hissifobia

hissifobia

Minulla on ollut jo kauan hissipelkoa, ja myös pelkoa olla ahtaissa vessoissa, joissa ei ole ikkunaa. En ole ollut hississä yli viiteen vuoteen ja ajatustin saa minut voimaan huonosti, olen ollu vain lasi -ja näköalahisseissä ja ne on iha ok. Jäin joskus pienenä vessaan vähäksi aikaa loukkuun, ja uskon että nämä pelot ovat siitä lähtösin?

En tiedä mitä tekisin, haluaisin eroon tästä fobiasta, josta olen kärsinyt liian kauan ja joka vaikeuttaa elämääni paljon. En voi matkustaa maihin joissa on korkeita rakennuksia, monet ihmiset eivät ymmärrä minua ja pitävät minua aívan friikkinä ja tämä saattaa vaikuttaa tulevaisuduen työpaikkaanikin. Joten please, HELP ME ! :)

28

2980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies78.

      Hissikammo on minullakin, ollut pienestä asti :)
      Ehkä eri tavalla mitä sinulla mutta minulla se alkoi siitä kun kävin mummoni luona joka asui korkeassa kerrostalossa.
      Minua kiehtoi kerrostalon rappukäytävässä seinän takana oleva ontto kuilu jonne kurkin hissin oven ikkunasta ja aina kun näin sinne kuiluun ja ne vaijerit, niin selkäpiitä kouraisi! JA kouraisee vieläkin!
      Se samalla niinkun kiehtoo se hissi kuiluineen ja samalla se kammottaa... vähän samalla tapaa kuten esim. ihmisen luuranko on mielenkiintoinen "örkki" mutta jos sitä katsoo pitkään niin se kammottaa :) jos ymmärrät.

      Vaikea selittää mikä juuri aiheuttaa kammoa... mutta tuo ontto hissikuilu sen tekee... sitä kun ei näe ja se on piilossa.
      Jännittää aina kun avaa hissiin menevän oven että mitä jos hissi ei olekaan paikoillaan ja pelkkä tyhjä kuilu ammottaa. uuuuggh!

      Joskus näen painajaisia että kun avaan hissin oven niin hissikori on vain puoliksi kerroksen kohdalla. Se on jotain outoa kammoa.... en tiedä mikä mutta ei ole koskaan hävinnyt eikä se elämääni haittaakaan mutta kertoo aivoistani varmasti jotain... varmasti monet muutkin asiat tietämättäni liittyvät samaan ongelmaan mitä vaan en tässä nyt tiedosta.

      Jos esim. näen hissin oven ikkunasta kuilun joka on valaistu niin en pysty menemään sellaiseen hissiin ollenkaan!!!

      Mielestäni sinun hissipelkosi liittyy ahtaanpaikankammoon ja sinun tulisi keskittyä hoitamaan nimenomaan sitä.

    • ...

      uskon, että olet oikeassa, en vain tiedä mistä aloittaisin ns. "hoitoni" :D

    • Niskast kii horo

      Miten hissiä voi pelätä, ei se sua satuta?!
      Loukkuun jääminen on eriasia et sattuis jotain pahaa siellä; ilmaloppuis, hissin jarrut ei toimis ja putois vapaapudotuksella alas jolloin sua SATTUIS.

      Voi vittu. Mäkin oon jääny 5 vuotiaan hissiin jumiin ja en mä vanhempien mukaan ees huutanu peloissani tai mitään. Huutelin vaan "Huhuu?". xD

      Hoito on et meet sinne perkeleen hissiin, vaikka sit kaverin kanssa.
      Ei ne ota töihin mtn lälläri hissinpelkääjää, olkoot kuinka fobia.
      Ja kuule ihan varmana on pullollaan hakijoita sinne jotka ei pelkää hissejä!

    • juuust

      en pelkää hissiä. pelkään siellä olemista :D hahhah, toi sun nimeski kertoo "niskast kii horo" et ei oo ymmärstä teikäläisellä ainakaan. Olen itsekkin jääyt penskana hissiin jumiin, silloin huutelin varmaan huhuu itsekin, mutta jokaisella on omat fobiansa ja pelkonsa, sulla joku muu ja mulla hissit :D joten sori, mutta sun ylimielinen asenne ei auttanu mua yhtään :D kiitos yrityksestä, jokainen tyylillään

    • 21.12.2011

      Mulla on myös hissifobia. Se on totta, että ei se hissi tee mitään, mutta kun miettii mitä voi tapahtua, jos jää hissiin jumiin (esim. happi voi loppua), niin se laukaisee sen fobian. Oon jäänyt kahdesti hissiin jumiin ja toisella kerralla sain paniikkikohtauksen.
      Ite pystyn olemaan hississä, jossa on ikkuna, että sieltä näkee ulos, esim. lasihissit. Niihin pystyn menemään, mutta ei puhettakaan, että voisin mennä sellasella hissillä jossa ei ole ikkunaa. Tottakai munkin on pakko joskus mennä hissillä ja sillon tällön meenkin, mutta en voi olla yksin siellä. Aina kun se hissi lähtee liikkeelle, mua alkaa pyörryttömään ja jaloissa tuntuu siltä, että ne lähtis alta.
      Joo tosiaan, nimim. "Niskast kii horo", sä et voi koskaan ymmärtää miltä tuntuu mennä hissillä, jos on hissifobia. Sitä paitsi, mitä sä tuut tänne arvostelemaan toista ja sen heikkouksia? Sulle taas voisin toivottaa turpa kii horo.

    • pelkuriko

      mulla on kans hissikammo, pitäis päästä eroon.

      on ollu pienestä asti, mutta ekaa kertaa jäin jumiin hissiin työharjoittelussa kaupan tavarankuljetushissiin. voin sanoa sen olevan elämäni pelottavin kokemus. kyseisen hissin paikalla ollut edellinenkin hissi temppuili samalla tavalla kuin uusikin.

      olin vanhempieni kanssa lomalla ja hotellihuoneemme oli 14. kerroksessa. matkalaukkujen kanssa oli pakko mennä ylös hissillä ja sain jonkun paniikkikohtauksen tai jotain.
      siitä lähtien kävelin joka kerta ne portaat ylös ja alas.

      vieläkin melkein itku pääsee kun muistelen sitä hissiä :(

    • J K

      NIINKÖ

    • M SSA

      Sama täällä! Hissiin en mene jos ei ole IHAN PAKKO! hih, tulee ainakin hyvää hyötyliikuntaa kun ramppaa rappusia edes takas :) Kaverit menee aina hissillä, mutta itse jätän maksimissaan laukun hissiin ja itse pingon rappuset ylös ( yleensä vielä nopeampi tapakin :) )).

    • +++++

      Itseänikin ahdistaa hissit. Mitä korkeemmalle ne menee, sitä enemmän välttelen niitä. Esim 3. - 4. kerros on melko ok, hieman jännittää. Mutta jo 10. kerros tuntuisi aivan kauhealta. Pelkään, että hissi pysähtyy pitkäksi aikaa, ja pitäisi alkaa painelemaan sitä mikrofonin painiketta... Lisäksi pelkään, että hissi tippuu tai siellä loppuu happi. Muutenkin ahdistavaa, kun tuntee sellaisen pienen peltitölkin liikkuvan, ja kuulee epämääräisiä metallisia ääniä ja rahinoita. Itsekin pelännyt ihan lapsesta alkaen, niin kauan kuin pystyn muistamaan.

    • Hissikammon omistan

      Onneksi portaat on keksitty, on sitä paitsi liikunnallisempi vaihtoehto. C: En usko että tuolle kammolle voi mitään tehdä.

    • fhduihyfsuguysg

      Sama täällä, mulla on ahtaanpaikankammo, hissit yleensäkki on ne missä ahistaa. Mulle on ihan sama montako kerrosta joutuu menemään, en pelkää sen enempää olisi sitten 3 kerrosta tai 30 kerrosta. Vaan se tunne kun siellä on, ja varsinkin jos on tosi pieni ja vanha hissi niin huhhuhh. :sssss

      Nimimerkki 21.12.2011, sanoit että olet jäänyt jumiin hissiin kahdesti! miten sitten selvisit niistä ja eikö ne yhtään lieventänyt pelkoasi???

    • doddoa

      Itselläni hissipelko alkoi pienenä kun sain jotenkin selville että ne voivat jäädä jumiin. Kammoksuin hissejä useita vuosia 6-20v , koska aina oli se pelko että se voi jäädä jumiin. Kyllähän minä nykyisin hisseillä voin hyvin kulkea, vaikka edelleen on se pieni jännitys siinä mukana..

      • doddoa

        nimim. "niskast kii horo" on yksi perus urpo joka ei taas oikeen ymmärrä.
        Kokeileppa ottaa leipäveitsi käteen ja lyödä se omasta vatsasta läpi. Ei varmaan onnistu, vaikka kuinka yrität? Johtunee siitä että sinun alitajunta estää tämän käytöksen, etkä sitä kykene tekemään vaikka kuinka kokeilet. Voit myös kokeilla huutaa täyttä kurkkua täydessä bussissa. Pelottaako että nolaat itsesi? Ota nyt itteäsi niskasta kiinni pentu ja huuda jos se on kerta niin helppoa..

        Pahimmillaan fobiat sun muut pelot aiheuttavat täysin samankaltaisen "Ei pysty kun ei vaan pysty" tunteen. Joten ota sinä siitä niskasta kiinni ja työnnä se veitsi mahasta läpi, jos kerta ne pelot on niin helppoja voittaa. Vai pelottaako että sattuu?


    • hissimadness

      Minuakin kammottaa vanhat natisevat, jurisevat ja kolisevat hissit. Myös jos hissin ovea avatessa onkin sellainen yllätys vastassa että hissi on vain puoliksi kohdalla ja näkyy kaikki tekniikka silmien edessä niin se olisi järkytys.

      Hissin konehuoneeseen en voisi millään mennä kun olen katsellut noita hissien konehuone videoita, varsinkin tuollainen ikivanha konehuone missä on karkea viimeistelemätön betoni näkyvissä, kuin tyrmä, salamoiva rele- vai mikälie kontaktoriohjaus avonaisena näkyvissä, pyörtyisin varmaan sellaisen päälle ja kuolisin sähköiskuihin releiden räpsyessä ja salamoidessa mielettömästi... O_O
      http://www.youtube.com/watch?v=kCvwNitCqRw
      http://www.youtube.com/watch?v=q-o5Ew3hiCA

      Nuo sähkökaapit vielä surisevat mielestäni uhkaavasti...

      http://www.youtube.com/watch?v=93ucajebslI
      http://www.youtube.com/watch?v=vLBmFG8S59M

      Itsellä on semmoinen hullu "pelko" että hissi pysähtyisi johonkin salaiseen tai varasto- tahikka johonkin konehuone kerrokseen jonkin häiriön vuoksi:
      http://www.youtube.com/watch?v=MLBp-GgE3ok

    • elevatorfear
      • elevator fear

      • elevator fear
        elevator fear kirjoitti:

        Hissi pysähtyisi outoon kerrokseen, ovi avautuisi ja tuollainen avonainen salamoiva relekaappi olisi vastassa hämärässä kopissa. En tiedä kumpi lähtisi ensin, taju vai järki...
        http://m1.i.pbase.com/u38/crourke/large/24984971.CRW_3110.jpg

        Oletuksena olisi vaikka päätyä hissillä luksushotellin aulaan:
        http://www.archivisionstudio.com/Architectural-Rendering/hall/images/luxury-hotel-lobby.jpg

        Hissi pysähtyisikin kesken ja ovi avautuisi paljastaen meluisan, öljylle haisevan konehuoneen ja avonainen, rujo ja hirviömäinen salamoiva relekaappi olisikin yllättäen vastassa pimeässä tyrmän oloisessa konehuonekopissa O_O
        http://www.chromehooves.net/images/Equip. Term/0056-el-et-jg-2002-1.jpg

        Hissin ovet eivät sulkeutuisi eikä hissi lähtisi millään liikkeelle, ainut keino poistua olisi pimeän konehuoneen kautta kulkemalla, taitaisin jäädä mieluummin hissiin... O_O


    • vanhapelottavahissi
    • 16+11

      Älä sitten käytä hissejä. Eikö ole aika yksinkertaista?

    • rapunen74

      Samoin hissikammoinen täällä. Just ne ns. luurankohissit, missä pitää vetää se rautaovi kiinni jne. Ja ne hissivaijerit kun näkyy läpi... ugh! Onneks ei oo sellaisia enää sairaaloissa, mutta...

      Invalidisoiduin selkäleikkauksen vuoksi 6 vuotta sitten ja oon joutunu käyttämään hissejä, "siedättymään" . En mene mielelläni, mutta vaihtoehtoja ei ole. Ja hissilliseen taloonkin olis tarve muuttaa jossain vaiheessa. Vielä porraskiipijällä tuolin ylös - ja alasvienti onnistuu, mutta kuinka kauan naapurit sietää sitä...?! Tosin seuraava osoite on palvelutalo, kun omaisen voimat ei enää riitä ja hänenkin liikkumisensa huononee.

      Kans, mitä kammosin oli ambulanssi. Yhdistin sen lähinnä kuoleviin ja siinä oli negatiivinen sävy. Ne "piipaa" - äänet pelotti ja häkkyrä happilaitteineen ahdisti. Vaan kerran jouduin astman takia ambulanssilla menee ja olin paniikissa. Toisella kerralla ei enää ollut paniikkia. Kolmannella ja neljännellä kerralla olinkin paareilla eikä ole mitään kammoa enää sitäkään autoa kohtaan. Pienoissairaala pyörien päällä ja hyvä hoito, eihän siinä mittään.

      Eli kammot lievenee niitä kohtaamalla.

      Tosin on mulla vielä sellainen kammo, mitä en ole pystynyt voittamaan eli neulakammo. On ihan jees verikokeet ja näin, jopa biopsiakin mutta rokotuksiin en pysty menemään. En ole niitä ottanut sen pakollisen kouluajan jälkeen. Ja toinen, niin minua odottaa kilpirauhasen poistoleikkaus, mutta tahdon siinä sen esilääkkeen tablettina ja yritän kestää kivun, ellei anneta suoraan suoneen panadolia. Pelkään lihakseen pistämistä.

      Mutta aloittaja, et ole yksin fobiasi kanssa. Rohkeutta!

    • MaintainUrElevators

      Hissin huoltojen laiminlyönti voi aiheuttaa hissikammoa kun hissi alkaa vikaantua, esim. tuossa hydraulisen hissin öljymäärä vähissä ja varmaan ilmaantunut jo muutakin vikaa kun täristää ja huutaa noin prkeleesti:
      http://www.youtube.com/watch?v=1RsMKp8q-B0

    • not helping...
    • syytäkin pelätä

      Ehkä on syytäkin pelätä nykyään hissejä kun kaikessa säästetään voittojen maksimoimiseksi, kukaanhan ei yleensä näe esim. hissien kiskoja joten nissä saatetaan haluta säästää ja sitten tuloksena voi olla vaikkapa vääntyneitä kiskoja, hissikori irtoaa kiskoilta ja jää varmaan pelkkien vaijerien varaan O_O
      http://www.youtube.com/watch?v=FbRcs0GAZkY

    • unohdatyperykset

      Pöh ja höh.
      Jeesus sinussa
      vastustaa hölmöilyä.
      Heti lopeta hölmöily
      ja hanki oma kunnon
      avioliitto!

    • yyyyyyyyyyh
    • hissit vaarallisia

      Hissejä kannattaakin pelätä, kuolettaviakin onnettomuuksia on tapahtunut, esim. tubessa on videoita Kiinalaisista hissionnettomuuksista kun hissi onkin lähtenyt liikkeelle vaikka ovet ovat auki, ihminen on juuri astumassa hissiin niin jää joko oviaukon yläreunan ja hissin lattian tai hissin katon ja rakennuksen lattian väliin ja se on kuolema sillä kertaa.
      Toinen että hissi saa jonkin toimintahäiriön ja ampautuu täysillä kattoon saakka.

      Olen teollisuudessa töissä ja huomannut että kaikki koneet ja laitteet olipa ne sitten täysin mekaanisia tai elektroniikan ohjaamia, voivat vikaantua ja tehdä silloin ihan mitä tahansa.

      Ei olisi ollenkaan pahitteeksi jos hisseissä ja hissin ovien ulkopuolella hissiauloissa olisi hätäpysäytyspainikkeet. Jos hissi lähtisi liikkeelle ovien ollessa auki niin se pysähtyisi hätäpysäytyspainikkeella.

      Hissionnettomuuksien ehkäisyssä on taidettu varautua vain putoamisen varalta, ei varmaan juuri koskaan putoa esim. vaijerien katkeamisen vuoksi mikä on Hollywoodin keksimä ja tehokkaasti levittämä hissimyytti, vaan hissi tappaa sähköisten ohjauslaitteidensa toimintahäiriön vuoksi.

      Vanhemmissa hisseissä on primitiivinen, sähkömekaaninen, "avonainen" relelogiikka ja uudemmissa tietokoneohjaus sekä koteloidut releet. Kaikki nämä voivat seota milloin vain.

      Sokea teknologiausko on paha virhe, ei kannattaisi luottaa mihinkään tekniseen laitteeseen, aina esim. hissiin astuessa kannattaisi katsoa hetken että toimiiko se normaalisti ja aina mahdollisimman nopeasti ylittää oviaukko. Tämä on tietysti hankalaa jos isompi porukka on menossa hissiin.

      Portaita pitkin meneminen kasvattaa kuntoakin, suosittelen portaita kaikille.

    • silikonihissi

      Hissiliivit olisi hyvä ratkaisu estämään hissien roikkumista mikä voi aiheuttaa hissipelkoa. Hissien välissä olisi myös hyvä olla vako.
      Mikroprosessoriohjattuja hissejä nimitetään silikonihisseiksi.

    • Anonyymi

      Minua peloittaa hississä kun minun alla ei ole muuta kuin pikku pala lattiaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe