Siivoojalle tipit etukäteen?

cleaner too

Yks puolituttu kertoi,että Turkissa,kun saapuu hotelliin,niin siivoojalle olis hyvä antaa käteen esim. 20 egee heti ekana päivänä,niin saa parempaa extra-palvelua.Lähtiessä voi sitten heittää vielä hyvästä palvelusta lisätippiä.
Jos ei anna tippejä siivoojalle suoraan,niin joku muu ottaa ne.

Olisiko kokemuksia siitä,että miten palvelu on parantunut,jos tipit on heittänyt siivoojalle heti alussa,hotelliin saavuttuaan?

13

3381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+11

Miksi pitäisi antaa tippiä? Ystävllisellä käytöksellä saat parempaa palvelua, jonka voit sitten lähtiessä palkita.

• Bahsis=tippi

Aina annan tippiä, koska se on osa siivoojan palkkaa. Heillä on pieni peruspalkka ja tippien määrästä riippuu, miten tulevat toimeen.

Totta: raha pitää antaa siivojalle itselleen.Jos lähtiessään jättää rahaa pöydälle, ne ottaa se joka huoneen tulee tarkastamaan, esimerkiksi hotellin johtaja. En odota mitään extra-palveluja (mitä niillä sitten mahdetaankaan tarkoittaa). Annan itse noin 15 e/nuppi/viikko kunhan satun siivoojan näkemään.

Kuulostaa vähän alentuvalta tuo 'tippien heittäminen'. Jotkut elvistelevät sillä etteivät jätä mitään tai sitten muutaman kolikon ehkä 1 euron edestä. Tai etteivät ravintoloissa jätä mitään. Maassa maan tavalla, Turkissa on tippikulttuuri eli turistit maksavat osan palkasta.

Ihan hyvä että kirjoitit asiasta!

• Tippaillen

Hih, tuskinpa siellä hotellin johtaja kiertää huoneita tarkastamassa. Kyllä se on siivooja joka tulee siivoamaan huoneen, kun asiakkaat on lähteneet, ja kiireellä sittenkin, huoneet pitää olla kunnossa ennenkuin seuraava porukka tulee. Itse en huomannut, että työn jälki olisi mitenkään ollut parempi sen jälkeen kun oltiin tippiä jätetty (huoneessa oli oikein nimetty tippimuki pöydällä, mihin aina välillä jotain laitettiin, ei joka päivä). Silti mielestäni oli asiallista laittaa tippiä, koska siivoojan palkat on mitä on, ja tärkeää työtä kuitenkin tekevät viihtyvyytemme eteen. En edes ajatellut, että hänen olisi pitänyt jotenkin petrata sen tipin takia, kyllä se oli ihan kiitos siitä tehdystä työstä.

• ottajia löytyy

Ehkä hotellin johtaja ei kiertele keräämässä tippejä, mutta siivoojien bossin olen nähnyt näin tekevät, respan pojat käy tipit keräämässä usein. Jos haluaa takuuvarmasti tipin menevän huoneesi siivojalle niin annat käteen vaikka viimeistä edellisenä päivänä

• zamaniin

Itse anna parin päivän välein n.5 liiraa. Siivoavat paremmin silloin, esimerkiksi tiskaavat astiat vaikka se ei heille kuuluiskaan. Ja tämä on tullut kokeiltua monena vuotena peräkkäin. Sama siivooja ei kaverin huoneessa tiskannut, kun ei saanut tippiäkään.

• ilo on antaa!!!

tippiä kannattaa antaa siivojalle kun näkee tätä. siistijä tulee hyvälle mielelle ja huone pysyy siistinä. ilo on antaa.

• 15+16

Turkkilaiset tekevät työnsä hyvin huolimatta siitä saavatko tippiä vai ei...

• hillitysti kiva

Kyllähän tuo kultuuriin siellä kuuluu. Mutta ei mitään elvistelyrahoja kuitenkaan.
      Kun keskipalkat on 5-10 euroa päivässä, niin on hivenen yliampuvaa heittää pari kymppiä muutaman ,ehkä puolen tunnin työstä. Raha on tietysti jees,mutta vastapuoli saattaa kokea sen loukauksena. Eli mieluummin euro pari päivittäin.
      Lisäksi voi ostaa jonkun pikku lahjan.

Eräällä retkellä havaisin,että bussin kuljettajalle annettiin ruhtinaallisesti tippiä.
      Tosin opas muistutti siitä pari kertaa. 42 matkustajaa antoi joko kourallisen kolikoita tai 10-20 euron setelin. Istuin etupenkissä ja räknäsin että yli viissataa tuli pottia. Ulos astuessa käännyin kuvaamaan ajokkiamme ja näin kun opas kaatoi rahat omaan käsilaukkuun.

• Missouri

Tosta voisi kysyä, että minkä matkatoimiston reissu oli? Yleensä rahat kyllä kuski saa, miten lie silloin sovittu! Mutta asia ei kuulosta hyvältä oppaan kohdalta tehtynä.

• hillitysti kiva
        Missouri kirjoitti:

Tosta voisi kysyä, että minkä matkatoimiston reissu oli? Yleensä rahat kyllä kuski saa, miten lie silloin sovittu! Mutta asia ei kuulosta hyvältä oppaan kohdalta tehtynä.

Juuri tuo epävarmuus,eli en tiedä asin todellista laitaa, niin jätin matkatoimiston ja busayhtiön mainitsematta. Pikkuisen ärsytti oppaan toisto että kuljettajalle vähän.
        Eli rahat saattoi päätyä kuljettajalle, liikennöitsijälle,matkaoppaalle, matkatoimistolle.

Joten kohtuusumma ja suoraa kohteelle.

• tipattu on

Enpä tiedä mitä pitävät yliampuvana, sillä itse jätin alkuviikosta vitosen ja saatiin hienot pyyheasetelmat sängylle jolloin annoin taas vitosen, mutta tuntui ettei se riittänyt sillä lähtiessämme pois siivooja tuli vielä kyselemään että kaikki kunnossa, enkä kehdannut olla antamatta taas tippiä. Siivooja oli kyllä yllättyvinään, että kiitos kovasti, mutta mitäs pois lähtijöillä enää toiveita olisi kuin jättää rahaa ovella odottavalle siivoojalle :)

• riitti se, hyvin

Siivoojan käytös on normaalia asiaskaspalvelua. Haluavat että asiakkaat on olleet tyytyväisiä ja mikäli moitteita on niin osaavat korjata muiden kohdalla.

Lisäksi ihmistuntijoina tietävät mahdolliset haukkujat,jotka palaa kotimaahan ja parin viikon tai vuoden päästä rupeavat haukkumaan näillä palstoilla. Aktiivit itsekeskeiset lähettelevät hotellin johdolle moitekirjeitä mitkä on aina ikäviä asianomaiselle siivoojalle.

• suomi24 sairasfoorun

Täällä on kanssa näitä jälkiviisaita, jotka muutama vuosi reissun jälkeen kirjoittelee likaisesta pyyhkeestä. En kertakaikkiaan tajua noin sairasta hommaa.
      Suomalaisten matkanjärjestäjien hotellit on sitä tasoa,että puhtaan pyyhkeen saa heti kun vähän vihjasee. Sitten oli mainittu kylppärin lattia, oli siisti kun menivät mutta sitten joutui pari kertaa pesemään, onko tuo kussu vai oksentanu,vai mistä tuo lika hyökkäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe