Polkupyörällä parkkipaikalla olleen auton kylkeen. Syyllinen?

syyllinen?

Hei!

Kävi tossa muutama tunti sitten aika paskasesti, nimittäin ajoin fillarilla auton kylkeen, joka oli juuri sillä hetkellä pysähtyneenä (aikeena peruuttaa parkkiruutuun). Autoon tuli pieni lommo ja naarmu, fillarista vääntyi koko etuhaarukka mutta itse selvisin naarmuitta muutamasta ilmassa tehdystä voltista huolimatta. Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan, kuka on syyllinen kun;

Ylitin ajoradan ja suuntasin kohti päiväkodin parkkipaikkaa (sora parkkipaikka). Oikaisin lyhyehkön, pienen "polun" kautta ja olin tulossa parkkipaikan kulmaan. Näköesteenä oli pysäköidyt autot, joten en nähnyt toisen osapuolen autoa kun vasta silloin, kun oli liian myöhäistä. Kuljettajan aikeena oli peruuttaa parkkiruutuun takanaan, joten hän ajoi hiukan eteenpäin ja onnistui pysähtymään aivan minun nenän eteeni. En pystynyt mitenkään jarruttamaan soraisella parkkipaikalla. Minä olin se, joka ajoi auton kylkeen, joka oli juurikin sillä hetkellä pysähtyneenä (ilmeisesti aikeenaan laittaa pakki päälle ja peruutella ruuutuun. Viereen pysäköity auto oli molempien näköesteenä.

Oheessa havainnollistava paint muokkaus tapahtuneesta.

http://i10.aijaa.com/b/00353/7956985.jpg

14

1954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

      Syyllinen
      Syyllisen saat selville vilkaisemalla peiliin. Sen jälkeen peilissä näkyvä henkilö ottaa lompakkonsa esiin ja korvaa auton vauriot, sillä polkupyörällä ei ole mitään liikennevakuutusta. Jos kotivakuutus on, niin kannattaa ainakin kysyä, korvaisiko se.
      Ilmeisesti poliisia ei ole kutsuttu paikalle, ei se ainakaan mistään ilmene. Poliisille myöhemminkin tehty ilmoitus on kyllä pätevä. Mitään kiirettä asialla ei kuitenkaan ole, sillä liikenneturvallisuuden vaarantaminen vanhenee vasta kahden vuoden kuluttua. Eli sen sisällä siitä on annettava haaste tiedoksi oikeuskäsittelyyn. Ehkä kuitenkin kannattaa maksaa nyt, eikä vasta oikeuden päätöksen jälkeen.

    • maksappa ite

      niin, opiskelijahan makseleekin noita 500€ korjauskuluja pienestä lommosta tosta vaan, kun itse paklaisin, maalaisin ja lakkaisin lommon ja naarmut piiloon 50€ budjetilla. Mutta se tuskin käy heille. Sitäpaitsi ymmärtääkseni parkkipaikoilla sattuneissa kolareissa molemmat nuolee näppejään, ja hoitaa omat kulunsa. Ja tulin myöskin oikealta, joten ei tämä ole niin yksiselitteinen juttu.

    • Hmmmmm?

      " Sitäpaitsi ymmärtääkseni parkkipaikoilla sattuneissa kolareissa molemmat nuolee näppejään, ja hoitaa omat kulunsa"

      Mistä olet saanut tämän käsityksen?

      • qdwwdrq

        Kyllä ne aivan normaali tieliinteen piirissä olevia paikkoja ovat.
        Vakuutukset ja Tieliikennelaki pätee.

        Autoilija kärsii vahingon.


    • näin on

      Kyllä laskun maksaa fillaristi.Ja jos ei rahaa menee ulosottoon ja luottotiedot menee myös noistakin jutuista.Sakoista ei vielä häivy mutta korvauksista kyllä menee.
      Auton omistaja jos sillä kasko se korjauttaa auton ja sitten onkin vakuutusyhtiö joka perimässä rahoja ja ne ei lopeta ikinä perintää.

    • torortort

      Kävin poliisiasemalla selvittelemässä tilannetta ja kyselemässä, vastauksena todettiin että vastaavanlaiset tapaukset päätyy yleensä siihen, että molemmat maksaa omat kulunja ja totesi vielä että yleensä parkkipaikoilla sattuneet kolarit hoidetaan sillä periaatteella, että molemmat nuolee omat näppinsä. Koska kolarissa mukana ollut auto oli peruuttamassa - tai aikeissa peruuttaa - on hänellä periaatteessa suurempi vastuu havainnoinnista, poikkeavasta ajosuunnasta johtuen.

      • jodhpurs

        "Koska kolarissa mukana ollut auto oli peruuttamassa - tai aikeissa peruuttaa - on hänellä periaatteessa suurempi vastuu havainnoinnista, poikkeavasta ajosuunnasta johtuen"

        Totta, mutta ainakin kuvasta saa sen käsityksen, että et ollut tulossa siitä suunnasta, johon suuntaan auto oli peruuttamassa/aikeissa peruuttaa, vaan auton nokan suunnasta. Olen toki voinut ymmärtää tilanteen väärinkin.

        "Näköesteenä oli pysäköidyt autot, joten en nähnyt toisen osapuolen autoa kun vasta silloin, kun oli liian myöhäistä. "

        Oletkohan mahdollisesti tullut näköesteen takaa liian kovaa, varovaisuusvelvollisuushan koskee sinuakin. Oletko ajanut liikennesääntöjen mukaisesti?


    • -+-

      Erikoisia vastauksia oot saanut poliisilta. Juu, onhan peruuttajalla vastuu, mutta niin on myös sullakin. Etenkin, kun peruutus ei ollut edes alkanut vielä. Siinäpä olisikin pitänyt väistää sua, kun ajat kylkeen. Ainakin tuon sun piirtämän kuvan perusteella syyllinen tosiaan löytyy peilistäsi. Mahdoitkohan näyttää samaa piirrosta laitoksella?

      No mutta, tosiaan vakuutusyhtiön kanssa kannattaa myös asioida, jos vaikka kotivakuutus korvaisi jotain.

      OT: Ihme homma, että kun nykyään aikaiset ihmiset kolhauttelee, niin sitten itketään, että "pitääkö mun tää maksaa". Totta kai se oli vahinko, mutta korvausvastuu säilyy. Onhan se tiukkaa, mutta kuten sen kerran kun muuttaessani toiselle paikkakunnalle ja kävin KELA:sta muuttoavustusta kysymässä, niin mulle vastattiin, että "sä olet niin reippaannäköinen mies, että etköhän sä neuvottelemalla pääse vuokrista sopimukseen." Oli muuten viimonen kerta kun käyn apuja kyselemässä. Ts. kyllä se neuvottelemalla luonnistuu.

      PS. Vieläkin ihmettelen poliisin vastausta. Ei se tosiaankaan niin mene, että parkkiksella tapahtuneissa kolareissa jokainen maksais omat vahinkonsa. Viimestään vakuutusyhtiö päättää syyllisen.

      • 17

        Älä nyt naurata !! ****Viimestään vakuutusyhtiö päättää syyllisen.*****

        Kirjoituksestai näkee, ettei sinulla on asiasta hajuakaan. Nyt on kyse moottoriajoneuvon ja polkupyörän välisestä törmäyksestä. Moottoriajoneuvolla pitää olla pakollinen liikennevakuutus, mutta polkupyörällä sellaista ei ole. JOS kaksi moottoriajoneuvoa törmää toisiinsa, niin tällöin vakuutusyhtiöt, joissa ajoneuvojen liikennevakuutukset ovat, voivat sopia syyllisyydestä, eli kumpi maksaa, ellei asiaa sitten riitauteta ja saateta tuomioistuimen ratkaistavaksi.

        MUTTA, kun toisella osapuolella ei liikennevakuutusta ole, niin ei auton vakuutusyhtiö tee mitään yksipuolista päätöstä syyllisyydestä, muulloin kuin jos se katsoo vakuuttamansa ajoneuvon olevan syyllinen ja suostuu samalla maksumieheksi. Tässä tapauksessa vuorenvarmasti niin ei tule käymään. Jos auton kuljettajalla on omassa vakuutussyhtiössään KASKO, niin hän voi ensihätään käyttää sitä. Lopullinen maksumies määräytyy myöhemmin, eli joko polkupyöräilijä maksaa, tai auton kuljettaja vie asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
        Suomessa on n. 8000 poliisia. Jos tätä asiaa heiltä jokaiselta kysyttäisiin, niin mielipiteet syyllisydestä jakautuisivat varmaan 50/50. Viimeisen sanan sanovat kuitenkin tuomioistuimet, eivät poliisit.


      • tyhmyydestä sakoteta
        17 kirjoitti:

        Älä nyt naurata !! ****Viimestään vakuutusyhtiö päättää syyllisen.*****

        Kirjoituksestai näkee, ettei sinulla on asiasta hajuakaan. Nyt on kyse moottoriajoneuvon ja polkupyörän välisestä törmäyksestä. Moottoriajoneuvolla pitää olla pakollinen liikennevakuutus, mutta polkupyörällä sellaista ei ole. JOS kaksi moottoriajoneuvoa törmää toisiinsa, niin tällöin vakuutusyhtiöt, joissa ajoneuvojen liikennevakuutukset ovat, voivat sopia syyllisyydestä, eli kumpi maksaa, ellei asiaa sitten riitauteta ja saateta tuomioistuimen ratkaistavaksi.

        MUTTA, kun toisella osapuolella ei liikennevakuutusta ole, niin ei auton vakuutusyhtiö tee mitään yksipuolista päätöstä syyllisyydestä, muulloin kuin jos se katsoo vakuuttamansa ajoneuvon olevan syyllinen ja suostuu samalla maksumieheksi. Tässä tapauksessa vuorenvarmasti niin ei tule käymään. Jos auton kuljettajalla on omassa vakuutussyhtiössään KASKO, niin hän voi ensihätään käyttää sitä. Lopullinen maksumies määräytyy myöhemmin, eli joko polkupyöräilijä maksaa, tai auton kuljettaja vie asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi.
        Suomessa on n. 8000 poliisia. Jos tätä asiaa heiltä jokaiselta kysyttäisiin, niin mielipiteet syyllisydestä jakautuisivat varmaan 50/50. Viimeisen sanan sanovat kuitenkin tuomioistuimet, eivät poliisit.

        Älä selitä mistä et tunnu tietävän mitään. Poliiisien lukumäärä oli kyllä oikein. Ei muu.


    • vakuutuksesta

      Menee auton vakuutuksesta. Älä maksa mitään!
      AINA auton vakuutuksesta!!

      Ei ole puolta sanaa epäselvää!

    • Anonyymi

      Eilen acb tikkula Porissa ajelee auto minun päin se paska Pori millä on vittu kiirettä paska kotiin käytämään huumeita

      • Anonyymi

        Ne paska ajavat vittu minun puukko on valmis paska että kaula potki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne paska ajavat vittu minun puukko on valmis paska että kaula potki

        Kyllä kyllä, ja oliko vielä niin, että vessa paska poikki, kakkimaja, apinat nussii lampaaan kanssa saatana homopeduiini.
        turvapaika mullen heti ja uus kännykkä, käkikello, pipo päähän ja 10 neitsyttä korvaukseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe