omaishoitaja

riitulimummo20

haluan keskustelua asiasta

7

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auli-auli..

      Tämä omaishoitajan arki kuluu yleensä saman kaavan mukaan.
      Lääkkeiden antaminen, peseminen, pukeminen, syöttäminen. Nyt myös ulkoilu, meillä ei hoidettava lähde talvisin mielellään ulos.
      Oikeastaan on hyvä saada rutiini tässäkin työssä, vaikka tavalliseen elämään hoitamisen pitää kuulua.
      Omaishoito on hoitajan ja hoidettavan normaalia elämää ja arkea.
      Säännöllisyys ja päivittäiset toimet auttavat myös hoitajaa saamaan omaakin aikaa.
      Minulla oma aika alkaa iltalääkkeiden jälkeen, silloin vietän aikaa koneella, lueskelen ja katson telkkaria.
      Tietenkin vapaat ja pari kertaa vuodessa pidempi loma auttavat jaksamaan.
      Olen vuosien mittaan sopeutunut aika hyvin, alku oli hankalaa. Toistakymmentä vuotta tätä tehtyäni tuntuu kuin olisin aina ollut omaishoitaja:(
      Kerro sinäkin Ritulimummo kuinka teidän arkenne sujuu:)

    • Kuinka muilla omaishoitajilla on nukkumisen kanssa.
      Itse kärsin jatkuvasta univajeesta.
      Meillä mies nukkuu aamuyöhön kun on saanut iltalääkkeensä.
      Sitten alkaa liikehtiä levottomasti, käytän vessassa ja joskus annan särkylääkkeen. Hän yleensä rauhoittuu, ei aina, varsinkaan silloin jos itse saisin vielä nukuttua:(
      Monesti ei uni enää tule vaikka nouseminen tuntuu tosi vaikealta. Siinä piristyy sen verran että nousen ylös tai alan lukemaan tai avaan netin.
      Näillä kymmenillä kunnon yöuni olisi paikallaan, en osaa nukkua päivällä.
      Nyt lähdetään mökille, siellä on kiva touhuta ulkona, mieskin makailee siellä ulkosalla, aitassa oli vanha hetekka otin siitä toisen puolen käyttöön niin saa olla pitkällään, hän ei jaksa istua kuin pienen hetken kerrallaan.

      • Helppo hoidettava

        Minulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmai. Hoidettava hoitaa itse lääkkeensä, tai nyt kuumalla, kun ei jaksa laahautua liikkumien apuvälineillään keititöön, vien lääkekipon ja vettä makuhuoneeseen. Riisun hänet, hoidan haavat ja painun omiin pehkuihini nukkumaan. En tarvitse vahtia öisin häntä.

        Hoidettava katselee televisiota sängyssään, kunnes nukkuu, ja sitten joskus aamuyöstä sammuttaa telkkarin kun herää. Telkkari on laitettu katonnrajaan, että näkee sen makuultaankin.

        Kun aamulla herää, napsauttaa taas telkkarin päälle, ja siitä tiedän, että nyt voi pukea hänet.

        Helppo hoidettava.


      • Helppo hoidettava kirjoitti:

        Minulla ei ole nukkumisen kanssa ongelmai. Hoidettava hoitaa itse lääkkeensä, tai nyt kuumalla, kun ei jaksa laahautua liikkumien apuvälineillään keititöön, vien lääkekipon ja vettä makuhuoneeseen. Riisun hänet, hoidan haavat ja painun omiin pehkuihini nukkumaan. En tarvitse vahtia öisin häntä.

        Hoidettava katselee televisiota sängyssään, kunnes nukkuu, ja sitten joskus aamuyöstä sammuttaa telkkarin kun herää. Telkkari on laitettu katonnrajaan, että näkee sen makuultaankin.

        Kun aamulla herää, napsauttaa taas telkkarin päälle, ja siitä tiedän, että nyt voi pukea hänet.

        Helppo hoidettava.

        Olen ollut lomalla ja nukkunut aamuisin jopa yhteentoista.
        Meillä on myös telkkari samalla tavalla, laitan illalla uni ajastimen päälle, mies nukahtaa telkkaria katsellessaan.
        Ei osaa itse laittaa päälle eikä sammuttaa, tai voisi osatakin mutta kädet eivät toimi.


    • Oletko oikesti olemassa?:)))
      Ei se mitään vaikka kirjoittaisit muuten vain:)
      Mukavaa huastella, vaikka keskustelu olikin hieman yksipuolista:)

      Toivottavasti lämpenee, täällä sataa lunta.
      Aurinko päiviisi:)

    • JK

      VAI NIIJN

    • auli....

      Olethan sie olemassa:)) Bittiavaruus on arvaamaton.
      Olet vain aika lyhytsanainen:))
      Täällä taitaa kelit parantua, entä teillä?
      Kunhan aurinko paistaa menemme ulos, vastaile sinä vuorostasi:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe