Hei,
Koirallani on lääkäriaika tulossa, tutkitaan, katsotaan mitä löytyy ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Koira on -99 syntynyt colliemummo, koko elämäni mukana kulkenut ystävä. Ystävä, joka on painanut päänsä jalalleni, kun itse olen kärsinyt kivuista.
Viimevuonna koirallani oli vaikeaa, sillä oli märkäkohtu ja sterilaatio tehtiin kiireisesti. Onneksi rakas lemmikkini selvisi siitä. Hieman kohdunpoiston jälkeen koira "kuihtui", lantio hävisi, karva tippui. Se nyt onkin normaalia ison, stressaavan, hormonaalisen toiminnan sekaisin laittaneen leikkauksen jälkeen. Kuitenkin, se parani, ja oli hetken aikaa jopa ihan ok, leikki välillä, kirmaili, oli mielellään ulkona hissukseen.
Nyt tilanne on se, että koira on todella lihava. Sen ruokahalu on suunnaton (mikä on kummallista, sillä neiti on ollut koko elämänsä nirso), pissaa ja juo usein, tärisee kummallisesti (ihan hampaat kalisee yms EI aggressiivista, koira on kiltein koira mitä maa päällään kantaa), karkailee pihasta (ei ole ennen tehnyt). Kuitenkaan tarpeita ei vielä toistaiseksi ole tullut sisälle. Pihasta karkaa ympärillä olevaan metsikköön, kun huhuilen kääntyilee, lähtee ehkä tulemaan luokse, näyttää siltä, ettei itsekään tiedä mihin menisi.
Koiralla on ollut kaksi pentuetta, on siis ollut pentujen kanssa tekemisissä, muutenkin hyvin avoinmielinen muista koiria kohtaan. Minulla on nyt koiranpentu tässä myös, ja kummallista käytöstä on myös se, ettei narttu kiinnostunut pennusta. Kävimme yhdessä metsässä (narttu, pentu ja minä), koira ei kiinnostunut pennusta lainkaan, ei välittänyt, oli kuin pentua ei olisikaan. Pentu roikkui nartun naamassa hellästi, juoksi ympärillä, teki kaikkensa, narttu ei edes ärähtänyt. Koira vain nukkuu sisällä. Oikeasti. Saan houkutella sitä lenkille - ei lähde mielellään, ja lenkillä (jos lenkiksi voi kutsua pientä käppäilyä pihatiellä ja metsässä) saa vetää perässä. Kulkee pää alhaalla, näyttää nuutuneelta. Välillä vielä innostuu haukahtelemaan jos toinen koirani (niitä on yhteensä 3, tämä narttu, pari vuotta nuorempi uros ja nyt pentu) haukkuu innoissaan. Ei kuitenkaan ryhdy enää leikkimään tämän uroksen kanssa, kuten ennen. Ei enää edes hölkkää hihnassa, vaan käppäilee raskaasti, pysähtelee nuuskimaan tavallista enemmän.
Pissimisessä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että saattaa tehdä kahdet-kolmet pissat pienen käppäilyn aikana. Usein myös ekat pissat tulee kotimatkalla, mitä pidän outona, sillä koira on ennen pissinyt lähes heti ulos tullessaan..Tähän liittyy myös juominen, joka on lisääntynyt. Ei kuitenkaan latki vettä turhaan tai siis huvikseen.
Koiran lopetus, mitä tehdä?
4
682
Vastaukset
- rakas koira
JATKOA, kun kaikki ei mahtunut..
Koira syö tällä hetkellä Brit Caren Light-ruokaa, jopa senioriruoka lihottaa..Ruokaa se saa hiukan, turvotettuna huonojen hampaiden vuoksi. Turvotan runsaassa vedessä, jotta tuo veden juonti vähenisi. Ruokahalu on todella suuri, voisiko siis olla cushingin tauti? Jos joku osaa kertoa enenmmän, kuuntelen mielelläni. Ruokaa saa kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Ennen (sillon kun koira oli terve), ruoka piti olla ämmitettyä/muuten maittavampaa, koska tällä oli tapana nirsoilla. Nyt ei nirsoilusta ole tietoakaan, voisin laittaa kuppiin vaikka kiviä. Kerran tein jopa niin, että turvotin nappulat, mutta tarjosin vain veden - normaalisti kieltäytyisi tällaisesta huijauksesta, nyt se latki sen pienen määrän vettä hetkessä. Herkkuja ei ole saanut aikoihin, sillä olen todella huolissani tästä painosta, kylkiluut eivät tunnu ja yleisolemus on pullea.
Ulostamisessa on ollut viime päivinä-viikkoina ongelmia. Kyykistyy kakalle normaalisti, näyttää hiukan kivuliaalta (tai ehkä kuvittelen, en tiedä), sitten nousee ikään kuin saisi toimituksen toimitettua, hetken kuluttua (n. 5-20sek) kyykistyy uudelleen ja jatkaa kakkaamista. Kun tämä toimitus loppuu, kurkkaan hännän alle, ja löydän paljon kakkaa karvoista ja peräaukosta ja sen läheisyydestä. Lisäksi koira "hankaa pyllyään" eli vetää itseään etutassuilla maata pitkin aina kakkaamisen jälkeen. Kakkaa takapuolessa on paljon - minun silmään näyttää siltä, että koira ei edes saa kaikkea ulostetta ulos..keskeyttää aina, ikään kuin kivun takia. Virtsaamisessa en kipuoireita ole havainnut. Nyt olen viimepäivien ajan pessyt koiran pyllyn aina kun se on tehnyt kakan. Kakka ei ole ripulia, melko löysää kuitenkin, ei veristä..jokin siinä mättää, ei uloste normaalisti tartu koiran pyllykarvoihin.
Koira on muuten ollut elämänsä terve, yksi kurkunpääntulehdus, nyt myös silmissä hieman vikaa.
Pelkään kasvainta - lähdetäänkö vielä leikkaamaan? Entä jos sillä on cushing, mites elinikäinen vahva lääkitys? Kilpirauhanen tutkittu syksyllä, mutta katsotan taas aiheuttaako se tämän lihomisen, mites sen lääkitys? Sokeritautiakin olen miettinyt, että pitää määrittää veren glukoosipitoisuus..
Sitten se raskas kysymys - koira on vanha, -99, ovatko nämä vanhuuden oireita vai sairautta (sen kertoo ell), mutta mitä teen, onko jo raskaan päätöksen aika? Olen tilanteessa yksin, tunnen itseni voimattomaksi. Kestääkö koira elinikäistä lääkitystä, joiden sivuoireet saattavat olla ripulia/oksennusta, pidätyskyvyttömyyttä...
Mitä teen, mitä tekisitte? Koira on erittäin rakas, kulkenut rinnalla lähes koko elämäni. Ajattelen itsekkäästi jos ajattelen näin, ja kun ajattelen, että päästettäisiinkö se jo ikuiseen lepoon, niin tunnen miettiväni väärin. Tuntuu että molemmat ovat itsekkäitä ratkaisuja. Voiko ell antaa oman näkemyksensä asiasta? Kun kaikki puhuvat minulle, että ell sanoo aina, että viimekädessä omistaja pättää. - 4+16...
Tekstistäsi paistaa rakkaus koiraasi kohtaan. Se on saanut epäilemättä elää koiranarvoisen elämän. Cushingin taudista, syövästä ja varsinaisista sairauksista en sano tässä yhteydessä mitään, mutta luettelit aika joukon vanhuuden oireita, joita koirille tulee kun se elo alkaa olla siellä iltaruskossa. 12-vuotta, kahdet pennut ja elettyä elämää. On siinä collien kokoinen koira ehtinyt sitä elämänsavottaa hyvän määrän jo nähdäkin. Pahoin pelkään, että se eläinlääkäri sanoo saman kuin minä, että on pikkuhiljaa alettava päästämään irti siitä pitkäaikaisesta kaveristaan. Tsemppiä ja jaksamista.
- Lyyli täti
Koiran vanhuuden oireita : koiraa on jo senjori kun se on täyttänyt 7v
Ensin tulee häivähdys harmautta, silmät eivät ole yhtä kirkkaat kuin ennen
aktivisuus vähenee, kiinnosut muihin perheen jäseniin vähenee
nukkuminen lisääntyy / vähenee
vaeltaminen /eksyminen/ reakointi ääniin vähenee
Metaboliset oireryhmät :
Lihominen / laihtuminen , ihossa , turkissa ja lihaksistossa tapahtuvat muutokset, lisääntynyt virtsaaminen.
Fyysiset muutokset:
Jäykkyys- näkö heikkenee, kuulo heikkenee, ruuansulatus heikkenee josta voi seurata lihomista, ummetusta tai ripulia.
oksentelua voi olla enenmmän, hapaat huononee ja hengitys haisee
sanoisin että nämä ovat vanhuuden merkkejä
muutokset voinnissa kuitenkin voivat olla merkki ALKAVASTA sairaudesta: sokeritauti esim
vie koirasi lääkäriin joka ottaa veri , virtsa ym. kokeet - Villiomena
Ihan aluksi koirallasi on luultavasti anaali rauhaset tukossa, siitä johtuu tuo pepun rahaaminen. Toiseksi, millon on lähdön aika? Sillon kun elämä ei ole enää elämisen arvoista. Oman antaisin jo mennä. On suurin palvelus jonka voit vanhalle väsyneelle koirallesi tehdä. Voimia päätöksen tekemiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2442044- 841228
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171045- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 121771
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701