kala on aikas terveellistä...

Minä olen vienyt ruodot ja muut roippeet tuonne pottumaan laitaan, siellä kurkipariskunta on pääsiäs-aterialla.. Olen vienyt sinne jyviäkin, siellä ne päivystää ja ajavat varikset pois.
        Niillä näyttää olevan kevättä rinnassa, kun ne hyppii ja koikkelehtii siipiään hulmuuttaen, on muuten komeaa katseltavaa.
        Nyt otin talviverkot pois, että on sitä kalaa ollut, ja minä saan maailman parhaan kalakeiton :).

• Anjaniina.
        k-kotton kirjoitti:

Minä olen vienyt ruodot ja muut roippeet tuonne pottumaan laitaan, siellä kurkipariskunta on pääsiäs-aterialla.. Olen vienyt sinne jyviäkin, siellä ne päivystää ja ajavat varikset pois.
        Niillä näyttää olevan kevättä rinnassa, kun ne hyppii ja koikkelehtii siipiään hulmuuttaen, on muuten komeaa katseltavaa.
        Nyt otin talviverkot pois, että on sitä kalaa ollut, ja minä saan maailman parhaan kalakeiton :).

Joo, noi kaupan pussukat sisältää niin paljon kalaa, että niistä saa hyvän keitonalun, siivilöi sit ruodot pois.

Mullaon muutama lihava talousteeri tuolla pihalla (harakka).
        Ne saakelit pääs yhteen ostospussiin käsiksi ja söi makkarat...kele.
        Pussukkan nosti kaveri autosta sellaseen paikkaan etten hokasannu ja etsin sitä illalla...aamulla läksin lenkille ja löysin, mut makkarat oli ottanu turmioo...ihme kun iso juustonköntsä ei ollut kelvannut...
        Siellä ne ny liihottaa, vatta täynnä...

Kurjet ja joutsenet levähtää tuossa lenkkipolun varrella, ennen kuin menevät pohjoisempaan.
        Kymmenen kurkee ja muutama joutsen, hanhet lentää kaaklottaa ja sorsat ja lokit lisää pitää meteliä ;)
        Mut mukavaa se vain on ;))

Jos huomenna tulee se lämmin virtaus, niin varmaan ainakin osa lähtee mukaan..

• Rattus sp.

Tilannetiedotus. Lenkkeily on suoritettu. Ruoka on syöty. Autonrenkaat ovat vielä vaihtamatta :D. No, mikäs on muiden tilanne? Aloin vaihtoehtoisesti valkkaamaan seuraavia sijoituskohteita ja karsimaan tavaroita. Matkatuliaisille raivataan tilaa.. Veroilmoituksen tekokin on edessä.. Nautinto lisätä työmatkakulut veroilmoitukseen.

Ai niin, nyt minullakin on digitaalinen matkalaukkuvaaka. Tuli muuten tarpeeseen :D.

• Anjaniina.

Lenkki tehty, ruuat grillattu/savustettu, harakat ruokittu, pyykit pesty, hiukan idätyksiä ja siemiä katsastettu.Haaparannan ruuat jaettu ja pakastettu.Saunassa käyty.
        Renkaat on työnalla huomenna ja mahdolliset jatkosiivoukset, autotallille ja romuille pitäis tehdä jotain, mut niiden tilanne selkenee maanantaina.
        Huomenna olis 4 h kävelylenkki...Lupasin sellaseen itteni mukaan..
        Samoin mä täppään matkakulut ja jään odottaan muhevaa pottia...
        Nyt...väsyttää?

• Rattus sp.

Kävin toisella lenkillä. Aloitan pienillä, kun eilen vielä aamulla oli vähän lämpöä. Huomenna on sitten vuorossa jo raskaampaa liikuntaa. Tänään ehkä venyttelyä tai jotakin muuta.

Pitäisi kanssa vähän laittaa viljelmiä pystyyn tai ainakin liottaa papuja. Jatkan myös järjestelyä. Saan siskontytön mukaan huomenna joitakin tavaroita ja hänelle matkalta ostaman laukun. Voisin myös katsoa elokuvan. Niitä on jo aikamoinen pino katsomatta.

Ihan selkeästi pääsen käyntiin.. Muuten Ylläksellä olette kovilla. Huomasin matkalla bailauskuntoni olevan erinomainen ja viihdyin hyvin tanssilattialla :D.

• Anjaniina.

No huh huh ;))
        Ei vanha jaksa, mä nukahdan pöytään aivan selkeesti ;) Tasan klo 22,00 ;)))
        Saat tapella Putkiksen kans siitä hemaisevasta baarimikosta ;)

• Rattus sp.

Löytyisikö vetävännäköisiä itävaltalaisia miehiä? Niitä oli liikkeellä samoissa paikoissa, missä viimeksi liikuin. Putkis saa pitää baarimikkonsa :). Ei niistä ole mitään iloa, kun ne ovat töissä. Muutenkin taidan tyytyä tanssimiseen. Ja sitä tanssitaan valomerkkiin asti ;).

• Päästiäinen

Ihan pakko reagoida, kun täällä on innostunutta porukkaa, joka pitää palstaa hengissä. Huonolta on näyttänyt pitkään.
        Joskohan aivan rekkautuisi? Viime kokemus siitä oli hyytävä. Ei huolittu mukkaan. Nyt täällä on sovittelevampi etten sanoisi "hyvää päivää kirvesvartta" -meininki.

Kiitos resepteistä!

• Anjaniina.
        Päästiäinen kirjoitti:

Ihan pakko reagoida, kun täällä on innostunutta porukkaa, joka pitää palstaa hengissä. Huonolta on näyttänyt pitkään.
        Joskohan aivan rekkautuisi? Viime kokemus siitä oli hyytävä. Ei huolittu mukkaan. Nyt täällä on sovittelevampi etten sanoisi "hyvää päivää kirvesvartta" -meininki.

Kiitos resepteistä!

Senkus rekkaudut,
        Täältä on se taisteleva porukka muuttanut ikäänsä vastaavalle palstalle ja kaikki näyttää aika rauhalliselta.
        Palta n meilestäni rauhoittunut
        Joku satunnainen provo käy,mut muuten kyl aikalailla jokaisella on sananvapaus!

• lejanna
        Päästiäinen kirjoitti:

Kiitos resepteistä!

Ei kannata rekkautua.
        Minullekin, takarivin talleroiselle, joku oikein tekaisi viime yönä haukkumisketjun.
        Näyttää hävinneen.
        Leijaperse olin aloittajan mielestä.
        Aika mukava nimitys, minusta, suloinen, sanoisinko?
        Leijailen nyt luudallani kissani ja kohvipannuni kanssa Kyöpelinvuoren taa.
        Nokkasyylässäni kasvaa kauhean pitkä karva.
        .

• ......?....
        Anjaniina. kirjoitti:

Senkus rekkaudut,
        Täältä on se taisteleva porukka muuttanut ikäänsä vastaavalle palstalle ja kaikki näyttää aika rauhalliselta.
        Palta n meilestäni rauhoittunut
        Joku satunnainen provo käy,mut muuten kyl aikalailla jokaisella on sananvapaus!

Mitenkä se rekkautuminen sitten käy? Nyt olen jo jonkinlainen "jäsen" sähköposteineen päivineen. Haluaisin vaan rekata nimimerkkini, vai nikiksikö sitä sanotaan? En tykkää siitä nimimerkistä, jonka otin hätäpäissäni.

• lejanna

Leijailen ja haukun,
        lailla kunnon paukun.
        Sinä ystävä kallis,
        olet ihan mun mallis.
        Tule ja pussaa, täällä leijaillaan.
        mua et voi mussaa.
        Luudalla leijaillaan,
        kurttukepillä heijaillaan.
        Kyhmyt tekee hyvaä, ihan myrkkyhyvää.

.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      60
      5820
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      207
      4775
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      19
      4363
    4. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      53
      3742
    5. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      67
      3742
    6. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3461
    7. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      94
      3406
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      69
      3243
    9. Puukotus Lidlissä

Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      33
      2951
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2601
    Aihe