Kertokaapa, minkäkokoista perälippua käytätte 12-13m veneessä ja minkä pituista tankoa?!
Veneilyliiton sivuilla 12-15m veneessä lippu 80*131 ja tanko 175cm!
Vaikuttaa aikast suurelta ja tankokin niin pitkä, ettei edes Maritimin kuvastosta löydy!
Perälippu
66
2162
Vastaukset
- vapaa mies
Minulla on tuuliviirinä pieni suomen lippu Biltemasta perästaagissa. Muutama lipputanko ja seuran lippu on mennyt edellisessä veneessä mereen, joten siksi tällainen ratkaisu. Enkä kuulu tällä hetkellä edes mihinkään seuraan, aah sitä katsastuskyykytyksen välttämistä.
- rivien välistä
Pari asiaa on selvästi tulkittavissa sanoistasi.
- pieni Bilteman lippu, koska se on halvin. Samalla tavalla pitäisi päästä kaikista muistakin kustannuksista varusteissa mielummin riman alta hipoen, joten katsastuksestakin tulee kyykytystä.
- tangot katoilevat enemmän kuin satunnaisesti. Se viittaa ongelmiin veneen käsittelyssä. Vahinkoja sattuu itselle ja naapureille, ne ovat silti niin harvinaisia, etteivät lipun katoamiset mikään ongelma ole. Monet purjehtivat ikänsä ilman sellaista vahinkoa. Osaavat myös sovittaa tangon jalkaan sopivaksi.
- lippu tuuliviirinä kertoo sekin jotain - vapaa mies
rivien välistä kirjoitti:
Pari asiaa on selvästi tulkittavissa sanoistasi.
- pieni Bilteman lippu, koska se on halvin. Samalla tavalla pitäisi päästä kaikista muistakin kustannuksista varusteissa mielummin riman alta hipoen, joten katsastuksestakin tulee kyykytystä.
- tangot katoilevat enemmän kuin satunnaisesti. Se viittaa ongelmiin veneen käsittelyssä. Vahinkoja sattuu itselle ja naapureille, ne ovat silti niin harvinaisia, etteivät lipun katoamiset mikään ongelma ole. Monet purjehtivat ikänsä ilman sellaista vahinkoa. Osaavat myös sovittaa tangon jalkaan sopivaksi.
- lippu tuuliviirinä kertoo sekin jotainAnalyysi tekstitäsi, sua harmittaa, ettet ole vapaa mies. Jostain kumman syystä on pakko kuulua seuraan, esim on niin köyhä, ettei ole varaa muihin kotisatamiin ja telakoihin.
- rivien välistä
vapaa mies kirjoitti:
Analyysi tekstitäsi, sua harmittaa, ettet ole vapaa mies. Jostain kumman syystä on pakko kuulua seuraan, esim on niin köyhä, ettei ole varaa muihin kotisatamiin ja telakoihin.
Voihan sen noinkin sanoa, analyysisi oikeellisuuta olen jäävi arvioimaan. Tosin kuulun kahteen seuraan, joista toiseen toisen telakan takia. Veneitäkin on pari kappaletta, joista toinen yksityisellä telakalla, koska se kaipaa mielellään katon päälleen ja sen kotisatamakin on toinen. Tunnenkin itseni kovin vapaaksi liittymään juuri siihen seuraan tai niihin seuroihin, jotka koen itselleni parhaiksi. Mutta sen suhteen en ole vapaa, ettei olisi pakko kuulua seuraan, muuten en kilpailuihin voisi osallistua. Virallista köyhyysrajaa en taida onnistua alittamaan, mutta muutoin kyllä voin tunnustautua köyhäksi, koska vapaa-aikaa pitää tehdä työajan kustannuksella. Muutenhan ei kahdesta veneestä olisi iloa.
Kerran muuten on yksi ensikertalainen vieras ottanut lipputangosta tukea niin, että se katkesi. Piti sen takia lyhentää tankoa 5 cm, mikä vei varmaan melkein tunnin työaikaa. Yhtään lippua ei ole kadonnut niinä 35 vuotena, joina olen omia veneitä omistanut. - vapaa mies
rivien välistä kirjoitti:
Voihan sen noinkin sanoa, analyysisi oikeellisuuta olen jäävi arvioimaan. Tosin kuulun kahteen seuraan, joista toiseen toisen telakan takia. Veneitäkin on pari kappaletta, joista toinen yksityisellä telakalla, koska se kaipaa mielellään katon päälleen ja sen kotisatamakin on toinen. Tunnenkin itseni kovin vapaaksi liittymään juuri siihen seuraan tai niihin seuroihin, jotka koen itselleni parhaiksi. Mutta sen suhteen en ole vapaa, ettei olisi pakko kuulua seuraan, muuten en kilpailuihin voisi osallistua. Virallista köyhyysrajaa en taida onnistua alittamaan, mutta muutoin kyllä voin tunnustautua köyhäksi, koska vapaa-aikaa pitää tehdä työajan kustannuksella. Muutenhan ei kahdesta veneestä olisi iloa.
Kerran muuten on yksi ensikertalainen vieras ottanut lipputangosta tukea niin, että se katkesi. Piti sen takia lyhentää tankoa 5 cm, mikä vei varmaan melkein tunnin työaikaa. Yhtään lippua ei ole kadonnut niinä 35 vuotena, joina olen omia veneitä omistanut.Analyysi tekstistäsi, olet köyhempi kuin minä, siksi moiset esseet.
- rivien välistä
vapaa mies kirjoitti:
Analyysi tekstistäsi, olet köyhempi kuin minä, siksi moiset esseet.
Enkös minä niin sanonutkin. Rahaa ei ole, mutta varaa vapaa-aikaan ja veneiden ylläpitoon sentään riittää.
- 18+7
Meidän 10 m pitkässä purjeveneessä on 150 cm lipputanko ja siinä suositusmittainen lippu. Tämä enkä hieman ylimitoitettu meille, joten voisi olla sinun veneeseen myös sopiva koko. Tangon löysimme tuurilla Captain Shopista. Muualla en ole tavannut vastaavanmittaista lipputankoa jostain syystä. Onkohan ajatus että isommissa veneissä lippu hilataan narulla mastoon tai mastonhuippuun.
- 12+9
Tuo ohje on kopioitu suoraan jostakin brittien oppaasta. Niiden liput ovat hervottoman suuria ja viistävät veden pintaa.
- 27
Itselläni on tanko aina pystyssä. Valitettavasti vain 25cm joten siihen ei tuollaista lippua saa kiinni.
- HannaMeer
Osta mahdollisimman iso lippu. Se on komian näköönen. Lipputangon tulee olla niin pitkä ja sijoitettu, ettei lippu osu mihinkään sen vapaasti minkä suunnan tuulessa tahansa liehuessa.
- Jokisen Jussi
Oletan että sinulla on lipputangon paikka peräkaiteessa? Itse olen valinnut lipun koon liputusohjeen mukaan ja tökännyt peräkaiteeseen tangon jonka pituus on n. 20 cm lipun lävistäjää pitempi. Näin lippu ei osu kanteen eikä tanko ole kuitenkaan koomisen pitkä.
Joku tuossa oli sitä mieltä että mitä isompi lippu, sen komiampi. Olen samaa mieltä, mutta iso lippu on todellinen riesa satamamanöövereissä kun tuuli tulee perästä - varsinkin tietysti peruuttaessa laituriin. Olen saanut lipusta sen verran monta kertaa naamaan, lippikseen ja aurinkolaseihin, että tyhmempänä hämäläisenäkin olen pikkuhiljaa oppinut ennakoimaan ja ottamaan lipun kokonaan pois rantautumisen ajaksi.- 16
Monessa veneessä perälippu on muutenkin esim. poijuköyden käsittelyn tiellä. Ja kannattaa katsoa sekin, ettei lippu peitä perävalon näkymistä.
- Viki S
Jep, lipputangon paikka on peräkaiteessa. Vähän ihmetyttää, kun 40 ft veneeseen pistetään 25mm lipputangonjalka, mikä käytännössä tarkoittaa, että saat istutettua siihen 125cm lipputangon!
Tuo mainitsemasi 20cm lisäys lävistäjään on käytännössä sama, kuin liputusohje. Eli 80*131 lipun lävistäjä =153 20 ~175=liputusohje. - Jokisen Jussi
Viki S kirjoitti:
Jep, lipputangon paikka on peräkaiteessa. Vähän ihmetyttää, kun 40 ft veneeseen pistetään 25mm lipputangonjalka, mikä käytännössä tarkoittaa, että saat istutettua siihen 125cm lipputangon!
Tuo mainitsemasi 20cm lisäys lävistäjään on käytännössä sama, kuin liputusohje. Eli 80*131 lipun lävistäjä =153 20 ~175=liputusohje.Kiitos muistin virkistyksestä - tuli taas sekoiltua omassa aikaisemmassa vastauksessa. Käyttämäni tangon pituus on 20 cm LIPUN LYHYEMPI SIVU, ei siis lävistäjä. Kaikissa niissä kolmessa veneessä mitä minulla on ollut, tangon jalka on ollut sen verran korkealla kaiteessa ja perä sen mallinen, että tuon "kaavan" mukainen tanko on pitänyt lipun tarpeeksi korkealla kannesta. Sen sijaan lävistäjä 20 cm olisi ollut ihan liian pitkä.
- 30
Itse en käytä perälippua, mutta olen ymmärtänyt gay piireissä perälipun olevan suosittu.
- Rampe_
Jotenkin surullista, että tuollaiset (27 & 30) vaivautuvat "kirjoittelemaan" periaatteessa asiallisille palstoille...
Sairaus se on tuokin...mutta Suomessa on onneksi sananvapaus, SUURI KIITOS SOTIEMME VETERAANEILLE tuosta vapaudesta.
Edellämainitut pari nimimerkkiä ovat takuuvarmasti vihreitä sivareita (kaupunkikommunisteja), jotka eivät näitä asioita ymmärrä (taitaapi olla yksi ja sama henkilö)!!!! - 27
Rampe_ kirjoitti:
Jotenkin surullista, että tuollaiset (27 & 30) vaivautuvat "kirjoittelemaan" periaatteessa asiallisille palstoille...
Sairaus se on tuokin...mutta Suomessa on onneksi sananvapaus, SUURI KIITOS SOTIEMME VETERAANEILLE tuosta vapaudesta.
Edellämainitut pari nimimerkkiä ovat takuuvarmasti vihreitä sivareita (kaupunkikommunisteja), jotka eivät näitä asioita ymmärrä (taitaapi olla yksi ja sama henkilö)!!!!s24 asiallinen palsta =) sä oot ainakin positiivinen kaveri.
- raakajarska
Veneen liputuksella on arvokkaat perinteensä, mutta olen monesti miettinyt, onko se enää nykyaikaa, kun monet veneet ovat malliltaan sellaisia, että lippu on tiellä (toimintojen haittana) tai takatuulessa lippu pyyhkii kaiteita ja naamoja yms.
