Olen muutosturvan piirissä oleva työnhakija ja minulle on tehty työllistymissuunnitelma. Voinko olla henkilökohtaisista syistä parin kuukauden ajan poissa työnhausta (siis korvauksetta)? Otetaanko minut takaisin työllistymissuunnitelmani piiriin? Jos otetaan, niin miten poissaoloaikani vaikuttaa korvauksiini?
Poissaolo työnhausta?
2
216
Vastaukset
- tyokkari
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Vastaan kysymykseesi työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) osalta.
Voit halutessasi katkaista asiakkuuden TE-toimiston kanssa milloin tahansa syystä riippumatta.
Muutosturvan piiriin kuuluminen lakkaa, kun oikeutesi työttömyyspäivärahaan (ansio- tai peruspäiväraha) päättyy 500 pv enimmäisajan täyttymisen vuoksi.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työnhakija kuuluu muutosturvan piiriin esimerkiksi myöhemmästä työllistymisestä ja työnhaun katkeamisesta huolimatta, ellei työnhakijan oikeus työttömyyspäivärahaan ole päättynyt enimmäisajan maksamisen takia.
Mikäli olet ollut työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä välittömästi edeltäneiden kuuden kuukauden aikana työmarkkinoilla vähemmän kuin kuusi viikkoa etkä voi esittää pätevää syytä poissaololle, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien.
Työnhakijan katsotaan olleen työmarkkinoilla, jos hän on ollut työssäoloehtoon luettavassa työssä tai työllistynyt yritystoiminnassa tai omassa työssä taikka ollut työllistymistä edistävässä palvelussa tai ollut työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa.
Mikäli jatkossa ilmoittaudut uudelleen työnhakijaksi, TE -toimistossa tutkitaan työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset normaalisti.
Terveisin Teppo työkkäristä - kela
Hei,
kiitos kysymyksestäsi myös Kelan puolesta. Kela maksaa työttömyysetuuden työ- ja elinkeinotoimiston tutkittua oikeuden työttömyysetuuteen.
Työttömyysetuuden maksamisen kannalta sinun kannattaa huomioida, että et ole ilman hyväksyttävää syytä poissa työmarkkinoilta yli puolta vuotta. Jos olet poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli 6 kuukautta, sinulla ei ole oikeutta peruspäivärahaan, ennen kuin olet uudelleen täyttänyt työssäoloehdon. Eli tällöin etuutesi muuttuisi työmarkkinatueksi.
Kannattaa myös huomioida, että tämä on eri asia, kuin Tepon vastauksessa mainittu 60 päivän karenssi.
Ystävällisin terveisin,
Kirsi Kelasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143779Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283088Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802925Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2391651
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61430- 751291
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031255Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi331073