Savon taikaa

Savon tapako?

Kyllä tämä Etelä-Savo on huvittavaa aluetta työntekijän silmillä katsottuna. Sain määräaikaisen työsuhteen ja palkan piti olla TES:n mukainen.
Tuli tili ja se vaikutti aiempiin työsuhteisiini verrattaessa hieman pieneltä.
Laitoin työsopimukseni ammattiliittoni tutkittavaksi ja palkkani todettiin olevan noin 10% normaalia pienempi. Kerroin tästä työnantajalle, joka työllisti oman lakimiehensä ja asia saatiin oikaistua liittoni lakimiehen yhteistyönä.
Sain puuttuvan summan ja sopimus, jonka lakimiehet teki, vaati minua pitämään sopimuksen sisällön omana tietonani.
Luulen, etten ole ainoa, joka on ollut alipalkattuna siinä työpaikassa, mutta julkista asiaa siitä ei voi tehdä, koska sopimuksessa on se "sisällön omana tietona pitämisen-kohta".

Onko teillä vastaavia kokemuksia?

9

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko oikeasti noin?

      Tyhmyydestä sakotetaan. Ei kannata allekirjoittaa sellaista sopimusta, jossa on vaikenemisehto. Kumma ratkaisu, jos sopimusta ovat olleet sorvaamassa sekä ammattiliiton että työnantajaliiton lakimiehet.

      Epäilen, onko asia oikeasti niin. TESin mukaiseen palkkaan ei koskaan sisälly salaamispykälää! Palkahan löytyy ja on kaikkien luettavissa alan TESistä.

      • Savon tapako?

        Sitä en kiellä, ettenkö olisi ollut tyhmä.

        Sopimus tehtiin työnantajan ehdoilla ja liittoni lakimies allekirjoitti sen. En olisi ikinä hyväksynyt salaamiskohtaa, jos olisin etukäteen tiennyt siitä.

        Luulen, että sopimuksen sisältö piti salata sen takia, ettei siitä tule julkista asiaa, joka vaikeuttaisi Herra kunnanvaltuutetun työvoiman saantia ja aiemmin siellä olleet eivät tarkistuttaisi palkkojaan.

        Minä en jaksa uskoa sitä, että olen ainoa kusetettu siinä työpaikassa.

        Yritin saada siihen työpaikkaan tarkastusta, siellä aiemmin olleiden palkkatietoihin, mutta liittoni ei sellaiseen ryhdy, koska se on ns. jokaisen henk.koht. asia.

        Onko hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita?


      • Epäilys herää
        Savon tapako? kirjoitti:

        Sitä en kiellä, ettenkö olisi ollut tyhmä.

        Sopimus tehtiin työnantajan ehdoilla ja liittoni lakimies allekirjoitti sen. En olisi ikinä hyväksynyt salaamiskohtaa, jos olisin etukäteen tiennyt siitä.

        Luulen, että sopimuksen sisältö piti salata sen takia, ettei siitä tule julkista asiaa, joka vaikeuttaisi Herra kunnanvaltuutetun työvoiman saantia ja aiemmin siellä olleet eivät tarkistuttaisi palkkojaan.

        Minä en jaksa uskoa sitä, että olen ainoa kusetettu siinä työpaikassa.

        Yritin saada siihen työpaikkaan tarkastusta, siellä aiemmin olleiden palkkatietoihin, mutta liittoni ei sellaiseen ryhdy, koska se on ns. jokaisen henk.koht. asia.

        Onko hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita?

        Vielä kummallisemmaksi juttu menee.
        Miten liittosi lakimies voi allekirjoittaa sinun työsopimuksen?

        Työsopimus on henkilökohtainen sopimus, jonka työntekijä itse allekirjoittaa, ellei ole antanut jollekin toiselle valtakirjaa tai ellei asianomainen ole muuten alekirjoittamiseen terveydellisistä syistä kyvytön.


      • Savon tapako?
        Epäilys herää kirjoitti:

        Vielä kummallisemmaksi juttu menee.
        Miten liittosi lakimies voi allekirjoittaa sinun työsopimuksen?

        Työsopimus on henkilökohtainen sopimus, jonka työntekijä itse allekirjoittaa, ellei ole antanut jollekin toiselle valtakirjaa tai ellei asianomainen ole muuten alekirjoittamiseen terveydellisistä syistä kyvytön.

        Kyseessä oli KORVAUSSOPIMUS, jonka lakimiehet teki työnantajan ehdoilla ja allekirjoituksillaan tekivät siitä pätevän.


      • Ei TESin pykälä
        Savon tapako? kirjoitti:

        Kyseessä oli KORVAUSSOPIMUS, jonka lakimiehet teki työnantajan ehdoilla ja allekirjoituksillaan tekivät siitä pätevän.

        No niin asia muuttuu olennaisesti. Kyseessä ei ollutkaan työsopimus, josta alussa kirjoituit. Kyseessä olikin korvaussopimus.
        Korvaussopimuksissa (esim. työsuhteen purkamissopimus tai vastaava) yleisesti sovitaan pitämään sen sisältö salassa viranomaisia (KELA, työvoimaviranomainen jne) lukuunottamatta.

        Molempien osapuolten neuvottelemassa työsuhteen purakamisessa voidaan sopia sellaisia asioita, esim. korvauksia ja muita ehtoja, jotka eivät kuulu kolmannelle osapuolelle. Samalla osapuolet yleensä sopivat, etteivät riitauta sitä oikeudessa.


      • Savon tapako?
        Ei TESin pykälä kirjoitti:

        No niin asia muuttuu olennaisesti. Kyseessä ei ollutkaan työsopimus, josta alussa kirjoituit. Kyseessä olikin korvaussopimus.
        Korvaussopimuksissa (esim. työsuhteen purkamissopimus tai vastaava) yleisesti sovitaan pitämään sen sisältö salassa viranomaisia (KELA, työvoimaviranomainen jne) lukuunottamatta.

        Molempien osapuolten neuvottelemassa työsuhteen purakamisessa voidaan sopia sellaisia asioita, esim. korvauksia ja muita ehtoja, jotka eivät kuulu kolmannelle osapuolelle. Samalla osapuolet yleensä sopivat, etteivät riitauta sitä oikeudessa.

        Nii-in.. ja samalla tukitaan turpa sen takia, ettei muut työläiset ala tarkistuttaa palkkojaan. Siten työnantaja saa jatkaa alipalkkaamisen yrittämistä uusien henkilöiden kohdalla, sillä kauan työttömänä olleet voivat joissain tapauksissa uskoa työnantajan liirumlaarum-puheita palkan paikkansa pitävyydestä ja pykäläviidakkoon vetoamalla saadaan kokemattomat työnhakijat hiljaisen tyytyväisiksi. Sillä pääasiahan on se, että ON TYÖTÄ ja työnantaja tuntee itsensä hyväntekijäksi.


      • Luottamusmies hoitaa
        Savon tapako? kirjoitti:

        Nii-in.. ja samalla tukitaan turpa sen takia, ettei muut työläiset ala tarkistuttaa palkkojaan. Siten työnantaja saa jatkaa alipalkkaamisen yrittämistä uusien henkilöiden kohdalla, sillä kauan työttömänä olleet voivat joissain tapauksissa uskoa työnantajan liirumlaarum-puheita palkan paikkansa pitävyydestä ja pykäläviidakkoon vetoamalla saadaan kokemattomat työnhakijat hiljaisen tyytyväisiksi. Sillä pääasiahan on se, että ON TYÖTÄ ja työnantaja tuntee itsensä hyväntekijäksi.

        Kai työpaikalla on luottamusmies, jonka pitää hoitaa nuo asiat eli valvoa TESin toteutumista myös palkkojen osalta? Ja työntekijä voi avata suunsa ja kertoa tilanteesta luottamismiehelle tai liittoon.

        Näistä palveluista jokainen maksaa vuosittain sievoisen summan liiton jäsenmaksuina.


    • Hardy400

      Tapa talon pitää.. Pittää olla tyytyväinen että on töitä::

    • Lex4

      Kannattaa ottaa yhteyttä työsuojelupiiriin ja informoida sinne kyseisen työpaikan tavoista, puutteista ja lainvastaisuuksista. Todennäköisesti tekevät sinne tarkastuksen, jossa epäkohdat paljastuvat, jos niitä on. Työnantaja joutuu heille näyttämään mm. kaikki palkka- ja työaikakirjanpidot, joista selviää palkkojen oikeellisuus.

      Monesti tälläisissä yrityksissä, jotka eivät noudata edes TESsiä, on paljon muitakin epäkohtia (esim. pimeää työtä, kassan ohi myymistä), jotka alkavat paljastumaan, kun viranomaiset tutkivat asiaa.

      Soitat vaan työsuojelupiiriin ja kerrot asiasi. Monissa savolaisissa pienyrityksissä tunnutaan elävän kuin pellossa, mitä tulee lainsäädännön noudattamiseen. Luulisi olevan yrittäjänkin etu, jos työvoima viihtyisi työssään ja sitä kautta tekisi parempaa tulosta. Lyhytjänteistä toimintaa ja siksi varmaan moni pienyritys pysyy pienyrityksenä loppuun asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3116
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2846
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2228
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      22
      1782
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1484
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      80
      1320
    Aihe