paranemiskonsti?

mie vaan

Olen sairastanut keliakiaa jo varmaan 3-4 vuoden ajan. Sairaalassa ihmetellään, että miksi se arvo ei laske. Olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota ja koittanut vältellä myös vehnätärkkelystä (joka on oikeasti sallittua). Mutta arvo ei laske. Mikä ihme siinä voi olla? Kaura? Kuulema ei. Kuulin, että joku elää tavallisilla viljoilla, kun juo joka aamu raan kananmunan ja lusikallisen kylmäpuristettua rypsiöljyä. Hunajaa sekaan maun vuoksi. Voiko tämä oikeasti toimia?

10

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keli.aakik.ko

      ei voi,vehnä,ruis,ohra pois niin toimii
      Kauraa voi syödä kuhan se on puhdasta,puuppolan aito kaura sopii keliaakikolle samoin hirvelän talkkuna,joku elovena ei käy koska siinä on paljon jäämiä muista viljoista se on eri väristäkin,puuppolan aito kaura on melk valkoista elovena tummempaa.20v keliakiaa jo takana tiedän että noi kanamuna jutut täyttä humpuukia..on vain olemassa jääräpäitä jotka eivät suostu noudattamaan tiukkaa glut.diettiä oman terveytensä vaaraan asettaen tietoisesti.

      • mie vaan

        Itsekin olen aikas skeptinen näitä hokkus-pokkus-juttuja kohtaan. Tietty muna voisi EHKÄ parantaa nukkaa, mutta enpä usko.


    • täysin järjetöntä

      Ei toimi. Se, että ei ole oireita, ei tarkoita ettei keliakiaa ole ja etteikö suolinukka tuhoituisi koko ajan jos tavallisia viljoja syö. Keliakia on monesti oireeton, joten siitä ei voi päätellä mitään. Ja itselläni on ollut keliakia 30 vuotta enkä ole koskaan kuullut mitään noin järjetöntä!

    • zzxxyyöö

      Täältä tulee kysymyksiä: onko käyttämäsi vehnätärkkelys ollut puhdistettua? Jos tuoteselosteessa lukee vehnätärkkelystä, se on ihan tavallista. Pakko olla maininta: puhdistettua vehnätärkkelystä. * Syötkö ulkona ja jos syöt, niin kuinka tarkka paikka se on? Jokaisella keliakiaa pitkään poteneella on kokemusta ruokapaikoista, joissa keittiössä tehdään mitä sattuu. Kysele, miten toteuttavat gluteenittomuuden keittiönpuolella. Itse olen keittiön emännille pitänyt silmiä avartavia luennonpoikasia. * Syötkö kotona ruokaa, joka jostain syystä kontaminoituu (saastuu), ennen kuin syöt sen? Jos olet perheellinen, niin älyävätkö perheesi jäsenet gluteenittomuuden olemuksen? Meillä meni pari vuotta, ennen kuin viesti meni todella perille. Nykyään riittää pelkkä katse. Esim. leikkuuveitset on aina pestävä, jos niillä on leikattu tavallista leipää eikä samalla leikkuulaudalla saa leikata glutuleipää, jos siinä on muita leipiä leikattu. Mielellään omat leikkuulaudat ja veitset. Kaikki gluteeniton tarjottava aina omalle lautaselleen. Esim. kahvipöydässä glututarjottavat aina eri lautaselle. Ne eivät koskaan saa olla samalla lautasella tavallisten vehnä ym. tarjottavien kanssa. Nämä olivat aivan perusasioita. Jos nämä ovat kunnossa, niin mietitään sitten lisää kysyttävää. * Kananmuna rypsiöljyhöpötykset täyttä törkyä :( Kaameata, että joku kehtaa mitään tällaista esittää. Ruuansulatus on pitkä prosessi. * Minulle ei kaura muuten sovi, vaikka se olisi puhdistettuakin, joten ehkä Sinuna kokeilisin kauran poistoa, jos sitä ei ole vielä kokeiltu. Minulle hoettiin kauran hyvyyttä, mutta ei se mitenkään sopinut. * Vielä kysymys: jos keliakia-arvot ovat korkealla, niin onko myös tehty tähystys uusiksi nyt tämän 3-4 vuoden sairastamisen jälkeen? Tähystyksen yhteydessä otettavista koepaloista näkee tosi tilanteen ja voidaan ottaa koepalat uusiksi, jolloin todella voidaan päätellä, onko tilanne parantunut vai jyllääkö keliakia edelleen.

    • he

      SAIRASTANUT 22v tärkeää on ehdoton puhtaus .Perheessä jos muita jäseniä ,pidä itselläsi eri rasvarasia ja veitsi.PIENIKIN HYPPYNEN jauhoa on vaaraksi ,varo sellaisia missä ei lue gluteeniton.,koska ne on tehtaissa tehty samoilla valmistus linjoilla niihin on voinut hyppysellinen sekoittua jauhoja. MUISTA MYÖS JÄÄTELÖT, varmaan jauhot ovat halpoja ,kun joka paikkaan työntävät.. Markkina miehet ovat AHNEIT.A... melkein tekisi mieli kirota. kauraa en syö. ja elämä sujuu.VOIMIA. heta

    • LilJu

      Olen ollut jo 5 viikkoa vesiripulilla ja lääkäri epäili mm. keliakiaa. Kauanko sen toteamisesta ja gluteenittoman ruokavalion aloittamisesta menee siihen kun oireet helpottavat?

      • keliaakikkoo

        mulla meni 2pv kolmantena olin jo oireeton ja ripulikin loppu ku seinään,kyllä helpotti ku pysty lähtee kotoolta vessan luota vaikka mihin


      • mandiecxz

        EHDOTTOMASTI MENE LETKUN NIELENTÄÄN,vakka yksityiselle, nopeasti on vaarallista .. kohta olet rusina.kokenut ,totta on 50v painoin sairauteni takia 32kg ,siis aivan tärkeää.


    • liisaeeva

      Kyllä yllä olevilla ohjeilla pärjää... mutt mitä vielä lisäisin kannattaa katsoa tärkkelys mistä se on peräisin esim.valmisruuissa,kastikkeissa jäätelöissä kaikissa.Aina pitää lukea tuoteselosteet.Vehnäpohjainen tärkkelyssiirappi ei käy!
      Sitten itse aikoinani totesin että huoltoasemilla ja baareista voi saada esim.ranskalaiset perunat jotka on uitettu tavllisten (vehnäjauho)munkkien paistoon..joten eka kertaa mennessä uuteen paikkaan kanttaa kysyä ja varmistaa asia.Jossain paikoissa ei vielä tänäkään päivänä myyjät tiedä mitä tarkoittaa gluteeniton.;D sellasta......suolen nukan parantumiseen saattaa mennä useampi vuosi jos on noin pahana..itselläni meni 4v ennenkuin sain puhtaan paperin ja gastroskopiaa ei enää tarvinnut tehdä.Kannatta hoitaa asia kuntoon ettei sairastu pahemmin.Hyvää jatkoa sinulle ja ole tarkkana ;)

    • miuuuuuuuuuu

      Hei! Epäilen,että minulla on jonkinsortin vehnäallergia. Jos esimerkiksi syön makaronilaatikkoa,hampurilaista taikka paahtoleipää,se tulee hetkessä ulos vesiripulina :(
      Ripulia kestää muutaman päivän ja suolesta tulee sellaista limaa,jossa joskus on vertakin mukana... Ja lisäksi alavatsassa tuntuu kipua.
      Olisko täällä muita,joilla on todettu vehnäallergia?
      Ihan lapsena minulla oli voimakasta ripulointia ja olin todella alipainoinen. Lääkärit eivät sillon tienneet mistä se voisi johtua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe