Kansiluukku - kummin päin?

12+4

Hei!

Olen asentamassa purjeveneeseeni uutta kansiluukkua vanhan puisen tilalle ja mietin kummin päin se kannattaa asentaa? Aukeaa menosuuntaan päin vai perään päin?

Ennen vanhaan luukku asennettiin tietenkin menosuuntaan päin koska näin tuuletus oli tehokkaampaa. Mutta miten nykyään??

Ja mitä merkkiä suosittelette? Lewmar kuulemma vuotaa vedet sisään tuuletuasennossa.

24

2083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _/)_

      Jos vaihdat purjeita avomerellä, et halua aaltoa sisään haukkaavaa luukkua. Jos siitä puolesta ei tarvitse välittää, asennat sen niin, että luukku haukkaa tuuletusilman sisään.

      Minulla on Lewmar luukku, koska se oli lähes ainoa, joka sopi vanhan tilalle ja oli aukaistavissa ulkoapäin. Se on kuitenkin vähän jämerämpää Offshore- mallia, eikä ole toistaiseksi vuotanut suljettuna, eikä sadetta tuuletusasennossa.

    • 16+2

      Miten nuo uudet kansiluukut lukitaan? Kaikki ne näyttää saavan ulkoapäin myös auki kuten Lewmarin - onko siinä joku lukkosysteemi? Lewmar, Gebo ym luukut.

      Tuosta kuulut purnausta että tuuletusasennossa haukkaavat aaltoja - mutta sille kai ei mitään voi. :)

    • 865

      Joskus satamassa voi olla tilanne, että keulapunkasta kiiinnostaa tähystää rannan tapahtumaa. Keulaluukun suunta sen mukaan.

    • menosuuntaan...

      Kyllä Lewmarin luukuissa on lukitus. Kun lukko on auki, luukun voi avata myös kannelta käsin. Kun lukko on kiinni, salpa ei käänny sisältä eikä ulkoa.
      Nykyisessä veneessäni on Lewmar Ocean kansiluukut vuodesta -95. Keulaluukku avautuu menosuuntaan. Siihen oli kaksi syytä: 1) tuuletus (ankkuroin usein keula-ankkurilla, jolloin ilmavirta tulee keulasta päin), 2) spinnusukan nosto ja lasku keulaluukun kautta on helpompi luukun avautuessa menosuuntaan. Edellisessä veneessäni luukku oli toisinpäin avautuvana hankalampi.
      Joissakin veneissä keulaluukun avautumissuunta ratkeaa kansirakenteen mukaan, esim. luukun sijainti mastoon tai babystaagiin nähden.
      Lewmar Ocean kansiluukkuni ovat olleet vesitiiviitä enkä toistaiseksi ole joutunut uusimaan niiden tiivisteitä. Tuuletusasennossa luukusta ei sada sisään. Avomeren aallokossa seilatessa kaikki kansiluukut on syytä pitää suljettuina, luukun merkistä riippumatta. Tuuletusta varten kannessa olisi oltava riittävästi tuuletusventtiileitä niin, ettei tuuletus ole kansiluukkujen varassa. Dorade-tyyppiset venttiilit eivät päästä vettä sisään.
      Kylmillä ilmoilla kansiluukuista voi tulla tippoja, mutta se ei johdu luukun vuodosta. Alumiinikehykseen tahtoo muodostua kosteutta kondenssin takia. Kosteus tiivistyy pisaroiksi. Hyvä tuuletusjärjestelmä auttaa siihenkin.

    • hans32

      Lewmar Flush Hatch ei vuoda tuuletusasennossa ja kaksi tuuletusasennossa olevaa luukkua kierrättää ilmaa sisällä niin, ettei sisällä ole liikaa kosteutta

    • seppomartti

      Miten Lewmarin kansiluukku ei vuoda tuuletusasennossa kun muut vuotavat?. Viime kesänä Elben suulla yöllä tyvenessä ajaessa laivan tavanomaista suurempi aalto kasteli keulahytin ja salongin kuin myös nukkuvan miehistön läpimäräksi. En osaa arvioida paljonko vettä tuli mutta joka tapauksessa pienestä tuuletusraosta hetken ruiskusi kuin paloletkusta. Tuskin on merkitystä, että luukku oli Goiot. Kaikesta huolimatta pidän parempana saranoita takareunassa eli tuuletusrako edessä.

