Siinäpä se. Milloin tietää, että vauva on valmis syöttötuoliin? Aluksi toki pehmusteiden tukemana. Reilu 6 kk:n ikäinen nappulamme tykkäisi jo kovasti istua pöydässä, äitin ja isin syömishetket kiinnostavat hurjasti. Tällä hetkellä syö sitterissä. Istuu siis jo sylissä (ei yhtään tykkää nojailla taaksepäin, vaan taipuu enemmänkin eteenpäin läpytellessään esim. pöydän reunaa), ei vielä lattialla "itsekseen" ilman tukea.
Milloin syöttötuoliin?
8
5629
Vastaukset
- 1111111
Minä kysyisin neuvolasta mitä ovat mieltä, mutta mä oonkin "hysteerinen" esikoiseni kanssa :D Mulle sanottiin että vaihtelevasti 6-7kk iässä sitten kun vauvan selkä pysyy suorassa eli ei oo niinkun kyttyrässä..
- Meillä..
taidettiin aloittaa se syöttötuolissa istuminen joskus 7kk tienoilla, mutta syöttäminen syöttötuolissa onnistui vasta 8kk ikäisenä kun oppi istumaan tuetta. Ja vielä senkin jälkeen syötiin joskus sitterissä jos vauva oli väsynyt, kipeänä tms.
En uskaltanut istuttaa syöttötuolissa ennen kuin ne "istumisheijasteet" oli kunnolla bongattu. - kahdenäippis
Me laitettiin poika istumaan syöttötuoliin 5kk iässä lastenlääkärin luvalla. Lääkäri sanoi, ettei liian varhaisella istuttamisella voi saada mitään vaurioita selkärankaan aikaan, kyse on urbaanilegendasta. Sen sijaan, jos istuttaa liian aikaisin, vauvan lihakset väsyvät ja häntä koskee. Tällöin vauva ilmoittaa asiasta itkulla. Eli toisin sanoen, meille lastenlääkäri sanoi, että sitten kun lapsi istuu tyytyväisenä tuolissa, on hän siihen valmis. Varmasti kaikki aluksi pienentävät syöttötuolia esim. pyyhkeillä jne. Toiset oppivat istumaan itsenäisesti vasta lähempänä vuoden ikää, joten kyllä sinne tuoliin voi jo aikaisemmin laittaa.
- 3tt3sdf
Meillä terkka katsoi neidin istuma-asentoa 5 tai 6kk neuvolassa ja sanoi, että uskaltaa jo hyvin istuttaa lyhyehköjä aikoja. Selän asentoa hän katsoi ja sitä, että jaksaa kannatella itseään hyvin. Meillä 6kk siirtyi syöttikseen.
- vauva 7kk
Uskon että kyllä sen huomaa kun lapsi on siihen valmis. Meille annettiin neuvolasta lupa istuttaa lyhyitä aikoja syöttötuolissa jo 5 kuukauden iästä asti, mutta käytännössä emme ole kuitenkaan niin tehneet koska se syöttötuolissa olo näyttää niin hankalalta, lapsi heiluu edestakaisin ja heittää selkää taaksepäin (vaikka tuolissa kaikki mahdolliset vauvatuet ja pehmusteet ja ylimääräistä pyyhettä tukena). Joten aiomme odottaa että hän istuu oikeasti itse. Pari kertaa viikossa on kokeiltu josko alkaisi paremmin sujua mutta toistaiseksi jatketaan näin. Ihan hyvin sujuu soseiden syöttäminen omassa sylissä pitäen joten sinänsä ei ole mitään kiirettä syöttötuoliin siirtymiselle.
- sdjfsdåfkseeöf
Meillä lapsi alkoi istumaan ilman tukea lattialla 7-8 kk:n iässä vaikka oppi esim. konttaamaan vasta 10 kk:n iässä. Laitettiin hänet tuoliin vasta sen jälkeen koska meilläkin hän retkahti eteen päin. Kyllä sen tosiaan huomaa koska on järkevää istuttaa lasta tuolissa eli sitten kun siinä tukevasti istuu.
- äit2010
Meille sanottiin neuvolassa, että 5 kuukautisesta voi istuttaa jo pieniä hetkiä syöttötuolissa, kunhan varmistaa pehmustein, ettei pääse tippumaan ja "huojumaan".
Niinpä meillä pikku mies ollut jo siitä lähtien syöttärissä pieniä hetkiä ja koko ajan parantunut istumistaidot, eteenpäin kyllä välillä kampee nojailemaan sitä "tukea" vasten. - iskä testaa
Tämä ei ole vastaus kysymykseen, sen sijaan on vinkki.
Käyttäkää Bumboa. Siinä lapsi istuu tukevasti vaikka ei muuten istumista vielä täysin osaisikaan.
Meillä oli ja on varmaan vieläkin joku kirja syöttötuolissa pehmusteen alla, jotta kaveri pystyy istumaan turvallisemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819