Kevään myötä heräsi kiinnostus sähköllä kulkeviin veneisiin, ja törmäsin tällaisiin:
-Kotimainen sähkösimppu, http://www.simppu.fi/suomi/simppu_620_e.html
-Ruotsalainen Greenwave, http://www.greenwave.nu/
Onko kellään näistä tai vastaavanlaisista kokemuksia? Pääseekö jossain päin pääkaupunkiseutua koeajolle? Hintojakaan en noille oikein löytänyt verkosta, paljonkohan tuollainen aurinkopanelikatolla varustettu versio kustantaa?
Ja tiedän kyllä sähköveneiden rajoitukset polttomoottoriveneisiin verrattuna. Minua nyt vaan sattuu viehättämään ajatus hiljaisesta ja hajuttomasta veneilystä, vaikka vauhdin hurmasta ja toimintasäteestä joutuisikin vähän tinkimään.
Sähkövenettä
20
1446
Vastaukset
- 18
en muista, mutta taisi olla jossain kipparilehden messuraportissa tai vastaavassa. oliskohan ton simpukan saanut jollain 20t hinnalla ja loput siinä 50t. vähän varustuksesta riippuen.
ps. minäkin tykkäsin hiljaisesta ja halvasta veneilystä ennenkuin näi noiden hinnat.- 14
no löytykin heti ekana googlesta, kun sitten ajattelin testata.
http://venenetti.fi/jutut/simppu-620-e-polttomoottoriveneen-simputtaja
Hinta 17 300 e (vene vakiovarustein 11 970 e, akut 1 680 e ja Torqeedo 3 650 e) - 13
14 kirjoitti:
no löytykin heti ekana googlesta, kun sitten ajattelin testata.
http://venenetti.fi/jutut/simppu-620-e-polttomoottoriveneen-simputtaja
Hinta 17 300 e (vene vakiovarustein 11 970 e, akut 1 680 e ja Torqeedo 3 650 e)niin ja vielä vihje googleen. laita hakuun simppu 620e hinta
- Mieleni minun tekevi
14 kirjoitti:
no löytykin heti ekana googlesta, kun sitten ajattelin testata.
http://venenetti.fi/jutut/simppu-620-e-polttomoottoriveneen-simputtaja
Hinta 17 300 e (vene vakiovarustein 11 970 e, akut 1 680 e ja Torqeedo 3 650 e)Tuo ei taida sisältää aurinkopaneelikattoa? Paljonkohan moisesta joutuisi pulittamaan ekstraa? Entä onko tietoa miten venekerhot yms. suhtautuvat sähköveneen lataamiseen laiturissa?
- Ihmettelijä minäkin
Mieleni minun tekevi kirjoitti:
Tuo ei taida sisältää aurinkopaneelikattoa? Paljonkohan moisesta joutuisi pulittamaan ekstraa? Entä onko tietoa miten venekerhot yms. suhtautuvat sähköveneen lataamiseen laiturissa?
Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa miten venesatamat/kerhot suhtautuvat sähköveneen akkujen lataamiseen laiturissa?
- 16
Ihmettelijä minäkin kirjoitti:
Eikö kukaan tosiaan osaa sanoa miten venesatamat/kerhot suhtautuvat sähköveneen akkujen lataamiseen laiturissa?
no ladataanhan niitä veneiden akkuja nytkin, joten tuskin se suuri ongelma on. vielä jos tuossa on paneelikatos, niin johan se lataa itsekin, jos ei jokapäivä ajele. syy miksi moni ei tuohon ole innokas vastaamaan on se että se on varmasti hyvin satamakohtaista. alkuun ketään ei edes kiinnosta isossa kerhossa, mutta sitten kun 99% laiturin veneistä on sähköveneitä, niin voi alkaa kiinnostamaan enemmän. itse siis kysyisin asiasta jostain kerhosta mihin en ainakaan liity, koska kun kysyt niin joku voi keksiä jonkun kiellon tai luultavammin lisämaksun. sinne vaan liittymään ja kun et pidä niitä piuhoja kiinni jatkuvasti veneessäsi, niin kukaan ei kiinnitä edes huomiota asiaan. muutenkin pahin sankitio olisi varmaan joku, että maksat 20e enemmän vuodessa laiturimaksua tms...
- Saasteeton vaihtoeht
16 kirjoitti:
no ladataanhan niitä veneiden akkuja nytkin, joten tuskin se suuri ongelma on. vielä jos tuossa on paneelikatos, niin johan se lataa itsekin, jos ei jokapäivä ajele. syy miksi moni ei tuohon ole innokas vastaamaan on se että se on varmasti hyvin satamakohtaista. alkuun ketään ei edes kiinnosta isossa kerhossa, mutta sitten kun 99% laiturin veneistä on sähköveneitä, niin voi alkaa kiinnostamaan enemmän. itse siis kysyisin asiasta jostain kerhosta mihin en ainakaan liity, koska kun kysyt niin joku voi keksiä jonkun kiellon tai luultavammin lisämaksun. sinne vaan liittymään ja kun et pidä niitä piuhoja kiinni jatkuvasti veneessäsi, niin kukaan ei kiinnitä edes huomiota asiaan. muutenkin pahin sankitio olisi varmaan joku, että maksat 20e enemmän vuodessa laiturimaksua tms...
Olen kuullut, että jo kauan sitten on keksitty vene, joka ei siirtymiseen käytetyn energian osalta saastuta, eikä juuri metelöikään.. Silloin ei vielä ollut tätä puhdasta töpselisähköä.
Nimi on kuulemma purjevene ja viittaa jotenkin etenemistapaan. - Xo24
Saasteeton vaihtoeht kirjoitti:
Olen kuullut, että jo kauan sitten on keksitty vene, joka ei siirtymiseen käytetyn energian osalta saastuta, eikä juuri metelöikään.. Silloin ei vielä ollut tätä puhdasta töpselisähköä.
Nimi on kuulemma purjevene ja viittaa jotenkin etenemistapaan.se on vaan pirun paljon hankalampi monessa käytössä se purkkari. Itse en ole esimerkiksi törmännyt purkkariin joka olisi laskemassa verkkoja tai kokemassa rapumertoja. Sorsastuksessakin purkkarilla on vähän haasteita.
Ei sähköveneily kallista ole. Tavallisia soutuveneitä saa uutena reilusti alle tonnilla ja hyviä agm akkuja noin parilla sataa ja Minn Kotan peruskoneen alle 170 eurolla. Viisikymppiä lisää niin mukaan lähtee vielä hyvä c-tekin laturi. Ja jos vene on valmiina riittä peruspersun lomabudjetti vielä kunnon eväisiin. - Varma ja helppo
Xo24 kirjoitti:
se on vaan pirun paljon hankalampi monessa käytössä se purkkari. Itse en ole esimerkiksi törmännyt purkkariin joka olisi laskemassa verkkoja tai kokemassa rapumertoja. Sorsastuksessakin purkkarilla on vähän haasteita.
Ei sähköveneily kallista ole. Tavallisia soutuveneitä saa uutena reilusti alle tonnilla ja hyviä agm akkuja noin parilla sataa ja Minn Kotan peruskoneen alle 170 eurolla. Viisikymppiä lisää niin mukaan lähtee vielä hyvä c-tekin laturi. Ja jos vene on valmiina riittä peruspersun lomabudjetti vielä kunnon eväisiin.Kunnon dieseli veneessä hakkaa sähkön veneessä vielä toistaiseksi mennen tullen.
Vuotuiset päästöt jäävät perusveneilijällä melko pieniksi.
Joka on tyoista mieltä, voisi laittaa niistä suuntaa antavaa laskelmaa.
Tulevaisuudessa, viimeistään silloin kun fuusioreaktori on käytössä, tilanne muuttunee. - 24
Varma ja helppo kirjoitti:
Kunnon dieseli veneessä hakkaa sähkön veneessä vielä toistaiseksi mennen tullen.
Vuotuiset päästöt jäävät perusveneilijällä melko pieniksi.
Joka on tyoista mieltä, voisi laittaa niistä suuntaa antavaa laskelmaa.
Tulevaisuudessa, viimeistään silloin kun fuusioreaktori on käytössä, tilanne muuttunee.tuo on totta jos hankintahintaa katsotaan, mutta kyllä tuollainen sähköpaattikin olisi ihan mielenkiintoinen, jos hinta ei olisi noin kova. tällähetkellä hankinnan voi perustella vain sillä että haluaa olla elämäntapaintiaani. ranallisesti/taloudellisesti hankintaa ei pysty perustelemaan.
- Kysymyksiä ?
Sähkövene ois kyllä kiva mökin rannassa, mutta sähköjä ei rantaan saa.
Miten onnistuu tuollaisten 4 x 220 Ah akkujen kuljetus esim fillarin perässä kaupunkiin ladattavaksi, mitä ne painaa, ja kuinka kauan pitää ladata tollasella Bilteman tehokkaalla 12 V - 6a - laturilla jos ajaa vain tunnin eli 4 kWh ?
Kiitos vastauksesta.- 15
En jaksa laskea, mutta aurinkopaneeli (tai useampi) on sinuntapauksessasi ainoa toimiva vaihtoehto.
- ??????
15 kirjoitti:
En jaksa laskea, mutta aurinkopaneeli (tai useampi) on sinuntapauksessasi ainoa toimiva vaihtoehto.
Akut painaa parisataa kiloa, ei niitä kannata paljon nostella ja latausaika on 50...60 h.
Paneelien teho on parhaillaan n, 100W / m^2, kiinteesti asennetuilla paneeleilla voi päivässä saada 600 Wh/m^2, joten jos päivän välein meinaat käydä kalassa, niin 4 kWh tarvis aurinkoisen päivän ja 7 m^2 paneeleja, hinta taitaa jo tuplata veneen hinnan, eli ei kovin houkutteleva.
Jos et pääse piuhan päähän, tai käyttö on runsasta, niin sähkövene ei ole vaihtoehto.
- Mieleni minun tekevi
Yritin etsiä pienellä koneella kulkevia merikelpoisia uusia veneitä joihin voisi asentaa sähkömoottorin. Mitäs luulette, kulkisiko Myrsky-Janne 560 samanlaisella Torqeedo Cruise 4 kW -moottorilla kuin simppukin? Tuossa olisi hyttikin... Tehosuositushan tuossa on 20 hv, mutta pärjäisiköhän vähän pienemmälläkin?
Vene tässä: http://www.myrskyjanneoy.com/vene2.html- 17
Varmaan se uppoumapaattina toimisi. Vähän enemmän tuota tuulipintaa, niin ehkä joissain keleissä sähkömoottori voi tuoda oman haasteensa, mutta mielestäni voisi olla ihan toimiva kokonaisuus (käyttötarpeen mukaan). Tuohon saa kuitenkin akkujakin enemmän kuin yhden ja hytin katolle esim parit aurinkopaneelit.
- Mieleni minun tekevi
17 kirjoitti:
Varmaan se uppoumapaattina toimisi. Vähän enemmän tuota tuulipintaa, niin ehkä joissain keleissä sähkömoottori voi tuoda oman haasteensa, mutta mielestäni voisi olla ihan toimiva kokonaisuus (käyttötarpeen mukaan). Tuohon saa kuitenkin akkujakin enemmän kuin yhden ja hytin katolle esim parit aurinkopaneelit.
Entä onko muista vastaavista tietoa? Hytti olisi plussaa...
- Epäröivä veneilijä
Onko kukaan ajanut tuollaista sähkösimppua? Riittääkö tehot merellä, entä minkälainen on toimintasäde käytännössä?
Sähköveneet ovat akkuteknologian kehittyessä varmasti tulevaisuuden juttu, hiljainen ja ympäristöystävällinen veneily varmasti houkuttaa monia. Mutta mikä on tämänhetkinen tilanne? Joko noista on polttomoottorin korvaajiksi simpun kaltaisissa veneissä?- Epäröivä veneilijä
Eikö kellään tosiaan ole kokemusta sähkösimpusta? Vai onko niin että moisen omistajat viettävät kauniit kesäpäivät vesillä suomi24:n keskustelupalstan sijaan?
Epäröivä veneilijä kirjoitti:
Eikö kellään tosiaan ole kokemusta sähkösimpusta? Vai onko niin että moisen omistajat viettävät kauniit kesäpäivät vesillä suomi24:n keskustelupalstan sijaan?
Taitaa olla ihan yksinkertainen vastaus. Sähkösimppu on sen verran kallis kapine verrattuna perussimppuun, ettei niitä juurikaan myydä. Eihän perussimpun myyntimäärät muutenkaan ole kovinkaan suuret.
Sääli sinänsä, sähkösimppu olisi mielestäni erinomainen valinta vaikka mökin kalastusveneeksi, tai jopa yhteysveneeksi kunhan mökkisaari sijaitsee tarpeeksi lähellä mannerta.- Epäröivä veneilijä
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Taitaa olla ihan yksinkertainen vastaus. Sähkösimppu on sen verran kallis kapine verrattuna perussimppuun, ettei niitä juurikaan myydä. Eihän perussimpun myyntimäärät muutenkaan ole kovinkaan suuret.
Sääli sinänsä, sähkösimppu olisi mielestäni erinomainen valinta vaikka mökin kalastusveneeksi, tai jopa yhteysveneeksi kunhan mökkisaari sijaitsee tarpeeksi lähellä mannerta.Sähkösimpun perusmalli taitaa kustantaa jotain 17k€, eihän tuo nyt halpa ole mutta kyllä vastaavan kuljetuskapasiteetin polttomoottorilla varustetuista avoveneistäkin saa ihan rahaa maksaa... Taitaa kuitenkin vielä enemmistö suhtautua epäilyksellä sähköveneisiin, ja/tai vauhdin hurman kaipuu valitettavasti voittaa ekologisen ja hiljaisen veneilyn houkutukset...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862