Cerazette minipillerit?

Oona

Olen käyttänyt ehkäisyyn noin vuoden verran Cerazette-pillereitä koska eikaisemmat merkit eivät minulle sopineet, tuli mm. pää- ja mahakipuja. Tiedän, että menkat jäävät kokonaan pois kun taukoahan minipillereissä ei pidetä.
Silti laittaa pelottamaan mahdollinen raskaus, viimeksi menkat oli tammikuussa.
Ei kyllä ole mitään pahoinvointia ollut mutta välillä alamahaa supistelee, iltaisin enemmänkin.

Onko teillä muilla käytössä tämä pillerimerkki, kokemuksia ja omia tuntemuksia kuulisin mielelläni!

168

268097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • titi

      Itse olen käyttänyt cerazettea nyt puoli vuotta ja alussa oli tiputtelu vuotoa ensimmäisenä käyttö kuukautena mutta sitten vuodot loppuivat kokonaan. Ja olen tosi tyytyväinen päästessäni vuodoista, olisi aivan hirveää jos kuukautiset alkaisivat nyt.
      Itsellä on kyllä iho alkanut reagoimaan että nyppyjä tulee herkemmin ja painokin noussut.Turvonnut olo sanoisin on enemmän, mutta muuten ei mitään.
      Aluksi huoletti kanssa että mitä jos raskaana, mutta olen oppinut luottamaan pillereihin. Yritän ottaa säännöllisesti aina pillerin,ehkä noin 2h heitto on pahin mikä on ollut, mutta ei ole ainakaan mitään raskauteen liittvää ilmennyt.
      Itse olen tyytyväinen vaikka nyt muutama haitta puoli tullut mutta se että ei tarvitse kuukautisista kärsiä.

      Ja minulle gynekologi sanoi ettei ole haittaa vaikkei kuukautisia tulisikaan.

      • eevis

        Itse aloitin noiden käytön reilu kuukausi sitten ja nyt olen viettänyt viimeiset 5 päivää äärettömässä paniikissa kun ei ole menkat alkaneet vaikka edellisten Meliane-pillereiden aikaan oli todella säännölliset. Että olenko raskaana. En ole kuullutkaan tuosta että Cerazettejen käytön aikana vuodot voivat jäädä kokonaan pois! Ei sanonut lääkäri eikä terkkari. Olisin kyllä todella helpottunut jos tuo vuodon pois jääminen on ihan normaalia näitä pillereitä käyttäessä. En haluaisi vielä raskaaksi vaikka iän puolesta raskaus voisi ollakin jo ajankohtainen... jos vielä pari vuotta.
        Ja titin tekstiin yhdyn; minullakin naama kukkii ja turvotusta on jaloissa sekä kasvoissa ja näistä merkeistä pelkäsin vielä enemmän sitä raskaana-olon mahdollisuutta.


      • ching*
        eevis kirjoitti:

        Itse aloitin noiden käytön reilu kuukausi sitten ja nyt olen viettänyt viimeiset 5 päivää äärettömässä paniikissa kun ei ole menkat alkaneet vaikka edellisten Meliane-pillereiden aikaan oli todella säännölliset. Että olenko raskaana. En ole kuullutkaan tuosta että Cerazettejen käytön aikana vuodot voivat jäädä kokonaan pois! Ei sanonut lääkäri eikä terkkari. Olisin kyllä todella helpottunut jos tuo vuodon pois jääminen on ihan normaalia näitä pillereitä käyttäessä. En haluaisi vielä raskaaksi vaikka iän puolesta raskaus voisi ollakin jo ajankohtainen... jos vielä pari vuotta.
        Ja titin tekstiin yhdyn; minullakin naama kukkii ja turvotusta on jaloissa sekä kasvoissa ja näistä merkeistä pelkäsin vielä enemmän sitä raskaana-olon mahdollisuutta.

        joo ei mullekkaan sanonu lääkäri että mankat voi jäädä pois.
        oon tässä 2 kuukautta ollut paniikissa että oonko raskaana ku ei menkkoja kuulu. onneks luin tän keskustelun. huh. kivi putos sydämeltä. :))


      • ninni
        eevis kirjoitti:

        Itse aloitin noiden käytön reilu kuukausi sitten ja nyt olen viettänyt viimeiset 5 päivää äärettömässä paniikissa kun ei ole menkat alkaneet vaikka edellisten Meliane-pillereiden aikaan oli todella säännölliset. Että olenko raskaana. En ole kuullutkaan tuosta että Cerazettejen käytön aikana vuodot voivat jäädä kokonaan pois! Ei sanonut lääkäri eikä terkkari. Olisin kyllä todella helpottunut jos tuo vuodon pois jääminen on ihan normaalia näitä pillereitä käyttäessä. En haluaisi vielä raskaaksi vaikka iän puolesta raskaus voisi ollakin jo ajankohtainen... jos vielä pari vuotta.
        Ja titin tekstiin yhdyn; minullakin naama kukkii ja turvotusta on jaloissa sekä kasvoissa ja näistä merkeistä pelkäsin vielä enemmän sitä raskaana-olon mahdollisuutta.

        Hei! Olen nyt käyttänyt cerazzettea jo kohta n.5v ja koko aikana ei ole kuukautisia ollut. Olin tietysti helpottunut kun vuodot jäivät pois, mutta, keskusteltuani sairaanhoitajan kanssa hän kehoitti vaihtamaan, koska kuukautiset puhdistavat kohdun ym. Nyt en enään tiedä mitä tehdä.......ja mitä käyttää........ihan vaan tiedoksi sulle, ettei ne kuukautiset ihan turha asia ole, vaan elimistön puhdistusta.


      • billeri
        ching* kirjoitti:

        joo ei mullekkaan sanonu lääkäri että mankat voi jäädä pois.
        oon tässä 2 kuukautta ollut paniikissa että oonko raskaana ku ei menkkoja kuulu. onneks luin tän keskustelun. huh. kivi putos sydämeltä. :))

        Olen kohta vuoden syönyt kyseisiä minipillereitä, menkat jääneet miltei kokonaan pois (ja siiyä lääkäri "varoitti") ja painoa tullut lisää, ja erityisesti hiusraja kukkii.. Hieman ikäviä sivuvaikutuksia mutta minkäs teen..


      • sisukas
        eevis kirjoitti:

        Itse aloitin noiden käytön reilu kuukausi sitten ja nyt olen viettänyt viimeiset 5 päivää äärettömässä paniikissa kun ei ole menkat alkaneet vaikka edellisten Meliane-pillereiden aikaan oli todella säännölliset. Että olenko raskaana. En ole kuullutkaan tuosta että Cerazettejen käytön aikana vuodot voivat jäädä kokonaan pois! Ei sanonut lääkäri eikä terkkari. Olisin kyllä todella helpottunut jos tuo vuodon pois jääminen on ihan normaalia näitä pillereitä käyttäessä. En haluaisi vielä raskaaksi vaikka iän puolesta raskaus voisi ollakin jo ajankohtainen... jos vielä pari vuotta.
        Ja titin tekstiin yhdyn; minullakin naama kukkii ja turvotusta on jaloissa sekä kasvoissa ja näistä merkeistä pelkäsin vielä enemmän sitä raskaana-olon mahdollisuutta.

        Hei.Mä söin cerazette pillereitä n.1,5 vuotta ja menkkoja ei tullu kertaakaan.Tein parit testit kyl sillon alkuvaiheessa,mut negaa näytti.Ei tarvinnu kyl sit enää huolehtii oikeestaan muusta ku et ottaa sen tabun oikeeseen aikaan.Mullakin naama kukki ja oli muutenkin turvonnu olo ja sen lisäks vielä mielialat rupes vaihtelee vuoden syönnin jälkeen.Siitä sit kateltiin puol vuotta ja melkein ero tuli poikaystävästä,sit loppu niiden syönti.


      • oradea
        billeri kirjoitti:

        Olen kohta vuoden syönyt kyseisiä minipillereitä, menkat jääneet miltei kokonaan pois (ja siiyä lääkäri "varoitti") ja painoa tullut lisää, ja erityisesti hiusraja kukkii.. Hieman ikäviä sivuvaikutuksia mutta minkäs teen..

        Eli siis jouduin 2 kk sitten siirtymään Yasmin-yhdistelmäpillereistä Cerazetteen verenpaineen takia. Ensimmäinen kuukausi sujui hyvin ilman huomattavia sivuvaikutuksia ja menkat alkoi ajallaaan mutta kävikin niin hassusti ettei ne koskaan loppuneetkaan. Vuoto ei todellakaan ole runsasta eikä niitä menkoiksi voi laskeakaan, mutta sitä tulee päivittäin ja olo alkaa olla todella epätoivoinen. Nyt on siis tullut jo kuukausi täyteen päivittäistä vuotoa. Että hiukan kateellisena luin niiden juttuja, joilla menkat ovat jääneet kokonaan pois. Tiedän että tämä vuoto on normaalia, mutta niin kovin rasittavaa. Pitäisiköhän vielä antaa minipillereille aikaa josko se keho vaikka tottuisi niihin ?! Gynekologini sanoi pillerit saadessani että muita vaihtoehtoja minulle voisi olla ehkäisyrengas tai-laastari. Finnejä tulee nykyään huomattavasti herkemmin, ei onneksi paljon kasvoihin, mutta rintojen seudulle ja selkäänkin on alkanut ilmestyä. Mielialojen vaihtelusta on vaikea sanoa kun olen aina ollut sen verran ailahtelevainen :)


      • tikki
        oradea kirjoitti:

        Eli siis jouduin 2 kk sitten siirtymään Yasmin-yhdistelmäpillereistä Cerazetteen verenpaineen takia. Ensimmäinen kuukausi sujui hyvin ilman huomattavia sivuvaikutuksia ja menkat alkoi ajallaaan mutta kävikin niin hassusti ettei ne koskaan loppuneetkaan. Vuoto ei todellakaan ole runsasta eikä niitä menkoiksi voi laskeakaan, mutta sitä tulee päivittäin ja olo alkaa olla todella epätoivoinen. Nyt on siis tullut jo kuukausi täyteen päivittäistä vuotoa. Että hiukan kateellisena luin niiden juttuja, joilla menkat ovat jääneet kokonaan pois. Tiedän että tämä vuoto on normaalia, mutta niin kovin rasittavaa. Pitäisiköhän vielä antaa minipillereille aikaa josko se keho vaikka tottuisi niihin ?! Gynekologini sanoi pillerit saadessani että muita vaihtoehtoja minulle voisi olla ehkäisyrengas tai-laastari. Finnejä tulee nykyään huomattavasti herkemmin, ei onneksi paljon kasvoihin, mutta rintojen seudulle ja selkäänkin on alkanut ilmestyä. Mielialojen vaihtelusta on vaikea sanoa kun olen aina ollut sen verran ailahtelevainen :)

        Mulla vaihdettiin pillerit kans yasminista cerazetteen, koska alotettiin verenpainelääkitys. Nooh...sama homma, kuukautiset ei oikeastaan loppuneet lainkaan ja menetinkin hermoni ja lopetin pillerit...Nyt sain uuden reseptin minipill-nimisiä minipillereitä, jotka ovat pfizerin valmistamia...Ei vielä siis voi sanoa, mitä vaikuttaa, mutta toivottavasti pääsisin kuukautisista eroon. Ilman pillereitä on täydellistä tuskaa..Taju meinaa väkisin lähteä, kun niin kovat vatsa kivut, joita ei kestä mitenkään päin..Kierukka en huoli vielä ja eikä gyne suositellutkaan, jos kuitenkin aikeissa perhettä perustaa lähitulevaisuudessa...Mutta tsemppiä, kyllä niitä muitakin merkkejä on joilla voi olla paremmat tulokset.... =)


      • jjia
        eevis kirjoitti:

        Itse aloitin noiden käytön reilu kuukausi sitten ja nyt olen viettänyt viimeiset 5 päivää äärettömässä paniikissa kun ei ole menkat alkaneet vaikka edellisten Meliane-pillereiden aikaan oli todella säännölliset. Että olenko raskaana. En ole kuullutkaan tuosta että Cerazettejen käytön aikana vuodot voivat jäädä kokonaan pois! Ei sanonut lääkäri eikä terkkari. Olisin kyllä todella helpottunut jos tuo vuodon pois jääminen on ihan normaalia näitä pillereitä käyttäessä. En haluaisi vielä raskaaksi vaikka iän puolesta raskaus voisi ollakin jo ajankohtainen... jos vielä pari vuotta.
        Ja titin tekstiin yhdyn; minullakin naama kukkii ja turvotusta on jaloissa sekä kasvoissa ja näistä merkeistä pelkäsin vielä enemmän sitä raskaana-olon mahdollisuutta.

        itsellani oli cerazette pillerit käytössä noin 2kk kunnes minulla ilmeni lähes päivittäin migreeniä ja jouduin lopettamaan kesken kierron, pillerit lopetettuani kierron puolivälissä seuraavistä menkoistani ei ole kuulunut mitään. nyt noin 6 päivää myöhässä, onko syytä huoleen?


      • ja muutenkin
        ninni kirjoitti:

        Hei! Olen nyt käyttänyt cerazzettea jo kohta n.5v ja koko aikana ei ole kuukautisia ollut. Olin tietysti helpottunut kun vuodot jäivät pois, mutta, keskusteltuani sairaanhoitajan kanssa hän kehoitti vaihtamaan, koska kuukautiset puhdistavat kohdun ym. Nyt en enään tiedä mitä tehdä.......ja mitä käyttää........ihan vaan tiedoksi sulle, ettei ne kuukautiset ihan turha asia ole, vaan elimistön puhdistusta.

        muistutan, että muistakaa epäillä epätervellisyysttä, ainakun ihminen puuttuu luontoon, se on aina haitaksi.
        Jos on jokin järjestelmä. kuin kk.t se ei ole vain mitä tiedetään.
        Sillä on muutakin hyötytehtävaa elimistössä.
        , jonka tutkijat tunnunstavat vasta kun ollaan 80vuotiaita kuolinvuoteella ilman kohtuja.


      • äkkiä
        jjia kirjoitti:

        itsellani oli cerazette pillerit käytössä noin 2kk kunnes minulla ilmeni lähes päivittäin migreeniä ja jouduin lopettamaan kesken kierron, pillerit lopetettuani kierron puolivälissä seuraavistä menkoistani ei ole kuulunut mitään. nyt noin 6 päivää myöhässä, onko syytä huoleen?

        raskaustesti.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        mulle on sopineet cerazettet erittäin hyvin. ainoastaan alkuun ekan puoli vuotta vuodin vähän väliä. Sen jälkeen kaksi niukkaa tiputtelupäivää7vuosi. Muutenkin ok - https://hespac.com/cerazettefi.htm


    • Femoden/Gerazette

      Mun pitäisi aloittaa ko. pillereiden käyttö tässä kuussa, vaihtaa Femoden pillereistä Gerazetteen. Femoden pillerit sopi mulle tosi hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia. Toki olen syönyt niitä 15 vuotta, että enpä tiedä olisinko jotenkin erilainen ilman niitä, että onko siinä mielessä vaikuttaneet jotenkin mutta ei mitään minkä tiedostaisin.

      Hieman kuitenkin jo etukäteen mietin että onkohan tämä nyt järkevä ratkaisu, mutta jotenkin vaan enemmän ja enemmän on alkanut vaivaamaan että jos noista Femoden pillereistä tulisikin jotakin vakavaa, kuten verenkiertohäiriötä tms. vaikka ne liittyykin vahvimmin käytön ekaan vuoteen. Vaivaa se kuitekin sen verran että koklataan nyt nämä Gerazet pillerit mutta jos niistä tulee selkeitä sivuvaikutuksia niin heivaan ne.

      Tosta turvotuksesta tai painon noususta, te joilla on ollut ko. ilmiötä, onko tilanne palautunut ennalleen käytön/ajan myötä?

      • Bikiniaika

        Itse olen syönyt Creazettea vuosikausia ja nauttinut elämästä ilman kuukautisia. Nyt esikoisen (1 v.) syntymän jälkeen kuukautiset ovat kestäneet paria päivää lukuun ottamatta kolme kuukautta. Pidin kyllä muutaman kuukauden tauon, koska hermot oli mennä ainaisen vuodon takia. Neuvolassa kyllä sanottiin, että valmistajan edustajan mukaan pitäisi puolen vuoden säännöllisen käytön jälkeen helpottaa. Näkis vaan, usko loppuu..


      • Anonyymi
        Bikiniaika kirjoitti:

        Itse olen syönyt Creazettea vuosikausia ja nauttinut elämästä ilman kuukautisia. Nyt esikoisen (1 v.) syntymän jälkeen kuukautiset ovat kestäneet paria päivää lukuun ottamatta kolme kuukautta. Pidin kyllä muutaman kuukauden tauon, koska hermot oli mennä ainaisen vuodon takia. Neuvolassa kyllä sanottiin, että valmistajan edustajan mukaan pitäisi puolen vuoden säännöllisen käytön jälkeen helpottaa. Näkis vaan, usko loppuu..

        Hei! Minäkin vaihdoin aikoinaan femoden ehkäisypillerit ikäni 40v . suositeltiin vaihtamaan ehdotettiin mulle cerazetteihin ja oli kyllä aluksi varoitettu että vaihdon myötä saatan vuotaa tai tulla taputtelua jopa 3 kk puoleenvuoteen ennenkuin tasaantuu olin siis v avautunut tähän ei niin mukavaan vuoto aikaan mutta pakko mikä pakko: yllätykseksi vaihto sujui hyvin ja menkat väheni heti ihan olemattomiksi ja loppujen lopuksi muutan vuoden sisällä loppuivat kokonaan se oli elämäni paras päätös : nyt syönyt niitä 10 vuotta ja kohtahan ne voi lopettaakin👍😃


    • suomen kesä

      Hei,

      Olen syönyt pillereitä puolisen vuotta toisen synnytyksen jälkeen. Olen huomannut, että paino ei laske vaikka todella yritän ja ylimääräistä turvotusta on. Varsinaisia kuukautisia ei ole tullut pojan syntymän jälkeen (14 kk), mutta päivän tai kaksi tulee vuotoa joka viikko!! ja alaselkäkivut ovat jokaviikkoisia. Samoin olen huomannut pintaverisuonien katkeilua alaraajoissa - on ilmennyt viimeisen parin kuukauden aikana - liekö yhteyttä Cerazetteen vaiko ei, mutta nyt päätin kuitenkin lopettaa niiden käytön. Toivottavasti muilla menee paremmin.
      Hyvää kesää!

      • heinä

        Olen nyt vuoden syönyt cerazette pillereitä. Kuukautisia ei ole tullut koko aikana, lääkärini sanoi sen olevan normaalia. Toisaalta kuukautisten pois jäänti oli helpotus, mutta aina epävarmuutta siitä onko vahinkoa päässyt tapahtumaan.. Turhankin tehokkaita ovat ko. pillerit olleet; raskaaksi en ole tullut, mutta iho on muuttunut ongelmaihoksi ja turvotusta on todella!Sain tarpeekseni ja lopetin käytön, muitakin merkkejä maailmasta löytyy!


      • ne kanssa
        heinä kirjoitti:

        Olen nyt vuoden syönyt cerazette pillereitä. Kuukautisia ei ole tullut koko aikana, lääkärini sanoi sen olevan normaalia. Toisaalta kuukautisten pois jäänti oli helpotus, mutta aina epävarmuutta siitä onko vahinkoa päässyt tapahtumaan.. Turhankin tehokkaita ovat ko. pillerit olleet; raskaaksi en ole tullut, mutta iho on muuttunut ongelmaihoksi ja turvotusta on todella!Sain tarpeekseni ja lopetin käytön, muitakin merkkejä maailmasta löytyy!

        Hei!
        Kerroit lopettaneesi niiden käytön. Lopettamisen jälkeen koska kuukautiset alkoivat?
        Itse söin niitä kuukauden..olin pahantuulinen, ikävystynyt akka...olo koko ajan turvonnut.
        Siis onko kokemusta, koska kuukautiset alkaa lopettamisen jälkeen?
        Raskaanako vaikka joka pilleri tuli syötyä
        tarkasti...max 3 tunnin heitto:)


      • Ellu
        ne kanssa kirjoitti:

        Hei!
        Kerroit lopettaneesi niiden käytön. Lopettamisen jälkeen koska kuukautiset alkoivat?
        Itse söin niitä kuukauden..olin pahantuulinen, ikävystynyt akka...olo koko ajan turvonnut.
        Siis onko kokemusta, koska kuukautiset alkaa lopettamisen jälkeen?
        Raskaanako vaikka joka pilleri tuli syötyä
        tarkasti...max 3 tunnin heitto:)

        Minäkin lopetin ko. pillerit viikko sitten, eikä kuukautisista ole vielä mitään merkkiä, alan kohta hermostua... Aikaisemmin yhdistelmäpillereitä syödessäni ne alkoivat aina kahden päivän kuluttua viimeisestä pilleristä.
        Onko kellään saman tyyppisiä kokemuksia Cerazetten lopettamisesta ja kuukautisten odottelusta...? (Itse otin ne myös varsin säännöllisesti, max kahden tunnin heitto)


      • Miiu
        Ellu kirjoitti:

        Minäkin lopetin ko. pillerit viikko sitten, eikä kuukautisista ole vielä mitään merkkiä, alan kohta hermostua... Aikaisemmin yhdistelmäpillereitä syödessäni ne alkoivat aina kahden päivän kuluttua viimeisestä pilleristä.
        Onko kellään saman tyyppisiä kokemuksia Cerazetten lopettamisesta ja kuukautisten odottelusta...? (Itse otin ne myös varsin säännöllisesti, max kahden tunnin heitto)

        Sain cerazette pilleri reseptin ja mietin uskaltaako niitä kokeilla jos niistä tulee tuollaista että iho kukkii ja lopettaessa ei menkkoja näy! ?? hieman pelottaa


      • Ellu
        Miiu kirjoitti:

        Sain cerazette pilleri reseptin ja mietin uskaltaako niitä kokeilla jos niistä tulee tuollaista että iho kukkii ja lopettaessa ei menkkoja näy! ?? hieman pelottaa

        ...sen parhaiten saat selville. Itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Cerazettesta, iho pysyi hyvässä kunnossa, paino ei noussut eikä esiintynyt lainkaan seksuaalista haluttomuutta kuten aikaisemmin yhdistelmäpillerien kanssa. Lopetin, koska poikaystävä muutti ulkomaille töihin :( enkä halua koko ajan popsia jotain hormonia kun tapaamme ehkä max. kerran kuussa.
        Kävin muuten tänään lekurissa ja raskaustestissä (negatiivinen), lääkäri totesi, että vie hieman aikaa kun oma hormonitoiminta normalisoituu = menkat alkaa...


      • Miiu
        Ellu kirjoitti:

        ...sen parhaiten saat selville. Itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Cerazettesta, iho pysyi hyvässä kunnossa, paino ei noussut eikä esiintynyt lainkaan seksuaalista haluttomuutta kuten aikaisemmin yhdistelmäpillerien kanssa. Lopetin, koska poikaystävä muutti ulkomaille töihin :( enkä halua koko ajan popsia jotain hormonia kun tapaamme ehkä max. kerran kuussa.
        Kävin muuten tänään lekurissa ja raskaustestissä (negatiivinen), lääkäri totesi, että vie hieman aikaa kun oma hormonitoiminta normalisoituu = menkat alkaa...

        Pitäisi kai kerätä rohkeutta ja kokeilla 1kk. Olikohan ne kalliit pilsut. Eikös cerattessa lukenut riskeistä esim syöpä ja tromboosin tms. Olen luullut että niitä riskejä on vain estrogeenipilsuissa. Eikä näissä minipillereissä. Mutta on silti? Suvussamme on rintasyöpää,äidin puolelta, hänellä ja hänen sisarellaan. vaikuttaako tämä mitenkään? Eli voinko rauhassa aloittaa pillerien syömisen. Estrogeenipilsuista on tullut kaikenmoista haittaa, pahoinvointia itkuisuutta kiukkua, kuukautiskivut pahemmat, limakalvot kuivat ja arat, tuntui että oli aina hiiva niiden takia. Toivotaanpa että nämä cerattet ei sellasta tee.


      • Ellu
        Miiu kirjoitti:

        Pitäisi kai kerätä rohkeutta ja kokeilla 1kk. Olikohan ne kalliit pilsut. Eikös cerattessa lukenut riskeistä esim syöpä ja tromboosin tms. Olen luullut että niitä riskejä on vain estrogeenipilsuissa. Eikä näissä minipillereissä. Mutta on silti? Suvussamme on rintasyöpää,äidin puolelta, hänellä ja hänen sisarellaan. vaikuttaako tämä mitenkään? Eli voinko rauhassa aloittaa pillerien syömisen. Estrogeenipilsuista on tullut kaikenmoista haittaa, pahoinvointia itkuisuutta kiukkua, kuukautiskivut pahemmat, limakalvot kuivat ja arat, tuntui että oli aina hiiva niiden takia. Toivotaanpa että nämä cerattet ei sellasta tee.

        ...nää sopi huomattavasti yhdistelmäpilsuja paremmin, ei ollut oikeastaan mitään näitä kurjia oireita mitä yhdistelmäpillereitä käytettäessä. Oon jotenkin siinä käsityksessä, että nimenomaan se estrogeeni on rintasyöpäriskiä kohottava, mutta en oo tietenkään ihan varma... Mainitsitko lääkärille asiasta silloin hait niitä pillereitä?


      • Miiu
        Ellu kirjoitti:

        ...nää sopi huomattavasti yhdistelmäpilsuja paremmin, ei ollut oikeastaan mitään näitä kurjia oireita mitä yhdistelmäpillereitä käytettäessä. Oon jotenkin siinä käsityksessä, että nimenomaan se estrogeeni on rintasyöpäriskiä kohottava, mutta en oo tietenkään ihan varma... Mainitsitko lääkärille asiasta silloin hait niitä pillereitä?

        En kyllä huomannu sanoo hänelle. Miekin kuullu et estrogeeni tekis semmost enempi. Siksi pohdinkin että eikö minipillereis oo tätä riskiä. Gyne vaati mua alottaan pilsut ja kirjotti cerazettet. Muut ei sopinu.


      • Tultsuliini
        Miiu kirjoitti:

        Pitäisi kai kerätä rohkeutta ja kokeilla 1kk. Olikohan ne kalliit pilsut. Eikös cerattessa lukenut riskeistä esim syöpä ja tromboosin tms. Olen luullut että niitä riskejä on vain estrogeenipilsuissa. Eikä näissä minipillereissä. Mutta on silti? Suvussamme on rintasyöpää,äidin puolelta, hänellä ja hänen sisarellaan. vaikuttaako tämä mitenkään? Eli voinko rauhassa aloittaa pillerien syömisen. Estrogeenipilsuista on tullut kaikenmoista haittaa, pahoinvointia itkuisuutta kiukkua, kuukautiskivut pahemmat, limakalvot kuivat ja arat, tuntui että oli aina hiiva niiden takia. Toivotaanpa että nämä cerattet ei sellasta tee.

        Oon nyt syöny cerazetteja 2 kuukautta ja sivuvaikutukset on ollu pahempia ku e-pillereitä syödessä. Pillereitä alottaessa menkat kesti 26 päivää ja gynekologi sano että se on normaalia ja että seuraavat menkat voi tulla vasta vuoden päästä.Sivuvaikutukset oli pahimpia menkkojen aikaan ja meinasin jo lopettaa pillerit mut gyne sano et mielialat yleensä tasottuu kun on käyttäny sen 3kk. Muutaman kerran oon purskahtanu itkuun julkisella paikalla ilman mitään järkevää syytä ja kotona tulee itkettyä pienimmistäkin asioista mistä ei normaalisti olis edes harmistunu, avomiestä harmittaa kun oon kokoajan pahalla tuulella, iho on nykyään tosi kuiva mut silti tulee finnejä naamaan ja nivusiin. Nyt on vähä helpottanu kun huomasin pahantuulisuuden ilmaantuvan aika pian pillerin ottamisen jälkeen joten nykyään otan pillerin just ennen nukkumaanmenoo. Tromboosin riski on pienempi kun e-pillereissä ja n. 8 kertaa pienempi kun raskauden aikana. Jostain oon kuullu että pillereillä ei pitäis olla yhteyttä rintasyöpään ja että pillereitä syövillä nuorilla todetaan sitä sen takia enemmän kun ne käy kontrolleissa pillereiden takia ja syöpä todetaan jo varhaisessa vaiheessa, kun taas pillereitä syömättömien nuorten rintoja ei tutkita niin usein joten niiden syöpä on edenny jo paljon pidemmälle ja kyseiset nuoret on syövän toteamisvaiheessa jo sen verran vanhempia, että niiden syövät rekisteröidään tilastossa eri ikäluokkaan kun pillereitä syövien, vaikka molemmissa tapauksissa syöpä olis kehittynyt samaan aikaan.


      • pinvis
        Ellu kirjoitti:

        ...nää sopi huomattavasti yhdistelmäpilsuja paremmin, ei ollut oikeastaan mitään näitä kurjia oireita mitä yhdistelmäpillereitä käytettäessä. Oon jotenkin siinä käsityksessä, että nimenomaan se estrogeeni on rintasyöpäriskiä kohottava, mutta en oo tietenkään ihan varma... Mainitsitko lääkärille asiasta silloin hait niitä pillereitä?

        Lääkärini vaihtoi salakavalasti minulle kyseiset pillerit. Ennen käytin Yasminia ja sitä ennen taas pitkät ajat Melianea. Yhdistelmäpillereillä minulla ei ollut minkäänlaisia haittaivaikutuksia. Jos ei lasketa painon nousua ja lievää turvotusta. Yasminilla sain taukopäänsärkyä.

        Lääkärini siis päätti vaihtaa minulle tuntemattomasta syystä nämä pillerit.

        Pelottaa, että kun menkkoja ei tule (ei siis ole vielä tullut vaikka olen viikon verran syönyt pillereitä ja menkkojen olisi pitänyt alkaa pari päivää sitten), että mistä tiedän jos olen paksuna?

        Luultavasti vaihdan takaisia yhdistelmiin, koska haluan kuitenkin varmuuden aina..

        Tietääkö joku, mikä näissä minipillereissä muuten on niin ihmeellistä? Haittavaikutuksia vain on vähemmän vai?


      • dooris
        Miiu kirjoitti:

        Pitäisi kai kerätä rohkeutta ja kokeilla 1kk. Olikohan ne kalliit pilsut. Eikös cerattessa lukenut riskeistä esim syöpä ja tromboosin tms. Olen luullut että niitä riskejä on vain estrogeenipilsuissa. Eikä näissä minipillereissä. Mutta on silti? Suvussamme on rintasyöpää,äidin puolelta, hänellä ja hänen sisarellaan. vaikuttaako tämä mitenkään? Eli voinko rauhassa aloittaa pillerien syömisen. Estrogeenipilsuista on tullut kaikenmoista haittaa, pahoinvointia itkuisuutta kiukkua, kuukautiskivut pahemmat, limakalvot kuivat ja arat, tuntui että oli aina hiiva niiden takia. Toivotaanpa että nämä cerattet ei sellasta tee.

        Kyllähän kaikessa on riskinsä, kun astut ulos voit joutua liikenneonnettomuuteen tai joutua ohikulkevan koiran purtavaksi. Itse käytän cerezette-pillereitä eikä mitään ongelmia ole.


      • Ninni:/

        Itse söin joku vuosi sitten kyseisiä pilsuja,ja menkat jäi minimiin,nyt sitten parin vuoden tauon jälkeen aloitin taas,ja menkat voivat nyt kestää jopa kolme viikkoa,joskaan ei runsaana kokoaikaa kuitenkaan,ja minä kun luuulin että pääsisin niistä eroon...:/


      • särö
        Ellu kirjoitti:

        Minäkin lopetin ko. pillerit viikko sitten, eikä kuukautisista ole vielä mitään merkkiä, alan kohta hermostua... Aikaisemmin yhdistelmäpillereitä syödessäni ne alkoivat aina kahden päivän kuluttua viimeisestä pilleristä.
        Onko kellään saman tyyppisiä kokemuksia Cerazetten lopettamisesta ja kuukautisten odottelusta...? (Itse otin ne myös varsin säännöllisesti, max kahden tunnin heitto)

        Hellou! Mä lopetin tos n.1,5 kk sitten cerazeten syömisen ja nyt pari päivää sitten alko menkat.Tulihan noita syötyäkin jo 1,5 vuotta.Et kyl ne sieltä tulee ajallaan:)


      • wianna
        Tultsuliini kirjoitti:

        Oon nyt syöny cerazetteja 2 kuukautta ja sivuvaikutukset on ollu pahempia ku e-pillereitä syödessä. Pillereitä alottaessa menkat kesti 26 päivää ja gynekologi sano että se on normaalia ja että seuraavat menkat voi tulla vasta vuoden päästä.Sivuvaikutukset oli pahimpia menkkojen aikaan ja meinasin jo lopettaa pillerit mut gyne sano et mielialat yleensä tasottuu kun on käyttäny sen 3kk. Muutaman kerran oon purskahtanu itkuun julkisella paikalla ilman mitään järkevää syytä ja kotona tulee itkettyä pienimmistäkin asioista mistä ei normaalisti olis edes harmistunu, avomiestä harmittaa kun oon kokoajan pahalla tuulella, iho on nykyään tosi kuiva mut silti tulee finnejä naamaan ja nivusiin. Nyt on vähä helpottanu kun huomasin pahantuulisuuden ilmaantuvan aika pian pillerin ottamisen jälkeen joten nykyään otan pillerin just ennen nukkumaanmenoo. Tromboosin riski on pienempi kun e-pillereissä ja n. 8 kertaa pienempi kun raskauden aikana. Jostain oon kuullu että pillereillä ei pitäis olla yhteyttä rintasyöpään ja että pillereitä syövillä nuorilla todetaan sitä sen takia enemmän kun ne käy kontrolleissa pillereiden takia ja syöpä todetaan jo varhaisessa vaiheessa, kun taas pillereitä syömättömien nuorten rintoja ei tutkita niin usein joten niiden syöpä on edenny jo paljon pidemmälle ja kyseiset nuoret on syövän toteamisvaiheessa jo sen verran vanhempia, että niiden syövät rekisteröidään tilastossa eri ikäluokkaan kun pillereitä syövien, vaikka molemmissa tapauksissa syöpä olis kehittynyt samaan aikaan.

        Sain vauvan toukokuun lopulla ja alotin cerazette pillerit, joita olen nyt käyttänyt n.5kuukautta.Mulla on ihan päinvastanen ongelma, että kuukautiset on kestänyt välillä jopa yli kuukauden ja sitten on muutaman päivän tauko (n.5päivää) ja sama juttu..tuntuu,että vuodan kohta kuiviin ja olo on heikko, lisäksi olen ärtynyt ja pahantuulinen lähestulkoon kokoajan.. mieliala vaihtelee, lisäksi olen huomannut hiustenlähtöä, mutta voi johtua raskauden jälki oireista..Lääkäri sanoi vain, että hormoonitoiminta voi raskauden takia olla vähän sekasin, mutta eiköhän se vuoto vähene. En tiedä pitäisikö lopettaa pillereiden syönti, vai odottaa, että jos vuoto vähenisi tai loppuisi.. jälkivuotoa tämä ei kuitenkaan ole...


      • Haporg
        Tultsuliini kirjoitti:

        Oon nyt syöny cerazetteja 2 kuukautta ja sivuvaikutukset on ollu pahempia ku e-pillereitä syödessä. Pillereitä alottaessa menkat kesti 26 päivää ja gynekologi sano että se on normaalia ja että seuraavat menkat voi tulla vasta vuoden päästä.Sivuvaikutukset oli pahimpia menkkojen aikaan ja meinasin jo lopettaa pillerit mut gyne sano et mielialat yleensä tasottuu kun on käyttäny sen 3kk. Muutaman kerran oon purskahtanu itkuun julkisella paikalla ilman mitään järkevää syytä ja kotona tulee itkettyä pienimmistäkin asioista mistä ei normaalisti olis edes harmistunu, avomiestä harmittaa kun oon kokoajan pahalla tuulella, iho on nykyään tosi kuiva mut silti tulee finnejä naamaan ja nivusiin. Nyt on vähä helpottanu kun huomasin pahantuulisuuden ilmaantuvan aika pian pillerin ottamisen jälkeen joten nykyään otan pillerin just ennen nukkumaanmenoo. Tromboosin riski on pienempi kun e-pillereissä ja n. 8 kertaa pienempi kun raskauden aikana. Jostain oon kuullu että pillereillä ei pitäis olla yhteyttä rintasyöpään ja että pillereitä syövillä nuorilla todetaan sitä sen takia enemmän kun ne käy kontrolleissa pillereiden takia ja syöpä todetaan jo varhaisessa vaiheessa, kun taas pillereitä syömättömien nuorten rintoja ei tutkita niin usein joten niiden syöpä on edenny jo paljon pidemmälle ja kyseiset nuoret on syövän toteamisvaiheessa jo sen verran vanhempia, että niiden syövät rekisteröidään tilastossa eri ikäluokkaan kun pillereitä syövien, vaikka molemmissa tapauksissa syöpä olis kehittynyt samaan aikaan.

        olen syönyt n. kk näitä minipillereitä ja ihan samat haitattavaikutukset kuin sinulla. kamalaa kun itsellekin tulee paha mieli siitä kun on koko ajan inisemässä avomiehelle ihan turhasta. jälkeenpäin aina mietin että miksi mä nyt taas valitin ja huusin.. vaihdoin melianesta näihin minipillereihin aurallisen migreenin takia. en ole kovin tyytyväinen ollut, mutta lääkäri suositteli, että kokeilisin sen 3kk ja sitten vasta jos en ole tyytyväinen niin vaihtaisin toiseen. suositteli myös ehkäisykapselia.


      • tikki
        Ellu kirjoitti:

        Minäkin lopetin ko. pillerit viikko sitten, eikä kuukautisista ole vielä mitään merkkiä, alan kohta hermostua... Aikaisemmin yhdistelmäpillereitä syödessäni ne alkoivat aina kahden päivän kuluttua viimeisestä pilleristä.
        Onko kellään saman tyyppisiä kokemuksia Cerazetten lopettamisesta ja kuukautisten odottelusta...? (Itse otin ne myös varsin säännöllisesti, max kahden tunnin heitto)

        Lopetin cerazetten ja kuukautiset alkoivat oitis heti...Ootko testiä tehny? Tietysti käyttäytyy eri ihmisillä erilailla...


      • Mietin tässä vaan
        Ellu kirjoitti:

        Minäkin lopetin ko. pillerit viikko sitten, eikä kuukautisista ole vielä mitään merkkiä, alan kohta hermostua... Aikaisemmin yhdistelmäpillereitä syödessäni ne alkoivat aina kahden päivän kuluttua viimeisestä pilleristä.
        Onko kellään saman tyyppisiä kokemuksia Cerazetten lopettamisesta ja kuukautisten odottelusta...? (Itse otin ne myös varsin säännöllisesti, max kahden tunnin heitto)

        Minkäkin tässä alan miettimään, että koska menkat näiden jälkeen kun vuoden melkeen niitä söin ja siitä on pian 3kk kun lopetin ja mitään ei tapahdu ja haluaisimme miettimään lasten hankintaa mutta kun ei tule edes menkkoja.....olo alkaa oleen kiusaantunut, josko jotain vikaa. Lääkäriin nyt torstaina.


      • mie.....
        Miiu kirjoitti:

        Sain cerazette pilleri reseptin ja mietin uskaltaako niitä kokeilla jos niistä tulee tuollaista että iho kukkii ja lopettaessa ei menkkoja näy! ?? hieman pelottaa

        lueskelin myös näitä juttuja täältä ja alkoi "pelottaa" kun pitäisi kans aloittaa ko. pillerien syönti.. onko totta että naama alkaa kukkimaan ja turvotusta tulee..!! lääkäri ei mainunnut mitään.. en tidä olisinko vaihtanut edes jos näin on..!


      • minipillereitä
        Haporg kirjoitti:

        olen syönyt n. kk näitä minipillereitä ja ihan samat haitattavaikutukset kuin sinulla. kamalaa kun itsellekin tulee paha mieli siitä kun on koko ajan inisemässä avomiehelle ihan turhasta. jälkeenpäin aina mietin että miksi mä nyt taas valitin ja huusin.. vaihdoin melianesta näihin minipillereihin aurallisen migreenin takia. en ole kovin tyytyväinen ollut, mutta lääkäri suositteli, että kokeilisin sen 3kk ja sitten vasta jos en ole tyytyväinen niin vaihtaisin toiseen. suositteli myös ehkäisykapselia.

        Mulla kanssa sellaista migreeniä jossa silmissä värisee eli ilmeisesti sitä samaa aurallista. Sen takia jouduin vaihtamaan e.pillereistä Gerazetteen ja nyt on painoa tullut viidessä kuuukaudessa seitsemän kiloa. On turvonnut olo ja tuntuu ettei aineenvaihdunta toimi niinkuin ennen sekä naama,rinta ja selkä kukkii. Mieli ala on kyllä ihan ok. Tietääkö kukaan mikä olisi vaihtoehto gerazetelle jos on tallaista migreeniä, missä ei olisi tuollaisia sivuvaikutuksia


      • +15kg
        Mietin tässä vaan kirjoitti:

        Minkäkin tässä alan miettimään, että koska menkat näiden jälkeen kun vuoden melkeen niitä söin ja siitä on pian 3kk kun lopetin ja mitään ei tapahdu ja haluaisimme miettimään lasten hankintaa mutta kun ei tule edes menkkoja.....olo alkaa oleen kiusaantunut, josko jotain vikaa. Lääkäriin nyt torstaina.

        Söin cerazettejä n.4 vuotta,koko sinä aikana ei tullu minkäänlaista vuotoa,ei edes pientä tiputtelua.Paino nousi sinä aikana n.15 kg vaikken syö mitään herkkuja ja liikun paljon,koko ajan olo oli kamalan turvonnut ja väsynyt.Nyt jälkeenpäin vasta tajuan et pillereistä kaikki johtui!
        Mut nyt olis tarkoitus saada vauva alulle ja kuukautisia ei kuulu millään,n. kuukausi menny lopettamisesta!APUA!En ikinä enää koske noihin pillereihin!!!


      • tyts***
        Miiu kirjoitti:

        Pitäisi kai kerätä rohkeutta ja kokeilla 1kk. Olikohan ne kalliit pilsut. Eikös cerattessa lukenut riskeistä esim syöpä ja tromboosin tms. Olen luullut että niitä riskejä on vain estrogeenipilsuissa. Eikä näissä minipillereissä. Mutta on silti? Suvussamme on rintasyöpää,äidin puolelta, hänellä ja hänen sisarellaan. vaikuttaako tämä mitenkään? Eli voinko rauhassa aloittaa pillerien syömisen. Estrogeenipilsuista on tullut kaikenmoista haittaa, pahoinvointia itkuisuutta kiukkua, kuukautiskivut pahemmat, limakalvot kuivat ja arat, tuntui että oli aina hiiva niiden takia. Toivotaanpa että nämä cerattet ei sellasta tee.

        Sain tänään tosiaan tuon reseptin, ja lääkäri sanoi, että kannattaa syödä niitä vähintään 3 kk vaikka olisikin huonoja sivuvaikutuksia. Sitten vasta kannattaa lopettaa, jos ne eivät sovi. Ja itsekin aloin miettimään mahdanko aloittaa. En sinänsä ehkäisyä tarvitse, koska en ole enää vakituisessa parisuhteessa, eikä seksiä tule harrastettua niin usein. Että täytyy varmaan pelkällä kortsulla alkaa suojautua, kun nuo sivuvaikutukset niin pelottaa.


      • sopuli79
        minipillereitä kirjoitti:

        Mulla kanssa sellaista migreeniä jossa silmissä värisee eli ilmeisesti sitä samaa aurallista. Sen takia jouduin vaihtamaan e.pillereistä Gerazetteen ja nyt on painoa tullut viidessä kuuukaudessa seitsemän kiloa. On turvonnut olo ja tuntuu ettei aineenvaihdunta toimi niinkuin ennen sekä naama,rinta ja selkä kukkii. Mieli ala on kyllä ihan ok. Tietääkö kukaan mikä olisi vaihtoehto gerazetelle jos on tallaista migreeniä, missä ei olisi tuollaisia sivuvaikutuksia

        Heips!
        Mulle ainaki lääkäri määräsi Cerazeten sen takia et oli aurallista migreeniä.Tavallisia e-pillereitä ei voi sillon oikeen käyttää.
        Mulla tuli ainaki hirveitä migreenikohtauksia ku käytin ennen Mercilonia.


      • onni2007
        sopuli79 kirjoitti:

        Heips!
        Mulle ainaki lääkäri määräsi Cerazeten sen takia et oli aurallista migreeniä.Tavallisia e-pillereitä ei voi sillon oikeen käyttää.
        Mulla tuli ainaki hirveitä migreenikohtauksia ku käytin ennen Mercilonia.

        Minulla on aurallinen migreeni ja lääkärin mukaan silloin ei voi käyttää yhdistelmäehkäisyvalmisteita eli mitään sellaista, joka sisältää estrogeenia, koska tämä lisää aivoveritulpan riskiä migreenikohtauksen aikana. Eli aurallista migreeniä potevalle sopii minipilleri ja muut vain progestiinia sisältävät tai ei-hormonaaliset ehkäisymenetelmät.


      • sama vika
        onni2007 kirjoitti:

        Minulla on aurallinen migreeni ja lääkärin mukaan silloin ei voi käyttää yhdistelmäehkäisyvalmisteita eli mitään sellaista, joka sisältää estrogeenia, koska tämä lisää aivoveritulpan riskiä migreenikohtauksen aikana. Eli aurallista migreeniä potevalle sopii minipilleri ja muut vain progestiinia sisältävät tai ei-hormonaaliset ehkäisymenetelmät.

        Mullakin todettu aurallinen migreeni, jonka seurauksena vaihettiin cerazetteen. Kerkesin kolme vuotta syödä yhdistelmäpillereitä (yaz) mut neurologi vaihdatti sitten ku kävin päätä tutkituttamassa päivittäisten migreenikohtausten takia. Eka viikko cerazeteilla meni hyvin ja kerkesin jo huokasta helpotuksesta, kunnes sitte alko nää inhottavat sivuoireet. Mulla ei oo ikinä tullu helposti näppyjä, varsinkaan kasvoihin, mut nyt on alkanu ilmestymään ku sieniä sateella. Ja mulla ei ole menkat jääny (vielä) pois, päinvastoin, mulla on nyt menkat kestäneet melkee kolme kuukautta. Aina välillä tulee välipäivä vuodossa ja kerkeen jo innostua että nyt loppu, mut seuraavana päivänä iskee karu totuus ja housut veressä. Ei oo kivaa ku ei oikee voi edes seksiä harrastaa miehen kaa (paitsi suihkussa mutta tympii silti) mut sentää ei oo turvotusta tullu. Terkkarii ku soitin nii sanoivat että toi vuoto on ihan normaalia, joillain se kestää pari pvää, joillain jopa puol vuotta. Mä kai kuulun siihen vähemmän onnekkaaseen kastiin. Kuulemma jäävät loppujen lopuksi menkat kokonaan pois. Sitä päivää odotellessa.


      • sama vika
        onni2007 kirjoitti:

        Minulla on aurallinen migreeni ja lääkärin mukaan silloin ei voi käyttää yhdistelmäehkäisyvalmisteita eli mitään sellaista, joka sisältää estrogeenia, koska tämä lisää aivoveritulpan riskiä migreenikohtauksen aikana. Eli aurallista migreeniä potevalle sopii minipilleri ja muut vain progestiinia sisältävät tai ei-hormonaaliset ehkäisymenetelmät.

        Mullakin todettu aurallinen migreeni, jonka seurauksena vaihettiin cerazetteen. Kerkesin kolme vuotta syödä yhdistelmäpillereitä (yaz) mut neurologi vaihdatti sitten ku kävin päätä tutkituttamassa päivittäisten migreenikohtausten takia. Eka viikko cerazeteilla meni hyvin ja kerkesin jo huokasta helpotuksesta, kunnes sitte alko nää inhottavat sivuoireet. Mulla ei oo ikinä tullu helposti näppyjä, varsinkaan kasvoihin, mut nyt on alkanu ilmestymään ku sieniä sateella. Ja mulla ei ole menkat jääny (vielä) pois, päinvastoin, mulla on nyt menkat kestäneet melkee kolme kuukautta. Aina välillä tulee välipäivä vuodossa ja kerkeen jo innostua että nyt loppu, mut seuraavana päivänä iskee karu totuus ja housut veressä. Ei oo kivaa ku ei oikee voi edes seksiä harrastaa miehen kaa (paitsi suihkussa mutta tympii silti) mut sentää ei oo turvotusta tullu. Terkkarii ku soitin nii sanoivat että toi vuoto on ihan normaalia, joillain se kestää pari pvää, joillain jopa puol vuotta. Mä kai kuulun siihen vähemmän onnekkaaseen kastiin. Kuulemma jäävät loppujen lopuksi menkat kokonaan pois. Sitä päivää odotellessa.


    • Pirkitta

      Vaihdoin heinäkuussa Harmonet-yhdistelmistä lääkärin määräyksestä Cerazetteen. Viimeiset menkat oli sillon heinäkuussa, ei edes tiputtelua ole ollut mikä ihan mukava asia. Mutta ensimmäiset kun jäi tulematta, tein kuitenkin raskaustestin ja negatiivinen oli. Sen jälkeen luotin pillereihin, mutta finnejä (tai oikeestaan rasvapaiseita) on koko ajan. Ei naamassa juurikaan vaan alapäässä. Ja kipeitä, joskus monta yhtäaikaa ja kun vielä housut hiertää!
      Kolme liuskaa ehdin syömään ja tein päätöksen; viimesen pillerin otin viikko sitten, koitan ainakin jos nämä paiseet loppuis. Menkat ei ole vieläkään alkaneet, mutta raskaanakaan en usko olevani. Kauankohan pitää odotella vai onkohan tässä parin päivän päästä mentävä kuitenkin testi ostamaan...?

      • Annika

        Olen käyttänyt itse reilun vuoden ja kavereilla on kanssa ja tollaset kipeät paiseet alapäässä kuullostaa kyllä aika paljon enemmän kondyloomalta kun sivuoireilta. Hus hus lääkärille tarkastuttamaan!


      • Mkmä

        Ei minusta kondylooma satu. Voi olla herpes ja kun e-pillerit heikentää joidenkin kuntoa niin herpes tai kondy voi aktivoitua.


      • Pirkitta
        Annika kirjoitti:

        Olen käyttänyt itse reilun vuoden ja kavereilla on kanssa ja tollaset kipeät paiseet alapäässä kuullostaa kyllä aika paljon enemmän kondyloomalta kun sivuoireilta. Hus hus lääkärille tarkastuttamaan!

        Tuskin mitään sukupuolitautia kuitenkaan. Vakisuhteessa tässä eletään eikä kummankaan ole pettää tarvinnu (uskoakseni miehenkään). Kyllä ne finnejä on, mutta ärtyvät tietty enemmän kuin esim. naamassa kun housujen saumojen kohdalla ovat. Eivät siis genitaalialueella.
        No, nyt kuitenkaan sellaisiakaan ei ole ollut enää. Mutta ei vieläkään menkat alkanu (3 viikkoa mennyt), vaikka testi taas negaa näytti. Hormonit kai vaan sekasin vielä.


      • snannis
        Mkmä kirjoitti:

        Ei minusta kondylooma satu. Voi olla herpes ja kun e-pillerit heikentää joidenkin kuntoa niin herpes tai kondy voi aktivoitua.

        Mie olen syöny cerazetteä suurin piirtein heinäkuusta alkaen ja heinäkuussa on olu edelliset kuukautiset. Ihan normaalia on kuulemma "elimistö on lepotilassa" - sanoi lääkäri.
        Minä itse hakeuduin lääkäriin kun epäilin anemiaa tai kilpirauhashäikkää, mutta tod. näk. kaikki oireet (väsymys, hiustenlähtö, kuiva iho, finnit, vilu, tärinä, kutinanäpyt) johtuvat cerazetestä. Kilpparikokeisiin joudun vielä ens viikolla jos mitään ei löydy niin lähtee pillerit samalta istumalta vaihtoon, painoakin on tullut ihan vitusti lisää ja vaikka olisi syömättä niin paino ei laske. Turvotustakin on ja raskausarpia kertyy vaan lisää... :(


      • tytsy
        snannis kirjoitti:

        Mie olen syöny cerazetteä suurin piirtein heinäkuusta alkaen ja heinäkuussa on olu edelliset kuukautiset. Ihan normaalia on kuulemma "elimistö on lepotilassa" - sanoi lääkäri.
        Minä itse hakeuduin lääkäriin kun epäilin anemiaa tai kilpirauhashäikkää, mutta tod. näk. kaikki oireet (väsymys, hiustenlähtö, kuiva iho, finnit, vilu, tärinä, kutinanäpyt) johtuvat cerazetestä. Kilpparikokeisiin joudun vielä ens viikolla jos mitään ei löydy niin lähtee pillerit samalta istumalta vaihtoon, painoakin on tullut ihan vitusti lisää ja vaikka olisi syömättä niin paino ei laske. Turvotustakin on ja raskausarpia kertyy vaan lisää... :(

        Olen kohta vuoden käyttänyt zerazette-minipillereitä. Ennen sitä käytin vähän aikaa yhdistelmäehkäisyä ja se aiheutti hiivaa ja rajua pahoinvointia, joten otin nämä zerazetet kun niis ei ole estrogeeniä. Olen muuten ollut oikein tyytyväinen, mut olen alkanut huolestua painonnoususta ja turvotuksesta; tai lähinnä se ärsyttää pirusti! Syön terveellisesti ja liikun keskimääräistä runsaammin päivittäin, mutta silti paino on noussut tämän menneen vuoden aikana 5 kiloa ja vanhat housut kiristävät.. Jatkaakohan paino vain nousuaan jatkossakin vai tasaantuuko se jossain vaiheessa? Minulla rasva on kertynyt pääasiassa lantiolle ja reisiin.
        Muuten tosiaan zerazette tuntuu sopivan, vuodot on niukat ja seksihalut normaalit, eikä ole pahoinvointia. Onko kellään kokemuksia muista minipillerimerkeistä?? Oisko joku joka ei aiheuttaisi painonnousua?


      • Karkki
        tytsy kirjoitti:

        Olen kohta vuoden käyttänyt zerazette-minipillereitä. Ennen sitä käytin vähän aikaa yhdistelmäehkäisyä ja se aiheutti hiivaa ja rajua pahoinvointia, joten otin nämä zerazetet kun niis ei ole estrogeeniä. Olen muuten ollut oikein tyytyväinen, mut olen alkanut huolestua painonnoususta ja turvotuksesta; tai lähinnä se ärsyttää pirusti! Syön terveellisesti ja liikun keskimääräistä runsaammin päivittäin, mutta silti paino on noussut tämän menneen vuoden aikana 5 kiloa ja vanhat housut kiristävät.. Jatkaakohan paino vain nousuaan jatkossakin vai tasaantuuko se jossain vaiheessa? Minulla rasva on kertynyt pääasiassa lantiolle ja reisiin.
        Muuten tosiaan zerazette tuntuu sopivan, vuodot on niukat ja seksihalut normaalit, eikä ole pahoinvointia. Onko kellään kokemuksia muista minipillerimerkeistä?? Oisko joku joka ei aiheuttaisi painonnousua?

        Minäpä yhdyn keskusteluun, vaikkakin "vähän myöhässä". Söin cerazetteja useamman vuoden, passasi kaikista parhaiten kaikista pillereistä.Ei painonnousua, turvotusta,katkenneita verisuonia tai levennyttä lantiota tai rasvaisia reisiä saatikka finnejä, ei kuukautisia eikä mitään.Olo oli kokoajan todella hyvä enkä pelännyt hetkeäkään raskautta. Lopetin vuodeksi ihan muuten vaan, kun halusin että pääsee välillä keho normalisoitumaan, menkat tulemaan ja silleen. Viime vuoden lopulla aloitin kuitenkin uudelleen nämä pillerit ja kaverini suositteli vaihtamaan yasmin merkkisiin yhdistelmäpillereihin,koska oli kuullut että cerazzetet olisivat "epäterveellisiä.." kehui kovasti niitä yasmineita ettei tule turvotusta, painonnusua ja mitään muutakaan(hän itse edustaa kyseisiä tuotteita), no kokeiluun otin nämä yasminit, mutta kuinkas ollakaan, kauhea turvotus alkoi ja pää oli jatkuvasti kipeänä. Käytin tasan 3 kk:tta ja pidin taukoa ja aloitin tutut cerazettet. Olo on taas hyvä eikä mitään sivuvaikutuksia!
        Näinpä se on sitten vahvistettu, että olemme jokainen yksilöitä, toisille käy toinen ja toisille toinen! Kannattaa edelleen välttää rasvaa, sokeria ja syödä sekä liikkua terveellisesti, niin myös se vaikuttaa paljon rasvapatteihin, finneihin ja yleiseen väsymykseen. Minä ainakin jatkan ilomielin kesään 53 kg:n painoisena vailla turvotusta ja finnejä cerazzetteja napsien:)
        Mukavaa kesän odotusaikaa!


      • pike
        Annika kirjoitti:

        Olen käyttänyt itse reilun vuoden ja kavereilla on kanssa ja tollaset kipeät paiseet alapäässä kuullostaa kyllä aika paljon enemmän kondyloomalta kun sivuoireilta. Hus hus lääkärille tarkastuttamaan!

        Oon nyt käyttäny 3 kk. cerazetteja, on turvotusta ja myös lievää iho-ongelmaa ollut bikinirajoilla, et tuskin nyt taudista on kyse muillakaan..taitaa aiheittaa jotain rasvoittumista iholle ja kun sit siistii rajansa ni tulos on loistava! Kantsii puhdistaa kasvovedellä..


      • minä-sinä
        Pirkitta kirjoitti:

        Tuskin mitään sukupuolitautia kuitenkaan. Vakisuhteessa tässä eletään eikä kummankaan ole pettää tarvinnu (uskoakseni miehenkään). Kyllä ne finnejä on, mutta ärtyvät tietty enemmän kuin esim. naamassa kun housujen saumojen kohdalla ovat. Eivät siis genitaalialueella.
        No, nyt kuitenkaan sellaisiakaan ei ole ollut enää. Mutta ei vieläkään menkat alkanu (3 viikkoa mennyt), vaikka testi taas negaa näytti. Hormonit kai vaan sekasin vielä.

        Kuullostais paremminkin finneiltä, niitäkin tulee joskus alapäähän ja on aika vaaratonta. Kondylooma on kukkakaalimainen rypäs eikä paise tai pattimainen.


    • ...

      siis eiks menkkoi tuu ollenkaa ku käyttää cerazette-pillereitä? ei lääläri mulle vaan mitää tosta maininnu, sanoi vaan et menkat ei enää oo säännölliset??!!

      • Migreenipotilas

        Heippa!

        Cerazettea käytettäessä on mahdollista, että kuukautiset voivat jäädä kokonaan tulematta. Tämä johtuu varmaankin siitä, että pillereiden vaikuttavan aineen desogestreelin (joka siis on progestiini, eli synteettinen keltarauhashormoni) jatkuva tasainen pitoisuus elimistössä voi estää kohdun limakalvon poistumisen. Kuukautisethan perustuvat sykliseen hormonituotantoon, ja ne laukaisee nimenomaan keltarauhashormoni- ja estrogeenitason lasku... Pillereitä käytettessä limakalvo lääkärin mukaan ohenee, eikä kuukautisten poisjäänti ole vaarallista.

        Tämmöistä Cerazette-oppaasta ja pikaisen nettisurffailun jälkeen.


    • -giggli-

      Vaihdoin yasmine-e-pillerit cerazetteen. Ehdin käyttää yasmineita vähän yli vuoden, mutta tuli niin kamala migreeni aina tuon 7 päivän tauon aikana, että en jaksanut enää sietää sitä.
      Nyt 5 päivää cerazettea syöneenä kasvojen iho on selvästi muuttunut. Mulla ei ole koskaan ollut finnejä, ennemminkin kuiva iho, mutta nyt kasvot on täynnä pieniä näppylöitä ja tuntuu tosi rasvaiselle.
      Haluankin kysäistä, että onko mahdollista, että iho vaan reagoi tähän hormonaaliseen vaihdokseen näin aluksi ja että finnit/näppyläinen iho jäävät ajan myötä pois? Vai kannattaisiko vaan heti lopettaa käyttö, ettei asia pääse pahenemaan? Lähes mikään ei ole masentavampaa kuin huono iho kasvoissa =( Jos lopettaa käytön, palautuuko iho ennalleen?

    • jos joku miettii samaa,,,

      kannattaisi varmaan vilkaista läpi niitä pakkausselosteita, niissä kun ainakin mainitaan että kuukautiset saattaa jäädä pois kokonaan...

      • pelottaa

        Niin sain myös cerazetet ja pitäisi aloittaa, jotenkin pelottaa nuo kaikki akne yms. jutut. Saa nähdä uskaltaako pillerin popsaista muutaman päivän päästä.


    • Elena

      Hei! Minulla on samanmerkkiset pillerit. Itsekin olen vähän huollissa, kun kuukautiset olisi pitänyt alkaa reilu viikko sitten. Viimeksi kuukautisten jälkein oli 3 viikon verran tiputtelua, piti käyttä joka päivä pikkuhoususuoja. Tämä on kolmas kuukausi kun käytään minipillerit. Ennen oli yhdistelmäpillerit, eikä ollut mitään ongelmia. Paitsi verenpaine, mikä ei ole vältämättä johtu pillereistä.

      • Tnt

        Olen syönyt cerazetteja nyt reilun vuoden. Itselläni kävi niin että ensimmäiset kuukautiset ilmestyivät vasta puolen vuoden päästä ja nekin todella niukat. Pikkusen kanssa epäilyksiä herätti silloin joten kerkesin tekemään puolen vuoden sisällä kaksi raskaustestiä, mutta negatiivista näytti.Nyt olen tottunut siihen että tulevat todella harvoin, joka sinänsä ei haittaa kyllä yhtään. Ihan ok pillerit jos muuten ei tuu haittavaikutuksia.


      • -giggli-
        Tnt kirjoitti:

        Olen syönyt cerazetteja nyt reilun vuoden. Itselläni kävi niin että ensimmäiset kuukautiset ilmestyivät vasta puolen vuoden päästä ja nekin todella niukat. Pikkusen kanssa epäilyksiä herätti silloin joten kerkesin tekemään puolen vuoden sisällä kaksi raskaustestiä, mutta negatiivista näytti.Nyt olen tottunut siihen että tulevat todella harvoin, joka sinänsä ei haittaa kyllä yhtään. Ihan ok pillerit jos muuten ei tuu haittavaikutuksia.

        Heipähei.
        Kirjoitin jo aiemmin, että mulla tuli näistä kyseisistä pillereistä ihan hirveesti näppylöitä koko naama täyteen. Aina oli ollut pikemminkin kuiva iho kuin rasvanen. Olin tosi huolissani ja ärtynyt, mutta onneksi meni about viikossa ohi! Olin niin onnellinen.
        Mieli sen sijaan parani huomattavasti heti cerazetet aloitettuani (olin ollut aika masentunut yasmineiden aikana), mutta nyt on taas vähän masentanut välillä... Liekö niin että mulle ei sovi oikein mitkään pillerit tai sit vaan olen masentuvaisuuteen vähän taipuvainen ihminen (nyt on kyllä tapahtunutkin aika paljon kaikkee pientä ikävää..).
        Kaikki on nyt muuten ollut ok tai itse asias tosi hyvin, mutta menkkoja ei mullekaan oo tullut näiden pillereiden alottamisen jälkeen. 2-3viikkoo sit olis pitänyt alkaa, mutta ei oo kuulunut..
        En oo kyllä jaksanut tehdä mitään raskaustestiäkään, koska uskon et se on vaan näistä pillereistä johtuvaa.
        Mutta ite suosittelisin näitä ihan hyvin niille, jolle tavalliset pillerit ei käy (itelle tuli aina migreeniä)! Että rohkeesti vaan kokeilemaan!


    • n69

      Olen käyttänyt kyseisiä pillereitä vuoden. Viimeksi mulla oli menkat viime vuoden syyskuussa. Välillä aina teen raskaustestin, koska en ole täysin varma pillereiden tehosta varsinkin, kun menkkoja ei kuulu. Eihän se normaalia ole, että menkkoja ei ole mutta minkäs teet....

    • Piudenz-75

      Hei kaikki!
      18-vuotiaana sain ensimmäisen pinnallisen laskimotukoksen ns. veritulpan jalkaani, käytin siihen aikaa e-pillereitä, joten lääkäri kielsi niiden käytön. Minulle määrättiin minipillereitä, muistaakseni minipill oli siihen aikaan se suosituin merkki. Minipillerit kuten Cerazette aiheuttavat ÄRSYTTÄVÄÄ välivuotoa ja menkkojen poisjääntiä useimmilla, niin minullakin aiheutti ja olin ihan kypsänä, MUTTA koska niissä ei ole estrogeeniä, niin ovat turvallisempia - eipä veritulppa uusiutunut. Vuonna 2000 laitatin ehkäisykapselin käteeni ja siinäkän ei ollut estrogeeniä, mutta vuotoni tulivat säännöllisemmin sen jälkeen, luultavasti koska keltarauhashormoniakin erittyi tasaisesti eikä tarvinnut itse muistaa! Loistava keksintö. No, koska suhteeni päättyi v. 2002 otatin kapselin pois ja olin 2 vuotta ilman, kunnes uusi suhteeni alkoi. Lääkäri sanoi minulle silloin, että voin aivan hyvin aloittaa yhdistelmäpillerit, että ei se ole niin välttämättä, että ne olisivat minulle aikoinaan aiheuttaneet veritulpan. Niin aloitin perinteiset e-pillerit ja 1,5 vuoden kuluttua tuli taas veritulppa jalkaan. Lopetin pillerit heti ja lääkäri määräsi Cerazette-pillerit. Oletin, että taas alkaa se sama tiputteluvuotoruljanssi sekä välillä myös menkkojen poisjäänti, mutta kas kummaa, näin ei käynyt. Eli jopa samalla ihmisellä voi eri aikakausina minipillerit toimia eri tavoin, pääasia että ehkäisevät. Normaali e-pillereitä en koskaan enää aio syödä. Älkää lannistuko ekaan 6 kuukauteen, jos Cerazeten käytössä ilmenee ongelmia, keho voi tottua!

    • Piudenz-75

      Hei kaikki!
      18-vuotiaana sain ensimmäisen pinnallisen laskimotukoksen ns. veritulpan jalkaani, käytin siihen aikaa e-pillereitä, joten lääkäri kielsi niiden käytön. Minulle määrättiin minipillereitä, muistaakseni minipill oli siihen aikaan se suosituin merkki. Minipillerit kuten Cerazette aiheuttavat ÄRSYTTÄVÄÄ välivuotoa ja menkkojen poisjääntiä useimmilla, niin minullakin aiheutti ja olin ihan kypsänä, MUTTA koska niissä ei ole estrogeeniä, niin ovat turvallisempia - eipä veritulppa uusiutunut. Vuonna 2000 laitatin ehkäisykapselin käteeni ja siinäkän ei ollut estrogeeniä, mutta vuotoni tulivat säännöllisemmin sen jälkeen, luultavasti koska keltarauhashormoniakin erittyi tasaisesti eikä tarvinnut itse muistaa! Loistava keksintö. No, koska suhteeni päättyi v. 2002 otatin kapselin pois ja olin 2 vuotta ilman, kunnes uusi suhteeni alkoi. Lääkäri sanoi minulle silloin, että voin aivan hyvin aloittaa yhdistelmäpillerit, että ei se ole niin välttämättä, että ne olisivat minulle aikoinaan aiheuttaneet veritulpan. Niin aloitin perinteiset e-pillerit ja 1,5 vuoden kuluttua tuli taas veritulppa jalkaan. Lopetin pillerit heti ja lääkäri määräsi Cerazette-pillerit. Oletin, että taas alkaa se sama tiputteluvuotoruljanssi sekä välillä myös menkkojen poisjäänti, mutta kas kummaa, näin ei käynyt. Eli jopa samalla ihmisellä voi eri aikakausina minipillerit toimia eri tavoin, pääasia että ehkäisevät. Normaali e-pillereitä en koskaan enää aio syödä. Älkää lannistuko ekaan 6 kuukauteen, jos Cerazeten käytössä ilmenee ongelmia, keho voi tottua!

    • neiti -86

      olen aloittamassa cerazette-pillereiden käytön. tänään oli lääkäriaika ja sopivasti menkkanikin alkavat tänään joten tänään pitäisi aloittaa cerazettejen syönti. lääkäri kielsi minulta tavalliset yhdistelmäpillerit migreenin vuoksi. onko kenelläkään positiivisia kokemuksia cerazetteistä, alkoi hirvittää kun luin muiden kommentteja.... kommentteja kaivataan.

    • Nonsku87

      Käytin Mercilon e-pillereitä noin neljä vuotta ilman mitään haittavaikutuksia. Sitten alkoi ilmestymään tiputteluvuotoa ja jouduin kokeilemaan eri e-pillerimerkkejä, mutta mikään ei auttanut. Sitten päätimme lääkärin kanssa vaihtaa e-pillerit minipillereihin. Nyt olen syönyt Cerazettea neljä kuukautta ja tiputteluvuodot ovat loppuneet. Kuukautiset tulevat säännöllisesti, mutta kestävät vain päivän. Saas nähdä kuinka käy näitä käyttäessä, mutta toivotaan parasta! Olen ollut ihan tyytyväinen tähän asti, vaikka minullakin on tosin alkanut ilmestymään finnejä naamaan.

    • essi85

      Olin noin vuoden ollut e-pillereillä, kunnes menin lääkärille jatkuvan väsymyksen ja hengästyneisyyden johdosta. Selvisi että verenpaineeni oli noussut huippulukemiin ja lääkärini epäilyt kohdistuivat heti pilleriin. Ja kappas, heti lopetettuani pillerit myös verenpaine lähti laskuun. Siirryin sitten Cerazetteen ja verenpaine pysyi alhaalla. Sitten alkoivatkin toisenlaiset sivuoireet. Menkat jäivät pois melkein kokonaan käytän aloitettuani, mikä ei vielä niin haitannut, mutta 3kk käytön jälkeen paino alkoi nousta ja iho kukkia ja pahin kaikista oli jatkuva mielialojen vaihtely ja päänsärky. Lääkäri sanoi tämän olevan ohimenevää ja kehotti pysymään pillerillä. Nyt 6kk kuukautta Cerazettea käyttäneenä oireet ovat pysyneet samana. Lopettaisin mielelläni sen käytön, mutta ehkäisyvaihtoehdot alkavat käydä vähiin. Kondomit ei sovi lateksiherkkyyden takia, joten ehdotin lääkärille kierukan asentamista. Tämä ei kuitenkaan tullut kuulonkaan, koska olen niin nuori(21) ja kierukkaa ei kuulemma yleisesti suositella ei-synnyttäneille naisille. Lääkärini suostutteli minut pysymään cerazettellä vielä vähän pitempään, jos alkaisin vaikka pian voimaan paremmin. Kuulemma merkin vaihtaminen ei tee mitään eroa. Nyt tilanne on siis se, että syön cerazettea pitkin hampain. Kaikki tämä on johtanut siihen että olen alkant miettiä parisuhteessa elämisen merkitystä elämälleni. Ja luulisi miehenkin kohta saavan tarpeekseen, näillä mielialoilla..

    • uusia käyttäjä

      hei. olen vasta kyllä aloittanut pillerit mutta siitä asti päätäni on särkenyt ja maha on ollut turvoksissa vaikka olen syönyt normaalisti ellen vähemmän. menkat on kestänyt normaalia kauemmin ja ollut normaali runsaammat. kiukkuinen olen poikaystävälleni ja kamalan mustasukkainen jota en ennen ole ollut.... tähän mennessä en ole ollut tyytyväinen...

      • böööööö

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?


      • Kisu78
        böööööö kirjoitti:

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?

        Minulla on ollut migreeniä tasan tarkkaan kaikista pillereistä mitä olen syönyt. On sitä muutenkin mutta nyt kun olen ollut pari kuukautta ilman myös noita minipillereitä niin ei ole kohtauksiakaan ollut kuin kaksi kertaa kun pillereiden aikana se oli päivittäistä.


      • NIM
        böööööö kirjoitti:

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?

        Hei, vaihdoin cerazetteen, koska ns. tavallisia estrogeenia sisältäviä yhdistelmäpillereitä ei saa nykyisten suositusten mukaan käyttää, jos on todettu aurallinen migreeni.
        Mulla tuli sivuvaikutuksena lievä akne, mikä on harmillista... mutta siedettävää. Samoin paino on noussut vuodessa 7kg... Päänsärkyjä ei ole kuten entisillä pillereillä (Yasmin ja Diane Nova) eikä myöskään kiusallista ihon ja limakalvojen kuivamista jotka vaivasivat entisten pillereiden aikaan. Mielialakin on nyt parempi, mistä se sitten johtuukaan.
        Pohdin kuitenkin sitä, että kun ei ole ollut kuukautisia lähes vuoteen, kuinka pian pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset tulevat ja voin tulla raskaaksi ? Onko kokemusta.


      • -gig
        NIM kirjoitti:

        Hei, vaihdoin cerazetteen, koska ns. tavallisia estrogeenia sisältäviä yhdistelmäpillereitä ei saa nykyisten suositusten mukaan käyttää, jos on todettu aurallinen migreeni.
        Mulla tuli sivuvaikutuksena lievä akne, mikä on harmillista... mutta siedettävää. Samoin paino on noussut vuodessa 7kg... Päänsärkyjä ei ole kuten entisillä pillereillä (Yasmin ja Diane Nova) eikä myöskään kiusallista ihon ja limakalvojen kuivamista jotka vaivasivat entisten pillereiden aikaan. Mielialakin on nyt parempi, mistä se sitten johtuukaan.
        Pohdin kuitenkin sitä, että kun ei ole ollut kuukautisia lähes vuoteen, kuinka pian pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautiset tulevat ja voin tulla raskaaksi ? Onko kokemusta.

        Mulla ihan samoja kokemuksia kuin sulla..hassua.
        Eli; aurallinen migreeni (jota tosin ei ole todettu, mutta tiedän sen kyllä hyvin muutenkin), akne tuli aluksi noista minipillereistä, mutta lähti sitten pois aika nopeesti, tosin taas tullut näppyjä naamaan ja yläselkään =// Ärr.. Ja tänään kävin taas pitkästä aikaa uimassa (ja samalla puntaroimassa itseni), niin paino oli noussut parissa viikossa 3kg (no tosin olen nyt viime aikoina mässäillytkin enkä oikein liikkunut, oma vika, mutta pistää silti miettimään..).
        Menkkoja ei ole tullut nyt hmm...5-6kk:een, lääkäri vakuutti että on ihan ok jos ei tulekaan, että kyllä ne sitten taas palaavat, kun pillerit lopettaa ja että ei ole mitenkään huono juttu (mitä kuitenkin vähän epäilen yhä..).
        Mutta juuri tuo akne (tai helpommin tulevat näppylät) ja painonnousu on saanut epäilemään noita pillereitä hiustenlähtö ja päänahan arkuus ja punoitus. Mulla on ollut nyt jo 3kk ajan hirveä hiustenlähtö ja vieläkin jatkuu.. päänahan ongelmia. Kävin ihotautilääkärillä ja määräsi verikokeisiin.. Tänään sain tuloksia että saattaa olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka saattaa olla syynä hiustenlähtöön( ehkä painonnousuunkin ja väsymykseen..). Pitää mennä testailemaan vielä lisää niin että saa varmuuden.
        Yks asia kuitenkin mikä on ollut hyvää noissa minipillereissä on se, että limakalvot on olleet paljon paremmassa kunnossa kuin mitä tavallisten pillereiden aikana ja että mielialat ei ole vaihdelleet niin paljon...mutta tosi paljon tuntuu olevan myös miinuspuolia, mikä harmittaa todella! No, pitää vielä sinnitellä jonkin aikaa ja katsoa että tottuuko kroppa vielä paremmin..
        Tsemppiä sullekin ja muille käyttäjille :)


      • Miu
        böööööö kirjoitti:

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?

        joo, mulla sama juttu. Käytin monia vuosia e-pillereitä ja kaikki oli ok,nyt vasta kävi ilmi etten saa käyttää niitä koska minulla on migreeniä sillontällön. Jouduin vaihtamaan minipillereihin. Näppylöitä ilmestyi heti naamaan,selkään ja rintaan. Olen käyttänyt minipillereitä kohta vasta kuukauden, mutta nyt jo tuntuu että olen lihonnut. Muuten olo ihan ok. Aika raskasta tää naisen elämä tän ehkäsynkin suhteen ;)


      • migi
        böööööö kirjoitti:

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?

