Olette sittenkin ruotsalaisia

Hurrinpaljastaja

Finlandssvenskar är svenskar
Publicerad: 30 april 2007, 00.00. Senast ändrad: 27 september 2007, 18.19

Historia i graven. I sin nationalistiska yra verkar Sverige vara totalt okunnigt om den gemensamma historien mellan Sverige och Finland och att det har funnits svenskar i Finland i 1 500 år. Okunskapen är chockerande och en skamfläck i Sveriges historieundervisning, skriver författaren Tom Sörhannus.

Det handlar också om identitet. Då jag kommer till Sverige och blir kallad finne är det en kränkning av min identitet. Jag är lika mycket svensk som vilken rikssvensk som helst. Svenska är mitt modersmål och en del av min identitet och kultur. Vi finlandssvenskar är inte finnar, utan svenskar.


http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_223187.svd

http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_225607.svd

Tämä osoittaa hyvin, millaisia isänmaattomia paskaluopioita olette. Suomi ei ole koskaan merkinnyt teille mitään.

10

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gotska sandön

      Om Tom Sörhannus vill vara svensk så är det hans privatsak.Låt oss andra vara finländare.

      • Pakkoruotsia vastaan

        Finländare tarkoittaa käännettynä "suomenmaalainen" eikä "suomalainen". Suomalainen on "finne". Te ette siis ole suomalaisia. Ja noita Tom Sörhannuksen kaltaisia svedupellejä on rannikko pullollaan. Minun silmissäni ette kyllä ole suomalaisia, ja tiedän monta, jotka jakavat tämän mielipiteen. Tutkimuksiakin on tehty, joiden mukaan suomalaiset nuoret pitävät suomenruotsalaisia epäisänmaallisina. Eikä se ole ihme, kun kutsutte itseänne ruotsalaisiksi ja aina Ruotsia ihannoitte ja puolustelette.


    • Virtanen5

      Totta se on 1500 vuotta on suomalaiset ja ruotsalaiset geenit sekoittuneet siksi jo lähes puoli miljoonaa suomalaista on muuttaneet ruotsiin!

    • läsldsds

      Näille suomenruottalaisille Ruotis on isänmaa ja Suomi vielä joku Ruotsin alusmaa jota ne luulee pystyvänsä ohjaamaan Ruotsin haltuun takasin.

      • ingolf

        En finlandssvensk vill inte kalla sig finne,det betyder på svenska acne,en äcklig inflammerad böld,hudutslag.Därför är det bättre med finländare.


    • Virtanen5

      Jag brukar nog kalla mig för finne utomlands

      • ingolf

        Det är väl en smaksak det ocså,vad man vill kalla sig.Finländsk medborgare kanske.Jag har iallafall aldrig känt någon längtan till Sverige,Finland är mitt fosterland,sen får nettifennot säga vad dom vill.


      • invånare i ankdammen
        ingolf kirjoitti:

        Det är väl en smaksak det ocså,vad man vill kalla sig.Finländsk medborgare kanske.Jag har iallafall aldrig känt någon längtan till Sverige,Finland är mitt fosterland,sen får nettifennot säga vad dom vill.

        Här i södra finland är vi åtminstone svenskatalande finländare.Österbotten och Åland drar sig kanske mer mot Sverige,ser mer på svensk tv o.sv..Här i södern lever vi med finskspråkiga i vardagen.Vi har jobbkompisar, grannar,vänner,partner ,finskspråkiga.Ändå är vi stolta över vårt modersmål och allt som hör till vår egen kultur.


    • Nordbon

      Nå kan man se det på det här sättet då: Etnisitet=svensk, nationalitet=Finländare. Etnisiteten bestämmer språk och huvudsakliga kulturkrets(självklart finns det ingen genuin kultur och den svenska kulturen skiljer sig från sig själv beroende på vart man är). Nationaliteten och Etnisiteten hänger ihop och påverkar varandra. Nationaliteten kan man också se som den faktor vilket lag man hejar på i ishockey och vilket land man ser som sitt fosterland(också här med undantag kanske).

      Finlandssvenskar kan ses som en subbgrupp bland svenskar precis som norrlänningar och skåningar. Svenskar med finländsk nationalitet och därmed finländsk fosterlandskänsla. Precis som en del sverigefinnar är nationelt svenskar men etniskt finnar.

      • Det är ju fennot som inte vill godkänna att Finland är vårt fosterland.Vi fick ju inte ens vara glada och fira när Finland fick guld.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3161
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1652
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1446
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      983
    Aihe