Kuka onkaan ystäväsi

kärsimystä

Mahdollisesti narsistisen henkilön kaveruus suhteet ovat mielenkiintoisia. Varsinkin jos teillä on samoja ystäviä. Se kenen kanssa tällainen ihminen kaveeraa voi olla varma että tämä henkilö on heikkolenkki tai sidos siihen oikeaan uhriin. Eikä hyvällä tavalla.

11

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.B.

Ainoa todellinen ystävä elämässä olet sinä itse itsellesi. Kunnioita itseäsi, rakasta itseäsi, arvosta itseäsi, ole rehellinen itsellesi, hoida itseäsi ja kuuntele itseäsi. Hyväksy itsesi ja tunne itsesi. Näin et ole altis venymään sinne mistä kuvittelet olevasi oikeutettu saamaan hyväksyntää, kunnioitusta, rakkautta, arvostusta ja tukea itsellesi muuten kuin omilla ehdoillasi. Niin toimien sinua ei ihan heti voida vahingoittaa. Älä mene mukaan huhupuheisiin, säälityksiin äläkä toisen vaatimuksiin sikäli kuin ne ovat vain tuon toisen tarpeen täyttymisiin aseteltuja ehdottomuuksia. Ole rajaton mutta säilytä itse itsesi itselläsi. Tiedä mikä olet, niin tiedät mitä ystäväsi ovat. Vain heikkotahtoisia myötämieltäjiä toisen edessä. Jos tarve vaatii, luovu ystävistäsi. Ne oikeat löytävät luoksesi automaattisesti kun annat itsellesi luvan olla oma itsesi :)

• "Ne oikeat löytävät luoksesi automaattisesti kun annat itsellesi luvan olla oma itsesi :) "

Kannatetaan=)

• d.i.c.e

Jos tuota "uhri"-termiä nyt ylipäänsä halutaan käyttää, pitäisi tajuta, että niin hovi, kuin kaikki muutkin, satunnaiset tuttavat, KAIKKI, ovat niitä "uhreja"...

On aliarvioimista ajatella, että narsku valitsee yhden silmätikukseen...Kaikki on pikemminkin yhtä suurta näytelmää, jossa pyörii niitä "sotilaita", ja "vihollisia" ja mitä nyt ikinä...Osat vaihtelevat sikinsokin, kunnes kukaan ei enää tajua missä mennään, ja "narskuja" hyppelehtii joka puolella.
      Yleensä juuri niissä paikoissa, joihin "oikean" narsku sormi osoittaa...

Narsku jatkaa tyytyväisenä matkaa, kun porukka jää perään syyttelemään toisiaan narsisteiksi...Ihmissuhteita katkeaa, vaikka todellinen syyllinen on jo teillä tietämättömillä.

Parisuhteessa se totuus sitten paljastuu, mutta kaveruusuhteissa on kyllä mielestäni lähes mahdotonta tunnistaa, kuka on se porukan narsistisin tyyppi. :)

• d.i.c.e

...Lisätään nyt vielä, että joskus se puoliso on kyllä niin aivopesty, ettei edes huomaa seurustelevansa narskun kanssa...Sitten, jos tämä narsku sattuukin vaikka pettämään tätä puolisoaan, syylliseksi ja narsistiksi leimaantuu se suhteen kolmas pyörä, joka on "manipuloinut" narskun pettämään, ja usein "uhrikin" uskoo tämän...
        Nämä ovat hyvin monimutkaisia juttuja. :)

• Hyvä kynävuoro.

"On aliarvioimista ajatella, että narsku valitsee yhden silmätikukseen..."

Vai sitä Vaknininkin mainitsemaa ns maagista ajattelua. Omaa jonkinasteista haavetta ja megalomaniaa. MinäMinäMInä.

Tuollain sekasorrossa se täälläkin on mennyt. Yleensä se oikea ongelmanaiheuttaja jää huomaamatta ainakin alkujaan ja joskus pitkäänkin, ja näin muut riitelevät kun "hän" vain jatkaa menoaan. Muut jauhavat joskus jopa vuosikausia pelkkää illuusiota palasiksi ja itse ongelma ei edes muista tai välitä siitä mitä tapahtui. Vaikka niin toivotaan ettei näin olisi.

"Narsku jatkaa tyytyväisenä matkaa, kun porukka jää perään syyttelemään toisiaan narsisteiksi...Ihmissuhteita katkeaa, vaikka todellinen syyllinen on jo teillä tietämättömillä."

Sopankeittäjä osallistuu vain valmistukseen ja jakaa sitten ruoan odottaville. Hän poistuu kun homma on tehty. Jos kiirehtii, polttaa kielensä.

• d.i.c.e
        d.i.c.e kirjoitti:

...Lisätään nyt vielä, että joskus se puoliso on kyllä niin aivopesty, ettei edes huomaa seurustelevansa narskun kanssa...Sitten, jos tämä narsku sattuukin vaikka pettämään tätä puolisoaan, syylliseksi ja narsistiksi leimaantuu se suhteen kolmas pyörä, joka on "manipuloinut" narskun pettämään, ja usein "uhrikin" uskoo tämän...

Ihan vain selvennykseksi, koska usein näistä palstan jutuista saa vääristyneen kuvan, että koko "kuvio" rajoittuu vain narsistin muutamaan ystävään ( hoviin ) ja yhteen "uhriin"...

• d.i.c.e kirjoitti:

Tuosta lisäyksestäsi.

Monimutkaista on, mutta ihan samalla tavalla oman tilanteen reallistisempaan arviointiin löytyy netistä tukea kuin siihen uhri-identiteettiinkin. Se on vain itsestä kiinni mitä etsii ja minkä kokee vastaukseksi ongelmiinsa. Varsinkin ajan kuluessa kun saa etäisyyttä ja aikaa asialle.

Jos elämässä jatkuvasti joutuu väärille raiteille tai löytää itsensä toistuvasti ongelmista, on aika miettiä uusia näkökantoja. Ei itsensä syyttämistä vaan kehittämistä. Eri asia on "kertauhrit" jotka saavat kyytiä niin että haisee ja soi ja se on sitten siinä. Jos tietoisena tilanteesta jatkaa vai suhdetta, valittaen siitä vuosikausia, se on jo häiritsevää kaikille.

Se toimii jos me toimimme.

Olen ollut tuollaisen manipuloinnin alla vuoden puolitoista ja tiedän miten hämmentävää se on. Mutta ! Kun herääminen tuli ja tajusin että elämäni on aika sairailla urilla, se oli vielä hämmentävämpää. Istuin aikani tuolla itkemässä kuinka ilkeä hän on ja sitä ja tätä ja kaikki koettivat parhaansa kunnes kyllästyivät ja minä kyllästyin ja kaikki kyllästyi.
        "Mikset lähde sitten ? "

Noooo... tota....

Kun olin sumuvaiheessa, moni koetti herätellä. Kun heräsin, tajusin kohta istuneeni siinä vuoden ihmettelemässä miksen kykene hallitsemaan elämääni. Silloin vedin addiktiokortin esiin (vastuuvapautus) koska addiktoidun kaikkeen buranasta maitoon. Ihan mitä vain niin paljon ja mielellään heti.

Valitettavasti sitäkin kautta jouduin kohtaamaan sen, että jos asian on jo tiedostanut, ei kukaan muu voi auttaa kuin minä itse. Ei ole syyllisiä, on vain tehtävä ratkaisuja.

• elämän kevät

Narsistihan on paras ystävämme koska hän tuo pimeät puolemme valoon :D

• Maribella13

narsisti "ystäväni" pilasi elämäni.. Olen ehkä jollain tavalla läheisriippuvainen ja kyllähänse aika koville ottaa, kun toinen ei haluakkaan enää olla ystäväni... itse olen aina ollut iloinen, reilu, ystävällinen ja ajatellut muitten parasta.

Asuin reilu puoli vuotta yhdessä narsistin kanssa. Alussa sain kuulla joka asiasta kuinka Lapsellinen, tyhmä, ääliö olen... Olinhan aika ihmeissäni, kun sanoin hänelle takaisin ja hän vain väitti minun olevan tyhmä ja lapsellinen.

Alussa en tajunnut, mistä oli kyse kun hän haukkui minua, ja jos kerroin hänelle että loukkaannuin, hän saattoi vain sanoa" en ymmärrä miten voit loukkaantua tuosta". Anteeksi pyyntö oli hänelle vieras sana ja ikinä en sitä vilpittömästi hänen suustaan kuullut.

Alussa hän kertoi, että on kiva nukkua vieressäni, mutta kun yhteen muutimme, niin minun sänky olikin ihan paska.

Vaikka olimme vain ystäviä, niin hän antoi minulle turvallisuuden tunteen ja täytti hellyysaukkoni. Loppuaikoina hän sanoi, että minä en tarvitse hellyyttä.

monta iltaa meni itkiessä, kun loukkaannuin hänelle. Ja hän vain kylmästi katsoi vieressä.

Tykkään antaa ystävilleni lahjoja ja ilahduttaa ihmisiä pienillä asioilla. Hänelle kun ostin jotain, sain vain kuulla, että tälläseenkö olet taas tuhlannut rahat, ihan turha ja hyödytön. Välillä hän saattoi jopa sanoa, että ihan kiva, mutta silti oli pakko aina kertoa kuinka turha ostamani lahja on.

Alussa jaksoin kuunnella hänen loukkauksiaan, mutta kyllä se aikalailla uuvuttaa, jos joka-asiasta saa kuulla miten huono tai turha se on. Välillä kun kysyin, että miksi olet noin ilkeä, niin sain kuulla vastaukseksi, "olen vain realistinen".

Olen raivoissani itselleni, että miksi jaksoin katsoa noin pitkään tuota touhua. Oikeat ystäväni varoittivat minua jo ihan alussa kyseisestä henkilöstä, mutta minä vain jaksoin sitkeästi puolustaa häntä. Hän on ainut ihminen, joka tietää tasan tarkkaan heikkoukseni ja käyttää jatkuvati hyväksi niitä. Miksi en uskonut niitä ihmisiä, jotka varoittivat minua. olen aina ollut herkkä ihminen, enkä ikinä olisi uskonut, miten toinen ihminen voi tuhota täysin toisen ihmisen.

Ajatukseni on ihan sekaisin, kun muistelen niitä hyviä asioita hänestä ja samalla tunnen järkyttävää raivoa ja vihaa häntä kohtaan. Edelleen kaipaan hänen seuraansa, mutta silti ahdistun hänen lähellään. En ole ikinä tuntenut näin ristiriitaisia tunteita ketään ihmistä kohtaan. Toivon, etten olisi ikinä edes tavannut häntä.

Toivon, että voin vielä jonain päivänä antaa hänelle anteeksi.

• the end

"Edelleen kaipaan hänen seuraansa, mutta silti ahdistun hänen lähellään. En ole ikinä tuntenut näin ristiriitaisia tunteita ketään ihmistä kohtaan. Toivon, etten olisi ikinä edes tavannut häntä. "

Tuttuja tuntemuksia, välillä vihaa ja välillä rakkautta. En tiedä tuosta anteeksiannosta, mutta unohtaa täytyy ja aloittaa täysin uusi, oma elämä, johon tuo ihminen ei kuulu millään tavalla. Tuo lahjajuttu on myös minulle tuttua, jokainen lahja, minkä itse omalle n-ihmiselleni annoin, oli myös vääränlainen, eikä siitä koskaan kiitetty.

Jaksa uskoa itseesi ja siihen, että vielä joskus hyvyys palkitaan hyvyydellä.

• Maribella 13 ja the end:

Voin vakuuttaa että tarinanne ovat tuttuja minulle. Olen kokenut samat tunteetkin, vihan,kaunan, halveksunnan, sen kaiken. Toivonut etten todellakaan koskaan olisi häntä tavannut. Mutta kun tehtyä ei saa tekemättömäksi.

Mietin mitä järkeä on lähteä anteeksiantamisen tielle? Eikä hän sitä koskaan olisi edes pyytänyt. Aikani mietittyäni; annoin anteeksi. Hiljaa itsekseni. Ei se tehnyt hänen toimiaan hyväksyttävämmäksi tai oikeaksi. Tai minunkaan. Mutta anteeksianto auttoi minua itseäni. Tavallaan pääsin hänestä myös irti tätä kautta. Luulen että joku muukin ymmärtää juuri tämän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      109
      732
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      58
      731
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      626
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    5. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      196
      504
    6. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      70
      496
    7. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      484
    8. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      48
      466
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      36
      440
    10. Ongelma: oon ihastunut sinuun...

Ja siksi karttelen, ku en haluu rakastuu! Tunteita on siullakin minuu kohtaan ja sinuun ois helppo rakastuu. Miettiny
      Ikävä
      18
      416
    Aihe