Sähkövenettä

Mieleni minun tekevi

Kevään myötä heräsi kiinnostus sähköllä kulkeviin veneisiin, ja törmäsin tällaisiin:

-Kotimainen sähkösimppu, http://www.simppu.fi/suomi/simppu_620_e.html

-Ruotsalainen Greenwave, http://www.greenwave.nu/

Onko kellään näistä tai vastaavanlaisista kokemuksia? Pääseekö jossain päin pääkaupunkiseutua koeajolle? Hintojakaan en noille oikein löytänyt verkosta, paljonkohan tuollainen aurinkopanelikatolla varustettu versio kustantaa?

Ja tiedän kyllä sähköveneiden rajoitukset polttomoottoriveneisiin verrattuna. Minua nyt vaan sattuu viehättämään ajatus hiljaisesta ja hajuttomasta veneilystä, vaikka vauhdin hurmasta ja toimintasäteestä joutuisikin vähän tinkimään.

20

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18

      en muista, mutta taisi olla jossain kipparilehden messuraportissa tai vastaavassa. oliskohan ton simpukan saanut jollain 20t hinnalla ja loput siinä 50t. vähän varustuksesta riippuen.

      ps. minäkin tykkäsin hiljaisesta ja halvasta veneilystä ennenkuin näi noiden hinnat.

      • 14

      • 13

      • Mieleni minun tekevi
        14 kirjoitti:

        no löytykin heti ekana googlesta, kun sitten ajattelin testata.

        http://venenetti.fi/jutut/simppu-620-e-polttomoottoriveneen-simputtaja

        Hinta 17 300 e (vene vakiovarustein 11 970 e, akut 1 680 e ja Torqeedo 3 650 e)

        Tuo ei taida sisältää aurinkopaneelikattoa? Paljonkohan moisesta joutuisi pulittamaan ekstraa? Entä onko tietoa miten venekerhot yms. suhtautuvat sähköveneen lataamiseen laiturissa?


      • Ihmettelijä minäkin
        Mieleni minun tekevi kirjoitti:

        Tuo ei taida sisältää aurinkopaneelikattoa? Paljonkohan moisesta joutuisi pulittamaan ekstraa? Entä onko tietoa miten venekerhot yms. suhtautuvat sähköveneen lataamiseen laiturissa?

        Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa miten venesatamat/kerhot suhtautuvat sähköveneen akkujen lataamiseen laiturissa?


      • 16
        Ihmettelijä minäkin kirjoitti:

        Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa miten venesatamat/kerhot suhtautuvat sähköveneen akkujen lataamiseen laiturissa?

        no ladataanhan niitä veneiden akkuja nytkin, joten tuskin se suuri ongelma on. vielä jos tuossa on paneelikatos, niin johan se lataa itsekin, jos ei jokapäivä ajele. syy miksi moni ei tuohon ole innokas vastaamaan on se että se on varmasti hyvin satamakohtaista. alkuun ketään ei edes kiinnosta isossa kerhossa, mutta sitten kun 99% laiturin veneistä on sähköveneitä, niin voi alkaa kiinnostamaan enemmän. itse siis kysyisin asiasta jostain kerhosta mihin en ainakaan liity, koska kun kysyt niin joku voi keksiä jonkun kiellon tai luultavammin lisämaksun. sinne vaan liittymään ja kun et pidä niitä piuhoja kiinni jatkuvasti veneessäsi, niin kukaan ei kiinnitä edes huomiota asiaan. muutenkin pahin sankitio olisi varmaan joku, että maksat 20e enemmän vuodessa laiturimaksua tms...


      • Saasteeton vaihtoeht
        16 kirjoitti:

        no ladataanhan niitä veneiden akkuja nytkin, joten tuskin se suuri ongelma on. vielä jos tuossa on paneelikatos, niin johan se lataa itsekin, jos ei jokapäivä ajele. syy miksi moni ei tuohon ole innokas vastaamaan on se että se on varmasti hyvin satamakohtaista. alkuun ketään ei edes kiinnosta isossa kerhossa, mutta sitten kun 99% laiturin veneistä on sähköveneitä, niin voi alkaa kiinnostamaan enemmän. itse siis kysyisin asiasta jostain kerhosta mihin en ainakaan liity, koska kun kysyt niin joku voi keksiä jonkun kiellon tai luultavammin lisämaksun. sinne vaan liittymään ja kun et pidä niitä piuhoja kiinni jatkuvasti veneessäsi, niin kukaan ei kiinnitä edes huomiota asiaan. muutenkin pahin sankitio olisi varmaan joku, että maksat 20e enemmän vuodessa laiturimaksua tms...

        Olen kuullut, että jo kauan sitten on keksitty vene, joka ei siirtymiseen käytetyn energian osalta saastuta, eikä juuri metelöikään.. Silloin ei vielä ollut tätä puhdasta töpselisähköä.
        Nimi on kuulemma purjevene ja viittaa jotenkin etenemistapaan.


      • Xo24
        Saasteeton vaihtoeht kirjoitti:

        Olen kuullut, että jo kauan sitten on keksitty vene, joka ei siirtymiseen käytetyn energian osalta saastuta, eikä juuri metelöikään.. Silloin ei vielä ollut tätä puhdasta töpselisähköä.
        Nimi on kuulemma purjevene ja viittaa jotenkin etenemistapaan.

        se on vaan pirun paljon hankalampi monessa käytössä se purkkari. Itse en ole esimerkiksi törmännyt purkkariin joka olisi laskemassa verkkoja tai kokemassa rapumertoja. Sorsastuksessakin purkkarilla on vähän haasteita.

        Ei sähköveneily kallista ole. Tavallisia soutuveneitä saa uutena reilusti alle tonnilla ja hyviä agm akkuja noin parilla sataa ja Minn Kotan peruskoneen alle 170 eurolla. Viisikymppiä lisää niin mukaan lähtee vielä hyvä c-tekin laturi. Ja jos vene on valmiina riittä peruspersun lomabudjetti vielä kunnon eväisiin.


      • Varma ja helppo
        Xo24 kirjoitti:

        se on vaan pirun paljon hankalampi monessa käytössä se purkkari. Itse en ole esimerkiksi törmännyt purkkariin joka olisi laskemassa verkkoja tai kokemassa rapumertoja. Sorsastuksessakin purkkarilla on vähän haasteita.

        Ei sähköveneily kallista ole. Tavallisia soutuveneitä saa uutena reilusti alle tonnilla ja hyviä agm akkuja noin parilla sataa ja Minn Kotan peruskoneen alle 170 eurolla. Viisikymppiä lisää niin mukaan lähtee vielä hyvä c-tekin laturi. Ja jos vene on valmiina riittä peruspersun lomabudjetti vielä kunnon eväisiin.

        Kunnon dieseli veneessä hakkaa sähkön veneessä vielä toistaiseksi mennen tullen.
        Vuotuiset päästöt jäävät perusveneilijällä melko pieniksi.
        Joka on tyoista mieltä, voisi laittaa niistä suuntaa antavaa laskelmaa.
        Tulevaisuudessa, viimeistään silloin kun fuusioreaktori on käytössä, tilanne muuttunee.


      • 24
        Varma ja helppo kirjoitti:

        Kunnon dieseli veneessä hakkaa sähkön veneessä vielä toistaiseksi mennen tullen.
        Vuotuiset päästöt jäävät perusveneilijällä melko pieniksi.
        Joka on tyoista mieltä, voisi laittaa niistä suuntaa antavaa laskelmaa.
        Tulevaisuudessa, viimeistään silloin kun fuusioreaktori on käytössä, tilanne muuttunee.

        tuo on totta jos hankintahintaa katsotaan, mutta kyllä tuollainen sähköpaattikin olisi ihan mielenkiintoinen, jos hinta ei olisi noin kova. tällähetkellä hankinnan voi perustella vain sillä että haluaa olla elämäntapaintiaani. ranallisesti/taloudellisesti hankintaa ei pysty perustelemaan.


    • Kysymyksiä ?

      Sähkövene ois kyllä kiva mökin rannassa, mutta sähköjä ei rantaan saa.
      Miten onnistuu tuollaisten 4 x 220 Ah akkujen kuljetus esim fillarin perässä kaupunkiin ladattavaksi, mitä ne painaa, ja kuinka kauan pitää ladata tollasella Bilteman tehokkaalla 12 V - 6a - laturilla jos ajaa vain tunnin eli 4 kWh ?

      Kiitos vastauksesta.

      • 15

        En jaksa laskea, mutta aurinkopaneeli (tai useampi) on sinuntapauksessasi ainoa toimiva vaihtoehto.


      • ??????
        15 kirjoitti:

        En jaksa laskea, mutta aurinkopaneeli (tai useampi) on sinuntapauksessasi ainoa toimiva vaihtoehto.

        Akut painaa parisataa kiloa, ei niitä kannata paljon nostella ja latausaika on 50...60 h.

        Paneelien teho on parhaillaan n, 100W / m^2, kiinteesti asennetuilla paneeleilla voi päivässä saada 600 Wh/m^2, joten jos päivän välein meinaat käydä kalassa, niin 4 kWh tarvis aurinkoisen päivän ja 7 m^2 paneeleja, hinta taitaa jo tuplata veneen hinnan, eli ei kovin houkutteleva.
        Jos et pääse piuhan päähän, tai käyttö on runsasta, niin sähkövene ei ole vaihtoehto.


    • Mieleni minun tekevi

      Yritin etsiä pienellä koneella kulkevia merikelpoisia uusia veneitä joihin voisi asentaa sähkömoottorin. Mitäs luulette, kulkisiko Myrsky-Janne 560 samanlaisella Torqeedo Cruise 4 kW -moottorilla kuin simppukin? Tuossa olisi hyttikin... Tehosuositushan tuossa on 20 hv, mutta pärjäisiköhän vähän pienemmälläkin?

      Vene tässä: http://www.myrskyjanneoy.com/vene2.html

      • 17

        Varmaan se uppoumapaattina toimisi. Vähän enemmän tuota tuulipintaa, niin ehkä joissain keleissä sähkömoottori voi tuoda oman haasteensa, mutta mielestäni voisi olla ihan toimiva kokonaisuus (käyttötarpeen mukaan). Tuohon saa kuitenkin akkujakin enemmän kuin yhden ja hytin katolle esim parit aurinkopaneelit.


      • Mieleni minun tekevi
        17 kirjoitti:

        Varmaan se uppoumapaattina toimisi. Vähän enemmän tuota tuulipintaa, niin ehkä joissain keleissä sähkömoottori voi tuoda oman haasteensa, mutta mielestäni voisi olla ihan toimiva kokonaisuus (käyttötarpeen mukaan). Tuohon saa kuitenkin akkujakin enemmän kuin yhden ja hytin katolle esim parit aurinkopaneelit.

        Entä onko muista vastaavista tietoa? Hytti olisi plussaa...


    • Epäröivä veneilijä

      Onko kukaan ajanut tuollaista sähkösimppua? Riittääkö tehot merellä, entä minkälainen on toimintasäde käytännössä?

      Sähköveneet ovat akkuteknologian kehittyessä varmasti tulevaisuuden juttu, hiljainen ja ympäristöystävällinen veneily varmasti houkuttaa monia. Mutta mikä on tämänhetkinen tilanne? Joko noista on polttomoottorin korvaajiksi simpun kaltaisissa veneissä?

      • Epäröivä veneilijä

        Eikö kellään tosiaan ole kokemusta sähkösimpusta? Vai onko niin että moisen omistajat viettävät kauniit kesäpäivät vesillä suomi24:n keskustelupalstan sijaan?


      • Epäröivä veneilijä kirjoitti:

        Eikö kellään tosiaan ole kokemusta sähkösimpusta? Vai onko niin että moisen omistajat viettävät kauniit kesäpäivät vesillä suomi24:n keskustelupalstan sijaan?

        Taitaa olla ihan yksinkertainen vastaus. Sähkösimppu on sen verran kallis kapine verrattuna perussimppuun, ettei niitä juurikaan myydä. Eihän perussimpun myyntimäärät muutenkaan ole kovinkaan suuret.

        Sääli sinänsä, sähkösimppu olisi mielestäni erinomainen valinta vaikka mökin kalastusveneeksi, tai jopa yhteysveneeksi kunhan mökkisaari sijaitsee tarpeeksi lähellä mannerta.


      • Epäröivä veneilijä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Taitaa olla ihan yksinkertainen vastaus. Sähkösimppu on sen verran kallis kapine verrattuna perussimppuun, ettei niitä juurikaan myydä. Eihän perussimpun myyntimäärät muutenkaan ole kovinkaan suuret.

        Sääli sinänsä, sähkösimppu olisi mielestäni erinomainen valinta vaikka mökin kalastusveneeksi, tai jopa yhteysveneeksi kunhan mökkisaari sijaitsee tarpeeksi lähellä mannerta.

        Sähkösimpun perusmalli taitaa kustantaa jotain 17k€, eihän tuo nyt halpa ole mutta kyllä vastaavan kuljetuskapasiteetin polttomoottorilla varustetuista avoveneistäkin saa ihan rahaa maksaa... Taitaa kuitenkin vielä enemmistö suhtautua epäilyksellä sähköveneisiin, ja/tai vauhdin hurman kaipuu valitettavasti voittaa ekologisen ja hiljaisen veneilyn houkutukset...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5346
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2027
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163
      1876
    8. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1352
    9. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      14
      1318
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1154
    Aihe