Eri asia isossa veneessälippua on käyttää yläkannella tai muussa sopivassa paikassa. Teenköhän miten loukkaavasti muita veneilijöitä kohtaan, jos en käytä lippua. Vaikka kuulun seuraan- kokeile.
"Teenköhän miten loukkaavasti muita veneilijöitä kohtaan, jos en käytä lippua. Vaikka kuulun seuraan"
Isossa satamassa tuskin monikaan kiinnittää asiaan huomiota. Periaatteessa kai satamassa pitäisi olla lippu nostettuna kulussa oltaessa. Kokeile jättää lippu pois. Huomaako kukaan? Seuran retkisatamissa lippu lienee tärkeämpi, ainakin omassa seurassani. - 25
kokeile. kirjoitti:
"Teenköhän miten loukkaavasti muita veneilijöitä kohtaan, jos en käytä lippua. Vaikka kuulun seuraan"
Isossa satamassa tuskin monikaan kiinnittää asiaan huomiota. Periaatteessa kai satamassa pitäisi olla lippu nostettuna kulussa oltaessa. Kokeile jättää lippu pois. Huomaako kukaan? Seuran retkisatamissa lippu lienee tärkeämpi, ainakin omassa seurassani.Tuskinpa juuri kukaan moiseen mitään huomiota kiinnittää. Tai no, olihan se yksi pelle, joka Vene-lehdessä julisti sumutorvella ruvenneensa antamaan merkkiä, kun ei liput ruvenneet yhdeksältä katoamaan.
Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?
Tuliko sinulle ajatusvirhe tuossa "satamassa pitäisi olla lippu nostettuna kulussa oltaessa"? Eihän vene yleensä ole kulussa, jos se on satamassa? - kokeile.
25 kirjoitti:
Tuskinpa juuri kukaan moiseen mitään huomiota kiinnittää. Tai no, olihan se yksi pelle, joka Vene-lehdessä julisti sumutorvella ruvenneensa antamaan merkkiä, kun ei liput ruvenneet yhdeksältä katoamaan.
Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?
Tuliko sinulle ajatusvirhe tuossa "satamassa pitäisi olla lippu nostettuna kulussa oltaessa"? Eihän vene yleensä ole kulussa, jos se on satamassa?"Eihän vene yleensä ole kulussa, jos se on satamassa?"
Ehkä ilmaukseni oli huonosti muotoiltu. Tarkoitin seuran satamaan saapumista ja satamasta lähtemistä eli seuran satama-alueella kulussa olemista. Perälippu olis oltava nostettuna liputusohjeen mukaan. Jos lipusta tuntuu olevan haittaa, jätä käyttämättä, tuskin siitä kukaan nokkiinsa ottaa. - 18+8
25 kirjoitti:
Tuskinpa juuri kukaan moiseen mitään huomiota kiinnittää. Tai no, olihan se yksi pelle, joka Vene-lehdessä julisti sumutorvella ruvenneensa antamaan merkkiä, kun ei liput ruvenneet yhdeksältä katoamaan.
Tuliko sinulle ajatusvirhe tuossa "satamassa pitäisi olla lippu nostettuna kulussa oltaessa"? Eihän vene yleensä ole kulussa, jos se on satamassa?"Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?"
Tähän mennessä noin kolmekymmentäviisi kesää veneilleenä havaintoni on, että liputtomia purjeveneitä olen nähnyt kesän mittaan noin alle viisi kipaletta. Tosin ovat lisääntyneet, sillä aiemmin niitä ei näkynyt yhtään.
Eri asia ovat sitten kilpailemassa olevat veneet, jotka tunnistaa juuri siitä, että perälippu puuttuu. - 25
18+8 kirjoitti:
"Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?"
Tähän mennessä noin kolmekymmentäviisi kesää veneilleenä havaintoni on, että liputtomia purjeveneitä olen nähnyt kesän mittaan noin alle viisi kipaletta. Tosin ovat lisääntyneet, sillä aiemmin niitä ei näkynyt yhtään.
Eri asia ovat sitten kilpailemassa olevat veneet, jotka tunnistaa juuri siitä, että perälippu puuttuu.Ajoit sitten ns. sata lasissa miinaan :) Jotenkin arvasin, että kirjoittaessani "enemmistö veneistä" joku kaventaa oitis näkökulman vain purjeveneisiin,
Mitä nyt itse olen kohta 20 vuoden aikana katsellut, tosin kiinnittämättä hirveästi asiaan huomiota, niin sekä kokonaan ilman lippua että tavallisella Suomen lipulla kulkevien purjeveneidenkin osuus verrattuna seuralippua käyttäviin on hiljalleen kasvanut. Ja uutena ilmiönä on EU-jäsenyyden myötä tullut se, että silloin tällöin näkee EU-lipun. Se tosin on vielä harvinainen, luulen alle viisi nähneeni Suomen vesillä. Keski- ja Etelä-Euroopassa se on jonkin verran yleisempi.
Mutta pääosa veneistähän on muita kuin purjeveneitä ja moottoriveneistä vain melko harva käyttää lippua. - 18+8
25 kirjoitti:
Ajoit sitten ns. sata lasissa miinaan :) Jotenkin arvasin, että kirjoittaessani "enemmistö veneistä" joku kaventaa oitis näkökulman vain purjeveneisiin,
Mitä nyt itse olen kohta 20 vuoden aikana katsellut, tosin kiinnittämättä hirveästi asiaan huomiota, niin sekä kokonaan ilman lippua että tavallisella Suomen lipulla kulkevien purjeveneidenkin osuus verrattuna seuralippua käyttäviin on hiljalleen kasvanut. Ja uutena ilmiönä on EU-jäsenyyden myötä tullut se, että silloin tällöin näkee EU-lipun. Se tosin on vielä harvinainen, luulen alle viisi nähneeni Suomen vesillä. Keski- ja Etelä-Euroopassa se on jonkin verran yleisempi.
Mutta pääosa veneistähän on muita kuin purjeveneitä ja moottoriveneistä vain melko harva käyttää lippua.Purjehtijana silmäni seuraavat moottoriveneen muita liikkeitä, enkä kiinnitä huomiota lippuun tai sen puuttumiseen. Olennaista on, että tiedostan osaako kippari väistämissäännöt.
Minulle purjehtiminen ja vesillä liikkuminen on aina "juhlaa", ja sen vuoksi meidän veneessä seuran lippu liehuu jatkossakin. Entisenä moottoriveneilijänä ymmärrän kyllä, että "sata lasissa" menevillä moottoriveneillä on lipun kanssa hankaluuksia. Ja taitaa olla niinkin, että ns. uusveneilijöille tällaiset veneilyyn liittyvät perinteet eivät ole tärkeitä. - väylästä riippuen
25 kirjoitti:
Ajoit sitten ns. sata lasissa miinaan :) Jotenkin arvasin, että kirjoittaessani "enemmistö veneistä" joku kaventaa oitis näkökulman vain purjeveneisiin,
Mutta pääosa veneistähän on muita kuin purjeveneitä ja moottoriveneistä vain melko harva käyttää lippua.Enpä oikein allekirjoittaisi tuota miinaan ajoa. Purjehtija hyvin harvoin jää siihen kotisataman välittömään läheisyyteen, tai aivan sisimmille matalille väylille. Minulla ainakin jo tavallisimmalla viikonloppumatkalla ylivoimaisesti suurin osa veneistä, niin moottori- kuin purjeveneistäkin on liputettuja. Missään tapauksessa jakolinja lipun käytön suhteen ei mene käyttövoiman mukaan vaan veneen koon. Onhan perälippu avoveneessä pikemminkin pikkurilli pystyssä oloa. Niissä käytetään viiriä, kun värejä halutaan tunnustaa.
- 00lkjbv
18+8 kirjoitti:
Purjehtijana silmäni seuraavat moottoriveneen muita liikkeitä, enkä kiinnitä huomiota lippuun tai sen puuttumiseen. Olennaista on, että tiedostan osaako kippari väistämissäännöt.
Minulle purjehtiminen ja vesillä liikkuminen on aina "juhlaa", ja sen vuoksi meidän veneessä seuran lippu liehuu jatkossakin. Entisenä moottoriveneilijänä ymmärrän kyllä, että "sata lasissa" menevillä moottoriveneillä on lipun kanssa hankaluuksia. Ja taitaa olla niinkin, että ns. uusveneilijöille tällaiset veneilyyn liittyvät perinteet eivät ole tärkeitä."Ja taitaa olla niinkin, että ns. uusveneilijöille tällaiset veneilyyn liittyvät perinteet eivät ole tärkeitä. "
Perinteitä pitää rikkoa, jotta yhteiskunta muuttuu vapampaan suuntaan, siispä liputan miten huvittaa, vaikka purjehtinut olen vuosikymmeniä. Varsinkin pakkorekisterikyltin asentamisen jälkeen respekti suomen lippua kohtaan on tasan nolla. - pari kohtaa
00lkjbv kirjoitti:
"Ja taitaa olla niinkin, että ns. uusveneilijöille tällaiset veneilyyn liittyvät perinteet eivät ole tärkeitä. "
Perinteitä pitää rikkoa, jotta yhteiskunta muuttuu vapampaan suuntaan, siispä liputan miten huvittaa, vaikka purjehtinut olen vuosikymmeniä. Varsinkin pakkorekisterikyltin asentamisen jälkeen respekti suomen lippua kohtaan on tasan nolla.Kirjoituksessasi oli kaksi kohtaa, joista kaksi täysin päättömiä. Miksi perinteitä pitäisi rikkoa? Siis vain periaatteesta rikkoa, kuten kakarat katulamppuja. Perinteet eivät mitenkään rajoita vapauksia. Ja mikä looginen yhteys on lipun kunnioittamisen ja sinänsä täysin typerän, pikemminkin haitallisen pakkorekisterikyltin välillä? Oikeastaan tuohon jälkimmäiseen voin vastatakin: ei mitään yhteyttä.
Voit toki jatkossakin tehdä itsesi naurettavaksi liputtamalla miten tai millä sattuu, siihen sinulla on tietenkin oikeus. - pthyi...
00lkjbv kirjoitti:
"Ja taitaa olla niinkin, että ns. uusveneilijöille tällaiset veneilyyn liittyvät perinteet eivät ole tärkeitä. "
Perinteitä pitää rikkoa, jotta yhteiskunta muuttuu vapampaan suuntaan, siispä liputan miten huvittaa, vaikka purjehtinut olen vuosikymmeniä. Varsinkin pakkorekisterikyltin asentamisen jälkeen respekti suomen lippua kohtaan on tasan nolla.Perinteisen tavan mukaan lattiallekaan ei syljetä.
- IIIJIJJI
pari kohtaa kirjoitti:
Kirjoituksessasi oli kaksi kohtaa, joista kaksi täysin päättömiä. Miksi perinteitä pitäisi rikkoa? Siis vain periaatteesta rikkoa, kuten kakarat katulamppuja. Perinteet eivät mitenkään rajoita vapauksia. Ja mikä looginen yhteys on lipun kunnioittamisen ja sinänsä täysin typerän, pikemminkin haitallisen pakkorekisterikyltin välillä? Oikeastaan tuohon jälkimmäiseen voin vastatakin: ei mitään yhteyttä.
Voit toki jatkossakin tehdä itsesi naurettavaksi liputtamalla miten tai millä sattuu, siihen sinulla on tietenkin oikeus."Miksi perinteitä pitäisi rikkoa? "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väkivallaton_vastarinta - 14+3
pari kohtaa kirjoitti:
Kirjoituksessasi oli kaksi kohtaa, joista kaksi täysin päättömiä. Miksi perinteitä pitäisi rikkoa? Siis vain periaatteesta rikkoa, kuten kakarat katulamppuja. Perinteet eivät mitenkään rajoita vapauksia. Ja mikä looginen yhteys on lipun kunnioittamisen ja sinänsä täysin typerän, pikemminkin haitallisen pakkorekisterikyltin välillä? Oikeastaan tuohon jälkimmäiseen voin vastatakin: ei mitään yhteyttä.
Voit toki jatkossakin tehdä itsesi naurettavaksi liputtamalla miten tai millä sattuu, siihen sinulla on tietenkin oikeus.Sanot, että perinteet eivät mitenkään rajoita vapauksia. Mutta juuri sitähän ne tekevät. Esimerkiksi tässä liputusasiassa on hyvin paljon juuri sitä, että perinteisiin vedoten yritetään rajoittaa tai säädellä ihmisten tapaa käyttää tai olla käyttämättä lippua. En minä usko, että ketään meistä muista suuremmin häiritsee se, että joku itse, muiden tekemisiin mitenkään puuttumatta, haluaa käyttää juuri jonkin perinteen mukaista lippua perinteen mukaisilla tavoilla. Mutta se on kokonaan eri juttu, että aletaan urputtaa siitä, että muut eivät tee samoin. Joskus vuosia sitten venelehdessä tms. oli jonkun tällaisen urputtajan kirjoitus, miten oli katsellut jossain satamassa, kun ei peräliput alkaneet iltayhdeksältä kadota ja lopulta oli kaivanut esiin aerosolitorven ja alkanut antaa "aikamerkkiä". Myönsi sentään, että vaimonsa oli hävennyt häntä silloin... Muistan ihmetelleeni, ettei tyyppi itse tajunnut käytöksessään mitään kummallista tai naurettavaa.
Itsetarkoituksellinen perinteiden rikkominen on muuten ihan hyvä periaate muulloinkin kuin vain selkeästi huonojen perinteiden kohdalla. "Näin on aina tehty" on niin kehno ja kelvoton perustelu millekään toiminnalle, että sitä on hyvä aina pöllyttää. - hyvä linkki
IIIJIJJI kirjoitti:
"Miksi perinteitä pitäisi rikkoa? "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väkivallaton_vastarintaIhan hyvä linkki sivistyssanakirjaan. Linkin selittämä käsite ei kuitenkaan ollenkaan liity perinteitten rikkomiseen, sitäkin vähemmän perustelee, miksi niitä pitäisi rikkoa.
- sdye56i rtth3 t
18+8 kirjoitti:
"Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?"
Eri asia ovat sitten kilpailemassa olevat veneet, jotka tunnistaa juuri siitä, että perälippu puuttuu."Mutta enemmistö veneistä kulkee ilman lippua. Mistä muuten johtunee, että kilpapurjehduksessa se on jopa vakiokäytäntö?"
En tiedä mitä historiallista taustaa tällä on, mutta on erittäin käytännöllistä, ettei kilpaileva vene käytä lippua. Jos liikutaan samoilla vesialueilla, niin peräliputtavasta veneestä tietää ettei se ole kilpakumppani ja siihen osaa suhtautua asianmukaisesti. Joskus lipusta on etua myös kommunikoinnissa kilpailulautakunnan kanssa, perälipun voi nostaa keskeyttämisen merkiksi. Toisaalta esim. Espoo Suursaari Racessa perälippua tulee käyttää ja kilpailuohjeissa on nimenomaan mainittu missä vaiheessa Suomeen palattuaan sen saa poistaa.
- Not-real
Veneeni 10m ( tai 11m riippuen mistä mitataan ) käyttää 7metriselle tarkoittettua perälippua ja tanko arviolta 125cm. Johtuu siitä että tuo liputussäännön kokoinen näyttää suhteettoman suurelta tähän veneeseen... Kaippa se on pitkälti makuasia, mutta itse tykkään "pienemmästä".
- stailaajako
Törkein suomenlippu oli pikku-peralla merivuokossa mesaanissa!
- Googlaa ite
stailaajako kirjoitti:
Törkein suomenlippu oli pikku-peralla merivuokossa mesaanissa!
Ketsissä kansallisuuslippu kuuluukin laittaa mesaanimastoon.
- stailaajako
Googlaa ite kirjoitti:
Ketsissä kansallisuuslippu kuuluukin laittaa mesaanimastoon.
pikku-pera korosti itseään mauttoman suurella suomenlipulla, koska pikku-peralla oli identtiteettinsä kanssa vaikeuksia
Ei täyttänyt kansallisuusvelvollisuuksiaan vaan karkasi merelle juopottelemaan ja pummaamaan. - pikkupera
stailaajako kirjoitti:
pikku-pera korosti itseään mauttoman suurella suomenlipulla, koska pikku-peralla oli identtiteettinsä kanssa vaikeuksia
Ei täyttänyt kansallisuusvelvollisuuksiaan vaan karkasi merelle juopottelemaan ja pummaamaan.taiat olla itte peräreikä
- 17+17
Perälipun pidempi sivu 10% veneen pituudesta, tässä tapauksessa 120-130 cm. Jos ei löydy sopivaa, niin niin pyöristä isompaan lippuun.
Tangon pituus sellainen että, em lippu sopii siihen mukavan näköisesti. - Viki S
Kiitoksia vastauksista...vähän niinkuin arvelinkin, valitaan lippu ja tanko "mutulla".
Eli, mikä näyttää sopivalta, ei suoraan liputusohjeen mukaan. - Matti Lappalainen
Kyllä siellä tuli varmaan kaikki neuvot jo annettua. Mulla on veneen perässä niin paljon kamaa, että lipputanko ei sinnne mahdu. Niinpä lippuni, se Bilteman, on on kiinnitetty targakaareen. Ongelmana on se, että lippu kuluu vuodessa pilalle. Ompelijatädit ovat paikanneet mulle lippuja, mutta ei siitä tule enää ihan läheltäkatsottava. Jotkut maalaavat lipun värit tuuliperäsimen tuulilapaan ja väittävät, että se kestää vuosia. Silloin ollaan kyllä aika kaukana minkään maan lippusäännöstä, mutta eipähän viranomaiset ole siihen pahemmin puuttuneet ja voihan tullaukseen saapuessa laittaa kunnon lipun liehumaa.
www.snoopy.fi - Vapaamielinenöö
Minun veneen perässä liehuu Jolly.
Pikkusieluisten on turha vetää pakastevihannessekoitusta nenään, eletään 2000-lukua. - ootko kysyny?
Pikkusieluisista viis, mutta onko sulla varmasti lupa äidiltä, sillä on väliä?
- U-?0863
Miten nämä liittyy 2000-lukuun? Eikös liputus ole vanhempia asia.
- 10+9=
Sitähän tuo edellinen taisi tarkoittaakin. Vanhempi ja ennenkaikkea VANHENTUNUT asia. Koittakaa nyt pellet tajuta, ettei suurinta osaa veneilijöistä voisi vähempää kiinnostaa joku 1700-luvulta kotoisin olevan lakananheilutusjuttu.
- jol lai lee
Bustermiehet mukaan lukien saatat olla oikeassa. Olisihan perälippu sitäpaitsi avoveneen perässä suorastaan naurettava. Mutta tämä onkin purjehtijoiden palsta, ei veneilijöiden.
- Admiraal K
Jokainen herrasmies, siis purjehtija, kunnioittaa ja käyttää lippua lippukomitean ohjeiden mukaisesti. Ne jotka muutoin toimivat, osoittavat ettei heidän hallussaan ole merenkulkutaidot ja asenteet. Jos ei lippuaan saa hoidetuksi, tuskin hoituu mikään muukaan viitseliäisyyttä ja sääntöjen kunnioitusta vaativa teko eli olisi paree jäädä maakravuksi.
- VApaamielinenöö
Haah, syyllistämiskäänteispsykologia kunniaan :)
Liputtaminen on jäänne historiasta ja luolamiehen aikaisesta elämästä.
Eihän uusiin omakotitaloihinkaan enää edes laiteta lipputankoja.
Toki jos joku haluaa "kunnioittaa" vanhoja perinteitä on hän minun puolestani vapaa pitämään valkeita suoria housuja, sinistä meriaiheista jumpperia, kipparinlakkia ja perälippua.
Mutta niistä on turha tulla paasaamaan.
Perälippu, mielipiteet ja uskonto ovat kuin persreikä. Saat tehdä sillä juuri mitä haluat, mutta älä tule tunkemaan sitä minun tai lasteni naamalle.
Liputtaminen vaan on jo out. Jos haluaa olla dinosaurus niin olkaa hyvät. - paasaamatta paras
VApaamielinenöö kirjoitti:
Toki jos joku haluaa "kunnioittaa" vanhoja perinteitä on hän minun puolestani vapaa pitämään valkeita suoria housuja, sinistä meriaiheista jumpperia, kipparinlakkia ja perälippua.
Perälippu, mielipiteet ja uskonto ovat kuin persreikä. Saat tehdä sillä juuri mitä haluat, mutta älä tule tunkemaan sitä minun tai lasteni naamalle.
Liputtaminen vaan on jo out. Jos haluaa olla dinosaurus niin olkaa hyvät.Kulttuuriperimä ei ole mielipide tai uskonto. Se on siinä naamallasi syntymästäsi lähtien. Sen mukana tulee kasa arvoja, arvostuksia ja tapakulttuuria. Liputtaminen kuuluu sen tapakulttuurin piiriin. Voit olla noudattamatta sitä, mutta sitten pitää hyväksyä siitä aiheutuva tapakulttuuria noudattavan ympäristön suhtautuminen.
Mistähän olet keksinyt, ettei uusien omakotitalojen pihoihin laiteta lipputankoja? Usein tosin rakennusoikeudeta käytetään täysin hyväksi, jolloin tontin reunoille ei jää enää lipun mentävää kaistaletta. Eikä grynderi sitä ainakaan huvikseen asukkaalle kustanna.
Liputtaminen ei ole out, tapa tuntuu olevan kovasti voimissaan, erityisen voimissaan se tuntuu olevan vesillä. - MOB112
paasaamatta paras kirjoitti:
Kulttuuriperimä ei ole mielipide tai uskonto. Se on siinä naamallasi syntymästäsi lähtien. Sen mukana tulee kasa arvoja, arvostuksia ja tapakulttuuria. Liputtaminen kuuluu sen tapakulttuurin piiriin. Voit olla noudattamatta sitä, mutta sitten pitää hyväksyä siitä aiheutuva tapakulttuuria noudattavan ympäristön suhtautuminen.
Mistähän olet keksinyt, ettei uusien omakotitalojen pihoihin laiteta lipputankoja? Usein tosin rakennusoikeudeta käytetään täysin hyväksi, jolloin tontin reunoille ei jää enää lipun mentävää kaistaletta. Eikä grynderi sitä ainakaan huvikseen asukkaalle kustanna.
Liputtaminen ei ole out, tapa tuntuu olevan kovasti voimissaan, erityisen voimissaan se tuntuu olevan vesillä.Minulla on uusi ok talo uudella alueella (kymmeniä uusia taloja), ei ole lipputankoa meillä ja monessa naapurissa riesana.
"Voit olla noudattamatta sitä, mutta sitten pitää hyväksyä siitä aiheutuva tapakulttuuria noudattavan ympäristön suhtautuminen"
Ei ole pakko hyväksyä ahdasmielisyyttä toisella tavalla laillisesti toimivia kohtaan. - 911 112
MOB112 kirjoitti:
Minulla on uusi ok talo uudella alueella (kymmeniä uusia taloja), ei ole lipputankoa meillä ja monessa naapurissa riesana.
"Voit olla noudattamatta sitä, mutta sitten pitää hyväksyä siitä aiheutuva tapakulttuuria noudattavan ympäristön suhtautuminen"
Ei ole pakko hyväksyä ahdasmielisyyttä toisella tavalla laillisesti toimivia kohtaan.Odotapa 10 v ja lipputankoja on noussut monen torpan pihaan. Aivan tyypillinen tilanne teillä on.
Ei sinulta kysytä, hyväksytkö muiden ihmisten suhtautumisen sinuun. Ota huomioon, että jopa pieni vittuilu on laillista, eikä edes tavalla tai toisella. Laillisuus ei silti tee siitäkään hyvän tavan mukaista. - 24
paasaamatta paras kirjoitti:
Kulttuuriperimä ei ole mielipide tai uskonto. Se on siinä naamallasi syntymästäsi lähtien. Sen mukana tulee kasa arvoja, arvostuksia ja tapakulttuuria. Liputtaminen kuuluu sen tapakulttuurin piiriin. Voit olla noudattamatta sitä, mutta sitten pitää hyväksyä siitä aiheutuva tapakulttuuria noudattavan ympäristön suhtautuminen.
Liputtaminen ei ole out, tapa tuntuu olevan kovasti voimissaan, erityisen voimissaan se tuntuu olevan vesillä."Tapakulttuurin" voit tunkea mihin lystäät, vaikkapa vessanpönttöösi. Nykymaailmassa on vain yksi noudatettava asia: lakikirja. Maailma on yksinkertaisesti kirjavoitunut niin paljon, ettei juuri missään ole enää yhtä yhtenäistä tapakulttuuria. Mikä on hyvä asia: etusijalla ovat yksilöt massan sijasta.
- tiikerin raidat?
24 kirjoitti:
"Tapakulttuurin" voit tunkea mihin lystäät, vaikkapa vessanpönttöösi. Nykymaailmassa on vain yksi noudatettava asia: lakikirja. Maailma on yksinkertaisesti kirjavoitunut niin paljon, ettei juuri missään ole enää yhtä yhtenäistä tapakulttuuria. Mikä on hyvä asia: etusijalla ovat yksilöt massan sijasta.
Tapakulttuurin voit tunkea mihin lystäät, mutta se on siitä kummallinen kapine, että se ei siitä katoa mihinkään. Se muuttuu aikojen saatossa, mutta hitaasti, koska se on osa meitä.
Tuleekos mutten kenellekään muulle vanhalle palstan lukijalle tutut tiikerin raidat? Väheksyntä tapakulttuuria ja erityisesti lippukulttuuria kohtaan, yksilön korostaminen ainoastaan lakikirja rajana. Taitaa olla vanha räksytuttavamme kirjoittelemassa satunnaisilla nikeillä, kun rekisteröidyn poltti sinne lakikirjan liepeille. Lakia rikkomattahan voi räikeästikin olla täysi m****u. Räksy kirjoitti yleensä aika virheettä, mutta näihin nettikirjoitteluihin jää helposti typoja ja viimeisen virkkeen kaltaisia kysymyslauseeksi muodostettuja. - =)=IKJ
911 112 kirjoitti:
Odotapa 10 v ja lipputankoja on noussut monen torpan pihaan. Aivan tyypillinen tilanne teillä on.
Ei sinulta kysytä, hyväksytkö muiden ihmisten suhtautumisen sinuun. Ota huomioon, että jopa pieni vittuilu on laillista, eikä edes tavalla tai toisella. Laillisuus ei silti tee siitäkään hyvän tavan mukaista.Ei mikään voima pistä lipputankoja kasvamaan edes 10 vuodessa. Ajat ovat muuttuneet, nuoremmat ikäpolvet elävät globaalissa maailmassa ja kansallistunne lippukulttuureineen on olematon.
- vcdr6y47
tiikerin raidat? kirjoitti:
Tapakulttuurin voit tunkea mihin lystäät, mutta se on siitä kummallinen kapine, että se ei siitä katoa mihinkään. Se muuttuu aikojen saatossa, mutta hitaasti, koska se on osa meitä.
Tuleekos mutten kenellekään muulle vanhalle palstan lukijalle tutut tiikerin raidat? Väheksyntä tapakulttuuria ja erityisesti lippukulttuuria kohtaan, yksilön korostaminen ainoastaan lakikirja rajana. Taitaa olla vanha räksytuttavamme kirjoittelemassa satunnaisilla nikeillä, kun rekisteröidyn poltti sinne lakikirjan liepeille. Lakia rikkomattahan voi räikeästikin olla täysi m****u. Räksy kirjoitti yleensä aika virheettä, mutta näihin nettikirjoitteluihin jää helposti typoja ja viimeisen virkkeen kaltaisia kysymyslauseeksi muodostettuja.Ei kehtaa liputtaa senkään takia, että suomalaiset matkapurjehtiat eivät osaa purjehtia. Koneella mennään ja purjehditaan kohteesta pois päin. Ei sellaiseen joukon värejä kehtaa kantaa. Parempi ilman lippua kilpapurjehdustyyliin ja viranomaisia varten joku rätti heilumaan rajanylitys yms paikoissa.
- Die Fahne hoch
VApaamielinenöö kirjoitti:
Liputtaminen vaan on jo out. Jos haluaa olla dinosaurus niin olkaa hyvät.Aika paljon näkyy lippuja liehuvan nyt jääkiekkokatsomoissa ja euroviisuhallissa. Jotkut haluavat näyttää, mistä pesee ja linkoaa. Toiset sitten ei.
- 77j8
Die Fahne hoch kirjoitti:
Aika paljon näkyy lippuja liehuvan nyt jääkiekkokatsomoissa ja euroviisuhallissa. Jotkut haluavat näyttää, mistä pesee ja linkoaa. Toiset sitten ei.
Noissa katsomoissa ovatkin fanaatikot, muille riittää tv:stä moisten tapahtumien seuraaminen liputtamatta. Fanaatikot, kuten hitler, stalin ja halonen tunnustavat fanaattisesti väriä ja lippuja, eikä ollut ihan kaikki kotona.
- Nyhvikki
Keikistely erilaisten idioottimaisten sääntöjen ja tapojen noudattamisessa sopii vallan mainiosti valkoisiin pukeutuneille "tosipurjehtijalle", noita pellejä onneksi tapaa enää todella harvoin. Se mitä käytökseen, tapoihin, merenkulkutaitoihin ja asenteisiin tulee - ovat kyllä perseestä tuolla "tosipurjehtija porukalla". Aikalailla suvaitsemattomia mulkkuja koko sakki.
- pölöt
Usko vaan unelmiisi, ei ne lipputangot kasva kuin sienet sateella edes 10 vuodessa.
- ei idättämällä
Perinnettä tai ei, minun mielestäni lipputanko on koristus pihalla ja Suomen lippu varsin hyvän näköinen. Sekin on riittävä syy tangon pystyttämiseen. Harvalla se ensimmäisiä asioita on talonrakennusurakan jälkeen, mutta kunhan ensin nurmikko on perustettu...
- lippilippiliehuuuuu
Liputanko on.
Siellä liehuu EU-lippu.
Olemmehan osa eu-ta. - 20+18
lippilippiliehuuuuu kirjoitti:
Liputanko on.
Siellä liehuu EU-lippu.
Olemmehan osa eu-ta.Jos katsoit eilen euroviisuja, montako eu-lippua näit?
- Lippilippiliehuuuuu
20+18 kirjoitti:
Jos katsoit eilen euroviisuja, montako eu-lippua näit?
Mitä tekemistä?
Euroviisut ja eu on 2 ihan eri asiaa.
Vai oletko tosissasi niin tyhmä että väität euroviisuosallistujamaiden olevan sama kuin eu-jäsenmaat?
Taas ois varmaan kannattanut olla ihan hiljaa. - 11+6
Lippilippiliehuuuuu kirjoitti:
Mitä tekemistä?
Euroviisut ja eu on 2 ihan eri asiaa.
Vai oletko tosissasi niin tyhmä että väität euroviisuosallistujamaiden olevan sama kuin eu-jäsenmaat?
Taas ois varmaan kannattanut olla ihan hiljaa.Vai oletko tosissasi niin tyhmä että väität euroviisuosallistujamaiden olevan sama kuin eu-jäsenmaat?
No en ehkä ole niin tyhmä. Mutta vaikka ne kisat melkein ovatkin eu-maat vastaan muut, kyllä suurin osa kannustaa omaa maataan kansallista lippua heiluttaen.
Mutta pidä sinä vaan liputangossasi eu-lippu. Rahasi menevätkin eu:lle... - aieuuu aieuuu
11+6 kirjoitti:
No en ehkä ole niin tyhmä. Mutta vaikka ne kisat melkein ovatkin eu-maat vastaan muut, kyllä suurin osa kannustaa omaa maataan kansallista lippua heiluttaen.
Mutta pidä sinä vaan liputangossasi eu-lippu. Rahasi menevätkin eu:lle...eu - toivottavasti suomi eroaisi siitä mahollisimman pian!
- finnsealippu
Ruotsalaisilla on myös taipumusta jättilippuihin. Jos on pakoputki perässä, on iso flagga äkkiä dieselkäryn tummentama. Sehän ei näy ruotsin tai brittien lipuissa ihan yhtä nopeasti kuin Suomen valkoisessa nurkassa.
Mesaanin toppiin ei myöskään kovin suuria lippuja viitsi vetää. 90 cm pitkä sivu taitaa olla siinä 12m ketsissä jolla olen seilannut. - 34
Meidän seurassa on suuntaus perälipuista luopumiseen. Seuraviiri korvaa sitten mastossa asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2025894
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263674- 822557
- 372079
- 331882
- 431837
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431