lappari pennun ruokinta?

villin pennun äiti

Paljonkohan määrällisesti pitäisi antaa kuivamuonaa 8 viikkoselle lapinkoiranpennulle? Pentu painaa noin 4 kiloa. Missä tahdissa määrää pitäisi nostaa ja milloin voi siirtyä kolmeen ruokailukertaan päivässä? Itse annan kuivaruokaa kaksi desiä päivässä ja lisäksi sekaan piimää ja raakaa jauhelihaa. Välipaloina välillä porkkanaa ja kuivia leivänpaloja joita se tykkä rouskuttaa :) Onkohan määrä ok kun kasvattaja sanoi että on?

6

2052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja.,.

      Jos kunnon kasvattaja niin noudata sen ohjeita tietenkin.Täällä saa vain väärää tietoa jota levitellään tahalleen tai vittuillakseen.

    • Pen_tu

      Laitoin omalle pennulleni sopivan määrän nappuloita astiaan turpoamaan aina edellisenä iltana. Näitä turvonneita nappuloita annoin 1 dl/ruokintakerta ja lisäksi hieman jauhelihaa ja piimää. Muistaakseni siirryin parissa viikossa kolmeen ruokintakertaan ja 5 kk vanhana pentu alkoi syödä kahdesti päivässä.

      Määrä vaikuttaa siis hyvältä ja kasvattajaa kannattaa tosiaan kuunnella. Niin kauan, kun pennulla tuntuu kylkiluut ja niiden päällä on vain hieman rasvaa, pentu on sopivan painoinen. Pennun kasvaessa löydät sille kyllä ruokamäärän, joka sopii juuri sinun pennullesi.

      • Mietiskelyä asiasta

        On kyllä sangen pieni pentu 8vkon ikäiseksi.

        En ole eläissäni mittaillut koirien ruokia desilitroilla. Josko katsoisit miten paljon koiralla on nälkä?? En pidä sellaisen kokoisena, että emä olisi ollut kunnolla ruokittu ja tai pennut olisivat olleet.

        Anna ainakin hyvää kylmäpuristettua ruokaöljyä nappien kanssa päivittäin. Siitä saa energiaa kasvaa. Lappalaisille rasvan saanti on aika tärkeää terveenä pysymiselle.

        Piimää tai maitoa voi antaa, en ole kyllä koskaan sotkenut sitä koirien ruokaan.

        Mitähän tässä keksisi, ei tahdo enää taas muistaa mitä kaikkea pennulle meillä annetaan kun nuorin alkoi tulla aikuiseksi jo ...
        Kalaa etenkin lappalaiselle vielä mieluummin kuin lihaa. Ovat ihan hulluna kalaan.
        Keitettyä/paistettua kananmunaa, kokonainen raaka kananmuna joskus ehkä (ei, se ei oikeasti ole vaarallista osana ravintoa kun pentu ei "elä" sillä). Maksamakkaraa voi antaa joskus pari kertaa viikossa. Esimerkiksi verilettuja voi tehdä itse, se olisi ravitsevaa ruokaa.

        Erilaisesta koirakirjallisuudesta voi poimia erilaisia juttuja mistä itse pitää ja mitkä itse kokeiltuaan havaitsee hyväksi. Meillä on hieman vanhanaikainen koiranruokinta ideologia, koska me esimerkiksi juotamme maitoa. Meillä on aina niin tehty suomalaisille lappalaisille koirille. Niille ei ole koskaan siitä tullut mitään laktoosi-intoleranssin oireita ja ne ovat todella maidon perään. Olen joskus pahuuksissani teettänyt allergiatestejäkin, eivätkä meidän koiramme ole koskaan olleet esim. vehnä- tai maitoallergisia.

        Mielestäni mitään ruoka-aineksia on turha vältellä automaatiolla sen perusteella, väitetään niiden olevan helposti allergisoivia/yleisempiä allergian lähteitä kuin muut. Eri asia mikäli koiran perheessä on allergisuutta tai herkkyyttä jollekin tietylle todetusti ja se lähellä perheessä, silloin sitä ehkä kannattaa katsoa. Muussa tapauksessa hurjaa hätävarjelun liioittelua.
        Eräs nuori ihminen oli ostamassa lapinkoiran pennulle ruokaa ja mikään ei kelvannut. Luulin hyperallegiseksi pennuksi, vielä mitä: ostaja vain luuli kaikkea hypervaaralliseksi.


      • Pen_tu
        Mietiskelyä asiasta kirjoitti:

        On kyllä sangen pieni pentu 8vkon ikäiseksi.

        En ole eläissäni mittaillut koirien ruokia desilitroilla. Josko katsoisit miten paljon koiralla on nälkä?? En pidä sellaisen kokoisena, että emä olisi ollut kunnolla ruokittu ja tai pennut olisivat olleet.

        Anna ainakin hyvää kylmäpuristettua ruokaöljyä nappien kanssa päivittäin. Siitä saa energiaa kasvaa. Lappalaisille rasvan saanti on aika tärkeää terveenä pysymiselle.

        Piimää tai maitoa voi antaa, en ole kyllä koskaan sotkenut sitä koirien ruokaan.

        Mitähän tässä keksisi, ei tahdo enää taas muistaa mitä kaikkea pennulle meillä annetaan kun nuorin alkoi tulla aikuiseksi jo ...
        Kalaa etenkin lappalaiselle vielä mieluummin kuin lihaa. Ovat ihan hulluna kalaan.
        Keitettyä/paistettua kananmunaa, kokonainen raaka kananmuna joskus ehkä (ei, se ei oikeasti ole vaarallista osana ravintoa kun pentu ei "elä" sillä). Maksamakkaraa voi antaa joskus pari kertaa viikossa. Esimerkiksi verilettuja voi tehdä itse, se olisi ravitsevaa ruokaa.

        Erilaisesta koirakirjallisuudesta voi poimia erilaisia juttuja mistä itse pitää ja mitkä itse kokeiltuaan havaitsee hyväksi. Meillä on hieman vanhanaikainen koiranruokinta ideologia, koska me esimerkiksi juotamme maitoa. Meillä on aina niin tehty suomalaisille lappalaisille koirille. Niille ei ole koskaan siitä tullut mitään laktoosi-intoleranssin oireita ja ne ovat todella maidon perään. Olen joskus pahuuksissani teettänyt allergiatestejäkin, eivätkä meidän koiramme ole koskaan olleet esim. vehnä- tai maitoallergisia.

        Mielestäni mitään ruoka-aineksia on turha vältellä automaatiolla sen perusteella, väitetään niiden olevan helposti allergisoivia/yleisempiä allergian lähteitä kuin muut. Eri asia mikäli koiran perheessä on allergisuutta tai herkkyyttä jollekin tietylle todetusti ja se lähellä perheessä, silloin sitä ehkä kannattaa katsoa. Muussa tapauksessa hurjaa hätävarjelun liioittelua.
        Eräs nuori ihminen oli ostamassa lapinkoiran pennulle ruokaa ja mikään ei kelvannut. Luulin hyperallegiseksi pennuksi, vielä mitä: ostaja vain luuli kaikkea hypervaaralliseksi.

        Ainakin minä olen törmännyt moniin luovutusikäisiin lapparipentuihin, jotka ovat olleet noin 4 kiloisia. Ja emoa ja pentua on todellakin hoidettu ja ruokittu hyvin. Oma pentuni painoi reilusti enemmän, mutta pentue olikin tosi pieni.

        Kaikki koirat ovat jonkin verran laktoosi-intolerantikkoja. Jotkin kestävät laktoosia paremmin ja toiset huonommin. Itse en menisi juottamaan maitoa ainakaan päivittäin isoja määriä. Nappuloihin säädetyt kalsiumarvot saattavat mennä sekaisin (ainakin jos nappulat ovat pääasiallista ravintoa).

        Itse ostan nappuloita, missä ei ole lisä - , väri - eikä säilöntäaineita, eikä maissia tai vehnää (mistä ei ole koiralle oikeastaan mitään hyötyä, ovat vain täyteaineita). Monet koiranruuat ovat vähän sama asia kuin jos ihminen söisi pääasiassa pelkkää makaroonia joka päivä. Itseäni ei ainakaan huvita syödä joka päivä erilaisilla keinotekoisilla aineilla kyllästettyjä eineksiä, joten haluan välttää näitä aineita myös koiran ruuassa. En pelkää allergiaa, vaan haluan välttää kaikenlaista moskaa.


      • villin penun äiti
        Mietiskelyä asiasta kirjoitti:

        On kyllä sangen pieni pentu 8vkon ikäiseksi.

        En ole eläissäni mittaillut koirien ruokia desilitroilla. Josko katsoisit miten paljon koiralla on nälkä?? En pidä sellaisen kokoisena, että emä olisi ollut kunnolla ruokittu ja tai pennut olisivat olleet.

        Anna ainakin hyvää kylmäpuristettua ruokaöljyä nappien kanssa päivittäin. Siitä saa energiaa kasvaa. Lappalaisille rasvan saanti on aika tärkeää terveenä pysymiselle.

        Piimää tai maitoa voi antaa, en ole kyllä koskaan sotkenut sitä koirien ruokaan.

        Mitähän tässä keksisi, ei tahdo enää taas muistaa mitä kaikkea pennulle meillä annetaan kun nuorin alkoi tulla aikuiseksi jo ...
        Kalaa etenkin lappalaiselle vielä mieluummin kuin lihaa. Ovat ihan hulluna kalaan.
        Keitettyä/paistettua kananmunaa, kokonainen raaka kananmuna joskus ehkä (ei, se ei oikeasti ole vaarallista osana ravintoa kun pentu ei "elä" sillä). Maksamakkaraa voi antaa joskus pari kertaa viikossa. Esimerkiksi verilettuja voi tehdä itse, se olisi ravitsevaa ruokaa.

        Erilaisesta koirakirjallisuudesta voi poimia erilaisia juttuja mistä itse pitää ja mitkä itse kokeiltuaan havaitsee hyväksi. Meillä on hieman vanhanaikainen koiranruokinta ideologia, koska me esimerkiksi juotamme maitoa. Meillä on aina niin tehty suomalaisille lappalaisille koirille. Niille ei ole koskaan siitä tullut mitään laktoosi-intoleranssin oireita ja ne ovat todella maidon perään. Olen joskus pahuuksissani teettänyt allergiatestejäkin, eivätkä meidän koiramme ole koskaan olleet esim. vehnä- tai maitoallergisia.

        Mielestäni mitään ruoka-aineksia on turha vältellä automaatiolla sen perusteella, väitetään niiden olevan helposti allergisoivia/yleisempiä allergian lähteitä kuin muut. Eri asia mikäli koiran perheessä on allergisuutta tai herkkyyttä jollekin tietylle todetusti ja se lähellä perheessä, silloin sitä ehkä kannattaa katsoa. Muussa tapauksessa hurjaa hätävarjelun liioittelua.
        Eräs nuori ihminen oli ostamassa lapinkoiran pennulle ruokaa ja mikään ei kelvannut. Luulin hyperallegiseksi pennuksi, vielä mitä: ostaja vain luuli kaikkea hypervaaralliseksi.

        tämä yksilö oli kyllä pentueen pienin, joten siksi vähän kevyempi. Nyt on painoa tullut taas paljon enemmän eikä todellakaan näe tai ole nähnyt nälkää. Hyvät ruokahalut tuntuu olevan eikä nirsoile minkään ruoan suhteen :)


    • piimä paras

      Ei koiralle mitään maitoa ikinä.Ainoastaan piimää jos haluaa antaa koiralla maitotuotetta juoksevana.Juurtot kuten raejuusto hyvää myöskin ja kaikki kauemmin säilytetyt juustot(emmental) ei edamit ja muut lisäainepommit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe