Keväthuoltoa tehdessäni ajattelin koittaa lähteekö 20v penta edes käyntiin. Lähtihän se, mutta eipä ottanut sammuakseen vaikka sammutus kahvasta vedinkin. Ei muuta kun kiireesti konehuoneen luukku auki ja nykimään stoppi vivusta. Ei auttanut. Tulppasin ilmanoton pesualtaan tulpalla, kun olin poistanut ilmanputsarin. Tulppa sopi paikalle täydellisesti, eikä imuvuotoa siitä päässyt tapahtumaan. "Tukos" oli niin tehokas että koneen kierrokset laskivat huomattavasti. Sain koneen sammumaan jarruttamalla vauhtipyörästä kengällä. Polttoaineletkun irroittaminen tankista olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta kone kävisi ainakin tunnin pelkällä suodattimen ja letkun löpöllä. Osaako kukaan kertoa mistä se mylly löpöä ja ilmaa löytää?
Volvo Penta ei sammu
18
10045
Vastaukset
- vega69
Ilmiötä kutsutaan dieselmoottorissa "nokipaloksi".
Koneesi huohottimen kautta puhaltaa öljynsekaista ilmaa imusarjaan ja kone jatkaa käyntiään vaikka polttoaineen syöttö olisi pumpusta katkaistu.
Ilmenee yleensä koneessa jossa on joko väljäksi kuluneet sylinterit tai männänrenkaat ovat likaisen öljyn vuoksi "pikittyneet"uriinsa.
Jos kyseessä edellinen niin toivoa ei juuri ole.
kone alkaa olla tiensä päässä.
Jos jälkimmäinen niin toivoa on vielä vähän.
Pesevät puhtaat dieselmoottori öljyt sisään,ajoa kuumaksi asti,sumutin pulloon vettä,suihkitaan käydessä imusarjaan (kierrokset täysillä)ja uusi öljyn vaihto. Hommasta välttyy kun muistaa vaihtaa ne öljyt aina ennen telakointia syksyllä ja käyttää dieseliin tarkoitettua (pesevää)öljyä.- Kake TAMD41
Oliko sulla jotain tietoa
siitä että jos kone on menettänyt
renkaiden puristusvoimaa sylinterin seinämään ?
Ettei temppu toimikaan sillon?
Öljyn syönti vaan jatkuu ja sitä menee
paljon.
Mä olen nähnyt itse 6 sylinterisen
vapaasti hengittävän Ivecon mikä saatiin
lopettamaan huohotus kun asiaan puututtiin
varhain. - vega69
Kake TAMD41 kirjoitti:
Oliko sulla jotain tietoa
siitä että jos kone on menettänyt
renkaiden puristusvoimaa sylinterin seinämään ?
Ettei temppu toimikaan sillon?
Öljyn syönti vaan jatkuu ja sitä menee
paljon.
Mä olen nähnyt itse 6 sylinterisen
vapaasti hengittävän Ivecon mikä saatiin
lopettamaan huohotus kun asiaan puututtiin
varhain.Ihan sama mistä syystä ohipuhallusta ilmenee niin nokipalo saa alkunsa.
Aika harvoin männänrenkaat kyllä menettää puristusvoimansa.
Useimmiten ne takertuvat uriinsa.
Yksi syy voi vielä olla ruostuminen.
Renkaat kun ovat hiiliterästä ja vesihöyryä tai jopa silkkaa vettäkin pääsee usein märästä pakoputkesta sylinteriin tuhojaan tekemään.
Siksi puhtaat öljyt aina kun kone seisoo vähänkään pidempään ja hyvä olis tietää kampiakselista asento jossa venttiilit on kiinni niin saa vesituhoja estetyksi pakarista.
Sen kun vääntää aina reissun jälkeen kohdalleen niin säästyy paljolta murheelta.
(Venttiili koppa auki ja tarkastaa keinuvivuista paikan jossa kaikki vivut löysänä ja kampiakseliin merkki tähän paikkaan ;-) ja aina löytyy samalla kun sulkee merivesi hanan) - Jaakko K
vega69 kirjoitti:
Ihan sama mistä syystä ohipuhallusta ilmenee niin nokipalo saa alkunsa.
Aika harvoin männänrenkaat kyllä menettää puristusvoimansa.
Useimmiten ne takertuvat uriinsa.
Yksi syy voi vielä olla ruostuminen.
Renkaat kun ovat hiiliterästä ja vesihöyryä tai jopa silkkaa vettäkin pääsee usein märästä pakoputkesta sylinteriin tuhojaan tekemään.
Siksi puhtaat öljyt aina kun kone seisoo vähänkään pidempään ja hyvä olis tietää kampiakselista asento jossa venttiilit on kiinni niin saa vesituhoja estetyksi pakarista.
Sen kun vääntää aina reissun jälkeen kohdalleen niin säästyy paljolta murheelta.
(Venttiili koppa auki ja tarkastaa keinuvivuista paikan jossa kaikki vivut löysänä ja kampiakseliin merkki tähän paikkaan ;-) ja aina löytyy samalla kun sulkee merivesi hanan)Se varaus asiaan silti on, että tuo
onnistuu vain joka toisella
kampiakselin kierroksella 4-tahtisissa! - vega69
Jaakko K kirjoitti:
Se varaus asiaan silti on, että tuo
onnistuu vain joka toisella
kampiakselin kierroksella 4-tahtisissa!Ihan oikein!
Kikka toimii noin vain 2 pyttysellä nelitahti koneella.
Yks pyttysellä pitää ottaa se kierros millä ilmenee puristusta.
Useampi pyttysillä tuppaa aina jäämään sylinterejä joissa on venttiili auki :-(
Joskus on käynyt mielessä että toi märkä pakoputki on oikea koneen surma.
Vaikka noin äänen vaimennus mielessä se on tosi hyvä. - V-P md1b
vega69 kirjoitti:
Ihan oikein!
Kikka toimii noin vain 2 pyttysellä nelitahti koneella.
Yks pyttysellä pitää ottaa se kierros millä ilmenee puristusta.
Useampi pyttysillä tuppaa aina jäämään sylinterejä joissa on venttiili auki :-(
Joskus on käynyt mielessä että toi märkä pakoputki on oikea koneen surma.
Vaikka noin äänen vaimennus mielessä se on tosi hyvä.Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.
Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.
Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan. - vega69
V-P md1b kirjoitti:
Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.
Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.
Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.Puhdas öljykalvo metallin pinnalla suojaa aikansa.
Veneen moottorin ja varsinkin purjeveneen huolto on enemmän säilytys huoltoa kuin varsinaisista käyttötunneista riippuvaa sellaista.
Noin nyrkkisääntönä vois pitää että koneen öljyt on vaihdettava 2 kertaa vuodessa vaikkei ajettaisi ollenkaan.
Öljy kun hapettuu ja menettää suojaavan ominaisuutensa puolessa vuodessa.
Itse olen kyllä tyytynyt vaihtamaan öljyt aina syksyllä ennen telakointia.(Konetta kun pitää käyttää pari minuuttia öljyn vaihdon päälle että kaikki pinnat kerkiää saada puhtaan kalvon)
Jos öljynvaihto jää kevääseen on melkein sama tekeekö sitä ollenkaan!Likainen öljy sisältää happoa ja edesauttaa korroosiota.
Sitten kun taas käynnistetään metallipinnat ovat karheita ja kuluminen on rajua ensin alkuun.
Syy on tässä miksi moottori vauriot yleensä syntyvät keväällä.
Ajelen tässä 35v vanhalla Albin 021 combi koneella joka ei syö öljyä ja pelaa vielä kuin kello.
Syy tähän taitaa kyllä hyvän huollon lisäksi olla se että pakoputki on vesivaipassa ja kuivaa tyyppiä aina peräpeiliin asti.(Tuo on kyllä pakottanut konstruoimaan lisä äänenvaimentimen.
Muutoin meno olisi aika meluisaa) - Vene-lehdessä 1 - 1999
V-P md1b kirjoitti:
Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.
Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.
Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.Juttua siis käsiteltiin
perusteellisesti Veneessä 1999 lopussa.
Koneet senkun mätänevät omistajien käsiin.
Muutama metri on matkaa meriveteen, kun vene seisoo rannalla.
Ei ole ihme jos tulee männänrenkaan kuva pytyn seinämään. - KORJ : Vene 10 - 1999
V-P md1b kirjoitti:
Vega-mies puhuu asiaa. Itsekin olen miettinyt samaa ja pähkäillyt, että pakosarjan kautta tapahtuu kyllä paljon pahaa.
Kesällä ongelmalle ei voine mitään. Mutta talven ajaksi voi sentään jotain tehdä. Glykolit pakosarjssa ovat varmasti hyväksi. Samoin olen irroittanut suuttimet ja valuttanut palotilaan öljyt. Lisäksi olen tukkinut ilmatiivissti sekä imu- että pakopuolen. Näillä eväillä mylly on kestänyt 28 vuotta.
Moottoreita on iät ja ajat suojavoideltu ja säilytty. Tuntuu ihmeelliseltä, että venemoottoreiden kohdalla vallitsee kuitenkin merkillinen hälläväliä-meninki. Kymppitonnien myllyt jätetään lähes niille sijoille talven ajaksi.Patjoista ja muista kyllä kannetaan huolta ja niitä raahataan himaan.Juttua siis käsiteltiin
perusteellisesti Veneessä 1999 lopussa
numero 10. Koneet senkun mätänevät omistajien käsiin.Muutama metri on matkaa meriveteen, kun vene seisoo rannalla. Tämä on tragedia!
Eikä ole ihme jos tulee männänrenkaan kuva pytyn seinämään.
- Lauri
Tarkastahan nyt ensiksi, että sulla on sähköiset kytekennät ehjiä ja kiinni. Jos ei maadoitusnappi toimi niin ei silloin kone sammu. Ei ongelma tarvitse olla sen kummempi.
- Musta Rudolf
Yksi antaa dieselmoottorille ja toinen bensamoottorille sopivia ohjeita...
Kysyjä puhui "20v penta" -moottorista, mikä ei vielä viittaa sen kummemmin diesel- kuin ottomoottoriinkaan (20-venttiilinen vai 20-vuotiasko lienee??).
Lopussa kysyjä puhuu kuitenkin löpöstä, joten kyseessä lienee diesel. Sitä ei paljon maadoitusnapeilla pysäytellä... - Riisseli
Musta Rudolf kirjoitti:
Yksi antaa dieselmoottorille ja toinen bensamoottorille sopivia ohjeita...
Kysyjä puhui "20v penta" -moottorista, mikä ei vielä viittaa sen kummemmin diesel- kuin ottomoottoriinkaan (20-venttiilinen vai 20-vuotiasko lienee??).
Lopussa kysyjä puhuu kuitenkin löpöstä, joten kyseessä lienee diesel. Sitä ei paljon maadoitusnapeilla pysäytellä...Musta Rudolf on oikeilla jäljillä. Kyseessä on Volvon Penta MD5A dieselmoottori. 20v oli siis koneen ikä.
- Paska homma
Riisseli kirjoitti:
Musta Rudolf on oikeilla jäljillä. Kyseessä on Volvon Penta MD5A dieselmoottori. 20v oli siis koneen ikä.
Vene-lehdessä dieseleistä
kirjoittanut konetutkija Matti Karhunen
on käsitellyt perusteellisesti ryntäämisiä, nokivalkea, kampikammioräjähdys,
johtosarjan palo-juttuja syksyllä Koneyrittäjä-lehdessä noin 7/2003
- joree
Ikivanha keskustelu, mutta koetetaan jatkaa tässä.
Lähipiiriin tuli vene, valmistettu jossain 70-luvun lopussa, moottori on saman aikakauden 24hv volvopenta diesel. Ollut vähän vähällä käytöllä viime vuosina.
Sekään ei sammu sammutusvivusta vetämällä, mutta nähtävästi vaijeri kaipaa vaan säätämistä, koska sammuu kun käsin avittaa koneen luona vaijeria jne.
Pääkysymys on kuitenkin että mitä vaijerin vetäminen saa aikaiseksi että tämä diesel moottori sammuu? Polttoaine katkaistaan? Vene ei ole tässä vieressä että voisi pähkäillä paikan päällä.
Bensa moottoreita tullut rassattua lähinnä ja niitäkin maakulkuneuvoissa, dieselit on jääneet etäisemmiksi..- nuurdikki
Kyllä se sammutin taitaa katkaista polttoaineen syötön sieltä ruiskupumpun päästä. Täysin mekaaninen sammutus siis. Vanhanaikainen dieselmoottori käy vaikka kääntää virta-avaimesta virrat pois.
- Raunoks
Tuollaisen ruiskutuspumpun sammutin toimii siten, että se säätää syöttömäärän nollaan. Kun imuputki tukitaan, niin moottori saa kuitenkin ilmaa kampikammion tuuletusletkut kautta. Ja vetää sieltä öljyä samalla. Jos avaat suuttimille menevät putket, niin pitäisi sammua heti.
- Pentahuollostakuultua
Yksi mahdollisuus on, että on täytetty liikaa moottoriöljyä. Ensimmäisessä käynnistyksessä kampiakseli pyöriessään ulottuu kunnolla öljyyn ja alkaa vaahdottamaan sitä. Vaahto toimiikin sitten polttoaineena, dieselin syötön katkaisu ei auta ja moottori saattaa vaurioitua ellei sitä saada pian sammumaan. Eli heti jos ryntää, niin sammutus.
- Joissainon
Joissain isommissa koneissa on erillinen hätäsammutusläppä, joka tukkii ilmansaannin. Ei huono ratkaisu sekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822597
- 392131
- 331902
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331478