Olen tässä hakenut vähän kaikkiin kouluihin. Mietin vaan että mistä sitä oikeesti tietää tykkääkö siitä työstä jos ei koskaan ole siinä ammatissa työskennellyt? Ihan mahdotonta ainakin omalla kohdallani. Kiinnostusta löytyy vaikka mihin mutta en ole varma osaanko ottaa kaikkia mahdollisia puolia huomioon. Olen hakenut ammattikouluun, aikuispuolelle, ammattikorkeaan ja nyt kokeilen samanaikaisesti hakea oppisopimuskouluun. Kuitenkaan en viitsi hakea koulutuksiin joista en tiedä millaisia ne ovat. Olisi hyvä olla jtn videoita netissä nii helpottais kummasti. Plaah. Olen oikeesti iha pihalla,... jtn tiedän et haluun olla vastuullisessa ammatissa. Nämä alat mihin olen hakenut ovat hoitotyötä, eläintenparissa olemista ja toimisto hommia. Näissäkin on monenlaisia mahdollisuuksia.. Esim olen paljon miettinyt hammashoitaja opintoja mutta sitten mietin myös lasten ja nuorten tukemista. En kuitenkaan ole paljoa ollut lasten kanssa tekemisissä niin vähän arveluttaa sen takia. Tein myös jonkin ammattiin soveltuvan testin. siinä oli ekana et puheterapeutti ja se taas on yliopistossa. Osaako kukaa sanoo noista aloista mtn? tai sanoo mitä mu kannattas tehä? Olen käyny jo myös työkkärin uravalintaneuvojalla
Turhauttavaa, mistä tietää mikä ala on oikea?
14
1857
Vastaukset
- Kokeile kaikkea!
Minun neuvoni sinulle olisi että ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan! En usko, että kellään loppujen lopuksi on täysin todenperäistä kuvaa tulevasta ammatistaan, jos sen alan hommia ei ole koskaan tehnyt, on vain arveluja, että millaista se ehkä on.
Että sehän on vain hyvä kun olet hakenut moneen paikkaan, vaihtoehtoja on hyvä olla koska ei aina voi olla ihan varma pääseekö jokaiseen paikkaan mihin on hakenut. Kokeile sydämesi kyllyydestä eri aloja, ei se kiveen hakattua ole että kun yhden alat valitset niin sillä alalla olet eläkeikään asti. Ei todellakaan. Monella on monta tutkintoa plakkarissa ja lisää tulossa. Ja esim tuo hoitotyö mihin olet hakemassa, siitähän on jatkomahdollisuudet vaikka mihin.
Katso nyt ensin siltä pohjalta, minne pääsisit opiskelemaan, jos pääsetkin vaikka kaikkiin niin aloita siiten eniten kiinnosavasta.
Kyllä se oma ala löytyy kun tarpeeksi jaksaa tarpoa :) - sazzus
kuulostaa ihan järkevältä. Mutta entäs jos haluaisi päästä mahdollisimman aikaisin kiinni työelämään? Ei viitsisi aina hakea joka vuosi uudestaan eri kouluun jos ala ei tunnu oikealta.
- 123132321
Olet ollut peruskoulussa, etkö tykännyt siellä mistään? Jos pidit jostain mitä koulussa on opetettu, mene opiskelemaan siihen liittyvää alaa.
- Turhaa hermoilua
Tavalliselle tallukalle, jonka lahjakkuusprofiili on tasaisen pyöreä, on oikeastaan yksi ja sama, mitä hän ryhtyy opiskelemaan, kaikki menee aivan yhtä hyvin tai yhtä huonosti. Ne taas, joilla on jokin lahjakkuusalueen terävä piikki, yleensä tietävät, mitä haluavat.
Silloin kun on tällainen "yleislahjakas", kannattaa miettiä, mikä koulutus työllistää, mihin koulutukseen on yleensä mahdollista päästä omalla koulumenestyksellä tai missä on opiskelupaikkoja. Unelmien menestyksekäs tavoittelu vaatii yleensä sekä lahjakkuutta että silti myös tavatonta sitkeyttä, ja yleislahjakkailla ei ole kumpaakaan.
Lisäksi taas teroittaisin, että ihmisen koulutus ja työtehtävät voivat poiketa merkittävästi toisistaan, sillä koulutus ei ole parhaillaankaan kuin pääsylippu työelämään, jossa sitten sattumat ja omat halut ohjaavat. Olen tavannut arkkitehdin suunnittelemassa tietojärjestelmiä, biokemistin johtamassa monialaista tutkimusyksikköä, jossa ei ole biokemiasta tietoakaan, upseerin vetämässä valmistavaa firmaa, noin esimerkiksi.
Tietysti on auktorisoituja aloja, kuten esimerkiksi lääketiede tai juridiikka, joissa vaaditaan alan koulutusta, mutta näitä on harvoja. Muilla aloilla kokemus, jopa työkokemus vieraaltakin alalta, lopulta ratkaisee. - sazzus
enpä ny sanois itteeni yleislahjakkaaks.
- fospfekfopkep
"Tavalliselle tallukalle, jonka lahjakkuusprofiili on tasaisen pyöreä, on oikeastaan yksi ja sama, mitä hän ryhtyy opiskelemaan, kaikki menee aivan yhtä hyvin tai yhtä huonosti."
Tässähän tämä on kiteytetty hyvin. Tavallisen tallukan ei kannata pohtia päätään puhki vuosikausia, että mikä olisi se "oma juttu". Sellaista kun ei kaikilla olekaan. Tuossa aiemmassa viestissä ei oikeasti ollut tarkoitus puhua yleislahjakkuudesta, vaan tasapaksuudesta, eli monella ihmisellä aika moni ala varmasti menettelee jotenkin ja varmasti jotkut alat eivät natsaa yhtään. Valitettavasti useilla se menee siihen, että alavalintaa tuskaillaan vuositolkulla, sitä pyöritellään ja vatvotaan koko ajan ja vaihdellaan koulutuksia ja työpaikkoja, kun mikään ei ole "se oma juttu". Mitäs jos sitä ei olekaan?
Aika moni ajatuu ihan erilaisiin töihin koulutuksen jälkeen. Ei ehkä ihan heti, mutta vähitellen kuitenkin ja päätyy siis tekemään jotain ihan muuta kuin etukäteen ajatteli. Suomessa on kuitenkin tämä ihmeellinen täsmäkoulutusmalli, eli tiettyyn työpaikkaan haetaan tietynlaista koulutusta ja kun vielä valtio tarjoaa maksuttoman koulutuksen, niin niitä aloitellaan aina uusia, kun pitää olla juuri se tietty koulutus tietynlaiseen duuniin. Monissa muissa maissa katsotaan, että on joku koulutus ja jotain (ihan mitä tahansa) kokemusta ja sitten perehdytetään töihin, mutta eihän se Suomessa käy mitenkään päinsä, valitettavasti. - Hannelissimo
Minusta realiteetti on myös se, että vaikka olisikin myöhemmin olemassa joku ns. erityisen omalta tuntuvat ala, se ei välttämättä ole sitä siinä vaiheessa, kun opiskelupaikkaa pitäisi päättää. Itsekin aikoinani yritin epätoivoisesti valita useamman eri alan välillä, ja loppujen lopuksi päädyin yhteen, joka ei sitten kuitenkaan ollut ihan "se" juttu. Nykyään olen ihan toisella alalla, mutta en kyllä voisi kuvitella, että olisin välttämättä mitenkään heti tajunnut lähteä tätä opiskelemaan. Kokemus kypsyttää.
Lisäksi ammatinvalintatesteissä ei usein tule ihan realistia vastauksia, koska ne mittaavat sitä, minkälainen ihminen luulee olevansa, eikä sitä, minkälainen hän todella on. Jos esimerkiksi AVO-testissä sanoo, että ei halua työskennellä x-kanssa, ei sieltä tule sellaisia aloja, vaikka se loppujen lopuksi sopisikin tosi hyvin, mutta henkilö ei vain itse sitä tiedä.
Jos mahdollista, itse yrittäisin tutustua koulujen oppisivuilla opiskelijoiden kertomuksiin sekä opetussuunnitelmiin ja ehkä lainaisin kirjastosta pari oppikirjaa liittyen eri alojen opintoihin ja katsoisin, mikä vaikuttaa erityisen kiinnostavalta. Toisaalta, jos ei oikein osaa valita, kannattaa katsoa myös työllisyysnäkymiä, koska joillakin aloilla ne ovat kyllä nykyään todella huonot. Välttämättä yksi valinta ei ole sen huonompi kuin toinenkaan ja luultavasti maailmalla on paljon ammatteja, joissa itse kukanenkin viihtyisi täysin hyvin. - Turhaa hermoilua
Vielä lisäisin tuohon edellä kirjoittamaani: Olen itse juuri tuollainen tyyppi, joka ei ainakaan yleisten luulojen mukaan ole oikealla alallaan. Koulussa olin kielissä parempi kuin matematiikassa, mutta silti lähdin opiskelemaan alaa, jota pidetään matemaattisesti vaativana, ja menestyin opinnoissani hyvin.
Työelämässä olen koko ajan tehnyt töitä, joihin minulla ei ole ollut varsinaista koulutusta, korkeintaan vain peruskurssi alalta. Sielläkin olen menestynyt ainakin kohtalaisesti, joillakin mittareilla jopa erinomaisesti. Kielellisistä taipumuksista ei ole tosin ollut töissäkään yhtään haittaa, paremminkin päinvastoin.
Tältä pohjalta väittäisin, että tärkeintä opinnoissa on oppia oppimaan ja ottamaan asioista omaehtoisesti selvää. Niillä taidoilla menestyy, kun on sitten luottamusta omaan tekemiseensä sekä intoa ja halua ottaa asioista selvää. Se, mitä nuorena opiskelee, on sitten oikeastaan toisarvoista.
PS. "Yleislahjakas" on tietysti poliittisesti korrekti ilmaisu ihmisestä, jolla ei ole erityisiä lahjoja mihinkään.- quuppa808
QUOTE:
==========
Vielä lisäisin tuohon edellä kirjoittamaani: Olen itse juuri tuollainen tyyppi, joka ei ainakaan yleisten luulojen mukaan ole oikealla alallaan. Koulussa olin kielissä parempi kuin matematiikassa, mutta silti lähdin opiskelemaan alaa, jota pidetään matemaattisesti vaativana, ja menestyin opinnoissani hyvin.
===========
On eri asia opiskella matikkaa koulussa kuin yliopistossa.
On eri asia opiskella kieliä koulussa kuin yliopistossa.
Koulujen ja korkeakoulujen matikka on temppujen ulkoa opettelua. Osaavathan apinatkin temppuja, kun niitä koulutetaan ja harjoitutetaan kovasti. Tekniikan, fysiikan ja kaupallisilla aloilla matikkaa vain sovelletaan.
Paikat joissa matikkaa opiskellaan puhtaana, on matikka omassa tiedekunnassaan yliopistoissa sekä Otaniemi, jossa fyysikoilla on omat kurssinsa.
Ei insinöörin tarvitse tietää, MIKSI sinin derivaatta on kosini. Pitää olla käytännöllinen, hyvämuistinen, nopea oppimaan, sosiaalinen, kaikin puolin yleisfiksu tyyppi.
QUOTE:
=============
Työelämässä olen koko ajan tehnyt töitä, joihin minulla ei ole ollut varsinaista koulutusta, korkeintaan vain peruskurssi alalta. Sielläkin olen menestynyt ainakin kohtalaisesti, joillakin mittareilla jopa erinomaisesti. Kielellisistä taipumuksista ei ole tosin ollut töissäkään yhtään haittaa, paremminkin päinvastoin.
============
Työelämässä menestyy kuka tahansa, joka valmistuu nopeasti nuorena mistä tahansa laitoksesta, eikä kärsi mielenterveydellisistä ongelmista.
QUOTE:
===========
Tältä pohjalta väittäisin, että tärkeintä opinnoissa on oppia oppimaan ja ottamaan asioista omaehtoisesti selvää. Niillä taidoilla menestyy, kun on sitten luottamusta omaan tekemiseensä sekä intoa ja halua ottaa asioista selvää. Se, mitä nuorena opiskelee, on sitten oikeastaan toisarvoista.
===========
Tuo on hyvä näkökohta itseäni ajatellen.
Saako kysyä, mitä opiskelit ja missä hommissa olet nyt?
QUOTE:
===========
PS. "Yleislahjakas" on tietysti poliittisesti korrekti ilmaisu ihmisestä, jolla ei ole erityisiä lahjoja mihinkään.
============
Täällä suomi24:ssä olen alkanut viettää päiviäni aamusta iltaan, mutta en ole vielä törmännyt tuohon 'yleislahjakas' -sanaan. Eikä tuolla kadullakaan kukaan sitä. Epäilen vahvasti, että olet itse keksinyt termin.
Minua vituttaa suunnattomasti myöntää itselleni, etten ole kovin lahjakas missään. - quuppa808
quuppa808 kirjoitti:
QUOTE:
==========
===========
Koulujen ja korkeakoulujen matikka on temppujen ulkoa opettelua. Osaavathan apinatkin temppuja, kun niitä koulutetaan ja harjoitutetaan kovasti. Tekniikan, fysiikan ja kaupallisilla aloilla matikkaa vain sovelletaan.
Paikat joissa matikkaa opiskellaan puhtaana, on matikka omassa tiedekunnassaan yliopistoissa sekä Otaniemi, jossa fyysikoilla on omat kurssinsa.
Ei insinöörin tarvitse tietää, MIKSI sinin derivaatta on kosini. Pitää olla käytännöllinen, hyvämuistinen, nopea oppimaan, sosiaalinen, kaikin puolin yleisfiksu tyyppi.
QUOTE:
=============
============
Työelämässä menestyy kuka tahansa, joka valmistuu nopeasti nuorena mistä tahansa laitoksesta, eikä kärsi mielenterveydellisistä ongelmista.
QUOTE:
===========
===========
QUOTE:
===========
PS. "Yleislahjakas" on tietysti poliittisesti korrekti ilmaisu ihmisestä, jolla ei ole erityisiä lahjoja mihinkään.
============
Täällä suomi24:ssä olen alkanut viettää päiviäni aamusta iltaan, mutta en ole vielä törmännyt tuohon 'yleislahjakas' -sanaan. Eikä tuolla kadullakaan kukaan sitä. Epäilen vahvasti, että olet itse keksinyt termin.
Minua vituttaa suunnattomasti myöntää itselleni, etten ole kovin lahjakas missään.Voi vittu tämä systeemi poistaa tietyt merkit joten yllä oleva viestini on melkein lukukelvoton.
- quuppa808
quuppa808 kirjoitti:
QUOTE:
==========
===========
QUOTE:
=============
============
QUOTE:
===========
===========
QUOTE:
===========
============
Minua vituttaa suunnattomasti myöntää itselleni, etten ole kovin lahjakas missään.QUOTE: "Vielä lisäisin tuohon edellä kirjoittamaani: Olen itse juuri tuollainen tyyppi, joka ei ainakaan yleisten luulojen mukaan ole oikealla alallaan. Koulussa olin kielissä parempi kuin matematiikassa, mutta silti lähdin opiskelemaan alaa, jota pidetään matemaattisesti vaativana, ja menestyin opinnoissani hyvin."
QUOTE: "Työelämässä olen koko ajan tehnyt töitä, joihin minulla ei ole ollut varsinaista koulutusta, korkeintaan vain peruskurssi alalta. Sielläkin olen menestynyt ainakin kohtalaisesti, joillakin mittareilla jopa erinomaisesti. Kielellisistä taipumuksista ei ole tosin ollut töissäkään yhtään haittaa, paremminkin päinvastoin."
QUOTE: "Tältä pohjalta väittäisin, että tärkeintä opinnoissa on oppia oppimaan ja ottamaan asioista omaehtoisesti selvää. Niillä taidoilla menestyy, kun on sitten luottamusta omaan tekemiseensä sekä intoa ja halua ottaa asioista selvää. Se, mitä nuorena opiskelee, on sitten oikeastaan toisarvoista."
QUOTE: "PS. "Yleislahjakas" on tietysti poliittisesti korrekti ilmaisu ihmisestä, jolla ei ole erityisiä lahjoja mihinkään."
Minua vituttaa suunnattomasti myöntää itselleni, etten ole kovin lahjakas missään.
- 3+10
On oikeastaan se ja sama, mitä opiskelee. Töissä käyminen on enimmäkseen puuduttavaa ja tylsää, sitä samaa. Tämä pätee, vaikka olisi miespuolinen ja hetero gynekologi. Sama toosa edessä joka päivä.
- _aikuisopiskelija_
Olen melko samanlaisessa tapauksessa kuin sinulla.Siis olen nyt koulussa joka se tuntuu oikealta,mutta koulun jälkeen en osaa sanoa vielä.Aluksi pidemmäksi ongelmien kanssa mihin haluaisin tai mitä kiinnostaisin ja sitten huomasin itse loput jokin selvästi tekniikan puolelle touhua.Siksi hain tekniikan alalta opiskella.Jos et varmaa mistä haluaisit tai kiinnostaisit niin voisit kokeiluajaksi esim.viikko joku alalla että tuntuuko mitään.Siis tykkäätkö enemmän ulkosalla tai sisällä?Siis toimistotyön puolella työtehtäviin joko etuuskäsittelijä,sihteeri,virkailija ja jotain sellaista.Puutarhuri sitten on puutarhan hommiin vaikka kukkien,viheralueen kanssa ja semmoista.Metsuri on metsän hommat kuten traktoria sekä puiden kaataa.Lähihoitaja on terveyshuollon puolella esim.joko vanhuksille,lasten hoitaja,hammashoitaja näin.Logstiikan puolella on postin kuljetukset tai postilajittelijan puolella.Mut katso mol.fi/avo sivulla siellä ammattitiedot ja koulutustiedot sekä ammatinvalinta myös eli aivan ilmainen se on.
- hajoan
Oletko nuori vasta amiksesta/lukiosta valmistunut? Jos olet, niin olet lähes täysin samanlaisen tilanteen edessä kuin mitä itse olin 6 vuotta sitten: Peruskoulu takana, lukio takana ja jotain pitäisi lähteä siitä eteenpäin tekemään, mutta kun ei keksi, että mitä. Ts. olet niinkuin minäkin olin, ihan pihalla.
Älä tee samaa virhettä minkä itse tein. Lukiosta valmistuin 9,3 keskiarvolla ja kirjoitin L:ää ja E:tä kirjoituksissa. Ovet oli auki joka paikkaan mihin vain olisin halunnut, mutta kun en keksinyt, että mitä haluan. Lähdin siis rohkeasti kokeilemaan ja sille tielle jäin. 5 kertaa olen vaihtanut opiskeltavaa alaa ja on tuntunut, että olen ajatunut yhä syvemmälle tähän kierteeseen. Nyt kun yliopisto-opintoja on jäljellä toivottavasti enää vuosi, olen alkanut hahmottamaan, että mitä oikeasti haluaisin opiskella. Se muuten sattuu olemaan aika kaukana siitä mitä opiskelen tällä hetkellä.
Minun vinkkini on, että pidä rohkeasti välivuosi taikka jopa kaksi. Tee töitä, matkusta ja näe maailmaa. Siinä pääset hiljalleen kypsymään ihmisenä ja ymmärtämään itseäsi ja omia haaveitasi. Myönnän olevani kateellinen muutamille kavereilleni, jotka tekivät juurikin noin. Nykyisin heidän tilanne on todella paljon parempi opintojen ja uran kannalta kuin omani ja ehtivät näkemään myös maailmaa tämän kaiken lisäksi. Kukaan ulkopuolinen ei oikeastaan pysty sanomaan mikä on juuri sinulle sopiva ala ja mistä sinä saattaisit tykätä. Ainoastaan itse pystyt sen tietämään ja sen huomaamiseen voi mennä aikaa. Ehdit kyllä ihan helposti aloittamaan opinnot reiluna kaksikymppisenäkin.
Jos taas tosin olet jo vanhempi ja amis/lukio on käytynä jo aikapäiviä sitten, niin ehkä et tarvitse tätä näkökulmaa ja vinkkiä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1031713Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2091324- 721309
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521029- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei17858- 42847