Sokerirasitus?

()()()()()()()()

Millainen on sokerirasitustesti? Itselläni se kuulemma pitää tehdä (iän takia), mutta se, mitä olen siitä kuullut tuntuu siltä, että pahoinvointisena ei tule onnistumaan. Enkä toisaalta ole mitenkään vakuuttunut siitä, että tuollainen rasitus elimistölle varsinkaan tässä tilassa on kovin suotavaa. Aika moni on tuntunut saaneen rasitustestissä normaalit tulokset, mutta onkin sitten puhjennut raskausdiabetes pari viikkoa testien jälkeen. Kertokaahan omia kokemuksianne. Itse lähinnä pohdin nyt sitä, kannattaako mennä ja miksi ei voi vain testata sokeriarvoja muutamana aamuna ja muutamien aterioiden jälkeen.

19

4297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *^*^*^*

      Kannattaa mennä, koska mitä aikaisemmin mahdollinen raskausdiabetes todetaan, sen helpompi hoitaa esim. ruokavalion avulla, jos arvot suht hyvät.

      Muakin jännitti sokerirasitus juuri pahoinvoinnin takia, mutta hyvin meni. Vaikka olin yöllä nukkunutkin tosi huonosti ja oli vähän heikko olo. Eihän siitä sokerilitkusta hyvä olo tullut, mutta ei sitä tarvinnut juoda kuin sen kerran...Eikä se mikään suuri rasitus ole, pari tuntia vain pitää kärsiä. Niin ja tietysti ensin olla se 12 tuntia syömättä, mutta ei se ole paha...

      Mulla olisi nyt uudestaan edessä sokerirasitus ja vähän jännittää. Olen ruokavaliohoidolla pärjännyt (ei edes kovin paljon ole tarvinnut muuttaa ruokailutottumuksia) ja kotimittauksissa ollut arvot ihan kohdallaan. Se vaan on valitettavasti niin, että labrassa arvot saattaa olla yläkanttiin, vaikka kotona olisi normaalit. Mutta se on vaan otettava vastaan mitä eteen tulee. Tuo sokerirasituskin kun on nimenomaan itsen ja lapsen parhaaksi.

      • ()()()()()()()

        Juuri tuota eniten ihmettelen. Jos kotimittauksissa arvot ovat ok, niin eikö kaikki ole silloin hyvin? Miksi ihmeessä ne arvot pitää ylimääräisellä rasituksella nimenomaisesti LAITTAA olemaan yläkanttiin, mikä ei ole luonnollista eikä edes suotavaa terveydelle? Ja jos taipumusta diabetekseen on, niin tuolla sen saa helpommin puhkeamaan. Elimistölle se on suuri rasitus, koska tuollainen paaston ja kovan sokerimäärän vuorottelun ei kuuluisi olla normaalia.

        Mutta millainen se testi tarkasti ottaen on? Eli pitää olla 12 tuntia syömättä, mutta mitä sitten tapahtuu? Mitä sen parin tunnin aikana tehdään? Paljonko sitä litkua pitää juoda? Mitä se litku on (eli miltä maistuu)? Kuinka nopeasti se pitää saada alas? Minä en ole kertaakaan tämän raskauden aikana pystynyt syömään aamupalaa oksentamatta sitä ulos ja saan syötyä vain erittäin pienissä erissä ja pitkän ajan kuluessa. Lisäksi en ole kertaakaan vielä viettänyt kokonaista yötä täysin paastolla eli juomatta tuoremehua yöllä. Ja jos litkun maku ei satu olemaan siedettävä, niin se ei edes käy alhaalla kun tulee jo ylös. Ja kun muutenkin taistellaan sen kanssa, että edes jotain pysyisi sisällä, enkä ainakaan kaikkea nestettä oksentaisi, niin en kauhean mielelläni pahentaisi asiaa enää yhtään, kun nuo sairaalan tiputukset alkavat jo kyllästyttää. Enkä muuten ole kauhean huolissani ainakaan liian korkeista sokeriarvoista, kun en saa sitä sokeria alkujaankaan syötyä.


      • ()()()()()()() kirjoitti:

        Juuri tuota eniten ihmettelen. Jos kotimittauksissa arvot ovat ok, niin eikö kaikki ole silloin hyvin? Miksi ihmeessä ne arvot pitää ylimääräisellä rasituksella nimenomaisesti LAITTAA olemaan yläkanttiin, mikä ei ole luonnollista eikä edes suotavaa terveydelle? Ja jos taipumusta diabetekseen on, niin tuolla sen saa helpommin puhkeamaan. Elimistölle se on suuri rasitus, koska tuollainen paaston ja kovan sokerimäärän vuorottelun ei kuuluisi olla normaalia.

        Mutta millainen se testi tarkasti ottaen on? Eli pitää olla 12 tuntia syömättä, mutta mitä sitten tapahtuu? Mitä sen parin tunnin aikana tehdään? Paljonko sitä litkua pitää juoda? Mitä se litku on (eli miltä maistuu)? Kuinka nopeasti se pitää saada alas? Minä en ole kertaakaan tämän raskauden aikana pystynyt syömään aamupalaa oksentamatta sitä ulos ja saan syötyä vain erittäin pienissä erissä ja pitkän ajan kuluessa. Lisäksi en ole kertaakaan vielä viettänyt kokonaista yötä täysin paastolla eli juomatta tuoremehua yöllä. Ja jos litkun maku ei satu olemaan siedettävä, niin se ei edes käy alhaalla kun tulee jo ylös. Ja kun muutenkin taistellaan sen kanssa, että edes jotain pysyisi sisällä, enkä ainakaan kaikkea nestettä oksentaisi, niin en kauhean mielelläni pahentaisi asiaa enää yhtään, kun nuo sairaalan tiputukset alkavat jo kyllästyttää. Enkä muuten ole kauhean huolissani ainakaan liian korkeista sokeriarvoista, kun en saa sitä sokeria alkujaankaan syötyä.

        Oltuasi syomatta ja juomatta 12h otetaan verinayte ja sen paalle juot 200ml vadelman makuista juomaa. Sitten tunnin paasta otetaan uusi nayte ja kahden tunnin paasta viimeinen. Juoma on ihan juomakelpoista eika sita ole paljoa. Vahan hottoinen olo saattaa olla kun sokerit nousee ja laskee ja voi esim paata sarkea mutta ei sen kummempaa. Toki se voi olla yksilollista.


      • nelosäippä
        citykisu kirjoitti:

        Oltuasi syomatta ja juomatta 12h otetaan verinayte ja sen paalle juot 200ml vadelman makuista juomaa. Sitten tunnin paasta otetaan uusi nayte ja kahden tunnin paasta viimeinen. Juoma on ihan juomakelpoista eika sita ole paljoa. Vahan hottoinen olo saattaa olla kun sokerit nousee ja laskee ja voi esim paata sarkea mutta ei sen kummempaa. Toki se voi olla yksilollista.

        No joo, teillä ehkä noin, ei kaikilla kuitenkaan.
        Tosiaan 12h syömättä ja juomatta, sitten terveysasemalla mitataan ensin se paastoarvo, joka päälle juodaan 500ml litkua, joka ei välttämättä maistu vadelmalle, vaan on pelkkää sokerivettä melkeinpä, ei kauheen hyvää, mutta kyllä mä olen sen alas saanut. Siitä odotetaan tunti ja otetaan verikoe, sitten vielä tunti ja uusi verikoe, sitten voi poistua.

        Mutta siis, jos sulla on noin kova pahoinvointi muutenkin, niin olen melko varma, että et tule sitä litkua alas saamaan oksentamatta ja sittenhän se testi jää tekemättä ja sitä pitää siirtää. Voithan sä kokeilla, mutta jos ei onnistu, niin ihan suosiolla sen neuvolatyypin kanssa sovit, että sun kohdalla asia hoidetaan kotimittauksilla. Pakkohan sun ei ole mihinkään osallistua, voit ihan hyvin kieltäytyäkin, ei se sokerirasitus ole pakollinen vaan suositeltava asia.

        Itse odotan neljättä, kolmen ekan kanssa olen käynyt sokerirasituksessa ja aina on arvot olleet normaalit, tän neljännen kanssa sanoin neuvolassa, että en koe sitä tarvitsevani ja jätin menemättä. Eipä se ihmeempää sanonut, kuin että eihän ne nyt pakottamaankaan ala.


      • ()()()()()()()
        nelosäippä kirjoitti:

        No joo, teillä ehkä noin, ei kaikilla kuitenkaan.
        Tosiaan 12h syömättä ja juomatta, sitten terveysasemalla mitataan ensin se paastoarvo, joka päälle juodaan 500ml litkua, joka ei välttämättä maistu vadelmalle, vaan on pelkkää sokerivettä melkeinpä, ei kauheen hyvää, mutta kyllä mä olen sen alas saanut. Siitä odotetaan tunti ja otetaan verikoe, sitten vielä tunti ja uusi verikoe, sitten voi poistua.

        Mutta siis, jos sulla on noin kova pahoinvointi muutenkin, niin olen melko varma, että et tule sitä litkua alas saamaan oksentamatta ja sittenhän se testi jää tekemättä ja sitä pitää siirtää. Voithan sä kokeilla, mutta jos ei onnistu, niin ihan suosiolla sen neuvolatyypin kanssa sovit, että sun kohdalla asia hoidetaan kotimittauksilla. Pakkohan sun ei ole mihinkään osallistua, voit ihan hyvin kieltäytyäkin, ei se sokerirasitus ole pakollinen vaan suositeltava asia.

        Itse odotan neljättä, kolmen ekan kanssa olen käynyt sokerirasituksessa ja aina on arvot olleet normaalit, tän neljännen kanssa sanoin neuvolassa, että en koe sitä tarvitsevani ja jätin menemättä. Eipä se ihmeempää sanonut, kuin että eihän ne nyt pakottamaankaan ala.

        Jos nyt päätän sinne mennä, niin olisikohan mahdollista korvata se litku ihan tuoremehulla? Sellainen on sentään mahdollista saada alas ainakin periaatteessa. Tosin puoli litraa kerralla ei tule olemaan todennäköistä, että pysyy sisällä edes sitä, varsinkaan paaston jälkeen.

        Ja juuri tuo epäilyttää, että kaiken kärsimyksen jälkeen vielä oksennan ja testi uusitaan.

        Itse odotan nyt viidettä, enkä neljän edellisen kohdalla ole sokerirasituksessa ollut. Sokeriarvoja on silloin tällöin mitattu raskauksien aikana ja ne ovat aina olleet normaalit. Odottaisin siis, että joku pystyisi perustelemaan minulle, miksi tuollainen on yleensä tarpeellista tai toivottavaa, mutta kukaan ei ole pystynyt. Ja joissakin kunnissa kuulemma iän perusteella sinne menevät vasta yli 40-vuotiaat ja minä olen huomattavasti alle, mutta täällä on tarkemmat rajat. Eli joissain kunnissa en kuuluisi edes riskiryhmään, mutta meidän kunnassamme kuulun.

        Mitenköhän suhtaudutaan synnytyksen jälkeen vauvaan, jos on kieltäytynyt testistä? Testaillaanko häntä siellä varmuuden vuoksi samalla tavalla kuin sokerirasituksesta pompanneen äidin lasta, vai uskotaanko hyvällä kaiken olevan kunnossa, jos ei mitään aihetta sen epäilyyn löydy?


      • sdrkydtr
        ()()()()()()() kirjoitti:

        Jos nyt päätän sinne mennä, niin olisikohan mahdollista korvata se litku ihan tuoremehulla? Sellainen on sentään mahdollista saada alas ainakin periaatteessa. Tosin puoli litraa kerralla ei tule olemaan todennäköistä, että pysyy sisällä edes sitä, varsinkaan paaston jälkeen.

        Ja juuri tuo epäilyttää, että kaiken kärsimyksen jälkeen vielä oksennan ja testi uusitaan.

        Itse odotan nyt viidettä, enkä neljän edellisen kohdalla ole sokerirasituksessa ollut. Sokeriarvoja on silloin tällöin mitattu raskauksien aikana ja ne ovat aina olleet normaalit. Odottaisin siis, että joku pystyisi perustelemaan minulle, miksi tuollainen on yleensä tarpeellista tai toivottavaa, mutta kukaan ei ole pystynyt. Ja joissakin kunnissa kuulemma iän perusteella sinne menevät vasta yli 40-vuotiaat ja minä olen huomattavasti alle, mutta täällä on tarkemmat rajat. Eli joissain kunnissa en kuuluisi edes riskiryhmään, mutta meidän kunnassamme kuulun.

        Mitenköhän suhtaudutaan synnytyksen jälkeen vauvaan, jos on kieltäytynyt testistä? Testaillaanko häntä siellä varmuuden vuoksi samalla tavalla kuin sokerirasituksesta pompanneen äidin lasta, vai uskotaanko hyvällä kaiken olevan kunnossa, jos ei mitään aihetta sen epäilyyn löydy?

        Täh? ei tuoremehu korvaa sitä litkua! suoniverinäyte on joka tapauksessa aina tarkempi kuin kotimittauksessa otettu. Toiseksi, tuoremehu pompauttaa sokerit tosi korkealle..joten kun toi sun pahoinvointi loppuu niin jätä pois se mehu.


      • Sokerimäärästä
        ()()()()()()() kirjoitti:

        Juuri tuota eniten ihmettelen. Jos kotimittauksissa arvot ovat ok, niin eikö kaikki ole silloin hyvin? Miksi ihmeessä ne arvot pitää ylimääräisellä rasituksella nimenomaisesti LAITTAA olemaan yläkanttiin, mikä ei ole luonnollista eikä edes suotavaa terveydelle? Ja jos taipumusta diabetekseen on, niin tuolla sen saa helpommin puhkeamaan. Elimistölle se on suuri rasitus, koska tuollainen paaston ja kovan sokerimäärän vuorottelun ei kuuluisi olla normaalia.

        Mutta millainen se testi tarkasti ottaen on? Eli pitää olla 12 tuntia syömättä, mutta mitä sitten tapahtuu? Mitä sen parin tunnin aikana tehdään? Paljonko sitä litkua pitää juoda? Mitä se litku on (eli miltä maistuu)? Kuinka nopeasti se pitää saada alas? Minä en ole kertaakaan tämän raskauden aikana pystynyt syömään aamupalaa oksentamatta sitä ulos ja saan syötyä vain erittäin pienissä erissä ja pitkän ajan kuluessa. Lisäksi en ole kertaakaan vielä viettänyt kokonaista yötä täysin paastolla eli juomatta tuoremehua yöllä. Ja jos litkun maku ei satu olemaan siedettävä, niin se ei edes käy alhaalla kun tulee jo ylös. Ja kun muutenkin taistellaan sen kanssa, että edes jotain pysyisi sisällä, enkä ainakaan kaikkea nestettä oksentaisi, niin en kauhean mielelläni pahentaisi asiaa enää yhtään, kun nuo sairaalan tiputukset alkavat jo kyllästyttää. Enkä muuten ole kauhean huolissani ainakaan liian korkeista sokeriarvoista, kun en saa sitä sokeria alkujaankaan syötyä.

        Se sokerimäärä on samaa luokkaa kuin 150 gramman karkkipussissa, mikä on vielä aika pieni pussi, tai 2-4 limulasillisessa (riippuen lasin koosta), joten ei se mikään megalomaaninen kuorma ole. Ei sitä toki suositella päivittäiseksi harrastukseksi, ei karkkipussia, limpparia eikä sokerirasituskoetta, mutta ei se yksittäisenä tutkimuksena millään tapaa haittaa terveyttäsi tai vauvasi hyvinvointia. Ei tuolla diabetes puhkea, höpöhöpö!!


    • paaahhhvi

      Mitäs valitat? Kenellekään ei tehdä väkisin mitään tutkimuksia, ovat ihan vapaa ehtoisia. Tosin sitten täytyy pitää mölyt mahassa ja ottaa vastuu itse siitä, jos ammattihekilö on arvioinut hoidon tarpeen ja siitä kieltäytyy.
      Tällainen oma kokeilu ja testaaminen ei noydata minkään valtakunnan standardia, eikä voi toimia diagnoosina.SIKSI.

      • ()()()()()()()

        Kysyin, että millainen se testi on. Tuo kysymys oli ainut, mihin varsinaisesti halusin vastauksen - ja sainkin jo. Kaikki loppu oli sitä, kun pohdin, kannattaako minun mennä. Tiedän, ettei mikään laki velvoita, enkä valittanut. Tiettävästi oikeat diabeetikot harrastavat nimenomaisesti sitä omaa testaamista vuosikausia, joten sen takuulla pitäisi olla riittävä.


      • MTG
        ()()()()()()() kirjoitti:

        Kysyin, että millainen se testi on. Tuo kysymys oli ainut, mihin varsinaisesti halusin vastauksen - ja sainkin jo. Kaikki loppu oli sitä, kun pohdin, kannattaako minun mennä. Tiedän, ettei mikään laki velvoita, enkä valittanut. Tiettävästi oikeat diabeetikot harrastavat nimenomaisesti sitä omaa testaamista vuosikausia, joten sen takuulla pitäisi olla riittävä.

        "oikeat diabeetikot" Käyvät säännöllisesti sokerirasituksissa, sekä mittauttamassa ns. pitkää sokeria, jota ei voi kotikonstein todeta. Kotimittauksilla voit mitata juuri sen hetkistä sokeriarvoa, joka antaa kyllä jonkinlaista viitettä onko jotain vialla, silloin kun kyseessä on "oikea diabetes". Raskausajan diabeteksen varhaisvaiheen voi todeta vain sokerirasituksella. Sitten kun raskausajan diabetes on jo vakava, näkyy se sokerina pissassa jota siis tarkkaillaan neuvolassa otettavista pissanäytteistä.


    • Mene vaan

      Tuo ei todellakaan ole mikään kovin paha operaatio tuo sokerirasitus, joten en ymmärrä, miksi siitä pitää noin stressata... hetkenhän se vaan kestää. Ihan varmasti siitä selviää. Mutta jos ihan periaatteesta haluaa olla asiaa vastaan, mikäs siinä. Minä kuitenkin menisin, koska se voi oikeasti olla vakavampi juttu, jos arvot onkin pahasti pielessä eikä siitä tiedetä..

      • sokerihiirulainen

        kyllä tuosta testistä selviää. ei se litku hyvää ole ja itselle ainakin tuli siitä päänsärky, mutta hengissä siitä selvittiin. testihän on vapaaehtoinen, mutta ainaki neuvolassa kovin uhkailtiin että jos ei siihen suostu niin jos synnytyksessä vauvalle jotain tulee niin sairaala ja neuvola ei ole vastuussa. näinhän se ei todellisuudessa ole... eli sairaala on vastuussa jos joku hoitovirhe sattuu, mutta jos vauvalle tulee komplikaatiota sokerin takia, vastuu on itsellä. polilta tuon kysyin. tuohon vastuukysymykseen on todella vaikea saada sairaalalta vastausta, että mitä se todellisuudessa tarkoittaa. eli siis kannattaa käydä neuvolan suosittelemissa testeissä niin säästyy monelta murheelta.


    • kerttuannikki

      Ei sitä litkua kyllä puolta litraa juoda. Kävin sokerirasituksessa kaksi viikkoa sitten ja minulle juotettiin yksi täysi kertakäyttömukillinen ja toinen mukillinen oli vajaa. Litku oli vadelman makuista, mutta kuulema sitä on olemassa erimakuisia. Neste meni helposti alas, sillä siinä vaiheessa paaston jäljiltä oli jo kova jano.
      Pahaa oloa ei tullut, väsytti vähän. Tuskaisempaa oli istua paikallaan se kaksi tuntia, vaikka välillä kävinkin antamassa verikokeen. Ja olen käynyt raskauden aikana 2 kertaa rasituksessa, syynä ylipaino. Kummallakin kerralla tulokset ovat olleet hyviä.

    • !!!

      "OIKEAT" diabeetikot testailevat kotikonstein sen jälkeen kun se on tolla sokerirastuskokeella todettu ja diagnosoitu lääkärin toimesta! Ei pelkällä kotimittauksella kukaan ole saanut täysin eksaktia tulosta, eikä siitä silloinkaan ole hyötyä, jos tarvitsee lääkitystä, ettei pelkkä ruokavalio ja elämäntapamuutos auta.
      Ehdottomasti kannattaa mennä testeihin, koska kyse ei oo pelkästään äidin korkeista arvoista, vaan korkea sokeri vaikuttaa myös vauvan kehitykseen. Kokoon ja mm. ainakin keuhkojen kehitykseen! Synnytyksen jälkeen vauvalla saattaa myös olla liian alhaiset sokeriarvot ja sitten saa asianmukaista hoitoa. Synnytyksen jälkeen myös yleensä äidin arvot palaa ruotuun!

      Ja se litku on tosiaankin sen 200ml, eikä 500ml. Viime keväänä se viel oli toi 500 ml, mut nyt sen 200ml! Vadelman maku on kyseenalainen :D Mut onneks sitä on noin vähän, ni sen saa yhdellä huikalla alas, sillä mulla on kaikki lääkelitkut vaikeita niellä, oli sitten pahoinvointia tai ei! Pukkaa tulemaan paluupostissa samantien takas...

    • järkikätteen!

      Ei todellakaan ole vaarallista raskaana olevillekaan naisille!
      mutta jos se diabetes sulla sattuis olemaan, ja sitä ei testattas ollenkaan, ja olisit autuaan tietämätön tästä, niin se saattaisi olla kohtalokasta teille molemmille!

      Nuo jutut ettei voi tehdä huonovointisille on pelkkääpuppua!!!
      juoma minkä siellä juot, on ihan hyvän makuista, ja sen saa valita haluaako sen kylmänä vai lämpimänä, ja maunkin saa valita: kola, appelsiini tms...
      ja kun kaikki kolme veriarvoa on otettu, voit vetästä sieltä käsilaukustasi autossasi vaikka sen mukaan tekemäsi leivän, banaanin tms, minkä avulla sit selviät kotiin asti!

      pöty puheita nuo mitä oot kuullu!
      itelleni on tehty se neljä kertaa, ja ihan syystä. meidän suvussa 2 tyypin diabetestä, ja senkin takia seurataan koska se riski sitte on suurempi myös raskausdiabetekseen!
      ja nythän mulla on se, seurailen arvoja kotona, ja tiedän että jossain vaiheessa joudun tarkkailemaan uusiksi näitä ruokavalioita kun raskausetenee, myös insuliinin tarve kasvaa, ja tätä pitää, tarvii, ja kannattaakin seurata tarpeeksi!

      Ei nämä tutkimukset turhia tai teitä kiusatakseen tehdä, vaan nimen omaan turvaksi, sekä lapsen että sinun!

      • Pahoinvoiva

        Aaaaah, ei tuo ihan puppua kyllä ole, että huonovointisille ei voida tehdä. Itse tein juuri tänään: nieleskelin oksennusta tunti kakskyt minuuttia, jonka jälkeen oksennus vaan tuli, enkä sille mitään mahtanut. En todellakaan mitään. Ihme, että selvisin edes noin pitkälle. Niin paha olo oli ja oksennus tuli monta kertaa jo suuhun.

        Kerroin labrassa asiasta ja sanoivat, että testi keskeytetään siihen eivätkä jo otetut piikit kerro mitään. Ihmettelen, millä saan testin onnistumaan, sillä oksennan takuuvarmasti uudelleen, jos en syö aamiaista - sokerilitkun kanssa tai ilman. Että siinä sitä teille "se on ihan helppoa" -rehvastelijoille! Itse tekisin testin mielelläni, mutta milläs teet, kun ei vaan onnistu. Kyllä täällä vauvan terveyttä ajatellaan, mutta syyllistäminen ei auta, kun kroppa toimii näin. Ei ole tahdosta riippuvaista.

        Joten jos en tuota saa onnistumaan, niin teidän mielestä olen varmasti paha ihminen, jos yritän sitten kotona mittailla. Ärsyttää tuollainen syyttelevä asenne. Kyllä mammat yrittää, mutta joidenkin kropalle testi ON kova.


      • Keit
        Pahoinvoiva kirjoitti:

        Aaaaah, ei tuo ihan puppua kyllä ole, että huonovointisille ei voida tehdä. Itse tein juuri tänään: nieleskelin oksennusta tunti kakskyt minuuttia, jonka jälkeen oksennus vaan tuli, enkä sille mitään mahtanut. En todellakaan mitään. Ihme, että selvisin edes noin pitkälle. Niin paha olo oli ja oksennus tuli monta kertaa jo suuhun.

        Kerroin labrassa asiasta ja sanoivat, että testi keskeytetään siihen eivätkä jo otetut piikit kerro mitään. Ihmettelen, millä saan testin onnistumaan, sillä oksennan takuuvarmasti uudelleen, jos en syö aamiaista - sokerilitkun kanssa tai ilman. Että siinä sitä teille "se on ihan helppoa" -rehvastelijoille! Itse tekisin testin mielelläni, mutta milläs teet, kun ei vaan onnistu. Kyllä täällä vauvan terveyttä ajatellaan, mutta syyllistäminen ei auta, kun kroppa toimii näin. Ei ole tahdosta riippuvaista.

        Joten jos en tuota saa onnistumaan, niin teidän mielestä olen varmasti paha ihminen, jos yritän sitten kotona mittailla. Ärsyttää tuollainen syyttelevä asenne. Kyllä mammat yrittää, mutta joidenkin kropalle testi ON kova.

        Ymmärrän täysin sua! Itselläni kävi eilen juuri näin ja kans ajattelen vauvan terveyttä ja voin tarvittaessa mennä uusimaan muttei vaan kroppani kestää sitä testiä! Mitäs teet:(


    • ...

      Rovaniemellä sokerirasituksessa oli pari viikkoa sitten sitruksen makuinen litku, tosiaan yks täys muovimukillinen ja toinen vajaa muki. Eihän se hyvää ollut, mutta meni alas. Itsellä tuli heikko olo ensimmäisen tunnin aikana juomisen jälkeen ja toisen tunnin pötköttelin, kunnes otettiin viimeinen näyte ja sain lähteä pois, kun olo oli hiukan kohentunut.

    • Minävuon

      Mulla ekassa raskaudessa eka rasitus oli ok mutta toinen oli ihan hirveä. Puistatti koko työpäivän ajan ihan fyysisesti ku maku palasi suuhun tai muistelinki asiaa. Nyt pitäisi mennä toisessa raskaudessa vain siihen jälkimmäiseen mutta olen ollut huonovointinen ja pitäisi mennä tällä viikolla mutta en saa enää aikoja. Mitäs teen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe