Mäyris ja harrastukset

susannehokkanen

Hei olemme hankkimassa karkeakarvaista mäyräkoiraa, mutta nyt mietin että kun minä haluaisin kuitenkin harrastaa tulevan koiruuden kanssa niin onko teillä millaisia kokemuksia harrastusmahdollisuuksista? Olen lukenut kaikki mahdolliset perustiedot harrastusmahdollisuuksista Suomen Mäyräkoiraliiton sivuilta mutta haluisin kuulla kokemuksia.

Ja sitten kysymys että onko kokemuksia mäyräkoiran kanssa agilitystä tai tokosta?
Olen nimittäin kiinnostunut noista lajeista koska niistä minulla on kokemuksia. Kun tääs joku luolakokeet yms on ihan tuntemattomia..

10

2237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep...

      Mäyräkoira on pohjimmiltaan metsästyskoira, joten suurin osa harrastusmahdollisuuksista liittyy metsästys-/käyttökokeisiin - ja tietysti siihen metsästykseen. Toki sen kanssa voi tokoa ja agilityäkin harrastaa, mutta niihin löytyy kyllä muita paljon paremmin sopivia rotuja.

      Jos siis toko ja agility kiinnostaa niin ei niihin kyllä mäyräkoiraa kannata valita. Vähän sama kuin alkaisit harrastaa murtomaahiihtoa laskettelusuksilla. Sekin onnistuu, mutta fiksumpiakin vaihtoehtoja on.

      • jep,jep

        yhdyn edelliseen mielipiteeseen,20 v kokemuksella mäyräkoirista kolmen karkeakarvaisen omistajana...


      • kokeilijainen

      • susannehokkanen

    • dsfsdfsdfsd32424234

      Joo agilitya toki voi harrastaa mäyräkoiran kanssa mutta menestystä ei kannata toivoa.

      TOKO taas on ihan mainio harrastus mäykyn kanssa. Monet yksilöt toki ovat luupäisiä ja oman arvon tuntevia joten siinä voi olla haastetta. Mäyräkoira ei ole miellyttämisen haluinen koira noin pääasiassa. Mäykyt kuitenkin ovat ns. "passiivisesti" kuvapäisiä toisin kuin esim. jackrusselit jotka voivat olla hyvinkin provosoivia.

      • susannehokkanen

        Juu minulla on kokemusta parsoneista niin ne ovat omapäisiä.
        Mutta juu pitääkin isännälle sanoa että harrastusmahdollisuuksia on vaikka kuinka.


      • mäymäy :)
        susannehokkanen kirjoitti:

        Juu minulla on kokemusta parsoneista niin ne ovat omapäisiä.
        Mutta juu pitääkin isännälle sanoa että harrastusmahdollisuuksia on vaikka kuinka.

        Kyllä mäykystä on ihan mihin vaan!
        Minuakin peloteltiin mäykyn luupäisyydellä ja periksiantamattomuudella, mutta minä olen kai saanut belgin mäykyn ruumiissa. :D
        Harrastan metsälajien lisäksi tokoa, jossa meidän tyttö loistaa nopeudellaan! Se on myös ahne, eli helppo motivoida ja sitä kautta oppii todella nopeasti. Ainut "miinus" on se, että se on vielä hieman malttamaton (11kk), joten uusia asioita kun harjoitellaan, niin tarjoaa kaikki edelliset ennen kuin suostuu yrittämään jotain uutta.. =)
        Minulla on jo dogo harrastuskoirana, eikä tarkoitus ollut alunperin tuon mäyrän kanssa harrastaa tavoitteellisesti. Kun lähdin ihan perusjuttuja opettamaan, niin huomasinkin miten potentiaalinen se on myös tokoon ja kyllä me vielä startataan kisaura!

        Miellyttämisen halusta vielä sen verran, että yhdelläkään koiralla ei ole miellyttämisen halua. Eivät ne tee asioita miellyttääkseen ohjaajaa, vaan siksi, että totteleminen on sille kannattavaa. (=saa oikeasta toiminnasta palkkion) Koirat ovat siinä mielessä opportunisteja :)
        Koiraa täytyy vaan osata motivoida juuri sillä palkkiolla, mikä on sille kaikkein paras. Jollekkin toimii kunnon vetoleikki, toiselle namit ja kolmannelle lelun heittäminen. Sellainen ohjaaja, joka ei muista palkata koiraansa oikeasta toiminnasta, mutta muistaa kyllä aina kieltää väärästä voi mieltää asian niin, että koiralta puuttuu miellyttämisen halu.. Miksi koira tottelisi?

        Yllä olevan kirjoitin Susannelle ihan vaan siksi, että kun koiran oppimispsykologiasta on edes pieni käry, niin mäykystä tekee vaikka ja mitä. :)


      • 234wesfesfsefe
        mäymäy :) kirjoitti:

        Kyllä mäykystä on ihan mihin vaan!
        Minuakin peloteltiin mäykyn luupäisyydellä ja periksiantamattomuudella, mutta minä olen kai saanut belgin mäykyn ruumiissa. :D
        Harrastan metsälajien lisäksi tokoa, jossa meidän tyttö loistaa nopeudellaan! Se on myös ahne, eli helppo motivoida ja sitä kautta oppii todella nopeasti. Ainut "miinus" on se, että se on vielä hieman malttamaton (11kk), joten uusia asioita kun harjoitellaan, niin tarjoaa kaikki edelliset ennen kuin suostuu yrittämään jotain uutta.. =)
        Minulla on jo dogo harrastuskoirana, eikä tarkoitus ollut alunperin tuon mäyrän kanssa harrastaa tavoitteellisesti. Kun lähdin ihan perusjuttuja opettamaan, niin huomasinkin miten potentiaalinen se on myös tokoon ja kyllä me vielä startataan kisaura!

        Miellyttämisen halusta vielä sen verran, että yhdelläkään koiralla ei ole miellyttämisen halua. Eivät ne tee asioita miellyttääkseen ohjaajaa, vaan siksi, että totteleminen on sille kannattavaa. (=saa oikeasta toiminnasta palkkion) Koirat ovat siinä mielessä opportunisteja :)
        Koiraa täytyy vaan osata motivoida juuri sillä palkkiolla, mikä on sille kaikkein paras. Jollekkin toimii kunnon vetoleikki, toiselle namit ja kolmannelle lelun heittäminen. Sellainen ohjaaja, joka ei muista palkata koiraansa oikeasta toiminnasta, mutta muistaa kyllä aina kieltää väärästä voi mieltää asian niin, että koiralta puuttuu miellyttämisen halu.. Miksi koira tottelisi?

        Yllä olevan kirjoitin Susannelle ihan vaan siksi, että kun koiran oppimispsykologiasta on edes pieni käry, niin mäykystä tekee vaikka ja mitä. :)

        Itse olen kyllä eri mieltä. Selkeästi osa koirista haluaa "miellyttää". Oli miten oli.

        Toiset koirat taas eivät edes namun perässä tee jos niitä ei kiinnosta aktiviteetti.


    • Suosittelen kyllä välttämään tätä agilityä, koska mäykyn selkä on niin pitkä että se voi halvaantua..

      • 234rffeger

        Ei se liikunnasta halvaannu.

        Päinvastoin, parempi kun pitää selkälihakset kunnossa.

        Lisäksi pitää mainita että mäyräkoiran selkä ei ole pitkä vaan jalat vain lyhyet. Jos jalat olisivat "normaalimittaiset" niin mittasuhteet olisivat kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe