Aroter linja

lama lama

Mistähän siitä saisi lisää tietoa ilman että pitäisi liittyä "joukkoon". Tuntuu olevan melko yksipuolista tarjontaa netissä,joko heikäläisten omia sivuja tai sitten negatiivista juoruilua.

Mistään ei tunnu saavan tietoa miten sijoittuu budhalaiseen "karttaan" ??

Pitävätkö he tarkoituksella yllä samoin kuin heidän sisarjärjestönsä Flaming Jewel jenkeissä "mystistä" hard to get-en-ole-helppo-nakki-imagoa saadakseen VAIN vakavat harjoittajat kiinnostumaan. Vai onko heillä jo tarpeeksi kannattajia?

Mutta kieltämättä hienoja thankoja ja sellaista heillä tuntuu olevan.

Miten vaikkapa tiibetiläiset heihin suhtautuvat?

Neg. juoruosastolta on tullut ajatus ettei he olisi mikään autenttinen traditio Budha Gautamasta alkaen, vaan melko tuore "terma" perinne.

Onko heidän meditaatio muiden silmissä ok?
Onko muiden meditaatio heidän silmissään ok?

12

1488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ava
      • lama lama

        sivuja huomannut,kiitos.


    • sebastian

      Kyllä kannattaa mennä paikanpäälle katsomaan..
      Sittenhän se selviää sopiiko kyseinen suuntaus juuri sinulle..

      Mielestäni (parilla leirillä olleena) parhaiten kuvaa ilmapiiriä rennoksi , mutta keskittyneeksi, iloista ja hauskaa on varmasti (missään en ole niin maha kippurassa nauranut), ruoka hyvää ja budhalaisia meditaatioita on tolkuton arsenaali joka tilanteeseen.. Itse pidin kovasti myös opettajan rennosta mutta asiansa osaavasta tyylistä,luennoilla ja muutenkin kyllä koki saaneensa osanottomaksuilleen kunnon vastineen..

      Oikeastaan sen pidempiä kokemuksia muista suuntauksista budhalaisuuden parissa minulla ei kuin nuo muutamat viikon leirit, joten olen hieman jäävi sanomaan miten he vertautuvat muihin budhalaisiin. Minulle ainakin tuli sellainen olo että jos kaikki budhalaiset ovat senkaltaisia kuin heidän opettajansa (lama rigdzin) niin hyvin menee..


      ystävällisin terveisin sebastian

    • Juoruosasto

      "Neg. juoruosastolta on tullut ajatus ettei he olisi mikään autenttinen traditio Budha Gautamasta alkaen, vaan melko tuore "terma" perinne."

      Miksi et kysyisi Aroterin autenttisuudesta ja kuulumisesta nyingma-linjaan suoraan nyingma-linjan johtopaikalta Mindrol lingin luostarista?
      http://www.mindrolling.org/contact.cfm

      • ...

      • Oma kokemukseni
        ... kirjoitti:

        read here:

        http://faketerma.blogspot.com

        Jokainen tekee omat päätelmänsä, minä en pitänyt toimintaa sellaisena, johon olisin itse voinut sitoutua.
        Jos on buddhalaista
        -että opettaja kohtelee oppilaita niin, että nämä itkevät eikä pyydä käytöstään anteeksi
        -juopotella ja juoda itsensä jopa sammuksiin retriiteillä
        -olla vastaamatta kysymyksiin siitä, miten kerätyt rahat käytetään ja mihin ne menevät
        -että opettaja kehuskelee omaisuudellaan ja oppilailta saamillaan lahjoilla
        -että opettajat haluavat katsella oppilaiden alastomia vartaloita
        niin sitten se buddhalaisuus on sellaista, että minä en halua osallistua millään lailla.
        Muutenkin tuolla voi itseään alkaa kutsumaan Lamaksi kuka vain, ei tarvitse olla opintoja tai 3 vuoden retriittejä. Kysykääpä itse heiltä näistä... myös asut on itse keksittyjä ja siksi nykyään välttävät niissä esiintymistä julkisesti.


      • samaa vanhaa
        Oma kokemukseni kirjoitti:

        Jokainen tekee omat päätelmänsä, minä en pitänyt toimintaa sellaisena, johon olisin itse voinut sitoutua.
        Jos on buddhalaista
        -että opettaja kohtelee oppilaita niin, että nämä itkevät eikä pyydä käytöstään anteeksi
        -juopotella ja juoda itsensä jopa sammuksiin retriiteillä
        -olla vastaamatta kysymyksiin siitä, miten kerätyt rahat käytetään ja mihin ne menevät
        -että opettaja kehuskelee omaisuudellaan ja oppilailta saamillaan lahjoilla
        -että opettajat haluavat katsella oppilaiden alastomia vartaloita
        niin sitten se buddhalaisuus on sellaista, että minä en halua osallistua millään lailla.
        Muutenkin tuolla voi itseään alkaa kutsumaan Lamaksi kuka vain, ei tarvitse olla opintoja tai 3 vuoden retriittejä. Kysykääpä itse heiltä näistä... myös asut on itse keksittyjä ja siksi nykyään välttävät niissä esiintymistä julkisesti.

        Aroter on eurooppalaisten kehittämä systeemi (perustaja-opettajansa on asunut idässä vuositolkulla opiskellen). En tiedä autenttisuudesta, mutta en usko että mikään terma-traditio on. Kivoja ihmisiä varmaan, mutta eivät osallistu ikinä tiibetiläisten kanssa samoihin tilaisuuksiin, koska asuthan eivät ole ihan tiibetiläisen tradition mukaisesti ansaittuja: joogiksi ei noin vaan päästä.


      • kummasteleva
        samaa vanhaa kirjoitti:

        Aroter on eurooppalaisten kehittämä systeemi (perustaja-opettajansa on asunut idässä vuositolkulla opiskellen). En tiedä autenttisuudesta, mutta en usko että mikään terma-traditio on. Kivoja ihmisiä varmaan, mutta eivät osallistu ikinä tiibetiläisten kanssa samoihin tilaisuuksiin, koska asuthan eivät ole ihan tiibetiläisen tradition mukaisesti ansaittuja: joogiksi ei noin vaan päästä.

        Hyvä että kyseinen "perintölinja" herättää taas keskustelua. Tämähän ei ole katkeamaton "lineage" edes oman väitetyn termansa sisällä, minkä voi huomata, kun vähän googlettaa... Nyingmojen pääjehulassa Mindrollinggissa ei ole koskaan kuultu tällaisesta termasta tai lamoista... No mut jokainen päättää itse ketä seuraa tai on seuraamatta jne. Itseäni on vaan joskus mietityttänyt tämäkin juttu, eipä muuta.


      • Tromtsal Dorje
        Oma kokemukseni kirjoitti:

        Jokainen tekee omat päätelmänsä, minä en pitänyt toimintaa sellaisena, johon olisin itse voinut sitoutua.
        Jos on buddhalaista
        -että opettaja kohtelee oppilaita niin, että nämä itkevät eikä pyydä käytöstään anteeksi
        -juopotella ja juoda itsensä jopa sammuksiin retriiteillä
        -olla vastaamatta kysymyksiin siitä, miten kerätyt rahat käytetään ja mihin ne menevät
        -että opettaja kehuskelee omaisuudellaan ja oppilailta saamillaan lahjoilla
        -että opettajat haluavat katsella oppilaiden alastomia vartaloita
        niin sitten se buddhalaisuus on sellaista, että minä en halua osallistua millään lailla.
        Muutenkin tuolla voi itseään alkaa kutsumaan Lamaksi kuka vain, ei tarvitse olla opintoja tai 3 vuoden retriittejä. Kysykääpä itse heiltä näistä... myös asut on itse keksittyjä ja siksi nykyään välttävät niissä esiintymistä julkisesti.

        Kuulun itse Aro-perinteeseen ja olen samaa mieltä kanssasi, nimimerkki "Oma kokemukseni".
        Buddhalaisena ja Aro-perinteen harjoittajana en haluaisi olla mukana kuvailemasi kaltaisessa toiminnassa.

        Mutta yksikään Aro-opettaja ei koskaan tee mitään tällaista, eivätkä Aro-perinteen järjestämät kurssit ja retriitit ole tällaisia.
        Aro-perinteen yleisölle avoimista tapahtumista voi lukea osoitteesta http://aroevents.org/what-to-expect.html .
        Yksityisistä, oppilasohjelmaan kuuluville tarkoitetuista Aro-retriiteistä voi lukea osoitteessa http://approachingaro.org/apprentice-retreat .

        Kaikki Aro-lamat ovat läpikäyneet vuosikymmeniä kestävän intensiivisen koulutuksen, johon kuuluu hyvin paljon opiskelua ja retriittejä. Ngak'chang Rinpoche ja hänen vaimonsa Khandro Déchen ovat Aro-perintölinjan pääopettajat.
        Ngak'chang Rinpochen muodollisesta pätevyydestä voi lukea osoitteessa http://approachingaro.org/authorized .
        Hänen koulutuksestaan kerrotaan osoitteessa http://approachingaro.org/ngakpa-chogyam-lamas-overview .
        Perintölinjan pääopettajat nimittävät muut Aro-lamat pitkän ja kurinalaisen harjoituksen ja koulutuksen jälkeen.

        Kysy ihmeessä lisää - näistä kysymyksistä ja mistä tahansa muusta, mikä Aro-perinteessä askarruttaa. Meillä ei ole mitään piilotettavaa, ja voimme vastata kaikkiin kysymyksiin, tosiasioihin perustuen.
        Verkkosivu http://approachingaro.org/aro-controversy-faq on hyvä yleiskatsaus virheellisiin tietoihin perustuvasta kritiikistä, jota Aroa kohtaan on joskus esitetty internetin keskustelupalstoilla.

        Jos haluat tietää lisää Arosta ylipäätään, hyviä paikkoja aloittaa ovat nämä verkkosivut:

        http://arointroduction.org

        http://arobuddhism.org

        Vihkimyksen saaneiden Aro-harjoittajien käyttämät hengelliset asut ovat hyvin perinteisiä Tiibetissä. Valkoisesta hameesta ja muusta asusta sekä niiden hengellisestä merkityksestä voi lukea osoitteessa http://www.snowlionpub.com/pages/N76_1.html.

        Artikkelissa on haastateltu tiibetiläistä lamaa, jolla ei ole minkäänlaista yhteyttä Aro-perinteeseen. Haastattelun on julkaissut Snow Lion, yksi tärkeimmistä englanninkielisistä buddhalaisten kirjojen kustantajista.

        Ngakpa Tromtsal Dorje


      • Tromtsal Dorje
        samaa vanhaa kirjoitti:

        Aroter on eurooppalaisten kehittämä systeemi (perustaja-opettajansa on asunut idässä vuositolkulla opiskellen). En tiedä autenttisuudesta, mutta en usko että mikään terma-traditio on. Kivoja ihmisiä varmaan, mutta eivät osallistu ikinä tiibetiläisten kanssa samoihin tilaisuuksiin, koska asuthan eivät ole ihan tiibetiläisen tradition mukaisesti ansaittuja: joogiksi ei noin vaan päästä.

        Nimimerkki "Samaa vanhaa" kirjoittaa:

        "Aroter on eurooppalaisten kehittämä systeemi (perustaja-opettajansa on asunut idässä vuositolkulla opiskellen). En tiedä autenttisuudesta, mutta en usko että mikään terma-traditio on. Kivoja ihmisiä varmaan, mutta eivät osallistu ikinä tiibetiläisten kanssa samoihin tilaisuuksiin, koska asuthan eivät ole ihan tiibetiläisen tradition mukaisesti ansaittuja: joogiksi ei noin vaan päästä. "

        Aro gTérin autenttisuudesta on pitkä artikkeli osoitteessa http://approachingaro.org/terma-toc .

        Lyhyt vastaus on, että "autenttisuus" tiibetiläisen perinteen mukaan ei ole määriteltävissä objektiivisten todisteiden perusteella.
        Vain Buddha pystyy sanomaan onko terma pätevä vai ei. Tämä ei siis ole kovin hyödyllinen kysymys.
        Parempi kysymys olisi, onko Aro gTér yhtäpitävä muiden tiibetinbuddhalaisten opetusten kanssa. Vastaus on kyllä. Aiheesta voi lukea lisää osoitteessa http://approachingaro.org/duck-test .
        Toinen hyvä kysymys on onko Aro "sopiva" itsellesi. Joitain se miellyttää ja he kokevat sen käyttökelpoiseksi, toisia se taas ei miellytä. Jos se ei miellytä, niin sen voi yksinkertaisesti ohittaa.

        Aro-lamat ja oppilaat kyllä osallistuvat aika usein tilaisuuksiin, joissa on tiibetiläisiä mukana. Aro-harjoittajat käyvät usein Nepalissa, sekä osallistuvat julkisiin ja yksityisiin opetuksiin ja rituaalitapahtumiin tiibetiläisten lamojen kanssa. Edellisestä perintölinjan jäsenten matkasta Nepaliin on vain kolme kuukautta.

        Vihkimyksen saaneet Aro Sanghojen jäsenet pitävät aina perinteistä tantrista asua osallistuessaan julkisiin tapahtumiin. (Tästä perinteisestä asusta voi lukea osoitteessa http://www.snowlionpub.com/pages/N76_1.html. )

        Olen itse vihkimyksen saanut Aro-perinteen jäsen ja olen käyttänyt asua lukuisissa tilanteissa, joissa tiibetiläisiä on ollut mukana. Kokemukseni on aina ollut, että tiibetiläiset lamat hyväksyvät ongelmitta sen, että me pidämme asua.

        Ngakpa Tromtsal Dorje


      • Tromtsal Dorje
        kummasteleva kirjoitti:

        Hyvä että kyseinen "perintölinja" herättää taas keskustelua. Tämähän ei ole katkeamaton "lineage" edes oman väitetyn termansa sisällä, minkä voi huomata, kun vähän googlettaa... Nyingmojen pääjehulassa Mindrollinggissa ei ole koskaan kuultu tällaisesta termasta tai lamoista... No mut jokainen päättää itse ketä seuraa tai on seuraamatta jne. Itseäni on vaan joskus mietityttänyt tämäkin juttu, eipä muuta.

        Nimimerkki "kummasteleva" kirjoittaa:

        "Hyvä että kyseinen "perintölinja" herättää taas keskustelua. Tämähän ei ole katkeamaton "lineage" edes oman väitetyn termansa sisällä, minkä voi huomata, kun vähän googlettaa... Nyingmojen pääjehulassa Mindrollinggissa ei ole koskaan kuultu tällaisesta termasta tai lamoista... No mut jokainen päättää itse ketä seuraa tai on seuraamatta jne. Itseäni on vaan joskus mietityttänyt tämäkin juttu, eipä muuta."


        Aro gTér -perintölinja on katkeamaton oman historiansa ja termansa mukaan. Perintölinjan historiasta voi lukea osoitteessa http://aroencyclopedia.org/shared/text/03/aro_tc_05_mother_essence_01_eng.php.

        En tiedä miksi kukaan sanoisi, ettei se ole katkeamaton "edes oman termansa sisällä". Tämä on virheellistä tietoa.


        Ei ole mitään syytä miksi Mindrolling Rinpochen olisi pitänyt tietää Aro gTérin olemassaolosta mitään.
        Nyingma-koulukunnalla ei ole koskaan ollut keskushallintoa tai "pääjehulaa". Nyingmoilla on hyvin vähän minkäänlaista byrokratiaa.
        Minkäänlaista termojen tai lamojen keskusrekisteriä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Pieniä Nyingma-perintölinjoja on lukemattomia, eikä kukaan tunne niitä kaikkia tai edes tiedä niiden kaikkien olemassaolosta. Jokainen näistä perintölinjoista on hallinnollisesti itsenäinen. Tämä kuuluu elimellisesti Nyingma-perinteen luonteeseen.
        Nyingma-koulukunnan päälaman tehtävä ei ole lähtöisin koulukunnasta itsestään, vaan se perustettiin hallinnollisista syistä johtuneen ulkoisen paineen seurauksena 1950-luvulla, kun tiibetiläiset olivat maanpaossa Intiassa.
        Mindrolling Rinpochen asema koulunnan päälamana tai johtajana on henkilökohtainen kunnia-asema, eikä siihen sisälly mitään erityisiä velvollisuuksia tai valtaa.

        Haluaisin kuitenkin kertoa mitä tapahtui, kun itse tapasin Trulshik Rinpochen, joka on toiminut Nyingma-koulukunnan päälamana sen jälkeen kun Mindrolling Rinpoche kuoli.
        Trulshik Rinpoche opetti Suomessa vuonna 2003. Olin paikalla, pukeutuneena vihkimyksen saaneen Aro-harjoittajan hengelliseen asuun, johon kuuluu muun muassa valkoinen hame. Paikalla oli myös useita muita Aro-perinteen harjoittajia, joilla oli perintölinjan oppilaiden käyttämät shaalit päällään.
        Opetuksen päätyttyä kaikki jonotimme perinteiseen tapaan saamaan Trulshik Rinpochen siunauksen ja ojentamaan hänelle khata-liinan.
        Tilaisuuden oli järjestänyt Tulku Pema Wangyal Rinpochen sangha. Tulku Pema Wangyal Rinpoche oli itse paikalla ja hän myös toimi tulkkina Trulshik Rinpochelle, joka ei puhu englantia.
        Kun olimme jonossa, Tulku Pema Wangyal Rinpoche tuli luoksemme ja kertoi hyvin innostuneena Trulshik Rinpochen sanoneen, että me harjoitamme erittäin hyvin. Trulshik Rinpoche oli hyvin iloinen meidät nähdessään.

        Olen samaa mieltä, jokaisen pitäisi päättää itse mitä perinnettä he seuraavat. Jos tämä mietityttää ja asiasta on lisää kysyttävää, voin mielelläni vastata.

        Ngakpa Tromtsal Dorje


      • illuminatimember
        Tromtsal Dorje kirjoitti:

        Nimimerkki "kummasteleva" kirjoittaa:

        "Hyvä että kyseinen "perintölinja" herättää taas keskustelua. Tämähän ei ole katkeamaton "lineage" edes oman väitetyn termansa sisällä, minkä voi huomata, kun vähän googlettaa... Nyingmojen pääjehulassa Mindrollinggissa ei ole koskaan kuultu tällaisesta termasta tai lamoista... No mut jokainen päättää itse ketä seuraa tai on seuraamatta jne. Itseäni on vaan joskus mietityttänyt tämäkin juttu, eipä muuta."


        Aro gTér -perintölinja on katkeamaton oman historiansa ja termansa mukaan. Perintölinjan historiasta voi lukea osoitteessa http://aroencyclopedia.org/shared/text/03/aro_tc_05_mother_essence_01_eng.php.

        En tiedä miksi kukaan sanoisi, ettei se ole katkeamaton "edes oman termansa sisällä". Tämä on virheellistä tietoa.


        Ei ole mitään syytä miksi Mindrolling Rinpochen olisi pitänyt tietää Aro gTérin olemassaolosta mitään.
        Nyingma-koulukunnalla ei ole koskaan ollut keskushallintoa tai "pääjehulaa". Nyingmoilla on hyvin vähän minkäänlaista byrokratiaa.
        Minkäänlaista termojen tai lamojen keskusrekisteriä ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Pieniä Nyingma-perintölinjoja on lukemattomia, eikä kukaan tunne niitä kaikkia tai edes tiedä niiden kaikkien olemassaolosta. Jokainen näistä perintölinjoista on hallinnollisesti itsenäinen. Tämä kuuluu elimellisesti Nyingma-perinteen luonteeseen.
        Nyingma-koulukunnan päälaman tehtävä ei ole lähtöisin koulukunnasta itsestään, vaan se perustettiin hallinnollisista syistä johtuneen ulkoisen paineen seurauksena 1950-luvulla, kun tiibetiläiset olivat maanpaossa Intiassa.
        Mindrolling Rinpochen asema koulunnan päälamana tai johtajana on henkilökohtainen kunnia-asema, eikä siihen sisälly mitään erityisiä velvollisuuksia tai valtaa.

        Haluaisin kuitenkin kertoa mitä tapahtui, kun itse tapasin Trulshik Rinpochen, joka on toiminut Nyingma-koulukunnan päälamana sen jälkeen kun Mindrolling Rinpoche kuoli.
        Trulshik Rinpoche opetti Suomessa vuonna 2003. Olin paikalla, pukeutuneena vihkimyksen saaneen Aro-harjoittajan hengelliseen asuun, johon kuuluu muun muassa valkoinen hame. Paikalla oli myös useita muita Aro-perinteen harjoittajia, joilla oli perintölinjan oppilaiden käyttämät shaalit päällään.
        Opetuksen päätyttyä kaikki jonotimme perinteiseen tapaan saamaan Trulshik Rinpochen siunauksen ja ojentamaan hänelle khata-liinan.
        Tilaisuuden oli järjestänyt Tulku Pema Wangyal Rinpochen sangha. Tulku Pema Wangyal Rinpoche oli itse paikalla ja hän myös toimi tulkkina Trulshik Rinpochelle, joka ei puhu englantia.
        Kun olimme jonossa, Tulku Pema Wangyal Rinpoche tuli luoksemme ja kertoi hyvin innostuneena Trulshik Rinpochen sanoneen, että me harjoitamme erittäin hyvin. Trulshik Rinpoche oli hyvin iloinen meidät nähdessään.

        Olen samaa mieltä, jokaisen pitäisi päättää itse mitä perinnettä he seuraavat. Jos tämä mietityttää ja asiasta on lisää kysyttävää, voin mielelläni vastata.

        Ngakpa Tromtsal Dorje

        Miksi Rinpochet ei sitten kommentoi Aroteria? Onko olemassa yhtään todistusaineistoa missä joku Rinpoche olisi kommentoinut että Aroter johtaa täydelliseen valaistumiseen? Jos ei ole, näin ollen Aroterilla ei ole ns. perimyslinjaa eikä täydellistä valaistumista.
        http://approachingaro.org/authorized Tuo ei riitä missään nimessä todistukseksi. Tarvitaan videpätkiä missä Rinpochet sanovat asioita. Ja Aroter on ollut olemassa jo vuosikymmeniä eikä kukaan Rinpoche ole antanut siunaustansa Aroterille. Vaika Aroter olisi täyttä bluffia alusta alkaen niin siihen voidaan saada voimaa rinpochen avulla. Mutta näköjään sitä Aroter ei tule saamaan. Ja tuo Trulsikin mainitsiminen -> Rinpocheilla ratsastaminen on tyypillistä Aroteria.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe