Joo, elikkäs tahtoisin tietää että miten oppisin pitämään auton moottorin kunnossa/ huoltamaan itse ja korjaamaan tarvittaessa. Itselläni ei ole oikeastaan paljoakaan kokemusta autoista, amikseen en mennyt, eikä kaveripiireihini kuulu näitä "rasvanäppejä", veljenikään ei ole mikään kovin kummoinen mekaanikko, joten tältä puolelta ei apua ole tulossa.
Tiedän että se auton rassaaminen pitää oppia lähinnä katsomalla, mutta kun ei ole tilaisuutta ollut eikä tullut, eli kysyisin että voisiko kukaan suositella esim. mitään opasta jossa kerrotaan yleensä ottomoottoreiden toiminnasta jne. en edes erota moottorin osia, enkä erota moottoreita toisitaan(V8:a lukuunottamatta). Osaan juuri ja juuri vaihtaa renkaan autosta.
Olen siis 17v ja olen aina ollut kiinnostunut esim. amerikanraudoista, erotan vuosimallit ja merkit hyvin, mutta en tiedä siitä mekaniikasta paskaakaan. Haaveena kuitenkin olisi joku päivä hommata joku '60-luvun T-Bird tai '70-luvun alun muskeliauto. Tiedän kuitenkin sen verran, että sellaisen omistaminen tulee aivan jumalattoman kalliiksi, jos ei itse osaa pitää huolta sellaisesta, joten voisiko joku neuvoa ilman mitään vittuilua ja ylimielistä asennettä, mitkä olisi niitä ensimmäisiä askeleita jotta oppisin vuosien varrella ainakin auttavasti pitämään huolta autosta?¨¨
Ja kiitti jo etukäteen.
Miten oppia...
5
2274
Vastaukset
- ((((H(
Hommaa sellainen auto, johon löytyy korjausopas, korjausoppaan avulla pystyy tekemään paljonkin. Korjausoppaita saa auton varaosakaupoista kuten biltema ja motonet.
Minulla auton valintaa vaikuttaa osin juuri korjausopppaan saatavuus, vaikka ei itse korjaisi mitään on kiva tietää auton tekniikasta, siitä on hyötyä ongelmatilanteissa ja huollon tarpeen arvionnissa. - dfhfdshj
Kokeilemalla ne asiat oppii, niin itsekin olen oppinut kun ei mullakaan ole ketään joka tulis kädestä pitäen näyttämään. Ei siinä välttämättä korjausopasta tarvita koska monella merkillä on oma nettifoorumi mistä saa asiallisia ja hyviä ohjeita, ja en tarkoita suomi24 merkkikohtaisia keskusteluja! Siitä vaan työkalusarjaa ostamaan ja ruuvaamaan, se tuo kokemusta ja opit.
- ikämiesopiskelija
Jos sinua autot todella kiinostavat, kannattaa sinun pyrkiä ehdottomasti autopuolelle ammattikouluun. Jos koulu ei jatkossa kiinosta, sieltä kyllä pääsee pois. Pelkkä itseopiskelu kirjallisuutta apuna käyttäen, ei kyllä anna riittävää perustietoa varsinkaan korjauksista. Toimintaperiaate niistä kyllä selviää.
- Ei ne silleen..
Ei ne autot silleen kauheesti kiinnosta, jotkut harvat vaan, kuten em. T-Bird(erityisesti kolmas sukupolvi), eikä mulla olis väliksikään oppia muuta kun pitämään se hyväkuntoisena, toimivana ja huoltamaan tarvittaessa.
Vanha '88 Volvo olis tallissa, veljen vanha, jätti tänne kotia kun osti uuden auton intin jälkeen ja siitä tulee sitten minun käyttöauto kun ajokortin olen saanut hommatuksi. Mutta siinä ei mun tietääkseni ole mitään pikkuvikojakaan, ja sikäli kun tiedän, sellainen Volvo 360:n moottori taitaa olla vähän eriluokkaa kun V8. En siis tiedä moottoreista mitään, epäilenpä vaan.
Eikä tätä pidä sekoittaa ylimielisyyteen, amis ei vaan oikein vaikuta mun paikalta, ei mua hirveesti kiinnosta vaan höpöttää moottoreista ja näiden amis-biilien, Corollan ja Nissaneiden ja vanhojen Bemareiden virittelystä.
Sitäpaitsi, mulla on jo pariksi vuodeksi ohjelma valmiina kun alkaa kirjoitukset syksyllä ja valmistumisen jälkeen intti. Ei ne silleen.. kirjoitti:
Ei ne autot silleen kauheesti kiinnosta, jotkut harvat vaan, kuten em. T-Bird(erityisesti kolmas sukupolvi), eikä mulla olis väliksikään oppia muuta kun pitämään se hyväkuntoisena, toimivana ja huoltamaan tarvittaessa.
Vanha '88 Volvo olis tallissa, veljen vanha, jätti tänne kotia kun osti uuden auton intin jälkeen ja siitä tulee sitten minun käyttöauto kun ajokortin olen saanut hommatuksi. Mutta siinä ei mun tietääkseni ole mitään pikkuvikojakaan, ja sikäli kun tiedän, sellainen Volvo 360:n moottori taitaa olla vähän eriluokkaa kun V8. En siis tiedä moottoreista mitään, epäilenpä vaan.
Eikä tätä pidä sekoittaa ylimielisyyteen, amis ei vaan oikein vaikuta mun paikalta, ei mua hirveesti kiinnosta vaan höpöttää moottoreista ja näiden amis-biilien, Corollan ja Nissaneiden ja vanhojen Bemareiden virittelystä.
Sitäpaitsi, mulla on jo pariksi vuodeksi ohjelma valmiina kun alkaa kirjoitukset syksyllä ja valmistumisen jälkeen intti.Turha sinun on haaveilla oppimisesta jos et kerta halua ihan itse opetella. Mene sinne ammattikouluun autopuolelle, muuten jää kyllä opit saamatta. Tunnen monta sellaista "itseoppinutta" mukakorjaajaa. Paljon saavat tuhoa ja turhaa rahanmenoa aikaan toisille ja itselleen. Niitä sitten saa oikeasti osaavat korjailla...
Siellä ammattikoulussa on nykyään mahdollisuus lukea myös ylioppilaaksi ja tenttiä se lakki. Ammattikoulun käytyäsi sinä olet jo yhden leipäpuun juurella kun pelkän lukion käyneet eivät ole vielä missään. Ammattikoulussa opit muutakin myöhemmin elämässäsi tarpeellista kuin pelkän autotekniikan perusteet ja korjauksen perusteet. Esimerkiksi hyvät metallipuolen perusteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917405- 373937
- 453500
- 2332713
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402433
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202168- 451942