Volvo Penta ei sammu

Penteleen riisseli

Keväthuoltoa tehdessäni ajattelin koittaa lähteekö 20v penta edes käyntiin. Lähtihän se, mutta eipä ottanut sammuakseen vaikka sammutus kahvasta vedinkin. Ei muuta kun kiireesti konehuoneen luukku auki ja nykimään stoppi vivusta. Ei auttanut. Tulppasin ilmanoton pesualtaan tulpalla, kun olin poistanut ilmanputsarin. Tulppa sopi paikalle täydellisesti, eikä imuvuotoa siitä päässyt tapahtumaan. "Tukos" oli niin tehokas että koneen kierrokset laskivat huomattavasti. Sain koneen sammumaan jarruttamalla vauhtipyörästä kengällä. Polttoaineletkun irroittaminen tankista olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta kone kävisi ainakin tunnin pelkällä suodattimen ja letkun löpöllä. Osaako kukaan kertoa mistä se mylly löpöä ja ilmaa löytää?

18

10045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vega69

      Ilmiötä kutsutaan dieselmoottorissa "nokipaloksi".
      Koneesi huohottimen kautta puhaltaa öljynsekaista ilmaa imusarjaan ja kone jatkaa käyntiään vaikka polttoaineen syöttö olisi pumpusta katkaistu.
      Ilmenee yleensä koneessa jossa on joko väljäksi kuluneet sylinterit tai männänrenkaat ovat likaisen öljyn vuoksi "pikittyneet"uriinsa.
      Jos kyseessä edellinen niin toivoa ei juuri ole.
      kone alkaa olla tiensä päässä.
      Jos jälkimmäinen niin toivoa on vielä vähän.
      Pesevät puhtaat dieselmoottori öljyt sisään,ajoa kuumaksi asti,sumutin pulloon vettä,suihkitaan käydessä imusarjaan (kierrokset täysillä)ja uusi öljyn vaihto. Hommasta välttyy kun muistaa vaihtaa ne öljyt aina ennen telakointia syksyllä ja käyttää dieseliin tarkoitettua (pesevää)öljyä.

      • Kake TAMD41

        Oliko sulla jotain tietoa
        siitä että jos kone on menettänyt
        renkaiden puristusvoimaa sylinterin seinämään ?
        Ettei temppu toimikaan sillon?
        Öljyn syönti vaan jatkuu ja sitä menee
        paljon.
        Mä olen nähnyt itse 6 sylinterisen
        vapaasti hengittävän Ivecon mikä saatiin
        lopettamaan huohotus kun asiaan puututtiin
        varhain.


      • vega69
        Kake TAMD41 kirjoitti:

        Oliko sulla jotain tietoa
        siitä että jos kone on menettänyt
        renkaiden puristusvoimaa sylinterin seinämään ?
        Ettei temppu toimikaan sillon?
        Öljyn syönti vaan jatkuu ja sitä menee
        paljon.
        Mä olen nähnyt itse 6 sylinterisen
        vapaasti hengittävän Ivecon mikä saatiin
        lopettamaan huohotus kun asiaan puututtiin
        varhain.

        Ihan sama mistä syystä ohipuhallusta ilmenee niin nokipalo saa alkunsa.
        Aika harvoin männänrenkaat kyllä menettää puristusvoimansa.
        Useimmiten ne takertuvat uriinsa.
        Yksi syy voi vielä olla ruostuminen.
        Renkaat kun ovat hiiliterästä ja vesihöyryä tai jopa silkkaa vettäkin pääsee usein märästä pakoputkesta sylinteriin tuhojaan tekemään.
        Siksi puhtaat öljyt aina kun kone seisoo vähänkään pidempään ja hyvä olis tietää kampiakselista asento jossa venttiilit on kiinni niin saa vesituhoja estetyksi pakarista.
        Sen kun vääntää aina reissun jälkeen kohdalleen niin säästyy paljolta murheelta.
        (Venttiili koppa auki ja tarkastaa keinuvivuista paikan jossa kaikki vivut löysänä ja kampiakseliin merkki tähän paikkaan ;-) ja aina löytyy samalla kun sulkee merivesi hanan)


      • Jaakko K
        vega69 kirjoitti:

        Ihan sama mistä syystä ohipuhallusta ilmenee niin nokipalo saa alkunsa.
        Aika harvoin männänrenkaat kyllä menettää puristusvoimansa.
        Useimmiten ne takertuvat uriinsa.
        Yksi syy voi vielä olla ruostuminen.
        Renkaat kun ovat hiiliterästä ja vesihöyryä tai jopa silkkaa vettäkin pääsee usein märästä pakoputkesta sylinteriin tuhojaan tekemään.
        Siksi puhtaat öljyt aina kun kone seisoo vähänkään pidempään ja hyvä olis tietää kampiakselista asento jossa venttiilit on kiinni niin saa vesituhoja estetyksi pakarista.
        Sen kun vääntää aina reissun jälkeen kohdalleen niin säästyy paljolta murheelta.
        (Venttiili koppa auki ja tarkastaa keinuvivuista paikan jossa kaikki vivut löysänä ja kampiakseliin merkki tähän paikkaan ;-) ja aina löytyy samalla kun sulkee merivesi hanan)

        Se varaus asiaan silti on, että tuo
        onnistuu vain joka toisella
        kampiakselin kierroksella 4-tahtisissa!


      • vega69
        Jaakko K kirjoitti:

        Se varaus asiaan silti on, että tuo
        onnistuu vain joka toisella
        kampiakselin kierroksella 4-tahtisissa!

        Ihan oikein!
        Kikka toimii noin vain 2 pyttysellä nelitahti koneella.
        Yks pyttysellä pitää ottaa se kierros millä ilmenee puristusta.
        Useampi pyttysillä tuppaa aina jäämään sylinterejä joissa on venttiili auki :-(
        Joskus on käynyt mielessä että toi märkä pakoputki on oikea koneen surma.
        Vaikka noin äänen vaimennus mielessä se on tosi hyvä.


      • V-P md1b
        vega69 kirjoitti:

        Ihan oikein!
        Kikka toimii noin vain 2 pyttysellä nelitahti koneella.
        Yks pyttysellä pitää ottaa se kierros millä ilmenee puristusta.
        Useampi pyttysillä tuppaa aina jäämään sylinterejä joissa on venttiili auki :-(
        Joskus on käynyt mielessä että toi märkä pakoputki on oikea koneen surma.
        Vaikka noin äänen vaimennus mielessä se on tosi hyvä.

        Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.

        Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.

        Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.


      • vega69
        V-P md1b kirjoitti:

        Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.

        Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.

        Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.

        Puhdas öljykalvo metallin pinnalla suojaa aikansa.
        Veneen moottorin ja varsinkin purjeveneen huolto on enemmän säilytys huoltoa kuin varsinaisista käyttötunneista riippuvaa sellaista.
        Noin nyrkkisääntönä vois pitää että koneen öljyt on vaihdettava 2 kertaa vuodessa vaikkei ajettaisi ollenkaan.
        Öljy kun hapettuu ja menettää suojaavan ominaisuutensa puolessa vuodessa.
        Itse olen kyllä tyytynyt vaihtamaan öljyt aina syksyllä ennen telakointia.(Konetta kun pitää käyttää pari minuuttia öljyn vaihdon päälle että kaikki pinnat kerkiää saada puhtaan kalvon)
        Jos öljynvaihto jää kevääseen on melkein sama tekeekö sitä ollenkaan!Likainen öljy sisältää happoa ja edesauttaa korroosiota.
        Sitten kun taas käynnistetään metallipinnat ovat karheita ja kuluminen on rajua ensin alkuun.
        Syy on tässä miksi moottori vauriot yleensä syntyvät keväällä.
        Ajelen tässä 35v vanhalla Albin 021 combi koneella joka ei syö öljyä ja pelaa vielä kuin kello.
        Syy tähän taitaa kyllä hyvän huollon lisäksi olla se että pakoputki on vesivaipassa ja kuivaa tyyppiä aina peräpeiliin asti.(Tuo on kyllä pakottanut konstruoimaan lisä äänenvaimentimen.
        Muutoin meno olisi aika meluisaa)


      • Vene-lehdessä 1 - 1999
        V-P md1b kirjoitti:

        Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.

        Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.

        Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.

        Juttua siis käsiteltiin
        perusteellisesti Veneessä 1999 lopussa.
        Koneet senkun mätänevät omistajien käsiin.
        Muutama metri on matkaa meriveteen, kun vene seisoo rannalla.
        Ei ole ihme jos tulee männänrenkaan kuva pytyn seinämään.


      • KORJ : Vene 10 - 1999
        V-P md1b kirjoitti:

        Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.

        Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.

        Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.

        Juttua siis käsiteltiin
        perusteellisesti Veneessä 1999 lopussa
        numero 10. Koneet senkun mätänevät omistajien käsiin.Muutama metri on matkaa meriveteen, kun vene seisoo rannalla. Tämä on tragedia!
        Eikä ole ihme jos tulee männänrenkaan kuva pytyn seinämään.


    • Lauri

      Tarkastahan nyt ensiksi, että sulla on sähköiset kytekennät ehjiä ja kiinni. Jos ei maadoitusnappi toimi niin ei silloin kone sammu. Ei ongelma tarvitse olla sen kummempi.

      • Musta Rudolf

        Yksi antaa dieselmoottorille ja toinen bensamoottorille sopivia ohjeita...

        Kysyjä puhui "20v penta" -moottorista, mikä ei vielä viittaa sen kummemmin diesel- kuin ottomoottoriinkaan (20-venttiilinen vai 20-vuotiasko lienee??).

        Lopussa kysyjä puhuu kuitenkin löpöstä, joten kyseessä lienee diesel. Sitä ei paljon maadoitusnapeilla pysäytellä...


      • Riisseli
        Musta Rudolf kirjoitti:

        Yksi antaa dieselmoottorille ja toinen bensamoottorille sopivia ohjeita...

        Kysyjä puhui "20v penta" -moottorista, mikä ei vielä viittaa sen kummemmin diesel- kuin ottomoottoriinkaan (20-venttiilinen vai 20-vuotiasko lienee??).

        Lopussa kysyjä puhuu kuitenkin löpöstä, joten kyseessä lienee diesel. Sitä ei paljon maadoitusnapeilla pysäytellä...

        Musta Rudolf on oikeilla jäljillä. Kyseessä on Volvon Penta MD5A dieselmoottori. 20v oli siis koneen ikä.


      • Paska homma
        Riisseli kirjoitti:

        Musta Rudolf on oikeilla jäljillä. Kyseessä on Volvon Penta MD5A dieselmoottori. 20v oli siis koneen ikä.

        Vene-lehdessä dieseleistä
        kirjoittanut konetutkija Matti Karhunen
        on käsitellyt perusteellisesti ryntäämisiä, nokivalkea, kampikammioräjähdys,
        johtosarjan palo-juttuja syksyllä Koneyrittäjä-lehdessä noin 7/2003


    • joree

      Ikivanha keskustelu, mutta koetetaan jatkaa tässä.
      Lähipiiriin tuli vene, valmistettu jossain 70-luvun lopussa, moottori on saman aikakauden 24hv volvopenta diesel. Ollut vähän vähällä käytöllä viime vuosina.
      Sekään ei sammu sammutusvivusta vetämällä, mutta nähtävästi vaijeri kaipaa vaan säätämistä, koska sammuu kun käsin avittaa koneen luona vaijeria jne.
      Pääkysymys on kuitenkin että mitä vaijerin vetäminen saa aikaiseksi että tämä diesel moottori sammuu? Polttoaine katkaistaan? Vene ei ole tässä vieressä että voisi pähkäillä paikan päällä.
      Bensa moottoreita tullut rassattua lähinnä ja niitäkin maakulkuneuvoissa, dieselit on jääneet etäisemmiksi..

      • nuurdikki

        Kyllä se sammutin taitaa katkaista polttoaineen syötön sieltä ruiskupumpun päästä. Täysin mekaaninen sammutus siis. Vanhanaikainen dieselmoottori käy vaikka kääntää virta-avaimesta virrat pois.


      • Raunoks

        Tuollaisen ruiskutuspumpun sammutin toimii siten, että se säätää syöttömäärän nollaan. Kun imuputki tukitaan, niin moottori saa kuitenkin ilmaa kampikammion tuuletusletkut kautta. Ja vetää sieltä öljyä samalla. Jos avaat suuttimille menevät putket, niin pitäisi sammua heti.


    • Pentahuollostakuultua

      Yksi mahdollisuus on, että on täytetty liikaa moottoriöljyä. Ensimmäisessä käynnistyksessä kampiakseli pyöriessään ulottuu kunnolla öljyyn ja alkaa vaahdottamaan sitä. Vaahto toimiikin sitten polttoaineena, dieselin syötön katkaisu ei auta ja moottori saattaa vaurioitua ellei sitä saada pian sammumaan. Eli heti jos ryntää, niin sammutus.

    • Joissainon

      Joissain isommissa koneissa on erillinen hätäsammutusläppä, joka tukkii ilmansaannin. Ei huono ratkaisu sekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe