Kyseessä on uistelukäyttöinen vene, jossa ei ole kiinteää akkua.
Tarkoituksena on saada yhtä 12v akkua apuna käyttäen sähköperämoottori ja kaikuluotain toimimaan. Moottori, kaikuluotain sekä akku täytyy joka kerta viedä pois veneeltä ilkivallan ja varastelun vuoksi. Haluaisin siis tehdä kiinteät paikat ja johdotukset kyseisille laitteille, jotta kalalle lähtö olisi helppoa eivätkä johdot pyörisi jaloissa.
Toteutukseksi olen miettinyt veneen laitaan liitettävää sulakkeellista "tupakansytytinjakajaa", josta lätisi hauenleuoilla varustetut johdot akulle. Toiseen suuntaan taas lähtisi molommista jakopalikan pistorasioista johdot perämoottorille ja kaikuluotaimelle. Vaihtaisin tietysti molempiin käytössä oleviin sähkölaitteisiin jakopalikkaan yhteensopivat "tupakansytytin"-urospistokkeet. Kaikki sähköliitännät tapahtuisivat tähän sulakkeelliseen jakopalikkaan, kun veneily aloitetaan tai lopetetaan.
Mitä asioita minun pitäisi ottaa erityisesti huomioon ja onko tässä suunnitelmassa jotain olennaisesti pielessä?
Miten on virtamäärä, joka kulkee jakopalikan läpi? Riittääkö se?
Mikä olisi riittävä sulakekoko vai pitäisikö molemmilla laitteilla olla omat eri kokoiset sulakkeensa? Kuinka paksuja johtoja tulisi käyttää ym?
Perämoottori tarvitsee virtaa maksimissaan n.30A (Patriot 28lbs)
Kaikuluotain on Hummingbir(joku halppis) ja virtaa vie ehkä 150mA?
Kiitos asiallisista neuvoistanne!
12v - sähköperämoottori ja kaikuluotain
9
5082
Vastaukset
- 20
en muista nyt malleja mutta osta sellainen akullinen/patterillinen kannettava kaikuluotain. ei maksa edes maltaita ja kotona sitten lataat tai heität uudet patterit sisään.
- dfghghjkö
Tupakansytytintöpselit on ainakin minun kokemuksen mukaan kevyttä kamaa 30 Amperille, ne kuumenee ja sulaa, pitää vähintäänkin olla hyvää laatua. Onko siinä moottorin piuhassa nyt joku sulake, käytä sitä, samoin laittaisin kaiun piuhaan oman sulakkeen jos kaiku sitä edellyttää.
- kuhakala
Moottorin piuhassa ei ole tällä hetkellä sulaketta, mutta ajattelin että siinä sivussa voisi sellaisenkin laittaa. Kaveri sai nimittäin viime kesänä uudesta moottorista mukavasti "sähkön" hajua irtoamaan kun räpelsi akun ja johtohen kanssa.
Kaiku taas ei välttämättä sulaketta tarvitse, mutta sen verran pieniä virtamääriä tarvitsee ja maksaa kuitenkin(enemmän kuin sulake) niin ajattelin suojata senkin sulakkeella.
Eli olette sitä mieltä, että jos on pakko käyttää tupakansytytinsysteemejä niin ainoastaan kaiulle? Ja moottorille sitten akulta asti kokonaan omat johdot. Pystyn varmaankin liittämään esim. samoihin hauenleukoihin kiinni molempien laitteiden piuhojen päät? Vai olisiko jotain muuta hyvää ideaa johtojen pikakiinnitykselle akkuun? Katselin 12v pistokkeiden A-kestävyyksiä ja aika pieniä näyttäisivät olevan. Onko teoriassa mahdollista käyttää verkkovirtaan tarkoitettuja liittimiä ja pistokkeita 12v järjestelmässä? Jos on niin miten kytkennän pitäisi olla?
Kiitoksia jo tämänastisista ajatuksista! - Han Pritcher
kuhakala kirjoitti:
Moottorin piuhassa ei ole tällä hetkellä sulaketta, mutta ajattelin että siinä sivussa voisi sellaisenkin laittaa. Kaveri sai nimittäin viime kesänä uudesta moottorista mukavasti "sähkön" hajua irtoamaan kun räpelsi akun ja johtohen kanssa.
Kaiku taas ei välttämättä sulaketta tarvitse, mutta sen verran pieniä virtamääriä tarvitsee ja maksaa kuitenkin(enemmän kuin sulake) niin ajattelin suojata senkin sulakkeella.
Eli olette sitä mieltä, että jos on pakko käyttää tupakansytytinsysteemejä niin ainoastaan kaiulle? Ja moottorille sitten akulta asti kokonaan omat johdot. Pystyn varmaankin liittämään esim. samoihin hauenleukoihin kiinni molempien laitteiden piuhojen päät? Vai olisiko jotain muuta hyvää ideaa johtojen pikakiinnitykselle akkuun? Katselin 12v pistokkeiden A-kestävyyksiä ja aika pieniä näyttäisivät olevan. Onko teoriassa mahdollista käyttää verkkovirtaan tarkoitettuja liittimiä ja pistokkeita 12v järjestelmässä? Jos on niin miten kytkennän pitäisi olla?
Kiitoksia jo tämänastisista ajatuksista!Hei. En suosittele verkkovirtapistokkeiden käyttöä. Joku vielä tunkee ne oikeaan verkkoon kiinni ja sitten saadaan ilotulitus. Paksuvirtatöpselit eivät myöskään ohjaa polariteettia oikein eli ne olisi helppo kytkeä pistokeeseeen väärin päin. Sitäpaitsi, virran kesto saattaa niissäkin olla pieni, koska saman tehon siirtämiseksi riittää pienempi virta korkealla jännitteellä (P=U*I).
Muista kiinnittää huomiota johtojen paksuuteen. Kaavat mitoitukseen löytyvät netistä. Ainakin Motonetistä saa paksua monisäikeistä johtoa. MMJ:ä ei kannata käyttää.
Käytä kunnon kaapelikenkiä. Sähköliikkeessä varmaan puristavat ne sinulle kiinni, kun kauniisti pyydät. Osta vaikka Blue Sea -merkkiset maaruuvit ja niihin siipimutterit päihin. Kaapelikenkä ruuviin ja siipimutteri tiukalle. Varmaan ihan ok liitin. ja - navat kannattaa sijoittaa erilleen ja/tai ostaa muovinen suojahuppu päälle -napaan.
Muista että 12V sähkö ei ole vaaratonta akusta otettuna. Akku pystyy vapauttamaan suuren energiamäärän hetkessä ja tämä ei ole vaaratonta, vaikka jännite pieni olisikin. Oikosulussa virrat voivat olla hurjia ja aiheuttaa tulipalon. Vastaavasti jos esim. joku ohuehko metallikappale aiheutta oikosulun, se voi sulaa ja roiskutella sulaa metallia ympärillensä.
Sulake on hyvä tapa rajoittaa tuhoja oikosulkutapauksessa.
Jos tuntuu että et osaa, etsi jostakin ammattilainen. Silloin voit turvallisin mielin käytellä perämoottoriasi. - heh63
Han Pritcher kirjoitti:
Hei. En suosittele verkkovirtapistokkeiden käyttöä. Joku vielä tunkee ne oikeaan verkkoon kiinni ja sitten saadaan ilotulitus. Paksuvirtatöpselit eivät myöskään ohjaa polariteettia oikein eli ne olisi helppo kytkeä pistokeeseeen väärin päin. Sitäpaitsi, virran kesto saattaa niissäkin olla pieni, koska saman tehon siirtämiseksi riittää pienempi virta korkealla jännitteellä (P=U*I).
Muista kiinnittää huomiota johtojen paksuuteen. Kaavat mitoitukseen löytyvät netistä. Ainakin Motonetistä saa paksua monisäikeistä johtoa. MMJ:ä ei kannata käyttää.
Käytä kunnon kaapelikenkiä. Sähköliikkeessä varmaan puristavat ne sinulle kiinni, kun kauniisti pyydät. Osta vaikka Blue Sea -merkkiset maaruuvit ja niihin siipimutterit päihin. Kaapelikenkä ruuviin ja siipimutteri tiukalle. Varmaan ihan ok liitin. ja - navat kannattaa sijoittaa erilleen ja/tai ostaa muovinen suojahuppu päälle -napaan.
Muista että 12V sähkö ei ole vaaratonta akusta otettuna. Akku pystyy vapauttamaan suuren energiamäärän hetkessä ja tämä ei ole vaaratonta, vaikka jännite pieni olisikin. Oikosulussa virrat voivat olla hurjia ja aiheuttaa tulipalon. Vastaavasti jos esim. joku ohuehko metallikappale aiheutta oikosulun, se voi sulaa ja roiskutella sulaa metallia ympärillensä.
Sulake on hyvä tapa rajoittaa tuhoja oikosulkutapauksessa.
Jos tuntuu että et osaa, etsi jostakin ammattilainen. Silloin voit turvallisin mielin käytellä perämoottoriasi.Kaupasta saa akun pikakiinnitettäviä napakenkiä, joita suosittelen hauenleukojen sijaan. Pysyvät paikoillaan paljon paremmin sekä kestävät virtaa paremmin.
kaiulle voi laittaa tupsytin, mutta moottorin johdot suoraan riittävän paksulla kaapelilla ja 50 ampeerin ylikuormasuojalla. Samoin tupsytiin sulake.
Ja sulake ei suojaa sitä kaikua, vaan se estää johtojen sulamisen ja tulipalon silloin kun kaiku tai sen johto menee oikosulkuun.
Itselläni on samat suunnitelmat, mutta varkaista ei ole ollut huolta joten akku asennetaan kiinteästi keskipenkin laatikkoon. - kuhakala
heh63 kirjoitti:
Kaupasta saa akun pikakiinnitettäviä napakenkiä, joita suosittelen hauenleukojen sijaan. Pysyvät paikoillaan paljon paremmin sekä kestävät virtaa paremmin.
kaiulle voi laittaa tupsytin, mutta moottorin johdot suoraan riittävän paksulla kaapelilla ja 50 ampeerin ylikuormasuojalla. Samoin tupsytiin sulake.
Ja sulake ei suojaa sitä kaikua, vaan se estää johtojen sulamisen ja tulipalon silloin kun kaiku tai sen johto menee oikosulkuun.
Itselläni on samat suunnitelmat, mutta varkaista ei ole ollut huolta joten akku asennetaan kiinteästi keskipenkin laatikkoon.Selitän suunnitelmaa hieman tarkemmin:
Kiinnitän veneen laitoihin kulkemaan piuhat akun sijainnilta kaikuluotaimen luokse, joka tulee veneen keskiosaan.
Samaiselta akulta kiinnitän kiintänä piuhat kulkemaan perämoottorille, joka luonnollisesti sijaitsee veneen perässä.
Ajatus olisi saada kytkettyä molempien laitteiden piuhat samoihin akkukenkiin tai vastaaviin, jotta saisin ne yhdellä liikkeellä kiinni akun napoihin. Perämoottorin asentamisen yhteydessä liittäisin vain moottorin johdot yhdellä pistokkeella perään meneviin kiinteisiin johtoihin. Kaikuluotaimelle myöskin menisi valmiit johdot liittimineen sen sijaintipaikalle ja liittäisin kalalle lähdön yhteydessä kaiun virtapiuhan kiinni kiinteisiin sähköihin. Mitä vähemmän kytkemistä ja mitä vähemmän piuhoja pyörimässä jaloissa tarkoittaa vähemmän vaaratilanteita ja enemmän keskittymistä itse olennaiseen.
Kommenttejanne lukiessani olen miettinyt seuraavaavanlaista ratkaisua vaikka osa niistä ei varmasti ihan ohjekirjan mukaan menisikään.
Ostan kaksi erillistä taipuisaa sähköjohdon suojaputkea, joiden sisään laitan kulkemaan molemmille laitteille omat johdot. Johdon akun puoleisiin päihin laitan molemmille laitteille omat sulakkeet ja liitän ne verkkovirtapistokkeeseen(uros) niin että esim plussa menee toiseen johtimeen ja miinus menee pistokkeen maahan. Merkitsen pistokkeen niin että se tulee liitettyä oikein päin. Ja vaikka sen kytkisikin väärin päin, ei toinen johdin pistokkeessa ole kytketty minnekään.
Akun laitan säilytyslaatikkoon, jonka kanteen ulkokäyttöön soveltuvan verkkovirtapistokkeen, johon on valmiiksi liitetty akun navoista tulevat johdot. Molempien laitteiden kytkeminen akkuun onnistuu siis yhdellä pistokkeella.
Kaikuluotaimen päähän jätän kiinteään sähköverkkoon kaiun oman virtapiuhan, joten sen saa liitettyä itse koneeseen ihan normaalitoimenpitein.
Perämoottorille veneen perään asennan naaraspuolisen verkkovirtapistokkeen ja perämoottoriin tietysti siihen käyvän urospistokkeen.
Ainut mikä tässä suunnitelmassa mietityttää, on verkkovirtapistokkeen virrankestävyys, jota täytyy vielä tarkemmin selvitellä. Sulakkeet tosin tulevat jo lähelle akkua, joten jos jotain tapahtuu niin virtaa ei pitäisi päästä edes kaikille pistokkeille asti. - heh63
kuhakala kirjoitti:
Selitän suunnitelmaa hieman tarkemmin:
Kiinnitän veneen laitoihin kulkemaan piuhat akun sijainnilta kaikuluotaimen luokse, joka tulee veneen keskiosaan.
Samaiselta akulta kiinnitän kiintänä piuhat kulkemaan perämoottorille, joka luonnollisesti sijaitsee veneen perässä.
Ajatus olisi saada kytkettyä molempien laitteiden piuhat samoihin akkukenkiin tai vastaaviin, jotta saisin ne yhdellä liikkeellä kiinni akun napoihin. Perämoottorin asentamisen yhteydessä liittäisin vain moottorin johdot yhdellä pistokkeella perään meneviin kiinteisiin johtoihin. Kaikuluotaimelle myöskin menisi valmiit johdot liittimineen sen sijaintipaikalle ja liittäisin kalalle lähdön yhteydessä kaiun virtapiuhan kiinni kiinteisiin sähköihin. Mitä vähemmän kytkemistä ja mitä vähemmän piuhoja pyörimässä jaloissa tarkoittaa vähemmän vaaratilanteita ja enemmän keskittymistä itse olennaiseen.
Kommenttejanne lukiessani olen miettinyt seuraavaavanlaista ratkaisua vaikka osa niistä ei varmasti ihan ohjekirjan mukaan menisikään.
Ostan kaksi erillistä taipuisaa sähköjohdon suojaputkea, joiden sisään laitan kulkemaan molemmille laitteille omat johdot. Johdon akun puoleisiin päihin laitan molemmille laitteille omat sulakkeet ja liitän ne verkkovirtapistokkeeseen(uros) niin että esim plussa menee toiseen johtimeen ja miinus menee pistokkeen maahan. Merkitsen pistokkeen niin että se tulee liitettyä oikein päin. Ja vaikka sen kytkisikin väärin päin, ei toinen johdin pistokkeessa ole kytketty minnekään.
Akun laitan säilytyslaatikkoon, jonka kanteen ulkokäyttöön soveltuvan verkkovirtapistokkeen, johon on valmiiksi liitetty akun navoista tulevat johdot. Molempien laitteiden kytkeminen akkuun onnistuu siis yhdellä pistokkeella.
Kaikuluotaimen päähän jätän kiinteään sähköverkkoon kaiun oman virtapiuhan, joten sen saa liitettyä itse koneeseen ihan normaalitoimenpitein.
Perämoottorille veneen perään asennan naaraspuolisen verkkovirtapistokkeen ja perämoottoriin tietysti siihen käyvän urospistokkeen.
Ainut mikä tässä suunnitelmassa mietityttää, on verkkovirtapistokkeen virrankestävyys, jota täytyy vielä tarkemmin selvitellä. Sulakkeet tosin tulevat jo lähelle akkua, joten jos jotain tapahtuu niin virtaa ei pitäisi päästä edes kaikille pistokkeille asti.Verkkovirtapistoke eli Schuko kestää nimellisesti 16 ampeeria, mutta käytännössä enemmän. Ongelma on lähinnä johto, sillä riittävän paksua johtoa ei pysty siihen liittämään. Lisäksi ne eivät kovin hyvin kestä vettä.
Melko pula-aikainen ratkaisu siitä tulee, mutta halvalla ei hyvää saa.
Miksi muuten pitäisi laittaa joustavasta materiaalista suojaputket. Jäykkä sähkömiesten muoviputki taipuu helposti veneen muotoihin ja on paljon kätevämpi kiinnittää kuin joustava ja ennen kaikkea paljon kestävämpi. - 19
kuhakala kirjoitti:
Selitän suunnitelmaa hieman tarkemmin:
Kiinnitän veneen laitoihin kulkemaan piuhat akun sijainnilta kaikuluotaimen luokse, joka tulee veneen keskiosaan.
Samaiselta akulta kiinnitän kiintänä piuhat kulkemaan perämoottorille, joka luonnollisesti sijaitsee veneen perässä.
Ajatus olisi saada kytkettyä molempien laitteiden piuhat samoihin akkukenkiin tai vastaaviin, jotta saisin ne yhdellä liikkeellä kiinni akun napoihin. Perämoottorin asentamisen yhteydessä liittäisin vain moottorin johdot yhdellä pistokkeella perään meneviin kiinteisiin johtoihin. Kaikuluotaimelle myöskin menisi valmiit johdot liittimineen sen sijaintipaikalle ja liittäisin kalalle lähdön yhteydessä kaiun virtapiuhan kiinni kiinteisiin sähköihin. Mitä vähemmän kytkemistä ja mitä vähemmän piuhoja pyörimässä jaloissa tarkoittaa vähemmän vaaratilanteita ja enemmän keskittymistä itse olennaiseen.
Kommenttejanne lukiessani olen miettinyt seuraavaavanlaista ratkaisua vaikka osa niistä ei varmasti ihan ohjekirjan mukaan menisikään.
Ostan kaksi erillistä taipuisaa sähköjohdon suojaputkea, joiden sisään laitan kulkemaan molemmille laitteille omat johdot. Johdon akun puoleisiin päihin laitan molemmille laitteille omat sulakkeet ja liitän ne verkkovirtapistokkeeseen(uros) niin että esim plussa menee toiseen johtimeen ja miinus menee pistokkeen maahan. Merkitsen pistokkeen niin että se tulee liitettyä oikein päin. Ja vaikka sen kytkisikin väärin päin, ei toinen johdin pistokkeessa ole kytketty minnekään.
Akun laitan säilytyslaatikkoon, jonka kanteen ulkokäyttöön soveltuvan verkkovirtapistokkeen, johon on valmiiksi liitetty akun navoista tulevat johdot. Molempien laitteiden kytkeminen akkuun onnistuu siis yhdellä pistokkeella.
Kaikuluotaimen päähän jätän kiinteään sähköverkkoon kaiun oman virtapiuhan, joten sen saa liitettyä itse koneeseen ihan normaalitoimenpitein.
Perämoottorille veneen perään asennan naaraspuolisen verkkovirtapistokkeen ja perämoottoriin tietysti siihen käyvän urospistokkeen.
Ainut mikä tässä suunnitelmassa mietityttää, on verkkovirtapistokkeen virrankestävyys, jota täytyy vielä tarkemmin selvitellä. Sulakkeet tosin tulevat jo lähelle akkua, joten jos jotain tapahtuu niin virtaa ei pitäisi päästä edes kaikille pistokkeille asti.laita se kaiku siihen moottorin päälle kiinni niin kulkee aina mukana kun moottori irrotetaan. sitten vaan paksu piuha akulta koneelle ja jos siinä on sopivat liitokset niin koneelta kaijulle (20cm johtoa). vielä vaikka sähköteipillä tarvittaessa taat johdoista kiinteän paketin, jotta eivät pyöri miten sattuu. eli aina vaan nappaat akulta irti ja heität piuhan kiepille ja kone/kaiku yhdistelmän peräkonttiin. ainoa liitos siis akulle kytkentä?
- Anonyymi
kuhakala kirjoitti:
Selitän suunnitelmaa hieman tarkemmin:
Kiinnitän veneen laitoihin kulkemaan piuhat akun sijainnilta kaikuluotaimen luokse, joka tulee veneen keskiosaan.
Samaiselta akulta kiinnitän kiintänä piuhat kulkemaan perämoottorille, joka luonnollisesti sijaitsee veneen perässä.
Ajatus olisi saada kytkettyä molempien laitteiden piuhat samoihin akkukenkiin tai vastaaviin, jotta saisin ne yhdellä liikkeellä kiinni akun napoihin. Perämoottorin asentamisen yhteydessä liittäisin vain moottorin johdot yhdellä pistokkeella perään meneviin kiinteisiin johtoihin. Kaikuluotaimelle myöskin menisi valmiit johdot liittimineen sen sijaintipaikalle ja liittäisin kalalle lähdön yhteydessä kaiun virtapiuhan kiinni kiinteisiin sähköihin. Mitä vähemmän kytkemistä ja mitä vähemmän piuhoja pyörimässä jaloissa tarkoittaa vähemmän vaaratilanteita ja enemmän keskittymistä itse olennaiseen.
Kommenttejanne lukiessani olen miettinyt seuraavaavanlaista ratkaisua vaikka osa niistä ei varmasti ihan ohjekirjan mukaan menisikään.
Ostan kaksi erillistä taipuisaa sähköjohdon suojaputkea, joiden sisään laitan kulkemaan molemmille laitteille omat johdot. Johdon akun puoleisiin päihin laitan molemmille laitteille omat sulakkeet ja liitän ne verkkovirtapistokkeeseen(uros) niin että esim plussa menee toiseen johtimeen ja miinus menee pistokkeen maahan. Merkitsen pistokkeen niin että se tulee liitettyä oikein päin. Ja vaikka sen kytkisikin väärin päin, ei toinen johdin pistokkeessa ole kytketty minnekään.
Akun laitan säilytyslaatikkoon, jonka kanteen ulkokäyttöön soveltuvan verkkovirtapistokkeen, johon on valmiiksi liitetty akun navoista tulevat johdot. Molempien laitteiden kytkeminen akkuun onnistuu siis yhdellä pistokkeella.
Kaikuluotaimen päähän jätän kiinteään sähköverkkoon kaiun oman virtapiuhan, joten sen saa liitettyä itse koneeseen ihan normaalitoimenpitein.
Perämoottorille veneen perään asennan naaraspuolisen verkkovirtapistokkeen ja perämoottoriin tietysti siihen käyvän urospistokkeen.
Ainut mikä tässä suunnitelmassa mietityttää, on verkkovirtapistokkeen virrankestävyys, jota täytyy vielä tarkemmin selvitellä. Sulakkeet tosin tulevat jo lähelle akkua, joten jos jotain tapahtuu niin virtaa ei pitäisi päästä edes kaikille pistokkeille asti.12v systeemiin on olemassa sekä pisstotulppa että rasia joissa pistokkeen koko on eri + ja - navoille joten iisi homma kytkentä akulle. Suojaukset sitten erikseen kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783