Kondenssivesi ILP:sta?

ilppi-mies

Kuinka nopeasti ILP:pi alkaa puskea konsenssivettä jäähdytyskäytön aloituksesta?

Jos laitan tunniksi päälle jäähdytyksen ja pisaraakaan ei tule kondenssivettä letkusta, niin missä vika?

Letkulla toki mittaa nelisen metriä, mutta kaadot pitäisi olla kohdallaan... Ei kai sitä vettä nyt montaa desiä tarvitse kondensoitua, enne kuin sitä tulee jo letkun päästä?

18

14056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viilentäjä

      Aika kuivaa ilmaa,ei taida tulla vielä vesiä. Ota koneesta sähköt pois,kaada nokkakannulla sisäyksikön kennon ja kaukalon väliin vettä. Vesi tulee letkun päästä tai sitten lattialle sisäyksikön oikeasta reunasta. Asentajan pitäi aina testata letkun toimivuus.

      • Mitsu FD

        Ilp toppiin suodatin pois ja siitä vaikka juomapullolla vettä kaukaloon.


      • ilppi-mies

        Kiitos! Pelästyin vain, kun vettä ei tänäänkään ole tullut tippaakaan laitteesta ulos (käynyt pari tuntia jäähdytyksellä).

        Kyllä. Asentaja tarkisti kondessivesiputken toiminnan kaatamalla puoli litraa vettä sisäyksikköön ja omin silmin näin kun se tuli kondessivesiletkusta ulkona ulos. Mutta, asunnon ovi oli silloin auki. Löysin näinkin erikoisen ketjun aiheesta:

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=732.0

        "Ilmanvaihtokoneella varustetussa talossa vallitsee alipaine, joten kondessivesiputki imee putken päästä."
        "On tosin tullut vastaan sellaisia IV-koneita, joissa on niin hirmuinen alipaine kanavassa, ettei vesi tule alas edes tippuvesilautaselta."

        Tämä tosin ei liene nyt ongelmana. Asunnossa toki on alipaine, mutta ei nyt niin suuri, että se (kai) voisi estää tuon poistovesiletkun toimintaa. Mielenkiintoista silti, että teoriassa sekin voi olla ongelma.

        Jään edelleen odottamaan kondessivesiä...


      • ilppi-mies
        Mitsu FD kirjoitti:

        Ilp toppiin suodatin pois ja siitä vaikka juomapullolla vettä kaukaloon.

        En ole ihan varma minne sitä vettä kaataa. Asentaja poisti karkeasuodattimen ja kaatoi sitten sinne jonnekin sisäyksikön sisään sitä vettä. En katsonut tarkalleen minne, kun minä olin ulkona huutamassa milloin alkaa vesi valua.

        En siis tiedä mihin sitä pitäisi tarkalleen kaataa. Pitänee tutkia laitetta, että minne sitä vettä uskaltaa kaataa. En halua laitetta pilata sillä, että kaatelen väärään paikkaan vettä.


      • ml213.
        ilppi-mies kirjoitti:

        Kiitos! Pelästyin vain, kun vettä ei tänäänkään ole tullut tippaakaan laitteesta ulos (käynyt pari tuntia jäähdytyksellä).

        Kyllä. Asentaja tarkisti kondessivesiputken toiminnan kaatamalla puoli litraa vettä sisäyksikköön ja omin silmin näin kun se tuli kondessivesiletkusta ulkona ulos. Mutta, asunnon ovi oli silloin auki. Löysin näinkin erikoisen ketjun aiheesta:

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=732.0

        "Ilmanvaihtokoneella varustetussa talossa vallitsee alipaine, joten kondessivesiputki imee putken päästä."
        "On tosin tullut vastaan sellaisia IV-koneita, joissa on niin hirmuinen alipaine kanavassa, ettei vesi tule alas edes tippuvesilautaselta."

        Tämä tosin ei liene nyt ongelmana. Asunnossa toki on alipaine, mutta ei nyt niin suuri, että se (kai) voisi estää tuon poistovesiletkun toimintaa. Mielenkiintoista silti, että teoriassa sekin voi olla ongelma.

        Jään edelleen odottamaan kondessivesiä...

        Huoneiston alipaine on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä tuon postovesiletkun toimintaan.
        Uskon, että tapauksessasi talon ilma on niin kuivaa, ettei vettä muodostu. Kesähelteiden aikaan ilman kosteus on aivan toisella tasolla ja tämän huomaa helposti jo kylmien vesijohtoputkin pinnoilta. Ne on täynnä vesihelmiä.

        Mutta, eikös silmämääräisesti näe muodostuuko sisäyksikköön kondenssivettä.


      • ilpppi
        ilppi-mies kirjoitti:

        Kiitos! Pelästyin vain, kun vettä ei tänäänkään ole tullut tippaakaan laitteesta ulos (käynyt pari tuntia jäähdytyksellä).

        Kyllä. Asentaja tarkisti kondessivesiputken toiminnan kaatamalla puoli litraa vettä sisäyksikköön ja omin silmin näin kun se tuli kondessivesiletkusta ulkona ulos. Mutta, asunnon ovi oli silloin auki. Löysin näinkin erikoisen ketjun aiheesta:

        http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=732.0

        "Ilmanvaihtokoneella varustetussa talossa vallitsee alipaine, joten kondessivesiputki imee putken päästä."
        "On tosin tullut vastaan sellaisia IV-koneita, joissa on niin hirmuinen alipaine kanavassa, ettei vesi tule alas edes tippuvesilautaselta."

        Tämä tosin ei liene nyt ongelmana. Asunnossa toki on alipaine, mutta ei nyt niin suuri, että se (kai) voisi estää tuon poistovesiletkun toimintaa. Mielenkiintoista silti, että teoriassa sekin voi olla ongelma.

        Jään edelleen odottamaan kondessivesiä...

        Vettä voi kaataa siihen kohtaan missä sitä normaalistikin syntyy eli kennon päälle etulaitaan.


      • ilppi-mies
        ml213. kirjoitti:

        Huoneiston alipaine on niin pieni, ettei sillä ole merkitystä tuon postovesiletkun toimintaan.
        Uskon, että tapauksessasi talon ilma on niin kuivaa, ettei vettä muodostu. Kesähelteiden aikaan ilman kosteus on aivan toisella tasolla ja tämän huomaa helposti jo kylmien vesijohtoputkin pinnoilta. Ne on täynnä vesihelmiä.

        Mutta, eikös silmämääräisesti näe muodostuuko sisäyksikköön kondenssivettä.

        Ei näe. Avasin etulevyn kannen ja otin karkeasuodattimet pois. Häyrystimen kennosto oli ihan kuiva.

        Ehkä nyt on vielä niin viileää, ettei invertteri-laite mene suurelle teholle. Eli höyrystin ei jäähdy tarpeeksi kylmäksi, jotta kosteus alkaisi tiivistyä.

        Kyllä kai kesällä sitten kunnon helteiden aikaan kondessivettä tulee. Silloinhan jääkaappikin on ihan huurteessa (sisältä) ja kylmä juoma kerää lasin pintaan huurretta. Nyt todellakaan sitäkään ei vielä tapahdu. On siis liian kuivaa...


    • testaa huurteisella

      Ulkoilman suhteellinen näkyy PK-seudun kieppeillä olevan parhaillaan 43 %, mutta kastepiste on vain 4 °C, vaikka ilman lämpötila huitelee yhä lähellä 20 °C. Kondenssivettä ei tule, jos kastepiste > höyristimen lämpötila.

      Kesähelteillä tilanne on aikanaan ihan toisenlainen, kun kastepiste voi parhaimmillaan/pahimmillaan nousta 20 °C kieppeille. Viime kesänä kuulemma joillain hikoili pakastimien kyljetkin....

      Olutpullo lienee hyvä mittari tilanteen selvittämiseen. Höyristimien pintalämpötila lienee vajaa 10 °C eli samalla hehtaarilla kuin jääkaapin sisälämpötila. Jos siis jääkaapista otettu olutpullo vetää huurteeseen, alkaa sisäilman kosteus/kastepiste olla sellaisissa lukemissa, että jäähdytys tuottaa kondenssivettä.

      • Kondenssivettä ei sy

        Valaisit tilannetta erittäin hyvin ja totuuden mukaisesti.


    • persum

      kondenssiveden määrä riippuu ulkolämpötilasta,kovalla pakkasella tulee vähempi vettä,nyt kun on lämpöasteita 0- 5asteeseen tulee aika runsaasti vettä ulos.
      älä kaada sisäyksikköön missään nimessä vettä,siellä on electroniikkaa,voi mennä rikki.

      • ilppi-mies

        Kyllä sinne voi kaataa, jos tietää mihin. Hikoilevathan ne höyrystimen säleetkin laitteen sisällä. SIksi kondenssiveden poistoputken vetäminen on tärkeää.


      • helmiä sioille
        ilppi-mies kirjoitti:

        Kyllä sinne voi kaataa, jos tietää mihin. Hikoilevathan ne höyrystimen säleetkin laitteen sisällä. SIksi kondenssiveden poistoputken vetäminen on tärkeää.

        Tuskimpa kaveri vastauksestasi mitään ymmärsi, kun ei ole vielä oppinut edes jäähdytystä ja lämmitystä erottamaan.


    • ilppi-mies

      No nyt tulee! Kondenssivettä nimittäin.

      Oli siis todellakin niin, että huhtikuussa ilma oli liian kuivaa. Tänään tulin töistä kotiin ja laitoin jäähdytyksen päälle klo. 19. Tuntia myöhemmin kurkkasin parvekkeelle ja kondenssivesi valui iloisesti kohti parvekkeen viemäriä.

      Kaato siis toimii ja vesi virtaa kondenssivesiletkussa. Kaikki hyvin. Pelästyin vain huhtikuussa, kun vettä ei tullut pisaraakaan...

    • cooleri päällä

      Asutko Keniassa? Me asutaan Suomessa ja eilen ei tarvinnut jäähdyttää, ihan pikkasen piti lämmittää, ulkona oli 9 astetta.

      • sakot tyhmyydestä

        Jaa, sä oot niitä miehiä, jotka ei ymmärrä testata ilmastointilaitetta ennen kuin on 25 °C kelit päällä ja huoltoukoilla kalenterit täynnä.


      • ilppi-mies

        Ei, en asu Keniassa. Asun Suomessa ja jo 15 asteen ulkolämmöillä asuntoni on ylikuuma. Jäähdytys on siis tarpeen mukaan käytössä jo toukokuun alusta alkaen aina syyskuulle.

        Tosin viimepäivinä sisämaassa on kolkuteltu 30 asteen rajaa, joten tuskin kukaan enää kyselee, mihin jäähdytystä tarvitsee!

        Jäähdytys on sitä varten, ettei asunnon sisälämpö milloinkaan, vuorokauden yhdenkään tunnin aikana, ylitä 25 astetta. Viihdyn viileässä. Talvella pidän sisälömpönä 20 astetta. En siis kesälläkään siedä kuumaa sisällä asunnossani. Tuuletusikkunoita en availe, koska en halua melua ja pölyä ulkoa. Sitäpaitsi ilmanvaihdosta huolehtii LTO-kone. Avonaiset ikkunat tai ovet eivät kuulu asuntoni ilmanvaihtosuunnitelmaan.

        Tiedän toki ihmisiä, jotka vääntävät talvella patterit kuumiksi ja viihtyvät 25 asteisessa asunnossaan. Heitä kesäkuuma ei tunnu haittaavan. Ovathan he talvellakin kuumassa asunnossa! Jos taas talvella pitää kämpän viileänä, niin sitä toivoo kesälläkin viileää asuntoa...


      • Viileä tupa
        ilppi-mies kirjoitti:

        Ei, en asu Keniassa. Asun Suomessa ja jo 15 asteen ulkolämmöillä asuntoni on ylikuuma. Jäähdytys on siis tarpeen mukaan käytössä jo toukokuun alusta alkaen aina syyskuulle.

        Tosin viimepäivinä sisämaassa on kolkuteltu 30 asteen rajaa, joten tuskin kukaan enää kyselee, mihin jäähdytystä tarvitsee!

        Jäähdytys on sitä varten, ettei asunnon sisälämpö milloinkaan, vuorokauden yhdenkään tunnin aikana, ylitä 25 astetta. Viihdyn viileässä. Talvella pidän sisälömpönä 20 astetta. En siis kesälläkään siedä kuumaa sisällä asunnossani. Tuuletusikkunoita en availe, koska en halua melua ja pölyä ulkoa. Sitäpaitsi ilmanvaihdosta huolehtii LTO-kone. Avonaiset ikkunat tai ovet eivät kuulu asuntoni ilmanvaihtosuunnitelmaan.

        Tiedän toki ihmisiä, jotka vääntävät talvella patterit kuumiksi ja viihtyvät 25 asteisessa asunnossaan. Heitä kesäkuuma ei tunnu haittaavan. Ovathan he talvellakin kuumassa asunnossa! Jos taas talvella pitää kämpän viileänä, niin sitä toivoo kesälläkin viileää asuntoa...

        Kai sinulla on tuosta LTO:sta lämmön talteeotto pois päältä kun asunnossasi on liian kuuma ja ilma ulkona on viileämpää kuin sisällä?


      • ilppi-mies
        Viileä tupa kirjoitti:

        Kai sinulla on tuosta LTO:sta lämmön talteeotto pois päältä kun asunnossasi on liian kuuma ja ilma ulkona on viileämpää kuin sisällä?

        Kyllä. Vaihdoin lto-koneen suodattimet huhtikuun puolivälissä ja silloin jo laitoin kesäpellin kesä-asentoon. Nykyasunnot vain lämpenevät niin vietävästi, kun ovat liian hyvin eristettyjä. Lämpövesijohdot kulkevat huonosti eristettyinä jossain kylppärin sisäkaton takana ja antavat turhaa lämpöä. Yksi ongelma on ikkunat:

        Asunnossani on Pilkingtonin Insulight Therm -ikkunat, jotka eivät ole ihan sellaiset kuin länteenpäin antavien ikkunoiden pitäisi olla:

        "Tämä energiansäästölasisarja joka on erityisesti suunniteltu pitämään kotisi lämpimänä alentaa lämmityskulujasi ja täyttää viimeisimpien rakennusmääräysten vaatimukset."

        Todellakin. Pitävät asunnon liiankin lämpimänä! Saattaa alentaa teoreettisesti lämmityskuluja, mutta samalla lisää kyllä jäähdytyskuluja tolkuttomasti:

        "...with a unique coating that allows the sun’s rays
        through, but at the same time reflects heat back
        into the home, significantly reducing heat loss."

        Näiden typerien energiasäästölasien idea on hyvä TALVELLA. Silloin tosin aurinko paistaa Suomessa pari tuntia päivässä. Nyt kesällä kun aurinko sitten paahtaa, niin ei paljon hymyilytä ikkunalasit, jotka pitävät markkinoiden parhaiten läpi päästämänsä lämmön asunnossa!

        Ei mene onneksi kauan, kun "ammattilaiset" tajuavat, että talvella aurinko paistaa niin vähän aikaa, että tällaisia energialaseja ei tarvita. Sen sijaan tarvitaan talojen etelä- ja länsisivuille auringonsuojalaseja. Ei vain estämään liiallista lämpöä vaan myös pitämään häikäisy kurissa:

        "Auringonsuojalasi saattaa olla rakennuksen viehättävä ominaispiirre samalla, kun se vähentää ilmastointijärjestelmien tarvetta pienentäen rakennuksen käyttökustannuksia ja säästäen energiaa."

        Sanottakoon vielä, että tänä keväänä ilmestyneessä Arvoasunto-lehdessä esiteltiin eräs nollaenergiatalo (omakotitalo). Yllätys, yllätys siinä oli auringon lämpösäteilyä heijastavat ikkunat! Rakentaja totesi fiksusti, että se oli ainut keino saada jäähdytystarve minimaaliseksi.

        Totuus siis on, että kenenkään ei kuuluisi asentaa asuntoonsa auringon lämpösäteilyä maksimaalisesti läpäiseviä laseja, koska se johtaa jäähdytystarpeeseen (ja turhaan energiankulutukseen) koko kesän ajan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe