Autoilijat Kokkolan keskustassa

Mikäpä ei tökkisi?

Pitkänsillankadulla Marzianon ja Konservatorion kohdallakin on kaksi kaistaa, mutta jostain syystä ei tunnuta tietävän, kummalta tulisi ajaa suoraan ja kummalta sitten ihan vain kääntyä sinne vasemmalle...

Kumman paljon autoilijoita täällä on liikenteessä. Luulisi, että noilla ajotaidoilla (tai välinpitämätön asenneko se on?) olisi kortti jäänyt saamatta.

Sinänsä suuresta asiastahan ei ole kysymys, mutta olisi tietysti mukavaa, jos liikenne ottaisi ja sujuisi ilman, että ihmiset ajelisivat mihin tahansa miltä kaistalta tahansa.

Suosittelen myös, että nämä kaistatajuttomat pysyttelisivät sitten ihan vain täällä Kokkolassa - täällä tuollainen ajotyyli voi vielä onnistuakin, isommissa kaupungeissa tulee kolari ja joutuu maksumieheksi.

76

1571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putkiaivo222

      Muistaakseni minulle opetettiin autokoulussa että oikealta kaistalta ajetaan suoraan jos ei muuten ilmoitettu. Yleensä tuossa ristetyksessä kaveri vasemmalta kaistalta päättää kans ajaa suoraan. Yleistä myös muissa risteyksissä.

      Toinen erittäin suosittu tapa on ajaa ihan keskelle jottei vasemmalle tai oikealle puolelle mahdu.

    • .i.i.i.i

      just tuo risteys opetettiin ajamaan autokoulussa n.10v sitten suoraan ryhmittäytymällä vasemmalle, on kuulemma joku poikkeusristeys mikä pitäis vaan tietää.. useesti ollu kolari lähellä kun ei siinä tosiaan ilmoteta mistään poikkeuksesta ja porukka ajaa miten sattuu.

      • Varokaa

        Heh--heh no niin ei ole ihme "poikkeusristeys"------ on aina liikennemerkillä varustettu.
        Siis ei tuossa risteyksessä ole poikkeuslupaa ajaa miten sattuu.


    • Varokaa

      oikeassa olevia ne tuppaa ajamaan väärin.

      Kyllä se on niin, että mikäli on ryhmittynyt keskiviivan viereen, niin silloin käännytään vasemmalle ja oikeaa kaistaa ajetaan suoraan tai vilkun kanssa oikealle.

      Saman olen kokenut vasemmalta kiilataan varsikin kun risteyksen jälkeen on pysäköityjä autoja ja suoraan ajettaessa on vaihdettava kaistaa.

      Suosittelisin, että ajetaan liikennesääntöjen mukaan ja varotaan toheloita.

      Kokkolalaisittain ymmärretään:
      Voihan sitä vasenta kaistaa ajaa suoraan mikäli näkee, että jono on kääntymässä oikealle, jos se jono on menossa suoraan, niin on parempi väistää tai ryhmittyä oikein.

      Mikäli olen väärässä, niin saa "ajaa perään", minulla on varaa antaa tilaa täällä ja liikenteessä.

      • Anonyymi

        Paljon parempi on ajaa mutkilematta suoraan keskeltä tai vasemmasta reunasta. Typerää ajaa risteyksen yli suoraan oikealta vain huomatakseen että on kiinni parkeeratun auton perseessä


    • liikenneinsinööri

      Kyseisessä risteyksessä on se ongelma, että tien reunaan on parkkeerattu autoja niin ettei välttämättä tule sitten mentyä sääntöjen mukaan. Tokihan tuossa risteyksessä oikein ajetaan niin että oikealta kaistalta suoraan tai oikealle ja vasemmalta ainoastaan käännytään vasemmalle. Jos olisi muuten, niin se ilmotettaisiin liikennemerkeille normaaliin tapaan.

      • Varokaa

        myös insinöörejä

        Ei tuossa risteyksessä ole erityisongelmaa, pitää vain ajaa mahdollisimman oikealla vaikka autoja onkin pysäköity jalkakäytävän viereen, ennen risteystä ja risteyksen jälkeen.
        Vasemmalle kääntyvät voivat ajaa siihen viereen jos on tilaa, muuten on "parasta ennen päivämäärää" odotella omaa tilaa.


      • liikenneinsinööri

        ...kolarit vältetään myös ko. risteyksessä sillä että käytetään kääntyessä vilkkua. Jokaisen autoilijan voi olettaa ajavan suoraan ellei hän vilkulla muutoin ilmoita. Ryhmittyminen on tärkeä asia, mutta maalaisjärki menee tässäkin edelle.

        Edellä oleva teksti ainoastaan sen takia että ryhmittymisvaikeuksia on aina ja tulee olemaan.


    • KaistaPiru

      Sääliks käy niitä eteen pyrkijöitä, jokka erehtyy sumputettavaks oikeanpuolen
      vittuilukaistalle. Ei muuta ku hanaa ja etiäppäin renkaat hiilloksella. Eipäs oo
      päässy vielä unohtumaan tämä "ihanaa Häkkinen ihanaa".

    • viisasonomahyväinen

      Itse ryhmittäyden aina keskelle. Näin välttyy murehtimasta sitä että mitähän tuo kaveri tuossa rinnalla meinaa. Kuitenkin niin pikku kaupunki kokkolakin että tuskin mitään haittaa vaikka autoja ei ajeta aina rintarinnan

      • Varokaa

        omahyväistä maalaista
        Sinäkö siinä risteyksessä ja muuallakin teet aina sitä ruuhkaa, mene kuule vielä pienempään kaupunkiin opettelemaan.
        Se oikealla oleva kaveri voin olla vaikka minä ja minä ajan liikennesääntöjen mukaan mahdollisimman oikealla suoraan ja kovaa ei siinä vasemmalla kaistalla pitäisi liikennesääntöjen mukaan olla ketään.


      • viisasonomahyväinen

        Ei siinä oikealle mahdu, kun oon just keskellä kaistaa. Näin ajetaan kun kanssa-autoilijat on arvaamattomia muka-kaupunkilaisia


    • sdfg

      Tiellä on kaistoja niin monta kuin ajoneuvoa kohtuudella mahtuu rinnakkain.
      Tuossa on 2 kaistaa eteenpäin.
      Joskus voi olla parkissa autoja siinä oikealla puolella, mutta siinä ei auta sitten kuin odottaa.
      Lisäksi kaistan vaihto risteysalueella ei ole sallittua, joten oikealla kaistalla ei auta kuin kääntyä oikealle jos edessä on autoja parkissa.

      Molemmat kaistat oikeuttavat siis ajamaan suoraa.

      • Varokaa

        Tarkistappas
        Muuten hyvä, mutta väärin.
        Pitää ajaa mahdollisimman oikealla siinä ne kaistat sitten selviää, koska niitä kaista viivoja ei ole olemassa.


      • sdfg
        Varokaa kirjoitti:

        Tarkistappas
        Muuten hyvä, mutta väärin.
        Pitää ajaa mahdollisimman oikealla siinä ne kaistat sitten selviää, koska niitä kaista viivoja ei ole olemassa.

        Väärin.

        Autokoulussa opetetaan kyllä ajamaan oikeanpuoleista kaistaa, kuten tehtaankadulla tai kustinkadulla.
        Ei se silti tarkoita etteikö kaistoja olisi enemmän kuin 1.


      • Kortti pois sultakin

        Eivät oikeuta.


      • Varokaa
        sdfg kirjoitti:

        Väärin.

        Autokoulussa opetetaan kyllä ajamaan oikeanpuoleista kaistaa, kuten tehtaankadulla tai kustinkadulla.
        Ei se silti tarkoita etteikö kaistoja olisi enemmän kuin 1.

        sdfg lainaan sinua:
        "Tiellä on kaistoja niin monta kuin ajoneuvoa kohtuudella mahtuu rinnakkain."
        ( noinhan se on kun kaistoja ei ole merkitty, että jos mahtuu useampi ajoneuvo rinnakkain)
        "Tuossa on 2 kaistaa eteenpäin."
        (siis mikäli kohtuudella mahtuu)

        Kyseessä oleva risteystie on leveä ilman kaistamerkintöjä.
        Sitten kun siihen kaistalle ei sovi muuta kuin yksi, niin eikö oikealla ajava ole oikeassa?

        "Tehtaankadulla"
        (on viivoitettu kaksi kaistaa, eli siellä on selvät sävelet, mutta kun ne yhtyvät yhdeksi kaistaksi siellä santahaan kohdalla, niin vasemmanpuoleinen kaista loppuu)
        Tähän voisi soveltaa sitä miten ajetaan kun on kaistat merkitty esimerkiksi moottoriteillä ja muuallakin kun kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi, niin oikeanpuolinen kaista jatkuu ja vasemmanpuoleinen loppuu.

        Tämä keskustelu jatkunee niin kauan kunnes meille kaistapäisille on merkitty ne kaistat;))

        Hyvä, että kaikki voivat sanoa mielipiteensä ja sen jälkeen ajaa ilman kolareita;))


    • SGGSGGS

      Myös Rantakadullatuntuu olevan ongelmia nimenomaan kaistojen kanssa. Nordean kohdalla yksi saattaa ajaa keskellä tietä eikä siis täten aja kummallakaan kaistalla - samalla tukkien tien kaikilta muilta... Kääntymisetkin näkyy tapahtuvan ihan miten vain.

      Samaten siinä apteekin kulmilla ajellaan keskellä tietä ja käännytään oikean puoleiselta kaistalta Halpa Hallille päin, vaikka kyseinen kaista itse asiassa loppuu esiintymislavaan...

      • Varokaa

        SGGSGGS
        Hyvä huomio, nämä keskitien ratsastajat ovat sujuvan liikenteen estäjiä.

        Siellä apteekin kulmalla käännytään vasemmalle Halpahallille päin ja ennen sitä ryhmitytään vasemmalle, muutenhan kääntyminen tapahtuu "ihan miten vain".

        Varovasti ettei taas kolahda;))


    • kaistapäällikkö

      Mä ajan keskelllä tietä suoraan , siinä on yks kaista, ja jos olis kaks niin olis myös kaistamerkinnät.

    • Vaan kun

      Autokoulussa opetettiin aikoinaan toista.

    • ok

      joo on kaks kaistaa mutta menee eri suuntiin. Muutenkin jos menet oikeasta reunasta suoraan ja tulee parkkeerattuja autoja vastaan niin risteysakueella ei saa mutkitella joten jäät siihen jonon jatkoksi

      • Katuneuvos

        Katu on kaksisuuntainen molempiin suuntiin on vain yksi leveä merkitty kaista.
        Keskiviivan vieressä ajavalle ei jää kaista tilaa, jos siinä pitää mennä vastaantulevan puolelle, kun se oikealla ajava ajaa mahdollisimman oikealla niin kuin pitääkin, ei se oikealla ajava vaihda kaistaa, koska tuossa risteyksessä ei ole kuin yksi leveä kaista.
        Silloin kun kaistat on merkitty ei risteysalueella saa vaihtaa kaistaa, mutta uskokaa vaikka vain huviksenne, että jos siinä on pitkä rekka ja yritätte kiilata siinä keskiviivan vieressä, niin jäätte alle.
        Ei niillä parkki autoilla kaistoja merkitä, mutta tietysti voi jo ennen risteystä määritellä ajolinjaa, että ei joku kaistapää tule vasemmalta kiilaamaan.
        Vasemmalle ryhmitytään kun käännytään vasemmalle ja oikeaan reunaan kun ajetaan suoraan tai käännytään oikealle.


    • Selkämyyryä okei

      Saa mutkitella ku osaa käyttää vilkkua. Kylkimyyryä ei saa ajaa siinä.

    • Tosirealisti Kokkola

      Mikä autokoulu opettaa väärin.
      Taisto Ohtamaa sanoi aikoinaan 1970 -luvulla: "Poika, aja suoraan, risteyksen jälkeen on autoja parkissa. Aja mahdollisimman lähellä keskiviivaa."
      Merkittävintä tässä risteysalueella on se, että vasemmalle käännyttäessä ryhmitytään aivan keskiviivan tuntumaan ja vilkutetaan vasemmalle. Oikealle käännyttäessä ajetaan oikeaan reunaan ja vilkutetaan oikealle. Suoraan ajettaessa ei tietenkään vilkuteta.
      Jos joku jatkaa oikealta eteen päin (mikä toki on sallittua) ja joutuu heti risteyksen jälkeen VAIHTAMAAN KAISTAA (omaa ajolinjaansa), ajaa toisen kylkeen, eteen tai perään syyllistyy liikennerikkomukseen, eli maksa viulut jos kolahtaa. Tuliko nyt kaikille selväksi.
      Rautatienkatu on aivan selkeä paitsi talvella, jolloin kaistamerkinnät ovat lumen tai jään peittäminä.

      • masi35

        NÄIN. Tulihan kaikille selväksi.


      • Katuneuvos

    • Katuneuvos
      • juupatuuppari

        mitä jos pari homppelia hässii siinä keskellä risteystä niin ajatko yli vai filmaatko juutuubiin uusia klippejä


    • Takaisin autokouluun

      Täytyy vain ihmetellä, että miten tämäkin asia on vielä joillekin epäselvä, kun parin vuosikymmenen ajan varmasti jokainen autokoulu on ajattanut kyseisen risteyksen ja aiheesta on kirjoitettu lehdissäkin.

      Pitkänsillankatu on nelikaistainen Kaarlelankadun risteyksen kohdalla eli kaksi kaistaa molempiin suuntiin, vaikka kaistoja ei erikseen tiehen maalattu. Tämä asia on varmistettu autokouluista ja Kokkolan poliisilta silloin, kun heillä oli vielä kyselypalsta sivuillaan.

      Näin ollen molemmilta kaistoilta voi ajaa suoraan, mutta jos tien oikeassa reunassa ja välittömästi Kaarlelankadun toisella puolella on pysäköitynä ajoneuvoja, niin silloin vain vasemmalta kaistalta saa ajaa suoraan, koska kaistanvaihtaminen risteysalueella on kielletty.

      • Anthrax80

        Pitää täysin paikkansa. Myös ammattikoulun ajo-opetus painotti samaa asiaa. Vasemmalta kaistalta ajetaan poikkeuksellisesti suoraan, koska risteyksen jälkeen oikealla puolella on parkkeerattuja autoja. Tällaisissa risteyksissä käytetään poikkeussääntöjä liikenteen sujuvuuden vuoksi.
        Kaikkein vaikeinta kokkolassa autoileville on kuitenkin ryhmittyminen. Esim Torikadulta vesitorninmäkeä alastulevat autoilijat, jotka ovat menossa minimanille eivät ymmärrä liikennevalojen jälkeen ryhmittyä oikealle kaistalle vaan kääntyvät keskeltä tietä tukkien suoraan ajavilta ajoväylän.
        Myös se on monelle epäselvää kun käännyt yksikaistaiselta tieltä kaksi kaistaiselle niin on sallittua ajaa suoraan kaistalle, jota pitkin on tarkoitus jatkaa matkaa. Eli kääntymissäännöstä saa ja pitääkin poiketa, ryhmittymissäännöstä ei missään tapauksessa. Hyvä esimerkki tästä on Antinkadun ja mariankadun risteys kun matkaa jatketaan santahakaan päin. Mariankadun ja tehtaankadun risteyksessä sinun tulee olla ryhmittynyt oikeaan reunaan. Tämäkin tuntuu olevan monelle liian vaikeaa.

        T:Ammattiautoilija


    • Tosirealisti Kokkola

      Hyvin täydensit tekstini. Kiitos "Takaisin autokouluun"!

    • Takaisin autokouluun

      Ole hyvä.

      Jos pienen Kokkolan risteykset ovat mielestänne epäselviä, niin koettakaapa käydä ajamassa Pariisin Riemukaaren ympyrässä. En suosittele niille jotka tarvitsevat kaistamaalauksia:

      http://goo.gl/maps/8rNF

      • Takaisin autokouluun

        Tässäpä vähän lisää miettimisen aihetta. Miksi tultaessa Torikatua teatterin suunnalta Kustaa Aadolfinkadun risteykseen ryhmitytte vasemmalle kaistalle, vaikka jatkaisitte suoraan Torikatua pitkin?

        http://goo.gl/maps/Ibzf


      • ajo-opetukseen
        Takaisin autokouluun kirjoitti:

        Tässäpä vähän lisää miettimisen aihetta. Miksi tultaessa Torikatua teatterin suunnalta Kustaa Aadolfinkadun risteykseen ryhmitytte vasemmalle kaistalle, vaikka jatkaisitte suoraan Torikatua pitkin?

        http://goo.gl/maps/Ibzf

        Tuossa risteyksessä kaistat on merkitty viivalla ja oikeakaista loppuu "katuramppiin", jos yrittää mennä sitä muualle kuin oikealle.
        Ei mennä katurampille kun ajetaan vain suoraan josta voi kääntyä myös vasemmalle.

        Ja uskokaa nyt jo, että ei sellaista sääntöä ole olemassa, että jos moottoripyöriä sopii 4 rinnakkain ei siinä ole neljää kaistaa, jos niitä ei ole erikseen merkitty.

        reallisti ei ole päivittänyt tietojaan Ohtamaan autokoulun jälkeen, vaan hänen pitäisi mennä takaisin autokouluun.


      • Ajoneuvos-2011
        ajo-opetukseen kirjoitti:

        Tuossa risteyksessä kaistat on merkitty viivalla ja oikeakaista loppuu "katuramppiin", jos yrittää mennä sitä muualle kuin oikealle.
        Ei mennä katurampille kun ajetaan vain suoraan josta voi kääntyä myös vasemmalle.

        Ja uskokaa nyt jo, että ei sellaista sääntöä ole olemassa, että jos moottoripyöriä sopii 4 rinnakkain ei siinä ole neljää kaistaa, jos niitä ei ole erikseen merkitty.

        reallisti ei ole päivittänyt tietojaan Ohtamaan autokoulun jälkeen, vaan hänen pitäisi mennä takaisin autokouluun.

        Nim. "Ajo-opetukseen" kannattaisi tutustua tieliikennelakiin.

        "Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua TAI MUUTA AUTOLLE RIITTÄVÄN LEVEÄÄ AJORADAN PITUUSSUNTAISTA OSAA "

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        Ei niitä kaistoja tarvitse maalata, vaikka se tarpeen täällä Kokkolassa olisikin. Talviaikaan niitä kaistaviivoja ei kuitenkaan nähdä.


    • oh my god

      dear god, mind blown-

    • Tosirealisti Kokkola

      "Katuneuvos" menköön heti uudelleen autokouluun kertaamaan säännöt.
      On se ihme, että kaveri jaksaa jankuttaa ja olla kaikessa eri mieltä kuin "Kalajoen Ekka".

    • hhgfdd6

      Tosirealistin ainoa kulkuneuvo on vanha ruosteinen Jopo.

    • Tosirealisti Kokkola

      Joposta en tiedä. En ole koskaan sellaista omistanut.
      Omistan silti pari pyörää ja vähän muutakin...
      Esimerkiksi Kokkolan kauneimman pihan, puutarhan jne.......

      • Örkkämönkijä

        No eip oo hääppönen nuoruus ollu sullakaan, kaikilla hyväosaisillahan
        oli Jopo, jopa mulla vaikka olin semmonen huonompiosainen ja nyt
        muistaakseni en ole vieläkään kovin hyväosainen.


      • ttyfhddh

        Lisäksi osaat monta kieltä, olet ollut eläkkeellä jo 10 vuotta ajanut 2,5 milj km yms.
        Toisille on siunaantunut tuota mielikuvitusta oikein roppakaupalla.


    • ko

      Olihan Tosirealistilla sentään sotilasura. Tosin kaikki majurina eläkkeelle joutuneet ovat katkeria ja urallaan epäonnistuneita. Ei huolittu sotakorkeaan.

    • Huitova heppu

      Liikennepoliiseja keskelle keskustan risteyksiä huitomaan
      niin loppuu tämä ijänikuinen arpominen.

    • XRW

      Pakko se on olla niiden kaistojen keskellä jos on menossa suoraan, ainakin täällä Kokkolassa. Jos ryhmittyy oikein, eli oikealle kaistalle niin eiköhän joku idiootti tule siihen vasemmalle kaistalle ja yrittää ohitse kun valot vaihtuu vihreäksi.

    • Tosirealisti Kokkola

      Mitä ihmettä sinäkin jankkaat selvästä asiasta "XRW" (ovatko rekkarisi kirjaimet).

      Ei kukaan "idiootti" tule rinnallesi vasemmalle eikä yritä ohitse valojen vaihtuessa, vaan ajaa sääntöjen mukaisesti, jos risteyksen jälkeen on autoja parkissa.
      Jos ja kun ryhmitytään oikealle, niin myös käännytään oikealle vilkkua käyttäen.

      Mene hyvä ystävä autokouluun, kun näyttää siltä, että koulu on käyty kirjekurssina.

      • XRW

        Kyllä vain tulee usein kuules! Jos risteyksen jälkeen on autoja niin kyllä mielellään olisin vasemmalla puolella mutta pari kertaa tänä vuonna on tullut sitten taas joku oikealle puolelle ja jatkanut suoraan. Painoi täysillä kaasua ja kiilasi pysäköityjen autojen ja minun väliin ohitse!

        Ps. Ei ole minun rekisterin kirjaimet.


    • miksieiasiaakorjata

      mikä on tilanne tänäpäivänä

    • Anonyymi

      snellmaninkadun ja vaatturinkadun risteys on hengenvaarallinen

    • Anonyymi

      Olipa niin monta kommenttia suuntaan jos toiseen tuosta Pitkänsillakadun ajotavasta, minulle ei selvinnyt kummalta kaistalta voi ajaa suoraan. Täytynee ryhmittyä keskelle kaistoja niin kuin joku neuvoi.

      • Anonyymi

        Keskelle on paras ajaa jos ei halua lommoja.


    • Anonyymi

      joku meinas ajaa kaurasen päälle kun se kulki keskellä tietä koiransa kanssa

    • Anonyymi

      Ei ole kahta kaistaa, minä ajan ainakin keskellä, ajan sitten suoraan tai käännyn.

      • Anonyymi

        Eli olet tyypillinen kädetön juntti!


    • Anonyymi

      jos ajaa oikealla niin parempi jäädä odottamaan että vasemmalta suoraan menevät lähtevät ensin, jotta voi väistää edessä oikealle parkkeeratut autot. Turvallisempi ratkaisu on valita ko. risteyksessä tosiaan se vasemmanpuoleinen kaista suoraankin mentäessä.

      • Anonyymi

        Oikein. Jos ja kun ajan katua suoraan, niin ajan vilkuttamatta, ja aina lähempänä keskiviivaa. (Näin opetti Taisto Ohtamaa 1971, ja sama sääntö pätee edelleen). Toinen Taiston oppi oli ja on: "Kadulla ei koskaan ohiteta eikä edes yritetä ohittaa oikealta, vaikka se olisikin mahdollista (leveä kaista). Näin voi tehdä vain kaksikaistaisella, kaistamerkityllä katuosuudella. Oikealle kääntyessä ajetaan kadun oikeaan reunaan, ja vilkutetaan. Vasemmalle kääntyessä ajetaan keskiviivan tuntumaan, ja vilkutetaan"...
        Suurin virhe tapahtuu usein risteyksen kohdalla, tai sen jälkeen, kun joku alkaa ohittaa oikealta. Oikeaa "reunaa" ajava väistää aina toista suoraan ajavaa, eikä missään tapauksessa ole oikeutettu ohittamaan (kiilaamaan). Katumerkinnät ovat eri asia. Niitä noudatetaan (mutta, entä talvella, vieraspaikkakuntalainen, katu lumen peitossa ym. Silloin ajetaan, kuten yllä kerron. Onko asia selvä. Vertaa uusi Tieliikennelaki, "ennakoiva ajo... ym")...
        Tapahtui 10.10.2022 n klo 13.00, kun eräs sälli yritti ohittaa minut oikealta, Siltatalon (urheilutalon) kohdalla. Kuljettaja (tummansininen farmari Volvo xxx-545) seurasi keskustan kirkon parkkipaikalle, ja tuli "sönkkäämään". Onneksi maltoin mieleni, enkä vetänyt jätkää turpaan. Toisaalta oli kiire hammaslääkäriin (aikavaraus). Taisi olla sama tyyppi, joka kerran Prisman parkkipaikalla oli ajaa päälleni, vaikka tulin oikealta. Kehtasi vielä väittää, että hän ajoi "pääväylää". Mikä ja missä on parkkialueen pääväylä (olikohan jotain jäänyt "hampaankoloon"), hah hah haaa!!!...
        JK Luitte varmaan äskettäin Keparin jutun. Ajosäännöt parkkipaikalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein. Jos ja kun ajan katua suoraan, niin ajan vilkuttamatta, ja aina lähempänä keskiviivaa. (Näin opetti Taisto Ohtamaa 1971, ja sama sääntö pätee edelleen). Toinen Taiston oppi oli ja on: "Kadulla ei koskaan ohiteta eikä edes yritetä ohittaa oikealta, vaikka se olisikin mahdollista (leveä kaista). Näin voi tehdä vain kaksikaistaisella, kaistamerkityllä katuosuudella. Oikealle kääntyessä ajetaan kadun oikeaan reunaan, ja vilkutetaan. Vasemmalle kääntyessä ajetaan keskiviivan tuntumaan, ja vilkutetaan"...
        Suurin virhe tapahtuu usein risteyksen kohdalla, tai sen jälkeen, kun joku alkaa ohittaa oikealta. Oikeaa "reunaa" ajava väistää aina toista suoraan ajavaa, eikä missään tapauksessa ole oikeutettu ohittamaan (kiilaamaan). Katumerkinnät ovat eri asia. Niitä noudatetaan (mutta, entä talvella, vieraspaikkakuntalainen, katu lumen peitossa ym. Silloin ajetaan, kuten yllä kerron. Onko asia selvä. Vertaa uusi Tieliikennelaki, "ennakoiva ajo... ym")...
        Tapahtui 10.10.2022 n klo 13.00, kun eräs sälli yritti ohittaa minut oikealta, Siltatalon (urheilutalon) kohdalla. Kuljettaja (tummansininen farmari Volvo xxx-545) seurasi keskustan kirkon parkkipaikalle, ja tuli "sönkkäämään". Onneksi maltoin mieleni, enkä vetänyt jätkää turpaan. Toisaalta oli kiire hammaslääkäriin (aikavaraus). Taisi olla sama tyyppi, joka kerran Prisman parkkipaikalla oli ajaa päälleni, vaikka tulin oikealta. Kehtasi vielä väittää, että hän ajoi "pääväylää". Mikä ja missä on parkkialueen pääväylä (olikohan jotain jäänyt "hampaankoloon"), hah hah haaa!!!...
        JK Luitte varmaan äskettäin Keparin jutun. Ajosäännöt parkkipaikalla...

        Entisenä armeijan autosotamiesten opettajana, kouluttajana ja Esikuntapatterin päällikkönä voin vahvistaa edellä olevan asiallisen ja opettavaisen tarinan.
        Onko kyseinen henkilö Kokkolassa tunnettu Ressu, jonka nimimerkki lienee tuo sopivan sarkastinen, mutta hyväntahtoinen naurahtaminen.


    • Anonyymi

      Tämä Pitkänsillankadun ryhmittymisongelmahan ratkeaisi yksinkertaisesti siten että ajorataan maalataan ryhmittymisviivat. Näin yksinkertaista se olisi.

      • Anonyymi

        Ei voi maalata kun katu on kaksikaistainen, silloin voi maalata vain keskiviivan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi maalata kun katu on kaksikaistainen, silloin voi maalata vain keskiviivan.

        Kokkolassa ei ole kuin yksi selkeästi nelikaistainen katu (2x2), ja se on Kustaa Aadolfinkatu.
        Naurattikin vietävästi, kun joku äijä kirjoitti tälle sivustolle, ja Kokkola- lehden kommenttipalstalle, että "voi taatana, ko joku ohitti minut Kustinkadulla oikealta puolelta". Tämän ukkelin pitäisi ITSE ajaa oikeanpuoleista kaistaa, joka on Tieliikennelaissakin selkeästi määritelty oikeaksi tavaksi, ellei edessä ole esteitä. Onhan sama sääntö olemassa myös moottoriteillä. Epäselvyyksien välttämiseksi, pitäisi Kustaa Aadolfinkadulla kieltää pysäköinti ajoradalle (kaistalle), ja poliisi voisi valvoa, että autoilijat käyttäisi pääsääntöisesti oikean puoleista kaistaa. Samoin näin yksinkertainen asia pitäisi opettaa autokoulussa, kuten Taisto Ohtamaa opetti aikanaan. Joten teille paskaperseille, ilmeisesti autokoulun kirjekurssina käyneille, ei voi muuta kuin nauraa paskaisesti, hah hah haaa!!!...


    • Anonyymi

      Kustinkatua juuri kukaan ei koskaan aja oikealla kaistalla, eikä tule ajamaankaan. Poliisin tulisi ennemmin kiinittää huomiota niihin repan satunnaisiin ajeluihin. Renkaiden kunnosta löytyy takuulla sanomista ja "lakituntemus" ja ikäkin huomioiden melko riskirajoilla alkaa olla.

      • Anonyymi

        Kukaan muu ei Kokkolassa tunne Tieliikennelakia, Metsästyslakia, Ympäristölakia yms paremmin, kuin lainoppinut, Oikeusupseeri Kokkolan Kingsi, kaupungin viisain mies, ja seuraavat 25 vuotta Kokkolan kehitystä, mm ympäristöasioita suunnitteleva, itseoppinut ja palkaton konsultti TOSIrealisti, kaikkien kaveri ja ystävä, hah hah haaa!!!...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan muu ei Kokkolassa tunne Tieliikennelakia, Metsästyslakia, Ympäristölakia yms paremmin, kuin lainoppinut, Oikeusupseeri Kokkolan Kingsi, kaupungin viisain mies, ja seuraavat 25 vuotta Kokkolan kehitystä, mm ympäristöasioita suunnitteleva, itseoppinut ja palkaton konsultti TOSIrealisti, kaikkien kaveri ja ystävä, hah hah haaa!!!...

        Ei mitään käytännön järkeä ajaa kustinkatua oikealla kuin ainoastaan ryhmittäytyessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään käytännön järkeä ajaa kustinkatua oikealla kuin ainoastaan ryhmittäytyessä.

        Nyt eivät kyseessä ole tunteet; omat mielihalut ja mielipiteet. Tieliikennelaki velvoittaa käyttämään AINA oikeanpuoleista kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään ohitukseen, ja jos oikean kaistan liikenne on selvästi alle rajoitusten, edessä on este, tai joku muu hidaste...
        Mikäli Kokkolassa noudatettaisiin "arkijärkeä" ja liikennesääntöjä, niin liikenne sujuisi maltillisesti, turvallisesti ja kuljettajien mieltä ja tietä kuluttamatta...
        Toisin sanoen: Ajettaisiin kitkarenkailla, ja tasaisesti koko kaistan leveyttä "kuluttaen". Ajamatta samaa uraa: Auton "koiranluita", niveliä ja puslia säästäen, sekä kuoppia ja kaivonrenkaita väistäen. Täten kaikki olisivat tyytyväisiä, ja auto kiittäisi (viimeistään katsastuksessa), hah hah haaa!!!...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eivät kyseessä ole tunteet; omat mielihalut ja mielipiteet. Tieliikennelaki velvoittaa käyttämään AINA oikeanpuoleista kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään ohitukseen, ja jos oikean kaistan liikenne on selvästi alle rajoitusten, edessä on este, tai joku muu hidaste...
        Mikäli Kokkolassa noudatettaisiin "arkijärkeä" ja liikennesääntöjä, niin liikenne sujuisi maltillisesti, turvallisesti ja kuljettajien mieltä ja tietä kuluttamatta...
        Toisin sanoen: Ajettaisiin kitkarenkailla, ja tasaisesti koko kaistan leveyttä "kuluttaen". Ajamatta samaa uraa: Auton "koiranluita", niveliä ja puslia säästäen, sekä kuoppia ja kaivonrenkaita väistäen. Täten kaikki olisivat tyytyväisiä, ja auto kiittäisi (viimeistään katsastuksessa), hah hah haaa!!!...

        ripulistissa ei ole muuta hyvää kuin että alkaa se "loppusuoransa" jo mukavasti häämöttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eivät kyseessä ole tunteet; omat mielihalut ja mielipiteet. Tieliikennelaki velvoittaa käyttämään AINA oikeanpuoleista kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään ohitukseen, ja jos oikean kaistan liikenne on selvästi alle rajoitusten, edessä on este, tai joku muu hidaste...
        Mikäli Kokkolassa noudatettaisiin "arkijärkeä" ja liikennesääntöjä, niin liikenne sujuisi maltillisesti, turvallisesti ja kuljettajien mieltä ja tietä kuluttamatta...
        Toisin sanoen: Ajettaisiin kitkarenkailla, ja tasaisesti koko kaistan leveyttä "kuluttaen". Ajamatta samaa uraa: Auton "koiranluita", niveliä ja puslia säästäen, sekä kuoppia ja kaivonrenkaita väistäen. Täten kaikki olisivat tyytyväisiä, ja auto kiittäisi (viimeistään katsastuksessa), hah hah haaa!!!...

        Kustinkadun vasemman puoleista kaistaa ajanutta ei ole koskaan sakotettu. Sitä on täysin laillista käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ripulistissa ei ole muuta hyvää kuin että alkaa se "loppusuoransa" jo mukavasti häämöttää.

        Ja sinä lienet vasta "satasen lähtökuopissa", vai. Saatana, että tulen selvittämään kuka olet, niin keskustelemme "syvällisesti". Tuskin pääset edes tähän ikään. Tietysti jokainen ikääntyy. 7-kymppinen on todella jo "loppurullauksen" alkumetreillä, kuten appi-isäni 97 v. Mutta perusteetonta vittuilua ei kukaan MIES hyväksy. Onko selvä. Tavataan, hah hah haaa!!!...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä lienet vasta "satasen lähtökuopissa", vai. Saatana, että tulen selvittämään kuka olet, niin keskustelemme "syvällisesti". Tuskin pääset edes tähän ikään. Tietysti jokainen ikääntyy. 7-kymppinen on todella jo "loppurullauksen" alkumetreillä, kuten appi-isäni 97 v. Mutta perusteetonta vittuilua ei kukaan MIES hyväksy. Onko selvä. Tavataan, hah hah haaa!!!...

        Otappa ne lääkkees ja mäne nukkumaan siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä lienet vasta "satasen lähtökuopissa", vai. Saatana, että tulen selvittämään kuka olet, niin keskustelemme "syvällisesti". Tuskin pääset edes tähän ikään. Tietysti jokainen ikääntyy. 7-kymppinen on todella jo "loppurullauksen" alkumetreillä, kuten appi-isäni 97 v. Mutta perusteetonta vittuilua ei kukaan MIES hyväksy. Onko selvä. Tavataan, hah hah haaa!!!...

        Naapurin fasistihallintoa puolusteleva ei ole täällä paljoa paskaankaan arvoinen, vaikka kuinka sönköttäisi enää liikennesäännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kustinkadun vasemman puoleista kaistaa ajanutta ei ole koskaan sakotettu. Sitä on täysin laillista käyttää.

        Sinähän nyt jäärä olet. Kuka on puhunut sakottamisesta, ja "laittomista" kaistoista. Oletko käynyt autokoulun hyväksytysti, vai pelkästään "pyörätuolikurssin", hah hah haaa!!!...


    • Anonyymi

      Pitikö keskustelu vaihtaa Kustinkadulle, kun avaaja huomasi kuinka väärässä hän oli Pitkänsillankadun suhteen?

      • Anonyymi

        Pidä sinä kade turpasi kiinni, ja lopeta vittuilu. Tämä keskustelu jatkui Tehtaankadulle, Rantakadulle jne. Oli luontevaa ottaa keskusteluun myös Kustinkatu, sillä Pitkänsillankadun kohdalta tilanne oli tullut riittävän selväksi, hah...
        Turha on jankuttaa asioita jopa vuosia. Vain, jos keskusteluun tulee uutta asiaa, podittavaa, kerrottavaa, kuten tekojärvi- ym Ressun aiheisiin tapaa tulla. Ne vaativat käsittelyä jopa vuosia, ennen kuin Ressun (Reijo Kivelän) erinomaiset ideat, aloitteet, suunnitelmat ja esitykset on saatettu päätökseen. Esimerkiksi Köykärinjärvi (tai Kokkojärvi) Kaustarin rämeikköön, Kahakkasilta Kokkojokisuuhun, Ykspihlajan Potin ruoppaus, ja muuttaminen sisälammeksi, nimellä Sahalampi jne yms, hah hah haaa!!!...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidä sinä kade turpasi kiinni, ja lopeta vittuilu. Tämä keskustelu jatkui Tehtaankadulle, Rantakadulle jne. Oli luontevaa ottaa keskusteluun myös Kustinkatu, sillä Pitkänsillankadun kohdalta tilanne oli tullut riittävän selväksi, hah...
        Turha on jankuttaa asioita jopa vuosia. Vain, jos keskusteluun tulee uutta asiaa, podittavaa, kerrottavaa, kuten tekojärvi- ym Ressun aiheisiin tapaa tulla. Ne vaativat käsittelyä jopa vuosia, ennen kuin Ressun (Reijo Kivelän) erinomaiset ideat, aloitteet, suunnitelmat ja esitykset on saatettu päätökseen. Esimerkiksi Köykärinjärvi (tai Kokkojärvi) Kaustarin rämeikköön, Kahakkasilta Kokkojokisuuhun, Ykspihlajan Potin ruoppaus, ja muuttaminen sisälammeksi, nimellä Sahalampi jne yms, hah hah haaa!!!...

        repa ei kauaa enää tee niillä autoilusäännöillään yhtikäs mitään ja tämä muuten on täysin fakta asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        repa ei kauaa enää tee niillä autoilusäännöillään yhtikäs mitään ja tämä muuten on täysin fakta asia.

        Huutele sitten sieltä tammiarkustasi Ressua apuun, kun raatokuoriaiset, kastemadot, papintappajan toukat yms ötökät nautiskelevat ontoista aivolohkoistasi, räkänenästäsi, läskimahasi rasvoista; järsivät pikku pippeliäsi ja kurttuisia pallejasi. Arvaathan, että Ressu ei taatusti tule avuksi, vaan nauraa paskaisesti hah hah haaa!!!...
        JK "Ja tämä tarina on tosi"...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe