omaishoitaja

riitulimummo20

haluan keskustelua asiasta

7

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auli-auli..

Tämä omaishoitajan arki kuluu yleensä saman kaavan mukaan.
      Lääkkeiden antaminen, peseminen, pukeminen, syöttäminen. Nyt myös ulkoilu, meillä ei hoidettava lähde talvisin mielellään ulos.
      Oikeastaan on hyvä saada rutiini tässäkin työssä, vaikka tavalliseen elämään hoitamisen pitää kuulua.
      Omaishoito on hoitajan ja hoidettavan normaalia elämää ja arkea.
      Säännöllisyys ja päivittäiset toimet auttavat myös hoitajaa saamaan omaakin aikaa.
      Minulla oma aika alkaa iltalääkkeiden jälkeen, silloin vietän aikaa koneella, lueskelen ja katson telkkaria.
      Tietenkin vapaat ja pari kertaa vuodessa pidempi loma auttavat jaksamaan.
      Olen vuosien mittaan sopeutunut aika hyvin, alku oli hankalaa. Toistakymmentä vuotta tätä tehtyäni tuntuu kuin olisin aina ollut omaishoitaja:(
      Kerro sinäkin Ritulimummo kuinka teidän arkenne sujuu:)

• Kuinka muilla omaishoitajilla on nukkumisen kanssa.
      Itse kärsin jatkuvasta univajeesta.
      Meillä mies nukkuu aamuyöhön kun on saanut iltalääkkeensä.
      Sitten alkaa liikehtiä levottomasti, käytän vessassa ja joskus annan särkylääkkeen. Hän yleensä rauhoittuu, ei aina, varsinkaan silloin jos itse saisin vielä nukuttua:(
      Monesti ei uni enää tule vaikka nouseminen tuntuu tosi vaikealta. Siinä piristyy sen verran että nousen ylös tai alan lukemaan tai avaan netin.
      Näillä kymmenillä kunnon yöuni olisi paikallaan, en osaa nukkua päivällä.
      Nyt lähdetään mökille, siellä on kiva touhuta ulkona, mieskin makailee siellä ulkosalla, aitassa oli vanha hetekka otin siitä toisen puolen käyttöön niin saa olla pitkällään, hän ei jaksa istua kuin pienen hetken kerrallaan.

• Helppo hoidettava

Minulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmai. Hoidettava hoitaa itse lääkkeensä, tai nyt kuumalla, kun ei jaksa laahautua liikkumien apuvälineillään keititöön, vien lääkekipon ja vettä makuhuoneeseen. Riisun hänet, hoidan haavat ja painun omiin pehkuihini nukkumaan. En tarvitse vahtia öisin häntä.

Hoidettava katselee televisiota sängyssään, kunnes nukkuu, ja sitten joskus aamuyöstä sammuttaa telkkarin kun herää. Telkkari on laitettu katonnrajaan, että näkee sen makuultaankin.

Kun aamulla herää, napsauttaa taas telkkarin päälle, ja siitä tiedän, että nyt voi pukea hänet.

Helppo hoidettava.

• Helppo hoidettava kirjoitti:

Minulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmai. Hoidettava hoitaa itse lääkkeensä, tai nyt kuumalla, kun ei jaksa laahautua liikkumien apuvälineillään keititöön, vien lääkekipon ja vettä makuhuoneeseen. Riisun hänet, hoidan haavat ja painun omiin pehkuihini nukkumaan. En tarvitse vahtia öisin häntä.

Hoidettava katselee televisiota sängyssään, kunnes nukkuu, ja sitten joskus aamuyöstä sammuttaa telkkarin kun herää. Telkkari on laitettu katonnrajaan, että näkee sen makuultaankin.

Kun aamulla herää, napsauttaa taas telkkarin päälle, ja siitä tiedän, että nyt voi pukea hänet.

Helppo hoidettava.

Olen ollut lomalla ja nukkunut aamuisin jopa yhteentoista.
        Meillä on myös telkkari samalla tavalla, laitan illalla uni ajastimen päälle, mies nukahtaa telkkaria katsellessaan.
        Ei osaa itse laittaa päälle eikä sammuttaa, tai voisi osatakin mutta kädet eivät toimi.

• Oletko oikesti olemassa?:)))
      Ei se mitään vaikka kirjoittaisit muuten vain:)
      Mukavaa huastella, vaikka keskustelu olikin hieman yksipuolista:)

Toivottavasti lämpenee, täällä sataa lunta.
      Aurinko päiviisi:)

• JK

VAI NIIJN

• auli....

Olethan sie olemassa:)) Bittiavaruus on arvaamaton.
      Olet vain aika lyhytsanainen:))
      Täällä taitaa kelit parantua, entä teillä?
      Kunhan aurinko paistaa menemme ulos, vastaile sinä vuorostasi:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe