TALOYHTIÖN LAAJAKAISTA

Mörri möykky

Onko kenelläkään kokemusta taloyhtiön hankkimasta yhteisestä laajakaistasta? Meidän taloyhtiö on hankkimassa edellämainittua yhteyttä ja maksu koostuisi asunnon neliömäärän mukaisesti eli mitä suurempi asunto sitä enemmän maksat. Jos jollakin teistä on kokemus asiasta, niin olisin kiitollinen saadessani tiedon miten muilla maksu koostuu. Onko tämä hyvä juttu?

39

16641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu ihan siitä mitä yhtiössä ollaan oikeasti tekemässä. Ollaanko rakentamassa uutta huippunopeaa laajakaistaverkkoa, vai pelkästään hankkimassa jotain yhteistä liittymää.

      Ensimmäisessä tapauksessa on aivan kohtuullista periä kustannukset normaalin jaon mukaan, nostaahan se verkko isomman asunnon arvoa enemmän kuin pienen.

      Vaihtoehto kaksi on ajatuksenakin hieman kyseenalainen, yleensä liittymän teho ei riitä kunnollisen nopeuden saavuttamiseksi jos käyttäjiä on kerralla enemmän. Silloin voitaisiin todennäköisesti soveltaa tasamaksuperiaatetta, mutta sekin vaatii yhtiökokouspäätöksen. Ja edelleenkin miksi nähdä tuota vaivaa? Meidän yhtiöön on sähkörempan yhteydessä (vuonna 2009) asennettu atk-kaapelointi joka edellyttäisi Elisan nettiliittymän hankkimisen. Lisäksi meillä on Welhon kaapeli-tv. Kyselin molemmilta hintaa, eikä niissä ollut juurikaan eroa, joten päädyin Welhon liittymään joka kokemukseni mukaan on varmatoimisempi. Kustannus runsaat 30 €/kk 40/2 Mbits liittymästä, ja saavutettu nopeus keskimäärin 37/1,98 Mbits, joten olen erittäin tyytyväinen valintaani.

      • Mörri möykky

        Kiitos vastauksestasi. Tässä on kyseessä kaupungin vuokratalo ja isännötsijä on hankkimassa yhteisen laajakaistan (taloverkko perusyhteys 10-20M ) koko kiinteistöön. Meiltä asukkailta kysytään kirjallisesti asiaa ja sen jälkeen pidetään asukaskokous. Laajakaistan käyttäjiä on todella monta asukasta, niinkuin sanoitkin, että se ei riitä kunnolliseen nopeuteen ja tämä on todennäköisesti suurin ongelma.


      • ompa kallis

        Me kieltäydyttiin taloyhtiön laajakaistasta,
        "silloin isännöitsijä sanoi että se on ikuinen päätös",
        jo pari kertaa on puhelinyhtiö tarjonnut, ilman liittymiskuluja.

        Mielestäni kiinteää taloyhtiön kaistaa ei kannata hankkia,
        jos sillä heti ei ole tarvetta.
        se useimmiten alentaa asunnon arvoa, kuin nostaa, koska se on aivan turha kustannus ja se turha 30 e kk kymmeniä vuosia on paljon rahaa, vaikka se olisikin.
        (ja aina se hinta nousee, vaikka yleisesti yhteydet halpenevat, se on kuin pallo jalassa)
        - eläkeläisille riittää yksi 10 € nettitikku, meilläkin on sellainen yhteinen omilla vanhuksillamme ja muutamalla muulla lähi-ystävällä.
        - sitten on sellaisia jotka saavat työpaikalta ilmaiseksi, nettiyhteyden.
        Meidän 230 asunnon, 6 kerrostalon yhtiössä kieltäytyi noin 50 asuntoa,
        ainakin he ovat saaneet paremman hinnan asunnosta jossa ei ole rasitteita.


        me hankittiin mm. 2009 Multi-Sim Liikkuva nettitikku,, nopeus 100 kbits - 3,50 Mbits,
        riippuen enemmän koneesta ja siitä mitä on tekemässä,
        kuin itse tikusta, eli varsinaisesta yhteydestä.

        toimii siten kaikkialla, mökillä, autossa, eikä ole johtoon sidottu.
        hinta ollut nyt lähes 2 vuotta alta 10 e, jännittää kuinkahan jatkuu,
        jatkuuko kymppinä ja rajoittamattomana.


      • öoijåp o+ å9o
        ompa kallis kirjoitti:

        Me kieltäydyttiin taloyhtiön laajakaistasta,
        "silloin isännöitsijä sanoi että se on ikuinen päätös",
        jo pari kertaa on puhelinyhtiö tarjonnut, ilman liittymiskuluja.

        Mielestäni kiinteää taloyhtiön kaistaa ei kannata hankkia,
        jos sillä heti ei ole tarvetta.
        se useimmiten alentaa asunnon arvoa, kuin nostaa, koska se on aivan turha kustannus ja se turha 30 e kk kymmeniä vuosia on paljon rahaa, vaikka se olisikin.
        (ja aina se hinta nousee, vaikka yleisesti yhteydet halpenevat, se on kuin pallo jalassa)
        - eläkeläisille riittää yksi 10 € nettitikku, meilläkin on sellainen yhteinen omilla vanhuksillamme ja muutamalla muulla lähi-ystävällä.
        - sitten on sellaisia jotka saavat työpaikalta ilmaiseksi, nettiyhteyden.
        Meidän 230 asunnon, 6 kerrostalon yhtiössä kieltäytyi noin 50 asuntoa,
        ainakin he ovat saaneet paremman hinnan asunnosta jossa ei ole rasitteita.


        me hankittiin mm. 2009 Multi-Sim Liikkuva nettitikku,, nopeus 100 kbits - 3,50 Mbits,
        riippuen enemmän koneesta ja siitä mitä on tekemässä,
        kuin itse tikusta, eli varsinaisesta yhteydestä.

        toimii siten kaikkialla, mökillä, autossa, eikä ole johtoon sidottu.
        hinta ollut nyt lähes 2 vuotta alta 10 e, jännittää kuinkahan jatkuu,
        jatkuuko kymppinä ja rajoittamattomana.

        Typerästi toimittu.

        Nettiliittymä on edullisin vaihtoehto aina.

        Ja alka tosiaan olemaan samanlainen varuste kuin sähkövalo tai juokseva vesi.

        Me tosiian uusimme taloyhtiö liittymän Homepna:sta welhon liitttymään. Jokaiselle perustason lähtökaistana 10 Mb/1Mb, alle kuusieuro kuukausi. Sisältää kaapelitv- maksunkin. Jos joku haluaa enemmän kaistaa, sen kun tilaa itselleen, mutta makssakin sitten itse lisähintaa.

        Itsellä mokkula mökkiliittymänä ja varalla, just joku kympin, todella hidas liittymä. Kyllä sillä sähköpostit lukee, mutta eipä paljoa muuta tee. Just joo 386kb. elikkäs helevetin paljon kalliimpi(vaikka nyt summat onkin pieniä) kuin taloyhtiön 30 x nopeampi liittymä.

        Mutta noinhan se tahtoo mennä, kun asioista päättävät ne, jotka eivät tajua koko asiaa. Ymmärrän, että isännöitsijää vitutti.


      • uoh npou h j
        Mörri möykky kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Tässä on kyseessä kaupungin vuokratalo ja isännötsijä on hankkimassa yhteisen laajakaistan (taloverkko perusyhteys 10-20M ) koko kiinteistöön. Meiltä asukkailta kysytään kirjallisesti asiaa ja sen jälkeen pidetään asukaskokous. Laajakaistan käyttäjiä on todella monta asukasta, niinkuin sanoitkin, että se ei riitä kunnolliseen nopeuteen ja tämä on todennäköisesti suurin ongelma.

        Väärin.

        Ei nykyään ole tuota ongelmaa. Kaikki liittymät ovat asuntokohtaisilla nopeuksilla. Ja kuten sanmottu, toi lkv, ei tajua asiasta yhtään mitään. Se puhui omasta, henkilökohtaisesta liittymästään. Siis adsl;stä

        Meillä samalainen liittymä tosiaan maksaa 6 euroa kuukausi, kaapelitelkkarin kanssa.

        Typerää, jos ette liity.melkein jokaisella kuitenkin jokin nettiliittymä jo nyt.


      • iuyh nliu pho iuhp o

        Et ymmästänyt kysymystä ollenkaan, miksi vastasit?

        Kyse ei olulut Homepna:sta, joka oli ns. kimppa liittymä. Otettiin yhdessä kaistaa, jota jaettiin keskenään. siin äoli joillain ongelmia, kun ei raskittu makssa tarpeeksi leveästä kaistasta.

        Taloyhtiöliittymä tulee kaikkin asuntoihin. Eli kustannukset jaetaan asuntojen kesken. Kaikille tulee perustason verran kaistaa, siis oma kaistaa jokaiselle. Ja jos haluaa lisää, voi itse ostaa sitä itselleen.

        Sä sönkötit omasta henkilökohtaisesta ADS- liittymästäsi.

        Niinpä 10Mb/1Mb ? kaapeli tv, alle kuusi euroa kuukausi. Lisäeuroilla lisää nopeutta

        Ja tuo Elisan kaapeli, voe tsiisus:DDDDDDSD

        Noinhan siinä tahtoo käydä, kun on "asiantuntijat" asialla :DDD.


    • fundamentalist

      Meidän taloyhtiössämme oli aikoinaan tuollainen taloyhtiön yhteinen laajakaista.
      Toimi hyvin, kunnes taloyhtöön muutti pari nuorta nörttiä jotka alkoivat
      himoimuttaa vuorokauden ympäri netistä/nettiin filmejä ja ties mitä.
      Ilo loppui siihen ja netti kävi muille toivottomaksi hitaaksi käyttää.
      Taloyhtiö irtisanoi yhteiskaistan ja kaikki saivat sitten hankkia kykyjensä
      mukaan ihan omat laajakaistansa.
      Joten jos minulta kystytään niin en suosittele tuollaista taloyhtiöön tulevaa
      laajakaistaa joka sitten jaetaan kaikkien kesken.
      Aina nimittäin löytyy joku tai joitain jotka pilaavat yhteisen hyvän.

      • sr fgsrg r

        Hullusti toimittu.

        Teillä ollut vanhanaikainen Homepna. Noin periaatteessa yksi liittymä jaetaan kaikkien kesken. Siinä tulee ongelmia, sen takia, että kaistaa ei raskita ostaa tarpeeksi. Teidän olisi pitänyt ostaa lisää kaistaa. Tai hankkia uusi, tavallinen taloyhtiöliittyä, jossa kaikilla oma kaistansa.

        Kaikista typerin ja kallein päätös oli tuo, että jokainen hoitakoon liittymänsä itse.

        Paluuta jonnekin viidentoista vuoden takaiseen tekniikkaan, lisäksi varustetaso laski. Käytännössä sam kuin katkaisisi juoksevan veden ja kaikki kantaisivat kaivosta itse vetensä.

        Meillä oli kauan Homepna, alussa oli liian vähän kaistaa, sitä lisättiin tarpeen mukaan. Nyt vaihdettiin welhon liittymään, perusnopeuden lisäksi, voi halutessaan ostaa itselleen lisää kaistaa, jos tarvitsee.


      • fundamentalist
        sr fgsrg r kirjoitti:

        Hullusti toimittu.

        Teillä ollut vanhanaikainen Homepna. Noin periaatteessa yksi liittymä jaetaan kaikkien kesken. Siinä tulee ongelmia, sen takia, että kaistaa ei raskita ostaa tarpeeksi. Teidän olisi pitänyt ostaa lisää kaistaa. Tai hankkia uusi, tavallinen taloyhtiöliittyä, jossa kaikilla oma kaistansa.

        Kaikista typerin ja kallein päätös oli tuo, että jokainen hoitakoon liittymänsä itse.

        Paluuta jonnekin viidentoista vuoden takaiseen tekniikkaan, lisäksi varustetaso laski. Käytännössä sam kuin katkaisisi juoksevan veden ja kaikki kantaisivat kaivosta itse vetensä.

        Meillä oli kauan Homepna, alussa oli liian vähän kaistaa, sitä lisättiin tarpeen mukaan. Nyt vaihdettiin welhon liittymään, perusnopeuden lisäksi, voi halutessaan ostaa itselleen lisää kaistaa, jos tarvitsee.

        "Teillä ollut vanhanaikainen Homepna."
        -Ei ollut. Ihan jaettu ADSL-kaista. HomePnakin oli joskus kauan, kauan
        sitten mutta siitä oli luovuttu jo vuosia ennen.

        "Teidän olisi pitänyt ostaa lisää kaistaa."
        -Juu, totta kai tarpeeksi maksamalla aina selviää kaikesta.

        "Kaikista typerin ja kallein päätös oli tuo, että jokainen hoitakoon liittymänsä itse. Paluuta jonnekin viidentoista vuoden takaiseen tekniikkaan, lisäksi
        varustetaso laski."
        -Väitteeltäsi vie kaiken pohjan pois se, että itse ja myös jututtamani muut
        talon asukkaat ovat kaikki poikkeuksetta erittäin tyytyväisiä nykyiseen
        ratkaisuun jossa jokainen hankkii itse liittymänsä. Sekä hinnan että
        toiminnan puolesta.

        Veikkaan että meillä osasyynä kähinään oli pieni ja kokematon kimppanetin
        toimittaja joka ei oikein osannut hommaa.Mutta se on jo eri tarina.


      • piubh 97y
        fundamentalist kirjoitti:

        "Teillä ollut vanhanaikainen Homepna."
        -Ei ollut. Ihan jaettu ADSL-kaista. HomePnakin oli joskus kauan, kauan
        sitten mutta siitä oli luovuttu jo vuosia ennen.

        "Teidän olisi pitänyt ostaa lisää kaistaa."
        -Juu, totta kai tarpeeksi maksamalla aina selviää kaikesta.

        "Kaikista typerin ja kallein päätös oli tuo, että jokainen hoitakoon liittymänsä itse. Paluuta jonnekin viidentoista vuoden takaiseen tekniikkaan, lisäksi
        varustetaso laski."
        -Väitteeltäsi vie kaiken pohjan pois se, että itse ja myös jututtamani muut
        talon asukkaat ovat kaikki poikkeuksetta erittäin tyytyväisiä nykyiseen
        ratkaisuun jossa jokainen hankkii itse liittymänsä. Sekä hinnan että
        toiminnan puolesta.

        Veikkaan että meillä osasyynä kähinään oli pieni ja kokematon kimppanetin
        toimittaja joka ei oikein osannut hommaa.Mutta se on jo eri tarina.

        Idiootti.

        Et edes tajua mistä kirjoitat.

        ADSL.... ei kukaan voi olla niin typerä, Sehän on ihan eri asia, kuin taloyhtymä liittymä. Sekoilet ihan eri asioissa, et edes tajua mistä kyse. Mutta niinhän se tahtoo olla, kunj on ammattilaist esialla.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL

        Ja tyytyväisyys on sun mielestä sitä, että maksaa helevetisti turhaa rahaa jollekin operaaattorille jokainen, kun se voitaisiin hoitaa muutamalla eurolla vastikkeessa.

        Ja kimppanetti on sama asia kuin Homepnna, se EI OLE TALOYHTIÖ LIITTYMÄ. Taloyhtiö liittymä on, että kaikilla on netti. Hitto, voishan siitä vedestäkin tehdä liittymän, että jotkut ottaa juokseva veden, muut kantaa kaivolta.

        Koita nyt tajuta. Nettiliitymä on kuin juokseva vasi. Ja se tarkoittaa taloyhtiö- liittymää.

        Kimppanetti on aivan eri asia. Se ol/oli jonkun taloyhtiöläisten jengin kimppakivaa.


      • piubh 97y kirjoitti:

        Idiootti.

        Et edes tajua mistä kirjoitat.

        ADSL.... ei kukaan voi olla niin typerä, Sehän on ihan eri asia, kuin taloyhtymä liittymä. Sekoilet ihan eri asioissa, et edes tajua mistä kyse. Mutta niinhän se tahtoo olla, kunj on ammattilaist esialla.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL

        Ja tyytyväisyys on sun mielestä sitä, että maksaa helevetisti turhaa rahaa jollekin operaaattorille jokainen, kun se voitaisiin hoitaa muutamalla eurolla vastikkeessa.

        Ja kimppanetti on sama asia kuin Homepnna, se EI OLE TALOYHTIÖ LIITTYMÄ. Taloyhtiö liittymä on, että kaikilla on netti. Hitto, voishan siitä vedestäkin tehdä liittymän, että jotkut ottaa juokseva veden, muut kantaa kaivolta.

        Koita nyt tajuta. Nettiliitymä on kuin juokseva vasi. Ja se tarkoittaa taloyhtiö- liittymää.

        Kimppanetti on aivan eri asia. Se ol/oli jonkun taloyhtiöläisten jengin kimppakivaa.

        Olet sekä oikeassa, että väärässä.

        Jos yhtiössä on huippunopea tietoliikenneverkko joka on liitettynä määrätyn operaattorin valokuitukaapeliin, niin sen sisällyttäminen jokaiseen huoneistoon on paitsi järkevää, myös edullista.

        Mutta kun se ei nyt ole todellisuutta kovinkaan monella asuinalueella, ja vielä harvemmassa taloyhtiössä, niin suurimmassa osassa tapauksista taloyhtiön hankkima kimppanettiliittymä ei ole tarkoituksenmukainen.

        Lisäksi tuollaisen toteuttaminen jossain kunnallisessa/julkisessa vuokra-asuntoyhtiössä on täysin älytöntä, asukkaat voivat hyvin käyttää nettiä kirjastossa elleivät hanki omalla rahalla nettiliittymää.

        Ja omalla kohdalla hinta olisi ollut täsmälleen sama, ainoa ero on että modeemi on kytkettynä tv-pistokkeeseen datapistokkeen sijaan.


      • 1+5
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Olet sekä oikeassa, että väärässä.

        Jos yhtiössä on huippunopea tietoliikenneverkko joka on liitettynä määrätyn operaattorin valokuitukaapeliin, niin sen sisällyttäminen jokaiseen huoneistoon on paitsi järkevää, myös edullista.

        Mutta kun se ei nyt ole todellisuutta kovinkaan monella asuinalueella, ja vielä harvemmassa taloyhtiössä, niin suurimmassa osassa tapauksista taloyhtiön hankkima kimppanettiliittymä ei ole tarkoituksenmukainen.

        Lisäksi tuollaisen toteuttaminen jossain kunnallisessa/julkisessa vuokra-asuntoyhtiössä on täysin älytöntä, asukkaat voivat hyvin käyttää nettiä kirjastossa elleivät hanki omalla rahalla nettiliittymää.

        Ja omalla kohdalla hinta olisi ollut täsmälleen sama, ainoa ero on että modeemi on kytkettynä tv-pistokkeeseen datapistokkeen sijaan.

        Omassa taloyhtiössä on Saunalahden huoneistokaista. Sopimus tehdään siis Sauniksen kanssa. Voi purkaa milloin tahansa. Saunikselle ei makseta mitään vaan n. 6 euroa on leivottu yhtiövastikkeeseen, sama kaikille. Nopeus tällä hetkellä 10M (lisämaksusta 250 M).

        Eri helppoa kuin mokkuloiden kanssa säätäminen.


    • iu u pouip oiu

      Höpöhöpö

      Kerrostalot sijaitsevat kaupungeissa. Kaikkialla asennetaan järjestelmällisesti aina valokaapelit, kun jotain kaapelin asentamista tehdään. Ja se on kaupungin hommaa se. Itse rakennuksiin ei ole tarvetta tehdä kaapelointitöitä ollenkaan. Data liikkuu joko puhelinjohtoja tai telkkari/radiojohtoja pitkin. Äärimmäisen harvoin asennetaan valokaapeleita rakennuksiin, käytännössä vain uusiin. Koska asialla ei ole mitään merkitystä käytännössä. Netissä niin paljon solmukohtia, että ei se datan liikkuminen ikinä jää johdosta kiinni.

      Itseasiassa vuokrataloyjtiöt ovat edellä nettiasioissa. Osakeyhtiöt panevat hanttiin, koska joutuvat itse maksamaan, siis selkeästi rahassa. Vuokrayhtiöissä netti alkaa olemaan yleisempi, kuin omistusyhtiöissä. Se kun vuokrananatajalle etu, kun on asianmukaiset palvelut, sitäpaitsi, nettikustannus on niin pieni, että ei muutama euro vuokraamista haittaa yhtään.

      Ja kuten sanottua, et tajua asiasta yhtään mitään. Taloyhtiöliittymä koskee koko taloa,sama kaikilla, mutta ei kimppakivana, jokaisella oma kaistansa.

      Ja kuten sanottua, meillä 10/1 Mb ja kaapelitelkkati maksaa alle kuusi euroa kuukaudessa. Sä maksat monta kymppiä pelkästä nettiliittymästä.Koska se on sun yksityinen liittymä.

      Ja edeleen, kuka vitun idiootti on mennyt vetelemään taloon tarpeettomia johtoja? Miten niin muka ei saa käyttää kuin elisan liittymiä? Päissäänkö siellä asioita hoidetaan?

      • Ryöstämistä

        Nettikustannus pieni ei minusta laskin 30 e kk kyllä tuollainen on iso kustannus pakko laittaa vuokraan.


      • En ole suoraan sanottuna selvittänyt syytä tuohon kimppakytkökseen, ehkä se on liitetty Elisan valokaapeliin, tai jotain vastaavaa..

        No, kuten sanottu, minulla on 40/2 Mb, ja kaapeli-tv liittymä muutenkin, joten olen erittäin tyytyväinen.

        Milloin olet viimeksi muuten mitannut tuon nettiliittymäsi nopeuden? 10/1 Mb liittymä antaa keskimäärin 8/0,9 Mb, joten minulla toteutuva latausnopeus vastaa kutakuinkin siitä maksamaani viisinkertaista hintaa..

        Tietysti vuokrayhtiöissä kannattaa sisällyttää laajakaista vuokraan, koska silloin asukas saa rahat siihen sossusta, muuten joutuu maksamaan sen itse. Meillä työssäkäyvillä on suurimpana prioriteettina luotettavuus ja valinnanvapaus.


      • j äl äljm -öälm -ölm
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        En ole suoraan sanottuna selvittänyt syytä tuohon kimppakytkökseen, ehkä se on liitetty Elisan valokaapeliin, tai jotain vastaavaa..

        No, kuten sanottu, minulla on 40/2 Mb, ja kaapeli-tv liittymä muutenkin, joten olen erittäin tyytyväinen.

        Milloin olet viimeksi muuten mitannut tuon nettiliittymäsi nopeuden? 10/1 Mb liittymä antaa keskimäärin 8/0,9 Mb, joten minulla toteutuva latausnopeus vastaa kutakuinkin siitä maksamaani viisinkertaista hintaa..

        Tietysti vuokrayhtiöissä kannattaa sisällyttää laajakaista vuokraan, koska silloin asukas saa rahat siihen sossusta, muuten joutuu maksamaan sen itse. Meillä työssäkäyvillä on suurimpana prioriteettina luotettavuus ja valinnanvapaus.

        Kuten sanoit, sinulla onkin parissa viestissä nimellisnopeus sitten kaksinkertaistunut :DD

        Mittailtu on, useinkin. Koska mökillä nyt, eipä voi mitata tsadin yhteyttä just nyt, eikä ole ollut tarvettakaan. Kaikki mahdollinen pyörii nykimättä. Itseasiassa mittasin just mokkulan nopeuden, 364 kbit.. Riittää juutuubi striimaukseen, enemmälle harvemmalla edes käyttöä.

        Hinta ja hinta. Meillä siis kuukausimaksi netistä JA kaapelitelevisosta alle kuusi euroa. Niinno, Halvin ADSL- liittymä näytti olevan 26, 90 ekeä kuussa.

        Ero 20 ekeä. Noh, tekee vuodessa 240 ekeä. Neljässä vuodessa liki 1000 ekeä, SÄÄSTÖÄ.

        Vaan jos joku haluaa maksaa ilmasta, omapahan on asiansa. Ainahan se on tiedetty, että kaupitellaan nimellisiä maksiminopeuksia. Tosiasia sekin, se ja sama paljonko nopeutta on teoriassa, netti täynnä solmuja, jotka romahduttavat nopeudet. Ihan hyvä esimerkki on tämä suoli 24. se ja sama, millä nopeudella on netissä, suolen serverit takuuvarmasti solmussa, jos ei peräti kaatuneet.

        Ja mulla, työssäkäyvänä ihmisenä on tärkeintä, että joutaviin asioihin ei tarvitse kiinnittää huomiota, en mittaile vedenpaineita, enkä sähkövirranvaihteluita, en välitä mittailla nettiliittymän nopeuksiakaan. Sitäpaitsi, asunto ilman nettiyjteyttä on tosiaan nykyaikana, kuin asunto kantovedellä ja laskisangolla.

        Vaan tuollaistahan se monissa yhtiöissä on, kuten teillä. Typerykset junailevat päissään asioita, lopputulos on sitten mitä on.


    • Saunalahden taloliittymä on ollut ajoittain pätkivä, välillä ollut useamman päivän katkoja. Ja yllätys yllätys, kun taloyhtiö on asiakkaana, ei sinulla olekkaan enää kuluttajan oikeuksia, koska taloyhtiö katsotaan yritysasiakkaaksi. Turha ruinata korvauksia tai valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Korvaus on sitten vain taloyhtiön ja operaattorin välinen sopimusasia ja tässä operaattori voi kyykyttää taloyhtiötä miten haluaa, kun tuon takia oikeuteen kannata mennä. Sopimuksen voi purkaa ja vaihtaa operaattoria, käytännössä ainoa vaihtoehto.

    • MonkeyBusine55

      Suosittelen tutustumaan Suomen edullisimpaan(?) laajakaistaratkaisuun taloyhtiöille: www.lanworld.fi

      Omakaistaiset liittymänopeudet (ei kimppaliittymä-hidastelua). Hinnat jopa alle euron per huoneisto per kuukausi. Meidän taloyhtiö päivitti vanhan HPNA-ratkaisun tähän ja saatiin nopeampi liittymä halvemmalla hinnalla.

      Kuka viitsii maksaa 20-30e/kk/liittymä jos saman saa 1-2e/kk ?

      • .

        Olet sitten firman myyjä.

        Itse irtisanouduin tästä.

        Taloyhtiössä on vain yksiöitä kaksioita ja neliöitä. Kaista maksoi kaikille saman, mutta yksiö ja kaksio ei vilkkaimmalla ajalla saa edes yhteyttä...
        Aikani soittelin ei mitään muutosta kuin sen saman vuorokauden ajaksi...
        Eli tulet maksamaan muiden yhteyden.


    • el zoro

      Meillä laajakaistan maksun peruste on asuntokohtainen ei neliöiden mukaan.Myös ne asunnot maksaa jotka eivät käytä nettiä lainkaan.

    • ITS...

      Ne jotka lukevat vain sähköpostin tai käyvät pankissa hankkivat mokkulan. Ne jotka käyttävät nettiä kotitoimistossa tai työssään saavat yhteydet omalta firmaltaan tai eivät ota sitä riskiä että netti ei toimi.

      Kun isännöitsijäntoimisto laskuttaa, ottaa vastaan vikailmoitukset, tilaa huollon ja kytkennät huoneistoihin asukkaiden vaihtuessa niin joku senkin maksaa. Ja maksajana on kaikki osakkaat oli nettiä tai ei.

      Moneen asiaan sopii hyvin se periaate että kiinteistö tarjoaa verkon ja asukas tilaa tarvitsemansa palvelut, oli kysymyksessä tv-kanavat tai nettiyhteys.

      • ibpipipi pih

        Höpötystä taas.

        Nettiyhteys on pakollinen varuste asunnossa. Kuka ostaa kerrostalohueneiston ilman vessaa tai kraanavettä? Nettiyteys on asunnossa varuste.

        Ja netti kuuluu olla jokaisessa asunnossa. Samaten tv/radio liittymät. Tai puhelinpistoke seinässä.

        Et tajua perusajatusta ollenkaan.

        Ja todellakin, meillä maksaa nykyään netti muutaman euron kuussa, se on vastikkeessa, koska se on osa yhtiön juoksevia kuluja. Samalla lailla kuin lasten leikkipaikkojen valojen sähkökulutkin Vaikka kaikilla ei olekkaan lapsia. Ja samalla tavalla lasten hiekkalaatikoiden kunnostuksen maksaa lapsettomat osakkaat kuin lapselliset.

        Koko taloyhtiön etu on, että kaikki asiat on hyvin hoidettu. Vaikka niistä ei saisikaan suoraa henkilökohtaista etua, asiat vaikuttavat koko yhtiön arvostukseen ja siis osakkeiden hintoihin. Ja jos joku jääräpäisesti haluaa olla sitten ilman ovikelloa, ottakoon sulakkeen pois. Mutta ei se vastike siitä alene, osakkeen arvo kyllä. Kuka ostaa ovikellottoman asunnon?


    • ITS...

      Taloyhtiö vastaa kaapeloinneista, ei yhteyksistä.

      Jokainen haluaa omanlaisensa palvelun, oli sitten kysymys netistä, telkkarista tai vaikka tapetin väristä. Ei tähän maailmaan enä sovi peruspalvelua jokaiselle, vaan jokaisella pitää olla mahdollisuus itse päättää mitä haluaa.

      Kiinteistö pitää kunnossa verkon ja asukkaat tilaavat mitä haluavat.

      • ihby ol ihyoli olj

        Väärin.

        Isännöitsijä hoitaa käytännön nettiasiat, asukkaitten puolesta. Käytännössä vastikkeen, muita asioita ei ole ollut enää.

        Meillä kaikissa asunnoissa taloyhtiönetti. Perusnopeus 10/1 megaa. Kolmikymmenkertainen nopeus hitainpaan mokkulaan ja viisinkertainen nopeinpaan ADSL-yhteyteen verrattuna. Operaattori takaa 8- 10 megan nopeuden. Näin on ollut. Äsken mittasin, 9,5 megaa todellinen.

        Hinta tosiaan jotain kuus euroa kuussa, sisältäen kaapeliliittymän. Ikinä ei mitään häiriöitä ole kenelläkään ollut, tämä nyt käytössä noin vuoden. Ja tämä nimenomaan on niin, että asukas tilaa mitä haluaa. Saan tuplatuksi nopeuden muutamilla euroilla. Joka tarvitsee enemmän, maksaa itse enemmän. Mutta perusmaksu se juoksee vedestäkin, jos päälukukohtainen maksu, vaikka ikinä ei asunnossa kävisikään. Ihan sama asia, pakollinen varuste.

        Jotkut aivokäävät ois vä
        kisellä halunneet maksaa vain viidesosaan riittävärstä "OMASTA" LIITTYMÄSTÄÄN NELJÄKYMPPIÄ KUUSSA. EIVÄT HALUA ENÄÄ.

        Jos haluat osakeasunnon ilman telkkaripistoketta tai puhelinpistoketta tai viemäriä, voi olla melko hankala löytää nykyään. Perusvarusteet on perusvarusteita. Niistä ei saa enää mitään plussaa, mutta niitten puuttumisesta tulee todella suuret miinukset.

        Netitön talo on kuin katoton talo, ei sellaiseen kukaan halua ikinä muuttaa.


    • mies.

      Teillä mahtaa olla huono päivä täällä.

      Meidän taloyhtiöömme tuli valokapeliyhteys, max. 1 Gbps per asunto, ja hinta 7 €/kk. Nopeus on nykyisin 30 Mbit/3.2 Mbit, runkoverkko menee varmasti usealla sadalla megalla, joten asuntokohtainen nopeus on ja pysyy korkeana. Jaettunakin, tämä yhteys pesee nopeimman ADSL:n 24/2 Mbit kevyesti, ja paljon edullisemmin (7 €/kk).

      Netspeed verkkotestiohjelman mukaan kyseessä on Grade A link, eli parempaa saa hakea. Olen tyytyväinen tästä taloyhtiön hankkimasta yhteisestä laajakaistasta.

      • uh ph iupu ihp iuo

        Jeps.

        Met oltu vähän eturintamassa. Ajat sitten tehtiin lämpökaapeliremontit, samalla laitettiin( kun kerran kaivinkone) kuparit tietoliikenneyhteyksiä varten. Meillä liikkuu siis kuparissa, gigan nopeuksiin ei näillä kaapeleilla ja laitteistoilla päästä.

        Kaupunki veti valokaapelit viereen. Muutamien vuosien kuluttua pitää sitten tehdä itelle kaapelinvetoja. Mutta se saa odottaa nyt. Nykyiset nopeudet erinomaiset ja riittävät useiksi vuosiksi. Sittten kaivinkone ja sitten vasta varsinaisesti vedetaan vartavasten nettikaapeliyhteydet. Kupari toimii ihan riittävästi vielä kauan. Kandee hokata, me oltiin liikkeellä kuitenkin pitkäjänteisesti. Meillä HomePna oli jo ajat sitten, sitten taloyhtiöliittymä, tulevaisuudessa valokaapeliin.

        Plaanit on olemassa, koska ei kiirettä, ei mitään pakottavaa tarvetta aikoihin. Takapajuisille taloyhtiöille tulee kalliiksi tehdä kaikki kalleimman päälle kerralla. Me saatu varsin edullisesti kaapeloinnit ja pakolliset laitteistot. Pian parikymmentä rivitalon pätkää, aika paljon olisi ollut kaapelointia, jos ei olisi osattu ajatella eteenpäin. Kerrostalo helpompi, mutta niissäkin kannattaa ajatella kaapelointiasioita muitten remonttien yhteyteen.

        Meillä ollut sekin hyvä puoli, isännöitsijä on ajan tasalla ja tajuaa asian. Hallituksessa oli parit vanhat jäärät, jpotka ei erottaneet pesukonetta tietokoneesta. Vähän ihmetyttää, ne ei kai edes ymmärrä pesukoneen käyttötarkoitusta.... Mutta yhtiökokous, isännöitsijän kompaamana säästänyt valtavasti osakkaiden rahoja ja onnistuneet nostamaan yhtiön arvoa, varsin edullisesti.


    • turpa umpeen

      Pa*skat äijät puhukaa asiasta tai pitäkää suunne kiinni.

      • Heleppo-hejkki

        Joo, se on tämän palstan vika. Kaikenmaailman jahnukaiset kohisee täällä mutu-pohjalta, mutta pätevää tietoa on vaikea saada.


    • onko tietoa

      Onks tietoo?
      Päättääkö valokaista-liittymisestä taloyhtiön hallitus vaiko yhtiökokous? Jos hallitus on tilannut liittymän ilman yhtiökokouksen päätöstä, kuka maksaa? Vaikuttaa vastikkeeseen.

      • ....................

        Kaikki vastikkeeseen vaikuttavat asiat on yhtiökokouksen hyväksyttävä. Hallitus ei voi omin päin tehdä päätöksiä asioista, jotka vaikuttavat vastikkeeseen. Ainoastaan sellaisia hankintoja voi hallitus ilman yhtiökokouksen päätöstä tehdä, jotka rahoitetaan kokonaisuudessaan yhtiön kertyneellä rahoitusomaisuudella. Lainavaltuudet pitää aina hakea yhtiökokoukselta.


    • Varma tieto

      Maksu on huoneistokohtainen, asunnon koko ei saa vaikuttaa ko. hankinnan hintaan.

    • Henna

      Hei,

      miten saan taloyhtiön laajakaistan käyttööni? Meillä siis kuulemma on laajakaista sopimus dna:n kanssa mutta minulta puuttuu tarvittavat vehkeet :) Eli mistä saan kaapelin? Ja tarvitsenko modeemia? Mistä sellaisen saa? Dna:ltako?

      Kyselen varmsti mielstänne hölmöjä, mutta minulla ei koskaan ole ollut laajakaistaa enkä oikeasti ymmärrä näitä asioita :/

      • asukas 15

        Tuleeko huoneistoon RJ-45 liittimellä varustettu kaapeli? Usein tämän näkee eteisen sähkökaapista. Tässä kaapista lyhyellä kaapelilla liitetään esim. olohuoneeseen menevä kaapeli. Olohuoneen RJ-45 pistokkeeseen liitetään vaikka 3 metrin kaapeli, joka laitetaan tietsikkaan.

        Ota selvää teetkö nettisopimuksen dna:n kanssa vai tuleeko yhteys ilman muuta huoneistoosi. Soitto isännöitsijälle tai hallituksen jäsenelle.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Parikaapeli


    • sonerav!tuttaa

      Taloyhtiön yhteien netti on ihan perseestä! Sillon kun toimii niin langattomasti samassa huoneessa tai piuhalla. HUOM! Siis ei toimi mulla toisesta huoneesta kämpäm toiseen päähän(välissä vain eteinen). Pätkii aika useesti ja läpärillä ei jonkun takia voi edes yhdistää(ei varmaan johdu netistä).
      Toisenlaista modeemia tänne ei saa, ei toimi. Oon kahta erillaista, yleistä modeemia koittanut eikä toimi....

      • Tarkista modeemisi..

        Taloyhtiössämme on Soneran valokuitu talojakamoon ja perusnopeus asuntoihin on puhelinkaapeloinnin kautta VDSL2 -modeemilla 10/10M. Pienellä lisämaksulla nostin nopeuden 100/10M.

        Minulla on langattomassa verkossa muutama kännykkä, läppäri, tabletti, tv ja Blu Ray -soitin eri puolilla asuntoa eikä pätkimisiä ole havaittu. Kerrostalossa on ongelmana se, että WLAN-tukiasemat saattavat ottaa saman kanavan ja siten ne häiritsevät toisiaan. WLAN taajuuksien käytön voi tarkistaa esim. kännykkään ja tablettiin ladattavalla sovellutuksella, joka näyttää tukiasemien kanavat. Oman tukiasemani taajuudella on kerrosta alempana oleva tukiasema, mutta se ei häiritse suhteellisen pienellä tasollaan laitteitani.

        Jos kyseessä on Soneran Zyxel P-870HN-51b VDSL2-modeemi, niin olethan päivittänyt sen softan? http://870update.zyxel.fi/ kautta se onnistuu. Tarkista modeemistasi, että softaversio on 1.00(AANH.0) ja se onnistuu selaimella loggautumalla 192.168.1.1. (admin/1234). Näet linjayhteyden toiminnan ja voit tarvittaessa säätää myös WLAN-kaistaleveyttä kapeammaksi, jne.

        Sammuta virta modeemista ja anna sen käynnistyä rauhassa. Jos linjassa on ongelmaa, niin sekin päivittää tietonsa.


    • Valokuitu olis paras

      Mikäli valokuidun saa yhtiöön, nin kannattaa ottaa, se on varmatoimisin, eikä tarvitse epävarmoja modeemeja väliin.

    • EiIlmaistaLounasta

      Meillä on ollut puoli vuotta "DNA:n ilmainen 10M taloyhtiölaajaista valokuidulla.". Toimi alkuun ok. Viimeiset 2 kk toiminut hyvin satunnaisesti, modemia saa käynnistellä päivittäin ja joskus lähtee toimimaan joskus ei. Speedtestillä tulee kyllä tasaisesti 10M, mutta välillä katkaisee yhteyden kokonaan. DNA mainostaa jatkuvasti siirtymistä 100M nettiin muutamalla eurolla, joka ei pätki. Kiitos taloyhtiölle tästä "ilmaisesta taloyhtiölaajakaistasta", ei toiminut meillä!

      • Anonyymi

        Minulla sama homma eli dna:n 10M talonetti toimii hyvin satunnaisesti. Muutin juuri tähän asuntoon, jossa ongelmat alkoivat. Edellisessä oli Telian 10M vastaava eikä koskaan mitään ongelmaa. 10M riitti kaikkeen normaaliin elokuvista musiikkiin.

        Kiinnitin huomiota siihen, että kun pätkimisestä jouduin olemaan useita kertoja yhteydessä aspluun, siellä oli aina hinku myydä nopeampaa kaistaa - ja puhelinliittymiä ja muita. Sanoin, että en todellakaa tule ostamaan mitään, jonka toiminnan varmuudesta ole mitään takuuta. Nyt talonetti kuuluu vuokraan, tyhmää olisi maksaa lisää ja arpoa, toimiiko vai ei. Lisäsin, että niin kauan kun ennen täysin moitteetta toiminut talokaista ei toimi, en tule ostamaan dna:lta yhtään mitään.

        Tämä tapahtui eilen ja kas kummaa: tänään nettiyhteydessä ei ole ollut mitään vikaa - ensimmäistä kertaa kuukauteen. Tuli mieleen, että hidastaako dna tahallaan linjaa, jotta saa lisämyyntiä tehdyksi. MOTilla voisi olla tutkittavaa....


    • Anonyymi

      "Mielestäni kiinteää taloyhtiön kaistaa ei kannata hankkia,
      jos sillä heti ei ole tarvetta.
      se useimmiten alentaa asunnon arvoa, kuin nostaa, koska se on aivan turha kustannus ja se turha 30 e kk kymmeniä vuosia on paljon rahaa, vaikka se olisikin."

      Huutista lukea tällaista tekstiä vuonna 2021 :D Jätettiin eräs kerrostaloasunto juuri ostamatta, kun 60-luvun taloon ei VIELÄKÄÄN oltu hankittu taloyhtiön nettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe