kuolema ja diabetes

huolestunut

Kuinka yleistä on kuolema diabeteksen takia? Lähinnä kuoleminen insuliinishokkiin? Eräs ystäväni on kuollut siihen, ja täältä palstalta olen lukenut, että muittenkin ystäviä on kuollut insuliinishokkiin. Nyt pelkään että toinen ystävänikin, jolla on myös diabetes, saa samanlaisen shokin ja menetän hänetkin.

Onko asiasta mitään tilastoja olemassa? Ovatko insuliinishokit yleensä itseaiheutettuja (itsemurhia) vai onnettomuuksia? Asia kiinostaisi minua, en netistäkään löytänyt mitään tietoja eli osaisitteko te kertoa? Kiitos.

76

26189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapsa

Itselläni on ollut nuoruusiän diabetes 22vuotta,enkä ole ollut sokissa kertaakaan.Kahdella pojallanikin on diabetes,eikä heillä ole sokkeja ollut.Glukagonia on varalla jääkaapissa.Diabeteskseen kuollaan pikemminkin sydän ja verisuonitautien komplikaatioissa pitkän sairastamisen jälkeen.Alkoholismi ja diabetes on tappava yhdistelmä.En tiedä yhtään insuliinisokki kuolemaa henkilökohtaisesti.

• Joona

Nykyaikana diabetesshokki on lähinnä teoreettinen mahdollisuus. Jos vaan hoitotasapaino on suurin piirteinkin kohdallanaan, ei ole mitään pelkoa.

• Meillä....
        Joona kirjoitti:

Nykyaikana diabetesshokki on lähinnä teoreettinen mahdollisuus. Jos vaan hoitotasapaino on suurin piirteinkin kohdallanaan, ei ole mitään pelkoa.

Minun on pakko sanoa, että meillä meinasi kuolema yllättää.
        Koska sokerit heittelee, niin tyttö joutui yöllä shokkiin ja oli tieto poissa, kun yöllä heräsin metelöintiin, jota piti ennen, kuin kaikki pimeni.
        Onneksi selvittiin.
        Illalla sokeri oli korkealla nukkuun mennessä.
        Niin ei ollut aavistuttakaan, että se laskisi noinkin alas alle kahden, yön aikana.

• mandariini

tuttuni kuoli diabetekseen kolmen vuoden kuluttua diagnoosista. sisäelimet maks,munuaiset ja haima prakasivat. puolitoista viimistä vuotta sokeana. ja kyseessä oli kuollessaan 30-vuotias hoikahko ja urheilullinen terveysintoilijanainen. jätti muhun kyllä pelon siemenen...

• Nopeasti meni
        mandariini kirjoitti:

tuttuni kuoli diabetekseen kolmen vuoden kuluttua diagnoosista. sisäelimet maks,munuaiset ja haima prakasivat. puolitoista viimistä vuotta sokeana. ja kyseessä oli kuollessaan 30-vuotias hoikahko ja urheilullinen terveysintoilijanainen. jätti muhun kyllä pelon siemenen...

Yllättävän nopeasti kävi jos tuli sokeaksi niin pian. Millaiset verensokeriarvot hänellä oli. Hoisiko hän yhtään sokeritautiaan?

• mandariini
        Nopeasti meni kirjoitti:

Yllättävän nopeasti kävi jos tuli sokeaksi niin pian. Millaiset verensokeriarvot hänellä oli. Hoisiko hän yhtään sokeritautiaan?

hän hoiti tautiaan todella tarmokkaasti!!!voisi jopa sanoa että esimerkillisesti

• Intomielisesti?
        mandariini kirjoitti:

hän hoiti tautiaan todella tarmokkaasti!!!voisi jopa sanoa että esimerkillisesti

Yrittikö hän mahdollisesti jopa likaa?

• diabetes20v
        mandariini kirjoitti:

haista nyt vittu :D

• Anonyymi
        Joona kirjoitti:

Ei se nyt kyllä noin ole. Esimerkiksi liikunta pudottaa tehokkaasti verensokeria, samaten esimerkiksi saunominen. Jos et muista syödä riittävästi liikunnan tai saunomisen jne aikana niin verensokeri voi hyvinkin pudota liian alas. Ittselläni tyypin 1 diabeetikkona pitää aina olla eväitä mukana kun käyn liikuntaharrastuksissa ja saunomassa yleisissä saunoissa kaverini kanssa. Olisin jo mennyt monesti insuliinishokkiin jos ei olisi ollut eväitä. Samaten jos juo vähänkin alkoholia pitää muistaa, että maksa ei pysty samanaikaisesti polttamaan alkoholia ja pullauttamaan tarvittaessa glukoosia vereen verensokerin laskiessa liian alas. Eli jos juo alkoholia niin pitää myös muistaasyödä. Joka keesä esimerkiksi rock -festareilla päätyy tyypin 1 diabeetikkoja ensiaputelttaan , koska eivät ole muistaneet syödä heiluttuaan lavan edessä ja juotuaan alkoholia. Onneksi itse olen siltä välttynyt, vaikka käynkin festareilla. Ja muutenkin jos pistää vahingossa liikaa insuliinia jne niin kyllä sitä voi insuliinishokkiin mennä vaikka olisi kuinka hyvä verensokeritassapaino. Jos vaikka hiilarimäärä ja insuliinimäärä ei osukaan kohdilleen, niin kyllä se ihan varmasti on mahdollista. Kun on keinotekoisesti insuliinia veressä kokoajan, niin liian vähäinen hiilarien syöminen voi kostautua sekin vaikka ei varsinaisesti rehkisi punttarilla jne. Viime kesänä itselläni oli luultavasti lähellä se, kun kävimme luonani kylässä olleen äitini kanssa tuolla kämpän lähellä uimarannalla. Jo rannalle kävellessämme mua lkoi pyörryttämään ja kun sitten mittasin verensokerin niin se oli tosi alkaalla. En millään lisi uskaltanut lähteä kävelemään enää takaisin kotiin. Pahinta oli ettei sattunut tulemaan mitään eväitä. Onneksi rannalta sai hankittua jäätelöä ja suklaata, millä sain verensokerin ylös.

T. miksuh

• Anonyymi
        Joona kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tyypin 1 diabeetikoilla insuliinishokki on edelleen ihan yhtä mahdollinen kuin aina ennenkin. Kannattaa nyt muistaa, että insuliinishokki voi seurata esimerkksi liikunnan seurauksena, jos ei muisteta syödä. Se voi myös syntyä, jos pistetään vahingossa liikaa insuliinia tai pistetään vahingossa ateriainsuliinia pitkäkestoisen sijasta. Tai jos pistetään vahingossa insuliiniannos kahteen kertaan. Ja yksi mahdollisuus on myös se, että on juotu alkoholia eikä muisteta syödä. Etenkin alkoholi ja vaikka joraaminen diskossa tai festareilla tiputtaa tehokkaasti verenskkeria ja sillon on tärkeää myös syödä.

Se on täysin yhdentekevää onko verensokeritasapaino hyvässä tilassa vai ei, kyllä insuliinishokki voi tulla vaikka olisi hyvä tasapaino.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tyypin 1 diabeetikoilla insuliinishokki on edelleen ihan yhtä mahdollinen kuin aina ennenkin. Kannattaa nyt muistaa, että insuliinishokki voi seurata esimerkksi liikunnan seurauksena, jos ei muisteta syödä. Se voi myös syntyä, jos pistetään vahingossa liikaa insuliinia tai pistetään vahingossa ateriainsuliinia pitkäkestoisen sijasta. Tai jos pistetään vahingossa insuliiniannos kahteen kertaan. Ja yksi mahdollisuus on myös se, että on juotu alkoholia eikä muisteta syödä. Etenkin alkoholi ja vaikka joraaminen diskossa tai festareilla tiputtaa tehokkaasti verenskkeria ja sillon on tärkeää myös syödä.

Se on täysin yhdentekevää onko verensokeritasapaino hyvässä tilassa vai ei, kyllä insuliinishokki voi tulla vaikka olisi hyvä tasapaino.

Kyllä insuliinidiabeetikko joutuu elämään tavallaan jatkuvassa pelossa. Pelottaa lihakseen, suoneen tai väärän insuliinin pistäminen vahingossa, pelottaa yölliset tai yllättävät hypot yksin ollessa, pelottaa lisäsairaudet. En ole pitkänkään sairastamisen varrella oppinut olemaan pelkäämättä, kun iso dee muistuttaa aina tasaisesti vaarallisuudestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä en käsitä että yleensä juodaan mitään väkeviä kun on diabetes , senhän nyt tietää jokainen ettei se ole hyväksi

• Sakke

Hyvällä hoitotasapainolla ja kohtuullisen säännöllisillä elämäntavoilla shokin voi pitää aika hyvin pois.

Minulla on kaksi diabeetikkotytärtä. Toisella diabetes on ollut lähes yhdeksän vuotta ja toiselle vuoden vähemmän. Käytännössä meillä on siis seitsemäntoista henkilövuoden kokemus diabeteksesta.

Shokkeja on ollut vain yhden kerran. Reilun vuoden sairastettuaan nuorempi tyttäristämme oli koulun diskossa ja nähtävästi tanssien kulutti siellä kovasti energiaa, mitä ei sitten korvannut kotiin tultuaan riittävällä iltapalalla. Normaalia pitempään valvotun illan vuoksi - alkoholia ei ala-astelaiset kouludiskoissa ainakaan tässä kaupungissa käytä - ei sitten aamulla herännytkään alhaisen sokerin tuntemuksiin, vaan herätellessämme häntä aamiaiselle oli aivan tokkurainen eikä suostunut ottamaan mitään tarjoamaamme sokeripitoista (jopa puri sormemme verille tarjotessamme hunajaa).

Glugaconikin oli päässyt vanhenemaan, joten soitimme 112:een ja muutaman minuutin kuluttua ilmestyi ambulanssi, jonka miehistö antoi piikin ja seurasi hetken toipumista. Mukaan sairaalaan ei tarvinnut ottaa. Sokerit nousi nopeasti, tyttö tuli kunnolla tajuihinsa ja oksenteli muutaman tunnin ajan ennen tilanteen tasaantumista.

Tämän jälkeen ei shokkeja ole ollut ja nykyisin kotiin myöhään tullessaan tytöt aina tsekkaavat verensokerinsa ja syövät riittävästi.

• Glugagen oli...

Meilläkin oli Glugagwn päässyt vanhentumaan
        ja huomattiin kun poika oli sokissa.
        Oli mennyt vanhaksi 9/2007 ja sokki oli
        10/2008 sitä ei vaan ollut muistanut edes tarkistaa kun sokkeja ei ole ollut.
        Kaikesta huolimatta laitoin ruiskeen ja seos oli ihan normaalin näköistä ja käytin sen.
        Hyvin toimi ja poika heräili 5min kuluttua oli jo tajuissaan.
        Älkää jättäkö käyttämättä valmistetta, paras olisi se pitää ajan tasalla, mutta toimii se hiukan vanhentuneenakin.
        Ajattelin asian näin että kaikki kokeillaan heti ja olin valmiina tilaamaan ambulanssin, mutta sitä ei tarvittu.
        Jälkikäteen kuulin lääkäriltä, että ruiske kun on pakattu steriilisti, päivämäärän määrää laki,
        ei se sitä aina kerro että ampulli toimii normaalisti vielä pitkän ajan jälkeenkin kun se on säilytetty oikein.
        Diabeetikkopojan äiti (poika 12v)

• Tee näin

Avain sokeritaudin hoidossa on verensokerin mittaaminen. Mittaa AINA yöllä ainakin yhden kerran.

"Mutta en voi. Minun täytyy
      herätä aamulla töihin"

No sitten asia on tietysti arvostuskysymys.

Diabetes ei "helpotu" yöllä. Verensokeri saattaa laskea milloin vaan. Parempi nähdä lasku ennalta kuin nukkua ja ei herätä.
      Kuinka moni Tyyppi 1 on kuolla insuliinishokkiin päiväsaikaan? Kuinka moni yöllä?
      Vastaus LÄHES KAIKKI kuolemat tapahtuvat yöllä.

• Veljestä

Veljeni, usean pienen lapsen isä kuoli yöllä shokkiin. Kun asia havaittiin, oli ollut jo pitkän tajuttomana eikä saatu elvytettyä. Jos olisi saatu virkoamaan, olisi ollut aivokuollut.

Lapset huusivat haudalla maahan laskettaessa, että nouse pappa ylös. Ei pappa enää nouse ja kahdella lapsella on jo tauti.

• Osanottoni
        Veljestä kirjoitti:

Veljeni, usean pienen lapsen isä kuoli yöllä shokkiin. Kun asia havaittiin, oli ollut jo pitkän tajuttomana eikä saatu elvytettyä. Jos olisi saatu virkoamaan, olisi ollut aivokuollut.

Lapset huusivat haudalla maahan laskettaessa, että nouse pappa ylös. Ei pappa enää nouse ja kahdella lapsella on jo tauti.

Osanottoni omaisille ja perheelle. Sairauden auheuttama ennenaikainen kuolema on hyvin surullinen juttu.

Perheessäni yhdellä lapsella on sokeritauti. Vaimon kanssa päätimme heti mittailla useammin verensokeria kun suositeltiin.
        Se oli elämäni ja varsinkin lapseni parhain päätös. Kuinka monta kertaa olen pelastanut lapseni ties miltä tragedialta. Eikä ole tarvinnut mitään muuta kuin kerran tai pari heräämistä yöllä ja appelsiinimehua. Monta kertaa nukkumaan mennessä verensokeri on suht OK. Sitten parin tunnin päästä onkin laskenut paljon. No ei haitannut koska heräsin mittaamaan. Entä jos olisin nukkunut yöni? Mitä olisin tapahtunut siitä seuraavan parin tunnin aikana kun mitään ei ole laskua pysäyttämässä?
        Verensokeri mitataan 15 kertaa vuorokauden aikana. Tilanteesta riippua yksi tai useamman kerran yöllä. Raskasta se on mutta kertaakaan en ole katunut.

Vielä kerran osanottoni. Toivottavasti tähän tautiin löytyy parannus tai edes helpotus. Diabetestä sentään sairastaa käsittääkseni 300 000 suomalaista.

• Tautinen

Meidän perheessä on diabeteskokemusta 43vuotta,eikä yhtään insuliinisokkia ole ollut.Itsellä diabetes 22vuotta,nuorimmaisella 13vuotta ja keskimmäisellä 8 vuotta.Jos verensokeri menee alas yöllä,niin herää syömään-siinä se

• ei ole
        Tautinen kirjoitti:

Meidän perheessä on diabeteskokemusta 43vuotta,eikä yhtään insuliinisokkia ole ollut.Itsellä diabetes 22vuotta,nuorimmaisella 13vuotta ja keskimmäisellä 8 vuotta.Jos verensokeri menee alas yöllä,niin herää syömään-siinä se

.. niin tai sitten ei herää niinkuin pari esimerkkiä oli jo.

Näin jossain tilaston, että USA:ssa diabetekseen kuolee enemmän ihmisiä kuin aidsiin ja rintasyöpään yhteensä. Diabetekseen pitää suhtautua hiton vakavasti.

• 1-tyyppiläinen
        ei ole kirjoitti:

.. niin tai sitten ei herää niinkuin pari esimerkkiä oli jo.

Näin jossain tilaston, että USA:ssa diabetekseen kuolee enemmän ihmisiä kuin aidsiin ja rintasyöpään yhteensä. Diabetekseen pitää suhtautua hiton vakavasti.

Alkuperäinen kysyjä kyseli mielestäni nimenomaan tilannetta, jossa syynä olisi diabeettinen sokki. Veikkaan, että tuossa USAn tilastossa lasketaan diabeteksen syyksi nimenomaan niiden lisäsairauksien aiheuttamia kuolemia. Eli kun olet diabeetikko ja satut kuolemaan esim. sydänkohtaukseen tai aivoinfarktiin, niin syyksi sanotaan usein diabetes, koskapa se altistaa noille vakaville sairauksille.

Suomessa on toki noin 300 000 diabeetikkoa, mutta heistä muistaakseni noin 40 000 on 1-tyyppiläisiä eli insuliinihoitoisia diabeetikoita. Insuliinisokki uhkaa lähinnä heitä, ei tablettihoitisia. Ja sokistakin toki selviää, itselläni on ainakin siitä kokemuksia. Toinen juttu on sitten verensokerin lasku liian alas (sokki) yhdistettynä esim. runsaaseen alkoholin nauttimiseen. Se saattakin sitten olla jo todella vaarallinen paikka.

• itsekin diabeetikko

Hei, eihjän insuliinishokkiin kovin helposti kuole. Jos on joku, joka kaipaa sua seuraavana päivänä ei voi mitään vakavaa tapahtua.
        Itsekin olen mennyt ins. shokkiin muttaman kerran öisin. Työkaverit kaipas..asia järjestyi, heräsin sairalassa.
        Tsemppiä, kyllä me selvitään.

• Anonyymi

Nykyään ainakin tyypin 1 diabeetikkojen käytössä on Libre -sensori, joka hälyttää kun verensokeri putoaa liian alas. Libre 2:ssa on hälytykset sitä varten. Hälytys kuulostaa herätyskellolta ja esimerkiksi itse olen kyllä herännyt siihen. Ja kyllä niitä insuliinishokkeja tapahtuu muulloinkin kuin yöllä, esimerkiksi runsaan liikunnan ja liian vähäisen syömisen takia.

• sairaankuljettaja

Ei ole niin kovinkaan harvinainen kuin joku kirjoittajista väitti. Itse olen tehnyt kymmenvuotisen uran ambulanssissa suhteellisen pienellä paikkakunnalla, 20000 asukasta. Tähän mennessä olen "todennut kuolleeksi" liki kolmekymmentä ihmistä alhaisten sokerien takia. Kuolinsyy on varmistettu ruumiinavauksessa. Eli aika usein näitä sattuu (mulle kohdalle 3 per vuosi ja olen töissä vain 1/4 vuodesta).

• Tautinen

Tuolla kuolleisuus tiheydellä suomessa kuolisi noin 6000 diabeetikkoa vuodessa alhaiseen verensokeriin.Jos Suomessa on 40 000 insuliinihoitoista diabeetikkoa niin niiden pitäisi kuolla sukupuuttoon reilussa kuudessa vuodessa.Minun olisi pitänyt kuolla keskimäärin neljä kertaa,nuorin poika kaksi kertaa ja keskimmäinen kerran.Taitaa olla ylisuuret insuliiniannokset tehokkain keino diabeetikoiden eliminoimiseksi.Onhan sitä paasattu,kuinka diabeetikko tulee maksamaan yhteiskunnalle 1 000 000€.

• näinkään

voi sentään. Olen ollut kunnan lääkärinä lähes 20 v. eikä yksikään ole vielä tietooni tullut, että olis kuollut mataliin verensokereihin. Kyllä se on hirvittävä vanhinko, eli ylisuuri insuliiniannos, eikä sitä välttämättä itse edes tajunnut pistäneensä niin paljoa tai sitten tarkoitustapahtuma.
        Matalia sokereita on aina välillä ja niitä sairaankuljetus hoitelee. Jos menee taju, eikä kukaan ole pakailla, kyllä siitä sitten ajan kanssa heräilee, elimistön mekanismit rupee toimimaan itse. Jos on ihan liian suuri insuliinimäärä, niin siitä ei sitten mikään pelasta, mutta harvinaista hommaa on. Mulla on myös lapsi diabeetikko.
        Eli pahin tapahtuma on jos pistää automaattisesti, rutiinilla insuliinimäärän joka pitäisi olla esim. pitkä 40 yksikköä ja laittoikin lyhyttä sen 40, eikä sitten huomaa. Kun se huomaa, siitä kyllä selviytyy.

• Anonyymi
        näinkään kirjoitti:

voi sentään. Olen ollut kunnan lääkärinä lähes 20 v. eikä yksikään ole vielä tietooni tullut, että olis kuollut mataliin verensokereihin. Kyllä se on hirvittävä vanhinko, eli ylisuuri insuliiniannos, eikä sitä välttämättä itse edes tajunnut pistäneensä niin paljoa tai sitten tarkoitustapahtuma.
        Matalia sokereita on aina välillä ja niitä sairaankuljetus hoitelee. Jos menee taju, eikä kukaan ole pakailla, kyllä siitä sitten ajan kanssa heräilee, elimistön mekanismit rupee toimimaan itse. Jos on ihan liian suuri insuliinimäärä, niin siitä ei sitten mikään pelasta, mutta harvinaista hommaa on. Mulla on myös lapsi diabeetikko.
        Eli pahin tapahtuma on jos pistää automaattisesti, rutiinilla insuliinimäärän joka pitäisi olla esim. pitkä 40 yksikköä ja laittoikin lyhyttä sen 40, eikä sitten huomaa. Kun se huomaa, siitä kyllä selviytyy.

Oletko todella lääkäri, minulla on ollut diabetes 15 v. Hyvin olen pärjännyt, vaikka insuliinihoito pistoksin on ollut koko ajan. Nyt kun pääsin eläkkeelle , voin vielä paremmin .kun seuraa verensokeria ja ruokailua.tv. ELÄMÄLLE KIITOS.

• on pumpulla

mutta kertokaas miten on pumpun kanssa jos tulee kohtaus ja pumppu vaan jatkaa pumppaamista??? toimiiko mikään hälytys sillon??

• pumppulainen

Käsittääkseni nuo elimistön omat mekanismit verensokerin nostamiseen toimivat/tehoavat pumppuhoidossa aivan samalla tavalla kuin pistoshoidossa olevallakin diabeetikolla. Edellytyksenä on tietenkin, että basaali (= pumpun jatkuvasti pumppaama perusinsuliini) on säädetty oikein. Tuo perusinsuliini on oikein sädettynä sen verran pieni, ettei se "voita" elimistön omaa vastareaktiota alhaiselle verensokerille. Shokin yllättäessä olisi tietysti parasta, jos joku älyäisi ja osaisi irrottaa pumpun.

• tta
        pumppulainen kirjoitti:

Käsittääkseni nuo elimistön omat mekanismit verensokerin nostamiseen toimivat/tehoavat pumppuhoidossa aivan samalla tavalla kuin pistoshoidossa olevallakin diabeetikolla. Edellytyksenä on tietenkin, että basaali (= pumpun jatkuvasti pumppaama perusinsuliini) on säädetty oikein. Tuo perusinsuliini on oikein sädettynä sen verran pieni, ettei se "voita" elimistön omaa vastareaktiota alhaiselle verensokerille. Shokin yllättäessä olisi tietysti parasta, jos joku älyäisi ja osaisi irrottaa pumpun.

Kysäisinpä uteliaisuuttani asiaa lääkäriltä ja hän sanoi, että voipi olla menoa jos tuolla tavoin käy ja kestää riittävän pitkään ennen kuin saa apua. Pumppu kuitenkin pumppaa koko ajan lisää insuliinia ja jos se on säädetty pitämään verensokeri suurinpiirtein tasaisena tai laskemaan aamua kohden ei maksasta ole silloin paljon apua.

• Pumppuilija

Mulla itellä sensoroiva pumppu, joten se hälyttelee, jos verensokeri laskee tai nousee liikaa. Ja periaatteessahan pumppu pumppaa sen saman insuliinimäärän, mikä muutoin pistettäisiin illalla ennen nukkumaanmenoa (esim . levemir)

• SAIRASTANUT 20 VUOTTA

insuliini shokit mielestäni johtuu hoito tasapainosta insuliini/ravinto/liikunnan suhteen jos shokkeja saa usein niin jokin on vinossa .shokit eivät ole pahoja jos oikeenlainen ensiapu ajoissa paikalla ja jos epäröi taitojansa niin kannattaa turvautua ammatti auttajiin elikkä soittaa rohkeasti vaan 112 ja kertoo tilanteen.olen oppinut että kaverit pitävät kovasti yhteyttä ja yksin ei kannata olla pitkiä aikoja ja kavereista kannattaa pitää hyvää huolta, muuta en oikein osaa sanoa tällä kertaa ,mutta hyviä kysymyksiä kannattaa laittaa palstalle, hyvät kesän jatkeita.

• Miettelijäs

siihen voi kuolla ja niin voi myös auton alle. Jälkimmäinen luultavasti todennäköisempi tapa.

• Tero16v

Hei tää kuolema aihe on mun mielestä semmonen josta ei kannata keskustella... elämä on ihanaa ja jokainen kuolee silloin ku on sen aika, minullaki on diabetes ja oon ottanu asiakseni sen että hoidan sen hyvin että näitä shokkitiloja ei tule.... rakastakaa lähimmäisiä ja ottakaa elämästä irti ne pienimmätkin ilot...

• Anonyymi

Kerrankin järkevä kommentti

• ja kaikki turhuudet

Nyt puhutaan ihmisestä..kuinka yleistä on
      ihmisen kuolema? Ei itse Diapetes ketään tapa,
      vaan tyhmyys ja tietämättömyys..joko toisen osapuolen tai molempien varsinkin kun kyse on lapsesta.

Viime viikon torstaina meidän nuorimmainen päätti hakea taas vähän huomiota..kun häntä on
      rankaistu kauhealla "taudilla"[sairaus].

Laitto ittes sänkyyn maate
      2.5 sokerilla(alhaiset sokerin tuntemukset huomaa vasta 1.5-2.5) vaikka tiesi että ruokapöytä
      olis ollut se paikka. 10 vuotiaan 7 shokki 4,5 vuodessa...ekasta heräs 15 minuutissa ja nyt
      60 minuutin kohdalla tyhjä glugagen piikki kädesssä alko vähän hikoiluttamaan...jo aikuistakin miestä.

Kun Diapetikko saa itse tehdä ratkasut,
      varsinkin ensimmäisen-tyypin eli, lapsuusiän
      ja vielä mies, niin suomnalainen mies alkaa yleensä siellä 40 dokaamaan hillittömästi
      ja voi näin elää liki 30 vuotta hyväksymättä sairauttaan sit menee munuaiset
      ym ja siihen perään henki.

Poikani on neljäs läheisesti tuntemani
      dipetikko ja ainut elävä =/
      Olen tätä ennen tiennyt 2 miestä jotka
      tapattivat ithensä viinalla ja insuliinilla,
      ja niiden kompolla ja naisen joka pelkäs niin paljon alashokkia, et otti yläshokin ja kooman..ei herännyt enään.

yleisesti puhuttu
      "Insuliinishokki"? = itsemurha
      vähän kuten narkkarin yliannostus = tappo

jos kaverillais on peli silmää,
      ja halua elää niin mitään pelättävää
      ei ole...Jos niin monen muun lailla ei
      sairauttaa pysty hyväksymään niin tuo mainitsemasi lopputulos on 90% todennäköinen.

Sairaus oli se sitten lyhytkasvuisuutta tai parkkisonia niin niissä on aina kyse kestävyydestä ja siitä paljonko on halua elää!
      Esim:Isälläni jolla on parkkinsson sanoi juuri, että piru kun sais erektion tää olis
      niin mukava sairaus ollut vähä nuorempana,
      mut ainakin hyö voi sanua, et hänel onpi
      rytmi veres =)

Kysyit vielä onko insuliinishokki itsemurha?

niin narkkari kuin diapeetikko joka pelaa aineiden aineen kanssa 20 vuotta, 10 vuotta,
      1 vuoden... ei ensimmäisen vuoden jälkeen
      enään piikitä vahingossa yli edes pimeässä...
      että näin se vaan on.

MUISTA AINA!
      Kaverisi kohtalo ei ole käsissäsi etkä sinä ole vastuussa hänen tekemisistään.

Kun ystäväni joskus soittelee ja puhuu itsemurhasta olen oppinut, että on turha myötäillä ja sääliä...sanoin vain aina,
      että antaa mennä...kun näitä itsemurhia
      tehdään niin niistä ei kukaan varota
      etukäteen. Ja kaikki muu on turhaa
      riekkumista ja säälin hakua.

Älä elä varjossa nyt, vaan nauti auringosta ja ystävästäsi, ihmisellä ei ole liikaa ystäviä. Lopeta siksi asioiden murehtiminen,
      joille ei voi mitään..koska se on turhaa.

• Äiti76

10-vuotiaalla tyttärelläni on myös diabetes. Heidän luokkansa oli lähtenyt noin 4km päähän luistelemaan koululta. Aamulla oppilaat pääsivät vanhenpiensa kyydillä kentälle jos halusivat. Vein sitten tytön ja hänen ystävänsä kentälle. Tytöllä oli sitten tullut paha olo luistelemassa. Opettaja oli käskenyt tytön menemään luistin koppiin mittaaman verensokerin. Se oli sitten ollut alle kolmen. Joten hän oli sitten juonut pillimehun ja syönyt puolikkaan banskun. Luistelua oli enää jäljellä 10min. Joten hän sai levätä sen aikaa. Kentällä oli myös muita luokkia ja yksi opettajista oli autolla. Joten opettaja oli sitä mieltä että tyttö menee takaisin koululle auto kyydillä. No tytöllä oli sitten pulkka mukana ettei tarvitsisi kantaa painavaa kassia. No sitten hän oli antanut pulkan ystävälleen että ystävän ei tarvisi kantaa omaa painavaa luistin kassia koululle. No sitten tytön ystävä huusi että Jenni heidän yksi ilkeä luokkalainen ja hänen ystävänsä heittivät kassit pulkkaan. Kun muut olivat sitten tulleet koululle. Tyttöni oli suuttunut niin kovin että oli alkanut tappelemaan Jennin kanssa. Siksi että hän ja hänen ystävänsä olivat laittaneet kasinsa hänen pulkkaan. Opettaja oli sitten puolustanut Jenniä ja tyttöni suuttui sitten siitä niin paljon että kosti opettajalle. Hän huusi koko luokan edessä että murhaa itsensä typerän opettajan ja Jennin takia pistämällä 210 insuliini yksikköä. Opettaja sitten huolestui ja soitti minut rauhoittamaan tytön koululle ja hakemaan hänet pois sieltä. Että hän olisi kuulemma vaara muille luokkalaisille. -.-

• Rankka_opetus

Yleisesti puhutaan vain siitä että insuliinishokki olisi diabeetikon välititön kuolinsyy. Mutta olen nyt puolen vuoden sisällä havahtunut että yhtä paha tilanne on päinvastaisessakin tapauksessa (verensokerit hyvin korkealla). Kahden tuttavan läheinen on joutunut diabeettiseen ketoasidoosiin. Ensimmäisessä tapauksessa henkilö saatiin viimetipassa sairaalaan ja pitkällisen hoidon avulla saatiin pysymään hengissä. Toisessa tapauksessa ei ehditty tarpeeksi ajoissa hätiin ja kyseinen henkilö kuoli.

• Anonyymi

ketoasidoosi ei johdu korkeasta verensokerista vaan insuliinin puutteesta. Korkea verensokeri ei siis itsessään aiheuta ketoasiidoosia.

Insuliinipuute saa aikaan sen, että solut eivoi käyttää energian tuotannossa glukoosia, joten elimistö alkaa tuottaa energiaa rasvakudoksesta vapautuvista rasvahapoista. Niiden polttaminen puolestaan synnyttää vereen ketoaineita eli happoja, jotka happamoittaa veren. Samanaikaisesti insuliinipuutteen takia maksa alkaa vapauttaa glukoosia, joka insuliinipuutteen takia jää kiertämään vereen. Tuosta seuraa se, että verensokeri nousee vaikka ei syötäisi mitään. Elimistö päätyy ensin ketoosiin ja sitten mahdollisesti hyvinkin nopeasti voi kehittyä ketoasidoosi eli happomyrkytys

Ketoasidoosiin liittyy siis korkea verensokeri, mutta se ei ole se mikä keoasidoosin aiheuttaa vaan syy on insuliinin puute, josta seuraa veren happamoituminen ja verensokerin nousu pilviin.

• seauttavaveku111
      • Pahaveli

Kuoleminen on yleisin kuoleminsyy.

• Pahaveli
        Pahaveli kirjoitti:

Kuoleminen on yleisin kuoleminsyy.

kuolemisensyy(ja ehkä liian moni viinilasi)

• mitentejaksatte

Kuinka yleistä on kuolla diabeetikon takia. Varmaan aika yleistä koska ajokortin takaisin saaminen on mahdotonta vaikka miten mittailet, kirjaat ja hoidat. Pitkään on tätä juoksutusta kestänyt ja ihan hyvässä ajokunnossa on pysytty. Kalliiksi tulee eikä enää jaksa ruinata sitä todistusta. Joskus lääkäri perusteli ettei saa tulla yllättäviä hypoglykemiatiloja. Tunnistan kyllä oireet jo hyvin ajoissa ja ajatus pysyy kirkkaana pitkään. Saakohan ajokorttiin sijoitetut tonnit takaisin?

• Diabeetikkoa_suojellaan

Luulisin että tuossa tapauksessa ei voi käyttää sanontaa "kuolla diabeetikon takia". Kaupunkinopeuksissa diabeetikko ehtii pysähtyä kun tuntee hypon tulevan. Muutaman kerran on uutisoitu kuinka auto oli pysäytetty keskelle katua tuntemattomasta syystä eikä kuski ollut tajuissaa, mutta näistäkin iso osa taitaa olla sammuneitä känniläisiä.
        Suuremmissa maantienopeuksissa alkaa tulla vahinkoja jos hypo tulee yllättäen, mutta tuolloinkin harvemmin sivullinen kuolee, yleisemmin diabeetikko itse vammautuu tai jopa kuolee ojaanajossa tai johonkin esteeseen törmäyksessä.
        Uskoisin että lääkäri ajattelee enemmän diabeetikon omaa terveyttä kun ei anna enää ajo-oikeutta lääkärintarkastuksessa. Jos lääkärintarkastuksessa todetaan että hypot on ollut harvinaisia ja ne tunnistetaan hyvin, ajokorttia ei oteta pois. Niin ja etköhän sinäkin ole käyttänyt jo ajokorttiasi koko rahan edestä.
        No katsotaan miten tässä käy itselleni kun lääkärintarkastus ajokorttia varten on edessä vähän päälle vuoden kuluttua. Hypoja on ollut erittäin harvoin ja silloinkin vain lievinä, helposti tunnistettavina.

• uusittermion

Mitä tarkoittaaa insuliinisokki, onko liikaa insulliinia vai liian vähän?

• On_liikaa

Insuliinia on liikaa verenkierrossa (ei ole mahdollista luonnollisesti). Insuliinishokilla tarkoitetaan yleensä tajuttomuustilaa joka on syntynyt esimerkiksi sen vuoksi että on otettu liian suuri insuliiniannos. Joskus tilanne voi syntyä siitä että otetaan insuliinia , mutta ei syödäkään ateriaa jostain syystä (unohdetaan, kiire tms.).

• Anonyymi
        On_liikaa kirjoitti:

Insuliinia on liikaa verenkierrossa (ei ole mahdollista luonnollisesti). Insuliinishokilla tarkoitetaan yleensä tajuttomuustilaa joka on syntynyt esimerkiksi sen vuoksi että on otettu liian suuri insuliiniannos. Joskus tilanne voi syntyä siitä että otetaan insuliinia , mutta ei syödäkään ateriaa jostain syystä (unohdetaan, kiire tms.).

Insuliinishokin syntyminen ei välttämättä vaadi sitä, että pistetään liikaa insuliinia tai unohdetaan syödä vaikka on pistetty insuliinia.

Insuliinishokki voi syntyä myös liikunnan seurauksena, koska liikunta pudottaa verensokeria tehokkasti. Jos liikutaan paljon mutta ei muisteta syödä niin verensokeri voi pudota niin, että syntyy insuliini shokki kun veressä on kuitenkin insuliinia keinotekoisesti niin tuo on todellinen riski. Samaten esimerkiksi saunominen pudottaa usein verensokeria hyvinkin tehokkaasti niillä, jotka ovat insuliinihoidossa. Yksi syy on myös alkoholin käyttö ilman, että muistetaan syödä. Tyypin 1 diabeetikon on syytä mennä nakkarille biletyksen jälkeen ja myös bilettäessä pitää muistaa syödäkin. Maksa ei pysty samanaikaisesti polttamaan alkoholia ja pullauttamaan glukoosia vereen tarvittaessa verensokerin mennessä matalalle ja siitä voi seurata verensokerin putoaminen liian alas ja jopa insuliinishokki. Joka vuosi eesimerkiksi festareilla joutuu diabeetikkoja ensiaputelttaan sen takia, että juodaan alkoholia, heilutaan lavan edessä pitämässä hauskaa mutta ei muistetaa syödä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Insuliinishokin syntyminen ei välttämättä vaadi sitä, että pistetään liikaa insuliinia tai unohdetaan syödä vaikka on pistetty insuliinia.

Insuliinishokki voi syntyä myös liikunnan seurauksena, koska liikunta pudottaa verensokeria tehokkasti. Jos liikutaan paljon mutta ei muisteta syödä niin verensokeri voi pudota niin, että syntyy insuliini shokki kun veressä on kuitenkin insuliinia keinotekoisesti niin tuo on todellinen riski. Samaten esimerkiksi saunominen pudottaa usein verensokeria hyvinkin tehokkaasti niillä, jotka ovat insuliinihoidossa. Yksi syy on myös alkoholin käyttö ilman, että muistetaan syödä. Tyypin 1 diabeetikon on syytä mennä nakkarille biletyksen jälkeen ja myös bilettäessä pitää muistaa syödäkin. Maksa ei pysty samanaikaisesti polttamaan alkoholia ja pullauttamaan glukoosia vereen tarvittaessa verensokerin mennessä matalalle ja siitä voi seurata verensokerin putoaminen liian alas ja jopa insuliinishokki. Joka vuosi eesimerkiksi festareilla joutuu diabeetikkoja ensiaputelttaan sen takia, että juodaan alkoholia, heilutaan lavan edessä pitämässä hauskaa mutta ei muistetaa syödä.

Mutta tuossa tilanteessa pitäisi olla järki päässä ettei pistetä insuliinia lisää ilman mittauksia jos aikoo juhlia.
        Minulla tuli joskus aamuyön hypoja kun pistin pitkävaikutteisen insuliinin illalla ja tuli otettua muutama paukku (verensokeri romahti aamuyöllä syömisestä huolimatta). Nykyisin pistän pitkävaikutteisen (Toujeo) aamulla, eikä yöhypoja ole enää ollut.

• seauttavaveku3333

Insuliinisokki on tajuttomuustila, joka johtuu hyvin alhaisesta ja pitkään kestäneestä verensokerista. Tajuttomalle henkilölle ei tukehtumisvaaran vuoksi saa juottaa mitään. Välittömästi pitää huolehtia, että potilaan asento on turvallinen.

Kun epäilee insuliinisokkia, pitää soittaa paikalle välittömästi ambulanssi. Ambulanssin ensihoitajat voivat antaa potilaalle ensiavun.

Ensiapuna voidaan käyttää glukagonipistosta. Glukagoni on insuliinin vastavaikuttajahormoni, joka vapauttaa maksasta sokeria verenkiertoon. Glukagonia on saatavissa apteekista kertakäyttöruiskussa (GlucaGen), joka insuliinihoidossa olevan diabeetikon on hyvä hankkia kotiinsa. Omaisten, läheisten ja tarvittaessa työtovereiden tulee perehtyä pistoksen antamiseen etukäteen. Glukagonipistos annetaan mieluiten lihakseen (josta vaikutus alkaa nopeammin) tai ihon alle. Pistoksen jälkeen tajunta kirkastuu 15–20 minuutin kuluessa, jolloin diabeetikolle tarjotaan hiilihydraattipitoista syötävää. Jos tajunta ei tässä ajassa palaa, on viimeistään silloin kutsuttava välittömästi ambulanssi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00757

• Rasti_seinään

Kerrankin Veijo on kopioinut asiallisen ohjeen!

• Anonyymi

Jos noudattaa LCHF- ruokavaliota, glukagonin teho saattaa heikentyä hypoglykemian hoidossa maksan riittämättömien glykogeenivarastojen vuoksi.
        Näin ollen insuliinia käyttävät ja vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat henkilöt tarvitsevat ylimääräistä glukoosin seurantaa vakavan hypoglykemian turvallisesti havaitsemiseksi ja hallitsemiseksi.

• veijo983983

vanhoja täytyy kaivella kun uusia ei löydy.

Tiedoksi:

D2:sia kuolee maailmassa joka kuudes sekunti sairauden aiheuttamana.

• jkugvgukhkjjhghjk

Kaivoitko itse vanhan ketjun esiin? Kuka ja miksi tämän kaivoi, ei enää selviä koska ylläpito poisti viestin asiattomana.

D2 ei tapa, mutta hoitamattomana tai huonosti hoidettuna sen aiheuttamat oheissairaudet vievät hautaan.

Salakavalin "tappaja" on ketoasidoosi. Ellei diabeetikkoa saada nopeasti sairaalaan, kuolema voi tulla. Tämä voi olla suuri "tappaja" köyhien maiden D1:lle joille insuliinin saanti on mahdotonta.

• linköpingin.guru

Kunhan noudatat LCHF elämäntapaa, et kuole. Ellet nyt satu vaikka jäämään auton alle tai muuten lipsahtaan sillalta. Moderni tiede ja pitkä omakohtainen kokemus sen todistaa.

• Anonyymi

Tekeekö rasvan syöminen ihmisestä ikiliikkujan? Uskallan väittää, ettei yksikään LCHF- kuuria noudattanut ole selvinnyt elämästä hengissä.

• Entä

Entä jos pitkä insuliini menee vahingossa lihakseen tai suoneen. Vaikuttaa siis jopa nopeammin kuin lyhyt ja määrä on usein paljon suurempi kuin lyhyen. Selviääkö tuosta?

• Anonyymi

Jos noin käy niin se on ehdottomasti hengenvaarallista, mutta siitä voi kyllä selvitä jos sulla on jotain makeaa riittävästi saatavilla. Mielellään tuoremehua tai sokerillista limua. Jos ajoissa tajuaa mitä kävi ja on saatavilla esimerkiksi makeaa limua tai mehua niin ei välttämättä ole hätää, mutta sillon pitää kyllä mitata verensokeria tiheään ja pitää todellakin olla ssitä makeaa joka nostaa nopeasti verensokeria. Jos ei tajua ajoissa mitä kävi tai ei ole saatavilla makeaa niin siinä voi käydä huonosti.

• freestyler

selviää toki mutta kannattaa tarkkailla tilannetta verensokerimittarin kanssa tasaisin väliajoin (15-30min välein) jos epilet moista. Ja hyvä olla vähintään litra sokerilimsaa aina käden ulottuvilla, omat kokemukset sanoo että nimenomaan sokerilimsa jeesaa hypoglykemiaoireisiin nopeiten.

• Anonyymi

minulla on diabetes olen sairastanut syövän, en tiedä kuinka kauan elän. murtunut jalkani lisää tätä tuskaa

• Anonyymi

On se mukavaa että ketjuun on eksynyt minun "nimelläni" esiintyviä tolloja mutta sehän sopii SUOMI24 kaatopaikalle

• Anonyymi

Mua ei pelota tää keskustelun aihe tai vaikka pelottaisi niin en myönnä sitä joten jatkakaahan tätä keskustelua mun mielikseni

• Anonyymi

En tiedä onko asiasta olemassa virallisia tilastoja, mutta on tai en niin kyllä ihan varmasti insuliinishokin takia kuoleminen on lähes aina tahaton vahinko ja onnettomuus. En jaksa uskoa, että insuliinilla itssarin tekeminen olisi mitenkään yleistä. Varmasti jokainen diabeetikko, joka on insuliinihoidossa tajuaa ettei insuliinilla itsensä nitistäminen olisi erityisen mukavaa. Vaikka toki sillä lähtee taju ja lopulta henki, niin entajun lähtemistä on varmasti aivan tolkuttoman huono olo kun jo normaalista verensokerin matalalle menemisestäkin tulee huono olo. Insuliinishokki ei varmasti ole niitä miellyttävimpiä tapoja tehdä itsestään lopun.

• Anonyymi

Tämä on vanha ketju mutta kysyisin seuraavaa!
      Mulla siis 1 diabetes ollut 38 vuotta hba1c 11%
      Sokkeja ollut kumpiakin varmaan 50 ketoasidoosissa teholla ja valmiina dialyysin ei onneks tarvittu. Mut nyt kävi hassusti pistin aamulla ja odotin et lapsi herää aamupalalle.
      Nukahdin sohvalle, raju sokki. En osannut enää puhua jotain ihme hölötystä vaan tuli, kesti kauan että toivuin. Siitä jäi päänsärky ja lämpötilan vaihtelu🤔5min.kylmä 5min.kuuma tätä jatkuvaa. Kuka tietää mitä tää on?

• Anonyymi

Kyselisin kokemuksia onko käynyt joillekin vastaavasti. Veljellä tuli diabetes lapsesta asti. Alkuhoidot on mennyt ohjekirjan mukaan. Sitten teini-ikään saavuttuaan hoidot rupesi lipsumaan tyystin tähän päivään mennessä. Tänä päivänä näkö mennyt huonoksi, yks jalka amputoitu, toisesta jalasta meni varvas jonkun ajan päästä. Hyvä kun pistää sillon tällöin. Eikä ole vaivaantunut hoitamaan sairauttaan kunnolla. Hän on niin omantien kulkija kuin olla ja voi. Jos jotain koittaa vihjaista asiaan liittyen niin vi****lut ja haukut tulee päälle. Ylipäätään enin osa elämän haluista hiipunut pois ja valoa ei näy tunnelin päästä, kaupan päälle on vielä narsistin ja satanistin sekoitus. Miten enää suhtautua tähän? Onko joillekin käynyt näin? Sukulaisten ja monien kavereitten kanssa on juteltu ja oltu lopputuloksessa että ei ole enää pitkäikäinen. Mielipiteitä?

• Anonyymi

Vielä tuohon lisäyksenä. Käyttäytyminen on kuin 16-vuotiaalla teiniprinsessalla ja pitää olla tyyliin ruhtinaallinen kuningaskohtelu, kaikki melkein pitää olla valmiina nokan edessä. Ei kukaan ole näin kermaper*e.

• Anonyymi

Ehkä se on juuri ongelma, että hän on sairastanut lapsesta asti. Voisin kuvitella, että muu perhe ottanut aikaisin vastuun hänen terveydestään ja ei sitten koskaan tapahtunut sitä itsenäistymistä ja vastuun kantoa omista asioistaan, vaan päinvastoin syntyi kapinoiva ja ristiriitainen suhde itsensä hoitamiseen. Vaikka toimintakyvyn ja raajojen menetys on aivan järkyttävä asia käsiteltäväksi, niin osa diabeetikoista voi myös vähän kuin luovuttaa, uhriutua, kun hyväksyy näkemään sairautensa parantumattomana joka etenee todennäköisesti pahemmaksi jossain vaiheessa. Harva kumminkaan tajuaa, että se kaikki panostettu vaiva ja terveelliset elämäntavat arjessa ennaltaehkäisee merkittävästi sitä, että ei tarvitse mennä toimenpidepöydälle, kuin parhaassa tapauksessa vasta vanhuusvuosinaan.

Ilman kahtakin jalkaa voi kumminkin elää vielä vuosia, että se ei välttämättä ole aina kuoleman tuomio. Olen törmännyt hyvävointiseen diabeetikkoon, joka oli menettänyt molemmat jalkansa vähän yli 10 vuotta sitten. Kohtaamishetkellä tämä oli tosin vasta noin 60 vuotiaas. Sekään ei ole itsestään selvyy, sillä hän teki työtä terveytensä eteen ja oli esim. normaalipainoisen oloinen jalattomaksi, mikä ei voi olla helppo saavutus.

Omaishoitaja tai/ja hoitaja apulaisena on ainakin tulossa, jos ei ole jo nykyhetkeä. Sitten kun pyörätuoliin ei enää kotikonstein päästä, niin sitten varmasti johonkin palvelutaloon muutto. Se on todennäköisemmin vasta sitten jos molemmat jalat menetetään. Se on valitettavasti se polku mitä suuntaan ollaan nyt menossa ja pahasti näyttää sille, että teidän muiden on vain hyväksyttävä se.

Jotkut eivät koskaan kasva aikuisen tasolle, se ei ole suoraan ehkä vammaisuutta, mutta ehkä jonkinlaista henkistä jälkeenjääneisyyttä, mitä ei vielä tunneta tämän päivän lääketieteessä. Se on sitten teidän muiden tehtävä olla välittämättä siitä paskasta mitä sairas heittää teidän niskaanne, kun osoitatte välittävänne. Masentunutkin todennäköisesti kertomasi perusteella on. Ehkä ainut keino auttaa tätä loppupeleissä pitämään itsestään parempaa huolta on, jos tämän saisi hakemaan apua psykiatrilta, jotta voisi käsitellä sitä miksi kokee hoidot ja elämäntavat niin vastenmielisiksi ja turhiksi juuri itsensä kohdalla. Se voisi antaa uutta perspektiiviä hänelle omasta käyttäytymisestään, jotta osaisi lähteä muuttamaan omia toimintatapojaan ja reaktioitaan näin päivänselviin ja yksinkertaisiin asioihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä se on juuri ongelma, että hän on sairastanut lapsesta asti. Voisin kuvitella, että muu perhe ottanut aikaisin vastuun hänen terveydestään ja ei sitten koskaan tapahtunut sitä itsenäistymistä ja vastuun kantoa omista asioistaan, vaan päinvastoin syntyi kapinoiva ja ristiriitainen suhde itsensä hoitamiseen. Vaikka toimintakyvyn ja raajojen menetys on aivan järkyttävä asia käsiteltäväksi, niin osa diabeetikoista voi myös vähän kuin luovuttaa, uhriutua, kun hyväksyy näkemään sairautensa parantumattomana joka etenee todennäköisesti pahemmaksi jossain vaiheessa. Harva kumminkaan tajuaa, että se kaikki panostettu vaiva ja terveelliset elämäntavat arjessa ennaltaehkäisee merkittävästi sitä, että ei tarvitse mennä toimenpidepöydälle, kuin parhaassa tapauksessa vasta vanhuusvuosinaan.

Ilman kahtakin jalkaa voi kumminkin elää vielä vuosia, että se ei välttämättä ole aina kuoleman tuomio. Olen törmännyt hyvävointiseen diabeetikkoon, joka oli menettänyt molemmat jalkansa vähän yli 10 vuotta sitten. Kohtaamishetkellä tämä oli tosin vasta noin 60 vuotiaas. Sekään ei ole itsestään selvyy, sillä hän teki työtä terveytensä eteen ja oli esim. normaalipainoisen oloinen jalattomaksi, mikä ei voi olla helppo saavutus.

Omaishoitaja tai/ja hoitaja apulaisena on ainakin tulossa, jos ei ole jo nykyhetkeä. Sitten kun pyörätuoliin ei enää kotikonstein päästä, niin sitten varmasti johonkin palvelutaloon muutto. Se on todennäköisemmin vasta sitten jos molemmat jalat menetetään. Se on valitettavasti se polku mitä suuntaan ollaan nyt menossa ja pahasti näyttää sille, että teidän muiden on vain hyväksyttävä se.

Jotkut eivät koskaan kasva aikuisen tasolle, se ei ole suoraan ehkä vammaisuutta, mutta ehkä jonkinlaista henkistä jälkeenjääneisyyttä, mitä ei vielä tunneta tämän päivän lääketieteessä. Se on sitten teidän muiden tehtävä olla välittämättä siitä paskasta mitä sairas heittää teidän niskaanne, kun osoitatte välittävänne. Masentunutkin todennäköisesti kertomasi perusteella on. Ehkä ainut keino auttaa tätä loppupeleissä pitämään itsestään parempaa huolta on, jos tämän saisi hakemaan apua psykiatrilta, jotta voisi käsitellä sitä miksi kokee hoidot ja elämäntavat niin vastenmielisiksi ja turhiksi juuri itsensä kohdalla. Se voisi antaa uutta perspektiiviä hänelle omasta käyttäytymisestään, jotta osaisi lähteä muuttamaan omia toimintatapojaan ja reaktioitaan näin päivänselviin ja yksinkertaisiin asioihin.

Kuulostaa surulliselta, masentuneelta ja luovuttaneelta veljesi. Diabetes on vaativa ja kuormittava sairaus, ja monesti diabeetikko jää vaille henkistä tukea, vertaistukeakin. Hoito ei ole pelkkää insuliinin pistämistä tai pistämättä jättämistä, jos hyvä hoitotasapaino ilman vaarallisia hypoja on tavoitteena. Lopulta sairaan on itse ymmärrettävä ja nähtävä vaivaa terveytensä eteen. Moni väsyy ajoittain, uupuu kun sokerit ei hyvästä hoidosta huolimattakaan mene niin kuin pitäisi. Helposti osa turhautumisesta kasautuu läheisten harteille. Voin samaistua osittain veljesi tarinaan. Sairastuin lapsena ja alku meni hyvin. Sitten tekniikka ja heittelevät sokerit joita en millään saanut kuriin. Pari pelottavaa matala kokemusta, jäi pelko ja kuin huomaamatta aloin pitää sokeritasoa vähän korkeammalla varmuuden vuoksi. Tilanne jatkui, ehti kehittyä jo silmiin muutoksia, jalan haava ei parantunutkaan, albumiinia kehittyä virtsaan. Havahtuminen ja sokeritasapainon vimmaista parantelua (hypopelon kanssa) nyt viimeiset vuodet.

• Anonyymi

MINULLA ON DIABETES.SURULLISTA KUN VELJESI EI OLE HOITOJA VASTAAN.MINÄKIN OLEN OMANTIENI KULKIJA, SIKSI YMMÄRRÄN VELJEÄSI.OLEN PISTÄNYT INSULIINIA JO KAUAN, EN OLE VIELÄ KUOLLUT, MUTTA SE ON KOHTA EDESSÄNI.

• Anonyymi

Jos ei ole juonut alkoholia maksasta vapautuu sokereita, jotka nostavat verensokerin ylös vaikkei söisikään mitään. Eri asia tietenkin jos liikkuu, mutta esim öisin ei perjaatteessa siihen pitäisi kovin helposti kuolla. Nykyään käytetään myös hälyyttäviä verensokerisensoreita sekä hypokoiria.

• Anonyymi

OLEN SAIRASTANUT DIABETESTA NOIN 14 V.INSULIINIA KÄYTÄN, KOSKAAN EN OLE SAANUT NS.KOHTAUKSIA,IHAN NORMAALIA ELÄMÄÄ OLEN VIETTÄNYT,SIITÄ OLEN TODELLA KIITOLLINEN.

• Anonyymi

Olen kiitollinen siitä, etten itsekään ole saanut kohtauksia ja olen hypoissa aina ollut toimintakuntoinen. Kerran omaa hölmöyttä lukema oli sormenpäästä 1.8 (luulin että on resistanssia ja söin hitaasti imeytyvän aterian aivan liian myöhään) ja silti sain normaalisti otettua mehua.

Urheilen ja teen metsätöitä, joten korkeat sokerit ei ole ongelma, mulla ei esim. diagnoosin jälkeen ollut ikinä yli 20 mmol arvoja, saa ihan tosissaan jo ryssiä jos on yli 14.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kiitollinen siitä, etten itsekään ole saanut kohtauksia ja olen hypoissa aina ollut toimintakuntoinen. Kerran omaa hölmöyttä lukema oli sormenpäästä 1.8 (luulin että on resistanssia ja söin hitaasti imeytyvän aterian aivan liian myöhään) ja silti sain normaalisti otettua mehua.

Urheilen ja teen metsätöitä, joten korkeat sokerit ei ole ongelma, mulla ei esim. diagnoosin jälkeen ollut ikinä yli 20 mmol arvoja, saa ihan tosissaan jo ryssiä jos on yli 14.

MUKAVAA KUULLA. TV. SAMIS

• Anonyymi

On tovi kun tähän kommentoinu. Ja kyllä.. Seikat mitä tullu niin pitävät paikkaansa. Tila on vaan pahentunu entisestään. Näkö erityisesti huonontunu pahaks. Hyvä ku erottaa melkein mitään. Vähäinen ja vaivainen liikkuminenkin on yhtä taistelua. Voidaan kohta sanoa sokeaks. Tämäkin on fixattavissa jos viitsisi, vaan ei tuu kysymykseenkään. Ei kulje enää kepeillä proteesin käyttö ei tuu kuulonkaan. Kulkee persaus maata vasten raahaten. Käsissä ja jaloissa avohaavoja, mistä lie tullu, eikä parantumista näkyvissä. Vissiin jokin lääkitys päällä niin huippaa koko kropassa. Syömisestä ei tuu mitään. Päivästä kun syö, illemmalla tulee purjona ulos. Maha aivan sekasin, kontrolli tipotiessään, vaippoja joutuu käyttämään. Ei näytä yhtään hyvältä. Viime aikoinakin tullu pitempiä ja lyhyempiä reissuja sairaalassa. Ps. Veli ei oo käyttäny alkoholia pitkään aikaan.

• Anonyymi

Tähän lisäyksenä et on liian laihakin. Yhtä luuta ja nahkaa. Voin jo omalta osalta sanoa et ei tämä miltään normaalilta vaikuta enää ja alkaa jo lopun alku häämötellä. On hoitokoti kunnossa vaan kun ei... Pitää sinnittää kotona...

• Anonyymi

Tästä voi oppia sen että kannattaa hoitaa diabetes kunnolla vaikka kuinka ottaa päähän. Koska muuten voi näin käydä.

• Anonyymi

Juu u... On veljen tila kyl suorastaan pahentunut. Tosi paha munuaisten vajaatoiminta (diabetes pahentaa sitä). Dialyysihoidoissa ramppaa joka toinen päivä. Melkein sokea, ollut pitemmän aikaa. Yks silmä leikattu, toinen myöhemmin ja molemmat yhtaikaa. Ja.. mitä sain kuulla niin toisessa terveessä jalassa mädäntymistä havaittu. Mitä tästä enää pitäis ajatella...

• Anonyymi

Minun serkkuni kuoli siihen myös, mutta ei oikein hoitanut itseään kuten olisi pitänyt .että,paljon riippuu tietysti siitäkin miten elää elämäänsä

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 610
      10044
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2458
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      211
      1862
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1663
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1050
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      43
      993
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      875
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      862
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      832
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      82
      792
    Aihe