Siilit

Ilona

Eli kysymykseni koskee siilejä. Voivatko ne tehdä ihmiselle jotakin, esim purra tms? Meidän pihalla on muutamia siilejä ja tulla viipottavat kohti aika uhkaavan näköisinä :) Naapurit niitä syöttävät. Meillä on pieni lapsi ja siksi olen vähän huolissani, kun esimerkiksi oravathan saattavat olla hyvin agressiivisia. Enkä itsekään ole niitä rohkeimpia, pari kertaa olen karkuun juossutkin :) Asiallisia vastauksia niiltä joilta tietoa löytyy! Kiitos!

15

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauska koirankakkapussi

      Kyllä siili puree, jos tunget käden sen nokkaan, kun se on pallossa.
      Muuten ne tekevät mitä tahansa, jotta välttyisivät kosketukselta.

      Siili ei KOSKAAN hyökkää ensin. Voit olla huoletta :3

      • Siili

        Siilit on kilttejä. oon pitäny siiliä sylissä monta kertaa. mulla on ollut myös "Hoidossa" siilin poikanen. se oli hiekkalaatikossa. sen emo oli jäänyt auton alle. mun äiti näki, kun se jäi auton alle.


    • Hessu_86

      Minua ei ole koskaan purrut siili.Yleensä ne juoksee minua karkuun ja kun pääsen lähelle.Ne menee palloksi sitten saan sellisen suloisen otuksen syliini.Vähän siinä ujostellaan eka mutta kyllä se pallo sitten aukee kun ollaan tutustuttu.Minusta siilit ovat maailman suloisimpia eläimiä.Eivätkä ne ole koskaan purreet vaikka olen niin uhkaavasti käyttäytynyt.Niitä pystyy silittämäänkin jos ei vastakarvaan yritä se voisi vähän tuntua=)Siilit ovat kesyimpiä luontokappaleita mitä tiedän.turha niitä on pelätä=)

    • igel

      Koirani joutui uteliaisuuttaan kärsimään siilistä. Ja ulvonta kuului puutarhasta pitkälle. Mutta se tietenkin oli tehnyt virheen: ottanut siilen "leikkikalukseen", mutta jäi toiseksi. Piikkejä kerättiin nenästä tuskien kanssa. Ja koira ei tietenkään tahtonut ymmärtää, että minä olin auttaja, en vihollinen.

      Siispä muuten niin kiltti siili tietenkin puolustautuu. Joten myös lapsia kannattaa varoittaa menemästä lähelle.

    • Siilitär

      Kyllä siili voi purra. Meillä pihassa pienehkö siili jota olemme päivittäin ruokkineet oikeaoppisesti pehmeällä kissanruualla antaneet päivittäin raikasta vetää jne, ja on hyvin kesyyntynyt, mutta nyt kyllä tullut uusi ikävä piirre söpöläiseen, se suorastaan hyökkää jalkoihin ja tarraa lahjeisiin hampaillaan ja puree niin että pakko nostaa jalat ylös kun lähestyy, outoa käytöstä meidän mielestämme.

    • siilionhyötyeläin

      Tottakai siili, kuten mikä hyvänsä eläin saa puolustautua jos pystyy. Siili on kotipihassa hyötyeläin sillä se pitää mahdolliset käärmeet loitolla. Huomioikaa siilin ruokinnassa että se ei ole tottunut suolaan ja se on laktoosiallerginen jo luonnostaan eli ei maitoa. Eihän se saa maitoa luonnossakaan.
      Siilejä ei saa tappaa missään. Ei edes Seinäjoella jossa pienet kusipäänalut olivat tappamassa laudalla siiliä kunnes aikuinen meni väliin. Siiliparka kuitenkin kuoli.
      Saisimpa nuo kakarat käsiini... ja heidän vanhempansa...

      • siili-ja-kyy

        Taitaa olla pelkkää myyttiä kaikki mitä siilin ja kyyn suhteista kerrotaan.
        Kyy on paljon siiliä nopeampi, eli siili ei saa kyytä kiinni vaikka yrittäisikin.
        Siili taas on niin iso ja piikikäs ettei siitä ole kyylle ravinnoksi, eikä siis kyyllä ole mitään syytä hyökätä siilin kimppuun.
        Siili ja kyy eivät edes kilpaile samasta ravinnosta.
        Jos joskus onkin nähty siilin pistävän poskeensa kyytä, kyy lienee kuollut aivan muista syistä kuin siilistä johtuvista. siilille kun kelpaa mikä vaan raato ja mädäntynytkin liha.


    • LapsetTurvaan

      Kyllä siilejä kannattaa varoa. Ovat vaarallisia, kuten luonnonelukat yleensä. Minä en jättäisi pieniä lapsia yksin pihaan, jossa on nähty siilejä. Purema ei itsessään tapa, mutta vihainen siili voi levittää puremajäljen kautta esim. salmonellaa, syfilistä ja a-hepatiittia.

      • bakteeria-raadosta

        Raadonsyöjänä siili voisi periaatteessa levittää mitä hyvänsä raadoissa elävää bakteeria.


    • Anonyymi

      älä vaan ärsytä siiliä. sil on tosi terävät hampaat. piikit ei ole sen pahin ase. se pystyy puree koko sormen poikki.

    • Anonyymi

      ja se puree aivan älyttömän lujaa.

    • Anonyymi

      Jotain sukua susipelolle, että oravat ovat vaarallisia....

      • Anonyymi

        Löysitte sitten vuosia vanhan ketjun. onnea vaan.


    • Anonyymi

      Ei varmasti pure! Menee palloksi jos vaarassa. Siiliä ei saa kiusata, häiritä, koskettaa.
      Jos alkaa väkisin ottamaan kiinni saattaa itsepuolustukseksi purra, muuten koskaan ei.

    • Anonyymi

      Henkisesti häiriintyneitä lapsetkin.. kiusataan viattomia eläimiä ja tapetaan!
      Vanhemmilla ei ole psyykkisesti asiat kunnossa kun lapset noin sekaisin ja väkivaltaisia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3550
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2952
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2840
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2728
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2624
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2425
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      2058
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1867
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1773
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      165
      1723
    Aihe