Isäni tahtoo mäyriksen.

Ansku?

Moi!


Isäni haluaisi mäyriksen, ja haluaisi kouluttaa siitä kanttarelli koiran...
Voiko mäyriksiä kouluttaa kanttarelli koiraksi?
Asumme Turun lähellä, onko täällä päin mäyräkoirien kasvattajia?

8

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no tietysti

      Miksi ei voisi. Eri rotuja sanotaan jatkuvasti olevan mahdotonta kouluttaa tiettyhin tehtäviin, mutta yrittäminen onkin tuottanut yllättäviä lopputuloksia :-)

    • Riskejä on...

      Ongelmana voi olla se, että mäyräkoirat ovat enimmäkseen varsin riistaintoisia. Kanttarellikoiranhan tulee olla vapaana jotta se jotain löytäisi ja silloin on todennäköistä, että se törmää peuraan tai jänikseen ja lähtee saman tien sen perään.

      Sienikoiraksi kannattaa siksi ottaa rotu, jolla ei ole metsästysviettiä / riistaintoa, kuten mäyräkoirilla. En suosittele mäyräkoiraa ko. tehtävään juuri tästä syystä.

      • no jaa

        Koira ei kyllä kykene keskittymään kovin tarkasti villieläimiin samalla kun se etsii jotain muuta. Tiettyyn tehtävään paneutuneena koira keskittyy siihen 100-prosenttisesti. Nykyiset sienikoirina käytettävät rodut ovatkin lähinnä entiststä metsästyskoirista polveutuneita. Itse olen kouluttanut tuttuni suomenpystykorvan jäljestämään maastoon piiloutuneita ihmisiä, eikä se koira riistavietistään huolimatta keskity tehtävänsä aikana villieläimiin, koska jo pelkkä jäljestäminen vaatii siltä tarkkaa keskittymistä ja hajujen aistimista. Koirat ovat sopeutuvaisia, monipuolisia ja helposti koulutettavia.


      • Nimenomaan
        no jaa kirjoitti:

        Koira ei kyllä kykene keskittymään kovin tarkasti villieläimiin samalla kun se etsii jotain muuta. Tiettyyn tehtävään paneutuneena koira keskittyy siihen 100-prosenttisesti. Nykyiset sienikoirina käytettävät rodut ovatkin lähinnä entiststä metsästyskoirista polveutuneita. Itse olen kouluttanut tuttuni suomenpystykorvan jäljestämään maastoon piiloutuneita ihmisiä, eikä se koira riistavietistään huolimatta keskity tehtävänsä aikana villieläimiin, koska jo pelkkä jäljestäminen vaatii siltä tarkkaa keskittymistä ja hajujen aistimista. Koirat ovat sopeutuvaisia, monipuolisia ja helposti koulutettavia.

        Nimenomaan näin. Siis ENTISISTÄ metsästyskoirista polveutuneita.

        Kysymys onkin siitä miksi ihmeessä kannattaa ottaa rotu, jonka koulutus on riistaviettisyydestä johtuen paljon vaikeampaa kuin sellaisen koiran jolla ei ole riistaviettiä.

        Se, että jotain pystyy tekemään ei tarkoita sitä, etteikö järkevämpiäkin vaihtoehtoja olisi.

        Koirista vähemmän kokemuksia omaaville on siten aika typerää antaa neuvoja tyyliin "minkä tahansa rodun pystyy kouluttamaan tekemään mitä tahansa"


      • no joopa
        Nimenomaan kirjoitti:

        Nimenomaan näin. Siis ENTISISTÄ metsästyskoirista polveutuneita.

        Kysymys onkin siitä miksi ihmeessä kannattaa ottaa rotu, jonka koulutus on riistaviettisyydestä johtuen paljon vaikeampaa kuin sellaisen koiran jolla ei ole riistaviettiä.

        Se, että jotain pystyy tekemään ei tarkoita sitä, etteikö järkevämpiäkin vaihtoehtoja olisi.

        Koirista vähemmän kokemuksia omaaville on siten aika typerää antaa neuvoja tyyliin "minkä tahansa rodun pystyy kouluttamaan tekemään mitä tahansa"

        Kuule, en ole vain lukenut tai miettinyt tuota koiran sopeuduttamista eri tehtäviin vieteistään huolimatta, vaan myös kokenut, eli kouluttanut itse metsästysviettisiä koiria vainutehtäviin. Juuri metsästysrodut ovat mielestäni parhaita koiria sienten, ihmisten jne. etsimiseen hajuaistein. Koira keskittyy sille ohjattuun tehtävään muista vieteistään huolimatta, jos se on itse alkanut siihen keskittymään. Sinulla on aivan väärä käsitys koirien vieteistä, kuten kuinka ne ollaan saatu aikaiseksi ja kuinka ne koiriin vaikuttavat. Koirista ollaan kehitetty eri tyyppisiä rotuja kautta aikojen, jolloin niiden viettejäkin ollaan muokkailtu. Jos ennen vanhaa metsästysviettisistä koirista saatiin jalostettua vaikkapa nykypäivän paimenkoiria, niin miksi enää koira ei voisi sopeutua toimimaan rodulleen epätyypillisissä käyttömuidoissa ? Kokeile sinäkin ennen kuin sanot.

        Mistä johtuu sekin, että harmaidennorjanhirvikoirien, beaglejen, noutajien, stabyhounien ja monien muiden metsästyskoirarotujen metsästysvietit ovat niin harmillisesti heikkenemässä ? Ehkä siitä, että jalostusyksilöitäkin käytetään nykyään niin paljon muissa tehtävissä kuin metsästyksessä. Koirarotujen viettien >>pysyvyydestä>> joudutaan siis jalostuksessa >>huolehtimaan>>, ettei koirarotujen vietit niiden väärillä käyttötarkoituksilla satu vierähtämään vahingossa vääriin suuntiin.

        Mutta kyse on siitä, että aloittajan isän suosikkirotu on mäyräkoira, eikä siitä, että aloittaja tavoittelee sopivaa sienikoirarotua. Eli aloittaja ei tullut etsimään sopivaa rotua, vaan haluaa kuulla mäyräkoiran sopivuudesta sienten etsintään.


    • sdfsdf3r3t3f3wf3wf

      Hajuaisti kyllä riittäisi touhuun ja jos mäyriksen jollain keinolla saa innostumaan kanttareilleistä niin mikäs siinä. Helppoa se ei ole koska mäyrikset ovat vahvasti riistaverisiä.

      Joku toinen "(scent) hound" suvun koira voisi olla helpomi. Basseteilla on myös hyvä vainu mutta riistaverisyyttä löytyy niistäkin. Vihikoira voisi olla hieman helpompi kouluttaa vaikka silläkin on riistaintoa jonkinverran. Sitä kuitenkin käytetään varsinkin amerikoissa varsinaisena vainukoirana jälkien jäljittämisessä.

      • hyvä huomio

        Sinäpä sen sanoit. Bassetteja, vihikoiria, saukkokoiria, beagleja, sussexinspanieleita, clumberinspanieleita ym. juuri metsästysviettisiä rotuja käytetään vainukoirina muissakin tapauksissa kuin villieläinten jäljestyksissä.


    • Ansku?

      kiiitosss kaikille ketkä on vastannut tähän. erityisesti kiitän "no joopaa" ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe