Zyban

kmkn

Onko kellään Zybania käyttäneellä ollut sivuvaikutuksia?

Aloitin itse eilen aamulla ja tänään mut kuskattiin jo terveyskeskukseen, kun sivuvaikutukset ovat niin voimakkaat:

* lyhyt aikainen muisti pettää, olen unohdellut parin päivän aikana useasti eri juttuja
* olo on kuin vihanneksella, jotain tapahtuu päässä, todellisuus tuntuu oudolta ja sen taso vaihtelee. Välillä tuntuu, että olen ihan vintti pimeänä
* suu ja kurkku kuivuu
* vapinaa, heikotusta, pyörrytystä, yökkäilyä kuin oksentaisin
* jalat lähti alta tänään töissä, jouduin kyykistymään kuten Rosa Meriläinen taannoin TV-haastattelussa
* vatsaa kivistää koko ajan
* korvatkin soivat ajoittain oikein iloisesti
* makuaistikin on mennyt, suuhun saattaa tulla yhtäkkiä ilman syömistä/juomista outo maku, jota ei ole kokenut koskaan aiemmin.

Sanoisin kahden päivän kokemuksella, että normaalit nikotiinin puutosoireet ovat paljon mukavampia kuin nämä. Niitä voi lievittää jollain korvikkeella lopettamisen yhteydessä, ja kaiken lisäksi halvemmalla ja järkeänsä menettämättä kuin Zybanilla.

Fyysiseen puoleen Zyban tuntuu vaikuttavan siten, että nikotiini ei enää nouse päähän eikä tupakka maistu suussa miltään. Sosiaaliseen tarpeeseen ja totuttuun tupakkatauotettuun päivätahtiin sillä ei ole mitään vaikutusta.

Enpä taida jatkaa kuuria, täytyyhän tässä töitäkin tehdä, eikä pelätä joka päivä milloin taas iskee sivuvaikutuskohtaus kesken työpäivän.

37

43071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      AIkamoista touhua!!!!! kuulostaa pahemmalta, kuin röökaaminen!!!

      • Jorma-M-

        Scheiban saa röökin maistumaan kuivalta heinältä. Ei tee mieli polttaa.


      • Anonyymi

        Zyban - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTgzNTU3MSZhaWQ9MjQ1ODMyNTI
        Kannattaa kokeilla tuota lääkettä. Olen polttanut 26 vuotta säännöllisesti ja viimeaikoina meni iso L&M aski siis 30 kpl päivässä. Nyt lähtee neljäs viikko ilman tupakkaa! Lopetin tupakoinnin jo ennen tavoiteaikaani (2 vkoa), koska se maistui pahalta ja ei enää vastannut tarkoitustaan. Sivuoireita pahoja ei ole tullut; ainoastaan kuvotus, joka menee minuuteissa ohi. Minulle on ollut yllättävän helppoa olla polttamatta ja olenkin itsestäni ylpeä, että tuon lääkkeen avulla minä kykenin tähän ja toivottavasti lopetan tupakoinnin ainiaaksi! Vieroituoireita ei ole ollut, vaikka en käytä purukumia tms.


    • Marski

      että sulla noin pahasti oireilee. Itse olen syönyt nyt kuuria pian 3 vkoa eikä minkäänlaisia sivuoireita ole tullut. Tupakattomia päiviä jo lähes 2 vkoa. Kumpa en enää ikinä sortuisi koko tupakkiin!
      Mutta monilla on ollut oireuita ja ovat joutuneet lopettamaan koko kuurin. Katsele leisää tupakka.org ja keskustelupalstat.
      Läydät varmasti jonkun toisen keinon lopettaa.Tsemppiä sulle ja suurta motivaatiota!

    • Ihmettelevä

      Kirjoitin jo pari viikkoa sitten viestin Zybanin haittavaikutuksista, juttu löytyy n. 23 viestiä alaspäin listalla otsikolla Zyban. Lääke voi aiheuttaa todella rankat oireet ja olenkin sitä mieltä, että lääkärit antavat reseptit aivan liian lepsusti. Toivoisin edelleen kommentteja jo kuurin syöneiltä ja heidän kokemuksiaan, en joidenkin päivien tai viikon kokemuksia.

      • Metula

        Moi!
        Päätin just lopettaa Zybanin syönnin. Alotin kaksi viikkoa sitten ja eka viikolla ei ollu mitään häikkää. Sitten kun alko kahen pillerin popsiminen,niin minusta tuli ihan outo itelleni. Pelkäsin mennä töihin ja maailman pienimmät asiat sai ihan raivon valtaan. Tänään meinasin hypätä autosta ulos,kun mieheni jutut otti päähän niin rankasti..ja kuitenki oli satanen mittarissa. Keskittymiskyky oli ihan nollilla.
        Nyt tuntuu hullulta sekin,että lääkäri antoi minulle reseptin (tai kirjotti sen apteekkiin) ilman,että kävin edes vastaanotolla..sanoin vaan vastaanottovirkailijalle,että haluan tommosen kuurin. Lääkepakkauksen mukana oli tämä selvitys sivuvaikutuksista ja en todellakaan uskonu niitten koskevan minua itteäni...toisin vaan kävi ja ihan hirvitti.


    • Carita

      Kannttaa kuitenkin pohtia sitä, mikä on vieroitusoire ja mikä lääkkeestä johtuva sivuvaikutus.
      En väitä, etteikö sivuvaikutuksia voi olla, mutta mulla ainakin on ollut tapana miettiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat syyt, miksi en lopeta tupakointia.
      Nyt, Zybanilla, olen ollut polttamatta yli kuukauden ja sivuoireita ollut jonkin verran, mutta kummasti helpotti parin viikon jölkeen (eli samaaan aikaan kuin pahimmat vieroitusoireet). Ja itse jatkoin lääkitystä vain yhdellä tabletilla/vrk, josta neuvottelin lääkärini kanssa.
      Joten kannattaa olla rehellinen itselleen ja pohtia myös sitä , että joutuu mahdollisesti kärsimään, mutta toisaalta mieluummin vieroitustuskaa ja lääkkeen sivuvaikuuksia nyt kuin mahdollista COPD-pihinää vuosien päästä. Tsemppiä kaikille lopettajille

      • tyytyväinen

        itse poltin yli 20 vuotta nyt kokeilin zybania ja ollut yli kaksi kuukautta polttamatta eikä mitään sivuvaikutuksia täytyy ihmetellä ettei tämmöistä lääkettä ole saanut aikaisemmin


    • kmkn

      Moi,

      otin ne 2kpl Zybania ja lopetin kuurin kirjoittamieni sivuoireiden johdosta. Mutta mikä positiivista, päätin sitten lopettaa tupakanpoltonkin. Nyt olen ollut polttamatta 10 päivää ilman Zybania tai mitään nikotiinikorvaushoitoa.

      3-4 päivää lopetuksesta oli vieroitusoireita, mutta sen jälkeen on ollutkin helpompaa. Enää on vain päästävä ajoittain mieleentulevista tupakalle menohetkistä ohi.

      Päätin vain ottaa itseäni niskasta kiinni ja kerta kaikkiaan olla polttamatta. Aika nopeasti unohtuu tarve pitää tupakkataukoja ja saada nikotiinia vereen.

    • ohhoh

      Olen nyt käyttänyt Zybania 8 päivää ja ensimmäinen päivä oli tänään, kun olen ollut kokonaan polttamatta. Tupakanhimo laantui kyllä vähän jo heti ensimmäisten päivien aikana. Mulla on ollut kuule ihan samoja oireita, mut ne menee ohi muutamassa päivässä. Niinku joka lääkkellä on sivuvaikutuksia. Mut pää tottuu kyllä. Aika idioottimaista lähteä tänne parjaamaan lääkettä parin päivän käytön jälkeen, josta on valtaosalla saatu hyviä tuloksia ja auttanut tupakoitsijoita. Mut hei, voithan hyvin vetää röökiä niin et savu tulee joka reiästä, mut älä täällä masenna toisia ihmisiä valituksillas!

      • jep

        jep jep, lääke on kuitenkin mielialalääke, joten en ole mitenkään väärällä asialla varoittaessani sen käytöstä. Kannattaa harkita!

        Olet itse lapsellinen, jos tosiaan uskot, että kaikki mitä lääkäri määrää, on turvallista. Ei todellakaan!! Zybaninkin ohjeissa mainitaan, että sen vaikutusmekanismia ei tunneta. Siitä vain vetämään kaiken maailman mömmöt kroppaan...

        Joo, kuten yllä kirjoitin, niin otin itseäni niskasta kiinni ja lopetin samantien ilman korvikkeita tai muita. Kyseessä ei loppujen lopuksi ole kuin huono elämäntapa, josta tulee oppia eroon. Lisäksi tietysti jonkinasteinen nikotiiniriippuvuustekijäkin siihen on, mutta se menee ohi ilman Zybaniakin muutamassa päivässä.


      • kmkj

        Kannattaa lukea tupakanpolton lopettamisesta ja Zybanista myös ulkomaisilta web-sivuilta käyttäjien kokemuksia. Suomalaisilla keskustelupalstoilla on pääasiassa vain positiivisia kokemuksia siitä.

        Yksi kommentti Zybanin negatiisista vaikutuksista on se, että se todellakin vaikuttaa mieleen/päähän ja saattaa joillakin käyttäjillä laukaista pidempiaikaisen masennuksen tai vastaavan. Jotkut sanovat jopa menettäneensä mielenterveytensä Zybanin käytöstä, mutta saaneensa takaisin fyysisen terveyden tupakanpolton lopettamisen myötä. Siinä sitten voi arvuutella kumman haluaisi pitää...

        Jep jep, kannattaa kuitenkin kokeilla Zybania, mutta samalla kannattaa tiedostaa riskit. Onhan toi tupakanpolttokin epäterveellistä. Zyban on kuitenkin ihan eri juttu kuin Buranan vetäminen päänsärkyyn.


      • gorbatzoviaali
        kmkj kirjoitti:

        Kannattaa lukea tupakanpolton lopettamisesta ja Zybanista myös ulkomaisilta web-sivuilta käyttäjien kokemuksia. Suomalaisilla keskustelupalstoilla on pääasiassa vain positiivisia kokemuksia siitä.

        Yksi kommentti Zybanin negatiisista vaikutuksista on se, että se todellakin vaikuttaa mieleen/päähän ja saattaa joillakin käyttäjillä laukaista pidempiaikaisen masennuksen tai vastaavan. Jotkut sanovat jopa menettäneensä mielenterveytensä Zybanin käytöstä, mutta saaneensa takaisin fyysisen terveyden tupakanpolton lopettamisen myötä. Siinä sitten voi arvuutella kumman haluaisi pitää...

        Jep jep, kannattaa kuitenkin kokeilla Zybania, mutta samalla kannattaa tiedostaa riskit. Onhan toi tupakanpolttokin epäterveellistä. Zyban on kuitenkin ihan eri juttu kuin Buranan vetäminen päänsärkyyn.

        oho, eipä oo käyny ees mieles että tosta voisi tulla sivuvaikutuksia. Enpä tiedä oliko hyvä vai huono eksyä tänne...ehkä huono. Kuuri tuli haettua aika päiviä sitten, nyt vaan oottelen stressi ja projektit päättyy niin voi "oikeesti" koittaa lopettaa ja alottaa kuurin.


      • röökitön

        Noh, noh ei kuitenkaan pidä aliarvioida toisten tuntemuksia. Jokainen reagoi eritavalla erilääkkeisiin, ei siitä tarvi muille kiukutella jos itsellä on toiminut... :) Mielestäni on vain hyvä että ihmiset kertovat omia kokemuksiaan. Kaikille ei kuitenkaan sovi kaikki lääkkeet, todellakaan. Sehän olisi yksinkertaista jos haittavaikutukset olisi vain hölynpölyä, mutta kun näin ei ole.Mielestäni on parempi tiedostaa riskit, sivuvaikutukset, eikä tarvi ihmetellä niiden iskiessä että mikä on. Itse sain samaisesta lääkkeestä 6 päivän jälkeen itkukohtauksia, sekä masennuksen, jatkoin lääkkeen syömistä kun sanottiin että voisi mennä ohi. Kahdenviikonjälkeen lopetin kun jouduin ottamaan sairaslomaa, mikään ei huvittanut. Meni kesä pilalle kun potkin itseäni kuntoon. Lääkärit eivät kommentoineet suuremmin asiaa, viittasivat vain mahd. sivuoireisiin...En ole tätä aiemmin kärsinyt masennuksesta. Haluaisin vain sanoa että suhtautukaa järkevästi näihin lääkkeisiin ja kuunnelkaa itseänne loppupeleissä. Itse olen ollut polttamatta nyt 4 kk, tämä on ensimmäinen onnistunut yritys minulta, poltin 17 vuotta. Olen sanonut muille kun ne kysyy että miten sen teit??! Että, tulin jäkiini. Nikotiini vieroitustuotteet auttoivat, vaikka en ikipäivänä olisi uskonut niiden auttavan minua!! Tsemppiä kaikille lopettajille.


      • et sillee
        gorbatzoviaali kirjoitti:

        oho, eipä oo käyny ees mieles että tosta voisi tulla sivuvaikutuksia. Enpä tiedä oliko hyvä vai huono eksyä tänne...ehkä huono. Kuuri tuli haettua aika päiviä sitten, nyt vaan oottelen stressi ja projektit päättyy niin voi "oikeesti" koittaa lopettaa ja alottaa kuurin.

        Kyseessähän on amfetamiinijohdannainen, vaikkei sitä missään (varsinkaan tuoteselosteessa) mainostetakaan. Itse asiassa aineen alkuperäinen nimi, amfebutamoni, vaihdettiin ilman mitään ilmeistä syytä bupropioniksi vuosituhannen vaihteessa. Kemialliselta rakenteeltaan bupropioni on lähimpänä katinonia


    • ADHD116

      Zybania käytetään menestyksekkäästi myös muihinkin vaivoihin. Esimerkiksi se on hyvä ad/hd-lääke joko ilman stimulantteja tai niiden kanssa. Ainut huono asia on sen kallis hinta Suomessa..

      • 934059

        mulla ollut kanssa samoja oireita kuin kmkn:llä aivan hulluks ja mielisairaaks tulee tommosen lääkkeen kanssa. Näkee semmosia painajaisia että ei ikinä ole pelännyt noin paljon, säikähtää jopa omaa kuvaa peilistä sekä säikähtää jotain normiääniä sekä kuulee oitoja ääniä ja pahin on että on jopa nähnyt harhoja ja kuviteltuja asioita. En kyllä suosittele zypania kenellekään mielummin vaikka jatkaa tupakan polttoa kun tommosista sairaista sivuvaikutuksista kärsii..


      • koe
        934059 kirjoitti:

        mulla ollut kanssa samoja oireita kuin kmkn:llä aivan hulluks ja mielisairaaks tulee tommosen lääkkeen kanssa. Näkee semmosia painajaisia että ei ikinä ole pelännyt noin paljon, säikähtää jopa omaa kuvaa peilistä sekä säikähtää jotain normiääniä sekä kuulee oitoja ääniä ja pahin on että on jopa nähnyt harhoja ja kuviteltuja asioita. En kyllä suosittele zypania kenellekään mielummin vaikka jatkaa tupakan polttoa kun tommosista sairaista sivuvaikutuksista kärsii..

        Olemme kaikki erilaisia ja reagoimme erilailla myös lääkitykseen.Yhden henkilön huonot tai hyvät kokemukset eivät koske meitä kaikkia.Ystäväni sairastui Zybanista ja luopui niistä.Itse en havainnut mitään sivuoireita, mutta lopetin kyllä tukoinnin (7 kk. sitten).Kannattais varmaan kokeilla ,mutta olla odottamatta liikoja.Olen itse tyytyväinen lopettamiseeni poltettuani yli 30v.Lakkoja tuli tehtyä ainakin 200,ja olin jo luopunut toivosta.Tämä toimi mulle, mutta ei varmaan kaikille.Jokainen löytäköön oman tapansa.


      • kipnis
        934059 kirjoitti:

        mulla ollut kanssa samoja oireita kuin kmkn:llä aivan hulluks ja mielisairaaks tulee tommosen lääkkeen kanssa. Näkee semmosia painajaisia että ei ikinä ole pelännyt noin paljon, säikähtää jopa omaa kuvaa peilistä sekä säikähtää jotain normiääniä sekä kuulee oitoja ääniä ja pahin on että on jopa nähnyt harhoja ja kuviteltuja asioita. En kyllä suosittele zypania kenellekään mielummin vaikka jatkaa tupakan polttoa kun tommosista sairaista sivuvaikutuksista kärsii..

        Luulenpa, että kyseinen lääke ja kaikki muutkin vastaavat vaikuttavat hyvin paljon sillä tavoin, kun sitä käyttävä henkilö uskoo sen vaikuttavan. Jos joku uskoo lääkkeen tehoon, se tehoaa. Jos taas ei ole valmis päästämään irti tupakasta, keksii itselleen kaikenlaisia sivuoireita ja skitsoilee. Vähän sama homma e-pillerien kanssa.


      • 1960
        koe kirjoitti:

        Olemme kaikki erilaisia ja reagoimme erilailla myös lääkitykseen.Yhden henkilön huonot tai hyvät kokemukset eivät koske meitä kaikkia.Ystäväni sairastui Zybanista ja luopui niistä.Itse en havainnut mitään sivuoireita, mutta lopetin kyllä tukoinnin (7 kk. sitten).Kannattais varmaan kokeilla ,mutta olla odottamatta liikoja.Olen itse tyytyväinen lopettamiseeni poltettuani yli 30v.Lakkoja tuli tehtyä ainakin 200,ja olin jo luopunut toivosta.Tämä toimi mulle, mutta ei varmaan kaikille.Jokainen löytäköön oman tapansa.

        Itse lopetin tupakoinnin Zybanin avulla elokuussa 2006.Sain lähes kaikki mahdolliset sivuoireet, joista huimaus on jäänyt - ikävä kyllä.Tupakoin kuitenkin lähes 35 vuotta, joten olen tyytyväinen nykyiseen savuttomuuteeni.
        Sen voin kuitenkin sanoa, että eipä ole leikkimistä sillä lääkkeellä ja ei varmasti sovi kaikille.


      • huh, huh..
        kipnis kirjoitti:

        Luulenpa, että kyseinen lääke ja kaikki muutkin vastaavat vaikuttavat hyvin paljon sillä tavoin, kun sitä käyttävä henkilö uskoo sen vaikuttavan. Jos joku uskoo lääkkeen tehoon, se tehoaa. Jos taas ei ole valmis päästämään irti tupakasta, keksii itselleen kaikenlaisia sivuoireita ja skitsoilee. Vähän sama homma e-pillerien kanssa.

        No et voi olla tosissasi! Meinasit sitten pyyhkiä koko lääketieteen uusiksi..??! Jos kaikki on vain korvien välissä niin h...tin hyvä juttu!! Meinaan olen aina inhonnut eläinkokeita mutta nythän niitä ei enää tarvi! Uusi lääke vain heti markkinoille, jos siitä nyt jotain tuntemuksia tulee, niin hei, ei se mitään, se on vaan ton tyypin korvien välissä, se kuvittelee ... HEI HALOO!!!


      • vain faktoja
        kipnis kirjoitti:

        Luulenpa, että kyseinen lääke ja kaikki muutkin vastaavat vaikuttavat hyvin paljon sillä tavoin, kun sitä käyttävä henkilö uskoo sen vaikuttavan. Jos joku uskoo lääkkeen tehoon, se tehoaa. Jos taas ei ole valmis päästämään irti tupakasta, keksii itselleen kaikenlaisia sivuoireita ja skitsoilee. Vähän sama homma e-pillerien kanssa.

        joo tiedän et vastaan 5v jälkee... mut asiaa tiesitkö että kyseinen lääkeaine kuuluu amfetamiineihin (alkuperäinen nimi oli amfebutamoni)


    • irti on

      aloitin tupakkalakon kaksi vuotta sitten. Otin zybania kaikkiaan 24 tabua ohjeen mukaan. Eli noin kolme viikkoa. Oli pakko lopettaa. Haitalliset oireet oli kovat Oksetti huippas ja hermot olivat ihan riekaleina. Onnekksi sen lääkkeen vaikutus kesti vielä reilun viikon. Pääsin eroon tupakasta. Toki oli vielä monet vaikeatkin hetket edessä mutta pahin takana.

      • ihan toivoton?

        tämän koska kyselisin lisää kokemuksia. itse aloin syömään 1,5 viikkoa sitten ja vielä en tunne mitään vieroitusoireita. tupakkaa tekee silti koko ajan mieli ja olen sortunut useasti. ainoa mikä erottaa normaalin tupakoinnin on se että aamun ensimmäinen ei mene päähän. olen polttanut 35-vuotta ja taidan lopettaa syönnin ja koittaa myöhemmin uudelleen.

        onko joku käyttänyt esim nikotiinipurkkaa tämän lääkkeen kanssa? kokemuksia muuten?


      • ja pelottaa
        ihan toivoton? kirjoitti:

        tämän koska kyselisin lisää kokemuksia. itse aloin syömään 1,5 viikkoa sitten ja vielä en tunne mitään vieroitusoireita. tupakkaa tekee silti koko ajan mieli ja olen sortunut useasti. ainoa mikä erottaa normaalin tupakoinnin on se että aamun ensimmäinen ei mene päähän. olen polttanut 35-vuotta ja taidan lopettaa syönnin ja koittaa myöhemmin uudelleen.

        onko joku käyttänyt esim nikotiinipurkkaa tämän lääkkeen kanssa? kokemuksia muuten?

        Olen syönyt Zypania nyt n. 3vkoa ja ollut 2 vkoa polttamatta. Tupakkaa ei tee mieli vaikka ystävät ja mies polttaisivat aivan vieressä. Ei se pahaltakaan haise, mutta ei vaan tee mieli polttaa. Poltin n. 9 vuotta, ja aloitin todella nuorena.
        Alussa ei minkäänlaisia vieroitusoireita ja olin itsekkin melko skeptinen lopettamisen suhteen, mutta se onnistui kuin onnistuikin ja olin melko ihmeissäni.
        Nyt muutaman päivän aikana olen huomannut melkoisia mielialanvaihteluita. Minulla ei ole aikaisempia mielenterveysongelmia tms. ja olen aina kokenut olevani iloinen, positiivinen sekä tervejärkinen. Nyt en olisi siitä enää niin varma, saan voimakkaita ahdistuskohtauksia ja pelkotiloja pitkin päivää, ja ihan typeristä asioista joista en todellakaan normaalisti jaksaisi stressata. Ensin huolestuin koska en tiennyt mistä moinen johtuu, sitten tajusin että ehkäpä Zypanilla olisi vaikutusta asiaan. Nyt luettuani muiden kokemuksista olen melko varma asiasta. Taidan lopettaa lääkkeen syönnin tähän paikkaan (otan toki yhteyttä lääkäriini ja varmistan asian). Uskon että pystyn jatkamaan lopettamista omin avuin ja haluan säilyttää oman mielenterveyteni :).
        Että näin minulla. Kovin on yksilöllisiä nämä tapaukset, joillain Zypan toimii odotetulla tavalla ja taas toisille se tuo mukanaan pelkät sivuoireet.


      • jaana joukahainen
        ja pelottaa kirjoitti:

        Olen syönyt Zypania nyt n. 3vkoa ja ollut 2 vkoa polttamatta. Tupakkaa ei tee mieli vaikka ystävät ja mies polttaisivat aivan vieressä. Ei se pahaltakaan haise, mutta ei vaan tee mieli polttaa. Poltin n. 9 vuotta, ja aloitin todella nuorena.
        Alussa ei minkäänlaisia vieroitusoireita ja olin itsekkin melko skeptinen lopettamisen suhteen, mutta se onnistui kuin onnistuikin ja olin melko ihmeissäni.
        Nyt muutaman päivän aikana olen huomannut melkoisia mielialanvaihteluita. Minulla ei ole aikaisempia mielenterveysongelmia tms. ja olen aina kokenut olevani iloinen, positiivinen sekä tervejärkinen. Nyt en olisi siitä enää niin varma, saan voimakkaita ahdistuskohtauksia ja pelkotiloja pitkin päivää, ja ihan typeristä asioista joista en todellakaan normaalisti jaksaisi stressata. Ensin huolestuin koska en tiennyt mistä moinen johtuu, sitten tajusin että ehkäpä Zypanilla olisi vaikutusta asiaan. Nyt luettuani muiden kokemuksista olen melko varma asiasta. Taidan lopettaa lääkkeen syönnin tähän paikkaan (otan toki yhteyttä lääkäriini ja varmistan asian). Uskon että pystyn jatkamaan lopettamista omin avuin ja haluan säilyttää oman mielenterveyteni :).
        Että näin minulla. Kovin on yksilöllisiä nämä tapaukset, joillain Zypan toimii odotetulla tavalla ja taas toisille se tuo mukanaan pelkät sivuoireet.

        Mielialan vaihtelut ja ahdistus voivat myös olla oireita nikotiiniriippuvuudesta.
        Kun nyt et ole saanut nikotiiniannostasi alkaa hermo lepattaa.
        Itse lopetin Campixilla enkä syönyt sitä kuin kahden viikon aloituskuurin. Pääsin irti komenkymmenen vuoden tupakoinnista. Olen ollut polttamatta kolme ja puoli vuotta nyt :)
        Kannattaa sinnitellä ilman tupakkaa vaikka lääkkeen lopettaisitkin kun olet jo noin pitkälle selvinnyt.


    • Sorakeisari

      En enää edes muista milloin kuurin otin kun siitä satuin kuulemaan ..
      Jo ensimmäinen pilleri teki tupakasta oudon makuisen..
      Sen seitsemän päivää vai viisikö niitä oli milloin vielä sai poltella ja ikään kuin vähentää tupakointia....odotin vain koska ei enää tarvitse sytyttää yhtäkään koska maku meni ja jopa mielitekokin.
      Suuta kuivi ja pumpulimainen olokin taisi olla mutta vain kuurin ajan..
      Jos ei sitä kestä niin revetköön.
      Poltin 30 vuotta parin askin päivävauhtia joten hyvässä tervassa varmaan olin mutta nyt tuntuu helpolta hengittää ja ruoka maistuu ruualta..
      Itse uskon jotta nämä vieroitus oireet johtuvat suurelta osin siitä ettei oikeastaan halua lopettaa rahojen tuhlaamista ja aamu köhintää ym ym...
      MUSTAKAA JOTTA SE MIKÄ EI TAPA SE VAHVISTAA

      • tietoa vai faktaa

        näin 2 v jälkee. ja nimimerkki ei tarkota sua ;)

        Kyseessähän on amfetamiinijohdannainen, vaikkei sitä missään (varsinkaan tuoteselosteessa) mainostetakaan. Itse asiassa aineen alkuperäinen nimi, amfebutamoni, vaihdettiin ilman mitään ilmeistä syytä bupropioniksi vuosituhannen vaihteessa. Kemialliselta rakenteeltaan bupropioni on lähimpänä katinonia.


    • tiedon torvi

      28.5.2004 ja vastaan nyt mut lueppa uusimmat kommentit

      ei ole ihme jos on oireita ollut

    • joop joo!

      Oireita on aina sen jälkeen kun yhdellä on ollut, niin varmaan toisellakin. Sama kun joku ostaa verenpainemittarin, ja jos ei verenpainetta ole ollut, niin varmaan on jonkun ajan päästä sen mittarin ostamisen jälkeen:) näinhän tämä menee.

    • 3+13

      Zybanit ja Champixit on psyykelääkkeitä, jolla aivojen mielihyväkeskus stimuloidaan sellaiseksi, että tupakka maistuu pahalta.
      Ihan samaa sarjaa mieliala SSRI-lääkkeiden kanssa. Joillakin on hävinnyt seksuaalinen mielenkiinto pysyvästi, muuten olo ok jne. Ei todellakaan mitään leikkilääkkeitä, vaan voi saada myös ikävät pysyvät sivuvaikutukset, kuten huimaus jos on alttius ennestään.
      Itse taistelen Nicoretten voimalla ja suurin vaikeus tässä on, että alkomahoolia ei voi ottaa yhtään, silloin on oltava myös röökiä, muuten selviän ilman.

    • iri röökistä!

      Voi helkuta Näköjään kun yksi kokee jonkin lääkkeen huonot puolet/sivuvaikutukset niin kaikki on varmaan tunteneet samoin. Laumaeläin fiilinkiä koko jutustelu. Itse lopetin tupakanpolton juurikin zybanilla. Ei sivuoireita aloittaessa eikä lopettaessa Champixista on jotain tutkimusta tehty, että on ollut jotain ihme oloja, mutta hakekaa netistä Zybanista jotain vastaavaa tutkimusta haittapuolista, niin en ainakaan itse löydä, kuin teidän valitukset jotka kaikki osaa kait jättää omaan arvoonsa.

    • zyban kokemus

      lopetin tupakanpolton noin seisemän vuotta sitten ZYBANin avulla
      Kokemukseni ovat äärimmäisen hyvät.Eka pillerin otin illalla ja aamulla meni röökit roskiin enkä sen jälkeen ole polttanut.Eikä siinä kaikki siihen loppui myös oluen tissuttelu no kun ei tehnyt mieli.Sosiaalinen elämä parani huomattavasti.
      Innostuin eri asioista kuten kirjojen lukeminen ja kitaransoitto.
      Mitään sivuvaikutuksia ei ollut.Paino putosi ihannepainoon.Aloin liikkua ulkona
      sauvakävely,pyöräily,hiihto.
      Mutta niinhän se on lääkkeiden vaikutus ei ole kaikille sama

    • 3453454

      Itse aloin käyttämään kyseistä lääkettä masennukseen pari päivää sitten ja jopa yllätyin kuinka tehokkaasti se vie nautinnon tupakoinnista. Tupakka eikä nuuska oikeastaan tunnu enää missään, ja jo sen takia on tupakointi/nuuska vähentynyt selvästi viime päivinä. Kyllä tuo on siinä mielessä tehokas tupakan lopetukseen että tehokkaasti vie siitä nautinnon.

      Toki ekoina päivinä voi tulla sivuoireita kun kestää hetken kun kroppa tottuu aineeseen. Eka päivä oli pahin, toisena päivänä ei paljon enää sivoireita ja nyt kolmantena päivänä ei lääke tunnu enää missään. 150mg siis menossa.

      Luulen että monet suhtautuu turhan pelokkaasti sivuoireisiin koska tuota käytetään myös masennukseen, kannattaa vain odottaa muutaman päivän niin ne pahimmat sivuoireet kyllä häviää.

      Itsellä oli lähinnä sellaisia aloitusoireita että tuntui kuin saanut yliannostuksen kahvia, silmät vähän valoherkät ja pientä tunnetta päässä kuin esim migreeni olisi alkamassa, päänsärkyä ei kuitenkaan tullut. Suu hieman kuivaa ja korvissa hitusen soinut muttei jhäiritsevästi. Ja oli lähinnä ekä päivä kun nuo oireet hieman häiritsi, toisena päivänä olivat jo niin lievat etteivät edes häirinneet.

    • Birdynamnam

      Laitan nyt oman kommentinikin tähän. Itsellä lähtee nyt viimenen laatikko lääkettä käyttöön. Eli tätä on nyt syöty jo 95kpl nappeja. Haittavaikutukset. En ole huomannu mitään. Sitten se miten lääke on minusta vaikuttanut. Eli jouduin röökin lopettaan pikana. Lääkettä ehdin syödä kaks päivää. Syy Aneurysmaleikkaus. Leikkaukseen asti halutti röökiä perkeleesti. Edelleen saattaa säpsähtää siihen että vois lähtee röökille. Mut se menee ohi yhtä nopeaa ku tuliki. Eli röökiä ei haluta 24/7 niinkö sillon ku yritin lopettaa ilman lääkettä lukusia kertoja. Eli ilman röökiä on oikeastaan hemmetin helppo olla. Mulle ei sopinu yhtään "nikotiinikorvaustuotteet" koska se nikotiini on juuri se aine mihin olen koukussa. Eli en pystyny ruokkiin nikotiinillä sitä mistä juuri halusin eroon. Eli mulla näyttää toimivan. Ai niin. Röökiä kiskoin kaksin käsin hieman yli 25 vuotta. Pahimmillaan jopa kaksi maxi askia päivässä. Loppu aikoina tosin sain vähennettyä noin puoleentoista askiin päivässä. Oli peruaatteessa jo pakko. Sen verta kova hinta jo askilla..

    • Anonyymi

      Zyban on yli 170 euroa maksava lumelääke. Ottaa päähän kun tuli ostettua. Tupakointi ei tällä lopu.

      • Anonyymi

        Myy minulle loput?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe