Kyllä tympii, pääsiäinen, yksin ja sairaana, apuvaaaaaaa...........
Vanhuus on sairautta !
57
179
Vastaukset
- lejanna
Niinhän se on, aika vie meiltä vähitellen kaiken, lopuksi hengenkin.
Sille ei mitään voi.
Mutta, jos alettaisiin vertailemaan, eiköhän moni asia minullakin ole sinua huonommin. Usko pois.
Ei valitella sitä, mitä ei enää ole, vaan ollaan onnellisia siitä, mitä on jäljellä, eikös vain. Täällä vain ollaan, ja täristään.
Minua tuntuu vaivaavan puheripuli, anna anteeksi.
.- elämää,ei enempää...
Elämä on luopumista. Meidät "riisutaan" ihan paljaiksi, kun vanhuus koittaa. Siihen on tyytyminen. Eletään jokainen päivä ja hetki niin täydesti kuin voidaan.
Mukavaa Pääsiäistä! - ohi on elämä
elämää,ei enempää... kirjoitti:
Elämä on luopumista. Meidät "riisutaan" ihan paljaiksi, kun vanhuus koittaa. Siihen on tyytyminen. Eletään jokainen päivä ja hetki niin täydesti kuin voidaan.
Mukavaa Pääsiäistä!Unelma olis jokin yhteisö samanlaisia mummeleita ja vaareja, olis joku jota halata, seksi ei enään kiinosta, mutta mukava seura olis paikallaan.
- lejanna
elämää,ei enempää... kirjoitti:
Mukavaa Pääsiäistä!Juuri noin on asia. Ihan itkettää, mutta mitäpä itkemistä tosiasiassa on.
Kaikki maailman koreus on haihtuvaa tuuleen, kun ollaan vanhoja ja väsyneitä, ei mikään muu auta, kuin oma positiivisuus.
Mukavaa Pääsiäistä Sinullekin!! ♥
. - vanha ja väsyny
lejanna kirjoitti:
Juuri noin on asia. Ihan itkettää, mutta mitäpä itkemistä tosiasiassa on.
Kaikki maailman koreus on haihtuvaa tuuleen, kun ollaan vanhoja ja väsyneitä, ei mikään muu auta, kuin oma positiivisuus.
Mukavaa Pääsiäistä Sinullekin!! ♥
.Kiitos samoin, ei vain tämä pääsiäinen kovin mukava ole, huomenna menen yksin ulkoileen, istun jollaki penkillä, kattelen ohikulkijoita ja aurinkoa jos se sattuu näyttäytyyn, ehkä käyn jossaki ravintolassa syömässä, eiköhän tämä jotenki mene kaikesta huolimatta.
" mukavaa pääsiäistä sinullekki " - 1943
ohi on elämä kirjoitti:
Unelma olis jokin yhteisö samanlaisia mummeleita ja vaareja, olis joku jota halata, seksi ei enään kiinosta, mutta mukava seura olis paikallaan.
Eläkeläisten riennoissa halaillaan, onko Sinulla mahdollisuus osallistua? Itse asiassa olen vasta leskenä ja eläkeläisenä oppinut halaamaan ventovieraita, aikaisemmin olin melko varautunut.Hyvää pääsiäistä, pilviseltä näyttää tämä pidempi perjantai.
- Aurinko paistaa
1943 kirjoitti:
Eläkeläisten riennoissa halaillaan, onko Sinulla mahdollisuus osallistua? Itse asiassa olen vasta leskenä ja eläkeläisenä oppinut halaamaan ventovieraita, aikaisemmin olin melko varautunut.Hyvää pääsiäistä, pilviseltä näyttää tämä pidempi perjantai.
ja on heti aamusta asti loistanut pilvettömältä taivaalta. Joten pesin talvitakin joka on villaa, ja kahdeksan maissa vein sen ulos valumaan ja kuivumaan.
Sitten pesin katto ja jalkalistoja, poistin myös naulat. Nyt pitää hioa ne ja maalata vielä tänään.
t. Näin pirteä pappa täällä on. - 1943
Aurinko paistaa kirjoitti:
ja on heti aamusta asti loistanut pilvettömältä taivaalta. Joten pesin talvitakin joka on villaa, ja kahdeksan maissa vein sen ulos valumaan ja kuivumaan.
Sitten pesin katto ja jalkalistoja, poistin myös naulat. Nyt pitää hioa ne ja maalata vielä tänään.
t. Näin pirteä pappa täällä on.Tarkistin sääennusteen lehdestä ja aurinkoista lupaa. Tunti sitten satoi vielä vettä, nyt näyttää kirkkaammalta. Sade pesi paikat juhlakuntoon. Villavaatteita pesen kesäsäilöön minäkin, mutta takin vien pesulaan. Nykyään ei ole ollut sydänsuruja, mutta joskus nuorempana arkinen puuhastelu auttoi niihinkin. Mulla riittää valinnanvaraa, eilen sain pusikot pois peltolohkoa varjostamasta. Nyt pitäisi lähteä katselemaan, miltä metsässä näyttää. Pyhäpäivänä en töitä tee.
- .
Kiva ku kirjoitit, anna tulla täydeltä laidalta lisää, luen mielelläni täällä yksin ja sairaana elämä ei nyt luista meikä muorilla.
- meeriamanda
Miksi olet päästänyt tilanteesi YKSIN? Onko ollut oma valinta? Kyllä apua saa, oletko valmis siitä myös maksamaan? Kotipalveluja on kunnalta ja yksityisiltä senkuns otat, et kai oleta et kukaan tulee luoksesi ilmaiseksi?
Tiedätkö saamistasi tuista, sinulla on netti joten en usko sinun täysin tumpula olevan, hae apua tarpeisiisi.- näin vain käy
Elämä on pikkuhiljaa lipsahtanu yksinäiseen elämään, aivankuin varkain, kaikki katoaa ympäriltä, huomaat yllättäin olevai vanha ja yksin.
Jotain pitäis keksiä, nämä pitkät pyhät yksin tympii eniten, nyt varsinki ku on sairaskin. - elämää, ei enempää..
näin vain käy kirjoitti:
Elämä on pikkuhiljaa lipsahtanu yksinäiseen elämään, aivankuin varkain, kaikki katoaa ympäriltä, huomaat yllättäin olevai vanha ja yksin.
Jotain pitäis keksiä, nämä pitkät pyhät yksin tympii eniten, nyt varsinki ku on sairaskin.Me ihmiset ollaan niin erilaisia. Itse suorastaan rakastan tätä omaa yksinolemistani. Viihdyn yksin kaikista parhaiten. Näin ei todellakaan ole aina ollut. Nyt vanhana ja sairaana minäkin, niin viihdyn omissa oloissani.
Ymmärrän kyllä sinua, joka kipuilet noiden kysymysten kanssa, erittäin hyvin. Me vain olemme niin erilaisia luonteeltamme ja vanhana monet asiat vielä korostuvatkin. - meeriamanda
näin vain käy kirjoitti:
Jotain pitäis keksiä, nämä pitkät pyhät yksin tympii eniten, nyt varsinki ku on sairaskin.No tule tänne palstalle tai jollein muille ja vietä jutustellen aikaasi. Moni meistä kaipaa juttuseuraa, ajatuksia uudenlaisia. Oletko lukenut näitä ilmaislehtiä ja niiden sivuja joissa on tarjontaa erilaisiin tapahtumiin?
Kun tervehdyt , mene mukaan mihin kykenet, älä jää yksin olemaan. Se ekakerta on vaikeaa mut sitten se alkaa luonnistaa, sanoo kerhonvetäjä.
Kuitenkin pääsiäistä sinulle :)) - meeriamanda
näin vain käy kirjoitti:
Jotain pitäis keksiä, nämä pitkät pyhät yksin tympii eniten, nyt varsinki ku on sairaskin.Muistan kuinka joku yksinäinen hätäili täällä joulusta samoin, ihan kauhuissaan. Miksi, jos yksin asuu muutoinkin , päiviähän ne vaan ovat?
Televisio sinne huussolliin, niin yksinäisyys kaikkoaa. Kanavia on monia ja ostaa voi lisää.
Lue pikkusurkeita tarkoin ( ilmaislehdet ) ja voit sieltä löytää jotain kiinnostavaakin.
Ollaanhan me täälä, tuu jutteleen , jooko? - 1943
elämää, ei enempää.. kirjoitti:
Me ihmiset ollaan niin erilaisia. Itse suorastaan rakastan tätä omaa yksinolemistani. Viihdyn yksin kaikista parhaiten. Näin ei todellakaan ole aina ollut. Nyt vanhana ja sairaana minäkin, niin viihdyn omissa oloissani.
Ymmärrän kyllä sinua, joka kipuilet noiden kysymysten kanssa, erittäin hyvin. Me vain olemme niin erilaisia luonteeltamme ja vanhana monet asiat vielä korostuvatkin.Mullakin on ollut vähän pidempi latautumisjakso yksin. Minä ja kaverini tarvitsemme näitä. Mulla on ollut velvollisuuksia sisarusten parissa. Tulee hyvä mieli kun pystyy olemaan avuksi.
- elämää, ei enempää..
Joskus vaan ei avuntarvitsija ja ihminen voi valita, haluaako olla yksin ja sairas. Aina ei se kotipalvelu ole se, mikä auttaa. Voi olla kyse ihan henkisestä asiasta ja yksinäisyydestä sairauden ohella. Siihen ei se siivousapu ja muu auta, vaikka olisi rahaakin niitä kustantaa. Tarvitaan ihminen ihmiselle.
Ehkä oli meeriamandalta liian tyly tuo kommentti ja yksoikoinen.- .
Aivan, lähinnä tämä on " ihmisen ikävää toisen luo ", jotain tulis keksiä, ehkä huomenna elämä näyttää taas valoisammalta !
Kaikkien kommentit on ilo lukea, vertaistukea jokaiselta, kiitos.
- -.,-.....,.-,lkl,.
Tule terveeksi, kyllä se siitä. Teillä Suomessa on kaikki hyvin, halpaa syödä ulkona, hyvä laatu vaatteissa ja halpa hinta. Kansa näyttää voivan rahallisesti tosi paksusti. Autokanta uusi pääasiassa hyvin kalliita autoja. Viinakaupat auki kauan. Huvittelu paikat samoin 04-03 aamuun. Kaupungit yleensä huippu kunnossa. Tavaralot hyvin suuria, taisi olla Suomen suurin eksyin. Eläkeläiset täyttävät baarit jo aamusta, samoin pelikoneet.
Kuiten jatkuva valitus päällä kuinka on huonoa ei käy jotenkin yksiin.
Kansa on jollakin tavalla muuttunut, joten saattoi olla viimeinen matka "kotimaisemille".Yksin, mutten ole yksinäinen.
Kyllä kavereita löytyy, kun lähtee liikkeelle.
Terveys tietenkin rajoittaa, jos on ongelmia...
Kaikki eivät kaipaa viinakauppoja, ravintoloita ja baareja. Saatikka harrasta pelailua. Lisäksi vaatteet ovat kalliita, myös ruoka. Jotkut tietysti elää "paksusti", mutta suuri osa on pienituloisia.
Harrastuksia kun on, siinä aika kuluu. Liikunta on kaikille hyväksi, jos pystyy liikkumaan. Olen saanut itseni liikkumaan, siitä lähtee parempi huominen....
On minullakin ollut ensin arkuutta, yksin lähtemään liikkeelle. Mutta kyllä se onnistuu, ottaa vaan itseään niskasta ja menoksi.
Toivon pikaista paranenmista, ja otetta elämään.
- mikä rauha
Hyvää Pääsiäistä!, täällä myös yksin viihtyvä "vanhus",on ollut säpinää ja en edes haluaisi, että vieraita kävis, tai itse menisin kyläilemään.Välillä ihan mukavaa, mutta en odota koko aikaa, että joku ottas yhteyttä tai minä.
Elämä on ihanaa, on viimeinkin aikaa itselle!
On erilaisia luonteita ja elämän historia, joten ei voi verrata. - <<<<
Minä tykkäisin olla yksin.
Sairas puoliso on vahdittavissa.
Minulle on kauhun paikka taas se, jos joku on tulossa käymään ja päivärutiini rikkoutuu.
En ole saanut koskaan olla yksin, silloin harvoin kun se on mahdollista niin tuntuu ihan ylelliseltä.
Tietenkin tuntuu vaikealta jos yksin olo ei ole vapaaehtoista.
Moni sanoo että juhlapyhät ovat vaikeita yksinäiselle.
Toivottavasti terveytesi kohentuu.- Pirre* se juupas.
Hei, eikö puolisoasi voisi viedä välillä intervallipaikalle, että Saisit levätä tai pääsisit virkistäytymään?
- ihmisen ikävä toisen
Pirre* se juupas. kirjoitti:
Hei, eikö puolisoasi voisi viedä välillä intervallipaikalle, että Saisit levätä tai pääsisit virkistäytymään?
"pirre kulta," puolisoni on laitoshoidossa, vielä elossa, mutta ei enään tässä maailmassa, olen suhteellisen terve, nyt vain "sikaflunssa " iski, kuume nousi yli 39 en kymmeniin vuosiin ole ollu näin sairas, nyt olen toipumassa jälkitautina on väsymys ja tämä surkea yksinäisyys.
Aurinko paistaa nyt ulkona, jumalanpalvelus radiossa, lähden ulkoileen iltapaivällä kattelen aurinkoa ja ihmisiä ranssa, siellä on kymeniäkilometrejä ihanat asvaltoidut lenkkipolut ja penkit, eiköhän tämäkin päivä tästä kohene, kiitos hyvistä ajatuksistasi samoin kaikille jotka olette ottanu osaa mun yksinäisyyteen lohduttavilla neuvoilla. Ihana tänä palsta yksinäiselle, täälltä löytää vertaistukea vanhan ihmisen suruun ja yksinäisyyteen, kaikkea hyvää täälepäivälle, kirjoitellaan jatkossakin. ihmisen ikävä toisen kirjoitti:
"pirre kulta," puolisoni on laitoshoidossa, vielä elossa, mutta ei enään tässä maailmassa, olen suhteellisen terve, nyt vain "sikaflunssa " iski, kuume nousi yli 39 en kymmeniin vuosiin ole ollu näin sairas, nyt olen toipumassa jälkitautina on väsymys ja tämä surkea yksinäisyys.
Aurinko paistaa nyt ulkona, jumalanpalvelus radiossa, lähden ulkoileen iltapaivällä kattelen aurinkoa ja ihmisiä ranssa, siellä on kymeniäkilometrejä ihanat asvaltoidut lenkkipolut ja penkit, eiköhän tämäkin päivä tästä kohene, kiitos hyvistä ajatuksistasi samoin kaikille jotka olette ottanu osaa mun yksinäisyyteen lohduttavilla neuvoilla. Ihana tänä palsta yksinäiselle, täälltä löytää vertaistukea vanhan ihmisen suruun ja yksinäisyyteen, kaikkea hyvää täälepäivälle, kirjoitellaan jatkossakin.Kiitos, ja saanko kysyä missä ihmeessä olet kun asfalttipolkujakin rannalla, - arvaanko että jossain lämpimämmässä maassa kuin Suomi :) ?
Toivon toipumista; tämän talven flunssa oli tosiaan voimia kysyvä ja toipumiseen tosiaan meni minultakin viikkoja.
Olen itsekin omaishoitaja, mutta tilanteeni ei ole vielä noin paha kuin Sinulla, tässä vielä töpötellään yhessä..:)- ihminen ihmiselle
Pirrejuupas kirjoitti:
Kiitos, ja saanko kysyä missä ihmeessä olet kun asfalttipolkujakin rannalla, - arvaanko että jossain lämpimämmässä maassa kuin Suomi :) ?
Toivon toipumista; tämän talven flunssa oli tosiaan voimia kysyvä ja toipumiseen tosiaan meni minultakin viikkoja.
Olen itsekin omaishoitaja, mutta tilanteeni ei ole vielä noin paha kuin Sinulla, tässä vielä töpötellään yhessä..:)Suomessa olen, meillä on kauniita kaupunkeja ihanine ulkoilu mahdollisuuksineen, kiitos yhteisunnalle siitä.
Suomi on kaunis kylmä maa ! - Pirre*se juupas.
ihminen ihmiselle kirjoitti:
Suomessa olen, meillä on kauniita kaupunkeja ihanine ulkoilu mahdollisuuksineen, kiitos yhteisunnalle siitä.
Suomi on kaunis kylmä maa !Kiitos korjauksesta..näin maalainen ei oikein ymmärrä mitä hienouksia kaupungeista löytyy.
- se ihminen ihmiselle
Pirre*se juupas. kirjoitti:
Kiitos korjauksesta..näin maalainen ei oikein ymmärrä mitä hienouksia kaupungeista löytyy.
Kyllä maalla olo aina kaupungin voittaa, meillä puolisonikanssa maalle muuttaminen jäi haaveeksi, sairaus ehti väliin !
- Pirre*
se ihminen ihmiselle kirjoitti:
Kyllä maalla olo aina kaupungin voittaa, meillä puolisonikanssa maalle muuttaminen jäi haaveeksi, sairaus ehti väliin !
Toisaalta tuuria ettette kerenneet muuttaa maalle ennen puolison sairastumista, vaikeampaa naisihmisen on tulla toimeen syrjäseuduilla ja omakotitalossa, ainakin tarpeeksi ikäännyttyään.
Liikepaikoilla voi elää pitempään itsenäisenä..
Ethän ole yksin, meitähän on monta täällä :)
Niin ja Pitkänäperjantainahan pitää ollakin ikävystyneenä- ja arkivaatteissa kotona...niin ainakin meillä lapsena oli - ei saanut lähteä mihinkään pihalle rillakoimaan :)- Skitso!
Kaksijakoinen olotila.
Kunto on erinomainen ja olo väkivahva.
Kuitenkin eilen selvisi että paitsi pakoputkeni kahden huoltojohtimen vuoto, niin siellä on myös kasvava ilmiö jokan on hiljalleen kuromassa reikää pienemmäksi.
Onneksi vaimoni on perusempaattinen.- demeter
Eikös tuo ilmiö ole helposti korjattavissa. Skitso ! Jos kyse on siitä ässällä alkavasta, ennuste on parhaasta päästä.
- Skitso!
demeter kirjoitti:
Eikös tuo ilmiö ole helposti korjattavissa. Skitso ! Jos kyse on siitä ässällä alkavasta, ennuste on parhaasta päästä.
Eräs entinen työkaverini kuoli tuohon, minulla eilen paljastuneeseen peräsuolen syöpään.
Asialle en mitään voi joten turha minun on puristella kiveksiäni.
Olipahan täysi yllätys!
Vakoilin netistä että uusia ilmenee vuosittain noin 2000kpl.
Miksi helvetissä juuri minulla?
Lähitulevaisuuden suunnitelmiin tulee muutoksia.
Ennustetta en ole saanut. - demeter
Skitso! kirjoitti:
Eräs entinen työkaverini kuoli tuohon, minulla eilen paljastuneeseen peräsuolen syöpään.
Asialle en mitään voi joten turha minun on puristella kiveksiäni.
Olipahan täysi yllätys!
Vakoilin netistä että uusia ilmenee vuosittain noin 2000kpl.
Miksi helvetissä juuri minulla?
Lähitulevaisuuden suunnitelmiin tulee muutoksia.
Ennustetta en ole saanut.Yllätyksiähän nuo yleensä ovat, Skitso. Syöpä iskee usein perusterveisiin ihmisiin ja se tuntuu kuin kohtalon ivalta . Siitä on minunkin lähipiirissä monia esimerkkejä.
Mutta hyväkuntoisena taudin sietää paremmin ja siitä toipuu helpommin.
Vanhin veljeni sai juuri terveen paperit kolmannen syöpänsä jälkeen. Minkään "lajin" hän ei ole antanut lannistaa itseään, on sietänyt hoitoja hyvin ja jatkanut urheiluharrasuksiaan sairauksien aikana. Niin käy varmasti sinullekin.
Sen olen myös nähnyt näissä läheisten syöpäsairauksissa, että elämä nousee niiden aikana arvoon arvaamattomaan, aukeaa vähän kuin toinen olemisen taso.
Ja sinähän olet onnekas, sinulla on tukihenkilö lähelläsi. Tsemppiä. Anna kuulua. Vaimosi voi nyt kuitenkin hyvin, eikö ? - Skitso!
demeter kirjoitti:
Yllätyksiähän nuo yleensä ovat, Skitso. Syöpä iskee usein perusterveisiin ihmisiin ja se tuntuu kuin kohtalon ivalta . Siitä on minunkin lähipiirissä monia esimerkkejä.
Mutta hyväkuntoisena taudin sietää paremmin ja siitä toipuu helpommin.
Vanhin veljeni sai juuri terveen paperit kolmannen syöpänsä jälkeen. Minkään "lajin" hän ei ole antanut lannistaa itseään, on sietänyt hoitoja hyvin ja jatkanut urheiluharrasuksiaan sairauksien aikana. Niin käy varmasti sinullekin.
Sen olen myös nähnyt näissä läheisten syöpäsairauksissa, että elämä nousee niiden aikana arvoon arvaamattomaan, aukeaa vähän kuin toinen olemisen taso.
Ja sinähän olet onnekas, sinulla on tukihenkilö lähelläsi. Tsemppiä. Anna kuulua. Vaimosi voi nyt kuitenkin hyvin, eikö ?Pieniä käytännön järjestelyjä.
Palamme kotiin toukokuun viimeisellä viikolla.
Olisin voinut kiirehtiä enemmänkin mutta en ala panikoimaan.
Henkisesti olen varautunut heinäkuun matkan peruutukseen ja syksyn lennotkin saattavat olla uhan alaisia.
Sehän tässä on hassua että aikanaan, yhden stdärin jälkeen, olin arvellut pumpun olevan se kriittinen elin.
Katin kontit.
Olen erittäin hyväkuntoinen ja voimatasostani olen jopa ylpeä.
Seuraava arveluni kohde oli eturauhanen.
Sekin on pysynyt pillereillä yhteistyökykyisenä siinä määrin että, kuntoilun vuoksi, lääkärin seurannassa, olen käyttänyt täydennystestoja.
Mutta pakoputihäiriö!?
Ja tuossa, kasvaimen muodossa!!
Pukamat olen saanut aikaan reilujen painojen pohjakyykyillä ja maastavedoilla.
Kun nyt tulee verta niin en tiedä sen lähdettä eikä lekurikaan pystynyt päättelemään.
Vuotaa jompi, kumpi, ainakin pukamat tai sitten molemmat.
Vaimon tilanne on ollut vakaa viimeiset 9-vuotta.
Kokeilivat hematologin vaihtoa vuosi sitten mutta arvot alkoivat menemään huolestuttaviksi joten palasivat entiseen käytäntöön.
Lähdemme tiistaina.
Ensimmäinen tehtävä on tarkastaa kylppäriremontti ja tehdä loppuselvitys porteron kanssa.
Toukokuun ensimmäinen täysi viikko on täynnä heppaesityksiä, ravintolatelttakilpailuja, kaksi upeaa ilotulitusta, ulkoilmakonsertteja ja kuuden härän hengiltä kiusaaminen viereen koottavalla elementtiareenalla.
Syömiset ja torot maksavat, kaikki muu on maksutonta, kaikille avointa. - demeter
Skitso! kirjoitti:
Pieniä käytännön järjestelyjä.
Palamme kotiin toukokuun viimeisellä viikolla.
Olisin voinut kiirehtiä enemmänkin mutta en ala panikoimaan.
Henkisesti olen varautunut heinäkuun matkan peruutukseen ja syksyn lennotkin saattavat olla uhan alaisia.
Sehän tässä on hassua että aikanaan, yhden stdärin jälkeen, olin arvellut pumpun olevan se kriittinen elin.
Katin kontit.
Olen erittäin hyväkuntoinen ja voimatasostani olen jopa ylpeä.
Seuraava arveluni kohde oli eturauhanen.
Sekin on pysynyt pillereillä yhteistyökykyisenä siinä määrin että, kuntoilun vuoksi, lääkärin seurannassa, olen käyttänyt täydennystestoja.
Mutta pakoputihäiriö!?
Ja tuossa, kasvaimen muodossa!!
Pukamat olen saanut aikaan reilujen painojen pohjakyykyillä ja maastavedoilla.
Kun nyt tulee verta niin en tiedä sen lähdettä eikä lekurikaan pystynyt päättelemään.
Vuotaa jompi, kumpi, ainakin pukamat tai sitten molemmat.
Vaimon tilanne on ollut vakaa viimeiset 9-vuotta.
Kokeilivat hematologin vaihtoa vuosi sitten mutta arvot alkoivat menemään huolestuttaviksi joten palasivat entiseen käytäntöön.
Lähdemme tiistaina.
Ensimmäinen tehtävä on tarkastaa kylppäriremontti ja tehdä loppuselvitys porteron kanssa.
Toukokuun ensimmäinen täysi viikko on täynnä heppaesityksiä, ravintolatelttakilpailuja, kaksi upeaa ilotulitusta, ulkoilmakonsertteja ja kuuden härän hengiltä kiusaaminen viereen koottavalla elementtiareenalla.
Syömiset ja torot maksavat, kaikki muu on maksutonta, kaikille avointa.Vahvaa puhetta, Skitso. Elämä jatkuu, eikä suunnitelmiakaan tarvitse välttämättä paljon muuttaa. Säikähdyksellä voit selvitä.
Kivä kuulla, että vaimon tilanne on hyvä - oli sitten väärä hälytys silloin viimeksi.
Suomi on kärkimaita syövän hoidossa. Voi luottaa siihen, että hoito on laadukasta. Hyvää matkaa teille. Nauttikaan olostanne.
Masentavaa terveellekin parilliselle.
Pääsiäisen pitäisi käsittääkseni olla ilon juhla?
Minun nenääni se kuitenkin meillä haisee ruumiille.
Lohdutonta, ankeaa, synkkää, masentavaa yms.
Tavallisesti olemme jo pääsiäisenä iloisemmassa ympäristössä mutta nyt vaalit muuttivat ajoitusta.
Yritä kestää!
Tympii tämä tervettäkin.
Vakioseura sentään on lohtuna.- demeter
Tuntuu hyvältä lukea näitä ketjuja, joissa näkyy, että ihmisillä on myötätuntoa, halua tukea ja rohkaista toisiaan.
Ja Sinulla aloittaja näyttää myös olevan harvinainen luonteenpiirre: osaat olla
kiitollinen. Se on todellinen voimavara, vaikka sitä ei paljon hehkuteta.
Tuo Pirrejuupasin muistutus Pitkäperjantain perinteestä sai ajattelemaan taas kerran sitä, että kun perinteet ja niiden yhteenliittävä voima ovat lähes kadonneet meiltä, myös ihmiset ovat etääntyneet toisistaan. Turhaan ei peräänkuuluteta yhteisöllisyyttä. Kai sen uusia muotoja edustaa myös tämä nettikirjoittelu, joten pysytään kanavilla.
Aloittajalle ja kaikille muillekin toivotan hyvää pitkäperjantaita. - Et viittis ruikuttaa
.. ja kun noin ruikuttaa ja tuijottaa omaan napaans, se on vielä tylsempää. Ajattele, se kannattaa aina ja sinulla on siinä vajetta.
- ihmisen ikävä toisen
Joskus täytyy pahamieli " ruikuttaa " pois, se helpottaa kummasti, taas jaksaa paremmin kun on saanu myötäelämistä osakseen.
Puolisoni oli aivan ihana siinäsuhteessa, jos olin nähny painajais unta tai työssä oli mieli pahotettu, sain aina käpertyä hänen kainaloon, hän osasi aina lohduttaa oikein, elämä hymyili jälleen.
Tietenkin osallistuin myös hänen tukemiseen pahoina päivinä, sitä vartenhan on puolisot toisilleen, eletään hyvät ja huonot päivät yhdessä.
Nyt kun hän on poissa hänen arvonsa korostuu vielä paremmin, on suuri puute ihmisen elämässä menettäessään oman puolison.
Tämä keskustelupalsta joutuu nyt usein surujen ja ilojeni purkaantumis kohteeksi, siitä kaikkia kiitän täydestä sydämestäni.
Nyt iski yksinäisyys ja masennus minuunkin. Tämän päivän suunnitelmat menivät totaalisesti pieleen. Aamulla piti aloittaa pyörälyn, ja olin ajatellut alkaa parin kymmenen kilsan lenkillä, mutta vettä satoi.
Lähdin maalle katsomaan mistä kesällä alkaisin, kun nyt eläkeläisenä kuuluu olla aikaa kaikkeen. Siellä minua odotti varsin masentava näky, kova talvi oli tehnyt tehtävänsä. Ikkunoita oli rikki ja yhden liiterin katto oli romahtanut. Taivaalta tihkui yhä vettä ja kaikki paikat olivat märkiä. Traktoria en millään konstilla saanut käyntiin. Lähdin masentuneena kotiin laittamaan ruokaa ja juomaan alkoholia. Puolikas Rieslingiä kului jo, ja nyt läskisoosi hautuu hellalla.
Pääsiäinen on monelle yksinäiselle masentumisen aikaa, vaikka yksinäisyys oma valinta onkin. Kaverit ovat perheellisiä tai parillisia, nais-/miesystävä on matkustanut synnyinseudulleen, lasten appivanhemmat ovat nyt näyttävästi esillä, vaikka visusti pysyivät piilossa silloin kun todellista apua tarvittiin.
Nyt kun ei enää sada, voisin vaikka pyöräillä johohkin kaupunkimme kuppilaan. Kokemuksesta tiedän, että niissä juttuseura löytyy, varsinkin kun tarjoaa lasillisen jollekin onnettomalle, mutta toisaalta pitkänäperjantaina haratkatkin nauraisivat, kun "vanhus" yksin hiippailee kapakkaan. Joku nuori juntti saattaisi myös tulla kysymään talvisodasta, tai että onko lapsenlapsesi nyt hukassa.
Kuten demeter sanoi, yhteisöllisyyden (olipa vaikea sana) muotoja edustaa myös tämä nettiseurustelu. Myös hänen kirjoituksensa katson aloittajan tueksi. Itselleni on jäänyt mieleen Ahtisaaren sanat vaalihaastattelussa: "Masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa". Vaikka heikolla menestyksellä olen sitä viisautta osannut noudattaa, pyrin tasapainoiseen loppuelämään, menetyksistä huolimatta. Olen iloinen siitä, että itse olen saanut elää monivivahteisesti ja myös siitä, että olen toisinaan voinut auttaa heikoimpia.
Pitää kai kuitenkin hyväksyä että itsekin vanhenee, omat voimavarat ehtyvät ja pian on hyödytön vanhus.
Aloittaja, demeter, lejanna ja kaikki te toisetkin: Iloista Pääsiäistä, pidetään lippu korkealla!- 1943
Luultavasti olen peruspositiivinen, sillä masennusta en ole kokenut. Surun aikoja on ollut, mutta nehän kuuluvat elämään. Kahdeksanvuotiaasta lähtien vertalukohteenani on ollut vaikeasti kehitysvammainen sisareni, joka hiljattain täytti 60 vuotta. On ollut sairas koko elämänsä ajan eli melko pientä ovat vanhuuden vaivat hänen elämäänsä verrattuna. Palvelutalossa, missä hän asuu, kaikki ovat joko rullatuolissa tai sänkypotilaita. Käynti siellä panee asiat järjestykseen. Odottelemme jo kesää, silloin voin viedä hänet ulos, vielä on liian kylmä. Iloisen pääsiäisen aika alkaa, ehkä kaikki piristymme.
- alottajan unelma
JOS me "ikääntyvät" elämän eläneet yksinäiset voisimme muodostaa yksinjääneitten vanhojen sairaitten masentuneitten, parisuhteessa yksinäisten, omaishoitajien tukiryhmän toinen toisillemme, emme ehkä oliskaan niin toivottomia, kuin nyt täydellisessä yksinäisyydessämme, aivan selvästi kaipaamme toinen toisiamme, etsimme jotain menetetystä elämästämme, toivoen vielä löytävämme jotain nykyhetkeen sopivaa yhteisöllisyyttä, " ihmisen ikävä toisen luo " siitä emme pääse eroon tässä elämässä, emme tahdo muodostaa enään parisuhteita, mutta luulisin kaikkien kaipaavan hyviä ystäviä joita voisi tavata aina tarvittaessa.
Tietenkin asumme kaukana toisistamme, ympäri tätä maata, joten tämä keskustelupalsta joutuu toimimaan kerhonamme, hyvä näinkin.- maailma ei ole vain
Pitääkö asua Suomessa?
- lueskelevainen
Tua 70v sivuilla on joku Pirttisivu, jokapäivä avataan ja leikkisesti muka toimitaan samalla kertoen päivän tapahtumista. Yritettiinhän sitä tääläkin, vaan sai todella vanhat puolustamaan palstaansa, ei ollut suvaitsevaa muka tämän ikäisille sellainen hassuttelu ,. lapsellista jne.
On vuosien aikana ollut monia avauksia jotka nämä ikäihmiset haukkui suohon.
Jokapäivä kiitän siitä et palsta on nuortunut ja ottanut sen omakseen, enää ette voi ilkeilyillänne pilata mitään. Äikkis tuikkis, pallinaamat!
Viimeinen hätä oli tällä muiden nikkien käyttäjällä, kuolinhuutoaanko veteli.... kohdistaen tiettyihin nikkeihin? Se nyt vaan mennee niin, et uusia tulee ja toivottavasti vanhat siirtyy seuraavalle ikäsivulle ! Hopi....hopi! - hytky jytky....
lueskelevainen kirjoitti:
Tua 70v sivuilla on joku Pirttisivu, jokapäivä avataan ja leikkisesti muka toimitaan samalla kertoen päivän tapahtumista. Yritettiinhän sitä tääläkin, vaan sai todella vanhat puolustamaan palstaansa, ei ollut suvaitsevaa muka tämän ikäisille sellainen hassuttelu ,. lapsellista jne.
On vuosien aikana ollut monia avauksia jotka nämä ikäihmiset haukkui suohon.
Jokapäivä kiitän siitä et palsta on nuortunut ja ottanut sen omakseen, enää ette voi ilkeilyillänne pilata mitään. Äikkis tuikkis, pallinaamat!
Viimeinen hätä oli tällä muiden nikkien käyttäjällä, kuolinhuutoaanko veteli.... kohdistaen tiettyihin nikkeihin? Se nyt vaan mennee niin, et uusia tulee ja toivottavasti vanhat siirtyy seuraavalle ikäsivulle ! Hopi....hopi!En ymmärrä kai voi muistella vanhoja huoria ilman nimiä, muuten tanssin diskoa hyvin, en humppaa , suomi tansseja tangoa kylläkin..
- ???????????????????
hytky jytky.... kirjoitti:
En ymmärrä kai voi muistella vanhoja huoria ilman nimiä, muuten tanssin diskoa hyvin, en humppaa , suomi tansseja tangoa kylläkin..
Kuules AKTV vai mikä sinun nikkisi olikaan, lopeta nyt tuo huorittelusi ja heti! Vanha ukko , ota uusi muija, jätä meidät huoritteluiltasi, kiitos!
Pysy siellä ruotsissa, älä tänne tule kitisemään. Vuosikymmeniä olet maksanut verosi ruotsiin, miksi sinulle meiltä olisi mitään annettavaa? Mee sinne mihin kuulutkin! - -.,-.....-.,.
??????????????????? kirjoitti:
Kuules AKTV vai mikä sinun nikkisi olikaan, lopeta nyt tuo huorittelusi ja heti! Vanha ukko , ota uusi muija, jätä meidät huoritteluiltasi, kiitos!
Pysy siellä ruotsissa, älä tänne tule kitisemään. Vuosikymmeniä olet maksanut verosi ruotsiin, miksi sinulle meiltä olisi mitään annettavaa? Mee sinne mihin kuulutkin!Täysin väärä aakkonen. Nikki on suomi apina ja niitä on maa täynnä.
Suomi antaa naisia töihin sinne saksaan he eivät halua palkkaa vaan sen antaa jumala.
Suomi on antanut töitä ja antaa myös tänään (Hornet). - -.,-.,-.,-.-..
Pysy siellä ruotsissa, älä tänne tule kitisemään. Vuosikymmeniä olet maksanut verosi ruotsiin, miksi sinulle meiltä olisi mitään annettavaa? Mee sinne mihin kuulutkin!Mistä ovat ne kaikki ihmiset tulleet maailman johtaja kansaan, se ei ole Kiina vaikka silmäsi olisi vinossa.
- en aivan apina...
Pysy siellä ruotsissa, älä tänne tule kitisemään. Vuosikymmeniä olet maksanut verosi ruotsiin, miksi sinulle meiltä olisi mitään annettavaa? Mee sinne mihin kuulutkin!Pysyn täällä olen miljonääri( eu) maksan veroja myös Suomeen. Taitaa talous olla ns. PS.
- katso rahaa...
Pysy siellä ruotsissa, älä tänne tule kitisemään. Vuosikymmeniä olet maksanut verosi ruotsiin, miksi sinulle meiltä olisi mitään annettavaa? Mee sinne mihin kuulutkin!Vielä lisä---Mikä maa on antanut rahaa tänä vuonna?
Miksi vain hölmöjä 60 - ?????????????
katso rahaa... kirjoitti:
Vielä lisä---Mikä maa on antanut rahaa tänä vuonna?
Miksi vain hölmöjä 60Mene nyt jo hoitoon tai laita korkki kiinni. Ainba sinulta nämä samat jutut, lopeta se yksinpuhelu. Niin kutka ovat 60 hölmöjä, sinäkö?
- bessie*
hytky jytky.... kirjoitti:
En ymmärrä kai voi muistella vanhoja huoria ilman nimiä, muuten tanssin diskoa hyvin, en humppaa , suomi tansseja tangoa kylläkin..
Hytkyn kytkyn...
taas muistoissani kanssas nytkyn
ja tahdon kulta sulta suuren jytkyn
Sanoita muutama värssy lisää, sävel on sama kuin Hiljaa yössä tangossa.
- siitäkö taas ???
Kuinka keskustelu käänty näin hassuksi, putosin " kärryistä " mistä ihmeestä nyt onkaan kysymys ?
- Pär Pillhard
Vanhuus ei ole sairaus. Sairauttaa voi ainakin yrittää parantaa, mutta vanhuutta ei.
- matkalla loppua
Vanhuus johtaa aina kuolemaan, vanhuus on parantumaton vakava tauti.
- kunto on hyvä
Vanhuus ei ole sairaus, vaan se on elämänkokemusta ja -rikkautta, kokemukseen perustuvan tiedon jakamista ja käyttämistä varsinkin ongelmatilanteissa, näkemystä asioihin, ehkä myös joskus liiallista varovaisuutta, jonkunverran skeptisyyden lisääntymistä, entistä enemmän varautuneisuutta ihmissuhteissa.., näitä asioita olen huomannut itsessäni vanhetessa, mutta
- vanhuus on sairaus
Meikäläinen nuortuu heti kymmenen vuotta jos ja kun joku pyytää pienen palvelun esm, pihatalkoisiin, kuolemakin siiryi heti kymmenellä vuodella eteenpäin !
Me eäisimme ikuisesti jos meitä joku vielä tarviiiiii !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171062124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?103309Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2272215Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja232033Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin11437Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491144- 721140
- 1751011
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo59999Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?77959