Minusta ärsyttävintä, mitä voin tietää, on se kun joku ihminen alkaa kertomaan, millainen joku toinen hänestä on. Ja tämä oli todella tyypillistä exälleni:
"Kun sä Kerttu oot niin hankala, sun pitäis relata."
"Sun kanssa on aina niin vaikeaa, sä oot vaikea ihminen."
"Sulla on sitoutumisongelmia."
"Sulle sopis se ja toi ja tuo."
"Sun pitää luottaa enemmän ihmisiin"
"Sä oot masennusaltis henkilö. Sun ei kannata ottaa liikaa vastuuta."
Narsistimieheni kuvitteli tuntevansa minut todella hyvin, vaikka hänellä ei ollut hajuakaan, kuka olin. Jossakin vaiheessa kai menin itsekin siihen mukaan, kuvittelin, että mitä tyyppi kertoi minulle, niin se oli joku totuus minusta. Aluksi se oli sellaista, että esitti olevansa niin ihana ja auttavainen. Oli kai olevinaan hyvää ihmistä, kun jaksoi näin hankalaa luonnetta. Mukamas tunsi, kuinka minunlaiseni herkkä ihminen tarvitsee tukea. Olin hänen mielestään hauras.
Yritti kai saada uskomaan luomaansa käsitystä minusta, etten missään nimessä kuvittelisi olevani hyvä, voimakas ja kykenevä ihminen..
Ihmisten analysointi
25
1962
Vastaukset
Jokukerttu: sitä kuuluisaa manipulointia. Hienosyistä, pikkuhiljaa, hitaasti ja varmasti etenevää. Että sinä ymmärrät, hyväksyt ja omaksut totuuden. Itsestäsi. Hänen luomasta mielikuvasta. Siksi millaiseksi hän sinut luo. Varmaan suhteen alussa olit jotain ihanaa ja kaunista?
Luulen että tuo manipulointi, mielen peukalointi ja provisiointi on narsistin kannalta eräänlainen eriintymisvaihe (vrt parisuhteen vaihteet). Koska silloin alkaa negaatiot lisääntyä. Hän on saanut virtaa sinusta hyveidesi ansiosta ja hän maksaa sinulle palkkansa nyt antamalla vastalahjaksi jotain
itsestään. Minusta tuo mielen peukalointi oli juuri yksi pahimpia asioita mitä hän teki minulle.
Puhun aikamääreessä vain vertauskuvallisesti. Toivon totisesti että olet jo irtaantunut. Tervetuloa matkalle JokuKerttu. Ja kiitos aloituksestasi.- M.B.
Kuulostaapa muuten tutulta jälleen, tuo tunteminen ja tietäminen. Sellaiseen kun sitten yrittää vielä sanoa jotakin niin pommi on valmis ja syy siinä, joka on niin tyhmä, että ei tajua totuutta itsestään.
Ja onko oikeutta sanoa samalla tavalla sille toiselle: Oot muuten tuollainen ja tällainen. Ei ole. Pommi on jälleen valmis ja syy on siinä kun sanoja on piiloaggressiivinen kusipää.
*joo*- A
Auttaa kummasti vuorovaikutustilanteiden sujumista kun
a) muistaa ja jaksaa lausemuotoja ja äänensävyäään säätelemällä aloittaa sanomisensa jotenkin niin että hei ootko koskaan tullut ajatelleeksi sellaista että voisiko toi juttu olla niin, että se oliskin niin että
b) muistaa ja jaksaa tajuta ettei toinen varmaan jaksanut muistaa ja tajuta että noin kannattaisi toimia kommunikaatiotilanteissa "Ja onko oikeutta sanoa samalla tavalla sille toiselle:"
No eipä tietenkään. Hän kun i h a n h y v ä ä h y v y y t t ä ä n kertoo totuuden eikä pelaa kieroa peliä kuten muut valehtelijat. Ja tietysti kun uhri on tyhmä, muuten tollo tai ihan vain skitso niin ei ymmärrä omaa parastaan. Ja jos asetat sanomaa kyseenalaiseksi; niin olet kieroileva epäilijä, vehkeilijä feministi tai sovinisti sukupuolestasi riippuen, tai ihan vain muu kiva pikku lempinimi mikä hänen mieltä nyt painaa. Tai mikä maistuu kivalle suussa. Ja ryökytys sataa niskaan todella kuin maapallon järistys. Uskomatonta.- M.B.
A kirjoitti:
Auttaa kummasti vuorovaikutustilanteiden sujumista kun
a) muistaa ja jaksaa lausemuotoja ja äänensävyäään säätelemällä aloittaa sanomisensa jotenkin niin että hei ootko koskaan tullut ajatelleeksi sellaista että voisiko toi juttu olla niin, että se oliskin niin että
b) muistaa ja jaksaa tajuta ettei toinen varmaan jaksanut muistaa ja tajuta että noin kannattaisi toimia kommunikaatiotilanteissa:) Pirun huono tuo muisti toisinaan. Tai aika usein. Ehkä kirjoitan lapulle ja harjoittelen peilin äärellä samalla ilmeitäni tarkkaillen. Ulkoa pitäisi opetella, spontaanisti sanomaan ja mahdollisimman heleällä ja ystävällisellä äänellä, joka mielummin kiekaisee loppua kohden. Siihen pitkä luomien verhoama katse ja hiusten heittäminen siveällä niskanheilahduksella toisen olan yli ja räpsäytys. Kysymyksen jälkeen hentoa kikatuksen tapaista ja hipaisu ikään kuin ohimennen.
Joo, tiedän. Mulla on k.o.m.m.u.n.i.k.a.a.t.i.o.h.a.n.k.a.l.u.u.k.s.i.a.
Vaikeuksia hallita manipulaatiopelin taktiikka alusta loppuun niin, että toinen kuvittelee itse tekevänsä sen kaiken työn, ja lopulta on kiitollinen siitä, kun on saanut pelata merkkinsä minun kasaan kaikkensa menettäen. En osaa.
Lupaan opetella :) - M.B.
elisakettu kirjoitti:
"Ja onko oikeutta sanoa samalla tavalla sille toiselle:"
No eipä tietenkään. Hän kun i h a n h y v ä ä h y v y y t t ä ä n kertoo totuuden eikä pelaa kieroa peliä kuten muut valehtelijat. Ja tietysti kun uhri on tyhmä, muuten tollo tai ihan vain skitso niin ei ymmärrä omaa parastaan. Ja jos asetat sanomaa kyseenalaiseksi; niin olet kieroileva epäilijä, vehkeilijä feministi tai sovinisti sukupuolestasi riippuen, tai ihan vain muu kiva pikku lempinimi mikä hänen mieltä nyt painaa. Tai mikä maistuu kivalle suussa. Ja ryökytys sataa niskaan todella kuin maapallon järistys. Uskomatonta.:DD
- JokuKerttu
Kiitos vastauksista! Tuli muuten mieleen, että osittain tuo hänen analysointinsa varmaan johtui myös siitä, että tulin paljastaneeksi henkilökohtaisia asioita hänelle tyhmyyksissäni. Kerroin, etten ollut kovin hyvä miesten kanssa koulukiusaamistaustani takia. Ja siitäkin tietysti sai hyvää materiaalia peliensä pelaamiseen.
Ja todellakin suhteen alussa olin parasta, mitä hänelle oli koskaan tapahtunut. Tunsin itseni ihan erityisen spesiaaliksi kun tämä hurmaava mies halusi juuri minut. Ja sekin oli tietysti osa koukuttamista.
Kaiken hän naamio muuten tuohon avun antamiseen. Kertoi aina, "Minähän haluan vain sinun parastasi" ja tosiasiahan on, että vain MINÄ tiedän, mikä on minulle parasta. Taitaa olla yksi parhaimmista manipulointikikoista..Muutenkin koko ajan oli huolehtimassa asioistani ihan liikaa aluksi. Ihan vain näyttääkseen, millaisen uskomattoman ihanan ihmisen olin löytänyt. No, loppua kohden sitten ei ollutkaan enää niin avulias..Eikä hurmaava.
Olemme eronneet siis.. - maalainen.
Hah.
- 10+17
Iltaa :)
Niin tuttua :D Anteeksi, että nauran, mutta tämä tulee niin syvältä sydämestä pitkästä aikaa :DD Ehkä omituinen kohta nauraa, mutta...Huh..
Huvittavimpana oli " Tämä ja tämä on vain sun parhaaksi "
ja nämä sanelut ja kertomukset mitä "tulet elämässäsi tekemään" jne..Ilmeisesti suunnitteli elämäni siitä hetkestä loppuun asti ?!?!
Usein jäin itsekin miettimään, että missä kohtaa tunsin niin kuin hän sanoi mun " tuntevan" juuri tietyissä kohtaa eri tilanteissa menneessä.. :/- juuri noin
Hyvä aloitus, ja hyviä esimerkkejä tullut.
Itsekin olen analysoinnin ja diagnosoinnin kohteeksi joutunut narsututtavan taholta. Ja sitten kun ilmaiset, että ei se nyt ihan noin ole, niin olet loukkaantunut, kiukuttelet, murjotat, olet outo jne. Ai niin, olet myös usein kateellinen. Turhauttaa!
Ei kai se auta, kuin yrittää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja muistaa, että narsu on oikeastaan ulkoistanut omat vikansa ja heikkoutensa sinuun. ;) - A
juuri noin kirjoitti:
Hyvä aloitus, ja hyviä esimerkkejä tullut.
Itsekin olen analysoinnin ja diagnosoinnin kohteeksi joutunut narsututtavan taholta. Ja sitten kun ilmaiset, että ei se nyt ihan noin ole, niin olet loukkaantunut, kiukuttelet, murjotat, olet outo jne. Ai niin, olet myös usein kateellinen. Turhauttaa!
Ei kai se auta, kuin yrittää antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja muistaa, että narsu on oikeastaan ulkoistanut omat vikansa ja heikkoutensa sinuun. ;)> Ja muistaa, että narsu on oikeastaan ulkoistanut omat vikansa ja heikkoutensa sinuun. ;)
Kaikkihan me tehdään virheitä. Paitsi narsistit ...
Olet reipas.
- d.i.c.e
Eksänikin päätti aina puolestani koska olen vihainen, koska mitäkin, vaikka tosiasiassa en olisi ollutkaan. Alussa oli kieltämättä huvittavaa, kun äijä luuli että sai minut surulliseksi, tai muuta mukavaa...Hymyilin, mutta eihän se riittänyt vakuuttamaan, kun hän oli saanut jotain päähänsä. :)
Hän näki minussa vain sen mitä halusi nähdä..."Huonoista puolistani" en olisi saanut puhua, sillä hän ei halunnut, että mulla sellaisia olisi ollutkaan. Minun olisi pitänyt aina olla yhtä hymyä, koska "hänelläkin on parempi olo, kun olen hyvällä tuulella", vaikka äijä olisi jättänyt minut edellisenä päivänä, ja ryöminyt takaisin oven taakse...
Loppujenlopuksi taisi totuus valjeta hänellekin...Olin kaukana tuosta haavekuvasta. Nykyään välttelee minua, kuin ruttoa, johtuen siitä, etten enää jaksanut leikkiä mukana ja teeskennellä uskovani hänen puheitaan...Harmi.
Hauskinta oli, kun eksä muutaman kuukauden seurustelun jälkeen totesi kusettaneensa ja puhuneensa paskaa heti viimeisen päälle, ja hänestä oli jotenkin suunnattoman huvittavaa, että olin vielä siinä...No eipä tuo ollut yllätys, hieman yllättävämpää oli, että hän myönsi sen. Leveä hymy naamallaan...Hymyilin vain takaisin. Mietin vain, että hymyile vain, vielä se totuus valkenee sinullekin joku kaunis päivä...Tässä olen yrittänyt vihjailla jatkuvasti, että tiedän missä mennään, mutta ethän sinä kuuntele, kun olen sulle vain jokin tyhmä, aivoton esine.
Monesti töksäytteli jotain tekojaan, joista oli aiemmin valehdellut, kuin voitonriemuisena siitä, että oli "onnistunut" minua kusettamaan. Viimeisenä kertana hänen kanssaan jutellessa tein selväksi, että tiesin koko homman ja mihin se johtaa jo sinä päivänä kun tavattiin...Haukkui sairaaksi kusettajaksi.
Niinpä niin...Sittenhän meitä oli kaksi. :)
Sillä erotuksella, että itse puhuin kyllä totta, mutta hän ei vain suostunut kuuntelemaan...Itseasiassa tein hänelle vain palveluksen. Ehkä ei ensikerralla anna megalomaniansa sokaista itseään...- A
Tämäpä oli aivan poikkeuksellisen hyvä kirjoitus.
Kiitos d.i.c.e. Lukekaa muutkin. :) - M.B.
"pidä tunkkis p*rkele!" No oho. Onko meilläkin sama exä? :DD
- d.i.c.e
M.B. kirjoitti:
"pidä tunkkis p*rkele!" No oho. Onko meilläkin sama exä? :DD
Ei voi kyllä mitenkään tietää. ;D
d.i.c.e kirjoitti:
Ei voi kyllä mitenkään tietää. ;D
Ai...löysin siis nro 2 ja 3 =)
http://www.youtube.com/watch?v=lS3b1EaTSwk- d.i.c.e
lynett kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=lS3b1EaTSwkMietinkin, että mistä se niitä loistavia sanontojaan repi...Vastaus löytyi. ;'D
- M.B.
lynett kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=lS3b1EaTSwk:DD voihan kenhkhä ja puhjennut rengas :))
- Totuus vapauttaa
Mielestäni sinulla on aika huono itsetunto jos otat moisista nokkiisi. Elämässä tulee palautetta kanssaihmisiltä ja siitä pitää pystyä suodattamaan oleellinen ja aiheellinen. Muu pitää pystyä toteamaan paskapuheeksi ja manipulointiyritykseksi.
On olemassa aiheellista palautetta ja usko pois, sinäkin voisit oppia itsestäsi ymmärtämällä miten muut sinut näkevät.
Itse arvostan ihmisiä jotka antavat kritiikin kasvotusten. Jos kritiikki on typerää ja aiheetonta on sen antaja siitä vastuussa ja hänen arvostuksensa saattaa laskea hieman silmissäni.- Kaikki ei ole totta!
Mutta eikö hän juuri todennut tuon paskapuheeksi ja manipulointiyritykseksi?
- Kaikki ei ole totta
Kaikille ihmisille paskapuheet ja manipulointiyritykset eivät ole niin jokapäiväistä kauraa kuin narsisteille itselleen.
- JokuKerttu
Olen eri mieltä. Minusta koskaan ihmisen persoonaan ei saisi käydä käsiksi ja kritisoida. Tekoja ja tekeleitä kylläkin. Mutta missään nimessä ei persoonaa, jos ei siihen anna lupaa. Kenellekään ei esimerkiksi saa sanoa, että olet vaikea ihminen. Se ei ole kritiikkiä. Minusta siinä on suuri ero sanooko ihmiselle, että hän on hankala kuin että olit esimerkiksi eilen riidellessämme hankala. Jälkimmäinen on hyväksyttävää, ensiksi mainittu ei. Ei oikea kriitikko sano taiteilijaa huonoksi ihmiseksi, vaan tämän aikaan saannosta.
Korostan: kritiikki ei saisi koskaan eikä missään tilanteessa mennä persoonallisuuden tasolle. Sen pitäisi olla tilannekohtaista. Ja jos se menee henkilökohtaisuuksiin, se on ivailua. 2000-luvun ajattelumalli, tosi-TV:t jne., ovat vaikuttaneet ihmisiin niin, etteivät he älyä, miten kohdella muita ihmisiä. JokuKerttu kirjoitti:
Olen eri mieltä. Minusta koskaan ihmisen persoonaan ei saisi käydä käsiksi ja kritisoida. Tekoja ja tekeleitä kylläkin. Mutta missään nimessä ei persoonaa, jos ei siihen anna lupaa. Kenellekään ei esimerkiksi saa sanoa, että olet vaikea ihminen. Se ei ole kritiikkiä. Minusta siinä on suuri ero sanooko ihmiselle, että hän on hankala kuin että olit esimerkiksi eilen riidellessämme hankala. Jälkimmäinen on hyväksyttävää, ensiksi mainittu ei. Ei oikea kriitikko sano taiteilijaa huonoksi ihmiseksi, vaan tämän aikaan saannosta.
Korostan: kritiikki ei saisi koskaan eikä missään tilanteessa mennä persoonallisuuden tasolle. Sen pitäisi olla tilannekohtaista. Ja jos se menee henkilökohtaisuuksiin, se on ivailua. 2000-luvun ajattelumalli, tosi-TV:t jne., ovat vaikuttaneet ihmisiin niin, etteivät he älyä, miten kohdella muita ihmisiä.Kyllä, on vaikeaa mutta opeteltavissa, harjoiteltavissa ja harjoitettava koko elämänsä.
Myös tuomitsematta keskusteleminen on taitolaji mikä vaatii reeniä. Välillä lipsuu mutta harjoitukset jatkuu.
Jos sanon esim että v***u olet ärsyttävä nalkuttaja, olen tuomitseva ja arvosteleva.
Jos taas sanonkin että mua ärsyttää kun koet tarvetta puuttua kaikkeen ja se saa oloni sellaiseksi ja tällaiseksi, en suhtaudu samoin tai esitä asiaani arvottamalla. Enkä todennäköisyydellä saa samaa määrää paskaa takaisin niskaani kuin hyökkäämällä suoraan toisen "persoonaan".
Ja kun on jo päättänyt että olet ärsyttävä nalkuttaja, on aika varmaa että menetän hermot alta aikayksikön tämän vuoksi. Sitten alkaa lisänarina, ylemmyydentunto ja inho ja joukkojen värvääminen sen ärsyttävän nalkuttajan lisätuomitsemiseksi.
Tästä puhutaan paljon riitelytaitojen yhteydessä. Sanonko kumppanille että olet kusipää joka tuhoaa minut vai sanonko että minä koen ja tunnen käytöksesi siten, että se tuntuu minusta tältä. Jos molemmat kykenevät tekemään sen, etteivät tuomitse, voi olla mahiksia. Se on vain pirunpirunpirun vaikeata!
En siis sano että se johtaa aina sen parempaan lopputulokseen mutta riideltäessä pitäisi pysyä siis asiassa tällä tavoin jotta siitä voisi millään tavalla keskustella. Jos sanon että olet nalkuttava kusipää, hermostut ja sanot että aina sä nariset tota samaa shittiä jnejne ja kierre on valmis.
Tuomitsemisen hillintä ei tarkoita samaa kuin mielipiteettömyyttä.Mutta kun pitäisi tajuta että se mielipide on oma !!!
Mitä vähemmän tuomitsee, sitä paremmin pärjää itsekin elämässä. Voi paremmin. Muihin kun ei voi vaikuttaa, vaikka toinen olisi kuinka ärsyttävä tai paha tahansa.
Reeniä...
- äly hoi älä jätä
Oot nyt saanut tukeavia ja ymmärtäviä vastauksia sellaisltakin ihmisltä, jotka tuossa muutama ketju sitten kirjoittivat että narsistin arvosteleminen ja hänen teoistaan kertomine on narsistin haukkumista ja kertoivat jopa olevansa sitä mieltä, että se on vainoa narsisteja kohtaan. Onko jotenkin ristiriitaista?
- 24
Tuo on eräs narsun tyyppioireista. Meidän työpaikalla pomo antaa arvostelut inhokkiensa persoonallisuudesta, yksityiselämästä, harrastuksista, .. jopa kehityskeskustelussa sekä tietysti vapaamuotoisemmissa tilanteissa, esim. juorutessaan suosikkiensa=hovinsa kanssa inhokkien asioista.
Ilmiö on ongelmallinen sikälikin, että narsu usein näkee toisessa piirteitä, joita hänessä todellisuudessa ei juurikaan ole. Näin uhri tulee leimatuksi ja syytetyksi ilman syytä. Vastaavasti narsu pystyy sulkemaan silmänsä vääjäämättömiltä totuuksilta. Kun narsistipomon hovin jäsenellä on pahoja puutteita osaamisessa ja asenteessa, asiasta koituvista ongelmista ei saa puhua, vaan jonkun muun on hiljaa hoidettava toisen mokat. Kun inhokki sattuu olemaan erinomaisen pätevä jossakin, narsupomo haluaa vähätellä tämän osaamista.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1404630Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k833375Työeläkeloisinnan kulut vuonna 2025 peräti 37,3 mrd. euroa
Johon palkansaailta varastettiin 28,2 mrd. euroa, mikä on 3/4. Jokaisen palkansaajan palkkasummasta varastetaan noin 1/261769- 1061648
- 901499
- 105999
Belfastissa persujen otteet
Joku tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut tuhoavat syyttömien kansalaisten omaisuutta. Persuilla on ihmeellinen21902Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6
Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka23888- 74854
- 46810