Sisko on mitä on

Sitäkösaa mitätilaa?

Miten pienessä kaupungissa, isossa suvussa ja yrittäjänaisen roolissa voi päästä narsistisesta siskostaan eroon? Etenkin, kun on siskonsa kohde ollut koko ikänsä.
Äitimme vaatii minulta, etten riitele siskoni kanssa, vaikka nytkin hänen vihansa leimahti, kun mun mieheni sanoi väärät sanat väärässä paikkaan.
Mä olen taas ollut ihan hiljaa, niinkun en olisi mitään huomannut, vaikka sisälläni kiehuu!!!
Tämä on koko elämä ollut yhtä sanojen nielemistä, samaa mieltä olemista, varomista ja "aina valmiina" hänelle olemista. Nyt taas vaihteeksi on tullut tilipäivä. Saa nähdä, kuinka paljon olen nyt velkaa? Hän kun kääntää omat asiat sillee näppärästi mun asioiksi. Se olen minä joka valittaa, on katkera, kateellinen ja aina soittamassa ja vaatimassa auttajaa.
Siskoni on seurannut minun elämääni: sain lapsen, hänkin sai, sain toisen, hänkin sai jne. Ostin talon, hän osti isomman (vaikka oli opiskelija) ostin koiran, hänkin osti. Koiramme kuoli, hänen piti päästä koirasta eroon. Innostuin puutarhanhoidosta, hän meni puutarha alan kouluun. Aloin harrastaa valokuvausta, hän osti paremman kameran kuin minulla. Sain paljon uusia kavereita, ne kuului myös hänelle jne.
Olen nyt nelikymppinen ja haluaisin olla jo ilman häntä. Solmia ihmissuhteita, mihin hän ei kuuluisi. Tehdä asioita, mitä hän ei matkisi. En jaksa enää häntä, mutta kun hänen muksunsakkin on samassa koulussa, missä omani. vaikka se ei ole heidän lähikoulu.
Voisin toki kertoa kaikille, millainen siskoni on, mutta uskoisiko kukaan? Ja millaisen kuvan he saisivat minusta? -luulevat kateelliseksi ja kaikeksi siksi, mitä siskoni on kierosti saattanut heidän antaa ymmärtää.
Aloitan taas alusta luomaan elämääni jotain omaa... niinkuin niin monta kertaa. Toivon vaan, että siskoni menestyisi jossain muualla. Pääsisi mukaan suuriin kuvioihin. Täyttyisi työllä, rahalla ja uusilla ihmissuhteilla ja UNOHTAISI MINUT! että minulle ei tarvitse enää mistään näyttää.

8

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Voisin toki kertoa kaikille, millainen siskoni on, mutta uskoisiko kukaan?"

Parantaisiko tilannetta ?

"että minulle ei tarvitse enää mistään näyttää. "

Tämäkö on ongelmana ?

• sitäkösaa mitätilaa?

Ongelma on se, että siskoni haluaa aina näyttää minulle olevansa aivan kaikessa parempi.
      Ei se minua ole sillai haitannut... tai no, nuorempana, kun olin vielä sinkku, haittasi se, kun johonkin mieheen ihastui ja meillä oli syntymässä jotain ? tuli siskoni ja liehitteli miehen itselleen tai pakoon.
      Itse olen aina viihtynyt "omassa maailmassani". Viihdyin yksin, enkä kärsinyt kamalasti, vaikka siskoni veikin ystäväni, ym. huomion.
      En tiedä, mistä hänen narsismisuutensa johtuu? Meillä oli ihan tasapainoinen perhe... tosin äitini kyllä jumaloisi siskoani ja minä en ollut mitään kovin ihmeellistä.
      Minusta hän on silti saanut olla parempi ihminen kaikessa. Sellaiseen kakkosrooliin, mihin vauvasta asti kasvatetaan, tottuu, eikä haluakkaan olla liiemmin esillä. Olisi noloa, jos minua kehuttaisiin ja vielä siskoni nähden. Kuolisin häpeään.
      Mutta silti en halua, että siskoni on kuin valvova silmä... minä olen hänelle ilmeisesti se ihminen, kenelle hän kokoajan haluaa näyttää paremmuutensa. Ja vaikka se ei minua kiinnostaisikaan, hän luulee niin. Ja sitten kun sanon jotain väärin, niin PAM! riita! Hän kuvittelee, että nyt minä olen hänelle tosi kateellinen ja siksi sanoin noin.

Ehkä täällä ei minua kukaan ymmärrä. Ei tunnu ymmärtävän muuallakaan ja kun narsististen uhrien kanssa alkaa keskustelemaan, heillä onkin puoliso ollut sellainen ja siitä pääsee eroon ja usein se on niin, että he puhuu ja minä kuuntelen.

• Teflonturkki

En ehkä ole paras henkilö neuvomaan miten toimia sisaren kanssa koska itse hankkiuduin eroon, ainakin toistaiseksi, vähän kaukaisemmasta sukulaisesta.

Sehän noiden kanssa on hankalaa että olet joko "tärkeä" henkilö, jalkarätti tai vihollinen. Mikään neutraalimpi/normaalimpi ei onnistu. Jos olet "tärkeä" eli riittävän varakas/kuuluisa/menestynyt niin et ehkä koskaan huomaa toista narsistiksi, hän näyttää sinulle itsestään vain ne valitut ja parhaat puolet. Jos olet jalkarätti, saat sontaa niskaasi ja potkuja persuuksiin vaikka kuinka yrität joustaa, ymmärtää ja sietää. Se että et pistä hanttiin tulkitaan vain todistukseksi siitä että olet luuseri jota pitää rääkätä lisää. Jos laitat rajat, ja pidät niistä myös kiinni kaiken uhalla, niin sinusta tulee ilkeä, kateelllinen ja kaikinpuolin vastenmielinen henkilö jonka ihmissuhteet, maine ja mielellään kaikki muukin pitää tuhota.

Sisarelle olet jalkarätti ja jaksamisesi takia pitää laittaa ne rajat vaikka se todennäköisesti tarkoittaa että sisaresi julistaa sodan. Ensin pitää lujittaa luontonsa ja sisäistää mikä on normaalia ja mikä ei suhteessa siskoon. Laita rajat, perustele ne rehellisesti itsellesi äläkä anna siskon sekoittaa ajatuksiasi niiden suhteen. Pidä rajoista kiinni vaikka sisko kiukuttelee, heittäytyy marttyyriksi tms. Älä lähde mukaan provosointiin vaan pura kiukku sisarelta salaa vaikka pitkällä kävelylenkillä. Ole teflonia. Hyväksy sisareltasi vain asiallinen käytös, kieltäydy kommunikoimasta muussa tapauksessa. Todennäköisesti hän yrtittää saada suvun ja kaikki yhteiset tuttunne puolelleen, tai ainakin sinua vastaan. Myös miehesi. Mutta älä yritä turhaa selitellä tai puolustella koska siten helposti vahvistat sisaresi tarinoita, vaan jatka elämään kuten ennenkin. Fiksuimmat ovat jo huomanneet mikä sisaresi on vaikka eivät ole sitä ääneen sanoneet. Yleensä loputkin tulevat ajan kanssa huomaamaan missä mennään. Oman kokemukseni mukaan jäljelle jää joukko hännystelijöitä joiden tuttavuutta narsisti itsekin häpeää mutta kun muutakaan ei ole....

Loppujen lopuksi sisaresi tarvitsee sinua enemmän kuin sinä häntä koska sinä olet ehjä, hän ei. Sisarellasi ei ole omaa persoonaa joten hän kopio sinua. Oiekastaan hän on pelkkä reppanan mutta valitettavasti et voi häntä auttaa, vain itseäsi.

• Teflonturkki

Käyttäytyykö sisaresi samaan tapaan muita kohtaan? Narsisti ei ole narisisti vain tietyissä tilanteissa ja tietyssä seurassa vaan kyllä se tulee ilmi kaikessa ja kaikkialla. Kaikkea toimintaa ohjaa pohjimmiltaan oma etu, vaikka se taitavasti joskus kiedotaan muuhun vaatteeseen.

Teitä on verrattu toisiinne pienestä pitäen, nostaen sisaresi korkeammalle, ja olet ilmeisesti vielä niellyt tilanteen varsin kiltisti. Tämä on saattanut kasvattaa sisarellesi väärän minäkuvan eli hänen minäkuvansa perustuu siihen että hän on hyväksyttävä vain kun on sinua parempi. Hän näkee oman arvonsa vain vertailun kautta, ei minään itseisarvona. Jos hän myöntäisi että sinä oletkin parempi jossakin (jolla on merkitystä), hän hajoaisi. Kun itsetunto on heikko niin silloin toisen vahvuus ärsyttää, tuntuu uhalta. On hämmentävää kuinka joku voi olla onnellinen ja elää tayttä elämää vaikka ei olekaan koko ajan huomion keskipiste, ylistetty ja kehuttu. Miten se on mahdollista? Se pitää poistaa.

Joskus vanhemmat ajattelevat että kun kehuu ja ylistää lasta, jolla näyttäisi olevan ongelmia itsetunnon kanssa, niin tilanne jotenkin paranee. Lapsi saattaakin tarttua tuohon kehuun kuin oljenkorteen ja rakentaa minäkuvansa sen pohjalta, ja silloin mennään metsään.

• Teflonii kans
        Teflonturkki kirjoitti:

En ehkä ole paras henkilö neuvomaan miten toimia sisaren kanssa koska itse hankkiuduin eroon, ainakin toistaiseksi, vähän kaukaisemmasta sukulaisesta.

Sehän noiden kanssa on hankalaa että olet joko "tärkeä" henkilö, jalkarätti tai vihollinen. Mikään neutraalimpi/normaalimpi ei onnistu. Jos olet "tärkeä" eli riittävän varakas/kuuluisa/menestynyt niin et ehkä koskaan huomaa toista narsistiksi, hän näyttää sinulle itsestään vain ne valitut ja parhaat puolet. Jos olet jalkarätti, saat sontaa niskaasi ja potkuja persuuksiin vaikka kuinka yrität joustaa, ymmärtää ja sietää. Se että et pistä hanttiin tulkitaan vain todistukseksi siitä että olet luuseri jota pitää rääkätä lisää. Jos laitat rajat, ja pidät niistä myös kiinni kaiken uhalla, niin sinusta tulee ilkeä, kateelllinen ja kaikinpuolin vastenmielinen henkilö jonka ihmissuhteet, maine ja mielellään kaikki muukin pitää tuhota.

Sisarelle olet jalkarätti ja jaksamisesi takia pitää laittaa ne rajat vaikka se todennäköisesti tarkoittaa että sisaresi julistaa sodan. Ensin pitää lujittaa luontonsa ja sisäistää mikä on normaalia ja mikä ei suhteessa siskoon. Laita rajat, perustele ne rehellisesti itsellesi äläkä anna siskon sekoittaa ajatuksiasi niiden suhteen. Pidä rajoista kiinni vaikka sisko kiukuttelee, heittäytyy marttyyriksi tms. Älä lähde mukaan provosointiin vaan pura kiukku sisarelta salaa vaikka pitkällä kävelylenkillä. Ole teflonia. Hyväksy sisareltasi vain asiallinen käytös, kieltäydy kommunikoimasta muussa tapauksessa. Todennäköisesti hän yrtittää saada suvun ja kaikki yhteiset tuttunne puolelleen, tai ainakin sinua vastaan. Myös miehesi. Mutta älä yritä turhaa selitellä tai puolustella koska siten helposti vahvistat sisaresi tarinoita, vaan jatka elämään kuten ennenkin. Fiksuimmat ovat jo huomanneet mikä sisaresi on vaikka eivät ole sitä ääneen sanoneet. Yleensä loputkin tulevat ajan kanssa huomaamaan missä mennään. Oman kokemukseni mukaan jäljelle jää joukko hännystelijöitä joiden tuttavuutta narsisti itsekin häpeää mutta kun muutakaan ei ole....

Loppujen lopuksi sisaresi tarvitsee sinua enemmän kuin sinä häntä koska sinä olet ehjä, hän ei. Sisarellasi ei ole omaa persoonaa joten hän kopio sinua. Oiekastaan hän on pelkkä reppanan mutta valitettavasti et voi häntä auttaa, vain itseäsi.

Olipa "Teflonturkki" hienosti kirjoitettu!

• En alistunut
        Teflonturkki kirjoitti:

Käyttäytyykö sisaresi samaan tapaan muita kohtaan? Narsisti ei ole narisisti vain tietyissä tilanteissa ja tietyssä seurassa vaan kyllä se tulee ilmi kaikessa ja kaikkialla. Kaikkea toimintaa ohjaa pohjimmiltaan oma etu, vaikka se taitavasti joskus kiedotaan muuhun vaatteeseen.

Teitä on verrattu toisiinne pienestä pitäen, nostaen sisaresi korkeammalle, ja olet ilmeisesti vielä niellyt tilanteen varsin kiltisti. Tämä on saattanut kasvattaa sisarellesi väärän minäkuvan eli hänen minäkuvansa perustuu siihen että hän on hyväksyttävä vain kun on sinua parempi. Hän näkee oman arvonsa vain vertailun kautta, ei minään itseisarvona. Jos hän myöntäisi että sinä oletkin parempi jossakin (jolla on merkitystä), hän hajoaisi. Kun itsetunto on heikko niin silloin toisen vahvuus ärsyttää, tuntuu uhalta. On hämmentävää kuinka joku voi olla onnellinen ja elää tayttä elämää vaikka ei olekaan koko ajan huomion keskipiste, ylistetty ja kehuttu. Miten se on mahdollista? Se pitää poistaa.

Joskus vanhemmat ajattelevat että kun kehuu ja ylistää lasta, jolla näyttäisi olevan ongelmia itsetunnon kanssa, niin tilanne jotenkin paranee. Lapsi saattaakin tarttua tuohon kehuun kuin oljenkorteen ja rakentaa minäkuvansa sen pohjalta, ja silloin mennään metsään.

Siskoni on narsisti. Onneksi hän on niin paljon vanhempi minua, että meidän ei ole ikinä tarvinnut olla juuri missään tekemisissä. Silti hän on koko ajan vaikuttanut perheemme elämään. Vasta vanhempiemme kuoltua ymmärsin, mikä hän on.Satuin lukemaan artikkelin narsistista ja kaikki luetellut ominaisuudet täsmäsivät! Mikä helpotus! Asialle, josta olin ikäni kärsinyt, löytyi nimi.

Se on todettu, että narsistin kanssa ei voi olla neutraalisti tekemisissä. Joko olet pelinappula (sinua siis pompotetaan, sinusta otetaan kaikki hyöty irti, sinua vähätellään jne.) tai sitten et ole missään tekemisissä. Itse olen valinnut sen vaihtoehdon, että olen pistänyt välit täysin poikki. Vaihtoehtoja ei ollut. HUOM. Kukaan ulkopuolinen, joka ei ole samanlaista kokenut, ei voi ymmärtää. Turhaa siis yrittää selittää asiaa kenellekään ns. ulkopuoliselle.

• hankala lapsi
        En alistunut kirjoitti:

Siskoni on narsisti. Onneksi hän on niin paljon vanhempi minua, että meidän ei ole ikinä tarvinnut olla juuri missään tekemisissä. Silti hän on koko ajan vaikuttanut perheemme elämään. Vasta vanhempiemme kuoltua ymmärsin, mikä hän on.Satuin lukemaan artikkelin narsistista ja kaikki luetellut ominaisuudet täsmäsivät! Mikä helpotus! Asialle, josta olin ikäni kärsinyt, löytyi nimi.

Se on todettu, että narsistin kanssa ei voi olla neutraalisti tekemisissä. Joko olet pelinappula (sinua siis pompotetaan, sinusta otetaan kaikki hyöty irti, sinua vähätellään jne.) tai sitten et ole missään tekemisissä. Itse olen valinnut sen vaihtoehdon, että olen pistänyt välit täysin poikki. Vaihtoehtoja ei ollut. HUOM. Kukaan ulkopuolinen, joka ei ole samanlaista kokenut, ei voi ymmärtää. Turhaa siis yrittää selittää asiaa kenellekään ns. ulkopuoliselle.

totta turiset... isä, äiti ja sisko narsisteja...helvetillinen lapsuus ja nuoruus. nyt helpottaa, kun ei ole tekemisissä ollenkaan. mahdotonta edes yrittää, sillä siinä joutuis uhraammaan oman elämänsä kokonaan. niin se vain on. vieläkin tosin kuvittelevat minut omistavansa ja lisäksi 2 kuisen vauvani.

• LK

Mietitäämpä, hmm...

No, ensiksikin sukulaisuussuhdetta ei voi katkaista tietenkään, ja ilmeisesti yhteisten sosiaalisten piirien ja lasten kautta joutuu olemaan jonkin verran tekemisissä, sille ei oikein mahda mitään. Ellei halua tehdä tosi radikaalia toimenpidettä ja irroittautua näistä piireistä yms, mutta se tuskin on tarpeen.

Se että tietävätkö muut millainen siskosi on ei varmastikaan juurikaan auta, eikä ehkä ole hyvä ratkaisu lähteä siitä että käännät (tai koitat) yhteiset ystävänne siskoasi vastaan. Varmasti kaikille paras että ystäväsi eivät joudu valitsemaan puolta ja päättävät itse mielipiteensä teistä molemmista.

No, mutta ok, itse lähtisin ehkä ihan siitä että a) pyydän mitä haluan, kieltäydyn siitä mitä en halua b) en kävisi riitelemään c) antaisin siskon elellä omaa elämäänsä mieleisellään tavalla, vaikka se nyt kopioimista olisikin d) hankkisin omia ystäviä ja omia juttuja, jos sisko matkii niin se on hänen asiansa e) en vertaisi itseäni siskoon

Tottakai jos tilanne on nyt siskosi mieleinen, hän vastustaa tätä muutosta. Se voi ilmetä monenlaisena hankalana käytöksenä ja vaatimuksina, mutta tässä kohtaa on tärkeää ettei provosoidu eikä suostu asioihin joihin ei halua suostua.

Älä pidä itse yhteyttä (jos et kerran halua), mutta vastaa hänen yhteydenottoihinsa asiallisesti ja asiakeskeisesti. Kuuntele mitä asiaa on, ja jos se on joku juttu joka vaatii toimenpiteitä (esim kutsu vierailulle tai jokin käytännön hoidettava asia), vastaa siihen asiallisesti. Jos se on jokin mielipide (esim. sinusta tai valittamista jostain tapahtumasta) tms, niihin ei tarvitse erityisesti ottaa kantaa. Älä ota kantaa siskosi omiin asioihin äläkä huomioi hänen kannanottojasi sinun asioihisi. Kanssakäyminen asiapohjalla. Niin äläkä ole töykeä tai vihamielinen. Ole neutraali. Älä provosoi.

Ja hyväksy se että tämä vaikuttaa todennäköisesti jollain tavalla myös siihen teidän sosiaaliseen piiriinne. Jos tahtoo tämän tehdä, pitää olla valmis siihen että jotkut ehkä saavatkin sinusta huonon kuvan.

If you change nothing, nothing will change.

Niin ja sitten jos näyttää että tämä ei toimi niin älä hakkaa päätä seinään vaan kokeile jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45