Hamsteri

Minä vaan

Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt hamsterin hankintaa. Vaikka hamsterit ovat yöeläimiä, onko jotain sellaista lajiketta joka olisi myös päivisin hereillä ainakin silloin tällöin. Onko hamsteri hyvä hankinta ensimmäiseksi lemmikiksi. Onko se helppohoitoinen? Entä kannattaisiko ottaa tyttö vai poika?
Ystäväni (Hänellä on ollut 2 hamsua) kertoi, että hmstereiden tulisi saada jaloitella lattialla joka päivä. Onko se kuitenkaan pakollista ihan joka päivä jos joinain päivinä sitten antaa sen jaloitella kauemmin??
Entä voiko hamsteria herätellä varovasti päivisin esim. rapisuttamalla varovasti puruja?
Entä voiko hamsterin jättää pariksi päiväksi yksin kotiin jos katsoo että sillä on ruokaa, juomaa yms.?
Hamsterit ovat yksilöllisiä, joten saako eläinkaupasta tietoa siellä olevista hamsuista. esim. Onko se päivisin hereillä, onko seurallinen yms. ?
Olisi kiva saada vastaus :)

17

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku outo vaan

      En ole koskaan okmistanut hamsteria mutta ei mun tietääkseni mitkään hamsterit oo oikeen päivisin hereillä paitsi jotkutn on ehkä vähän.Hamsteri on tietääkseni hyvä ekaksi lemmikiksi koska se on helppohoitoinen. Ja olen myös kuullut että urokset on helpompihoitoisempia ja seurallisempia kuin naaraat. Hamsterin ei ole pakko jaloitella joka päivä jos häkissä on sille tekemistä. Koska hamsteri on yöeläin sitä ei saisi herättää, ettei siitä tule agressiivinen. Tietääkseni hamsterin voi jättää pariksi, korkeintaan neljäksi päiväksi yksin kotiin.

    • Minä vaan

      Kiitos :)

    • hammmmsteri

      Itse olen korkeintaan viikonlopun yli jättänyt hamsterin yksin kotiin. Eli 2 päiväksi. Olen varmistanut että on ruokaa ja vettä, tosin kovin pitkäksi aikaa en uskaltaisi jättää koska eihän sitä tiedä jos hamsteri esim satuttaa itsensä jotenkin, tai juomapullo meneekin rikki tms.

      Venäjänkääpiöhamsteri talvikot ovat aika usein hereillä päivisinkin, lyhyitä hetkiä. Suosittelisin aloittelijalle sitä, tai yleensä pitkäikäisempää ja terveempää syyrianhamsteria, joka tosin on hereillä päivisin vain käydessään juomassa tai pissalla.
      Hamsteri on suht helppohoitoinen, tosin ei silti mikään lasten lemmikki, jo senkin takia että se heräilee usein varsin myöhään. Päivisin hamsteria ei kannata herätellä, ellei esim ole viemässä sitä eläinlääkäriin tai siivoamassa häkkiä.
      Tyttöhamsterit ovat vähän oikukkaampia kuin pojat ja pojat on tosiaan seurallisempia. Itse tykkään enemmän pojista, ovat rauhallisempia jne.

      Hamsteria ei ole pakko juoksuttaa vapaana lattialla, jos sillä on iso virikkeellinen asumus ja sitä käsittelee muuten paljon. Itse en juoksuta hamstereitani vapaana ja ovat silti terveitä ja hyvinvoivia.

      Eläinkaupassa ei monestikaan tiedetä hamstereista paljoa, eikä niitä käsitellä melkein lainkaan. Kannattaa käydä kasvattajalla, siellä näet hamsterin vanhemmat, saat varmasti terveen lemmikin ja lisäksi kasvattaja on käsitellyt poikasia ja osaa sanoa niiden luonteistakin.

    • morohamsu.fi

      Hamsteri on erittäin hyvä valinta jos otat sellaisen. Kääpiöhamsterit ovat usein enemmän hereillä päivisin kuin syyrialaiset, mutta ovat syrkitkin kivoja. En jättäisi omaa hamsteriani yli kadeksi päiväksi yksin mutta mielestäni neljä päivää on maximi.

    • Minä vaan

      Kiitos kaikille ;)

    • Hamsuliini

      Hei!
      Kääpiöhamsterini ei ole sisäsiisti vaikka asensis häkkiin WC astian, joten joudun joka viikko pesemään häkin sillä se pissailee putkiin ja papanoi kaikkialle =(
      Hän on jo kyllä 1v mutta voisiko sitä vielä yrittää kouluttaa? vai onko jo liian myöhäistä?
      Kysyisin myös kun kaverini jättää aina kuukaudeksi talvikkonsa kotiin kun lähtevät ulkomaille, että onkose vaarallista? on sillä kyllä aina paljon ruokaa mutta ylensä kun ne tulee kotiin se on masentunut ja kiukkuinen =( Itse olen aina ihmetellyt asiaa :0
      Ja onko 3 kerroksinen häkki kääpiölleni vaarallinen kun kaikki niin tuntuvat sanovan. Pitäisikö siis ostaa uusi häkki?
      Olisi kiva jos voisitte auttaa! kiitos jo etukäteen!

    • Cloriell

      Minä vaan< Voit ottaa hamsterisi silloin, kun se on hereillä esim. kun se käy syömässä. Entinen talvikkoni oli välillä päivisin kunnolla liikkeessä, saattoi vaikka ajaa pitkään juoksupyörässä. Hamsteri on hyvä ensimmäinen lemmikki, eikä tarvitse paljoa hoitoa, lukuunottamatta häkin siivousta. Suosittelen urosta, muttei naaraissakaan mitään vikaa ole. Joka päivä ei ole pakko jaloitella, mutta yleisesti olisi hyvä, jos pystyisi ulkoiluttamaan sitä paljon. Hamsterin tulisi myös päästä koppiinsa tahtoessa esim. lepäämään. Parin kuukauden ikäisenä se tarvitsee vielä paljon unta, joten ei kannata herättää sitä, kuin harvoin. Jos on pakko herättää, hamsterin mökkiä ei kannata heti nostaa. Voi siis vaikka rapsutella puruja, jotta hamsteri heräisi. Jos hamsteri ei millään tule, joutuu ehkä nostamaan mökin, mutta olkaa kärsivällisiä. Hamsterin voi joskus jättää kotiin pariksi päiväksi, muttei usein. Hyvästä eläinkaupasta saat paljon tietoa hamsterista.

      Joku outo vaan< Jos sinulla ei ole ollut hamsteria, et ehkä tiedä paljon hamstereista, joten ei kannata levittää tietoa, joka ei ole välttämättä totta.

      Hamsuliini< Voit yrittää saada hamsterisi tekemään tarpeensa astiaan, laittamalla sen kakkoja sinne, jotta se tajuaisi mihin se on tarkoitettu.
      Kaverisi ei todellakaan saisi jättää hamsteriaansa yksin paria päivää pidemmäks ajaksii, vaikka laittaisi paljon ruokaa ja virikkeitä. Jos hamsterille laittaa liikaa ruokaa, se saattaa syödä liikaa kerralla ja lihoa paljon. Tuoreruokaakin pitäisi olla aina tarjolla. Häkkiä ei missään nimessä saisi jättää niin pitkäksi aikaa siivoamatta. Purut pitäisi vaihtaa joka viikko, riippuen tietysti häkin koosta. Tuo on jo eläinrääkkäystä! Onko kaverisi hamsterilla ollenkaan hoitajaa sillä välillä? Jos mahdollista, voisit vaikka itse tarjoutua.
      Häkkisi ei välttämättä ole vaarallinen. Jos rampilla ei ole kaiteita, se voi olla vaaraksi. Olisi hyvä, jos teettäisit siihen kaiteet, joita pitkin se ei pääse kiipeämään. Ei kannata ostaa uutta häkkiä, hamsterisi voi stressaantua siitä pahanpäiväisesti. Voit yrittää tehdä häkistä turvallisemman. Eiköhän se sillä hoidu.

    • hamsuliini

      Kiitos tiedosta Cloriell! Teen niin heti =)
      Itsekin olen tuosta hänelle sanonut mutta hänen äitinsä on ollut jokus eläinsuojeluliitossa niin hän ei usko minua =( Mutta voisisn silti trjoutua hoitajaksi

    • kunhan kysyn

      Eli voiko huoletta lähteä vaikkapa mökille pariksi päiväksi, kunhan on vettä ja ruokaa? Ja kuinka paljon ruokaa täytyy antaa että se pärjäisi ne muutamat päivät? Kiitos vastauksesta!

    • Hamsuli

      Periaatteessa kai lain mukaan jokaisen eläimen olot pitäisi tarkistaa kerran vuorokaudessa mutta ei kai se harvinaista ole että ihmiset jättävät hamsterin viikonlopuksi valvomatta,kunhan on vettä ja ruokaa.

      Vesipulloja voi vaikka varmuudeksi laittaa kaksi jos on usein pois kaksi yötä,itse laitoin kippoon vielä vettä ja annoin tuoreruokaa kun hamsteri oli 1,5 vuorokautta yksinään. :0)

      Aina voi sattua jotain,mutta sama voisi sattua kun itse nukut ja hamsteri valvoo yöllä jos ajattelee asian näin.

      Toki varmasti suositeltavaa käytäntö ei ole mutta kai se kaksi yötä on ok ja mielestäni maksimi aika jättää yksin.Toki parempi olisi jos joku kävisi vilkaisemassa hamsua,kerran oma hamsu oli jäänyt eräänlaisen tason alle jumiin eikä päässyt pois ja oli paniikissa siellä (siis ei ollut silloin ollut yksin),mietin vain sen jälkeen että katsoo tarkasti ettei tuommoiseen ole mahdollisuutta koskaan enää.

      Hamsterillahan on varmasti jemmassakin ruokaa pesässä,itse laittaisin tuoreruoka palasen ja siemensekoituksen kippoon ja pari makupalaa ja siementanko on aina saatavilla terraariossa.

    • syrkkii <3<3<3

      hamsuliini talvikko ei käytä kovin sitä kerros häkkiä eli suosittelen ostamaan yksi kerroksisenhäkin! itse mun kamu oli tehny kaks kerroksisen mutta se ei käyttäny sitä niin osti uuden häkin mutta kävihän se siellä ylhäälläkin mutta minä ainakin ostan jo heti suoraan sen yksi kerroksisen! jossain sanottiin mun muistaakseni että se yksi kerroksinen on turvallisempi että se on siellä turvassa. minä en ainaskaan jätä hamsuani kuukaudeksi kotiin kerran päivässä pitää olla tuore ruoka ja tuore vesi ehkä 1 päiväksi voin jättää. paitsi jos joku hoitaa hamsua. vaikka hamsulla olis paljon ruokaa se siemenseos niin joka päivä pitää olla tuore kurkku ja vaikka salaatin lehti ja TUORE VESII!!

    • GAGAGA

      Mää unohin mun hamsun australiaan ku viimeks kävin siellä onkoha se selvinny nää 7vuotta laitoin sille muisteeksein aika paljo ruokaa ja vettä :(

    • Anonyymi

      Itse olen ainakin omasta hamsustani kasvattanut ainakin melkein päiväeläimen sillä ihan pienenä se meille tuli ja pidin sitä aina päivisin sylissä ja sitten saattoi syliin nukahtaakkin mutta kyllä huomaan että nykyään öisin nukkuu enemmän kuin päivisin

    • Anonyymi

      Minun hamsterini on talvikko. Saako se raskauden aikana juosta juoksupyörässä vai otanko sen pois? Hamsterini on 2 kk vanha. On alkanut rakentaa pesää ja nykkyy kyljelleen. Hamsterini on myös kasvanut todella paljon. Sain sen akvaariosopista noin viikko sitten ja siellä sanottiin että se on poika mutta huomasin ettö se on tyttö. En tiedä odottaako se edes poikasia. Voisiko joku ystävällisesti kertoa?

    • Anonyymi

      Hamsteri on helppo hoitoinen. Hyvä ensinmäiseksi lemmikiksi. Poika tulee paremmin toimeen ihmisen kanssa eli ne eivät pure niin paljon kuin tytöt. Hamsterit ovat välillä päivällä hereillä.

      • Anonyymi

        Niitä ei kannata herättää. Muuten niistä voi tulla agressiivisia eli ne alkavat purra


    • Voinko pitää juhlat, jos minulla on hamsteri kotona?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe