Eli saadakseni nyt edes jonkinlaista ensikäden arvostelua esitän jälleen yhden luvun kirjoittamani romaanin "Vaahterakreivi" alusta, siis ensimmäisen luvun:
Vaahterakreivi
12
168
Vastaukset
1 - Alku
Pohjola on edessäni.
Ikivanhan tornin huipussa sijaitsevan huoneen näköpiiri kantautuu kauas horisonttiin, ja muu ulkomaailma jää sen taakse. Näiden kahden maailman välillä riittää maita ja mantuja silmänkantamattomiin, metsiä, vapaata avaruutta, niiden sisältämää elämää, sekä maiden jo kauan sitten edesmenneen omistajan jättämät jykevät, kiviset muuriringit.
Silmieni edessä levittäytyvät pellot, joita peittävistä lumihangista pilkistelevät kuivat ja elottomat oljenkorret. Luonto ja sen elämä on jälleen tullut vaiheeseen, jossa niiden kappaleet joko kärvistelevät kylmässä ja etsivät lakkaamatta ravintoa, tai ovat kuljettaneet ravinteensa juuriaan pitkin maanalaisiin maailmoihin, odottamaan helpompaa vuodenaikaa.
Koska huoneen laaja ikkuna osoittaa lännen, siis auringon laskuilmansuunnan ja lounaan välille, se antaa loistavat mahdollisuudet tarkkailla iltapäivän kajastusta. Näkymää ei täysin peitä edes paikan yllä, keskellä, kaikkialla loimuava suuri lumimyrsky – kylmä, eloton, tunteeton, ihmisen omassa heikkoudessaan julmaksi ristimä. Juuri tällainen kaiken aikaa ilmassa pöllyävä tuiverrus antaa näkymälle aivan omanlaisensa lisäyksen, himmentäessään valon lähteen helpommin tarkasteltavaksi, muuttaessaan valkoisella aineksellaan taivaanrannan kermanväriseksi, kuin puhdasta, kultaakin hohtavaa timanttipölyä kantavaksi, kaukaiseksi autereeksi.
Vaikka tämä näky on jo niin vanha ja tuttu, on sen ääreen aina pakko palata – niin paljon sillä on minulle merkitystä.
Tämän kaiken edessä ei ole muuta kuin se, mitä voi aistein havaita.
Tuoreita lumihiutaleita kuljettava tuuli hiukuu ja ujeltaa aavemaisesti jossain, ja havahduttaa ajatukseni kolistellessaan hormistoon päästyään uunin luukkua.
Havahtuessani koen jälleen huomion olemassaolostani. Tajuan eläväni tässä hetkessä, tässä paikassa, näillä sijoilla. Ja millainen onkaan tilanteeni? Mitä onkaan tämän kaiken taustalla?
Normaalisti tässä tilanteessa tunnen olevani ihan hyvilläni siitä, että elän, siis olen olemassa. Ja melko tyytyväinen olen siihenkin, että olen saanut elää näin, vaikka paljon parantamisen varaa joissain vaiheissa olisikin voinut olla. Mutta viimeisimpien vaiheiden aikana voin sanoa olleeni varmasti onnellisempi kuin koskaan.
Mutta jokin vähän häiritsevä seikka nousee esiin. Tapanani ei koskaan, tai ainakaan yleensä ole ollut kiertää mitään, vaan kohdata asiat ja hoitaa ne parhaani mukaan. Periaatteessa en haluaisi inhota saati vihata mitään maailmassa, mutta jos jotain inhoan, niin sitä, että asiat jätetään selvittämättä. Inhoan tätä, vaikka itse olen tähän melko vasta syyllistynytkin. Mutta nyt on kyseessä asia, jonka muodostamaa velvollisuutta en aio paeta.
Myrsky onnistuu lopulta peittämään iltapäivän auringon kajon, ja vaikkei tämä paljoa köyhennä näkymän katsomisarvoa, toimii se hyvänä tekosyynä siirtää ajatukset toimesta toiseen.
Mielessäni ovat elämäni päivien aikana risteilleet monien sukupolvien elämäntarinat, mutta nyt niistä yksi, itselleni kaikista tutuin ja selkein, nousee erityisen painavana esiin – tarina minusta.
Tarina, joka on vielä selvittämättä.
Istun takaisin jalopuisen työpöydän ääreen, kerään käsiini kaikki viimeisen vuoden aikaiset päiväkirjani, avaan tämän toistaiseksi tyhjän muistikirjan sivut, ja kirjoitan niille nämä sanat, jotka nyt ovat alku tarinalle tiestäni tämän ääreen, ja jota kukaan muu maailmassa tuskin koskaan tulee näkemään.Hyvä on, tuo virke "kultaakin hohtavaa timanttipölyä kantavaksi, kaukaiseksi autereeksi" on aika kömpelö ja ontuva, ja varmasti monien mielestä aika teennäinen, mutta parhaani olen yrittänyt löytääkseni kunnollisen ilmaisun ilmiölle, joka varmasti on tuttu meistä aika monille.
- Tietäväinen Algot
Jos meinaat jotakin julkaista, niin älä sitä tänne kaikkien luettavaksi laita.
Jotain tällaista osasin odottaakin, sillä samaa ovat sanoneet muutkin tietäväiset. Mutta syy tämän tänne laittamiseen on yksinkertainen: kaipaan jonkinlaista PALAUTETTA tästä tekstistä, sillä juuri nyt en sitä muualtakaan saa, ainakaan lyhyellä ajalla. Voisiko siis joku päästää tämän nuoren miehen kärsimyksestään ja kertoa, olenko ollenkaan oikeilla jäljillä, vai onko syytä tämäkin pistää uusintaan, taas kerran?
- deh
En edelleenkään erityisemmin pidä "jaarittelevasta" kirjoitustyylistäsi. Olet kuitenkin mielestäni kehittynyt; tekstin ajatus tulee esille selkeämmin. Tarinankerronta on kuitenkin edelleen turhan valmiiksi pureskeltua; lukijan mielikuvitukselle ei jää tilaa, kun kertoja selostaa kaiken tarvittavan ja tarpeettomankin.
Onnea valitsemallesi tielle. - Eräs kirjoittaja
v.vahteralle,
luinpa aloitusviestisi. Olet kehittynyt hieman aikaisemmasta, vaikka tekstisi on edelleen hidastempoista ja raskasta luettavaa. Rakenteiden selkeyttäminen parantaisi melkoisesti luettavuutta. Poista turhia sanoja, vähennä toistoa ja lisää merkityksellisiä sanoja.
Sanomaa juurikaan muuttamatta minun versioni Alusta olisi tällainen. En sano, että versioni olisi yhtään parempi tai huonompi kuin alkuperäinen. Ehkäpä se kuitenkin tuo vastauksia kysymyksiin, jota olet hakemassa.
-----
Pohjola on edessäni. Ikivanhan tornin kattohuoneistosta avautuu talvinen näkymä kauas horisonttiin. Ikkunan ja kaukaisuuden välille mahtuu metsiä, mäkiä ja aukeita, joiden keskeltä tarkkasilmäinen voisi havaita kauan sitten sortuneen muurin rauniot.
Edessäni levittäytyy valkoisia peltoja, joiden tummien läikkien tiedän olevan törröttäviä oljenkorsia. Katselen paraatipaikalta, suuren ikkunalta ääreltä kauas taivaalle, jossa valju kajastus hohtaa lumesta sakeiden myrskypilvien takaa. Pöllyävä tuiverrus ei kuitenkaan estä valoa siroamasta, vaan se antaa näkymälle omanlaisensa säväyksen himmentäessään auringon paljain silmin katsottavaksi ja muuttaessaan taivaanrannan kimaltelevaksi, kermanväriseksi autereeksi. Vaikka näky on käynyt vuosien saatossa tutuksi, on sen ääreen pakko palata, koska sillä on minulle merkitystä. Ikkunan takainen tuiverrus jättää sisälleni paljon enemmän tuntemuksia kuin mitä tarkkailija voisi aistein havaita.
Tuoreita lumihiutaleita kuljettava tuuli hinkuu ja ujeltaa aavemaisesti ja kolistelee uunin luukkua, mikä havahduttaa minut nykyiseen tilanteeseeni, todellisuuteen. Kun viimeksi tuijotin lumoutuneena tuota pöllyävän lumen ja valon leikkiä, tunsin olevani hyvilläni pelkästään siksi että olin yhä elossa. Mutta vaikka elämässäni on ollut enemmän alamäkiä kuin ylämäkiä, en ole katkeroitunut vastoinkäymisistä, vaan olen pinnistänyt oloni tyytyväiseksi ja löytänyt hymyn. Ja tänään hymy voisi olla herkässä, sillä olen ehkä löytämässä onnen, josta olen kauan haaveillut. Eikä sitä onnea ole tuomassa äkkirikastuminen tai rakkauteni löytäminen, vaan epämieluisa tuntemus, joka häiritsee mieleni sopukoita.
Kenties tuiskuava lumi on osasyyllinen harhailevaan mielentilaani, sillä aika ajoin se sakenee ja pimentää kimaltelevan kajastuksen edestäni. Tai kenties syynä on kiertelemätön luonteeni, joka velvoittaa minua kohtamaan asiat ja hoitamaan ne parhaani mukaan. Mutta ei sillä väliä. Ainoastaan väliä on sillä, että mielenrauhaani häiritsevä asia on yhä kesken.
Katsoessani alas tornin huimista korkeuksista ajatuksiini tulvivat monien sukupolvien aikaiset elämäntarinat, joista olen elämäni tiellä päässyt nauttimaan. Nämä kertomukset ovat kuvailleet läheisteni elämiä, niitä kultaisia aikoja ja niitä kaukaisia muistoja, jotka ovat minulle erityisen rakkaita. Mutta tänään tutuin kaikista nousee vääjäämättä mieleni – tarina minusta. Tarina, joka on vielä selvittämättä. Enkä aio enää jättää velvollisuuttani täyttämättä, sillä inhoan keskeneräisiä asioita. En salli enää viivyttelyä.
Katseeni lipuu vielä hetken sakenevassa tuiskussa ja hiipuvassa kajossa, mutta lopulta käännän sille päättäväisesti selkäni. Istahdan työpöytäni ääreen ja kerään käsiini vuosien varrella kirjoittamani päiväkirjat. Avaan varovaisesti muistikirjan, jonka tyhjät sivut väräjävät uunin liekkien loimuissa, kuten äskeinen valon ja varjojen näytelmä taivaalla. Painan kynää paperia vasten ja kirjoitan varmoin vedoin nämä sanat, jotka ovat alkua tarinalle elämäni ensi taipaleista aina tähän hetkeen asti. Se tulee kertomaan asioita, joita kukaan muu ei ole koskaan nähnyt. Olen päättänyt.- Väinämö Vaahtera
Lukiessani korjausehdotelmaasi pohdin monessa kohtaa, olenko sattumoisin tekemisissä peräti oikean kirjailijan kanssa. Mutta saanen sanoa yhden neuvon vuorostani Sinulle: ei kannata tehdä näin "pitkälle meneviä" ehdotuksia, sillä jos laadit toisen kirjoittaman tekstipätkän lähes kokonaan uusiksi, ei se enää alkuperäiskirjoittajasta tunnu ollenkaan omalta. Tietysti tarkoitit tämän vain suuntaa-antavaksi ehdotukseksi, ja kieltämättä jostain tämän tyyppisestä olisi hyvä jatkaa, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan. Mutta olen tosissani sanoessani, että aion silti ottaa edes jotenkuten vaarin joistain ehdotuksistasi.
- Eräs kirjoittaja
Väinämö Vaahtera kirjoitti:
Lukiessani korjausehdotelmaasi pohdin monessa kohtaa, olenko sattumoisin tekemisissä peräti oikean kirjailijan kanssa. Mutta saanen sanoa yhden neuvon vuorostani Sinulle: ei kannata tehdä näin "pitkälle meneviä" ehdotuksia, sillä jos laadit toisen kirjoittaman tekstipätkän lähes kokonaan uusiksi, ei se enää alkuperäiskirjoittajasta tunnu ollenkaan omalta. Tietysti tarkoitit tämän vain suuntaa-antavaksi ehdotukseksi, ja kieltämättä jostain tämän tyyppisestä olisi hyvä jatkaa, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan. Mutta olen tosissani sanoessani, että aion silti ottaa edes jotenkuten vaarin joistain ehdotuksistasi.
Pahoittelen versiostani syntynyttä mielipahaa, mutta toivon sen jäävän oivalluksien ja kehityksen varjoon.
Olet ollut palstalla kauan ja olet kysellyt neuvoa kuinka kirjoituksiasi voisi parantaa. Olet saanut yksityiskohtaisia vastauksia ja lyhyitä mielipiteitä, joista monet ovat olleet asiallisia ja selittäneet ratkaisuja. Palaat kuitenkin aina takaisin, sillä et tunne kirjoituksiesi olevan riittäviä. Odotat uusia vinkkejä ja odotat löytäväsi toisen, kenties helpomman tien. Ongelmasi ovat kuitenkin edelleen samoja, joten kommentit ovat pakostakin samanlaisia. Onneksi ongelmista on mahdollista päästä yli.
Paras ja valitettavasti tylyin tapa ongelmien osoittamiseen on tekstin pilkkominen pieniin osiin tai kokonaisuuden kirjoittaminen uudeksi versioksi. Valitsin jälkimmäisen, koska olen tehnyt jo edellisen. Onneksi versioni ei tuntunut sanojesi mukaan ollenkaan omaltasi. Jos nyt otetaan kaikki hyöty irti tuosta versiosta, ettei siihen tarvitse enää palata.
Haluaisin sinun kiinnittävän erityistä huomiota, kuinka asioita ja tapahtumia sidotaan toisiinsa jatkuvaksi vyyhdeksi. Pohdinnat ja dialogit tulisi liittää tarinan kulkuun viittaamalla toisinaan tapahtumapaikkoihin ja tapahtumiin. Olet onnistunut siinä paikoitellen, mutta kokonaisvaltaisempi liittäminen syventäisi tunnelmaa.
Esimerkiksi tapahtumapaikasta, tornista, pitäisi mainita aika ajoin, sillä lukijan mielikuvat hämärtyvät yllättävän nopeasti, etenkin kun teksti käsittelee välillä muita asioita. Lukijalle täytyy muistuttaa, missä mennään ja mitä tapahtuu. Kannattaa kirjoittaa hieman yliselkeästi, sillä lukijoita on monen tasoisia ja lukemisympäristöt ovat harvoin optimaalisia. Lukemisen aikana silmien on tapana harhailla ympäriinsä; pidämme pitkiäkin taukoja; teemme aivan muita asioita ja harpomme riviltä toiselle lukematta niitä. Yhden sanan tai lauseen menetys ei saisi kaataa romaanin ymmärrettävyyttä.
On hyvä tiedostaa, että mitä enemmän adjektiiveja ja kuvailua yhden asian ympärille rakentaa, sitä vähemmän yksittäiset seikat merkitsevät lukijalle. Raskaassa adjektiivipommituksessa lukijan ajatukset jäävät tyhjiksi, kun kerronta ei jätä mielikuvitukselle tilaa. Lukija vetäytyy kuoreensa; hän ymmärtää kuvailua vain sieltä täältä ja saattaa harpata seuraavalle riville etsiäkseen helpotusta. Vertaile kahta alapuoleista virkettä:
"Näkymää ei täysin peitä edes paikan yllä, keskellä, kaikkialla loimuava suuri lumimyrsky – kylmä, eloton, tunteeton, ihmisen omassa heikkoudessaan julmaksi ristimä."
Näkymää ei peitä edes kaikkialla loimuava lumimyrsky – ihmisen omassa heikkoudessaan julmaksi ristimä.
Mieti mitä lyhentämisellä menetettiin ja mitä saavutettiin.
Suurimmat ongelmasi lienevät epämääräisissä syy-seuraussuhteissa. Olet ottanut lumimyrskyn ja valon kajon kantavaksi teemaksi, mikä on mielestäni onnistunut valinta. Lumimyrsky on kiinnitetty tarinaan tornia paremmin, ja se tuntuu siksi elävämmältä. Miljöön vaikutus protagonistin päätöksiin jää silti epämääräiseksi. Ympäristö on hänelle tärkeä, mutta miksi? Mikä saa hänet tarttumaan kynään, vaikka hän on vältellyt kirjoittamista jo vuosia? Painava ikä? Sairaus? Pakottaako myrsky pysyttelemään tornissa, ja pakottaako se kääntymään sisäänpäin ja toimintaan? Voimakas vastuuntunto ei vuosien pakoilun jälkeen riitä ainoaksi selitykseksi, enkä halunnut lähteä vastausta keksimään. Sinun tarinasi, minun lukuelämykseni. Oleellisin kysymys luvussa on kuitenkin: mikä saa protagonistin muuttumaan? Mitä tahansa kirjoitatkin, vastaa aina tähän kysymykseen. Ja vastaa usein.
Tsemppiä kirjoittamiseen! - Väinämö Vaahtera
Eräs kirjoittaja kirjoitti:
Pahoittelen versiostani syntynyttä mielipahaa, mutta toivon sen jäävän oivalluksien ja kehityksen varjoon.
Olet ollut palstalla kauan ja olet kysellyt neuvoa kuinka kirjoituksiasi voisi parantaa. Olet saanut yksityiskohtaisia vastauksia ja lyhyitä mielipiteitä, joista monet ovat olleet asiallisia ja selittäneet ratkaisuja. Palaat kuitenkin aina takaisin, sillä et tunne kirjoituksiesi olevan riittäviä. Odotat uusia vinkkejä ja odotat löytäväsi toisen, kenties helpomman tien. Ongelmasi ovat kuitenkin edelleen samoja, joten kommentit ovat pakostakin samanlaisia. Onneksi ongelmista on mahdollista päästä yli.
Paras ja valitettavasti tylyin tapa ongelmien osoittamiseen on tekstin pilkkominen pieniin osiin tai kokonaisuuden kirjoittaminen uudeksi versioksi. Valitsin jälkimmäisen, koska olen tehnyt jo edellisen. Onneksi versioni ei tuntunut sanojesi mukaan ollenkaan omaltasi. Jos nyt otetaan kaikki hyöty irti tuosta versiosta, ettei siihen tarvitse enää palata.
Haluaisin sinun kiinnittävän erityistä huomiota, kuinka asioita ja tapahtumia sidotaan toisiinsa jatkuvaksi vyyhdeksi. Pohdinnat ja dialogit tulisi liittää tarinan kulkuun viittaamalla toisinaan tapahtumapaikkoihin ja tapahtumiin. Olet onnistunut siinä paikoitellen, mutta kokonaisvaltaisempi liittäminen syventäisi tunnelmaa.
Esimerkiksi tapahtumapaikasta, tornista, pitäisi mainita aika ajoin, sillä lukijan mielikuvat hämärtyvät yllättävän nopeasti, etenkin kun teksti käsittelee välillä muita asioita. Lukijalle täytyy muistuttaa, missä mennään ja mitä tapahtuu. Kannattaa kirjoittaa hieman yliselkeästi, sillä lukijoita on monen tasoisia ja lukemisympäristöt ovat harvoin optimaalisia. Lukemisen aikana silmien on tapana harhailla ympäriinsä; pidämme pitkiäkin taukoja; teemme aivan muita asioita ja harpomme riviltä toiselle lukematta niitä. Yhden sanan tai lauseen menetys ei saisi kaataa romaanin ymmärrettävyyttä.
On hyvä tiedostaa, että mitä enemmän adjektiiveja ja kuvailua yhden asian ympärille rakentaa, sitä vähemmän yksittäiset seikat merkitsevät lukijalle. Raskaassa adjektiivipommituksessa lukijan ajatukset jäävät tyhjiksi, kun kerronta ei jätä mielikuvitukselle tilaa. Lukija vetäytyy kuoreensa; hän ymmärtää kuvailua vain sieltä täältä ja saattaa harpata seuraavalle riville etsiäkseen helpotusta. Vertaile kahta alapuoleista virkettä:
"Näkymää ei täysin peitä edes paikan yllä, keskellä, kaikkialla loimuava suuri lumimyrsky – kylmä, eloton, tunteeton, ihmisen omassa heikkoudessaan julmaksi ristimä."
Näkymää ei peitä edes kaikkialla loimuava lumimyrsky – ihmisen omassa heikkoudessaan julmaksi ristimä.
Mieti mitä lyhentämisellä menetettiin ja mitä saavutettiin.
Suurimmat ongelmasi lienevät epämääräisissä syy-seuraussuhteissa. Olet ottanut lumimyrskyn ja valon kajon kantavaksi teemaksi, mikä on mielestäni onnistunut valinta. Lumimyrsky on kiinnitetty tarinaan tornia paremmin, ja se tuntuu siksi elävämmältä. Miljöön vaikutus protagonistin päätöksiin jää silti epämääräiseksi. Ympäristö on hänelle tärkeä, mutta miksi? Mikä saa hänet tarttumaan kynään, vaikka hän on vältellyt kirjoittamista jo vuosia? Painava ikä? Sairaus? Pakottaako myrsky pysyttelemään tornissa, ja pakottaako se kääntymään sisäänpäin ja toimintaan? Voimakas vastuuntunto ei vuosien pakoilun jälkeen riitä ainoaksi selitykseksi, enkä halunnut lähteä vastausta keksimään. Sinun tarinasi, minun lukuelämykseni. Oleellisin kysymys luvussa on kuitenkin: mikä saa protagonistin muuttumaan? Mitä tahansa kirjoitatkin, vastaa aina tähän kysymykseen. Ja vastaa usein.
Tsemppiä kirjoittamiseen!Huhhuh, sanoisin yhä uudemman kerran, että Sinun on pakko olla ammattikirjoittaja/-lukija. Kiitos avusta, tuo selvensi kyllä todella paljon, jälleen kerran. Ei sitten muuta kuin korjaamaan, näidenkin opetusten mukaisesti!
- Eräs kirjoittaja
Väinämö Vaahtera kirjoitti:
Huhhuh, sanoisin yhä uudemman kerran, että Sinun on pakko olla ammattikirjoittaja/-lukija. Kiitos avusta, tuo selvensi kyllä todella paljon, jälleen kerran. Ei sitten muuta kuin korjaamaan, näidenkin opetusten mukaisesti!
Tekstin työstäminen ei ole korjaamista vaan uudelleen ajattelemista.
Kukaan ei halua korjata omia töitään, mutta kaikki haluavat kokea uutta. Pienellä merkityserolla on suuri vaikutus motivaatioon. Olkoon tämä viimeinen ohjeeni tältä erää.
- Legends = future
Tuntuu kuin tekstisi pyörisi aina saman ilmiön tutkimisen ympärillä ja aina samoin keinoin. Voisit vaihtaa näkökulmaa kokonaan tai siirtyä uudenlaiseen tekstimaailmaan. Mielestäni suurin ongelma tekstissäsi on kieli. Siinä on jotakin hermostuttavan vanhahtavaa, jotakin halua kumartaa menneisyyden kirjallisia henkiä, jotka aika on jättänyt elämään omaa pölyelämäänsä.
Oletko katsonut Salaman uusinta romaania? Kieli on omaperäisen notkea, vaikka lähestymistapa on salamamaisen tuttua, on siinä myös jotakin kirpakasti uutta, kovempaa ja huolestuneempaa kuin Siinä näkijä, missä tekijä -aikakaudella. Tuntuu kuin Salama pysyy jaloillaan tekstinsä ja aiheen käsittelynsä kanssa - pitää niistä tai ei.
En vertaile sinua ja Salamaa, totean vain tekstiryöpytyksien voimaerot.
Lainaus:
"Normaalisti tässä tilanteessa tunnen olevani ihan hyvilläni siitä, että elän, siis olen olemassa. Ja melko tyytyväinen olen siihenkin, että olen saanut elää näin, vaikka paljon parantamisen varaa joissain vaiheissa olisikin voinut olla. Mutta viimeisimpien vaiheiden aikana voin sanoa olleeni varmasti onnellisempi kuin koskaan.
Mutta jokin vähän häiritsevä seikka nousee esiin. Tapanani ei koskaan, tai ainakaan yleensä ole ollut kiertää mitään, vaan kohdata asiat ja hoitaa ne parhaani mukaan. Periaatteessa en haluaisi inhota saati vihata mitään maailmassa, mutta jos jotain inhoan, niin sitä, että asiat jätetään selvittämättä. Inhoan tätä, vaikka itse olen tähän melko vasta syyllistynytkin. Mutta nyt on kyseessä asia, jonka muodostamaa velvollisuutta en aio paeta."
Ongelma on tolkuttomassa tarpeessa selittää. Sinun tekstisi ongelma on, että se ei vakuuta pohtimaan lukijana lisää. En koe empatiaa, en surun tai ilon tuntemuksia, hahmosi puolesta. Minun pitäisi. Minulle on samantekevää, mitä hahmollesi tapahtuu, koska ei ole sellaista vastakkainajattelua hahmon tai hänen maailmansa eksistenssissä, että se pakottaisi MINUT lukijana pohtimaan SINUN hahmosi olemassaolon voimia. Sen pitäisi tapahtua, jotta kiinnostuisin.
Camus´n tuotanto lienee tuttua? Ja Sartren? Näissä näkyy se mitä haen: halu tutkia ja ymmärtää.
Mutta olet toki oikealla tiellä, jos haluat herättää lukijasi. Valitettavasti (minusta) sinulla ei ole vain tarjota sellaista omaperäistä eksistenssidilemmaa, sellaista prosessia, johon ajaisit hahmosi tuossa maailmassasi, että se herättäisi uteliaisuuden. Tekstin raskaus ei lupaa riittävästi odotusta tutkia lisää. Jokin parempi koukku pitäisi olla, jokin suurempi lupaus ja lunastus.
Voihan olla, että kirjailijan työ ei ole sinun työsarkasi. Voihan olla, että kirjallisuus tarjoaa sinulle työtä: toimittajan, kriitikon, tutkijan saralta. Tai lukijana oleminen on riittävän tyydyttävää. Sekin on jotain: tunnistaa hyvää kirjallisuutta. Jos ei muille, niin itselleen.- Väinämö Vaahtera
Juuri tällaista asiantuntevaa palautetta olenkin juuri tältäkin palstalta etsinyt, ja näköjään myös löytänyt, vaikka asianne saakin vähän masentumaan - tai siis ei asianne, vaan niiden taustat - se, miten alkutekijöissä huomaan itse olevani käsikirjoitukseni kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072765Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212300Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021886- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821157- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi233938