      • Oppia ikä kaikki!

        Taisi olla hyvä opetus! Kun seilaa vielä vähän enemmän ja kauemmaksi, huomaa kyllä kuinka tärkeä on pitää luukut suljettuina veneen ollessa kulussa. Saranan suunta ei ole ratkaiseva. Moni on muuten hajoittanut läppärinsä, kun suolavettä on loiskahtanut avoimesta luukusta. Ehkä se on ns.oppirahojen maksamista.


    • 22

      laita niin että aukeaa sisäänpäin. silloin kannelta on helpompi hypätä punkkaan unille.

    • purjehtimaan siitä !

      Jos aukeaa keulasta, eli saranat on perän puolella, niin tuuletusasennossa jää vendoissa ja/tai jiipeissä köysi helposti luukun väliin jumiin. Tulee aina ylimääräistä vaivaa kun käy sulkemassa luukun ennen vendoja ja avaamassa sen jälkeen, tai sitten köysien selvittelyyn, mikä pahimmillaan voi johtaa jopa luukun repeytymiseen !

      Eli itse laittaisin kyllä saranan eteen, eli takaa aukeavaksi, tällöin ei ole koskaan jäänyt köysiä jumiin. Tosin jos aina ajat pelkällä isolla tai sinulla on aina itsejalustava fokka käytössä, minkä köydet eivät kierrä keulan kautta, niin sittenhän tuolla ei ole väliä.

      Merkki ei ratkaise vaan kunnollinen ja huolellinen asennus, huolimattomuudella asennuksessa saa minkä tahansa luukun toimimaan huonosti joissain asioissa.

      • viikon päästä

        Saattaa luukku joissain veneissä olla niinkin takana, että skuuti voi kulman alle jäädä, harvinaisempaa se kuitenkin on. Ja jos kulussa on luukku tuuletusasennossa, ollaan kevyessä kelissä. En minä ainakaan ole koskaan tuota ilmiötä ongelmaksi kokenut.


    • thirsty traveller

      Jos ei ole tarkoitusta lähteä isoille vesille, kannattanee laittaa aukeamaan edestä. Kovempien kelien alueilla takaa aukeava on ainut järkevä ja niihinkin on tehty myskysuojia, jotka estävät aallon iskemisen suoraan tiivisteisiin. Jos tuuletus ankkurissa on engelma, voi luukussa käyttää wind scoopia. Uudessa Seelannissa ei paikallinen vene saa lähteä merelle, jos luukku aukeaa edestä. Kaikki luukut vuotavat tuuletusasennossa jos aalto tulee kannelle aukeamissuunnasta riippumatta, samoin ikääntyessään. Usein vuoto on kuitenkin luukun raamin ja kannen välissä, koska tiivistemassat tuppaavat vanhenemaan. Useisiin luukkuihin myydään myös tiivsteitä varaosina. Jos kannella on aurinopaneelilla toimiva tuuletusventtiili eikä siitä ole koskaan tullut merivettä sisään, voi mielestäni laittaa edestä aukeavan luukun.

    • eteenpäin aukeva

      Meillä eteenpäin aukeava Lewmarin luukku, joka on todettu erinomaiseksi. Suljettuna täysin vesitiivis eikä tuuletusasennossa sada sisään (ei myöskään pienemmän roiskeet pääse sisälle, mutta kovemmassa kelissä syytä sulkea kuten mikä hyvänsä luukku). Eteenpäin aukeava tarkoittaa ankkurissa/poijussa hyvää tuuletusta ja muutenkin olen kokenut sen toimivaksi ratkaisuksi.

      Itse en allekirjoita sitä, että luukut pitäisi aina olla kiinni kulussa, kyllä niitä kuulkaa auki pidetään isoilla merilläkin sään salliessa, tulee muuten aikas hikiset oltavat sisällä tuulettimista huolimatta. Kun pasaateissa purjehditaan tasaisen mukavasti vaikka keskellä Tyyntämerta, niin on meillä ainakin keulaluukkukin ollut auki. Jos keli muuttuu, luukun huomaa kyllä sulkea ajoissa. Monenlaisessa myräkässäkin on oltu, eikä eteenpäin aukeavasta luukusta ole koskaan ollut mitään haittaa.

      Itse asentaisin keulaluukun siis jatkossakin eteenpäin aukeavaksi. Ihmetyttää kovasti edellisen kirjoittajan väite, että Uudessa-Seelannissa paikallisveneet eivät saa edes lähteä merelle, jos luukku aukeaa eteenpäin - en ole koskaan kuullutkaan tällaisesta! Ylivoimaisesti suurimmassa osassa tuotantoveneitä luukut aukeavat kuitenkin eteenpäin. Joutuvatko kiwit käännättämään keulaluukkunsa jos tuovat esim. hienon ja arvostetun eurooppalaisen purren maahan, mutta siinä on eteenpäin aukeava luukku?

      • janoinen matkalainen

        Jos edellä viitataan näihin Uusi Seelantilaisiin määräyksiin, niin niissä sanotaan, että köliveneen leveimmän kohdan etupuolella ei saa olla luukkuja, jotka aukeavat sisäänpäin:
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf (sivu 41)
        "Hatches. No hatch forward of the maximum beam (BMAX) station shall open inwards excepting ports having an area of less than 710cm² (110 sq.in)."

        Muilta osin väite näyttäisi pitävän paikkansa. Samassa dokkarissa sanotaan myös, että: (sivu 96)
        "Under Section 21 of the Maritime Transport Act 1994, no New Zealand registered pleasure craft may leave any port in New Zealand for any place outside New Zealand unless the Director of Maritime Safety is satisfied that the craft and its safety equipment are adequate for the voyage and the vessel is adequately crewed."


      • thirsty traveller
        janoinen matkalainen kirjoitti:

        Jos edellä viitataan näihin Uusi Seelantilaisiin määräyksiin, niin niissä sanotaan, että köliveneen leveimmän kohdan etupuolella ei saa olla luukkuja, jotka aukeavat sisäänpäin:
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf (sivu 41)
        "Hatches. No hatch forward of the maximum beam (BMAX) station shall open inwards excepting ports having an area of less than 710cm² (110 sq.in)."

        Muilta osin väite näyttäisi pitävän paikkansa. Samassa dokkarissa sanotaan myös, että: (sivu 96)
        "Under Section 21 of the Maritime Transport Act 1994, no New Zealand registered pleasure craft may leave any port in New Zealand for any place outside New Zealand unless the Director of Maritime Safety is satisfied that the craft and its safety equipment are adequate for the voyage and the vessel is adequately crewed."

        Empä edes ajatellut lukea lakia, kerroin vain mitä kiwit ovat itse kertoneet. Mitä vikaa on siinä, että laittaa varmuuden vuoksi aukeamaan taakse ja käyttää windscoopia ankkurissa/poijussa jos tuuletusta tarvitsee? Laiturissa lienee tuuletuksen kannalta yks hailee, koska vallitseva tuulen suunta Suomessa on lounas eikä keula sinne kumminkaan osoita.
        Äärialueilla myös doradet suljetaan sokeilla laipoilla. Semmoinen tulee yleensä mukana. Silloin myös taakse aukeava luukku saattaisi tarvita myrskysuojan, ettei aalto iske suoraan tiivisteisiin. Mutta itämerellä tuskin semmoisiin keleihin joutuu jos kuuntelee sääennusteita.
        Dorademme eivät ole vutaneet, eivät myöskään Vetus luukkumme, mutta keittiön aurinkopaneeliventtiilistä on tullut vettä ämpärikaupalla. Vaihdamme sen doradeen.


      • janoinen matkalainen
        thirsty traveller kirjoitti:

        Empä edes ajatellut lukea lakia, kerroin vain mitä kiwit ovat itse kertoneet. Mitä vikaa on siinä, että laittaa varmuuden vuoksi aukeamaan taakse ja käyttää windscoopia ankkurissa/poijussa jos tuuletusta tarvitsee? Laiturissa lienee tuuletuksen kannalta yks hailee, koska vallitseva tuulen suunta Suomessa on lounas eikä keula sinne kumminkaan osoita.
        Äärialueilla myös doradet suljetaan sokeilla laipoilla. Semmoinen tulee yleensä mukana. Silloin myös taakse aukeava luukku saattaisi tarvita myrskysuojan, ettei aalto iske suoraan tiivisteisiin. Mutta itämerellä tuskin semmoisiin keleihin joutuu jos kuuntelee sääennusteita.
        Dorademme eivät ole vutaneet, eivät myöskään Vetus luukkumme, mutta keittiön aurinkopaneeliventtiilistä on tullut vettä ämpärikaupalla. Vaihdamme sen doradeen.

        "Mitä vikaa on siinä, että laittaa varmuuden vuoksi aukeamaan taakse ja käyttää windscoopia ankkurissa/poijussa jos tuuletusta tarvitsee?"

        Ei mitään.

        Kaivoin linkin esille, kun muistin täällä siihen joskus törmänneeni ja itseänikin kiinnosti mitä säännöissä sanottiin luukuista. On mielenkiintoista lukea millaisia vaatimuksia ja suosituksia tuollaisen vähän isomman veden äärellä elävät purjeveneilleen asettavat.


      • laivasuunnittelija
        janoinen matkalainen kirjoitti:

        Jos edellä viitataan näihin Uusi Seelantilaisiin määräyksiin, niin niissä sanotaan, että köliveneen leveimmän kohdan etupuolella ei saa olla luukkuja, jotka aukeavat sisäänpäin:
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf (sivu 41)
        "Hatches. No hatch forward of the maximum beam (BMAX) station shall open inwards excepting ports having an area of less than 710cm² (110 sq.in)."

        Muilta osin väite näyttäisi pitävän paikkansa. Samassa dokkarissa sanotaan myös, että: (sivu 96)
        "Under Section 21 of the Maritime Transport Act 1994, no New Zealand registered pleasure craft may leave any port in New Zealand for any place outside New Zealand unless the Director of Maritime Safety is satisfied that the craft and its safety equipment are adequate for the voyage and the vessel is adequately crewed."

        Tuossa ei sanota, että luukku ei saisi aueta eteen tai taakse vaan sisäänpäin! Inward = sisään. Kyllähän nuo kansiluukut yleensä aukeavat ulospäin.


    • Merisulkutila

      Komppaan Janoista Matkalaista tässä keulaluukkuasiassa.

      Jos merelle lähdetään, niin keulasta saranoitu luukku on ainoa turvallinen ratkaisu. Itse pidän keulimmaisen luukun aina suljettuna ajossa, sillä koskaan (edes saaristossa) ei tiedä esim. kuinka terävän laivan peräaallon läpi joutuu ajamaan. Tällöin kannelle murtuva aalto kastelee kyllä tuuletusasennossa olevan luukun kautta takuuvarmasti keulapunkat puhumattakaan siitä, että tuuletusasennossa oleva luukku olisi perästä sarananoitu ja pahimmassa tapauksessa perästä saranoitu ja "raollaan" ilman salpoja.

      Sitten, kun ollaan isommilla vesillä ja kovemmissa keleissä, pidetään kaikki luukut suljettuna ja tuuletus hoidetaan isoilla dorade-laatikoilla varustetuilla joutsenkaulaventtiileillä.

    • luukut auki

      Suurimmassa osassa matkaveneitä keulaluukku aukeaa kuitenkin eteenpäin. Itsellä ei ole kokemusta luukun vuotamisesta koskaan, missään oloissa, enkä ole muiltakaan vastaavaa kuullut (paitsi tietenkin, jos luukku on yksinkertaisesti niin huonossa kunnossa tai huonosti asennettu, että se vuotaa, mutta silloin se vuotaa kummin päin vaan). En siis ymmärrä lainkaan ongelmaa tässä. Ja kuten lakitekstistä näimme, Janoinen Matkalainen oli joko saanut virheinfoa tai ymmärtänyt väärin kiwien puheet - kyse oli siis SISÄÄNpäin aukeavasta luukusta, ei eteenpäin aukeavasta, eli eteenpäin aukeavat ovat täysin ok myös Uudessa-Seelannissa, kuten muuallakin maailmassa.

      Ja kuten todettu, suurilla merillä keulaluukkua voi huoletta pitää auki kulussakin sään salliessa, sillä laivojen aallot eivät pääse yllättämään, kun muuta liikennettä ei ole missään tutkan tai AISin (silmistä puhumattakaan) havaittavissa. Sään muutokset huomaa kyllä ajoissa, ainakin jos pitää asianmukaista vahtia. Saaristossa ja vilkkaasti liikennöidyillä vesialueilla tilanne voi toki olla toinen, varsinkin jos kyseessä on pienempi pursi. Isommat eivät ihan joka aallosta sitten niin haukkaakaan. Vaan eipä siinäkään ole merkitystä sillä, mihin suuntaan luukku aukeaa, vaan ainoastaan sillä, onko se ylipäänsä auki vai kiinni.

      • Ei ongelmaa

        Omassa avomeriluokitellussa veneessäni keulaluukku avautuu eteenpäin ja maston takana keskellä oleva taaksepäin. Jälkimmäinen siksi, että puominkannattaja haittaisi eteenpäin aukeavan luukun avaamista. Keulaluukku on kiinni kulussa ja kovemmissa keleissä suljen vielä luukussa olevan venttiilin. Kuumilla keleillä taempi luukku on tuuletusasennossa ja kulkuaukko sekä muut sprayhoodin alla olevat luukut auki. Eikä ongelmia ole tullut.


      • logiikkaa

        aukeaa eteenpäin = aukeaa takaa = saranat edessä
        aukeaa taaksepäin = aukeaa edestä = saranat takana

        Käytettääköhän joku tässä ketjussa käänteistä kiinalaista logiikkaa ?
        Jos käyttää niin opetelkoon tästä vietistä miten asiat ovat.


    • seppomartti

      Monenlaiseen juupas- eipäs keskusteluun vielä pari lisää. Doraden aukeamissuunta kovemmassa aallokossa pitäisi olla käännettävissä ahteriin päin. Venttiili toimisi siis ilmaa imevänä. Omani eivät ole käännettävää mallia ja kantta pitkin tuleva aalto täyttää vedenerotusboksin ja roiskuu sisään. Sulkemalla Doraden tämän voi estää muttei ilmakaan kierrä. Työntöluukku kryssissä aukeaa veneen tömähtäessä aaltoon ja sprayhoodista huolimatta yleensä alkaa roiskua sisään. Jokin salpasysteemi on tarpeen estämään luukun liukumista eteenpäin. Kun kaikki luukut on kiinni niin ilma sisällä on surkean kosteaa. Eli tuuletus kuitenkin on ongelma. Kaikki veneet niien koosta huolimatta ovat märkiä jos keli huononee.

    • _/)_

      Pienistähän se on kiinni. Niin isoa vedenerotintahan ei ole tehtykään, etteivät ne aallon tullessa kantta pitkin täyttyisi. Kääntäminen myötäkarvaan auttaa melkoisesti, mutta rajansa silläkin. Työntöluukunkin kyky vedenerotteluun on rajallinen, vaikka asennossaan pysyisi. Onneksi omassani luukku on rullilla ja sekä auki- että kiinni-asennoissa rullat putoavat pieneen koloon, eivätkä isommatkaan tömähtelyt sitä siirtele. Näistä huolimatta todella märkää oli esimerkiksi viime vuonna kotimatkalla Suursaaresta.

    • Meripoikanen

      Kiitos hyvistä kommenteistanne. Olen piirrellyt tulevaa purttani jonkin aikaa ja tästä keskustelusta sain hyvän ajatuksen: Laitan keulahyttiin kaksi kansiluukkua peräkkäin. Niistä edempi aukeaa taaksepäin ja taempi eteenpäin. Perustelen ratkaisua sillä, että aion purjehtia myös lämpimillä vesillä, joilla tehokas tuuletus eteenpäin aukeavalla luukulla on välttämätön. Taaksepäin aukeava puolestaan palvelee kovassa merenkäynnissä. Kaiken lisäksi saan paljon valoa sisään.

      • logiikkaa

        Saat tehokkaan tuuletuksen paremmin taaksepäin aukeavalla luukulla, siis sellaisella jossa on saranat takana, ja mikä aukeaa edestä taakse.

        Kovassa merenkäynnissä ei palvele mikään keulaluukku, vaan ne pidetään kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe