Synnynnäinen vika, hävettää kun en kuule. Kaikilla menee hermot kun koko ajan joudun kysyyn et mitä häh... Niin noloa, en tiedä mitä tekisin. En kestä enää! Haluaisin vain olla yksin, ettei tarvitsi koko ajan hävetä kun en kuule mitä toiset puhuvat.. Välillä tuntuu että kaikki ajattelee ettei mua kiinnosta, siks en kuuntele..
Mä haluaisin vaan kuulla mitä ihmiset mulle sanoo ja puhuu.
Mitään ei oo korvalle tehtävissä, että saisin kuulon siihen... Joudunko vain kärsimään niinkuin olen joutunut koko pienen ikäni.. Olen miettinyt jopa itsemurhaa asian takia...
Toinen korva kuuro...
10
349
Vastaukset
- 17+4
Minulta meni toinen korva kolarissa koulupoikana. Sinun tilanteestasi omani poikkeaa, että saan katua töpeksimistäni joka johti kuurouteen.
Tein elämänurani opettajana huolimatta vammastani. Toisen korvan kuulo on priima vieläkin. Olin ihan menestyvä ammatissani. Ratkaisin kuulemisen ongelmat helposti vaikka eivät ne pahasti haitanneetkaan.
Seuraelämä oli vähän eri juttu. Jouduin hyväksymään luonteeni vastaisen kuvan itsestäni. Hajamielinen ja omissa oloissaan oleva ei olisi ollut se todellinen, mutta kotioloissa asia taas korjautui ja tasapainottui kun toiskorvaisuutta ei huomaa.
Meistä useat kantavat jotakin taakkaa elämässään. Kun kuuntelee elämäntarinoita, ei tule osien vaihtaminen helpolla mieleen. - ap
Mäkin justiinsa varmasti muiden mielestä vaikutan ylimieliseltä(etten viitsi kuunnella toisten juttuja kun joudun kokoajan kysyyn hä) ja just semmonen omissa oloissa oleva.. Vaikka oikeasti olen seurallinen, aktiivinen ja sosiaalinen.. Kotonakin asia mua häirii, kun miehellä menee aina välillä hermot kun en kuule.. Ja auta armias kun olen jossain ulkona, en kuule mitään. Haluaisi vain jäädä kotiin :(
- Ymmärrän aloittajaa
Mullakin on toisesta korvastani lähtenyt muutaman vuoden sisällä kuulo miltei kokonaan, mutta vaikka himpun verran sitä jäljellä onkin, niin ei se auta, kun en kuule kunnolla kuten terveellä korvallani kuulen.
Ymmärrän toki aloittajaa, kuinka rasittava tälläinen vaiva voikin olla ajatellen sosiaalista kommunikointia. Sitten kun ihmiset eivät tajua sitä, että vaikka toisessa korvassa vielä kuulo olisikin tallella ja toisessa ei, niin muut ihmiset luulevat, ettei sen nyt pitäisi sitten haitata totaalisesti kuulemista. Asia vaan nyt on niin, että kyllä se vaan toispuoleiskuurous on erittäin invalisoiva vaiva. Minä ainakin kuulen sanat väärin, ja sitten tulee niitä väärinkäsityksiä; ja oikoile niitä sitten. Vähänkin jos on taustameteliä, niin en kuule kunnolla mitään, ja on noloa sanoa ihmisille, että "täh, täh, mitä häh, sä sanoitkaan?"
Eristää väkisin tälläinen kuulovika ihmistä, johon ei ole mukamas olemassakaan kuulolaitetta ( epäilen kylläkin, koska netistä saatavien tietojeni mukaan myös sisäkorvaperäiseen kuulohäiriöön jo osataan asentaa kuuloimplantteja, mutta ehkä se on täälläpäin, jossa minä olen ollut korvaongelmineni tutkimuksissa, ei vaan osata tai ei ole resursseja moiseen).
Noh, minkäs teet, ei tässä nyt ole varaa muuttakaan sellaiseen paikkaan, jossa osaamistaso ja toimenpiteetkin olisivat paremmat kuin täällä. - ap
Joo, se taustamelu on todellakin semmonen.... että huhhuh. Ja just se, että kaikki olettaa, että kuulen koska kuulen toisella korvalla normaalisti.
Mulle ei voida asentaa mitään kuulokojetta, ei ole korvakäytävää eikä tietoa korvan sisäelimistä, onko niitä edes...
Että näillä mennään ja kaikki ympärillä vähättelee asiaa.. Usein iltaisin oikeasti itken itseni uneen, koska tämä asia painaa mieltä ja vaivaa niin paljon. - jake12345
Sukulaisrouvalla on myös toisesta korvasta mennyt kuulo kokonaan. Hän käyttää vaivaansa sellaisia kuulolaitteita, joilla ääni siirretään kuuroutuneesta korvasta siihen kuulevaan korvaan. Äänen suuntaa hänen on siis joskus vaikea tunnistaa, mutt puheet hän kyllä kuulee. Hän tosin asuu Ruotsissa, mutt eiköhän moisia kojeita ja toimintamallia täälläkin olis keksineet ...ja jos eivät, niin kantsis kaiketi ehdottaa moista lääkärille ja/tai kuulontutkijalle. Varsinkin kun kojeet 'keskustelee' eli ovat yhteydessä toisiinsa langattomasti, niin sitä sukulaisrouvalla olevaa niskan takaa vedettävää letkuakaan ei tarvittane kojeiden asettelua hankalaoittamassa.
- ap
Lääkäri sanoi ettei Suomessa ole olemassa semmoista vekotinta mikä mua auttaisi. Ehkä tulevaisuudessa, kun taas tekniikka kehittyy. Niin mulle sanottiin pienenä, että ton korvakäytävän vois mahdollisesti avata myöhemmin mutta selvisi ettei sekään ole mahdollista... Noh, onneksi sentään hengissä ollaan. :/
- jake12345
eihän kuulolaite korvaasi korjaa, mutta siltä kuuroutuneen korvankin suunnasta tulevat äänet saa kyllä taatusti kuuluviin siinä kuulevassa korvassa kuulokojeiden avulla.
Äänen suuntaa se ei tietty korjaa, mutt äänet saa kyllä kuuluville.
Molempiin korviin kuulokojeet, joista kuurossa korvassa oleva koje siirtää äänet kuulevan korvan kojeeseen. Ei se nyt voi olla mahdoton ymmärtää edes lääkärin aivoilla. - Anteeksi jyrkkä ilmaisuni! ...minä oon vaan arkkitehti
Vie vaikka tää viesti sille lekurillesi - jake12345
Hei sano sille pököpää-lääkärille, että sulla on kaksi korvaa, joista toinen kuulee ...jos se ei oo vaikkas huomannut moista 'kummallisuutta' :) :D
- Jake12345
No niin - 'pakkohan' mun oli hiukan ottaa selvää taas asioista, kun olen kuulokojeista nykyään ehkä liikaakin kiinnostunut ihan omakohtaisista syistä.
Eli kyllä sellaisia laitteita on saatavissa yhtähyvin Suomessakin kuin kerroin tossa aiemmin Ruotsissa asuvalla sukulaisella olevan.
Laitteet ovat langattomia ja kalliita tai yhtä hyvin langallisia ja edullisempia.
Molemmissa tapauksissa laitetaan kojeet kaiketi molempiin korviin - myös siihen kuuroon korvaan siis. Siinähän ei kaiutinta luonnollisesti tarvita, mutta mikrofoonit kyllä.
Langattomassa laitteissa kuulija saa selvää äänen suunnasta.
Langallisissa ei. Niissä äänet ovat yhtä voimakkaita tulevat ne kummasta suunnasta tahansa. Mutta siis langattomissa voit kuulla myös mistä suunnasta ääni tulee, vaikka ne kuuletkin äänet vain toisella korvalla.
Jos lääkärisi ei tätä tiedä, niin esim. Widex tietää. Kantsii kysellä sieltä.
Tämä ei ole silti mainos, mutta kun minä päädyin Widexin kojeisiin, niin kyselin sieltä näitä asioita.
Tilanteesi ei siis ole lainkaan toivoton. - aloittaja......
Aika ihmeellistä, että lääkärini on sitten sanonut ettei mitään ole tehtävissä o.o pitänee sanoa sille seuraavalla käynnillä asiasta ja jos ei usko niin käydä yksityisellä... En oikeasti tiennyt että minunkin olisi mahdollista kuulla paremmin, uskoin vaan sokeesti lääkäriä... Hyvä että kirjoitin tänne!! Kiitoksia teille oikein paljon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361