Pystiffi-kyssäreitä

miten on?

Kysymyksiä Pyreneittenmastiffeista: minkä ikäisenä rauhoittuvat, eli lopettavat turhan hötkyilyn ja -haukkumisen? Onko aitaus parempi olla talon rauhallisemmalla puolella vai sillä puolella, missä se voi seurata ohikulkijoita? (ei ole mahdollisuutta aidata koko piha-aluetta). Ovatko alttiita silmätulehduksille? Vastauksistanne kiittäen.

18

3107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutettu rotu

      Voi kun ainakin vahtivietti vaihtelee pyreneittenmastiffilla nykyään varmaan enemmän kuin millään muulla koirarodulla. On lähes bernhardeiksi jalostettuja sukupolvia ja edelleen vartiointitehtävissä käytettäviä sukupolvia. Keskimääräisesti ainakin pyreneittenmastiffin vartiointivietti on heikentynyt enemmän kuin melkei minkään muun laumanvartijarodun. Hyvin yksilöllistä muutkin luonteenpiirteet rodulla.

      Suurena koirana pyrre on pentuna ja nuorena suht. rauhallinen.

      Silmäsairauksia esiintyy jonkin verran. Seurakoiraksi jalostamisen myötä muutkin perinnölliset sairaudet ovat alkaneet hiljattain yleistyä, mutta terve rotu silti, ainakin kokoisekseen.

      • Anonyymi

        Sama pätee myös pyreneittenmastiffien fysiikkaan.

        Nämä 80-100 kiloisiksi kasvavat "bernharndilaislinjat", joita taitaa Suomessa olla jo suurin osa, alkavat olla kömpelyytensä ja hitautensa takia jo hyvin kaukana niistä alkuperäisistä pyreneittenmastiffina tunnetuista työkoirista, joiden avulla rotu historiallisen maineensa on ansainnut. Alkuperäiset pyreneittenmastiffit olivat 60-70 kiloisia, siis isot uros yksilöt ja kokoisekseen erittäin ketteriä ja nopeita sekä luonteeltaan paljon tulisempia.

        Tätä samaa kehitystä valitettavasti ilmenee paljon myös vaikkapa kaukasiankoirien ja espanjamastiffienkin jalostuksen kohdalla. Keskitytään jalostamaan vain mahdollisimman isoja ja näyttäviä yksilöitä kaiken muun kustannuksella.

        Esimerkiksi karhu- ja susitesteissä on tullut useampaankin otteeseen seurattua, kun näiden rotujen jättikokoinen yksilö löntystelee paikalle ja koira lähes laskee alleen "pedon" kohdatessaan. Ei näistä tosin olisikaan ainakaan useampaa sutta kohtaamaan, puhumattakaan karhusta, joka todella meinaa tulla päälle.


    • Pystiffipojat

      Neljän pyreneittenmastiffi uroksen kanssa yhteensä touhunneena (ensimmäinen tuli tammikuussa 2001 ja kuoli 2009 luusyöpään), voin kertoa että pyreneittenmastiffilla vahtiviettiä löytyy, sitä ei ole saatu pois. On enemmänkin yksilökysymys pyreneittenmastiffeilla mikä vahtii enemmä ja mikä vähemmän. Nuoret koirat harjoittelevat sitä vahtimista ja silloin tulee sitä ns. turhaa haukkumista enemmän, ennen kuin oppivat mihin pitää reagoida ja mikä on joka päiväiseen elämään kuuluvaa.
      Talon aitaamisesta: suosittelen tekemään aitausta niin, että koira saa olla siinä teidän touhuissa mukana, ettei sitä eristetä sinne pihan perälle. Tottakai voi olla pienempi aitaus missä oleskelee silloin kun ette esim. kotona.
      Meillä koirat ovat työpäivän aikana sisällä ja kun tullaan kotiin saavat olla meidän aidatulla pihalla meidän kanssa. Tottakai päivittäin käydään myös lenkeillä (metsässä sekä kylillä).
      Käypä katselemassa pyreneittenmastiffin luonteesta yhdistyksen sivuilta pyreneittenmastiffit.fi

      • minä taas

        Kiitos vastauksestasi. Kyllä olen käynyt sivustolla jos toisella, mutta mieluusti kuulisin konkreettisia kokemuksia ko. koirarodusta. Laimeneeko voimakas vahtivietti ikää myöten vai laimeneeko lainkaan? Millaisia silmäsairauksia esiintyy? Meillä pystiffi ei tule olemaan paljon sisällä, korkeintaan kovilla pakkasilla ja hetkittäin silloin tällöin ehkä ruokailun ajan. Ei ole ainoa koira, joten lajiseuraa on tarjolla. Tuttavieni pystiffi on kova karkailemaan metsälenkeillä eikä tule kutsusta vaikka miten nameilla tms. houkuttelee, linee aika tavallista pystiffeille?


    • Pystiffipojat

      Konkreettisena kokemuksena meidän pystiffpojista, että sen vahtimisharjoitteluiän myötä yleensä laimenee. Toiset tietysti ilmoittavat enemmän kuin toiset, eli yksilöllistä. Paras tapa tuossa iässä on mennä ns. kuittaamaan koiran ilmoitus, eli Kiitos, homma ok tms.

      Meidän neljällä koiralla ei ole ollut ikinä mitään silmäsairauksia. Toisilla voi olla ns. silmäluomen kiertymää, jonka saa pienellä leikkauksella hoidettua tai sitten tuota ns. kirsikkasilmää. Niistä löydät googlettamalla tarkempaa tietoa tai sitten kysymällä eläinlääkäriltä.

      Karkailukin on hyvin yksilöllistä. Nuoret pystiffit kokeilevat tietysti kaikkea ja niille tulee ns. jänkkäpänkkä-ikä. Mitään ei tehdä mitä käsketään. Sekin onneksi helpottaa ajallaan, uroksilla yleensä tuossa kahden ikävuoden jälkeen. Kolmen-neljän vuoden ikäisinä urokset alkavat olla päästään ns. aikuisia. Pyreneittenmastiffeilla haastavinta onkin se, että keksii millä ne saa motivoitua tulemaan luokse tuossa ns. murkkuiässä. Jos ovat päättäneet, että juoksentelu on hauskempaa kuin mikään nami, ei ne namit silloin auta.
      Meilläkin ensimmäinen pystiffi teki metsissä pitkiä pyrähdyksiä, eikä tullut välttämättä luokse kun sitä huusi tai houkutteli. Koira kuitenkin aina tiesi missä me olimme, vaikka me emme saaneet koirasta mitään havaintoa. Kyllä se sieltä sitten ajallaan tuli takaisin. Tietysti tuo kasvatti itsehillintää, kun piti esim. päästä metsälenkeiltä tiettyyn aikaan kotiin. Sitten keksi opettaa meidän toisen pystiffin haukkumaan, sillä sain tämän "huitelijan" tulemaan autolle vähän nopeammin.

      Pyreneittenmastiffin omistajalta vaaditaan mielikuvitusta, erittäin pitkää pinnaa ja huumorintajua määrätietoisuutta unohtamatta :)

    • ei ekaksi koiraksi

      Eikä sovellu ikinä ensimmäiseksi koiraksi.On vaativa rotu kasvattaa.Olen kuullut kylläkin vastuuttomista kasvattajista jotka ovat myyneet ekaksi koiaksi jollekkin 17 vuotiaalle tytölle tuollaisen kerrostaloon..huh huh voin vain sanoa.

      • aloittajatar

        No eipä ole meidän perheen eka koira eikä edes ainoa, muitakin eläimiä tilaltamme löytyy ja aikuisia ollaan. Olen vain huomannut ko. rotua sivusta seuranneena, että kovin ovat koirat erilaisia luonteiltaan, on rauhallisia lössyköitä ja on varsinaisia energiapakkauksia. Komeita kookkaita koiria joiden kasvatus vaatii työtä ja sitoutumista kuten mikä tahansa koirarotu, mutta laumanvartijarotuna vielä enemmän.


    • Pystiffipojat

      No meille tuli pyreneittenmastiffi ekaksi koiraksi. Oltiin kylläkin ns. aikuisessa iässä kummatkin isännän kanssa (eli yli kolmekymppisiä) ja asuttiin ja asutaan edelleen ns. maalla eli taajaman laidalla. Ensimmäisen koiran kasvattajasta oli meille suunnaton tuki ja sitä kautta tutustuttiin myös muihin pyreneidenmastiffien omistajiin. Tuli tietoa ja kokemuksen kautta myös taitoa. Ei luovutettu murkkuiässä, jolloin koira painaa yli 60 kiloa ja pää on yhtä tyhjä kuin pennulla ja riehumiset voi olla samaa luokkaa ilman että koira tajuaa kokoaan.
      Niin paljon ihastuttiin rodun luonteeseen (ja juurikin ne eri yksilöiden luonne erot on rikkaus) että nyt on se neljäs menossa.

      Ehdottomasti kuitenkin samaa mieltä, että ei missään tapauksessa esim.17-vuotiaalla tytölle (eikä pojallekaan) ekaksi koiraksi KERROSTALOON.

      Aloittajatar, menepä yhdistyksen keskustelufoorumille, sieltä löytyy pyreneittenmastifffien omistajia jotka osaavat neuvoa kokemuksesta esiintulevissa kysymyksissä. Hyvät puitteet teillä kuitenkin tuntuu olevan ja kiinnostusta.

      • älä narraa

        Ette varmasti ottaneet pyrreä ensimmäiseksi koiraksi, älä provoile. Olisi kyllä ollut melkoista sattumaa, että juuri tässä tapauksessa pyreneittenmastiffi olisi ollut jonkun keskustelijan ensimmäinen koira.


    • Pystiffipojat

      älä narraa: No ehkä me tiedetään parhaiten meidän tilanne ja onko se ollut ensimmäinen koira vai ei.
      Jos joku haluaa ottaa sen provona, niin aivan vapaasti :)

    • Baby feever

      No moi täältä kautta, vielä vaan hengailen sivulla...
      Juu, ei noita provo-ilmoittelijoita kannata ottaa vakavasti.
      Vaikka kyse olisi ahvenen onkimisesta niin se otetaan provona,
      never mind.

      Tiedän että sinulla on tosiaan asiantuntemusta asiasta ja
      muilla ei välttämättä yhtään kokemusta pyrreistä.

      Se- mikä otetaan ensimmäiseksi koiraksi riippuu ihan siitä
      minkä rodun sitä haluaa . Se ei katso sitä että aloitetaan pienestä
      ja jatkaa sitten isompaan, kuten joku saattaa luulla.

      Ja itse asiassa pienet on joskus pahempia haukkuja / räksyjä /
      riehujia / flexissä juoksijoita kun isot ja rauhalliset.

      Ei ole koiraa karvoihin katsominen, eikä pidä ajatella että pienempi olisi millään tavalla "kiltimpi".

      Mutta - kuten jo totesit- EI pyrreä 17 kesäiselle, EIKÄ kerrostaloon !

      Minun ensimmäinen oma oli boxeri, täysi luupää välillä ja sitäkään en kyllä suosittele kellekkään kellä ei ole intoa, kuntoa tai halua
      koiran pitämiseen ja kasvattamiseen.
      Olosuhteet ja elämäntilanne on oltava semmoiset että siitä ei kärsi koira eikä sen omistaja.

    • Pystiffipojat

      Baby feever: Kiitos ja kanssa sata prosenttisesti samaa mieltä.

    • pera.

      moi itellä on pikkasen vajaan 2 vuoden ikänen uuno poika.. ei ole ollu mitään sairauksia ainostaan pari korva tulehdusta.. itellä koko piha aijattunu koiran vapaaseen käyttöön.. elo painoa pojulta löytyy 92kg eli on aikas kookas rodukseen.. todella kiltti. kaikille. mutta jos joku outo yrittää pihalle niin nostaa sellasen metakan et oksat pois..

    • Pystiffipojat

      pera:
      Onpa sulla komean painoinen nuori uros. Meidän vanha ukko painoi keväällä punnituksessa 90 kiloa ja lääkäri suositteli 5 kilon painon pudotusta.
      Mikä Uunon säkäkorkeus on? Paino tietysti riippuu koiran koostakin, ei sen läski tarvitse olla :)
      Noin komean kokoista poikaa kannattaisi jo näyttääkin jossain :)

      Uuno toimii juurikin pyreneittenmastiffille ominaisella tavalla.

    • Koiruus kotiin

      Olen ajatellut pitkästäaikaa ottaa itselleni Pyreneittenmastiffin!Sitä rotua minulla ei ole koskaan ollut ja nyt kun olen lukenut näitä kauhuskenaariota,niin taidan miettiä vielä asiaa,kuitenkin haluan katsoa,pystynkö opettamaan ja kouluttamaan sen niinkuin itse haluan!Olen ollut ilman koiraa yli 10 vuotta ja sitä ennen minulla on ollut 9 eri rotuista haukkua!Kaikki koirat on joutunut opettamaan,ei niissä mitään eroa ole,ei hyviä ei pahoja,käsittelystä se riippuu!Rakasta koiraasi niin se rakastaa sinua ja varmasti näyttää tunteensa!Olen huomannut matkanvarrella sen asian!Olen aina pärjännyt koirien kanssa,naapurienkin!Joten varmasti kokeilen!!

    • pera ja uuno

      en ole säkää pitannu mut se oli jo tuosa aika hyväsä linjasa mutta taas on perä pää ylempänä etu päätä.. joten kasvu jatkuu.. uuno poika on mun mielesta harvinainen väritykseltään. kun siinä on mustaa todella paljo kun monesa näkyy olevan valkoista enimmäksee. onhan nuo koira ihmiset sanonu et poju pitäs viedä näyttelöyyn.. ja olen sitä harkinnukki. ite täälä raahesa asusteln niin täälä päin todella vähä mastiffeja ois kiva joskus päästä sellaseen tapahtumaan misä niitä ois nempi niin näkis muitaki.

    • Pystiffipojat

      Käypäs Pera katsomassa tuolta pyreneittenmastiffit foorumilta Erkkari (taitaa vielä olla bullmastiffit ja Mastiffit erkkari ) Rotujärjestöllä on erikoisnäyttely Harjavallassa. Sinne vaan Uuno näyttelyyn. Sinne tulee paljon pyreneittenmastiffeja. Tuon näyttelyn tiedot ja ilmoittaumiset löydät myös Kennelliiton sivuilta linkistä Näyttelyt 2011 ja sieltä erikoisnäyttelyt 2011.
      Minulta voit kysellä lisää, tietoni löydät pyreneittenmastiffit hallitus-sivulta. Olen sihteerinä.

    • pera ja uuno

      pitänee kahtoa jos sitä ehtis sinne asti näytelyyn täältä raahesta vaan niin pitkä matka ;( mutta toisaalta ois kiva nähdä ja verrata omaa koiraa muihiinki mastiffeihiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe