Onko joillakin tietoa Turun opiskelija-asunnoista. Olen jo TYSin listalla jonottamassa uutena kaupunkiin muuttavana opiskelijana, mutta sanoivat siellä että yksiöitä ym. annetaan lähinnä TYSissä jo asuville. Uudet opiskelijat jonottavat lähinnä soluasuntoihin. Itse pitäisin mieluummin yksiössä asumisesta. Onko kenelläkään tietoa mistä kannattaisi Turussa lähtäe yksiöitä hakemaan. Kohtuullisen tasokkaita yksiöitä ja kohtuu vuokralla mieluiten läheltä Yliopistoa?
Kuullostaa aika mahdottomalta yhdistelmältä. Kuulin sellaisenkin jutun tuossa, että suurin osa Turun vuokra-asunnoista on firmojen omistuksissa. Miten niitä siis voisi mahdollisesti hakea?
Opiskelija-asunnot Turussa
21
10084
Vastaukset
- ----
TYS:n politiikka on, että soluun ohjataan käytännössä kaikki uudet opiskelijat, ja yksiöön voi alkaa jonottaa heti, kun on solukämpän ottanut vastaan. Itse asuin 8 kk solussa, ennen kuin pääsin siirtymään yksiöön. Kyllä tuollaisen ajan jaksaa solussa vaikka päällään seisoen (joillakin on tosin mennyt vähän kauemmin). TYS:llä on kohtuuhintaisia yksiöitä, samaan hintaan on varmasti tod. vaikea löytää vapailta markkinoilta vastaavantasoisia.
- ....
että jos sulla on tuollaisia niin kannattaa mainita ja vaatia. Nyt en enää (onneksi) asu yo-kylässä, vaan puutaloyksiössä kilsan päässä yo:ta. vuokra 250 euroa..kannattaa katsoa kaikki firmat vaan läpi...
mene www.asuntoverkko.com, ja sieltä etsi turun alueelta vuokrayksiötä. kyllä jotkut saattavat olla aika samaa hintaluokkaa tyssin kanssa. Tietty toi solu on edullisin vaihtoehto...- nainen
Itselleni tarjottiin yksiötä suoraan YO-kylästä. Syynä se, että sanoin omistavani koiran, joka silloin tällöin luonani on. Soluunhan ei lemmikkejä saa ottaa. Asuntoa en meinannut saada, mutta kolmen mailin jälkeen luovuttivat ja myönsivät yksiön, suoraan peruskorjattuna, eli siellä ei ollut asunut remontin jälkeen kukaan. Ehdin kylläkin tekemään vuokra-arenan kanssa vuokrasopimuksen keskusta-asunnosta, ja näin yo-kylän asunto jäi ottamatta. niin ja omistan siis oikeasti koiran!
Löydät Turun seudun vuokra-asunnot helposti osoitteesta www.teuvo.net
- Pipsa
Uudetkin opiskelijat voivat käsittääkseni melko helposti saada TYS:n kautta YO-kylästä läheltä yliopistoa kerroskeittiöllisen yksiön(n.20 neliötä ellen aivan väärin muista) mutta isompaa yksiötä jossa on oma keittiö pitää yleensä jonottaa jonkin aikaa. Asunnot ovat ihan kivoja ja lähiaikoina peruskorjattuja mutta keittiö tosiaan pitää jakaa noin 15 muun kanssa (oma jääkaappi kyllä ainakin on). Vuokra alle 250 euroa.
Yksityiseltä kämppää voi hakea eri toimistojen kautta ja lehti-ilmoituksella, mutta keskustassa/lähellä yliopistoa yksiöiden vuokrat kyllä yleensä 300-400 e, päälle sähkölasku ja netti paljon kalliimpi (Tys:llä 60 e:n kertamaksu ja sen jälkeen ilmainen ja vesi ja sähkö kuuluvat vuokraan). Kannattaa siis miettiä onko itsellesi tärkeintä hyvä sijainti/hieno ja uniikki kämppä/oma rauha/kohtuukustannukset jne.
Turussa kuitenkin ihan hyvä asuntotilanne Tampereeseen ja Helsinkiin verrattuna. Toisaalta soluasunnosta on hyvä etsiä/jonottaa parempaa, ei ole samanlaista tuskaa saada katto pään päälle!;) Itse muuttaminen toki ei niin mukavaa ole... - jermu
Itse asun YO-talossa (ihan yliopiston vieressä) ja sanoisin että siinä on paljon hyviä puolia vaikka soluyksiö onkin. Huone on noin 22 neliömetriä, oma suihku ja vessa vaatekomero. Vuokra 196,5€/kk sisältäen veden, sähkön ja netin joka on 10 MB/s (noin 10 kertaa nopeampi kuin normaali ADSL minkä joutuisi "normaaliin" asuntoon ottamaan)
Ainut huonopuoli on siis se, että keittiö on koko kerroksen käytössä (noin 12 käyttäjää siis), MUTTA ainakaan minun kerroksessani sitä ei käytä paljon kukaan, en ole kuin muutaman kerran törmännyt naapureihin siellä. Oma jääkaappi huoneessa on kova sana.
Eli jos kammoksuu soluasumista, voisin sanoa ettei ainakaan YO-talossa asuminen tunnu perinteiseltä soluasumiselta, naapureita kun ei oikeastaan nää koskaan =)- Uusi opiskelija
Jostain ihme syystä huomasin tänään että olen TYS:n jonossa ainakin toistaiseksi aika hyvällä sijalla. Olen 3. jonossa YO-kylän länsipuolelle, ja 23. itäpuolelle. Onko näillä puolilla kovasti eroa? ´Kuulin myös että YO-kylässä on vähän rauhatonta tuo eläminen, siis puhuvat jostain puukotuksista ym. Itse en ole mikään kranttu, mutta en myöskään halua puukkoa niskaani:) Eli onko tästä tietoa? Olen myös 22. jonossa YO-taloon. Eikö siellä ole ollenkaan soluasuntoja, vai onko kaikki asunnot kerroskeittiöllisiä? Vähän kammoksun tuota kerroskeittiö juttua...
Sitten olen 9. Pilvilinna-nimiseen taloon, joka on siellä hieman kauempana. Se vaikuttaa todella hienolta ja mukavalta, ja ihmeen halvat vuokrat siellä olevissa soluissa ym. Onko se jotenkin erikoinen paikka, kun vuokrakin on suhteellisen matala? Se on ainakin merkitty valmistuneeksi -92, joten voi olla ihan hyvässä kunnossakin, mutta eihän se nyt mikään vaatimus tietenkään ole.
Kaikkein mieluiten olisin kiinnostunut Tavastista. Sinne olen sijalla 40. että voi olla etten sieltä sitä asuntoa heti syksyksi taida saada. Vaiko? Se vaikuttaa kivalta paikalta, vaikka onkin vähän kauempana. Kokemuksia?
Sitten vielä näistä nettiyhteyksistä. Kuuluuko nettiyhteys suoraan vuokraan, kun jostain sieltä TYS:n sivuilta luin, että nettiyhteys kuuluu vuokraan kaikissa niissä asunnoissa, jossa on kiinteä yhteys korkeakouluverkkoon??
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :) - Opiskelija
Uusi opiskelija kirjoitti:
Jostain ihme syystä huomasin tänään että olen TYS:n jonossa ainakin toistaiseksi aika hyvällä sijalla. Olen 3. jonossa YO-kylän länsipuolelle, ja 23. itäpuolelle. Onko näillä puolilla kovasti eroa? ´Kuulin myös että YO-kylässä on vähän rauhatonta tuo eläminen, siis puhuvat jostain puukotuksista ym. Itse en ole mikään kranttu, mutta en myöskään halua puukkoa niskaani:) Eli onko tästä tietoa? Olen myös 22. jonossa YO-taloon. Eikö siellä ole ollenkaan soluasuntoja, vai onko kaikki asunnot kerroskeittiöllisiä? Vähän kammoksun tuota kerroskeittiö juttua...
Sitten olen 9. Pilvilinna-nimiseen taloon, joka on siellä hieman kauempana. Se vaikuttaa todella hienolta ja mukavalta, ja ihmeen halvat vuokrat siellä olevissa soluissa ym. Onko se jotenkin erikoinen paikka, kun vuokrakin on suhteellisen matala? Se on ainakin merkitty valmistuneeksi -92, joten voi olla ihan hyvässä kunnossakin, mutta eihän se nyt mikään vaatimus tietenkään ole.
Kaikkein mieluiten olisin kiinnostunut Tavastista. Sinne olen sijalla 40. että voi olla etten sieltä sitä asuntoa heti syksyksi taida saada. Vaiko? Se vaikuttaa kivalta paikalta, vaikka onkin vähän kauempana. Kokemuksia?
Sitten vielä näistä nettiyhteyksistä. Kuuluuko nettiyhteys suoraan vuokraan, kun jostain sieltä TYS:n sivuilta luin, että nettiyhteys kuuluu vuokraan kaikissa niissä asunnoissa, jossa on kiinteä yhteys korkeakouluverkkoon??
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :)Olen asunut Yo-Kylän länsipuolella nyt neljä kuukautta ja täytyy sanoa, että täällä ei edes näe naapureita saatikka kuule mm. elämisen ääniä, vaikka kaikki asunnot ovat varattuja. Ei tarvitse puukkoa pelätä.
- ----
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :)Yo-kylässä ainakin oman kokemukseni mukaan on kyllä rauhallista. Länsipuolen "perusyksiöt" ovat vähän pienempiä kuin itäpuolella, ja hitusen halvempia. Pilvilinna on siksi halvempi, että se sijaitsee esim. yo-kylän itäpuoleen verrattuna yli kaksi kertaa kauempana yliopistolta. Yo-kyläverkkoyhteys on käsittääkseni nykyään kaikissa säätiön kohteissa, ja on avausmaksua & mahdollista siirtomaksua lukuunottamatta vuokraan.
- ......
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :)Juu ei kannata mennä Pilvilinnaan, on niin kaukana, lähimpään kauppaan saa tarpoa ja bussiyhteydet takkuaa viikonloppuisin. YO-kylässä ei oikeasti tapahdu mitään rauhatonta. En ole ainakaan koskaan kuullut... Normaalia opiskelijaelämää vain. Rumahan se on kuin perkele, mutta halpa ja omalla itä-saksalaisella tavalla symppis. Sinne sekaan vain. Ja YO-kylässä on netti ja on muuten Turun parhaimmat yhteydet kuulemma :)
- Uusi opiskelija
...... kirjoitti:
Juu ei kannata mennä Pilvilinnaan, on niin kaukana, lähimpään kauppaan saa tarpoa ja bussiyhteydet takkuaa viikonloppuisin. YO-kylässä ei oikeasti tapahdu mitään rauhatonta. En ole ainakaan koskaan kuullut... Normaalia opiskelijaelämää vain. Rumahan se on kuin perkele, mutta halpa ja omalla itä-saksalaisella tavalla symppis. Sinne sekaan vain. Ja YO-kylässä on netti ja on muuten Turun parhaimmat yhteydet kuulemma :)
Tavasti vaikuttaa kivalta paikalta. Se on siinä aika lähellä kanssa, että jos tuo Pilvilinna on etäisyyksiensä vuoksi huono.
Millainen paikka se mahtaa olla? Ihan uusi ainakin:) - Pipsa
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :)Itse asun Yo-kylän itäpuolella ja rauhallista on tähän asti ollut eikä naapureita juuri näy. Länsipuolella oli joku ampumatapaus nyt keväällä eli olet varmaan siitä kuullut jos joku on puhunut rauhattomuuksista mutta en usko että tuollainen kuuluu arkipäivään...Itse ainakin olen täällä viihtynyt ja sijainti ihan hyvä. En usko sillä olevan niin paljon merkitystä kummalla puolella asuu, länsipuoli saattaa ehkä olla rauhattomampi koska siellä on vähemmän perheasuntoja ja enemmän yksiöitä. Arkkitehtuuri saattaa järkyttää ensi alkuun mutta siihen tottuu ja sisältä asunnot ovat mukavia ja siistejä.
Yo-talot ovat sijainniltaan parhaat mutta Yo-kylän vastaavat asunnot ehkä siistimpia koska ne on vastikään peruskorjattu (kaikki YO-kylän asunnot viimeisen viiden vuoden sisällä). Alakerroksiin (B-ja C-talo, ei A) kuuluu kyllä melua aina silloin tällöin koska talon katutasossa on osakuntien bilepaikat joissa joskus on keikkoja yms. Lähes kaikki asunnot ovat kerroskeittiöllisiä(tosin niin myös iso osa Yo-kylän länsipuolen asunnoista).
Pilvilinnassa en ole käynyt, se on tosiaan vähän kauempana mutta alue sinänsä ihan mukavan ja rauhallisen oloinen. Bussiyhteydet kohtuulliset ja pyörällä matka ei niin pitkä.
Tavastiin tuskin pääset kovin nopeasti, itse siitä kyselin (tosin kaksioista) viime kesänä ja vastattiin, että siellä on vaihtuvuus melko pientä eli jonot menevät todella hitaasti eteenpäin. Jos sinulla on allergioita tai muuta niin saat lisäpisteitä ja sijoitut korkeammalle jonossa, Tavasti on niinsanottu allergiatalo.
Nettiyhteyden avaus maksaa 60 euroa ja sen jälkeen on ilmainen tai käytännössä kai kuuluu vuokraan oli nettiä tai ei...Jos muuttaa TYS:n sisällä asunnosta toiseen niin siinä taitaa olla joku siirtomaksu. - sup
Kiitos paljon jo vastanneille. Kiva kun joku jaksaa antaa neuvoja "pihalla olevalle" uudelle opiskelijalle :)Tavastin kämpät on TYS:n uusimpia ja parhaita, joten sieltä et varmasti saa syksyyn mennessä asuntoa. Länsipuolen kämpissä on etuna se, että niissä on, ainakin useimmissa, kunnon parvekkeet. Itäpuolen kämpissä on vaan ne tuuletusikkunat, tai "ranskalaiset parvekkeet".
- Opiskelija
Tavasti vaikuttaa kivalta paikalta. Se on siinä aika lähellä kanssa, että jos tuo Pilvilinna on etäisyyksiensä vuoksi huono.
Millainen paikka se mahtaa olla? Ihan uusi ainakin:)Se on halutuin kohde, joten varaudu jonottamaan. Lisäksi savuton ja lemmikkejä ei myöskään siellä saa pitää.
- HHH
sup kirjoitti:
Tavastin kämpät on TYS:n uusimpia ja parhaita, joten sieltä et varmasti saa syksyyn mennessä asuntoa. Länsipuolen kämpissä on etuna se, että niissä on, ainakin useimmissa, kunnon parvekkeet. Itäpuolen kämpissä on vaan ne tuuletusikkunat, tai "ranskalaiset parvekkeet".
Juu, eli Tavastiin on todella pitkä jonotusaika, jonotin itse mieheni kanssa kahtakymmentä sijaa vuoden ajan, ja tämä oli silloin, kun Tavastiin pääsivät vain jo entuudestaan Tys:llä asuvat...eli nykyään menee vielä pidempään. Tosin tuossa viikonvaihteessa ainakin kolme kämppää vaihtoi asukkia.
Niin ja Tys:n uusin asuntokohdehan on Nummenranta, johon voi alkaa hakea heinäkuusta lähtien, mutta koska ensimmäiset asukkaat muuttavat vasta sinne, ei sinne varmasti pääse pitkiin aikoihin (enkä Tavastia siihen vaihtaisikaan...)
Niin, ja Tavasti ei ole allergiatalo vaan ns. hyvän sisäilman talo, ystäväni ei ainakaan saanut pahasta astmasta yhtään lisäpistettä, lisäpisteitä saa mm. lapsista (joita kukaan tuskin kämpän takia alkaa tekemään=)). - Anna
...... kirjoitti:
Juu ei kannata mennä Pilvilinnaan, on niin kaukana, lähimpään kauppaan saa tarpoa ja bussiyhteydet takkuaa viikonloppuisin. YO-kylässä ei oikeasti tapahdu mitään rauhatonta. En ole ainakaan koskaan kuullut... Normaalia opiskelijaelämää vain. Rumahan se on kuin perkele, mutta halpa ja omalla itä-saksalaisella tavalla symppis. Sinne sekaan vain. Ja YO-kylässä on netti ja on muuten Turun parhaimmat yhteydet kuulemma :)
Olen itse asunut kahdessa asunnossa Yo-kylän itäpuolella, enkä muuta huonoa löydä kuin, että oli vähän kaukana. Asunnot oli siistejä, ja alua rauhallinen. Sekä kaksiossa (50m2) että yksiössä (36m2) oli todella järkevä pohjaratkaisu.
- Tom
Onko kellään tietoa siitä millainen paikka on Haliskylä? On kuvassa hienon näköinen rakennus ja sijainti vaikuttaa siltä, että pyörällä pääsee kätevästi niin yliopistolle kuin keskustaankin.
- sup
Asuin haliskylän solussa joskus, oisko ollut 2000 vuonna. Kämppä oli mun mielestä erinomainen, ainoo vika olikin se, et se oli solu.
- soluseinä
Tässä jotain mitä esitteissä ei mainita.
Melkoinen "ghetto" tuo Halinen on.. :) Romaneja ja somaleja asuu melkoinen lössi ihan vieressä (varmaan siellä on joku kaupungin vuokrakasarmi opiskelija-asunnoista hieman eteenpäin), mutta eipä noista vaivaa ole ainakaan itsellä ollut. Jos tykkää etnisestä soluasumisesta (paljon vaihto-opiskelijoita ja aika suuri vaihtuvuus asukkaissa), niin sinne vaan. Toisaalta siellä on myös isohkoja yksiöitä, suht. edullisella vuokralla jopa. - asukas
soluseinä kirjoitti:
Tässä jotain mitä esitteissä ei mainita.
Melkoinen "ghetto" tuo Halinen on.. :) Romaneja ja somaleja asuu melkoinen lössi ihan vieressä (varmaan siellä on joku kaupungin vuokrakasarmi opiskelija-asunnoista hieman eteenpäin), mutta eipä noista vaivaa ole ainakaan itsellä ollut. Jos tykkää etnisestä soluasumisesta (paljon vaihto-opiskelijoita ja aika suuri vaihtuvuus asukkaissa), niin sinne vaan. Toisaalta siellä on myös isohkoja yksiöitä, suht. edullisella vuokralla jopa.Halisen puolustukseksi sanottakoon, että nuo romanit ja maahanmuuttajat asuvat eripuolella Halista kuin missä opiskelijakämpät ovat. Säätiön talot on rakennettu omaksi ryppääkseen, jonka nimi on Haliskylä.
Tosi rauhallinen asuinalue mitä nyt pari kertaa kuussa joku pitää bileet. Mieluummin siedän kuitenkin parit bileet tällaisella nuorten asuinalueella kuin mummoja ja vaareja kyyläämässä paheksuvasti nuoren ihmisen joka ikistä liikettä valmiina valittamaan pienestäkin äännähdyksestä puoli yhdeksän uutisten jälkeen (=edellinen asuinpaikkani). - Anna
Ei kannata Haliskylään muuttaa, koska se on oikeasti ihan järkyttävän kaukana. Bussilla pääsee kyllä pari kertaa kauppatorilta, mutta sieltä on sitten vielä matkaa yliopistolle.
- niisku
Turussa on yksi Suomen parhaimpia asuntotilanteita (jos puhutaan yliopistokaupungeista) ja mikä parasta vuokrat on kohtuullisia. Usein esim. kaksin yksityisellä hulppeassa kämpässä asustelu voi tulla jopa halvemmaksi, kuin Ylioppilaskyläsäätiön asunnot.
Jos ei YO-kylä houkuta ja Halinenkin on pirun mutkan takana (sinne on ärsyttävää mennä talvella / yöllä... kaikki tuttuni, jotka ovat asuneet ovat muuttaneet pois) ja Tavastiin on aika turha jonotella jne. Katso myös ihmeessä yksityisiä markkinoita:
esim. www.oikotie.fi ja sieltä valitset vuokra-asunnot ja Turku. Sitten vain katsot www.turku.fi kartan ja alat etsiä sopivia asuntoja.
Ja yksi vaihtoehtohan on yrittää päässtä TYS:n Ylioppilataloon asumaan - jos se on edes sen virallinen nimi..kuitenkin yo-kampuksella iso korkea talo.Hyvä sijainti :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk662204Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921482Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621285Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701271- 1151149
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901000- 69989
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81886Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11862