        Kävin tänään uusimassa yhdistelmäpillerireseptiä (syönyt 10 vuotta, ei mitään ongelmia) ja lääkäri kysyi olenko saanut koskaan aurallista migreenikohtausta. Vastasin että kaksi, toinen noin 3 vuotta sitten.

        Lopputuloksena oli pillereiden vaihtuminen yhdistelmäpillereistä minipillereiksi. Kuulemma aurallista migreeniä sairastavilla on 28-kertainen riski saada aivoveritulppa verrattuna niihin, joilla ei ole aurallista migreeniä.

        Eipä siis kuin kauhulla odottamaan kaikkia sivuvaikutuksia!


      • chrostallij
        -gig kirjoitti:

        Mulla ihan samoja kokemuksia kuin sulla..hassua.
        Eli; aurallinen migreeni (jota tosin ei ole todettu, mutta tiedän sen kyllä hyvin muutenkin), akne tuli aluksi noista minipillereistä, mutta lähti sitten pois aika nopeesti, tosin taas tullut näppyjä naamaan ja yläselkään =// Ärr.. Ja tänään kävin taas pitkästä aikaa uimassa (ja samalla puntaroimassa itseni), niin paino oli noussut parissa viikossa 3kg (no tosin olen nyt viime aikoina mässäillytkin enkä oikein liikkunut, oma vika, mutta pistää silti miettimään..).
        Menkkoja ei ole tullut nyt hmm...5-6kk:een, lääkäri vakuutti että on ihan ok jos ei tulekaan, että kyllä ne sitten taas palaavat, kun pillerit lopettaa ja että ei ole mitenkään huono juttu (mitä kuitenkin vähän epäilen yhä..).
        Mutta juuri tuo akne (tai helpommin tulevat näppylät) ja painonnousu on saanut epäilemään noita pillereitä hiustenlähtö ja päänahan arkuus ja punoitus. Mulla on ollut nyt jo 3kk ajan hirveä hiustenlähtö ja vieläkin jatkuu.. päänahan ongelmia. Kävin ihotautilääkärillä ja määräsi verikokeisiin.. Tänään sain tuloksia että saattaa olla kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka saattaa olla syynä hiustenlähtöön( ehkä painonnousuunkin ja väsymykseen..). Pitää mennä testailemaan vielä lisää niin että saa varmuuden.
        Yks asia kuitenkin mikä on ollut hyvää noissa minipillereissä on se, että limakalvot on olleet paljon paremmassa kunnossa kuin mitä tavallisten pillereiden aikana ja että mielialat ei ole vaihdelleet niin paljon...mutta tosi paljon tuntuu olevan myös miinuspuolia, mikä harmittaa todella! No, pitää vielä sinnitellä jonkin aikaa ja katsoa että tottuuko kroppa vielä paremmin..
        Tsemppiä sullekin ja muille käyttäjille :)

        Moi, hei mulle sanottiin noin kans kun söin tavallisia e pillereitä ja hiuksia lähti.. siis että voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.. mutta heti kun pillerit lopetin n vuosi sitten niin hiustenlähtö loppui ja nyt aloitin mini pillerit eikä samaa onbgelmaa ole ollut.. Hiuksetkin ovat melkein kasvanut takasin!


      • -76
        böööööö kirjoitti:

        olen saanut parin päivän ajan migreenikohtauksia, jotka ovat perinnöllisiä ja johtuvat stressistä. Kävin lääkärissä ja hän sanoi että minun pitää ehdottomasti lopettaa aiemmin käyttämäni Harmonet pillerit ja vaihtaa minipillereihin. Itseäni asia ei innosta ollenkaan, onko kellään ollut samaa tilannetta?

        Vaihda ihmeessä. Itse olen kärsinyt 17 vuotta migreenistä ja pillereitä olen syönyt monen merkkisiä. Migreeni ei ole helpottanut vaihtamalla merkkejä. Raskauksien ajaksi migreeni on kyllä jäänyt pois, mutta sitten taas synnytyksien jälkeen palannut takaisin. Mutta sitten itse vuosien kokemuksien ja päänsäryn ajankohtia miettien päätin sanoa lääkärille haluavani kokeilla minipillereitä.Otetaan joka päivä ja taukoja ei pidetä. Niimpä sain avun migreeniin. Ei päänsärkyä enään..eikä kyllä tule kuukautisiakaan. Kannattaa kokeilla!


    • Kohtalotoveri

      Todella helpottavaa kuulla muiden vastaavista kokemuksista! Törkeää lääkäreiltä, kun eivät kerro mahdollisista sivuvaikutuksista! Varsinkin avomieheni on paniikissa pelännyt mun olevan raskaana, kun ei menkkoja kuulu. Tuttuja oireita mullakin lihominen, väsymys, hengästyminen, finnit, verenpaineen nousu, verenpurkaumat, heikentynyt vastustuskyky... Kuvittelee vaan ensin itse olevansa epänormaali, vaikka vaikutus ilmeisimmin onkin lääkkeistä.

      Ennen cerazettea käytin diane novaa. Uskon sen laukaisseen vakavan masennukseni, jonka takia olin vuoden sairaslomalla. Edelleen syön masennuslääkkeitä. Kun oon yrittänyt lopettaa, on itsetuhoisuus palannut. Toivon, ettei cerazette aiheuttaisi masennusta, jotta saisin edes nuo masennuslääkkeet pois.

      Olisi niin ihanaa, kun olisi olemassa joku yhtä varma ehkäisy kuin pillerit, joka ei kuitenkaan sekottaisi koko elimistöä. Pessaari spermisidin kanssa saattaisi olla tälläinen, mutten ole vielä uskaltanut kokeilla. Se pitäisi tilata ruotsista. Voisihan sitä testailla ja samalla pitää kuitenkin vielä pillerit käytössä. Luulen että sen ehkäisyteho olisi riittävä, jos sitä vain osaa varmasti käyttää. Kuppi estää mekaanisesti siittiöiden pääsyä kohtuun, spermisidi tappaa mahdollisesti livahtaneet siittiöt. Varmasti todennäköisyyttä tulla raskaaksi vähentää hieman myös se, ettei mies laukea sisälle. Hankaluutena pessaarissa oli joku sellainen säätäminen, että piti laittaa hyvissä ajoin etukäteen ja ei saa heti poistaa.

      • tiitu

        Itse käutin joskus nuorena 18v-20 v. Mercilonia (yhdistelmäpilleri) josta sain jatkuvia kiukkukohtauksia ihan pienistä. Sen jälkeen kaksi suunniteltua lasta ja välissä kondomi. Nyt olen käyttänyt 10 vuotta Femoden (yhdistelmäpilleritä), jotka ovat sopineet hyvin. En kuitenkaan haluaisi syödä ja muistaa pillereitä aina joka päivä, koska olen edellenkin onnellisesti naimisissa ja perhe koossa. Olen harkinnut kapselia käsivarteen, koska kierukka ajatus alapäässä ja roikkuvat langat jotenkin tuntuu epämieluisalta. Hormoniehkäisy ainakin yhdistelmäpillereissä on sopinut hyvin. Lääkäri kuitenkin ehdotti, että kokeilisin ensin minipillereitä, jotta tiedetään sopiiko kapseli minulle ja kuinka kroppani siihen suhtautuu. Nyt eilen loppui viimeinen femoden ja tänään alkoi cerazette kokeilu... saas nähä kuinka muijan käy. Vastatkaa jos teillä on kokemuksia moisesta vaihdosta....


      • hanna

        Tuntuu aivan pahalta lukea kirjoituksia, joista ilmenee, etteivät kaikki lue lääkkeittensä käyttöohjeita. Niissä kerrotaan hyvin tarkasti sivuvaikutuksista, joista taas tulee olla hyvin perillä kun käytön aloittaa. Joidenkin sivuvaikutusten vuoksi on esimerkiksi hakeuduttava heti sairaalahoitoon (vaikka nämä ovat tietysti harvinaisia).

        Lääkärit olettavat potilaidensa lukevan lääkkeiden käyttöohjeet ja olisi verovarojenkin tuhlausta, jos lääkärit kävisivät jokaisen potilaan kanssa erikseen kaikkien lääkkeiden sivuvaikutukset ym. läpi.


    • pelokas...

      Mä oon nyt syönny reilun kuukauden ja menkkoja ei näy. oli pakko tulla tänne kattoo et onko kellään mitään kokemusta. lääkäri sano määrätessään lääkkeet et saattaa välivuotoja tulla mut ei oo mitään tullu

      • Mamma -06

        Hei!

        Tyttäreni syntyi kesäkuussa 06 ja aloitin syyskuun alussa Cerazette-pillerit kun imetän...

        Nyt on tullut kamalasti pelkoja kaikista sairauksista yms et sairastun johonkin esim syöpään ja kuolen yms... Masentunut en ole, ainoastaan pelokas. Johtuuko hormoneista vai pillereistä?

        Kokemuksia pliiiis !!!


    • marcelooni

      olen käyttänyt cerazetteja noin 7 kk ja menkkoja ei ole tullut puoleen vuoteen... kuitenkin kuukautiset pitäisi tulla min. 4 kertaa vuodessa. Ja siis vaikkei minipillereissä pidetäkkään taukoa niin kuukautisten pitäisi silti tulla ihan normaalisti.
      Jos jäävät pois useana kuuna peräkkäin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin, koska pitkäaikainen poisjäänti on epäterveellistä ja erään lääkärin mukaan voi aiheuttaa myös lapsettomuutta.

      • mistä tämän vetäsit?

        siis:
        itse olen vaihtanut juuri hormonikierukasta (käytössä 5v8kk) minipillereihin. Kuukautisia ei minulla ole ollut kertaakaan hormonikierukan aikana, joten todennäköisesti niitä ei tule myöskään minipillereillä. Tämän kertoi minulle lääkäri. Lapsettomuutta ei todistettavasti tuo kuukautisten poisjääminen aiheuta koska valtaosalla ihmisistä, jotka ovat saaneet nauttia vuotamattomuudesta, on kuukautiset alkaneet aivan normaalisti 2-4kk hormonaalisen ehkäisyn päätyttyä.
        Eri asia tietysti on, jos kuukautiset ovat jääneet pois jostain muusta syystä, kuin näistä hormonaalisista (esim. anorexia). Tällöin, tottakai, välittömästi yhteys lääkäriin.
        Näiden hormonaalisten ehkäisyjen, niin hormonikierukan, kuin minipillereiden ehkäisyteho perustuu siihen, että munasolut eivät kypsy, ja täten eivät tarvitse sitä kohdun limakalvoa raskauden elinalustakseen (joka siis kuukautisvuotona poistuu).
        Eli koska munasoluja ei kypsy, ei myöskään kohdun tarvitse valmistautua raskauteen, joten kuukautisvuoto jää luonnollisesti pois. Kun taasen hormonaalinen ehkäisy lopetetaan kypsyvät munasolut normaalisti ja myös kohdun limakalvon valmistautuminen toimii aivan normaalisti.
        Ja jos olet lukenut cerazeten tuoteselosteen, niin sinun pitäisi tietää, että ko. valmiste saataa aiheuttaa kuukautisten poisjääntiä.


    • 6 kk käyttänyt

      Itselleni eivät e-pillerit sovi, joten veritukostaipumuksen vuoksi lääkäri suositteli cerazettea.

      Aluksi oli jatkuvaa TUMMAA vuotoa monta päivää parin päivän tauolla ja pelotti, että mikä on vialla. Sen jälkeen epäsäännöllistä vuotoa, välillä säännöllisemmin jaksoin. Ainainen epävarmuus risoo, mutta nyt tilanen on alkanut näyttää paremmalta.

      Painoa ei ole tullut 6 kk käytön aikana lisää, mutta turvotusta ja tunnetilojen vaihtelua kyllä. Itku pääsee nykyään jokaisesta pienestä asiasta. Lisäksi alussa paikat oli kipeät rakasteltaessa, mutta nyt ei ongelmaa enää ole.

      • Snowflake

        Heips kaikille Cerazzeten "nauttijoille!"

        Olen laskelmieni mukaan syönyt Cerazettea nyt n. 7 kk, myöskään minulle eivät e-pillerit veritukostaipumuksen takia sovi.

        Ensimmäiset 3 kk olivat suht mielenkiintoiset, eli vuotoa oli jatkuvalla syötöllä... Sittemmin vuoto on sen sijaan lakannut kokonaan, eikä menkkoja tai edes sen tapaisia ole näkynyt n. 4 kuukauteen.

        Minua häiritsee pelko siitä, että olen raskaana, ja tekisi varmuuden vuoksi mieli juosta apteekkiin hakemaan raskaustesti vähintään parin viikon välein :( Olen myös huomannut, että hiuksia lähtee tukottain - saman sivuoireen havainnut itsellään myös Cerazettea popsiva farmaseuttituttavani.

        Olen näiden kokemusten valossa vakavasti harkinnut pillerimerkin vaihtoa, mutta samaiset sivuvaikutukset taitavat olla useimmissa minipillereissä ... Kierukkaakaan ei tekisi synnyttämättömänä mieli vielä hankkia, joten hyviä vinkkejä vastaanotetaan mieluusti ennen seuraava gynisaikaa :)


      • kokenu
        Snowflake kirjoitti:

        Heips kaikille Cerazzeten "nauttijoille!"

        Olen laskelmieni mukaan syönyt Cerazettea nyt n. 7 kk, myöskään minulle eivät e-pillerit veritukostaipumuksen takia sovi.

        Ensimmäiset 3 kk olivat suht mielenkiintoiset, eli vuotoa oli jatkuvalla syötöllä... Sittemmin vuoto on sen sijaan lakannut kokonaan, eikä menkkoja tai edes sen tapaisia ole näkynyt n. 4 kuukauteen.

        Minua häiritsee pelko siitä, että olen raskaana, ja tekisi varmuuden vuoksi mieli juosta apteekkiin hakemaan raskaustesti vähintään parin viikon välein :( Olen myös huomannut, että hiuksia lähtee tukottain - saman sivuoireen havainnut itsellään myös Cerazettea popsiva farmaseuttituttavani.

        Olen näiden kokemusten valossa vakavasti harkinnut pillerimerkin vaihtoa, mutta samaiset sivuvaikutukset taitavat olla useimmissa minipillereissä ... Kierukkaakaan ei tekisi synnyttämättömänä mieli vielä hankkia, joten hyviä vinkkejä vastaanotetaan mieluusti ennen seuraava gynisaikaa :)

        Lopetin cerazzetten käytön noin kuukaus sitten ja nyt kun kuukautisia ei ole kuulunut niin ajattelin tutkia onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia ja näköjään on. Hyvä, eipä tarvi olla paniikissa kokoajan.

        Mulla nuo pillerit toimi hyvin. Menkkoja ei tullut ollenkaan, mielialat vaihteli vaan ekan kuukauden ajan ja kun edelliset pillerit ovat aiheuttaneet migreeniä niin cerazzette ei aiheuttanut mitään tälläistä. Sivuvaikutus joka tulee noin yhdelle tuhannesta käyttäjästä sai kuitenkin lopettamaan käytön. Eli ensin iholle tuli kämmenen kokosia ihottumaläikkiä, joissa oli mustelma keskellä. Ne katosivat ja seuraavaksi koko keskivartalo peittyi pilkulliseen ihottumaan. Tämä oli syy, joka sai lopettamaan nämä pillerit. En ollut valmis jatkuvaan kutiavaan ihottumaan ja pilkulliseen vartaloon.


      • ehkäisy implantti
        Snowflake kirjoitti:

        Heips kaikille Cerazzeten "nauttijoille!"

        Olen laskelmieni mukaan syönyt Cerazettea nyt n. 7 kk, myöskään minulle eivät e-pillerit veritukostaipumuksen takia sovi.

        Ensimmäiset 3 kk olivat suht mielenkiintoiset, eli vuotoa oli jatkuvalla syötöllä... Sittemmin vuoto on sen sijaan lakannut kokonaan, eikä menkkoja tai edes sen tapaisia ole näkynyt n. 4 kuukauteen.

        Minua häiritsee pelko siitä, että olen raskaana, ja tekisi varmuuden vuoksi mieli juosta apteekkiin hakemaan raskaustesti vähintään parin viikon välein :( Olen myös huomannut, että hiuksia lähtee tukottain - saman sivuoireen havainnut itsellään myös Cerazettea popsiva farmaseuttituttavani.

        Olen näiden kokemusten valossa vakavasti harkinnut pillerimerkin vaihtoa, mutta samaiset sivuvaikutukset taitavat olla useimmissa minipillereissä ... Kierukkaakaan ei tekisi synnyttämättömänä mieli vielä hankkia, joten hyviä vinkkejä vastaanotetaan mieluusti ennen seuraava gynisaikaa :)

        Ootko harkinnu implanttia, en ite käytä, mut oon menos vaihtaan ceraceteistä siihen ku on vähä kätevämpi. Vaikka maksaa, nii se maksaa ittensä takas 1,5vuodes...


    • sussenne

      Sain lääkäriltä näitä kyseisiä minipillereitä ja ohjeeksi, että ensimmäinen pilleri otetaan ensimmäisenä vuotopäivänä. Pitäikö ensimmäisten kuukautisten ensimmäisen pillerin oton jälkeen olla kuitenkin aivan normaalit? onko kokemuksia?

    • heli

      Hei!

      Mä olen syönyt näitä pilsuja jo muutaman vuoden ja
      oon tosi tyytyvväinen ja helpottonut kun ei kuukautiset ole riesana.Muuten kaikki ok paitsi seksuaaliset
      halut ovat mennneet ja kiloja tullut muutama liikaa ehkä näiden pillereiden vaikuttuksesta.

    • sanottavaa.

      Pillereitä olen syönyt noin vuoden, menkat loppuivat kuin seinään, ihossa ei ole finnin finniä, en ole lihonut grammaakaan, seksihalut pysyneet ennallaan ja mielialakin on iloinen :)

      • tuleva äiti?

        Jouduin tuossa reilu neljä kuukautta sitten vaihtamaan yhdistelmä pillerit pois jatkuvien päänsärky ja pahoinvointi kohtausten vuoksi. Ja loppu viimeks hyvä niin sillä sain tietää etten olisi alunperinkään saanut syödä niitä aurallisen migreenini takia. Ensimmäinen kuukausi meni hyvin uusien minipillereideni kanssa, sen jälkeen onkin ollut piru irrallaan.. Paino on noussut kolmessa kuukaudessa 7 kiloa jatkuvasta tarkkailusta ja urheilusta huolimatta, vaatteet ei enään mahdu päälle kun vatsaa turvottaa. Koko ajan vain väsyttää eikä haluaisi nousta aamuisin ylös kun päätäkin särkee koko ajan. Kun kävelee peilin eteen näkee vain kasvojen ja rinnan jotka kukkivat täynnä finnejä ja puolessa vuorokaudessa rasvoittuvat hiukset, jotka näyttävät siltä, etten olisi kuukauteen pessyt niitä(tätä yllättävää muutosta ihmetteli myös kampaajani).. Ja ne paljon puhutut kuukautiset näissä keskusteluissa.. Ne on nyt jatkunut viimeisen kahden kuukauden ajan jokapäivä! Tämä on kuulemma aivan "normaalia", mitä syvästi epäilen. Jatkuvat mielialan vaihtelut, raivo- itku-ja mustasukkaisuus kohtaukset ja haluttomuuteni ovat nyt laittaneet myös parisuhteeni koetukselle. Alan olemaan sitä mieltä, että olisi parempi jättää pillerit ja perustaa perhe jos se on tullakseen..


      • Cerazettea käyttävä
        tuleva äiti? kirjoitti:

        Jouduin tuossa reilu neljä kuukautta sitten vaihtamaan yhdistelmä pillerit pois jatkuvien päänsärky ja pahoinvointi kohtausten vuoksi. Ja loppu viimeks hyvä niin sillä sain tietää etten olisi alunperinkään saanut syödä niitä aurallisen migreenini takia. Ensimmäinen kuukausi meni hyvin uusien minipillereideni kanssa, sen jälkeen onkin ollut piru irrallaan.. Paino on noussut kolmessa kuukaudessa 7 kiloa jatkuvasta tarkkailusta ja urheilusta huolimatta, vaatteet ei enään mahdu päälle kun vatsaa turvottaa. Koko ajan vain väsyttää eikä haluaisi nousta aamuisin ylös kun päätäkin särkee koko ajan. Kun kävelee peilin eteen näkee vain kasvojen ja rinnan jotka kukkivat täynnä finnejä ja puolessa vuorokaudessa rasvoittuvat hiukset, jotka näyttävät siltä, etten olisi kuukauteen pessyt niitä(tätä yllättävää muutosta ihmetteli myös kampaajani).. Ja ne paljon puhutut kuukautiset näissä keskusteluissa.. Ne on nyt jatkunut viimeisen kahden kuukauden ajan jokapäivä! Tämä on kuulemma aivan "normaalia", mitä syvästi epäilen. Jatkuvat mielialan vaihtelut, raivo- itku-ja mustasukkaisuus kohtaukset ja haluttomuuteni ovat nyt laittaneet myös parisuhteeni koetukselle. Alan olemaan sitä mieltä, että olisi parempi jättää pillerit ja perustaa perhe jos se on tullakseen..

        Kuulostaa aika pahalta... :(
        Olisikohan tosiaan hyvä jättää unholaan nuo Cerazettet, tai kokeilla Mini-Pill -merkkisiä? Muita merkkejä en sitten tiedäkään. Mutta tuo Mini-Pill on kyllä paljon tarkempi otettava ja siinä mielessä hankalampi...(?) Tai jos pidät tauon pillereistä kokonaan, käytät kortsua ja koitat jonkin ajan kuluttua uudelleen, kun hormoonit ovat tasaantuneet? Tai sitten vaan vanha kunnon kortsu käyttöön! :)


      • kp85
        tuleva äiti? kirjoitti:

        Jouduin tuossa reilu neljä kuukautta sitten vaihtamaan yhdistelmä pillerit pois jatkuvien päänsärky ja pahoinvointi kohtausten vuoksi. Ja loppu viimeks hyvä niin sillä sain tietää etten olisi alunperinkään saanut syödä niitä aurallisen migreenini takia. Ensimmäinen kuukausi meni hyvin uusien minipillereideni kanssa, sen jälkeen onkin ollut piru irrallaan.. Paino on noussut kolmessa kuukaudessa 7 kiloa jatkuvasta tarkkailusta ja urheilusta huolimatta, vaatteet ei enään mahdu päälle kun vatsaa turvottaa. Koko ajan vain väsyttää eikä haluaisi nousta aamuisin ylös kun päätäkin särkee koko ajan. Kun kävelee peilin eteen näkee vain kasvojen ja rinnan jotka kukkivat täynnä finnejä ja puolessa vuorokaudessa rasvoittuvat hiukset, jotka näyttävät siltä, etten olisi kuukauteen pessyt niitä(tätä yllättävää muutosta ihmetteli myös kampaajani).. Ja ne paljon puhutut kuukautiset näissä keskusteluissa.. Ne on nyt jatkunut viimeisen kahden kuukauden ajan jokapäivä! Tämä on kuulemma aivan "normaalia", mitä syvästi epäilen. Jatkuvat mielialan vaihtelut, raivo- itku-ja mustasukkaisuus kohtaukset ja haluttomuuteni ovat nyt laittaneet myös parisuhteeni koetukselle. Alan olemaan sitä mieltä, että olisi parempi jättää pillerit ja perustaa perhe jos se on tullakseen..

        sama olo täällä!!hirveä päänsärky ja jotenki on tosi paha olo kokoaja!mielialat vaihtelee ja hirveitä raivokohtauksia!kokoajan vuotoa...välillä tuntuu että olisi taas raskaana mutta en usko että mahdollista!pakko lopettaa ja vaihtaa vaikka renkaaseen!


      • mimmu

        kiitos että joku vihdoin sanoo jotain positiivista.en uskalla kohta aloittaa mitään hormonaalista ehkäisyä kun kaikki vaan pelottelee.tavan pillerit ei mulle sovi, lääkäri ehdotti minipillereitä.


    • trinity1

      Heippa,
      Olen kokeillus monia e-pillereitä eikä niistä mikään sopinut, erilaisia oireita tuli jokaisesta. Nyt viimeisten e-pillerien (Diane Nova) aikana jälleen menkkakivut oli liian rajut, alkoi jo muutama päivä ennen menkkoja ja jatkui vielä menkkojen jälkeenkin. Samalla oli muitakin pienempiä oireita. Joka tapauksessa menin gynelle vaihtaakseni pillerit vaikka kapseliin tai kierukkaan, jos vaikka ne auttais. No lääkäri määräs Cerazettea ensin, sanoi että parempi kokeilla sopiiko minipillerit ennen ku laitetaan kapseli. Kierukka ei mulle käy koska en voi käyttää tamppooniakaan koska se sattuu koko ajan, tökkii kuulemma johonkin seinämään... No nyt oon syöny vähän yli kuukauden Cerazettea ja alussa menkat alkoi ihan normaalisti, kesti kylläkin vähän kauemmin kuin yleensä eli 7 päivää ja silloin kipuja oli vähän vähemmän. No sitten oli puolentoista viikon tauko ja nyt on 3 viikkoa tullut tiputtelua joka ikinen päivä enenevässä määrin. Pikkarisuoja kuitenkin vielä riittää. Muita oireita ei ole, olen jopa laihtunut pari kiloa. Se varmaankin johtuu siitä että mulla todennäköisesti on hiivasyndrooma ja jouduin muuttamaan ruokavaliotani aika rajusti sen takia, kaikki sokeri, valkoiset jauhot ja hiivat pois. Kunnon hiivadieetin aloitan vasta kun olen käynyt ravitsemusterapeutilla saamassa kunnon ohjeita, se on parin viikon päästä.
      Kevättä odotellessa :)

    • sweetlittekitten

      Yleensä pillereistä ei voi tietää tarkalleen, että johtuuko tietyt asiat juuri niistä vai jostain muusta. Kuten jos tuntuu ettei seksi maistu, niin tottakai syyttää ensi sijassa pillereitä. Kaverillani oli pitkään niin, mutta miehen vaihto (ei pillereiden vaihto) sai taas seksin maistumaan. Sitten taas huhut lihomisista on yleensä vaan johtuneet siitä, kun pillereiden myötä VOI ruokahalu kasvaa. Itse syön Cerazetteja, menkkoja ei tule, eikä ole mitään oireita, hyvä olla!

    • alottelija_

      Hei,

      Olen nyt käyttänyt 2kk näitä nappeja ja huh. Mielialavaihteluita on melko kivasti, nyt oli 2 pv unohtunut koko pilleri niin olen ollut todella masentunut. (selvis sillekin syy tänä aamuna)
      Alussa menkat oli säänölliset mutta suht niukat ja nykyisin ne on noin VIIKON välein. et ou jee. Kivut on viedä toisinaan tajun (eli ei uutta)
      En tiedä mitä teen, ensimmäiset pillerit mulle ja oireita piisaa.. kokeilen tietty vielä sen viimeisen liuskankin ja katson mikä raivotar/ hermoheikko minusta tulee.

      • -78

        Luettuani kaikki aikaisemmat viestit aiheesta haluan vielä lisätä muutaman asian: Ensinnäkin ei kannata pelätä raskautta vaikka menkat ei tule. Kun aloitin cerazeten eka kerran joskus 20-v tein jatkuvasti testejä turhaan. Eli ehkäisyteho niissä on hyvä vaikka menkat ei tule. Myös moni lääkäri on minulle näin vakuuttanut ja uskon sen.

        Kun ekakerran parikymppisenä vaihdoin migreenin takia yhdistelmäpillerit cerazetteen laihduin todella nopeasti.Toisaalta laihtuminenkin voi johtua aktiivisen liikunnan aloittamisesta. Menkat jäi yli pariksi vuodeksi pois, kunnes sitten vain yhtenä päivänä tulivat ja taas ei kuulunut mitään yli puoleen vuoteen.

        Lopetin pillerit kuitenkin ihan huvikseen joskus 25-vuotiaana. Olin syömättä niitä muutaman kuukauden ja aloitin taas uudelleen cerazetten. Nyt kun luin mitä muut ovat kirjoittaneet, voin helposti yhtyä moneen asiaan. Uudelleen aloituksen jälkeen olen kärsinyt pmms ( tai mitä lie ovat)oireista, vaikka menkkoja ei ole tullut. Olen joskus aamuisin niin väsynyt etten millään haluisi herätä. Muutenkin tunnen itseni kireäksi vaikka kaikki pitäisi olla elämässä ok. Tuntuu, että olis menkat henkisesti päällä suurimman osan kuukaudesta,vaikka vuotoa tulee joskus puolen vuoden välein. Tunnistan nämä oireet sen vuoksi, koska ne voivat myös helpottaa aika ajoin. On aikoja, ettei räjähdä pienistä, ei tule finnejä,ei hikoiluta ja tunne itseä rumaksi ja araksi.

        Olen myös huomannut että parin vuoden aikana paino on noussut ( toisaalta oma vika) ja selluliittiä on tullut. Nyt kun muistelen asioita taaksepäin, jouduin syömään ihoon lääkekuurin pian sen jälkeen, kun aloitin pillerit uudestaan.

        Eli voin aika varmuudella todeta, että tänä iltana en pilleriä enää ota. Harmi sinänsä mutta on totta että sama pilleri voi vaikuttaa eri tavalla eri aikoina.


    • marielaaa_

      Todella tyytyväinen olen. Tosin valkovuoto/yleinen kosteus on runsaampaa, mutta ei menkkoja/ei vatsakipuja. Piti lopettaa yhdistelmäehkäsypillerit veritulppariskin vuoksi. Pienemmässä kaupungissa antoivat vaan syödä niitä(söin yasmineja).Ehdin syödä niitä 4 vuotta...Migreenikohtauksia tuli todella usein, nyt ei enää..

    • Nimetön

      Mä oon käyttänyt Cerazettea n.4vuotta.Ne ovat sopineet mulle tosi hyvin.Vuoden jälkeen pidin muutaman kuukauden tauon,mutta muuten olen syönyt niitä jatkuvasti.MUTTA viimeisen parin kuukauden aikana on ilmennyt useimmin toistuvaa tiputtelua.Vuoto kestää n.4-5 päivää niinkuin normaali menkat,mutta on niukempaa.Sitten taukoa voi olla 2 päivästä,kahteen viikkoon ja taas alkaa vuoto.Nyt oonkin miettiny,että täytyiskö tästä oikeen lääkärille mennä,kun tosiaan n.3vuotta oli lähes vuodotonta ja nyt sitten tiputtelee vähän väliä?!että mistä muutos?!

    • Sansku

      Luettueni kaikki viestit mitä tähän on kirjoitettu Cerazettesta niin ei tee mieli kokeilla. Tosin vaihtoehtoja ei enään tunnu löytyvän. mm.Kierukkaa lääkäri ei enään suostu minulle laittamaan, Jadellen kapselit poistettiin 4kk sitten koska olivat aiheuttivat jatkuvaa vuotoa joka kävi hermoille, sen jälkeen syönyt e-pillereitä (mercilonia) joka aiheutti kamalia kiukkukohtauksia ja lääkäri totesi että hormoonillinen ehkäisy ei sovi...

      Itse olen pyytänyt mahdollisuutta sterilisaatioon, mutta lääkärini mielestä minun pitäisi tehdä lisää lapsia eikä ole tuntunut tajuavan että kaksi lasta riittää minulle. Nyt kaikkien kokeilujen jälkeen lääkärini on suostunut puoltaa sterilisaatiota vaikka en täytä ihan vielä ikävaatimusta ja kirjoitti minulle Cerazettea siksi aikaa, mutta ei kertonut lääkkeestä mitää joten päätin selvittää netistä sillä tuloksella että en uskalla aloittaa lääkkeen ottamista...

      Olen kuitenkin kärsinyt painon noususta, mielialan muutoksista ja jatkuvasta vuodosta edellisten ehkäisyiden kanssa enkä todellakaan ole valmis saamaan niitä uudestaa. Muutenkin viime kuukausien mercilon kiukkujen jälkeen olen n. 3viikon tauon aikana alkanut voimaan taas hyvin enkä haluaisin horjuttaa tasapainoa.
      Olisko kenelläkään lisää positiivisia kokemuksia kertoo Cerazettesta?

      • Kauhuissaan

        Itselleni määrättiin myös eilen Cerazettea ja kauhulla olen lukenut näitä kertomuksia. Aloititko pillerit? Onko tullut oireita?


      • pilleristi
        Kauhuissaan kirjoitti:

        Itselleni määrättiin myös eilen Cerazettea ja kauhulla olen lukenut näitä kertomuksia. Aloititko pillerit? Onko tullut oireita?

        Elikkäs kohta tulee vuosi täyteen näiden pillerien syöntiä. Ensimmäinen merkki jota kokeilen, ja varmaan tähän jääkin!

        Pariin kertaan on tänä aikana ollu menkat.

        Iho kukkii jo muutenkin (jo ennen alottamista, mut ei ainakaan oo nyt pahentunu).

        Painoa on tullu 3 kiloa,voi johtua mun kehittyneistä ruuanlaittotaidoista ;)

        Turvotusta on, mut mieliala on tasaantunu...

        Tiedän joka kuukausi, milloin olis "vuotoaika", saan pari finniä, turvotus hieman lisääntyy ja valkovuotoa on pari päivää enemmän. Mutta kipuja ei oo, eikä vuotoakaan.

        Halut ei oo kadonnu mihinkää, päinvastoin, koko ajan tekis mieli! ;)

        Olen ollu tosi tyytyväinen, migreenin takia minipillerit on ainoo tällä hetkellä varteen otettava vaihtoehto.

        Mitäköhän kamalia sivuvaikutuksia viel luin... No itellä en oo huomannu ku nämä jotka jo mainitsin, joka ihmisen kohdalla näköjään käyttäytyvät hieman eri tavalla!!!

        Pari testiä tein alussa, ihan varmuuden varmuuden varmuuden vuoks, nyt jo jättäny sen touhun...

        Onnea kokeiluun, pelko pois! Saahan sen syönnin aina lopetettua, tai vaihdettua toiseen merkkiin!

        ps. Serkullani ennen raskautta olleet pillerit eivät sopineet enää synnytyksen jälkeen, kokeiltiin monia eri merkkejä, ei apua. Huusi ku raivohullu joka asiasta, pistettiin kierukka ja heillä elämä taas hymyilee! :)
        Eli eri elämänvaiheetkin voi vaikuttaa siihen miten pilleri/muu ehkäisymenetelmä käyttäytyy...

        Kesän odotusta kaikille!


      • n_nappi
        pilleristi kirjoitti:

        Elikkäs kohta tulee vuosi täyteen näiden pillerien syöntiä. Ensimmäinen merkki jota kokeilen, ja varmaan tähän jääkin!

        Pariin kertaan on tänä aikana ollu menkat.

        Iho kukkii jo muutenkin (jo ennen alottamista, mut ei ainakaan oo nyt pahentunu).

        Painoa on tullu 3 kiloa,voi johtua mun kehittyneistä ruuanlaittotaidoista ;)

        Turvotusta on, mut mieliala on tasaantunu...

        Tiedän joka kuukausi, milloin olis "vuotoaika", saan pari finniä, turvotus hieman lisääntyy ja valkovuotoa on pari päivää enemmän. Mutta kipuja ei oo, eikä vuotoakaan.

        Halut ei oo kadonnu mihinkää, päinvastoin, koko ajan tekis mieli! ;)

        Olen ollu tosi tyytyväinen, migreenin takia minipillerit on ainoo tällä hetkellä varteen otettava vaihtoehto.

        Mitäköhän kamalia sivuvaikutuksia viel luin... No itellä en oo huomannu ku nämä jotka jo mainitsin, joka ihmisen kohdalla näköjään käyttäytyvät hieman eri tavalla!!!

        Pari testiä tein alussa, ihan varmuuden varmuuden varmuuden vuoks, nyt jo jättäny sen touhun...

        Onnea kokeiluun, pelko pois! Saahan sen syönnin aina lopetettua, tai vaihdettua toiseen merkkiin!

        ps. Serkullani ennen raskautta olleet pillerit eivät sopineet enää synnytyksen jälkeen, kokeiltiin monia eri merkkejä, ei apua. Huusi ku raivohullu joka asiasta, pistettiin kierukka ja heillä elämä taas hymyilee! :)
        Eli eri elämänvaiheetkin voi vaikuttaa siihen miten pilleri/muu ehkäisymenetelmä käyttäytyy...

        Kesän odotusta kaikille!

        ite oon käyttäny nyt puolet ekasta liuskasta ja sivuoireita löytyy. mut vielä en kyllä luovuta! ekat menkat kesti tavallista kauemmin, mut loppu sit ihan kiltisti. sen jälkeen viiden päivän tauko ja nyt nähtävästi päätti alkaa taas. ei niin runsaat ku tavalliset menkat, mutta ei kyllä mitään tiputteluakaan.

        mielialanvaihteluita kyllä, mutta niitä nyt on todella usein muutenkin. henkisesti tuntuu vähän siltä että koko ajan kuukautiset tulossa.

        iho samanlaisessa kunnossa kun yleensä, eli ihan hyvässä. painonnousua tai mitään ei ole. mut siis vasta vähän aikaa olen popsinut että kattoo miten tää tästä etenee! itselläni aurallinen migreeni esti yhdistelmäpillereiden käytön.


      • minähän se
        n_nappi kirjoitti:

        ite oon käyttäny nyt puolet ekasta liuskasta ja sivuoireita löytyy. mut vielä en kyllä luovuta! ekat menkat kesti tavallista kauemmin, mut loppu sit ihan kiltisti. sen jälkeen viiden päivän tauko ja nyt nähtävästi päätti alkaa taas. ei niin runsaat ku tavalliset menkat, mutta ei kyllä mitään tiputteluakaan.

        mielialanvaihteluita kyllä, mutta niitä nyt on todella usein muutenkin. henkisesti tuntuu vähän siltä että koko ajan kuukautiset tulossa.

        iho samanlaisessa kunnossa kun yleensä, eli ihan hyvässä. painonnousua tai mitään ei ole. mut siis vasta vähän aikaa olen popsinut että kattoo miten tää tästä etenee! itselläni aurallinen migreeni esti yhdistelmäpillereiden käytön.

        Itse käytin aiemmin yasmin-pillereitä.

        aloitettuani migreenin estolääkityksen propralilla jouduin vaihtamaan pilleritkin. eli nyt syön cerazetteä ja eka liuska loppu.. vanhojen pillereiden loputtua menkat alkoi normaalisti mutta kestivät lähes 7 päivää ja pientä tiputtelua vielä jälkeenkin.. nyt on siis liuska lopussa ja vielä ei kuulu eikä näy uusia.

        miten kummassa menkkojen poisjäämisestä ei kerrota?? helpotushan se olisi jos ei tarttis vuoteen kattella =D mutta sitten sais hermoilla että joko joko joko..minipillereistä en ole ikinä ennenkään pitänyt koska kierto ei enää ole säännöllinen . toivottavasti alavatsakivut eivät tule takaisin. :(


      • hoo
        minähän se kirjoitti:

        Itse käytin aiemmin yasmin-pillereitä.

        aloitettuani migreenin estolääkityksen propralilla jouduin vaihtamaan pilleritkin. eli nyt syön cerazetteä ja eka liuska loppu.. vanhojen pillereiden loputtua menkat alkoi normaalisti mutta kestivät lähes 7 päivää ja pientä tiputtelua vielä jälkeenkin.. nyt on siis liuska lopussa ja vielä ei kuulu eikä näy uusia.

        miten kummassa menkkojen poisjäämisestä ei kerrota?? helpotushan se olisi jos ei tarttis vuoteen kattella =D mutta sitten sais hermoilla että joko joko joko..minipillereistä en ole ikinä ennenkään pitänyt koska kierto ei enää ole säännöllinen . toivottavasti alavatsakivut eivät tule takaisin. :(

        Heippa !

        Minulle määrättiin tuossa vajaa viikko sitten cerazette-pillerit ja hieman kauhulla myöskin lueskellut näitä juttuja :o mutta aika yksilöllistä näyttää olevan tämä touhu. itse liikun paljon, noin kolme-neljä kertaa viikossa (lihaskuntoa,aerobista yms) ja syön terveellisesti, silti pelottaa tuo painonnousu. ja samoin nuo mielialanmuutokset, muutenkin hieman värikäs tämä mielialojen kirjo :D saa nähdä miten mies kestää, jos nyt uskaltaudun pillereitä aloittaa.

        ensimmäiset pillerit minulle, määrättiin myöskin aurallisen migreenin vuoksi, yhdistelmäpillereille täytyi kuulemma sanoa ehdoton EI.


      • hiu
        hoo kirjoitti:

        Heippa !

        Minulle määrättiin tuossa vajaa viikko sitten cerazette-pillerit ja hieman kauhulla myöskin lueskellut näitä juttuja :o mutta aika yksilöllistä näyttää olevan tämä touhu. itse liikun paljon, noin kolme-neljä kertaa viikossa (lihaskuntoa,aerobista yms) ja syön terveellisesti, silti pelottaa tuo painonnousu. ja samoin nuo mielialanmuutokset, muutenkin hieman värikäs tämä mielialojen kirjo :D saa nähdä miten mies kestää, jos nyt uskaltaudun pillereitä aloittaa.

        ensimmäiset pillerit minulle, määrättiin myöskin aurallisen migreenin vuoksi, yhdistelmäpillereille täytyi kuulemma sanoa ehdoton EI.

        Minulle Cerazette-pillerit ovat sopineet mainiosti, vaihdoin yhdistelmäpillereistä niihin korkean verenpaineen vuoksi. Kuukautisia on tullut n. ½ välein, niukkoja nekin. Ei ole haitannut :)

        Mitään lihomista, mielialan vaihteluita, ihomuutoksia tms. oireita en ole havainnut nyt kahden vuoden aikana, joten oman kokemukseni perusteella voin suositella!


      • Lotski
        hiu kirjoitti:

        Minulle Cerazette-pillerit ovat sopineet mainiosti, vaihdoin yhdistelmäpillereistä niihin korkean verenpaineen vuoksi. Kuukautisia on tullut n. ½ välein, niukkoja nekin. Ei ole haitannut :)

        Mitään lihomista, mielialan vaihteluita, ihomuutoksia tms. oireita en ole havainnut nyt kahden vuoden aikana, joten oman kokemukseni perusteella voin suositella!

        Olen käyttänyt cerazetteä noin kolme vuotta ja kaikki on mennyt hyvin. Kuukautisia on tullut silloin tällöin ja vuoto kestänyt puolet vähemmän kuin normaalisti, sitä on tullut puolet vähemmän ja lisäksi kaikki kivut jääneet pois. Nyt olen ollut 2 kk ilman pillereitä ja menkat tuli normaaleina, runsaina ja kipujen kanssa, joten meinaan palata pikaisesti pillereihin takaisin. Mulla on myös migreeniä, eikä näiden pillereiden aikana ole tullut kertaakaan kohtausta. Mulla ei ole myöskään ollut samamlaisia mielialavaihteluita ja haluttomuutta kuten esim Melianen kanssa. Ei painon nousua, ei turvotusta, ei mitään. Kaikin puolin Cerazette on ollut erittäin positiivinen kokemus, mutta kuten niin monet on aikaisemmin jo sanoneet; olemme yksilöitä, kaikki merkit ei käy kaikille. Turha pelätä pillereiden kokeilua, rohkeasti vaan testaamaan ja sit jos ei natsaa niin kokeillaan taas jotain muuta.


      • minähän se
        Lotski kirjoitti:

        Olen käyttänyt cerazetteä noin kolme vuotta ja kaikki on mennyt hyvin. Kuukautisia on tullut silloin tällöin ja vuoto kestänyt puolet vähemmän kuin normaalisti, sitä on tullut puolet vähemmän ja lisäksi kaikki kivut jääneet pois. Nyt olen ollut 2 kk ilman pillereitä ja menkat tuli normaaleina, runsaina ja kipujen kanssa, joten meinaan palata pikaisesti pillereihin takaisin. Mulla on myös migreeniä, eikä näiden pillereiden aikana ole tullut kertaakaan kohtausta. Mulla ei ole myöskään ollut samamlaisia mielialavaihteluita ja haluttomuutta kuten esim Melianen kanssa. Ei painon nousua, ei turvotusta, ei mitään. Kaikin puolin Cerazette on ollut erittäin positiivinen kokemus, mutta kuten niin monet on aikaisemmin jo sanoneet; olemme yksilöitä, kaikki merkit ei käy kaikille. Turha pelätä pillereiden kokeilua, rohkeasti vaan testaamaan ja sit jos ei natsaa niin kokeillaan taas jotain muuta.

        ainakaan vielä ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. pientä niukkaa vuotoa tuli päivän ja pysähtyi kuin seinään.. (voi älkää tulko enää takas :D )
        oikeestaan on parempi olo nyt entä silloin kun söin yasmineita. enää en vedä hernettä nenään niistä asioista mistä ennen saatoin. ihanaa.


      • Liina81
        minähän se kirjoitti:

        ainakaan vielä ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia. pientä niukkaa vuotoa tuli päivän ja pysähtyi kuin seinään.. (voi älkää tulko enää takas :D )
        oikeestaan on parempi olo nyt entä silloin kun söin yasmineita. enää en vedä hernettä nenään niistä asioista mistä ennen saatoin. ihanaa.

        Tuossa aamulla soitin ehkäisyneuvolaan halustani vaihtaa pillerimerkkiä ja nimenomaan minipillereihin. Oon aiemmin käyttänyt Femodenia, Diane Novaa ja nyt tällä hetkellä Yasminia (30.6 lähtee vika sellanen pilleri). Luin koko tän viestirimpsun, kun en oo ennen käyttäny minipillereitä, ni ei oo oikeen tietoo miten ne vaikuttaa.. Juu, aika yksilölliset taitaa olla oireet tai oireettomuus. Toivotaan parasta, et kaikki menee hyvin. Yhdistelmäpillereissä on itellä ollu jos jonkinmoisia oireita: kova päänsärky, mielialavaihtelut ja ainakin nyt näiden Yasminien aikana suhdetta korventava haluttomuus. Toivottavasti se korjaantuu! Paras kaveri käytti minipillereitä vielä tuossa kuukaus sitten (lopetti nyt muuten vaan), niin hän kyllä sanoi, että vaihda ehdottomasti mineihin, haluttaa sit milloin vaan ;) Yes, toivo elää! Katsellaan kun sit 1.7 alotan nää minit, et miten sujuu.


      • kesäinen
        Liina81 kirjoitti:

        Tuossa aamulla soitin ehkäisyneuvolaan halustani vaihtaa pillerimerkkiä ja nimenomaan minipillereihin. Oon aiemmin käyttänyt Femodenia, Diane Novaa ja nyt tällä hetkellä Yasminia (30.6 lähtee vika sellanen pilleri). Luin koko tän viestirimpsun, kun en oo ennen käyttäny minipillereitä, ni ei oo oikeen tietoo miten ne vaikuttaa.. Juu, aika yksilölliset taitaa olla oireet tai oireettomuus. Toivotaan parasta, et kaikki menee hyvin. Yhdistelmäpillereissä on itellä ollu jos jonkinmoisia oireita: kova päänsärky, mielialavaihtelut ja ainakin nyt näiden Yasminien aikana suhdetta korventava haluttomuus. Toivottavasti se korjaantuu! Paras kaveri käytti minipillereitä vielä tuossa kuukaus sitten (lopetti nyt muuten vaan), niin hän kyllä sanoi, että vaihda ehdottomasti mineihin, haluttaa sit milloin vaan ;) Yes, toivo elää! Katsellaan kun sit 1.7 alotan nää minit, et miten sujuu.

        Heippa!

        Itse vaihdoin cerazetteen tuossa kevään aikana ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Aiemmin käytin Yasmin yhdistelmäpillereitä. Mielialan vaihtelut ovat hävinneet kokonaan ja migreeniä ei ole ollut.
        Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois ja varuiksi olen tehnyt joka kk r.testin ja negatiivisia ovat olleet.
        Kasvojen iho on normaali eikä näpyn näppyä missään.
        Näiden lisäksi paino on ehkä jopa hieman laskenut ja seksuaaliset halut lisääntyneet. Poikaystävä on ihan innoissaan kun olen niin aktiivinen.
        Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itsekin olin aluksi skeptinen ja pelkäsin tulevani raskaaksi.

        Mukavaa kesää!


      • miiiie
        kesäinen kirjoitti:

        Heippa!

        Itse vaihdoin cerazetteen tuossa kevään aikana ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Aiemmin käytin Yasmin yhdistelmäpillereitä. Mielialan vaihtelut ovat hävinneet kokonaan ja migreeniä ei ole ollut.
        Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois ja varuiksi olen tehnyt joka kk r.testin ja negatiivisia ovat olleet.
        Kasvojen iho on normaali eikä näpyn näppyä missään.
        Näiden lisäksi paino on ehkä jopa hieman laskenut ja seksuaaliset halut lisääntyneet. Poikaystävä on ihan innoissaan kun olen niin aktiivinen.
        Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itsekin olin aluksi skeptinen ja pelkäsin tulevani raskaaksi.

        Mukavaa kesää!

        minä syön kanssa kyseista pilleriä ja menkat alkoivat heti synnytyksen jälkeen ja kun olen noita syönyt nytkin loppuivat tuossa 4päivää sitten ja eilem taas aloiv vuotamaan. onkohan tää normaalia..


      • vaippahousu
        miiiie kirjoitti:

        minä syön kanssa kyseista pilleriä ja menkat alkoivat heti synnytyksen jälkeen ja kun olen noita syönyt nytkin loppuivat tuossa 4päivää sitten ja eilem taas aloiv vuotamaan. onkohan tää normaalia..

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.


      • hupsugirl
        vaippahousu kirjoitti:

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.

        Itse vaihdoin 3kk sitten meliane yhdistelmäpillereistä cerazetteen myöskin aurallisen migreenin vuoksi. Ensimmäisen kuukauden jälkeen menkat tuli normaalisti,tosin kesti pari viikkoa ja sinä aikana oli vatsakipua,mitä mulla ei ole aikaisemmin menkkojen aikana ollut.. Sen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut eli kahteen kuukauteen ja itsekkin olen miettinyt että pitääkö sitä raskaustesti hakea.. No en ole vielä hakenut ja edelliset kommentit luettuani en taida hakeakkaan! :)
        Erityisesti hiusrajassa mutta myös muualla naamassa finnit lisäntyneet ja hiukset myös rasvoittuvat todella nopeasti..(joka päivä saa pestä hiukset..)
        Muita oireita ei minulla ole ollut,toivottavasti ei tulekkaan!
        Eli ihan ok pillerit,vaikka vähän epävarma olo onkin kun ei menkkoja kuulu..


      • Sibriinalli
        vaippahousu kirjoitti:

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.

        Jos sinun limakalvot eivät kestä siteiden käyttämistä eli hautomista niin tutustumisen arvoinen asia on kuukuppi, se ei ärsytä vaikka käyttäisi koko ajan, ja käytössäni ollut ihan mukava :) (www.kuukuppi.fi) Kannattaa tutustua!

        Ja itse minipillereistä. käytin kyseistä pilleri merkkiä lähes vuoden koska e-pillerit eivät sovi minulle auraalisen migreenin takia. Lopetin pillerit 3vko sitten koska minua on peloteltu sillä ettei se ole keholle normaalia ettei kuukautisia tule (minulla ei kuukautisia ole siis ollut koko aikana ja jopa työterveyslääkäri pelotteli) Nyt olen huomannut että pelkoni taisi olla turha koska itsekin olin ymmärtänyt asian niin että joillakin ihmisillä keho menee täysin lepotilaan pillereiden aikana. Kuukautisia ei ole lopettamisen jälkeen kuulunut, tänään teen vielä varmuudeksi testin ettei vahinko ole käynyt ja odottelen rauhassa. uskon eniten että kehollani vain kestää saada itsensä taas liikkelle :)
        Voimia kaikille! (ja kuppiin tutustumaan ;) )


      • Kuukupisti

        Joo-o, oon nyt syöny Cerazettea kolmannen laatan puoliväliin ja oon vähän tympääntynyt. Tiputtelua on nimittäin ollu nyt yli puolitoista kuukautta yhteen menoon (48 vrk tarkalleen ottaen). Mutta kuten joku muukin sanoi, niin kuukuppi helpottaa kummasti elämää. Se on huomaamaton (ihan tosi, yhtään ei tunnu et sitä käyttäis!) ja ennen kaikkea taloudellinen. Herra tietää paljonko tänäkin aikana ois menny siteisiin rahaa..

        Aattelin nyt jonkun aikaa vielä kattoo miten tää homma etenee, mut ei tällaista vuotamista kukaan jaksa. No, ehkäisykeinona aika pirun tehokas kyllä ;)


      • ei enää vaippahousu
        Sibriinalli kirjoitti:

        Jos sinun limakalvot eivät kestä siteiden käyttämistä eli hautomista niin tutustumisen arvoinen asia on kuukuppi, se ei ärsytä vaikka käyttäisi koko ajan, ja käytössäni ollut ihan mukava :) (www.kuukuppi.fi) Kannattaa tutustua!

        Ja itse minipillereistä. käytin kyseistä pilleri merkkiä lähes vuoden koska e-pillerit eivät sovi minulle auraalisen migreenin takia. Lopetin pillerit 3vko sitten koska minua on peloteltu sillä ettei se ole keholle normaalia ettei kuukautisia tule (minulla ei kuukautisia ole siis ollut koko aikana ja jopa työterveyslääkäri pelotteli) Nyt olen huomannut että pelkoni taisi olla turha koska itsekin olin ymmärtänyt asian niin että joillakin ihmisillä keho menee täysin lepotilaan pillereiden aikana. Kuukautisia ei ole lopettamisen jälkeen kuulunut, tänään teen vielä varmuudeksi testin ettei vahinko ole käynyt ja odottelen rauhassa. uskon eniten että kehollani vain kestää saada itsensä taas liikkelle :)
        Voimia kaikille! (ja kuppiin tutustumaan ;) )

        Jaaha, tyypillistä että heti kun on julkisesti jostain valittanut, asia korjaantuu ja koko valitus tuntuu vaan typerältä.

        Tuon jatkuvan vuodon loputtua lähes heti tuon valituksen jälkeen on tullu vaan pari erillistä päivää jotain lähestulkoon olematonta. Nyt toivon että tämä pysyy tai tasottuu jonkin sortin kiertoon. Sen verran tuli kuitenkin sidettä (ja tiukkoja farkkuja) pidettyä että sain haavauman limakalvolle mutta sekin paranemaan päin.

        Mutta miksei kukaan oo tuommosista kupeista aikasemmin kertonu? Olisin varmasti viimesen lähes viidentoista vuoden ajan käyttäny mielummin sellasta!


      • christallih
        Kuukupisti kirjoitti:

        Joo-o, oon nyt syöny Cerazettea kolmannen laatan puoliväliin ja oon vähän tympääntynyt. Tiputtelua on nimittäin ollu nyt yli puolitoista kuukautta yhteen menoon (48 vrk tarkalleen ottaen). Mutta kuten joku muukin sanoi, niin kuukuppi helpottaa kummasti elämää. Se on huomaamaton (ihan tosi, yhtään ei tunnu et sitä käyttäis!) ja ennen kaikkea taloudellinen. Herra tietää paljonko tänäkin aikana ois menny siteisiin rahaa..

        Aattelin nyt jonkun aikaa vielä kattoo miten tää homma etenee, mut ei tällaista vuotamista kukaan jaksa. No, ehkäisykeinona aika pirun tehokas kyllä ;)

        Aika hassua kun jotkut täällä sanovat että eivät uskalla edes aloittaa cerazette pillereitä, koska siitä tulee niin hirveitä sivuvaikutuksia. Kuten moni täälläkin jo sanoi ne ovat yksilöllisiä. Itse en ole kun vasta n. kuukauden syönyt eikä mitään suurempia muutoksia ole ollut.. lihoaminen voi tosiaan johtua muustakin kuin pillereistä, koska minä en ainakaan ole lihonnut ja harrastan päivittäin liikuntaa. Yksi ainut asia, joka tympii, mutta uskon että asia korjaantuu, on tää päivittäinen vuoto.. siis sitä tulee todella vähän ja se on "vaaleanpunaista" eli ei siis mitään kunnon vuotoa.

        Älkää pelästykö muiden sivuvaikutuksista, ne voivat toimia juuri sinulla täydellisesti. Ja jos ei toimi, ne voi aina lopettaa, kannattaa kokeilla..

        Tavalliset e-pillerit eivät minulle sopinut:
        Hiukset lähti (niskaan tuli kammottava kalju kohta puolen vuoden syönnin jälkeen), kiukkuisuutta ja raivopuuskia koko ajan, itkua ja mielialan vaihtelua.. cerazette on ollut hyvä, ainakin minulle!


      • Höh
        vaippahousu kirjoitti:

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.

        Heippa,
        Mä olen käyttänyt Cerazettea nyt about 7 kk ja mulla ainakaan toi tiputtelu ei oo vähentyny. Alussa vuosi kunnolla sitten väheni määrällisesti, taas tuli enemmän ja taas vähemmän, mutta koko ajan on ainakin tiputellu. Kokonaan vuodotonta viikkoa ei ole ollut ehkä kuin 1 tai 2. Päätin tänään lopettaa pillerit kokonaan. Lisä miinuksena on jatkuva ihon kukkiminen, aikaisemmin ollut ihan hyvä iho, nyt oon ku teini vaikka ikää on jo 30. E-pillerit ei käy myöskään joten mies saa ostaa kortsuja tästä lähtien ennen ku päätetään yrittää perheen lisäystä :)
        Kannattaa kuitenkin vielä sun jatkaa ainakin muutama kuukausi ja päätä sitten mitä teet jos vuoto jatkuu.


      • toinen vaippahousu...
        vaippahousu kirjoitti:

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.

        Mulla täysin samoin vuotojen osalta olleet ensimmäiset 2kk kuin sulla...ja pahinta on se, että nyt vuoto on jatkuvaa (3 liuska menossa).

        Siksi vastasinkin tähän sun viestiin...uteliaisuuttani kyselen, josko sulla ois jo helpottanut, niin ehkä se tieto tekis mullekin helpommaks odotella tän jatkuvan lorottelun loppumista...

        Mulla alkaa myös mies olla hermona...sanoo vain haluavansa normaalin seksielämän. No, joo-o. Sitähän mä haluaisin myös, mutta minkäs teet...Meilläkin kylpyhuone ainoa järkevä paikka tällä hetkellä harrasteluun :/ pah.


      • vaippahousu, vielä toisinaan
        toinen vaippahousu... kirjoitti:

        Mulla täysin samoin vuotojen osalta olleet ensimmäiset 2kk kuin sulla...ja pahinta on se, että nyt vuoto on jatkuvaa (3 liuska menossa).

        Siksi vastasinkin tähän sun viestiin...uteliaisuuttani kyselen, josko sulla ois jo helpottanut, niin ehkä se tieto tekis mullekin helpommaks odotella tän jatkuvan lorottelun loppumista...

        Mulla alkaa myös mies olla hermona...sanoo vain haluavansa normaalin seksielämän. No, joo-o. Sitähän mä haluaisin myös, mutta minkäs teet...Meilläkin kylpyhuone ainoa järkevä paikka tällä hetkellä harrasteluun :/ pah.

        5kk käytetty.

        Viime kuussa oli kahen viikon menkat, joita edelsi varoituksena tuttu rintojen aristus. Menkkojen loputtua oon saanu olla kohta neljä viikkoa kuivilla lukuunottamatta yhtä parin päivän niukkaa yllärivuotoa. Nyt taas taitaa rintojen aristus alkaa, seuraavia menkkoja odotan viikon kuluessa, tosin varmasti en osaa sanoa.

        Eli vuotamattomia päiviä enemmän kun vuotopäiviä, se riittää tällä hetkellä. Jospa tuosta vielä jonkinlainen rytmi syntyis.

        Finnejä enemmän ku ennen ja inhottavampia, mutta se voi johtua myös tapahtumatäyteisestä kesästä (=univelkaa, alkoholia ja sipsejä ym.roskaruokaa).

        Mutta noin pääasiassa ei katastrofia. Pitkä ja epäsäännöllinen kierto, runsaat kuukautiset ja toisinaan ovulaatiovuoto on tuttuja ihan pillerittömältäkin kaudelta niin ei tästä nyt voi hirveesti valittaa.


      • sarppu79
        christallih kirjoitti:

        Aika hassua kun jotkut täällä sanovat että eivät uskalla edes aloittaa cerazette pillereitä, koska siitä tulee niin hirveitä sivuvaikutuksia. Kuten moni täälläkin jo sanoi ne ovat yksilöllisiä. Itse en ole kun vasta n. kuukauden syönyt eikä mitään suurempia muutoksia ole ollut.. lihoaminen voi tosiaan johtua muustakin kuin pillereistä, koska minä en ainakaan ole lihonnut ja harrastan päivittäin liikuntaa. Yksi ainut asia, joka tympii, mutta uskon että asia korjaantuu, on tää päivittäinen vuoto.. siis sitä tulee todella vähän ja se on "vaaleanpunaista" eli ei siis mitään kunnon vuotoa.

        Älkää pelästykö muiden sivuvaikutuksista, ne voivat toimia juuri sinulla täydellisesti. Ja jos ei toimi, ne voi aina lopettaa, kannattaa kokeilla..

        Tavalliset e-pillerit eivät minulle sopinut:
        Hiukset lähti (niskaan tuli kammottava kalju kohta puolen vuoden syönnin jälkeen), kiukkuisuutta ja raivopuuskia koko ajan, itkua ja mielialan vaihtelua.. cerazette on ollut hyvä, ainakin minulle!

        Aika yksilöllisiä tuntuu olevan kokemukset Cerazetesta..
        Mie oon käyttänyt nyt puoli vuotta ko. pillereitä. Paino ei ole noussut, kun on malttanut pysyä erossa herkuista, pyrkinyt syömään terveellisesti ja liikkumaan säännöllisesti. Haitat ovat itselleni olleet (niin kuin näköjään monella muullakin) epäsäännölliset vuodot ja ruusufinnin rehottaminen leuassa.

        Tiputtelua on ollut muutaman viikon jaksoissa, joten ei kyllä varmasti mistään menkoista voi enää puhua. Rättipäiviä siis piisaa aiempaa enemmän.

        Ihotautilekurilta sain juuri Tetralysal-kuurin, jolla näpyt ovat kaikonneet naamasta lähes kokonaan. Päivittäinen, huolellinen ihonpuhdistus (kunnon puhdistusemulsio ja kasvovesi) on myös varmasti kaiken a ja o.

        Päänsäryt ja kovat alavatsakivut ovat hävinneet lähes kokonaan, mikä itsestäni tuntuu lähes taivaalliselta. (Popsin aikaisemmin nimittäin Yasminea viisi vuotta putkeen.) Iltaisin ei myöskään "paplarit tunnu enää niin painavan", joten poikaystäväkin tykkää :)

        Olisihan se kaikista paras, kun ei mitään pilsuja tarviis popsia, mutta minkäs teet. "Oireet" ja tuntemukset näyttävät olevan monella tosiaan hyvin yksilöllisiä, joten kehotan epäileviä kuitenkin edes kokeilemaan ko. merkkiä. Ainahan ne voi lopettaa, jos oireet ovat kestämättömiä.

        Jaksuja ja kärsivällisyyttä!


      • 8 kk pillereitä popsittu
        vaippahousu, vielä toisinaan kirjoitti:

        5kk käytetty.

        Viime kuussa oli kahen viikon menkat, joita edelsi varoituksena tuttu rintojen aristus. Menkkojen loputtua oon saanu olla kohta neljä viikkoa kuivilla lukuunottamatta yhtä parin päivän niukkaa yllärivuotoa. Nyt taas taitaa rintojen aristus alkaa, seuraavia menkkoja odotan viikon kuluessa, tosin varmasti en osaa sanoa.

        Eli vuotamattomia päiviä enemmän kun vuotopäiviä, se riittää tällä hetkellä. Jospa tuosta vielä jonkinlainen rytmi syntyis.

        Finnejä enemmän ku ennen ja inhottavampia, mutta se voi johtua myös tapahtumatäyteisestä kesästä (=univelkaa, alkoholia ja sipsejä ym.roskaruokaa).

        Mutta noin pääasiassa ei katastrofia. Pitkä ja epäsäännöllinen kierto, runsaat kuukautiset ja toisinaan ovulaatiovuoto on tuttuja ihan pillerittömältäkin kaudelta niin ei tästä nyt voi hirveesti valittaa.

        Elikkäs nyt on tullut reilu 8 kk cerazettea popsittua. Ensimmäisen kuukauden aikana painoa tuli n. 8kg lisää, mutta se on itsestään lähtenyt ajan kuluessa. Alussa noin 3 kk menkat olivat erittäin säännölliset: viikko vuotoa, viikko vuodotta, viikko vuotoa jne. Iho kuivui ja finnejä puski kasvoihin sekä yläselkään. Kun pillereiden aloituksesta oli kulunut reilu puolivuotta, alkoivat oireet hävitä ja nyt ei ole menkkoja ollut kahteen kuukauteen. Enään haittana on heikennyt vastustuskyky sekä ainainen väsymys. Toisaalta, olo on tasapainoinen (ei mielialan vaihteluita) ja avokki on mielissään kun petipuuhat kiinnostavat 24/7.. ;)

        Ehkäisykapselista: cerazette ei sisällä täysin samaa hormooni koostumusta kuin kapseli, joten kapselia harkitsevan tulisi kokeilla ennemmin microlution -merkkisiä minipillereitä.

        Itselle tämä selvisi kun harkitsin kapselia ja sain cerazetet kokeiltavaksi. Kun sitten ilmoitin että pillerit sopivat, ja haluaisin kapselin sanottiinkin minulle että pitää kokeilla microlution -pillereitä jotta tietää sopiiko kapseli. Valitettavasti microlutionit eivät sopineet, ja palasin cerazetteen. Cerazette sopii hyvin, alun koittelemusten jälkeen. =)


      • anneliini29
        hoo kirjoitti:

        Heippa !

        Minulle määrättiin tuossa vajaa viikko sitten cerazette-pillerit ja hieman kauhulla myöskin lueskellut näitä juttuja :o mutta aika yksilöllistä näyttää olevan tämä touhu. itse liikun paljon, noin kolme-neljä kertaa viikossa (lihaskuntoa,aerobista yms) ja syön terveellisesti, silti pelottaa tuo painonnousu. ja samoin nuo mielialanmuutokset, muutenkin hieman värikäs tämä mielialojen kirjo :D saa nähdä miten mies kestää, jos nyt uskaltaudun pillereitä aloittaa.

        ensimmäiset pillerit minulle, määrättiin myöskin aurallisen migreenin vuoksi, yhdistelmäpillereille täytyi kuulemma sanoa ehdoton EI.

        kohta olisi aika aloittaa cerazetten käyttö. saapa nähdä mitä siitä seuraa. käytin sitä ennen nuvaringiä johon olin tyytyväinen mutta lääkäri määräsi sen vaihtoon kun nosti verenpainetta.
        osaakohan kukaan sanoa että pitääkö käyttö alottaa nuvaringin jälkeen vuodon ekana päivänä vai heti kun rengas poistetaan?
        kiitos jo etukäteen..saisihan tämän tietenkin selville apteekista ja hoitajaltakin mutta ajattelin kysellä jos jollakin on varmaa tietoa :)


      • käyttäjä
        Höh kirjoitti:

        Heippa,
        Mä olen käyttänyt Cerazettea nyt about 7 kk ja mulla ainakaan toi tiputtelu ei oo vähentyny. Alussa vuosi kunnolla sitten väheni määrällisesti, taas tuli enemmän ja taas vähemmän, mutta koko ajan on ainakin tiputellu. Kokonaan vuodotonta viikkoa ei ole ollut ehkä kuin 1 tai 2. Päätin tänään lopettaa pillerit kokonaan. Lisä miinuksena on jatkuva ihon kukkiminen, aikaisemmin ollut ihan hyvä iho, nyt oon ku teini vaikka ikää on jo 30. E-pillerit ei käy myöskään joten mies saa ostaa kortsuja tästä lähtien ennen ku päätetään yrittää perheen lisäystä :)
        Kannattaa kuitenkin vielä sun jatkaa ainakin muutama kuukausi ja päätä sitten mitä teet jos vuoto jatkuu.

        Voiko sivuoireet alkaa jo viikon käytön jälkeen.? onko kellään kokemusta.? tarvitsisin vastauksen,koska pelkään olevani raskaana oireitteni vuoksi..vai johtuvatko ne pillereistä.


      • monen vuoden jälkeen
        vaippahousu kirjoitti:

        Täällä 2.5kk käytetty. 1.kk aikana vuotoa tuli vuorotellen, viikko kyllä, viikko ei. 2.kk vuotopäivät lisääntyi ja viimeset pari viikkoa on vuotanu yhtä soittoa. Eli pahenee vaan.

        Jollain oli tiputellu 3kk ja sit loppunu. Onko muita samanlaisia kokemuksia? Eli kannattaako vielä odotella tilanteen paranemista.

        Vituttaa kun pitää jatkuvasti pitää suojaa, limakalvot ei tykkää yhtään tästä hautomistesta.

        Yhdistelmäpillereitä ei saa käyttää kun joskus tosi harvoin on ollu aurallista migreeniä.

        Poikaystäväkin alkaa jo hermostua kun seksiä ei voi harrastaa juuri muuten kun kylppärissä.

        Mulla on ollut noi pillerit käytössä jo monen vuoden ajan ja muutaman kerran oli pienen pientä vuotoa, siis ihan mitään sanomatonta. Nyt sitten tässä viimeisen kk:n aikana vuotoa on tullut useammin ja vähän runsaamminkin, eli suojaa on tarvinnut. Se mikä tässä ihmetyttää on se että nytkö ne alkoivat taas uudelleen monen vuoden jälkeen??? Onko kellään samantapaisia "ongelmia"? Mietin lääkärille menoa tai pillereiden lopettamista jollei säännöllisty.


    • Naski

      Käytin kans kyseistä pilleriä 5 kk:ta. Sit oli pakko lopettaa,kun tukkaa lähti ja paljon. myös muutama näppy ilmesty yllättäen otsaan. Muita suurempia haittoja en havainnu.
      Mutta kysymys kuuluis seuraavasti.. Monilla pillereiden syönti on tuonu lisäkiloja. Onko mahdollista, että syönnin lopettaminen (n.3vuoden jälk.) sekottais kehoa niin, että paino nousis?! En tiiä, oonko pöpi, mutta juhannuksen jälkeen en oo mitään merkkiä syöny, mutta paino on noussu n. 4kg. Alkaa vaan itteä jo ahistaan, että pakko raahautua kai lenkille... :)

    • havainnut

      Minulla on menossa 4 liuska cerazette pillereitä ja nyt minulle on tullut pahoinvointia ja päänsärkyä. Voiko ne johtua pillereistä? Kun nyt vasta ilmenee oireita. Onko muilla ollut vastaavaa?

      • lopetanko

        Päänsärkyä ei ole ollut, mutta nyt kun olen 7 viikkoa käyttänyt Cerazettea, niin yhden päivän on menkat olleet sinä aikana poissa(aloitin pillerit menkkojen poisjäännin toivossa, en ehkäisynä) ja uusin oire on kova alavatsakipu. Munasarjakystiä on ja niitä aletaan poistaa tähystyksellä. Tämä on niitä melko harvinaisia sivuoireita, joita ei tule kuin muutamalle 1000:sta käyttäjästä. Nyt vahvasti mielessä lopettaa pillerit, koska hyötyä niistä minulle ei ole ollut. Ei vuodon loppumista (lääkärin mukaan 3-4kk:n käytön jälkeen viim. loppuis, tai sit ei) eikä menkkaoireetkaan ole poissa. Päinvastoin, lisänä nämä kystat.
        No, tämä on minun kokemukseni ja ystäväni syö samoja (suositteli mulle näitä) ja hänellä kaikki ok ja menkat loppu 2 viikossa! Hän voi oikein hyvin, 2 vuotta jo käyttänyt ilman menkkoja ja muita ongelmia.


    • soll

      Millaisia kokemuksia aurallisen migreenin kanssa teillä on ollut? Lääkäri ei suostunut antamaan muuta vaihtoehtoa, kuin nämä pillerit, koska minulla on aurallista migreeniä. Onko näiden pillerien kanssa ollut migreeniä? Millaisia kokemuksia teillä, joilla on migreeniä?

      • elli82--

        Mulla on kanssa ollut ongelmia aurallisen migreenin ja pillereiden kanssa. Ne ongelmat kyllä oli lähinnä muutama vuosi sitten ja joitakin yksittäisi 1.5 v sitten. Sitte lopetin pillerit kokoonaan...

        ... Uuden poikakaverin myötä oli taas mentävä hakee ehkäisymenetelmää: Lääkäri määräsi mulle sitten cerazettea juuri sen vuoksi. Migreeniä ei myöskään tullut 3kk aikana kertaakaan minipillereiden kanssa, hyvä! Muuten sitten minipillereistä tulikin muita ikäviä ongelmia, mm. akne, runsasta hiustenlähtöä ja menkat tuli 2.viikon välein. Ihan kamalaa, ainakin 100% suoja, kun ei miel. harrasta seksiä menkkojen aikana.

        Menin lääkäriin väsyttyäni noihin ongelmiin, niin lekuri määräsi mulle noita yasminelleja. Katotaan mitä tuleman pitää, itse en ainakaan halua noita akne, -hius ja menkkaongelmia... Pitää muistaa vaan, että ongelmat ovat aina henkilökohtaisia! Jos tuota migreeniä alkaa taas ilmestyä, niin pitää taas hypätä lääkärille. Inhottavaa, kun tuntuu että ei löydy sopivaa merkkiä. Ja kondomin käyttö kun ei oikeen miellytä...


      • vaippahousu
        elli82-- kirjoitti:

        Mulla on kanssa ollut ongelmia aurallisen migreenin ja pillereiden kanssa. Ne ongelmat kyllä oli lähinnä muutama vuosi sitten ja joitakin yksittäisi 1.5 v sitten. Sitte lopetin pillerit kokoonaan...

        ... Uuden poikakaverin myötä oli taas mentävä hakee ehkäisymenetelmää: Lääkäri määräsi mulle sitten cerazettea juuri sen vuoksi. Migreeniä ei myöskään tullut 3kk aikana kertaakaan minipillereiden kanssa, hyvä! Muuten sitten minipillereistä tulikin muita ikäviä ongelmia, mm. akne, runsasta hiustenlähtöä ja menkat tuli 2.viikon välein. Ihan kamalaa, ainakin 100% suoja, kun ei miel. harrasta seksiä menkkojen aikana.

        Menin lääkäriin väsyttyäni noihin ongelmiin, niin lekuri määräsi mulle noita yasminelleja. Katotaan mitä tuleman pitää, itse en ainakaan halua noita akne, -hius ja menkkaongelmia... Pitää muistaa vaan, että ongelmat ovat aina henkilökohtaisia! Jos tuota migreeniä alkaa taas ilmestyä, niin pitää taas hypätä lääkärille. Inhottavaa, kun tuntuu että ei löydy sopivaa merkkiä. Ja kondomin käyttö kun ei oikeen miellytä...

        Raportoin vielä kerran cerazetesta. Kierto vakiintui jonkinlaiseksi: runsaat kuukautiset puoltoista viikkoa, sinä päivänä kun voi sanoa et menkat on loppu, alkaa uuet menkat jotka lähes yhtä runsaat (yht.3vkoa vuotoa), sen jälkeen saa olla muutaman viikon (2-4) kuivilla kunnes taas alkaa.

        Limakalvot haavoilla, kuukautiskuppi ei pidä täysin joten vähintään pikkuhousunsuojaa joutuu pitämään, eikä tee kovin hyvää veriarvoille tuplavuoto.

        Kävin gynellä viime viikolla joka kirjotti minipill-merkille reseptin, on kuulemma joillakin toiminu cerazeten vuoto-ongelmienkin jälkeen. Mutta korosti kuitenki että ovat niin yksilöllisiä juttuja ettei voi etukäteen mitään luvata.

        Siitä aurallisesta migreenistä se gynekologi puhu kans. En muista noita lukuja varmaan oikein, mutta kysymys ei varsinaisesti oo siitä että migreenit haittais, vaan siitä että auralliseen migreeniin taipuvaisilla on 7-kertanen riski saada aivoveritulppa, ja yhdistelmäpillereitten käyttö lisää riskiä vielä toisen verran. Joten vaikka aika harvoin oon joutunu näköhäiriöistä kärsimään, en meinaa ottaa veritulppariskiä helpomman pillerin takia.


      • aei

        Mulla kanssa meni yasminellet vaihtoon aurallisen migreenin takia.. Nyt oon syöny kaks kuukautta cerazettejä ja menkkoja ei oo tullu, mutta sellasen huomasin rintoja tutkiessani että puristettaessa sieltä tulee vaaleaa nestettä tippa tai pari.. Se ei mitenkään elämää häiritse mutta onko kenelläkään kokemuksia tästä ja onkohan miten normaalia?

        Muuten ovat kyllä hyvät olleet, ei mitään haittoja vaikka lääkäri aknesta pelottelikin...


      • Sopuli79

        Mulla ei oo ollut migreeniä pahemmin kun oon cerazettejä syönyt.Aiemmista pillereistä(mercilon)tuli kauheita migreenikohtauksia.
        Migreeniä oli myös silloin kun en syöny mitään pillereitä.


    • 23w

      Hei! Itse söin yli kuusi vuotta Mercilon ehkäisypillereitä ja kärsin 3-4 päivää kestävistä päänsäryistä. Myöhemmin särky yltyi ja tajusin että se on migreeniä. Sivuvaikutuksina olivat myös käsittämättömät kiukku/itkukohtaukset, ja turvotus.

      Minipillerit ja kapselit jäivät ainoiksi vaihtoehdoiksi koska muissa pillereissä/laastareissa liikaa hormoneja. Olen syönyt Cerazetteja nyt 4kk ja hyvin ovat sopineet! Migreeni loppui kun seinään, turvotus lähti, finnejä ei ole ja olen todella paljon tasapainoisempi ja iloisempi. Kuukautisetkin jäivät samantien pois. Niitä tosin ei ole ikäväkään.
      Kuitenkin mietityttää onko siitä jotain terveyshaittoja kun ne jäävät pois? Tästä asiasta kaikki lääkärit ovat erimieltä ja tuntuu ettei kyseisesta asiasta ole riittävästi tietoa heilläkään.

      • sarpp

        Tuntuu, että ne ihmiset joille e-pillerit ei sopinu haittavaikutuksien puolesta ni niille sopii minipillerit ja päinvastoin. Itellä noin 4 vuotta femodenejä takana ja nyt jouduin aurallisen migreenin takia siirtymään rakkaista yhdistelmäpillereistä cerazetteen. 1,5 kk takana, pikkasen rehevöityny olemus mutta en vielä varmaksi laita pilleireiden piikkiin, mutta ei edes jokapäiväisellä lenkkeilyllä paino tipu...tiputusvuoto alkoi 2,5 vk sitten, odotan ehkä kärsivällisesti sen 3 kk max ja jos ei muutosta parempaan tapahdu niin lopetan pillerit ja koitan hormoonikierukkaa. Myös kaula kukkii toiselta puolelta hieman, mutta naamassa ei sen kummempia ongelmia. karvan kasvu on ehkä aavistuksen lisääntynyt, voi johtua myös esim aurongosta :D? Tosi yksilöllisestihän noi pillerit tuntuu sopivan itse kullekin, vituttaa vaan aivan saatanasti etten femodeneilla voinut jatkaa sillä ne sopi "täydelliseseti" ja söin niitä "auralliesn migreenin kanssa" 9 kk päällekäin kun en tiennyt asiasta...jotta miksen muka voisi jatkaa kysyn vaan kun ei aurallista kohtausta ole edes tullut kuin 2 x ja viimeisestä puoli vuotta.


    • ombbuliini

      Mulla on nyt ollu noin 1.9 lähtien rinnat ihan s****n kipeät. mulla yleensä aristaa rintoja ennen kuukautisia noin viikon, mutta kuukautisten jälkeen tämä kipu vaan jäi, ku satuin alottamaan cerazettet.
      liivien vaihto on tuskaa, ei mitään puhetta että vois mahallaan makoilla, pienikin hipaisu käy kipeää. milloinkohan tämä loppuu vai loppuuko koskaan näiden pillereiden kans??? tätähän on nyt kestänyt jo noin 25 päivää..

      • mammamiaa

        Oon nyt syönyt cerazetteja n. 3,5 kk, koko ajan lähes ollut vuotoa, ei suurta kylläkään, mutta silti melko rasittavaa.
        Rinnat oli mielettömän kipeet ekat pari kuukautta, nyt ei ole oikeastaan yhtään. Varsinkin alussa mielialat hyppeli miten sattu, itkukohtauksia tuli ihan tyhjästä. Muutenkin tuntuu että näistä ei ole ollut muuta kuin haittaa, alapää niin kuiva että seksistäkään ei meinaa tulla yhtään mitään ja halut on kadonnut ties minne.
        Nääkin mulle migreenin takia määrättiin, lääkäri sano että pitäis vielä jatkaa ennen kuin tietää että sopiiko vaiko eikö. Saas nähä jaksanko, turhauttaa ja suuresti!


      • Anzina
        mammamiaa kirjoitti:

        Oon nyt syönyt cerazetteja n. 3,5 kk, koko ajan lähes ollut vuotoa, ei suurta kylläkään, mutta silti melko rasittavaa.
        Rinnat oli mielettömän kipeet ekat pari kuukautta, nyt ei ole oikeastaan yhtään. Varsinkin alussa mielialat hyppeli miten sattu, itkukohtauksia tuli ihan tyhjästä. Muutenkin tuntuu että näistä ei ole ollut muuta kuin haittaa, alapää niin kuiva että seksistäkään ei meinaa tulla yhtään mitään ja halut on kadonnut ties minne.
        Nääkin mulle migreenin takia määrättiin, lääkäri sano että pitäis vielä jatkaa ennen kuin tietää että sopiiko vaiko eikö. Saas nähä jaksanko, turhauttaa ja suuresti!

        Käyttänyt nyt Cerazetteä 10kk. Alkuun oli kiusallista vuotoa noin 3kk, mutta sitten vuoto loppui. Olen ollut tosi tyytyväinen, mutta kerrqan kuukaudessa on tiettyyn aikaan kolme päivää niin ahdistavaa ettei ole tosikaan. Mielessä pyörii vaan negatiiviset asiat ja tuntuu että tulevaisuus huolettaa vaikkei olisi mitään syytä. Ahdistaa ja pelottaa ihan kaikki. Vaikka kuinka ajttelisit positiivisesti asioita ei se auta vaan on kestettävä nuo päivät. Sitten se loppuu kuin seinään ja elämä taas hymyilee. Onko kenelläkään muulla tuollaisia kokemuksia??? Minulla ei ole tullut painoa lisää eikä halut vähenneet. Naama tosin on huonompana ja alkaa jotenkin punottamaan samaan aikaan kun masentaakin. Sekin menee siinä samassa ohi...jonkinlaisia hormooninäppyjä kaiketi?


      • periaatteessa tosi tyytyväinen
        Anzina kirjoitti:

        Käyttänyt nyt Cerazetteä 10kk. Alkuun oli kiusallista vuotoa noin 3kk, mutta sitten vuoto loppui. Olen ollut tosi tyytyväinen, mutta kerrqan kuukaudessa on tiettyyn aikaan kolme päivää niin ahdistavaa ettei ole tosikaan. Mielessä pyörii vaan negatiiviset asiat ja tuntuu että tulevaisuus huolettaa vaikkei olisi mitään syytä. Ahdistaa ja pelottaa ihan kaikki. Vaikka kuinka ajttelisit positiivisesti asioita ei se auta vaan on kestettävä nuo päivät. Sitten se loppuu kuin seinään ja elämä taas hymyilee. Onko kenelläkään muulla tuollaisia kokemuksia??? Minulla ei ole tullut painoa lisää eikä halut vähenneet. Naama tosin on huonompana ja alkaa jotenkin punottamaan samaan aikaan kun masentaakin. Sekin menee siinä samassa ohi...jonkinlaisia hormooninäppyjä kaiketi?

        mullakin menee. Kuukkareita ei ole, kerran kuussa ahdistaa/kiukuttaa, tulee näppyjä ja reidet näyttää kauheilta turvonneilta pökkylöiltä :) tätä kestää pari päivää, sen mitä kuukkaritkin kestäis. Liikunta auttaa turvotukseen!! Ja oireet on vähitellen lieventyneet (4kk aloituksesta)Paremmin kestän tämän kuin migreenin.
        Sitten kun miettii noita oireita joista yleisesti kerrotaan täällä, onko kukaan tullut ajatelleeks että, kun aloittaa pillerit on yleensä vakituisessa parisuhteessa eikä ole enää niin aktiivinen, koska on kiva makoilla vaan toisen kainalossa sohvalla??...ja sen takia paino nousee. Lisäksi, ei voi verrata pillereiden käyttöä 20 vuotiaana ja sitten kun on aloittanut uudelleen 30 vuotiaana! Ihminenhän "toimii" ihan erilailla 30 v kuin 20v. Tottakai tulee selluliittia helpommin, lihoo helpommin, aineenvaihdunta hidastuu ja kymmenen vuoden eri hormoonien edestakaisin vaihtelut sekottaa elimistöä, vanhempana...


      • eliiiiina
        periaatteessa tosi tyytyväinen kirjoitti:

        mullakin menee. Kuukkareita ei ole, kerran kuussa ahdistaa/kiukuttaa, tulee näppyjä ja reidet näyttää kauheilta turvonneilta pökkylöiltä :) tätä kestää pari päivää, sen mitä kuukkaritkin kestäis. Liikunta auttaa turvotukseen!! Ja oireet on vähitellen lieventyneet (4kk aloituksesta)Paremmin kestän tämän kuin migreenin.
        Sitten kun miettii noita oireita joista yleisesti kerrotaan täällä, onko kukaan tullut ajatelleeks että, kun aloittaa pillerit on yleensä vakituisessa parisuhteessa eikä ole enää niin aktiivinen, koska on kiva makoilla vaan toisen kainalossa sohvalla??...ja sen takia paino nousee. Lisäksi, ei voi verrata pillereiden käyttöä 20 vuotiaana ja sitten kun on aloittanut uudelleen 30 vuotiaana! Ihminenhän "toimii" ihan erilailla 30 v kuin 20v. Tottakai tulee selluliittia helpommin, lihoo helpommin, aineenvaihdunta hidastuu ja kymmenen vuoden eri hormoonien edestakaisin vaihtelut sekottaa elimistöä, vanhempana...

        Olen syönyt 8kk cerazettea ja hermo menee kun naama on ihan täynnä näppyjä (koskeen ennen ei ole ollut finnejä) ja tukkaa lähtee kamalasti ja hilseilee ja saisi pestä joka päivä. Tiputtelua ei ole.
        Pitäisikö siirtyä muuhun merkkiin tai vaihtaa takaisin yhdistelmäpillereihin? vai onko kellään kokemuksia että nämä oireet menisi ohi?


      • Sopuli79
        eliiiiina kirjoitti:

        Olen syönyt 8kk cerazettea ja hermo menee kun naama on ihan täynnä näppyjä (koskeen ennen ei ole ollut finnejä) ja tukkaa lähtee kamalasti ja hilseilee ja saisi pestä joka päivä. Tiputtelua ei ole.
        Pitäisikö siirtyä muuhun merkkiin tai vaihtaa takaisin yhdistelmäpillereihin? vai onko kellään kokemuksia että nämä oireet menisi ohi?

        Hei!
        Voiko olla mahdollista, että Cerazette-pillerit aiheuttavat voimakasta hikoilua?


    • Auvi

      Itsellä tullut jo vuosi täyteen Cerazettejen syömistä juurikin tuon aurallisen migreenin vuoksi, sitä ennen en ole käyttänyt muuta hormonaalista ehkäisyä. Ihossa ja painossa ei muutoksia ole tapahtunut kuin hyvään suuntaan :)

      Migreeni on jäänyt pois, mikä on kai ihan hyvä juttu, mutta päivän kestävän kohtauksen sijaan olen kylläkin saanut helvetillisen vuototaudin. Koko vuosi on ollut aika raskasta, koska vuoto on jatkunut todella epäsäännöllisena. Väliin on ollut ehkä kaksi 30 päivän taukoa, sitten sama mokoma vuodon kanssa, pari päivää väliä ja taas sama tuska alusta monta viikkoa putkeen. Paikat ja psyyke on koetuksella ja raudanpuutekin aika todennäköistä.

      Näillä näkymin ei kai voi muuta kuin kestää :(

      • melina2009

        Mitä kokemuksii teillä on ollu näistä pillereistä.. itse olen muutaman kerran saanu itkukohtauksia esim siittä ku on kahvia tippunut tipa lattialle!Normaalia? Nyt oon menossa raskaustestiin ku ei oo menkoja kuulunu.. lääkäri kyllä sano että pillereistä voi jäädä menkat kokonaa pois mutta tekevät varmuuden vuoksi testin..nyt iseeni kävi pikkusen hirvittämään.. jos joillakin kokemuksia raivareista tai rakaus peloista nii kirjotelkaa ihmeellä..


      • smile_girls
        melina2009 kirjoitti:

        Mitä kokemuksii teillä on ollu näistä pillereistä.. itse olen muutaman kerran saanu itkukohtauksia esim siittä ku on kahvia tippunut tipa lattialle!Normaalia? Nyt oon menossa raskaustestiin ku ei oo menkoja kuulunu.. lääkäri kyllä sano että pillereistä voi jäädä menkat kokonaa pois mutta tekevät varmuuden vuoksi testin..nyt iseeni kävi pikkusen hirvittämään.. jos joillakin kokemuksia raivareista tai rakaus peloista nii kirjotelkaa ihmeellä..

        Lueskelin viesti ketjua ja yllättävän monella oli vuotoa!! Johon itekkin kuulun tosin ei aina tarvi välttämättä suojaa, ois se mukavaa jos sitä vuotoa ei ois niin usein ja vois nauttia elämästä! Jotenkin harmittaa, et sitä vuotoa on... Vaikka lääkäri sanoi, et vuotoa on ja pitäs havitä muutaman kk:n käytön jälkeen ja nyt oon syöny jo kohta vuoden!!


      • yaiks
        smile_girls kirjoitti:

        Lueskelin viesti ketjua ja yllättävän monella oli vuotoa!! Johon itekkin kuulun tosin ei aina tarvi välttämättä suojaa, ois se mukavaa jos sitä vuotoa ei ois niin usein ja vois nauttia elämästä! Jotenkin harmittaa, et sitä vuotoa on... Vaikka lääkäri sanoi, et vuotoa on ja pitäs havitä muutaman kk:n käytön jälkeen ja nyt oon syöny jo kohta vuoden!!

        itseäni taas mietityttää raskauden pelko....kun vuodot jäänyt aika lailla pois .. stressaavaa miettiä ja pitäis luottaa ehkäisytehoon, mutku mutku..
        Kuin muut toimitte raskauden pelon kanssa?


    • Ei jaksa jos jatkuvasti saa...

      Olen vaihtamassa yasminesta näihin mineihin. Nyt niukat vuodot. Milloin voi odotella ekaa vuotoa vai pitääkö kulkea 3kk rätti housuissa varmuuden vuoksi =) Lueskelin kirjoituksia ja tuli olo etten halua edes aloittaa näitä minipillereitä. Yasmin auttanut akneen ni alkaako nyt sit naama kukkia taas?Pitkään yasmineja syöneenä en tod halua jatkuvaan kytätä millon alkaa. Nyt helppo parin päivän "japanin liputus". Sanoin lekurille jo painon noususta ni ei kuulema vaikuta siihen...onko näin?

      • Onsku

        Itse aloitin cerazette-pillerit n.3v sitten. Alussa kärsin todella pahoista raivareista ja kuukautisten loputtua kuin seinään ravasin myös apteekissa raskaustestejä hakemassa. Sivuoireet kuitenkin tasottuivat ehkä n3kk:n kuluessa ja koko tämän ajan olen nauttinut elämästä ehkä enemmän kuin koskaan ilman Kamalia kuukautisia! Mielialat on ollu tosi tasaset ja muutenkin tosi hyvä olo:) Iho on ollut aina aika huono, mutten ole huomannut mitään kummallisempaa muutosta cerazetten vuoksi, tukka rasvoittuu ehkä nopeammin..


      • vaihtoehdoton

        Aluksi pitää tietysti korostaa, että haittavaikutukset ovat aina yksilöllisiä ja etukäteen ei voi tietää kuinka oma keho/mieli reagoi valmisteeseen. Joillekin käy niin hyvä tuuri, että minipillerit sopivat hyvin. Minulla näin hyvä tuuri ei ole käynyt.

        Omat kokemukseni minipillereistä (Cerazette) ovat pelkästään negatiivisia. Minulla on lähes kaikki haittavaikutukset, mitä niistä voi saada;
        - kovat jatkuvat alavatsa kivut
        - jatkuvat kovat päänsäryt (useita kertoja viikossa)
        - akne (ei edes teinivuosina ollut näin järkyttävä akne)
        - mielialan vaihtelut, ärtyisyys ja väsymys
        - satunnainen oksentelu ilman syytä ja yleinen pahoinvointi
        - rintojen ajoittainen kova kipu
        - hiusten lähtö
        - kuukautiset tulee milloin sattuu, nyt ei ole näkynyt puoleen vuoteen, mutta edelliset kun oli, kesti neljä viikkoa putkeen
        - seksuaalinen haluttomuus --> en edes muista koska olis viimeksi tehnyt mieli...siitä on pitkälle toista vuotta aikaa
        - paino on noussut lähes 15 kiloa ja jne.

        Olen nyt syönyt minipillereitä reilun vuoden.
        Minun kohdallani on sinänsä turha uikuttaa, koska muita ehkäisyvaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ole. Johtuen aikaisemmasta sairastelusta, mitään estrogeenipitoista valmistetta lääkärit eivät suostu kirjoittamaan (e-pillerit, laastarit, renkaat jne.) ja lisäksi allergia estää kondomin käytön. Muita vaihtoehtoja ei siis jää jäljelle kuin minipillerit ja kierukka, joka periaatteessa on sama paska eri paketissa, joten haittavaikutukset pysyvät vakiona. On tietty olemassa vielä vaihtoehtona jättää ehkäisy pois ja laskea ns. varmojen päivien varaan, mutta koska kierto on täysin sekaisin ja epäsäännöllinen, on mahdotonta määritellä varmoja päiviä ja tämän hetkiseen elämän tilanteeseen en lapsia halua.

        Olen hakenut apua tilanteeseen lukuisilta eri lääkäreiltä, sekä yleis-, että erikoislääkäreiltä tuloksetta. Vastaus on, että ei voi auttaa ja että naisen elämä on joskus tälläistä. Moni lääkäri on ehdottanut lapsien hankkimista, mutta minusta lapsia hankitaan aivan muista syistä, eikä suinkaan pelkästään sen vuoksi, että saadaan pillereiden haittavaikutukset loppumaan.

        Tämä kertomus ei ehkä auttanut positiivisessa mielessä niitä henkilöitä, jotka suunnittelevat minipillereihin siirtymistä. Mutta kuten täältäkin voi lukea, joillekin minipillerit sopivat hyvin.

        Lähinnä kirjoitin oman kokemukseni sen vuoksi, että olisin kiinnostunut tietämään, onko jollain muulla samanlaista tilannetta ehkäisyn kanssa.

        Aurinkoista kevättä kaikille.


      • napsu

        Olen käyttänyt kohta 10 vuotta e-pillereitä, näistä viimeiset 5 vuotta Yasmineja ja ollut tosi tyytyväinen. Nyt lääkäri ei enää suostunut uusimaan reseptiäni kun selvisi että kärsin aurallisesta migreenistä. Kirjoitti tuota Cerazettea ja kuultuani niin paljon huonoja kokemuksia noista minipillereistä todella arveluttaa käytön aloittaminen. Pakko varmaan siirtyä käyttämään kortsua koska en millään halua mitään aknen puhkeamista nyt 30 vuoden iässä ja lisäksi tuo tiputteluvuoto, turvotus, painonnousu ja kaikki kuulostaa aika epämiellyttävältä, aargh


    • Ezzi

      Oon vasta tokalla liuskalla mut oon jo nyt vähän aikaa miettiny pitäiskö lopettaa ja nyt päätinkin että lopetan. Helpottava olo jo nyt! Ahdistaa kun olo on niin turvonnut, huomasin ettei nää pillerit ookaan ihan mua varten. Välillä tulee kiukunpuuskia, ihan tyhmiä ja aiheettomia mut välillä kiukuttaa. Naama on alkanu vähän kukkia ja painoa on tullut lisää ihan liikaa näin pienessä ajassa! Enkä muista milloin viimeks olis haluttanut. :/ Kaks ekaa viikkoa oli tiputtelua ja sen jälkeen ei oo menkkoja näkynyt. Ainoa hyvä puoli! Nyt vain pelkään milloin menkat tulee. Puolentoista viikon päästä lähden ulkomaille viikonlopuksi poikaystävän luo (kaukosuhteessa oli hyvä olla kun tiesi ettei oo menkat aina kun toisen näkee), ja toivon ettei satu just tolle ajankohdalle!! Kokemuksia siitä kuinka pian menkat on lopettamisen jälkeen alkanut?

      • ...

        Tiedän, että kuukautiset voivat jäädä pois Cerazeten käytön aikana. Ja raskaaksikin voi tulla, kuten minkä tahansa ehkäisyn kanssa on mahdollista. Onko kellään tietoa, kuinka "vaarallista" on tulla raskaaksi cerazeten käytön aikana? Eli jos kuukautisia ei tule, eikä niitä odota (jos ovat muutenkin poissa pillereiden syömisen aikana) ja raskaus ehtii pitkällekin, voivatko pillerit aiheuttaa sikiövaurioita? Kun tuoteselosteessa sanotaan, ettei niitä saa syödä raskauden aikana.


      • -.-
        ... kirjoitti:

        Tiedän, että kuukautiset voivat jäädä pois Cerazeten käytön aikana. Ja raskaaksikin voi tulla, kuten minkä tahansa ehkäisyn kanssa on mahdollista. Onko kellään tietoa, kuinka "vaarallista" on tulla raskaaksi cerazeten käytön aikana? Eli jos kuukautisia ei tule, eikä niitä odota (jos ovat muutenkin poissa pillereiden syömisen aikana) ja raskaus ehtii pitkällekin, voivatko pillerit aiheuttaa sikiövaurioita? Kun tuoteselosteessa sanotaan, ettei niitä saa syödä raskauden aikana.

        Mulle ainakin lääkäri sanoi Cerazettejä määrätessään että ihan yhtä hyvä teho kun normaaleilla ehkäisypillereillä eli 99 prosenttinen ehkäsyteho.. itekkin pelännyt muutamaan otteeseen et josko oonkin raskaana kun turvottanu aika paljon.. nyt neljäs liuska menossa ja turvotus on vähentyny, mut tiputtelua on ollu taukoomatta siitä asti kun aloitin syömään pillereitä. kattoo nyt kuinka kauan tätä enää jaksaa, alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ainainen vuotaminen. :(


      • sassy111
        -.- kirjoitti:

        Mulle ainakin lääkäri sanoi Cerazettejä määrätessään että ihan yhtä hyvä teho kun normaaleilla ehkäisypillereillä eli 99 prosenttinen ehkäsyteho.. itekkin pelännyt muutamaan otteeseen et josko oonkin raskaana kun turvottanu aika paljon.. nyt neljäs liuska menossa ja turvotus on vähentyny, mut tiputtelua on ollu taukoomatta siitä asti kun aloitin syömään pillereitä. kattoo nyt kuinka kauan tätä enää jaksaa, alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää ainainen vuotaminen. :(

        Käytin aiemmin yasminelleja ja merciloneja, mutta juduin lopettamaan ne aurallisen migreenin takia ja sain cerazettet. Turvotus lähti, samoin kauheat mielialan vaihtelut. Halut palas entiselleen. Miinuksia mun kohdalla cerazette- pillereistä: hiukset rasvoittuu nopeasti ja hiukset ovat myös ohentuneet. Ennen finnittömään naamaan tullut näppylöitä, mutta ei mitenkään tavattoman paljon.


      • inhottavaa olla nainen
        ... kirjoitti:

        Tiedän, että kuukautiset voivat jäädä pois Cerazeten käytön aikana. Ja raskaaksikin voi tulla, kuten minkä tahansa ehkäisyn kanssa on mahdollista. Onko kellään tietoa, kuinka "vaarallista" on tulla raskaaksi cerazeten käytön aikana? Eli jos kuukautisia ei tule, eikä niitä odota (jos ovat muutenkin poissa pillereiden syömisen aikana) ja raskaus ehtii pitkällekin, voivatko pillerit aiheuttaa sikiövaurioita? Kun tuoteselosteessa sanotaan, ettei niitä saa syödä raskauden aikana.

        Jos todella epäilee raskautta, kannattaa tehdä testi. Mutta ei neuvolan mukaan ole vaarallista syödä Cerazetteja raskaana, kun sitä ei vielä tiedä. Jos pillereitä ei unohda, raskaus on lähes mahdoton...


      • Äiti 92
        inhottavaa olla nainen kirjoitti:

        Jos todella epäilee raskautta, kannattaa tehdä testi. Mutta ei neuvolan mukaan ole vaarallista syödä Cerazetteja raskaana, kun sitä ei vielä tiedä. Jos pillereitä ei unohda, raskaus on lähes mahdoton...

        Itse aloitin kyseiset minipillerit 15 vuotiaana, puolen vuoden päästä huomasin että olen raskaana 3 kuulla, ikinä en olisi uskonut että tulen raskaaksi. Minulla oli "piippaaja" käytössä otin pillerit säännöllisesti, minuutilleen. Silti tehot ei riittänyt. No nyt olen 17v, ja minulla on ihana pikkuinen poika, ei edes harmita että näin kävi, on se niin ihana. Sekä kierukka oli pakko, käytämme myös kondomia ettei tule uuttaa vahinkoa :)


    • menkat myöhässä

      Tulin tänne kans lueskelemaan teidän kokemuksia siksi kun menkat on nyt kuutisen päivää myöhässä. Olen kyllä lukenut ohimennen Cerazetten pakkausselosteesta että menkat saattaa jäädä kokonaan pois, mutta se on niin hassua kun pari kuukautta sitten aloitin pillerit, kuukausi siitä menkat tuli ihan normaalisti ja nyt ei tullutkaan. Aion tehdä raskaustestin juhannuksen jälkeen mutta toivottavasti tämä nyt sitten on normaalia :)

      Mulla on myös aiempia kokemuksia Cerazettestä. Vuosi sitten söin vikat pillerit jotain e-pilereitä ja aloitin suoraan niistä Cerazetten. Eka kuukausi tiputteluvuotoa kokonaisen kuukauden. Meinasi mennä järki, vessapaperipaloilla selvisi mutta silti. Onneksi loppui kuitenkin lopuksi. Koko käytön ajan finnejä tuli niin paljon että loppujen lopuksi siksi sitten lopetin käytön. Olin myös mielestäni turvonnut. Menkat tuli aluksi kahden kuukauden välein niin kuin olin e-pilleireissäkin pitänyt. Eli kaikenlaisia sivuvaikutuksia voi tulla, riippuu niistä oman kehon hormooneista ja esim siitä onko jatkanut suoraan e-pillereistä. Toivottavasti se raskaustesti nyt osoittautuu kuitenkin negatiiviseksi :)

      • höhh..

        Tietääkö kukaan että tottuuko elimistö hormoneihin missään vaiheessa ja onko esim. finnit vain väliaikaisia? Samoin vuodon kanssa? Vai pitääkö pillerit lopettaa kokonaan ettei naama kukkisi enää.. Itse olen syönyt puoli vuotta cerazetteja ja tuntuu että näpyt senkun vaan villiintyy..


      • Menee hermo
        höhh.. kirjoitti:

        Tietääkö kukaan että tottuuko elimistö hormoneihin missään vaiheessa ja onko esim. finnit vain väliaikaisia? Samoin vuodon kanssa? Vai pitääkö pillerit lopettaa kokonaan ettei naama kukkisi enää.. Itse olen syönyt puoli vuotta cerazetteja ja tuntuu että näpyt senkun vaan villiintyy..

        Aloitin puoli vuotta sitten nämä minipillerit. 2kk pillereitten alottamisesta tuli menkat normaalisti, täsmälleen sillon ku pitikin. Niiden jälkeen ne pysyi sit taas poissa niin kauan ku 2 viikkoa sitten tuli menkat eikä ne oo vieläkään loppuneet. Vuoto on välillä aina ihan punaista, välillä ruskeaa. Ja välillä ei tuu mitään. Ärsyttävää!! Onko jollain kokemuksia et se taas tasaantuis kun vähän aikaa pitelee tässä hermojaan? Vai pitäiskö nä pillerit lopettaa. Oon tosi pettynyt koska alussa nä tuntui täydellisiltä ja olin tähän saakka todella tyytyväinen kyseisiin pillereihin. Mun keho on selvästi ihan sekaisin, mut outoa et tulee vasta tässävaiheessa nä haittavaikutukset kun olen syönyt jo puolivuotta ilman ongelmia!!


      • ...
        Menee hermo kirjoitti:

        Aloitin puoli vuotta sitten nämä minipillerit. 2kk pillereitten alottamisesta tuli menkat normaalisti, täsmälleen sillon ku pitikin. Niiden jälkeen ne pysyi sit taas poissa niin kauan ku 2 viikkoa sitten tuli menkat eikä ne oo vieläkään loppuneet. Vuoto on välillä aina ihan punaista, välillä ruskeaa. Ja välillä ei tuu mitään. Ärsyttävää!! Onko jollain kokemuksia et se taas tasaantuis kun vähän aikaa pitelee tässä hermojaan? Vai pitäiskö nä pillerit lopettaa. Oon tosi pettynyt koska alussa nä tuntui täydellisiltä ja olin tähän saakka todella tyytyväinen kyseisiin pillereihin. Mun keho on selvästi ihan sekaisin, mut outoa et tulee vasta tässävaiheessa nä haittavaikutukset kun olen syönyt jo puolivuotta ilman ongelmia!!

        Mä aloitin 1,5 kk sitten cerazette pillerit, sillä auramigreenin takia en saa syödä yhdistelmäpillereitä. Aluks menkat oli normaalit, mutta nyt ne on kestäny 3 viikkoo putkeen ja hermo meinaa mennä. Myös mielialat vaihtelee ja poikaystävän kanssa riitoja todella usein. Turvottaa myös paljon, vaikka paino tippuu. Aattelin, kun gynelle pitäisi mennä 1,5 kk.n kuluttua, että sanon asiasta ja luultavasti pillerit vaihdetaan. Mulle sanottiin että jos alkaa oleen tällasia oireita niin pillereitten vaihtopaikallaan. Minulle kerrottiin myös että useimmilla menkat loppuvat kokonaan ja tätä toivoin myös itselleni käyvän, mutta ei siltä vaikuta.
        Toivottavasti pillereiden vaihdosta olisi apua.


      • monivaivainen
        ... kirjoitti:

        Mä aloitin 1,5 kk sitten cerazette pillerit, sillä auramigreenin takia en saa syödä yhdistelmäpillereitä. Aluks menkat oli normaalit, mutta nyt ne on kestäny 3 viikkoo putkeen ja hermo meinaa mennä. Myös mielialat vaihtelee ja poikaystävän kanssa riitoja todella usein. Turvottaa myös paljon, vaikka paino tippuu. Aattelin, kun gynelle pitäisi mennä 1,5 kk.n kuluttua, että sanon asiasta ja luultavasti pillerit vaihdetaan. Mulle sanottiin että jos alkaa oleen tällasia oireita niin pillereitten vaihtopaikallaan. Minulle kerrottiin myös että useimmilla menkat loppuvat kokonaan ja tätä toivoin myös itselleni käyvän, mutta ei siltä vaikuta.
        Toivottavasti pillereiden vaihdosta olisi apua.

        Kerronpa tänne oman tarinani. Aloitin Cerazetten käytön 19-vuotiaana. Aiemmin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä, en vaikka ihoni oli ollut huono murrosiästäni asti. Kun kuulin ihoon parantavasti vaikuttavista yhdistelmäpillereistä olin aivan innoissani: olinhan vuosia kokeillut kaiken maailman voiteet ja litkut, tuloksetta. Ajattelin, että kyllä ikä parantaa ihon.

        Lääkäri kuitenkin kertoi, ettei hän aurallisen migreenin takia voi kirjoittaa minulle yhdistelmiä, joten tyydyin minipillereihin. Iho ei merkittävästi pahentunut, mutta en edelleenkään tykännyt katsoa itseäni peilistä.

        Vuodot alkoivat kuitenkin nakertaa itsetuntoani. Kuukautiskalenterista sai etsimällä etsiä vuodottomia päiviä. Vuoto oli tummaa, lähes ruskeaa. Välillä sitä tuli runsaasti, välillä ei suojaa tarvinnut. Kuitenkin omasta mielestä "vuodottomana päivänä" otettu papa-näyte oli verinen.

        Noin puoli vuotta jaksoin -vaihtelevalla menestyksellä- elää suhteessa, jossa lähinnä vain pesuhuoneseksi tuli kysymykseen. Suhde päättyi, mutta pillerit eivät kuitenkaan olleet päättymisen syy. Muutama viikko suhteen jälkeen vuodot loppuivat pysyvästi. Yli kahteen vuoteen minulla ei ole ollut kuukautisia.

        Vuotojen (ja suhteen) loppumisen jälkeen seksin määrä väheni, mutta yhdyntäkivut tulivat riesaksi. Kävin läpi emätintulehduksen ja kondylooman, sekä pari roaccutan-kuuria (vihdoinkin ihoon löytyi tehokas lääke). Oli näillä asioilla yhteyttä tai ei, yhdyntäkivut ovat edelleenkin helvetilliset. Ceridalista ja omegakapseleista ei ole apua. Sisätutkimus sekä itsetyydytyskin sattuu.

        Useaankin kertaan olen miettinyt lopettaa pillereiden syömisen, mutta suoraan sanottuna, minua hirvittää jo valmiiksi käydä läpi se sama helvetillinen vuotorumba mitä aiemmin. Marssin siis ties kuinka monennen kerran lääkärille pari kk sitten, ja vaihdoin Cerazettet Mini-pilleihin. Kaikkiin mainittuihin sivuvaikutuksiin todennäköisesti on syynä muu kuin pillerit. Limakalvoihin kaipaisin vain vastausta. Painonnousu hoituu kyllä liikunnan lisäämisellä ja iho pysyy suht hyvänä näinkin (ainakin toivottavasti).

        Toivoisinkin kommentteja limakalvojen arkuuteen, onko merkin vaihtamisesta kellään kokemuksia?

        Hyvää kesää lukijoille!


      • lyhyesti
        monivaivainen kirjoitti:

        Kerronpa tänne oman tarinani. Aloitin Cerazetten käytön 19-vuotiaana. Aiemmin en ollut käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä, en vaikka ihoni oli ollut huono murrosiästäni asti. Kun kuulin ihoon parantavasti vaikuttavista yhdistelmäpillereistä olin aivan innoissani: olinhan vuosia kokeillut kaiken maailman voiteet ja litkut, tuloksetta. Ajattelin, että kyllä ikä parantaa ihon.

        Lääkäri kuitenkin kertoi, ettei hän aurallisen migreenin takia voi kirjoittaa minulle yhdistelmiä, joten tyydyin minipillereihin. Iho ei merkittävästi pahentunut, mutta en edelleenkään tykännyt katsoa itseäni peilistä.

        Vuodot alkoivat kuitenkin nakertaa itsetuntoani. Kuukautiskalenterista sai etsimällä etsiä vuodottomia päiviä. Vuoto oli tummaa, lähes ruskeaa. Välillä sitä tuli runsaasti, välillä ei suojaa tarvinnut. Kuitenkin omasta mielestä "vuodottomana päivänä" otettu papa-näyte oli verinen.

        Noin puoli vuotta jaksoin -vaihtelevalla menestyksellä- elää suhteessa, jossa lähinnä vain pesuhuoneseksi tuli kysymykseen. Suhde päättyi, mutta pillerit eivät kuitenkaan olleet päättymisen syy. Muutama viikko suhteen jälkeen vuodot loppuivat pysyvästi. Yli kahteen vuoteen minulla ei ole ollut kuukautisia.

        Vuotojen (ja suhteen) loppumisen jälkeen seksin määrä väheni, mutta yhdyntäkivut tulivat riesaksi. Kävin läpi emätintulehduksen ja kondylooman, sekä pari roaccutan-kuuria (vihdoinkin ihoon löytyi tehokas lääke). Oli näillä asioilla yhteyttä tai ei, yhdyntäkivut ovat edelleenkin helvetilliset. Ceridalista ja omegakapseleista ei ole apua. Sisätutkimus sekä itsetyydytyskin sattuu.

        Useaankin kertaan olen miettinyt lopettaa pillereiden syömisen, mutta suoraan sanottuna, minua hirvittää jo valmiiksi käydä läpi se sama helvetillinen vuotorumba mitä aiemmin. Marssin siis ties kuinka monennen kerran lääkärille pari kk sitten, ja vaihdoin Cerazettet Mini-pilleihin. Kaikkiin mainittuihin sivuvaikutuksiin todennäköisesti on syynä muu kuin pillerit. Limakalvoihin kaipaisin vain vastausta. Painonnousu hoituu kyllä liikunnan lisäämisellä ja iho pysyy suht hyvänä näinkin (ainakin toivottavasti).

        Toivoisinkin kommentteja limakalvojen arkuuteen, onko merkin vaihtamisesta kellään kokemuksia?

        Hyvää kesää lukijoille!

        En tiedä onko tässä mitään järkeä, koska pillereiden sivuvaikutukset on kai aika yksilölliset, mutta tässä omani.

        1. Mercilon , e-pilleri (käytin noin 2 vuottta)

        plussaa:
        -todella säännölliset menkat
        - isot tissit :)
        -vatsakivut väheni hieman

        miinusta: ei tule mieleen

        Vaihdon syy: teini-iässä sairastin usein migreeniä, ja vaikka migreeniä ei
        enää olekaan ollut, taipumus siihen edelleen on (päätös oli
        oma, lääkäri ei osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata)

        2. Cerazette, mini-pilleri (nyt käyttänyt reilu puoli vuotta)

        plussaa:
        -menkat loppu ku seinään, ei edes pieniä vuotoja koko aikana

        miinusta:
        -naama kukkii
        -rinnat pieneni (kai ne on nyt sit normaalit)
        -limakalvojen kuivuus
        -lähes täydellinen haluttomuus: seksi ei kiinnosta ja vahvempana todisteena "tunnottomat" orgasmit

        Aion vaihtaa heti kun löydän sopivan vaihtoehdon, koska seksittömyys ei todellakaan ole tehnyt hyvää parisuhteelleni. Onneksi tajusin ongelman syyn ajoissa!

        Mielialanvaihteluista en osaa sanoa mitään. Aloitin pillerit samaan aikaan parisuhteeni kanssa, ja kiukkukohtauksia on aina ollut. Ne olen laittanut kuitenkin mustasukkaisen luonteeni piikkiin :)

        Lihomisesta: en usko pillereiden vaikuttavaan suoraan painonnousuun. Olen lihonnut välillä, mutta olen sillon myös syönyt epäterveellisemmin.

        Mercilonia suosittelen siis kaikille, jotka voivat sitä käyttää. Cerazettea suosittelen ainoastaan niille, joita ei seksi kiinnosta.


    • Ninni331

      Moikka!!
      Kirjoitan tänne vaikka kukaan ei oo aikoihin kirjoittanu.Mulla oli noin 4viikon tauko kun ei ollut rahaa hakee pillereitä (olen siis opiskelija/työtön) no aloitin sitte reilu viikko pillerit kun hain lisää niin nyt oon maanantaista lähtien tiputellu.illalla saattaa olla että ei oo menkkoja ollenkaan mutta sitte aamulla taas kun käy vessas niin kun pyyhkii niin paperiin tulee mutta pissan mukana ei mitään.Ja sitte saattaa mennä päivä että ei oo mitään mutta aamulla taas sama rumba..Olen syönyt zerazettee jo ainakin kolme vuotta eikä ole menkkoja ollut..eli johtuuko nää menkat nyt siitä kun taukoa oli sen nelisen viikkoa ja mahtaako menkat hävitä uudestaan kokonaan.Elämä tosiaan on ollut ihanaa kun ei oo menkkoja ollut ja sen elämän haluan takasi =).

      • ei kysyvä tielt eksy

        Moi!
        Minä voinkin sitten jatkaa seuraavana, kun kerran tänne eksyin neuvoa lukemaan kyseisen tuotteen lopettamiseen liittyen.
        Eli en voi e-pillereitä enää käyttää ja Cerazeten luin sopivan veritulpista kärsiville ja reilun vuoden olen niitä käyttänyt. Aloituskuukauden jälkeen menkat tuli normaalisti, sen jälkeen ei ole näkynyt ja sitten ilmeisesti reilun stressin siivittämänä tuli pientä n. 2 pv kestävä tiputtelujakso viimeisinä 2kuukautena. Nyt siis lopettanut ne 1kk sitten eikä menkkoja ole kuulunut, mutta ei siis taida olla syytä huoleen jos 4kk:in on ollut muilla kokemus ajasta ennenkuin menkat ovat taas ilmestyneet..?
        Mutta pakko kehua, että todella hyvin sopinu noi mulle, ei mitään mielialanvaihteluja, painon kanssa jojoilen muutenkin, ei mitään suurempaa näppyläongelmaa ja haluja löytyy reilusti :) , tosin kostuminen on mieletöntä
        ( jos se noista riippuu) ja se ehkä haittaa tuntoherkkyyttä hieman. Mutta siis kiva ettei menkkoja ole tullut ollenkaan, vaikka kai se "normi puhdistusvuoto" olisi joskus ihan hyvä tapahtuakkin, sitä odotellessa.

        Ninni, siis kerkesikö sulla jo menkat alkaa tuon 4vkn tauon lopussa jos kerran pystyit jatkamaan noin nopeasti uudelleen?
        Eikai niitä voi kuitenkaan aloittaa kk päästä lopetuksesta ja ilman menkkoja...vai voiko??


    • yhane1

      Minä käytin 5 vuotta e- pillereitä kunnes syksyllä -13 lääkäri ei suostunut kirjottamaan niitä enää ylipainoni vuoksi, sitä oli painoindeksin mukaan kertynyt liikaa ja verenpainekin oli koholla... veritulpan riskin takia en saanut niitä enää käyttää, joten ajattelin siirtyä kuparikierukkaan, joka laitettiin joulukuun alussa. Olisin voinut vielä reseptillä hakea yhden 3kk satsin e-pillereitä, sillä jokin ehkäisy piti olla käytössä sen vajaa 2kk kun kierukka laitettiin. Sanoin siitä ehkäisyneuvolan hoitajalle että voisin sen vielä hakea niin hän sanoi ei ja kehotti tulla neuvolasta hakemaan ilmaiseksi 2 levyä niitä cerazette- minipillereitä.

      Ei olisi todellakaan pitänyt hakea, sillä ekan liuskan loppupuolella normaalisti kuivat kasvot muuttui akneihoksi :(
      Minulla on siis atooppinen iho lapsesta asti, talvisin joka päivä saa olla rasvaamassa käsiä ja samoin kasvoihin päivittäin kuivuuden takia.. välillä kasvoista ihan rapsuttamalla lähtee kuivaa ihoa, siis hilseilee. Tämä siis normaalisti, kunnes cerazetten kanssa kasvot muuttui ihan päinvastaiseksi.. joulukuun alussa vaihdettiin tosiaan kuparikietukkaan mutta kasvot ovat vieläkin hyvin rasvaiset, kiiltävät ja näppyjä hyvin paljon, etenkin otsassa.. :(
      Toisessa ehkäisyneuvolassa vielä sanottiin että tätä kasvo-ongelmaa tuskin olisi tullut jos olisin e-pilleristä suoraan siirtynyt kierukkaan niinkuin itse ajattelin ensin tekeväni. Olen tästä kyllä hyvin näreissäni sille hoitajalle joka kielsi hakemasta niitä.. tuskin 2kk olisi mitään haitannut niitä vielä syödä.

      kyllä ne kuivat kasvot ovat paljon parempi vaihtoehto kuin tämä, ei muuta tarvinnut tehdä kuin laittaa yöksi niihin ceralania. Osaako kukaan sanoa kuinka kauan kestäisi että kasvot tasottuvat normaaliksi?

    • ilima

      Ite söin 2wee noita pillereitä ja kuuntelin sitä terveyskeskuksien sairaanhoitajien lässytystä että kyllä se elimistö rauhoittuu.
      EI rauhoittunut.
      Ilman paree :)

    • Totta...on

      Tässä hyvä kirjoitus minipillereistä. Kuukautisten loppumisesta ei todellakaan ole mitään haittaa, eikä kuukautiset "puhdista kohtua" kuten joku taikauskoinen sairaanhoitaja oli kymmenen vuotta sitten satuillut jollekin kirjoittajalle.

      30-vuotias nainen kysyy minipillerien käytöstä. Hänellä on ollut yksi normaali raskaus aiemmin. Sen jälkeen hän on kokeillut raskauden ehkäisyyn erilaisia yhdistelmäpillereitä, mutta ne eivät ole sopineet. Hankalin sivuoire on ollut mielialan lasku. Nyt hän on kokeillut Minipill-valmistetta. Se on sopinut muuten oikein hyvin, mutta kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Alkuvaiheessa oli veristä tiputtelua, mutta nyt ei puoleen vuoteen ole ollut vuotoja. Ennen pillerien käyttöä kuukautiskierto oli säännöllinen. Raskaustesti on ollut negatiivinen. Vuodottomuus ei kysyjää haittaa, mutta hän miettii, onko tästä terveysvaaraa, esimerkiksi kohtusyöpäriskiä. Muuten pillerit sopivat hyvin.

      Yhtä kaikille sopivaa ehkäisymenetelmää ei ole. Yhdistelmäehkäisypillerit sisältävät naishormonia (estradiolia) ja keltarauhashormonia (progestiinia). Minipillerit sisältävät pelkkää keltarauhashormonia. Hormoniehkäisyllä pyritään estämään munarakkulan kypsyminen, munasolun irtoaminen tai hedelmöityminen. Jos pillerit eivät sovi, kannattaa kokeilla toista valmistetta. Kysyjän kohdalla tämä vaihto on onnistunut: yksi pillereiden mahdollinen haittavaikutus, mielialan heittely, on minipillereiden käytön aikana jäänyt pois.

      Vähän yleistietoa minipillereistä: Progestiinia sisältäviä ehkäisyvalmisteita voivat käyttää sellaiset naiset, joilta estrogeenin käyttö on kielletty tai sitä ei suositella. Progestiinin käyttö ei lisää veritulppariskiä. Menetelmän voivat siten valita myös veritulpan sairastaneet, verenpainetautia sairastavat, diabeetikot ja yli 35-vuotiaat tupakoitsijat. Rintasyövän sairastaneelle minipillereitä ei suositella. Mitään ikärajoja valmisteelle ei ole. Minipillereitä voidaan käyttää myös imetyksen aikana.

      Minipillereitä otetaan säännöllisesti päivittäin, ilman taukoja. Tästä seuraavia sivuoireita ovat kuukautiskiertojen epäsäännöllisyys, tiputteluvuodot tai toisaalta vuotojen loppuminen lähes kokonaan. Nykyisillä minipillereillä kuukautiset jäävät pois ehkä joka kolmannella naisella. Tästä ei ole mitään terveydellistä haittaa, päinvastoin. Kun kuukautiset jäävät ensimmäistä kertaa pois, on viisasta tehdä raskauskoe. Jos pillerit on ottanut säännöllisesti, koetta ei jatkossa tarvitse toistaa. Vuotoa ei tule siitä syystä, että jatkuva pieni keltarauhashormonipitoisuus pitää kohdun limakalvon ohuena, lepotilassa. Samanlainen tilanne syntyy hormonikierukan käytön aikana. Kohtusyöpäriski ei suurennu vaan pienenee.

      Aila Tiitinen
      naistentautien erikoislääkäri

    • minipilsu-79

      Cerazetteä olen syönyt 7v. enkä ole tullut raskaaksi. Aikaisemmin hirveät pms-oireet ja vuodot, pillereiden alkaessa oli vuotohäiriöitä, mutta huomattavasti miedompia kuukautiset olivat. Parin viimeisen vuoden aikana menkkavälit pidentyneet ja vuodot niukentuneet. Painokin tosin pyrkii nyt vähän nousemaan, mutta se voi liittyä myös iän tuomaan lihomistaipumukseen, mutta tämä lääke kyllä pelasti pahimpina kuukautisvuosina. Yhdisitelmäehkäisy ei minulle sovi.

    • Anonyymi

      Ehkä vanha ketju, mutta onko muilla kuihunut limakalvot minipillereiden käytö myötä? Ite syön sandozin valmistetta.
      N.3kk käytön jälkeen tuntoherkkyys alapäässä, eritoten klitoriksessa on heikentynyt, eikä millään meinaa päästä kiihottumisessa eteenpäin.
      Papanäytteessä selvisi että limakalvot on kuivat ja nyt aloitankin vagidonna emätinpuikkojen käytön. Jostain luin, että tuo estrogeenipuutos/ limakalvojen kuivuus voi aiheuttaa tämmöisiä oireita, liekkö tuo vagidonna pelastus, että ois toivoa tunnon palautumisesta?

    • Anonyymi

      Hei haloo ihmiset. Tottakai keholla kestää joitain kuukausia totutella niihin hormoneihin mitä kehoon työntää alotus vaiheessa ja sama kun lopettaa pillerit. Ei se nyt viikossa normalisoidu. Joillain ei välttämättä kuukaudessakaan. Voi kestää kuukausia et joittenkin keho tottuu, joillain tottuu paljo nopeemmin. Kaikkien kehot kun toimii erilailla. Kuukautiset jää sen takia pois koska pillereitä syödessä ei munasolut kehity joten vuotoakaan ei silloin tule. Vuoto alkaa sen takia että keho poistaa vanhan hedelmöittymättömän munasolun kehosta. Nyt kun sitä munasolun kehitystä ei tapahdu pillereiden takia, ei myöskään vuotoja ole. Ei se sen vaarallisempaa ole! Itsellä ollut pientä vuotoa vessassa käydessä nyt 3 levyllisen ajan. Nyt lähti 4 levy ja vielä jaksan odotella josko vuoto loppuis.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe