Mitä ostaa valmiiksi vai ostaako mitään?

Ododontti

Loppuraskautta elellään, ja aikomus imettää on vankka. Tiedän, että pelkkä aikomus ei aina riitä, mutta useimmiten sillä pääsee pitkälle :)

Kertokaahan kokeneemmat, mitä "imetystavaraa" oikeasti kannattaa hankkia etukäteen? Pumput sun muut ajattelin sovinnolla jättää tarvittaessa -hankintalistalle, imetystyynyksi kelvatkoon tavallinen hyvin muotoiltavissa oleva mutta napakka tyyny ja nänninkohottajasta en kahtakymppiä maksaisi jos tarvitsisinkin (saman saa 5ml ruiskusta himpun edullisemmin). Mutta esimerkiksi liivinsuojuksia on hankittava, ja kai sitä jonkinlainen imetykseen soveltuva rinnustankannatin olisi hyvä olla olemassa, vaikka kalliisiin hyvin istuviin imetysliiveihin on turha etukäteen investoida kun kokoa en tiedä? Mites rintakumi, missä suhteessa on vempeleen hinta ja tarpeen todennäköisyys? Jne.

Liivinsuojuksista kuulen mielellään myös käyttäjäkokemuksia, tuntuu olevan hintaerot aika hurjia, jotkut kuulemma nukkaantuu, hiertää, hiostaa...

Pari lahjoitustuttipulloa on ja korviketta saa tuosta lähihuoltsikalta tosipaikan tullen, mutta toivotaan että niitä tarvitaan mahdollisimman vähän jos lainkaan.

21

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jklmn

      Onnea tulevaan imetykseen!

      Siskoltani sain itsetehtyjä liivinsuojuksia, jotka olivat ihan hyviä (ja nyt odottavat seuraavaa käyttöä). Rintaliiveinä oli H&M:n imetysliivit, jotka passasivat itselleni ihan hyvin. Tuttipulloja oli muutama ostettuna valmiiksi, mutta eipä meidän tyttönen sitten pulloa huolinut ollenkaan. Korviketta oli valmiina muutama purkki, ja sitä sitten jouduttiinkin alussa jonkun aikaa antamaan, kun tytön paino oli sairaalasta lähdettäessä tippunut liikaa. Sen takia ostettiin sitten rintapumppukin, jota käytin parisen viikkoa.

      Että eipä sitä kaikenlaista tavaraa kannata etukäteen hankkia, vaan sitten tarpeen mukaan. Onnea matkaan :)

    • yhden imettänyt

      Imetystyynyä en etukäteen ostaisi. Enkä rintakumeja tai korviketta, jos vain apteekki löytyy tarvittaessa läheltä (rintakumeja ei saa ruokakaupasta). Rintakumit maksavat noin 9-10 euroa / pari.

      Kertakäyttöisiä liivinsuojuksia ostaisin yhden paketin, esim Ainu, niitä saa melkein mistä vaan kaupasta ja ovat ihan hyviä. Kovin montaa merkkiä ei tunnu olevan myynnissäkään. Myös kestoliivinsuojia kannattaa olla muutama pari. Tirsokas-kestoliivinsuojat ovat ihanan pehmeitä, niitäkin voin suositella.

      Minä ostaisin tai vuokraisin kyllä jonkinlaisen rintapumpun! Ehkä sitä etukäteen vierastaa ajatuksena, mutta se on sellainen kapistus että sitä nimenomaan tarvitaan siinä imetyksen alkuvaiheessa, ei niinkään loppuvaiheessa. Sillä voi alkuaikoina tehostaa maidontuloa tai lypsää ylimääräisiä pois. Myöhemmin kun maitomäärät on tasautuneet, pumpulle ei oikein ole enää tarvetta.

      Onnea matkaan!

      • 14+13

        Rintakumeja myy kyllä melkein jokainen ruokakauppa, ehkä ihan kaikkein pienimpien lähikauppojen valikoimiin eivät kuulu. itse ostin prismasta 7e 2kpl.

        Rintapumppu kannattaa hankkia mielestäni jos sitä todella tarvitsee, aluksi voi ihan hyvin lypsää käsinkin, kun maitoa ei kuitenkaan mitään kauheita määriä tule. Jos rinnan haluaa ihan tyhjäksi niin pumpulla se ei kuitenkaan onnistu vaan lopuksi pitää tyhjentää käsin lypsämällä. Synnärillä opetettiin se käsin lypsy, vaikka itse kokeilemalla ja tunnustelemalla sen nopeasti parhaiten oppii. Ja jos sitä lypsämistä tarvitsee jatkaa kauankin ja maitoa tulee paljon (ryhtyy esim. äidinmaidonluovuttajaksi) niin sitten se maidon lypsy on nopeampaa pumpulla.


    • Juu mutta

      Pumppu vaan voi olla aika hintava sijoitus jos jää kokonaan käyttämättä, kuten monilla jäisi... ei läheskään kaikki moista kojetta tarvitse lainkaan.

      • yhden imettänyt

        Kaikki eivät pumppua tarvitse, totta. Mutta jos tarkoituksena on täysimetys, kuten ap taitaa yrittää, niin silloin sanoisin että on se aika välttämätön. Meillä oli sama kuin nimimerkillä 3455... eli en halunnut antaa ollenkaan korviketta, joten pumppu oli tarpeen. Alussa kun vauva viihtyi rinnalla tuntikausia oli ihanaa että pystyi sanomaan miehelle että voisitko sulattaa vähän lypsymaitoa pakkasesta niin minä lepäilen yhden syöttökerran ajan. Toki jos aikoo imettää vain osittain niin sitten pumppua ei tarvita.

        Jos seuraa tarjouksia niin ihan hyvän pumpun saa alle 50 eurolla, itse ostin Aventin käsikäyttöisen hintaan 49 euroa ja oli oikein hyvä sijoitus. Ja kuten sanottu, niitä voi myös vuokrata sairaalasta (tai ostaa käytettynä).


      • omistaja_82
        yhden imettänyt kirjoitti:

        Kaikki eivät pumppua tarvitse, totta. Mutta jos tarkoituksena on täysimetys, kuten ap taitaa yrittää, niin silloin sanoisin että on se aika välttämätön. Meillä oli sama kuin nimimerkillä 3455... eli en halunnut antaa ollenkaan korviketta, joten pumppu oli tarpeen. Alussa kun vauva viihtyi rinnalla tuntikausia oli ihanaa että pystyi sanomaan miehelle että voisitko sulattaa vähän lypsymaitoa pakkasesta niin minä lepäilen yhden syöttökerran ajan. Toki jos aikoo imettää vain osittain niin sitten pumppua ei tarvita.

        Jos seuraa tarjouksia niin ihan hyvän pumpun saa alle 50 eurolla, itse ostin Aventin käsikäyttöisen hintaan 49 euroa ja oli oikein hyvä sijoitus. Ja kuten sanottu, niitä voi myös vuokrata sairaalasta (tai ostaa käytettynä).

        Pahoittelen, että menee mainostuksen puolelle, mutta noita Aventin käsikäyttöisiä pumppuja saa kyllä halvemmallakin.

        Esim. Aventin SCF310/20 vähän alle 40€. Tuo on "ns" uudistettu malli suositusta SCF300/20 pumpusta. Niin ja kyseessä siis käsikäyttöinen Aventin rinpumppu :)

        http://www.pikkukoala.fi/hoitotarvikkeet/rintapumput/hoitotarvikkeet/rintapumput/phililps-käsikäyttöinen-rintapumppu


      • Ei aina..
        yhden imettänyt kirjoitti:

        Kaikki eivät pumppua tarvitse, totta. Mutta jos tarkoituksena on täysimetys, kuten ap taitaa yrittää, niin silloin sanoisin että on se aika välttämätön. Meillä oli sama kuin nimimerkillä 3455... eli en halunnut antaa ollenkaan korviketta, joten pumppu oli tarpeen. Alussa kun vauva viihtyi rinnalla tuntikausia oli ihanaa että pystyi sanomaan miehelle että voisitko sulattaa vähän lypsymaitoa pakkasesta niin minä lepäilen yhden syöttökerran ajan. Toki jos aikoo imettää vain osittain niin sitten pumppua ei tarvita.

        Jos seuraa tarjouksia niin ihan hyvän pumpun saa alle 50 eurolla, itse ostin Aventin käsikäyttöisen hintaan 49 euroa ja oli oikein hyvä sijoitus. Ja kuten sanottu, niitä voi myös vuokrata sairaalasta (tai ostaa käytettynä).

        Minä myös yhden imettänyt (täysimetys 5kk) enkä sanoisi, että pumppu on mikään välttämättömyys. Maitoa sai pakkaseen alussa reilusti maidonkerääjän avulla (väh. 100ml/vrk), eikä vauva ensimmäisen viikon jälkeen ollut tissillä koskaan 10 minuuttia kauempaa..


    • 3455t54

      Meillä tärkeimmät ostokset olivat ne rintakumit (olivat käytössä koko imetyksen ajan), kestoliivinsuojat (Ainut, marketista. Niitä oli useampi paketti), harsoja ja imetysliivit (ostin paripäivää kotiutumisen jälkeen Prismasta). Imetyksessä oli käytössä ihan tavallinen tyyny (tyynynpäällinen on helposti pestävissä ja voi vaihdella kuoseja :) ) Imetyspaitaa tms. ei tullut juuri koskaan käytettyä, maidonkerääjä unohtui alunjälkeen lähes aina. Rintapumppu oli, koska en halunnut korviketta antaa lainkaan, ja pari tuttipulloa.

    • =(=¤(#=OU/&(

      Itse en ollut ostanut yhtään mitään imetykseen liittyvää etukäteen ja niinpä sitten jouduin kotiinpaluuta seuraavana päivänä jättämään vauvan isälle ja juoksemaan alapää riekaleisena kaupoissa etsimässä rintapumppua räjähtämispisteessä olevin rinnoin. Se kun on sellainen väline, jota joko ei tarvitse ollenkaan tai sitten tarvitsee paljon ja välittömästi. Olisi ehkä hyvä, jos sen voisi saada lainaksi varulta joltain etukäteen.

      Mitään liivinsuojuksia tai rintakumeja tai erityisiä imetysliivejä tai muuta en ole koskaan tarvinnut. Ja nyt olen jo neljä lasta menestyksellisesti imettänyt.

      Ja olet oikeassa, aikomus riittää imetyksessä pitkälle. Ja se,että uskoo sen maidon riittävän, vaikka joskus hetkellisesti näyttäisi toisin.

    • ewyt32

      No imetystä varten minulla oli vain halppisimetysliivit ja liivinsuojia valmiina sekä pari pulloa ja korvikepurkkia ihan vain varalle jos se hätä iskee keskellä yötä.

      Rintakumin hommasin alkutaipaleelle sitten myöhemmin kaupasta (saa ihan lähikaupoistakin) ja paremmat imetysliivit ostin, kun näin miten rinnat kasvoivat.

      Pumppua en hommannut koskaan, koska lapsi on sitä varten, että nostattaa maitoa. Ja sitä paljousongelmaa minulla ei ollut tai jos väliaikaisesti oli, lypsin käsin.

      Imetystyynyn hommasin ihan oman selkäni vuoksi ja ensimmäisinä kuukausina olin siihen oikein tyytyväinen, etenkin öisin kun imetin istualleen ja sain torkahtaa tuoliin välillä ja vauva pysyi tukevasti sylissä.

      Liivinsuojissa kannattaa mielestäni satsata laatuun, vaikka ne vähän maksaakin. Tai jopa pestäviin suojiin. Ne halvimmat suojukset tarttui rinnanpäihin kiinni ja se irrottaminen oli tosi kivuliasta alussa. Ainulla oli hyviä suojia. Niitä kestosuojia minä tein itse muutamat ja ne oli mukavia.

      • Ap.

        Kiitos paljon vinkeistä ja vastauksista!! :)

        Lisää kokemuksia otetaan toki edelleen vastaan.


    • äääääää

      Kysy sit kätilöltä osastolla voiko sieltä ostaa rintsikoita.Joensuussa esim voi ostaa urheilumallisia verkkoliivejä, jotka oli käteviä imettäessä ja käytin muutenkin synnytysten välissä. Kestivät 3 vauvan ajan eli n 6v

    • fisutt

      Itse hankin etukäteen imetystopin (sairaalassa oli todella hyvä ja muuten käytössä öisin). Parit edulliset imetysliivit tilasin netistä, kun tarjouksesta löysin nätit ja oikeaa kokoa olevat.

      Liivinsuojia, ainun taisin käyttää, halpikset on monesti kovia.

      Kotiin päästessä lähetin miehen ostamaan rintapumpun, koska maito ei vielä ollut noussut niin sai pumppaamalla nostattaa (vauva nukahti aina kesken syönnin, pitkät imetyssessiot ei olisi onnistunut) ja tuli sitä käytettyä myöhemminkin.

      Tuttipullo ja pari purkkia korviketta oli valmiina ja tuli tarpeeseen kun maito nousi vasta kotona ollessa.

      Maidonkerääjä oli ihan ehdoton kapistus! Sai helposti kerättyä maitoa pakkaseen ilman pumppaamista.

      Rintakumit ostin jo etukäteen, mutta en tarvinnut koskaan (ihan marketista saa ja on halvemmat kuin apteekista). Lahjoitin sitten myöhemmin odottavalle ystävälle..

    • 5 vuoden imetyskokem

      Minulla oli ekaa vauvaa odottamassa:
      -parit joustavat imetysliivit, sellaiset joiden kanssa koko ei ole niin tarkka, esim. tällaisia:
      http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1857
      https://www.mamidea.com/webshop/carriwell-seamless-nursing-p-127.html
      Muunlaisia hankin vasta kun maidontulo ja rintojen koko vähän tasoittui.
      -pari imetystoppia, joissa sisäänrakennetut liivit, joku halpis oli varmaan H&M:ltä ja sitten yksi Glamourmom (löytyy googlaamalla), joita olen myöhemmin hankkinut ison pinon lisää.
      -Kestoliivinsuojia, senmallisia kuin äitiyspakkauksessakin, esim. nämä
      http://www.myllymuksut.com/liivinsuojat-5-kpl-p-319.html?osCsid=eea7254aa9b5c95542383fcee1e7a9e8
      Ne marketeissa myytävät Ainun pestävät suojat eivät ime yhtään mitään, ei kannata ostaa. Ja kertakäyttöiset on musta paljon ikävämmän tuntuisia ja imevät huonommin. Mutta melkein jokaiselta kestovaippakauppiaalta löytyy kunnollisia liivinsuojia myös! Hiljalleen ostin kestosuojia lisää ja lakkasin kokonaan käyttämästä kertakäyttöisiä.
      -pari käytettynä saatua Boob-imetyspaitaa. Ilmankin pärjää, mutta kyllä nuo imetyspaidat ja topit helpottavat imettämistä paljon ja alentavat kynnystä imettää liikkeellä ollessakin. Näitä kannattaa katsella kirppareiltakin. 5 vuoden aikana olen kyllä hankkinut aika kasan kaikenlaista imetysvaatetta uutenakin, aika pitkät ajat kun olen käyttänyt ihan vaan niitä.
      -rintakumit sain kaverilta, en koskaan tarvinnut. En ostaisi etukäteen, eiköhän sairaalasta saa ekat mukaan jos niitä tarvii ja niitä saa kyllä sitten joka marketista lisää
      -maidonkerääjät sain myös kaverilta, aika vähän niille oli käyttöä. Ovat kätevät jos toinen rinta vuotaa paljon kun imettää toista, siitä saa "vahingossa" maitoa pakkaseen. Mutta nämäkin ehtii hankkia sitten jos niitä kokee tarvitsevansa.
      -rintapumpun sain myös, en juuri tarvinnut. En ole oikein koskaan herunut pumpulle, saan käsin lypsämällä paremmin irti. Mutta monelle se on oikein tarpeellinen, itse olen oikeastaan kulkenut vauvan kanssa tiiviisti ensimmäiset kuukaudet niin pitkään että syöttövälit ovat pidentyneet, pullosta ei siis ole taidettu kaikille edes kokeilla antaa mitään.
      -imetystyynynkin sain, siitä olen tykännyt kovasti. Sen avulla olen saanut "hands free" imetettyä sohvannurkassa, se on ollut kiva iltatissimaratonien aikaan kun samalla on voinut syödä/lukea/surffata tms. Mutta toiset eivät käytä tyynyä ollenkaan. Sitä kai pitäisi kokeilla että tietää tykkääkö.

    • maito

      Kahta lasta imettäneenä, suosittelisin hankkimaan hyvät imetysliivit (muutamat), liivinsuojia (Ainu hyvä, mutta myös muut passaa) ja imetyspaitakin ihan kiva (julkisella paikalla helpompi imettää kun ei oma maha vilku :) Ja rintapumppu (avent hyvä). Mitään imetystyynyä en tarvinnu (tavallinen litteä tyyny passaa hyvin. Rintakumeja en myöskään tarvinnut.. Eli aikas vähällä selviää. Onnea imetykseen!! Kannattaa vaatia sairaalasta hyvää imetysohjausta (se ei ole niin itsestään selvää..)

    • reatwtt

      Olet saanutkin paljon vinkkejä, mutta kommentoinpa kuitenkin.

      Halusin selvitä mahd. vähällä hankinnoilla kun ei imetyksen onnistumisestakaan ollut takeita, saati muista yksityiskohdista.

      Etukäteen hankin yhdet huokeahkot imetysliivit, yhtä kuppikokoa isommat mitä loppuraskaudesta oli ja sellaiset venyvää materiaalia olevat jotta jää säätymisvaraa. Kun ei tiennyt millaisten rintojen kanssa tullaan kotiin...
      Kertakäyttöisiä liivinsuojia paketin, pari tuttipulloa ja muutama tetra tuttelia. Siinä taisi olla hankinnat.

      Rintapumppua en hankkinut etukäteen koska en tiennyt imetyksen onnistumisestakaan. Hankin sen myöhemmin, mutta turhaan. Ilmeisesti pumppumalli oli sellainen ettei multa vaan herunut maito pumpatessa, jonkun 20-30ml sain kauhean stressin kanssa kokoon. Eli jos maitoa piti kerätä 1-2 syöttöönkin, sain stressata ja säätää pumppailujen kanssa...helpompaa oli vaan imettää. Merkkasihan se tosi tiivistä yhteiseloa vauvan kanssa kun en korvikettakaan halunnut antaa, mutta muutama kuukausi meni kuitenkin ok. Kiinteiden aloitus ja niiden määrän kasvu antoi liikkumavaraa niin että vauva saattoi olla hoidossa 3-4tuntia. Ehkä olisin voinut kokeilla jotain toista pumppua, mutta en jaksanut investoida lisää rahaa, josko rintani eivät vaan kommunikoi pumppujen kanssa...

      Sen sijaan aivan välttämätön hankinta jo synnäriltä lähtiessä oli rinnanpäiden hoitoon tarkoitettu rasva. Iho meni rikki molemmista nänneistä heti ja imetys olisi loppunut alkuunsa jos ei rasvaa olisi käyttänyt. Bepanthen on hyvä, mutta se on pestävä pois ennen imetystä. Käytin sitä päivisin, jolloin rasva oli helpompi kipaista pesemään pois, B näet oli mulle paras voide. Toinen käytössä ollut, jonka nimeä en muista, oli apteekista pieni lilan värinen tuubi - sitä ei tarvinut pestä pois ennen imetystä, joten se oli mulla yökäytössä. Ei tarvinut lähteä hortoilemaan nälkäisen vauvan luota puoliunessa kylppäriin, perhepedissä kun nukuttiin ekat 4kk, niin rinta vaan suuhun ja unten maille...

      Imetysvaatteiksi hankin toppeja joiden kaula-aukko oli kietaisumallinen tai riittävän avara (lue: venyvä, mutta napakka, ettei tule tahatonta paljastelua) alas vedettäväksi (en osannut imettää helman kautta) ja huppareita/pusakoita joissa oli edessä vetoketju tai napit. Valkoinen edestä avattava huppari oli suosikkivaatteeni: imettäessä helppo avata sopivasti ja toisaalta harson ohi vauvalta tulleet puklut ei näkyneet jos oli jossain maailmalla.... :) Ostinkin valkoisia huppareita useamman. Imetysliivejä ostin toisetkin, jossain vaiheessa tosin luovuin varsinaisista imetysliiveistä koska ne eivät mielestäni olleet tarpeeksi tukevia ja kun maidontulo tasaantuu & vakiintuu, ei rinta enää ole (ainakaan mulla ollut) niin pinkeä etteikö tavalliset liivit olisi mukautuneet täyden ja tyhjän rinnan vaihteluun. Alussa kun rinta oli selkeästi maidosta pinkeä, venyvät imetysliivit oli ihanat, myöhemmin tuntui että rinnat tosiaan jää niissä ilman tukea. Mulla oli parit Triumph-merkkiset käytössä.

      • ...............

        Ei Bepanthenia tarvitse pestä pois ennen imetystä!


      • btghyfrcdw
        ............... kirjoitti:

        Ei Bepanthenia tarvitse pestä pois ennen imetystä!

        Sairaalassakin annetaan tissirasvaksi bepanthenia eikä tarvii pestä pois. Lukee myös bepanthenin käyttöohjeissa.


    • vieras-äiti

      Rintapumppu kannattaa olla heti. Voi olla että vauva ei saa rinnasta tarpeeksi ruokaa, ei esim. jaksa imeä, ja silloin pitää nostaa maitomäärää tiheillä pumppauksilla ja mielellään heti, jos aikoo täysimettää. Ikävä lähteä sitten kauppoja kiertelemään...

      Liiveistä: itse en ostaisi monia etukäteen. Meillä oli Bravadot valmiina, mutta käytön alettua totesin, että H&M:n mallit olivat paljon mukavammat käytössä. Niissä Bravadoissa on jotenkin tosi tönkkö se läppä ja vaikea kääntää alas, musta ainakin.

      • Ei pumpun..

        takia tarvitse "lähteä kauppoja kiertelemään" sen voi kipaista hakemassa vaikka matkalla sairaalasta kotiin jos on todellinen tarve. Itse laitoin miehen asialle kun sairaalasta oltiin päästy kotiin, osti halvimman käsikäyttöisen pumpun mitä marketissa oli ja hyvin pärjättiin sen kanssa. Jos haluaa valita jonkin erikoisemman pumpun niin senhän voi katsella ja valita valmiiksi jo ennen vauvan syntymää ja käydä sitten kipaisemassa kaupasta jos näyttää siltä, että pumpulle on tarvetta.

        En ostaisi etukäteen.


    • käsinhän ne ennenkin

      minkä takia pumppu heti? Eikö sitä nyt aikuisten oikeasti voi muka itse käsin lypsää? Eihän sitä maitoa nyt mitään litratolkulla tule? Itse oon kaksi lasta imettäny eikä korvikkeita ole käytetty. Esikoisen aikana ostin pumpun jos toisenkin ja lainasin vielä muutaman kavereiltakin, mutta kaikissa tuli rinnat todella kipeiksi. Käsin lypsin sen mitä tarvittiin. Kuopuksen kanssa en kaivanut pumppuja edes esiin varastosta, vaan imetin ja aluksi lypsin käsin jotta maitoa olisi tullut enemmän. Sitten piti lypsää kun maitoa tuli liikaa. Tasoittui kuitenkin maidontulo siitä...
      Paras tapa nostattaa maitoa on antaa vain sen vauvan olla rinnalla. Jotenkin hassua että jotkut ei halua että lapsi "roikkuu rinnassa" pitkiä aikoja, vaan mieluummin sitten pumppaavat maitoa saadakseen maidontuloa kasvatettua.

      Meillä tuo esikoinen ei aluksi oikein osannut ja jaksanut imeä rintaa riittävästi. Sairaalassa opettivat kikat siihen vaivaan. Ja sitten tosiaan lypsin käsin rintaa tyhjäksi mitä vauva ei jaksanut tehdä, mutta ei tuota meillä ainakaan kestänyt kuin kaksi viikkoa.
      Sairaalassa lähtöpäivänä mitattiin maidonmäärä syöttöpunnituksella ja (piti tarkistaa neuvolakortista) esikoisen kanssa tuli 94ml ja kuopuksen kanssa 118ml eli palttiarallaa voisi sanoa että sellainen desin verran per syöttö. Eipä ole iso määrä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe