Laitoin tämän viestin myös kipu palstalle kun en huomannut tätä aiemmin mutta laitan nyt tämän palstan löydettyäni tämän tännekin, jonne se enemmän taitaa kuuluakin.
Olen urheilija ja noin kuukausi sitten harjoitellessani lonkkani pamahti kipeäksi. Olen ajatellut että lonkka on varmaan vain ylivenynyt vaikka toisaalta se muljahtelee omituisesti kovan kipuilun lisäksi. Kipu ei ole jatkuvaa esim. kotikonstein olen onnistunut hieman lievittämään särkyä mutta sitten jossain vaiheessa se taas pahenee kunnolla ja käveleminenkin on välillä tuskallista vaikka en ihan jalattomaksi ole mennytkään. Myös öisin herään usein lonkkasärkyyn.
Olen yrittänyt kotona lämmittää (käyttänyt kauratyynyä ja kuumavesipulloa) ja kylmentää (kylmägeeli) ja lämpö on tuonut paremmat tulokset. Näiden lisäksi olen venyttänyt hiljakseen lonkkaa fysioterapeutin ohjeiden mukaisesti (jotka siis löysin netin kautta) ja ottanut särkylääkkeitä (burana, paramax 500mg x 2-3 pv) mutta silti lonkka on ja pysyy kipeänä.
Tarvitsen jalkojani eli lonkkaanikin paljon treenatessani ja treeneissä on pakko käydä, jos aikoo kilpailla ja nythän treenit ovat vähentyneet lonkan ansiosta.
Nyt kysynkin että tiedättekö mahdollisesti vielä jotain hyviä lonkanhoito ohjeita vai pitäisikö vain hyväksyä karu totuus ja mennä ns. pää kainalossa lääkärin pakeille? Olisi myös hyvä kuulla jonkun kokemuksia asiasta, mistä tässä mahdollisesti voisi olla kyse, jos ei pelkästä ylivenymisestä?
Lonkka
2
677
Vastaukset
- jokrka
Kävisin kyllä sinuna hyvällä urheilulääkärillä selvittämässä mistä vaivassa kyse. Harrastan itse kestävyysjuoksua kilpakuntoilu mielessä. treeneihin tuli kuitenkin nyt minimi 3 kk pakkolepo kun minulta havaittiin rasitusmurtuma reisiluun kaulassa (laitoin aiheesta juuri uuden ketjun menemään). Oireina oli juuri lonkan kipeytyminen, minulla tosin vaiva oli niin paha etten tahtonut lopulta pystyä kunnolla kävelemään. Lonkassa tuntui ilkeä muljahdus joka kerta kun astuin jalalla ja kipu heijasteli myös nivusiin. Sen sijaan levossa ei mitään tuntemuksia. Uskon ja toivon ettei sinun tapauksessa ole mistään näin pahasta kyse, mutta tarkastaisin asian joka tapauksessa.
Kärsin lisäksi noin 1.5 vuotta sitten toisenlaisesta lonkkavaivasta, jonka syyksi levisi ylikiristynyt it-jänne. Tämä voi aiheutta joskus lonkan limapussin tulehduksen. Minulla tilanne ei mennyt tulehdukseen asti, mutta ilmeisesti säryt aiheutti kuitenkin limapussin jonkinlainen ärtyminen. Tilanne helpotti kun fysioterapeutti neuvoi miten venyttää it-jännettä ja lisäksi kävin pari kertaa samaisella fyssarilla, joka käsitteli jännettä eri tavoilla. Lisäksi pidin viikon tauon kovemmista treeneistä.
Toivottavasti syy selviää pian ja pääset treeneihin takaisin. Itsellä tämä pakkotauko ainakin ottaa kaikkein lujimmin tuonne korvien väliin. - tyujnmk
Suosittelen kans hyvää urheilulääkäriä. Älä turhaan pitkitä sitä se voi mennä pahemmaksi. Siellä voi olla tulehdus tms
Nopeinta, kivuttominta ja järkevintä on mennä ja varata aika hyvälle lekurille nyt. Tk-lääkärit ainakin täällä on kelvottomia ja niillä kestää. Yksityiset on vähän kalliimpia mut esim Hki Ortolla olivat hintansa arvoisia. Siinä minnä kolme tk-lekuria pyöritti mua viikkoja, Ortolla syy kipuihin selvisi hetkessä ja siitä sitten kuntouttamaan. Syy kipuun on hyvä selvittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174