Tulehduskipulääke ja ylävatsakivut

49

Otin eilen 10 tunnin sisällä naprokseenia sisältävää tulehduskipulääkettä hieman turhan reilulla kädellä saadakseni helpotusta sietämättömään paikkauksen jälkeiseen poskihampaan jomotukseen. Seuraavana päivänä eli tänään olen kärsinyt lievistä ylävatsakivuista ja pienestä poreilusta, joka ei kuitenkaan ole suoranaiseksi närästykseksi yltynyt. Pystyn syömään ja liikkumaan. Niin häiritsevää kipu ei ole. Vatsa ei ole sekaisin ja uloste on koostumukseltaan normaalia eikä tummaa tai veristä.

Vatsavaivojen hoidoksi olen tämän päivän aikana ottanut kaksi Gefilus maitohappovalmiste -kapselia, syönyt kaksi annosta (yhteensä noin 4 dl) maustamatonta A -jugurrtia ja nauttinut yhden Samarin-pussillisen veteen sekoitettuna. Vatsakivut eivät ole voimistuneet mutta eivät toisaalta huomattavasti lieventyneetkään.

Onko teillä kokemuksia tällaisesta särkylääkkeen aiheuttamasta vatsakivusta? Ovatko kivut särkylääkkeen käytön lopettamisen jälkeen helpottaneet nopeasti itsestään? Oma vatsani ei yleensä oikuttele. Siksi kysyn teiltä kokemuksia.

2

1153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokueräs

Jos taustalla ei ole pitkää tulehduskipulääkkeiden syöntiä, niin vatsa palautunee viimeistään parissa päivässä. Naprokseeni on kohtalaisen lyhytvaikutteinen, joten sekin osaltaan lyhentää vatsareaktion kestoa - jos ei parissa päivässä helpota tai menee sietämättömäksi mene lääkäriin ja kerro ehdottomasti lääkärille, että olet ottanut naprokseenia ennen oireiden ilmaantumista.

Rennie tms. apteekista saatava lääke saattaa helpottaa oireita. Pidempien tulehduskipulääkekuurien yhteydessä vatsan suojaamiseen käytetään propionipumpunestäjiä, joita myös saa apteekista pieniä pakkauksia ilman reseptiä - kuitenkaan virallisesti niitä ei saa käyttää kuin närästyksen ja happamien röyhtäisyiden hoitoon ilman lääkärin ohjetta.

Kannattaa muuten jatkossa sitten muistaa tuo reaktio, jos joutuu kipulääkkeitä syömään... Nimittäin harvemmin jää yhteen kertaan, jos vatsa päättää ärtyä, niin sitten ärtyy uudelleenkin. Joku toinen tulehduskipulääke voi sopia paremmin - varmuutta ei saa kuin kokeilemalla. Minulla pahat vatsavaivat alkoivat lyhyestä kuurista Arcoxiaa, jonka pitäisi olla hyvin vatsaystävällinen lääke - ei kestänyt sen jälkeen edes aikaisemmin toiminutta Mobicia (jota olen syönyt vuosia ilman vatsaongelmia).

• 49

Kiitos vastauksesta!

Vatsakivut eivät ole pahentuneet, joten enköhän odottele rauhassa vielä ainakin tämän päivän. Harmittaa kyllä, että menin ottamaan lääkettä vähän liikaa. Tyhmyydellä ei ilmeisesti ole mitään rajaa. Tuo naprokseeni ei nimittäin ollut edes minulle määrätty, vaan tyttärelleni kuukautiskipuihin. Pitäisi kyllä tietää, ettei muiden lääkkeitä saa ottaa, vaikka mikä olisi.

Kun kerroin tyttärelleni, että vatsani oli tullut vähän kipeäksi, hän totesi, että usein hänelläkin vatsa ärtyy jopa muutamaksi päiväksi kuukautisten jälkeen juuri tuon särkylääkkeen takia. Hänelle oli lääkkeen ohjeistukseksi annettu, että vuorokaudessa saa ottaa kaksi tablettia. Minä otin kolme. Että ihan itseäni saan vatsan kipristelyistä syyttää. Toivottavasti jäävät vain kipristelyiksi nuo vaivani enkä ole aiheuttanut itselleni mitään haavaumaa.

Onneksi minulla ei ole mitään sellaista sairautta, että joutuisin jatkuvasti käyttämään jotain tulehduskipulääkettä. Lähinnä päänsärkyyn otan joskus buranan. Kun vatsani tästä rauhoittuu, annan sen myös olla rauhassa ja mietin jatkossa kaksi kertaa, tarvitsenko todella särkylääkettä, ennen kuin otan sen.

Olenpahan nyt sitten oppinut ainakin sen, että mitä tahansa hammassärkyä kestän kyllä mieluummin kuin vaarannan mahan limakalvot. Enkä kyllä vastaisuudessa "lainaa" muiden reseptilääkkeitä tai mene ylittämään minkään lääkkeen annostusta ilman lääkärin ohjeita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe