Opiskelu on perseestä

Turhaa Tietoa

Itelläni on AMK tutkinto, ikää 35-vuotta. Olen mielestäni huippuälykäs, elämänviisas ja tiedän miten elämä toimii. Olen Mensan jäsen, jos tällä(kään) on mitään väliä.

Kouluissa,niin lukiossa,yliopistossa kuin AMK:ssa opetetaan pelkkää paskaa. Tai sanoisin että 67-79% asioista ovat sellaisia joite et tarvia tosielämässä.

Siis muistin testaamista ja mekaanista muistin jäljentämistä tentissä.

Samaa mieltä on kaverini, joka valmistui diplomi-insinööriksi. Samaa oikiksen kaverini, heittää keikkaa käräjäoikeudessa.

Eräs mielenkiintoinen opiskelupaikka on armeijan aliupseerikoulu. Opetetaan "vitun tärkeitä" juttuja ikävissä metsäisissä olosuhteissa ja sitten muistia testataan tenteillä.

Itse arvostan kovasti matemaattista osaamista ja opiskeluajoista tärkein on kai ollut lukion laaja matikka.

Omaan nopean kyvyn laskea kaksinumeroisia päässä ja suoriudun kyllä kolminumeroisistakin lukujen kertomisesta, jotan prosenttilaskut on helppoja mulle. En halua kehua tällä taidolla mitenkään näin anonyyminä, mutta SEN VOIMALLA minulla on meriittiä sanoa mielipiteeni, ja se on että valtaosa opiskeltavasta aiheesta on turhaa ja paskaa.

TOKI esimerkiksi ystävättäreni lähihoitajaopinnot ovat tuikitärkeitä ja se opetus menee hyötykäyttöön ja kys eon ihmishengistä. Minä en lähihoitajan jutuista mitään tiedä,mutta oon nähny ne lääkelaskut ja osaan ne laskee ilman laskinta.

EHKÄ SANOISIN että opiskelu sinänsä ja sen opettama sisältö on valtaosin paskaa, mutta ehkä se valmentaa ja antaa kuvan ihmisestä että hän kykenee oppimaan uutta, suoriutuu oudoista ja hassuista asioista ja hoitaa hommat loppuun asti (vaikka olis kuinka hölmön aiheen tentti),

Tietysti jos Matti Möttönen 23v Ranualta tulee työhaastikseen, ja hän ie ole kyennyt armeijaa suorittaa, ei mitään tutkintoa eikä oikeen työkokemustakaan, ryhditön olemus ym, ni eihän kukaan sellaista halua työyhteisöön. Ehkäpä sen takia on hyvä olla JOKU tutkinto plakkarissa, siis muutakin kuin ammattikoulun suurtalouskokin paprut roihiksesta 80/90 luvulta.

Mutta tärkein pointti on se että suurin osa opinnoista on kaukana elämän opeista ja tärkeistä asioista. Ihmiset/opettajat ajattelevat VAIN ITSEÄÄN, suorittavat kurssin, pisteyttävät alati vaihtuvat opiskelijat ja liukuhihnana veetään kurssi läpi. Pari laiskuria voi aina repuuttaa. TÄMÄN TIEDÄN kun seurustelin oman ikäisenä AMK opettajanaisen kaa jokunen vuosi sitten, ei häntäkään (eikä ketään) oikeasti kiinnosta miten joku yksilö oppii ja mitä.

Ehkä lähihoitajan tutkinnon lisäksi sanoisin että kielen opinnot on tärkeitä. Siinä ei lintsaamalla pärjää eikä ole oikoietä onneen. Kommunikointi varsinkan liike-elämäsäs ei toimi ilman sujuvaa kielitaitoa.

Mikä mun pointti on ? Haukkua turhat koulutukset ja epämääräiset kurssit. Tosin ehkä turhan tiedon opiskelu valmentaa sitten työelämässä omaksumaan myös hyvin vastenmielisiäkin asioita.

KYLLÄ elämänkoulu ja työelämä ovat paljn täekeämpia juttuja kuin yliopiston luennot. Moni uusavuton nuori ei osaa tejhdä itselleen lämminät ruokaa, keittää kahvia tai muutenkin hakee vielä parikymppisenä apua isiltään.

OIKEASSA ELÄMÄSSÄ tärkeitä asioita selviämisene on tarkka talouden suunnittelu, asumisen suunnittelu ja siihen liittyvät kustannukset. Myös työttömyyden sattuessa kuinak sossusta saadaan tarpeeksi rahaa.

Myös jos eroja tulee, miten selvitä elatusmaksuista työttömänä.

Ehkä vielä suurempi oppi on miten välttää liikoja määriä alkoholia, siis jos niin suuria määriä juo että talous menee ja kämppä alta.....muuten en opiskelijoiden dokaamiseen puutu, kuhan hengissä jatkavat...

Niin, miten paljon meille ämpätäänkänä turhaa tietoa.....ite pidän elämän kannalta matematiikkaa tärkeimpänä ja taloutta. Osaa laskea päässä kaikki talouteen liittyvät lainat,korot, henk.koht budjetoinnit, varallisuuden, mahdollisuudet isoihin sijoitukseein ym...

Tai sitten rupee kauniiksi naiseksi,ja nai rahaa rikkaissa naimisissa...

Keino se on sekin, mutta ei sovi mun laiselle perusrumalle 35v äijälle...

Ajatuksia, ja KUKA TEISTÄ NUORISTA TUNNUSTAA ETTÄ VALTAOSA OPISKELUSTA ON TURHAA ???

Sitten ku on työelämää, ni tajuaa miten turhaa valtaosa opiskeluista on ollut.

Ilman tutkintoa et tosin saa työpaikkaa, ja jos et ole suosittu persoona, ei tutkintokaan auta....

Elämä on.....tällaista tosielämän pakinaa tuskin saa yliopistoilta, siellä vaan puhutana ympäripyöreitä löpinöitä...

Niin joo lopuksi, mikä mua oikeesti kiinnostaa ? kolmosena peruselintaso ja vakaa taloudellisuus, kakkosena raha, ja ykkösenä seksi.

Ne on ne leämän tärkeimmät jutut, kaikki muu on skeidaa....

Tosin on sillä väliä oletko 4Ke/kk tienaava henkilö vai et. Kumma kyllä, sukulaisissani maalla ja savossa, he eivät tunne menestyneitä 4Ke/kk tienaavia ihmisiä. Minun kaveripiirissäni heitä on 20-30.

Ja aika moni heistä, ei olee kärsinyt turhan pänttäämisen kaa.

Vai mitä sanottu yo-merkonomin tutkinnon vaativuudesta ? Eräs tämän tutkinnon omaava nainen sylkee 70Ke vuositulot...

Joten elämä on, turhaa pänttäystä varmasti riittää..

20

2702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi voi

      Niih, on todella surkeeta olla älykäs!

      Turha mollata opiskelua pelkkien perusopintojen ja -kurssien perusteella. Lähde vääntämään väikkäriä, niin saat asettaa riman aivan miten korkealle tahansa, ja saat samalla ratkaista halutessasi myös tosielämän ongelmia.

      Ennakoin kuitenkin, että sinua ryhtyisi sieppomaan se varsin formaali esittämistapa, joka väikkäriltä vaaditaan. Mutta organisoituneessa ympäristössä ei voi olla joka suhteessa villi ja vapaa, sillä kohta ympäristö ei olisi enää organisoitunut.

      • Turhaa Tietoa

        Onhan sitä lopputyöt tehty ja muut skeidaa huutavat paskakurssit käyty. Mulkkuja opettajia ollu, ja niin kauniita mua nuorempia opettajattaria että pitäny vessassa runkata ku sellanen namupeppu....fantasioissa kutsunut mua ja ulokettani anaaliyhdyntään..

        Niin, asiaa. En mä välitä kokeilla rajoja, ellei siitä ole oikeasti hyötyä.Kaverini on tutkija ja tekee väikkäriä, matkustelee ulkomailla ja on simputettavana. Älykäs kaveri jolla tutkijan työstä ja lisätyöstä tulee se 4 kiloa/kk.

        En näe että haluaisin tehdä samaa ponnistelua, en näe enkä usko että siitä tulee välitön hyöty tai varmaa taloudellista etua tai parempaa työpaikkaa. Moni tohtorismieskin elää vaatimatonta perusduunarin elämää, osa työttömänä ja pullo tuo todennäköisemmin lohtua kun pesää ei saa, ei yhtään naarasta pyllistämässä.

        On sitä perusopintojenkin lisäksi kaikkia diipadaapa ohjelmointeja ja vaativia juttuja tehty, ja ihan kivoja tekeleitä silleensä. Mutta taloudellinen hyöty nyt ??

        Mitä mä oikeasit kostun noista tekeleistä,ellen hyvillä suhteilla saa sitä oikeaa 4 kilon työpaikkaa. Ja samaan aikaan joku yo-merkonomi vetää...sanoin jos summan aloitusviestissäni.

        Tasan ei mene onnen lahjat. Mä en enää opiskele turhaa paskaa yhtään oppituntia enää koskaan, mieluummin opiskelen vaikka oikean hirttosilmukan tekemisen....Tyhmille tiedoksi että sekin silmukka pitää olla oikea oppinen,muuten tulee vaan vihannes eikä potkase tyhjää...

        Sä voisit esittää sitä formaalia esitystapaas joillekin toimistosihteereille, jotka 1920 euron bruttokuukausipalkalla luulevat olevansa toimistohiiriHisuukoiden eliittiä....

        Noin, opetat että tuolleen kappalejako ja tuolleen se pilkku tulee, ja lähde tulee ilmaista tässä ja viitekehys.....vaikka oikeasti ajattelet sisimmässäsi vain tämän sihteeriemakon perseen reikää.

        Opiskelkaa ihmiset, opiskelkaa !!

        Ottakaa hyviä arvosanoja, joku voi olla teistä ylpeä, vaikka sinä itse jos saat hyviä numeroita !! Yhtä paljon niitä numeroitanne katsoo joku nyt kuin 130 vuoden kuluttua !!

        Ja kieltäkää samalla ettei emät... siis mikään sellainen luontoon ja pariutumiseen liittyvä ei kiinnosta yhtään...

        Opiskelu kunniaan !!


    • toijtpoewktpo

      Suuri osa nykykoulutuksesta on tarkoitettu vain työllistämään opettajia, joka on pyhä asia ja johon ei saa puuttua. Systeemissä on tärkeää, että edes opettajilla on töitä. Miten kävisi, jos koulutuspaikkoja ja kouluja alettaisiin vähentää/yhdistää reilulla kädellä? Siitähän puhutaan jatkuvasti ja silti vasta nyt on suostuttu vähentämään kulttuurialan aloituspaikkoja, muista ei puhettakaan. Hirveä huutohan siitä syntyisi, koska koulutus on oikeasti silkkaa aluepolitiikkaa. Jokaisessa niemennotkossa pitää olla vähintään AMK ja jos sitä ei ole, kunnanisät huutelevat valtiovaltaa apuun, koska "korkeakoulu se pitää olla meidänkin alueella".

      Toisaalta voidaan miettiä sitä, että onko koulutuksen tehtävä vain ja ainoastaan työvoiman valmentaminen työmarkkinoiden jatkuvasti muuttuviin ja kasvaviin tarpeisiin. Vaikuttaa siltä, että koulutus jää jatkuvasti jälkeen nykymaailmassa. Koulutuksia pidennetään sillä verukkeella, että "onhan se hyvä tietää", mutta tarkoituksena lienee vain opettajien työllistäminen ja opetustuntien lisääminen. Toisaalta 3-7 vuoden ajanjakso on nykyään sellainen, että muutoksia työmarkkinoilla tapahtuu huikeaan tahtiin, jolloin hankitut tiedot ja taidot vanhenevat nopeasti. Jos nyt on pulaa x alan koulutuksesta ja ammattilaisista ja sitä sitten lisätään, tilanne voi muuttua nopeasti ja viiden vuoden kuluttua näistä x alan valmistujista onkin liikatarjontaa. Koulutusputket ovat siis liian pitkiä, mutta systeemi "vaatii" sitä. Sopii miettiä, kuinka paljon koulutus oikeasti työllistää opettajia, hallintohenkilökuntaa, siivoojia, vahtimestareita jne.

      Joskus aikaisemmin ei ollut ongelmaa pitkien koulutusten kanssa, sillä esimerkiksi tietotekniikka oli vasta alkutekijöissään ja yliopiston käyneille oli usein varma vakivirka tarjolla. Ei silloin ajateltu, että 2000-luvulla olisi näin kova tahti ja että jo pari vuotta vanha koulutus voitaisiin leimata "vanhentuneeksi". Korkeakoulujakin oli vähemmän, nythän niitä on vaikka kuinka paljon, koska meille luotiin ammattikorkeakoulusystemi.

      • Turhaa Tietoa

        Hyvää läppää, asia äijä !
        Sä tajusit pointin.

        Niin paljon kuin meille suolletana turhaa ja toisarvoista tietoa. Ihmiset opiskelee paskaa, ja tuikitärkeitä asioita ei opeteta.

        Pitäis jossain julkaista jokaisne opitun asian painotuskerroin, kuinka tärkeää se on elämässä. Joku peruskurssi vois saada arvon 0,5 %.

        Sitten vaikka kärkipäässä olis meille miehille miten tärkeää on oikea naisen klitoriksen helliminen, se vois olla 80% -yksikköä, ja naisille taas miten taitavasti kykenet edes 5 minuuttia ottamaan suihin. Nää siis 80%.

        Sitten vaikka perustaito,kuten polkupyörän kumin paikkaus tai talvirenkaiden vaihto. Nekin on tärkeitä verrattuna kouluopintoihin, sanoisin 20 ehkä jopa 25 %.

        Ehkä napin ompeleminen paitaan ? 5%. Moni uusavuton ku ei edes kykene armeijaa käymään... sanotaanko vielä että syöminen mussuttamatta, kykenee siis syömään huulet yhdessä julkisella paikalla, ni se olsi vaikka 4-6 %.



        Deittasin yli 5 vuotta sitten yhtä tyttöä, joka asui Helsingin Katajanokalla ja opiskeli yliopistossa. Se urpo ei ollu ikinä juurikaan työelämässä,ja sanoi ettei mene jotta saa hyviä arvosanoja todistukseensa....

        Kuka vielä sanoi että nykynuorista tulee hyödyllisiä ???
        Toi muija oli tosi urpo, joko hänen vanhempien kasvatuksessa vikaa, tai hän oikeesti luuli että numerot merkkaa.

        Tai sitten hänellä oli rikas perhetausta ja hänen "ei tarvitse" työelämää aloittaa.

        Mutta, kun vaan tässä tulee parjattua koulutusjärjestelmää ja sitä kautta epäoleellisia opintoja, älykkäät keksisivät vastaratkaisun.

        Mikä on ratkaisu tähän ongelmaan ? Sitä minä en tiedä.

        Pitäiskö peruskouluohjelmaa jo muuttaa ? Jotta jengi osais keittää itsenäisesti kahvia tai paistaa kananmunia.

        Peruskoululaiset hyppii silmille, pitäiskö olla pääsykokeet yläasteelle ?
        Oppikoulu erikseen, laadukasta täsmäopetusta, lukio maksulliseksi ?

        Huonoja ideoita keksin. Siksi nykymenetelmä on passeli monelle, mutta sen vaan sanon että turhaa paskaa meille suolletaan ihan tuutin täydeltä...

        Ja millä REILULLA ja yleisesti paikkasna pitävällä RANKING järjestelmällä ihmiset saavat hyvät työpaikat, ja sitten alle 3 tonnia tienaavat keskituloiset saisivat omansa, ja sitten vähätuloiset omansa.

        Ei sellasit aranking systeemiä ole olemassakaan...

        Päntätään sitten sitä turhaa tietoa, ja ollaan ihmeissään miksi naapurin isorintainen Lissu saa sen hyvän viran ja samainen Lissu katselee alkoholistimiestään....

        Elämä todella on..


    • jurppa_

      Ensiksi täytyy sanoa, että koen ristiriitaisena hehkuttaa älykkyyttään tuollaisen suttukirjoituksen kanssa. (35 vuotta, mutta 35-vuotias esimerkiksi, puhumattakaan noista kapiteeleista).

      Mietin jonkin verran ajatuksiasi. Olen samaa mieltäkin siitä, että kouluoppiminen ei liity työelämään millään tavalla eikä mitään ammattia opita koulussa vaan vasta kokemuksen kautta töissä. Olen myös tiennyt tämän jo monta vuotta, enkä sikäli kykene samastumaan tuohon sanomaasi. En periaatteessa ymmärrä, kuka olisi väittänytkään, että riskiottoa opitaan koulunpenkillä.

      Muutoin olet mielestäni pölvästi, mitä meinaankin perustella.
      Huolimatta siitä, että maailma pyörii hyvin pitkälti kapitalismin ympärillä, taloudellisen voitontavoittelun, on maailmassa muutakin. On ongelmallista arvottaa asioita vain taloudellisen hyödyn kautta. Tuolla taidettiinkin jo kommentoida, että on hankalaa suunnitella koulutusta siten, että se olisi vain työelämän tarpeisiin. Aikana, jolloin töitä riitti kaikille, ei tarvinnut koulutusta. Nyt taas koulutusta on oltava, vaikka silläkään ei töitä saisi.
      Olen työskennellyt merkonomina työssä, jonka sisällöt olivat vain kaupallisia, mikä myy, minkä verran jne. En haluaisi täyttää koko elämääni vain tuolla ajattelulla.

      Väärässä olet mielestäni yliopisto-opiskelussa siinä suhteessa, että se olisi vain ulkoaopeteltujen asioiden tenttimistä. Olen itse oppinut omaksumaan yliopistossa tietoa eri tavoin kuin matalammilla kouluasteilla sekä myös kriittistä ajattelua, ajatuksia ajatusten takana. Pidän tapaasi ymmärtää älykkyys matemaattisena lahjakkuutena ja yksinkertaisten asiakokonaisuuksien omaksumisena (tyyliin polttomoottorin rakenne) kapeana käsityksenä älykkyydestä.

      Toisekseen et ole mielestäni pohtinut sitä, mitä odotat yhteiskunnalta ja mikä vastaavasti on kodin tehtävä. Nykyään vanhemmat ovat uusavuttomia mutta syyttävät koulua siitä, että nassikat eivät osaa siivota tai ommella paidannappia. Kenelle nämä asiat siis oikeasti kuuluvat ja milläl perustelet asiaa?

      Pölvästiyden huipentuma ajattelussasi voidaan kiteyttää kahteen asiaan: vaikutat arvottavan myös muiden tekemisiä omien arvostuksiesi kautta.

      Yleensä kaltaisesi insinöörit saavat eläkeiässä jonkinlaisen heräämisen asioihin, joita siihen asti ovat tutkineet vain humanistit. Yhtäkkiä kiinnostaakin oman suvun historia, sukututkimus tai joku muu vastaava aihe. Sitten keksitään pyörää uudestaan hienoin teorioin, tyyliin suomen kieli on iirin kielen sukukieli tms. (todistettu jo, ettei ole).

      • Miten sen nyt ottaa

        Jos kaikki sinun tuntemasi insinöörit ovat pönttöjä, niin se ei suinkaan tarkoita, että kaikki insinöörit ovat pönttöjä. Tunnen insinöörejä, joiden kulttuurintuntemus ja avarakatseisuus ylittää aivan milloin vain keskitason humanistin. Lisäksi heillä on tekniikan opiskelun tuoma looginen ajattelu aivan toisella tasolla kuin kenenkään humanistin teoreettisen filosofian kavereita nyt lukuun ottamatta.


    • jurppa_

      Kaikki insinöörit eivät ole pönttöjä. Ei tarvitse muuntaa tätä keskustelua taas sellaiseksi "kuka on muita parempi" -tyyppiseksi. Viittasin tietyillä aloilla elävään ajatteluun, jossa tuottavuus on se tärkein asia ja oma napa ykkönen, muut voivatkin sitten painua maan rakoon. Humanistit osaavat myös olla urpoja mutta tässä keskustelussa ei tarvitse mennä siihen.

    • turhautunut245

      Kylla se vaan on niin etta turha poskaa kouluissa opetetaan aiivan liikaa!! Lukion kursseja voisi supistaa roimasti. Kun olin sijaisena peruskoulussa en tiennyt pitaisiko itkea vai nauraa. Niin turhanpaivaisia asioita siella opetetaan. Ja mita tulee sitten yliopistoon. Voi jumalauta!!

      Otetaan esimerkiksi fysiikan aineopetaja yla-asteella. Taman taytyy menna viideksi vuodeksi lukemaan yliopistoon fysiikkaa, analysoimaan jotain spektreja ja hiukkasia ja laskemaan mahdottomia laskuja. Valmistuttuaan han menee yla-asteelle opettamaan oppilaille itsestaan selvyyksia. Opettajakoulutuksessakin pitaisi panostaa enemman opetusmenetelmiin kuin siihen tiedon ylimaaraan. IItse en ainakaan ole oppinut niiden tylsien yliteoreettisten opettajien tunneilla lahellekkaan niin hyvin kuin niiden jotka osaavat luoda miellyttavan ilmapiirin ja osaavat heittaa valikevennyksia.

      Sitten vaikka hammaslaakari. Taman pitaa osata ihmisen koko anatomia, suomesta latinaan ja paljon paljon muuta turhaa tietoa, jota han ei tyossaan ikina tarvitse. Sanokaapa mita hammaslaakari tekee silla tiedolla, etta sydamen vasen eteiskammiolappa on hiippalappa eli mitraalilappa eli bikuspidaalilappa eli antrioventricularis sinistra? Liittyyko tuo jotenkin hampaisiin?

      Ja tamantyylista turhaa tietoa loytyy joka koulusta roppalkaupalla. Suomen huoltosuhdekin paranisi, kun lyotaisi opetussuunnitelmat uusiksi, kaikki turhanpaivainen tieto pois, ja ihmiset valmistuisivat aikaisemmin ja paasisivat hankkimaan sita arvokasta tyokokemusta. Lukion kursseja supistettaisiin/vahennettaisiin. Hitto jossain uskonnossakin on 3 pakollista kurssia!! Ei mitaan hyotya elaman kannalta, EI TASAN MITAAN!! Jotakin jarkea niiden paattajien paahan.

      Ja mika olisi sen turhauttavampaa kuin opiskella lukion jalkeen viela viisi vuotta yliopistossa 12 tunnin paivia ja valmistuttuaan tajuaa valmistuvansa jatko- opiskelijaksi? EI MIKAAN!!! Samalla ne jotka ovat paattaneet jo yla-asteella lopettaa turhan tiedon opiskelemisen ja menneet amikseen ovat jo tahkonneet 10 vuotta rahaa-

    • an engl

      Ihan sivuhuomiona ja mutu-pohjalta seuraava asia. Käsittääkseni hampaiden (tai suun terveys) liittyy laajemminkin ihmisen terveyteen.

      • turhautunut 245

        No niinhän se liittyy enkä kiistäkään, että kaikki asiat olisi turhia. Mutta miksi vaikka hammpilääkärin pitää opetelle jonkun elektronimikroskoopin toimintaperiaate täsmällisesti? Riittää, että hän osaa käyttää sitä. Lisäksi olen kuullut monilta lääkisläisiltä, että hamppilääkärit joutuu lukemaan paljon aivan turhaa tietoa. Niinkuin lääkäritkin. Tiedon ylimäärä on niin valtava, ettei kovinkaan hikari pysty muistamaan kaikkea, ellei lue 24/7.


    • 4+4

      Niin, älykkyyttä on myös se, että osaa soveltaa saamiaan tietoja ja opiskella sellaisia asioita, joilla on merkitystä, ja varsinkin kykyä muuttaa opitut asiat konkretiaksi ja yleissivistykseksi. Ehkä sinulta, aloittaja, puuttuvat nämä kyvyt, näet asiat ja opitut formaatit erillisinä, etkä osaa suorittaa ja yhdistellä niitä käytännössä.
      Voisi kysyä, mitä hyötyä on kakkaamisesta? Entä navasta, miksi ihmisellä on napa, kun se tarvitsee sitä vain ennen syntymäänsä. Sitten ihminen aloittaa kansanliikkeen nimeltään Navat pois, ja kampanjoi itsensä hourulaan kaivelemalla napaansa yökaudet.
      Ehkä aloittaja voisi mennä vaihteeksi kaivamaan ojaa ja soveltaa sitten käytäntöön oppimaansa vipuvarsitekniikkaa työnsä helpottamiseksi.

    • Tosiuskovainen93

      Opiskelu on paskaa, ihan vitun perseestä! Halusin pyrkiä opiskelemaan logistiikkaa (insinööri), mutta kun on ollut vaan lyhyt matematiikka lukiossa ja kuulen kun porukka puhuu "olisin mennyt lukemaan logistiikkaa ammattikorkeeseen, mutta oli lukiossa vaan pitkä matematiikka ja joku 4 fysiikan kurssia" ... No millähän helvetillä minä siinä sitten pärjäisin lyhyt matematiikka ja 1 pakollinen kurssi fysiikkaa yhtälöllä?! Ja sitten päätin pyrkiä yliopistoon opiskelemaan. Löytyi mielenkiintoinen aine jne., mutta kyseisen aineen pyrkimisprosessiin kuuluu valintakokeen lisäksi HAASTATTELU ja RYHMÄTILANNEKOE. Siis mitä helvettiä? Se on vain opsikelupaikka mitä minä haen, en saatana vakituista työtä johonkin super-uskovaisten verisitoomus kirkkohelvettiin saatana! Vittu tämä on niin paskaa että vituttaa aivan helvetisti. Mitä mieltä muut olette asiasta?

    • nainen yliopistosta

      Joo, olen minäkin tehnyt yliopisto-opintoni. Ja kyllä, kaikenlaisiin skeidaseminaareihin on tietysti minunkin ollut pakko osallistua (niinkuin kaikkien muidenkin koulutettujen ihmisten), mutta on siellä joukossa ollut kiinnostavaa ja tarpeellistakin asiaa. Vitsi onkin siinä, että osaa erottaa ne mielenkiintoiset ja ja itselle hyödylliset asiat/kurssit/tapahtumat/kirjallisuuden, ja jättää ne hyödyttömät vähemmälle huomiolle. Näinhän elämässä yleensäkin täytyy toimia.

      Tämä on yksi niistä ajattelutavoista, joihin korkeakoulutus tähtää. Niinkuin itsekin totesit, kukaan ei voi omaksua saati muistaa keikkea opetettua; niinpä onkin tärkeää oppia etsimään, soveltamaan ja ennenkaikkea suodattamaan informaatiota. Tuo ulkolukutekniikka ei oikein päde nykyajan korkeakoulutuksessa, lukuunottamatta yksittäisiä kursseja.

    • ari_zwag

      Suomessa koulutus on pyhä lehmä olohuoneessa, sitä ei saa arvostella eikä kehittää. Ja miksi pitäisi, kun opiskelijan reppana on jo totutettu persoonattomaan kilpailuun ja venymiseen, tekemään hiljaa kaiken mitä vaaditaan? Kuten likka tuossa yläpuolella osoittaa, tässä suhteessa systeemi toimii.

      Mutta mitäpä jos opetus suuntautuisi yksilön omien taipumusten, lahjojen tai mielenkiinnon täyttämiseen?! Muutaman yliopisto-lehtorin kanssa asiasta olen kättä vääntänyt , tosin laihoin tuloksin, liikaa työtä kuulemma olisi siinä...

      • jottes

        "Mutta mitäpä jos opetus suuntautuisi yksilön omien taipumusten, lahjojen tai mielenkiinnon täyttämiseen?!"

        Ajattele tosiasioita: Esimerkiksi 25 oppilaan luokka ja yksi opettaja. Hirveän yksilöllistä ei opetus voi olla. On olemassa ne opetussuunnitelmatkin. Sano vain, että tämä asia voidaan muuttaa niin, että jokaisella on oma opettaja ja jokaista varten laaditaan yksilöllinen opetussuunnitelma. Helppoa! Mutta kuka maksaa?

        Koulun ja opiskelun ulkopuolella jokainen voi harjoittaa ja kehittää omia yksilöllisiä taipumuksiaan ja lahjojaan vaikka millaisiin huippusuorituksiin. Mielenkiintonsa kohteet saa valita aina.


      • Noora.C

        Ehkä kyseessä on enemmän henkilön oma mielenkiinto sekä yleinen ymmärrys oppilaiden tarpeita kohtaan, kuin kylmä opetussuunnitelman totteleminen ja sitä kautta hitaasti opetustilanteesta irtautuminen.

        Oli opetussuunnitelma tai politiikka mitä tahansa, opetukseen tulisi päästä vain ne henkilöt, jotka ovat valmiit ensisijaisesti tekemään sen mitä pitää ja vasta sitten menemään piiloon pykälien ja asetusten taa.


    • sennäkee

      Sen sanon, että aloittaja ei ole 35-vuotias älykkö, vaan teini-ikäinen, itsekeskeinen suunsoittaja, jonka seksuaalisuus on juuri herännyt. Sen näkee tyylistä.

    • success
    • Itse66666

      Opiskelu onkin sitä elämän kokemuksen kartuttamista. Tuskin kukaan tarvitsee työssään kaikkea mitä opiskeli.

      • Kokemusta_on

        Hyvin usea tarvitsee työssään paljon asioita, joista opinnoissa ei ole puhuttu yhtään mitään. Opiskelun olisi pitänyt valmentaa ihminen ottamaan itsenäisesti asioista selvää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5554
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2312
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      940
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      763
    Aihe