Bella 572 C

Make

Onko kenellään kokemuksia Bella 572 C veneestä? Jos on niin kommentoikaa.


www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=102969

12

23544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      187 senttiselle ja muutenkin ahistavat. Sama vika 561:ssä. Jos tuo ei aiheuta ongelmaa niin ei kai noissa mitään ongelmia ole.

    • Ola

      Bella 572C on ollut minulla tasan vuoden ja noin 100 käyttötuntia on takana. Tyytyväinen olen ollut. Kajuutta on ehdoton koleilla keleillä kuten nyt kahden edellisen viikon aikana on voinut todeta. Vene on monikäyttöinen: käy hyvin retkeilyyn, mökkiveneeksi ja kalastukseen (virvelöintiin). Säilytystilaa kajuutassa on runsaasti. Tavaraa voi hyvin säilyttää myös "pistopunkissa", jolloin tavarat ei kaatuile keskikäytävälle aallokossa. Etu- ja avotakatila sekä läpikuljettavuus kajuutan läpi ovat ominaisuuksia, joita on ruvennut arvostamaan. Muutama pikkupuute ja kommentti:
      - takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
      - kiinteä bensatankki on pieni (65 litraa), vastaavan kokoisissa muissa veneissä yleensä isompi (n. 90 litraa)
      - etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
      - vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
      - ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
      - apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
      - pistopunkissa voi tulla ahtaan paikan kammo isompikokoiselle

      Naisväen mielestä Bella 572 C on "söpö" vene.
      Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono ominaisuus.

      Tässä näitä kokemuksia, mitä nyt tuli mieleen.

      Oletko muuten hankkimassa uutta venettä ja olet valintatilanteessa ? Voin yrittää muistella, miksi itse päädyin Bellaan, kun tein hankintapäätöksen. Oma veneeni käyttöalue on Turun suunnalla.

      • Kokematon veneilija

        Hei,

        Lyhyt kysymykseni on: suositteletko tätä mallia aloittelevalle veneilijälle, joka on juuri hankkinut saaristolaivurin taidot, mutta jolta puuttuu kokemus?! venettä käyttäisin retkeilyyn Helsigin saaristossa.
        Kiitos kommentistasi!


      • OLLE
        Kokematon veneilija kirjoitti:

        Hei,

        Lyhyt kysymykseni on: suositteletko tätä mallia aloittelevalle veneilijälle, joka on juuri hankkinut saaristolaivurin taidot, mutta jolta puuttuu kokemus?! venettä käyttäisin retkeilyyn Helsigin saaristossa.
        Kiitos kommentistasi!

        Kyllä omasta puolestani ja parin kesän kokemuksen perusteella suosittelen tätä mallia aloittelijalle. Sitä on mukava käsitellä ja laituriinajot ja laiturista irtautumiset käyvät helpohkosti.

        Aloitin itse moottoriveneilyni nollasta vuonna 2003. Keväällä -03 kävin saaristolaivurikurssin. Uusi Bella 572C Yamaha F60 4-t laskettiin vesille Naantalissa toukokuun puolivälissä -03. Kesä -03 meni harjoitellessa, ja retkeilin veneellä avovaimoni kanssa n. 50 km:n (pitää kai sanoa 27 merimailin) säteellä Naantalista.
        Syksyllä -03 kävin rannikkolaivurikurssin ja kesällä -04 tuli käytyä Hangossa. Ensi kesänä ehkä Maarianhaminaan. Sitten kun Saaristomeri on tullut tutuksi tai haluan vaihtelua, kuskaan veneen trailerilla vaikka Päijänteelle.


      • Likis
        OLLE kirjoitti:

        Kyllä omasta puolestani ja parin kesän kokemuksen perusteella suosittelen tätä mallia aloittelijalle. Sitä on mukava käsitellä ja laituriinajot ja laiturista irtautumiset käyvät helpohkosti.

        Aloitin itse moottoriveneilyni nollasta vuonna 2003. Keväällä -03 kävin saaristolaivurikurssin. Uusi Bella 572C Yamaha F60 4-t laskettiin vesille Naantalissa toukokuun puolivälissä -03. Kesä -03 meni harjoitellessa, ja retkeilin veneellä avovaimoni kanssa n. 50 km:n (pitää kai sanoa 27 merimailin) säteellä Naantalista.
        Syksyllä -03 kävin rannikkolaivurikurssin ja kesällä -04 tuli käytyä Hangossa. Ensi kesänä ehkä Maarianhaminaan. Sitten kun Saaristomeri on tullut tutuksi tai haluan vaihtelua, kuskaan veneen trailerilla vaikka Päijänteelle.

        Voiko kukaan kertoa Bella 572C:n ajo-ominaisuuksista isossa aallokossa? Olen ostamassa ko. venettä ja sen tilat ja muut ominaisuudet ovat mieleiset, mutta en tosiaankaan tiedä miten se käyttäytyy kovassa tuulessa.


      • kapteeni
        Likis kirjoitti:

        Voiko kukaan kertoa Bella 572C:n ajo-ominaisuuksista isossa aallokossa? Olen ostamassa ko. venettä ja sen tilat ja muut ominaisuudet ovat mieleiset, mutta en tosiaankaan tiedä miten se käyttäytyy kovassa tuulessa.

        Olen hankkimassa ko venettä (tai 571C). Kertokaahan onko 60hp kone liian pieni nostamaan helposti liukuun viiden hengen kuormalla? Ja jos jollain on kokemuksia uuden 98-> ja vanhan


      • kapteeni

        HYVIÄ KOMMENTTEJA, TARKENNATKO VIELÄ MUUTAMAA VASTAUSTA, KIITOS.

        - takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
        -PITÄÄKÖ ANKKURIN OLLA TAKANA?
        - etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
        -ONKO SE PILSSILUUKKU VAI SÄILYTYSTILA
        - vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
        -AUTTAISIKO TEHOKKAAMPI KONE?
        - ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
        -TARVITSEEKO TILAA SISÄLLÄ VAI ULKONA ELI ONKO SIITÄ TODELLINEN HAITTA VAI AUTTAISIKO TÄHÄNKIN ISOMPI KONE?
        - apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
        -SAAKO SIIHEN ALTAASEEN KEITTIMEN?


      • Bella-Ola
        kapteeni kirjoitti:

        HYVIÄ KOMMENTTEJA, TARKENNATKO VIELÄ MUUTAMAA VASTAUSTA, KIITOS.

        - takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
        -PITÄÄKÖ ANKKURIN OLLA TAKANA?
        - etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
        -ONKO SE PILSSILUUKKU VAI SÄILYTYSTILA
        - vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
        -AUTTAISIKO TEHOKKAAMPI KONE?
        - ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
        -TARVITSEEKO TILAA SISÄLLÄ VAI ULKONA ELI ONKO SIITÄ TODELLINEN HAITTA VAI AUTTAISIKO TÄHÄNKIN ISOMPI KONE?
        - apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
        -SAAKO SIIHEN ALTAASEEN KEITTIMEN?

        1. Ankkurin säilytys

        Säilytän itsekin ankkuria etuavotilan säilytystilasa. Luonnonsatamissa tarvitaan peräankkurointa. Vierasvene- ja retkisatamissakaan ei aina ole peräpoijuja, jolloin ankkuria tarvitaan ja olisi hyvä, jos sitä voisi silloin säilyttää myös veneen takaosassa. Onhan tietysti olemassa kaidekiinnikkeitä, joihin saisi ankkurin kiinni, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa.

        2. Etuavotilan lattian alla oleva tila

        570c- ja 571c- malleissa etuavotilan lattiassa oli isohko luukku, jolloin pilssitilaan ja sieltä pois sai helposti tavaraa, jonka halusi esim. pysyvän viileänä. Käytettiinkö tätä tilaa myös kalasumppuna? 572c-mallissa etuavotilan lattiassa ei ole enää mitään luukkua (umpilattia), vaan kajuutan puolella on vain pieni luukku, josta voi ainoastaan ylettyä sulkuhanaan. Täten sinne ei oikein voi laittaa esim. virvoittavia juomia, koska niitä ei tarvittaessa ylety ottamaan pois (ovat pyörineet keulaosaan).

        3. Veneen tuuliherkkyys

        Tuuliherkkyys lienee tyypillinen ominaisuus kajuuttaveneille. Tehokkaampi konekaan ei auta satamamanöövereissä, jolloin on kuitenkin usein käytettävä pieniä nopeuksia. Kokemuksen tuoma varmuus ja tuulen ennakointi auttaa tässä.

        4. Moottoriteho

        60 hv:n 4-tahtimoottori riittää minun tapauksessani, koska 95% veneilyajasta meitä on vain 2 henkeä (yht. 170 kg) kyydissä.
        Jos haluaa päästä liukuun (plaaniin) 4 hengen kuormalla, 60 hv ei tahdo riittää.
        Moottorin hinta- ja painohyppäys ainakin Yamahan tapauksessa vuonna 2003 oli suuri siirryttäessä 60 hv:sta seuraavaan teholuokkaan.

        5. Kajuutan muoto

        Kajuutan etuosa ei ole aerodynaamiikaltaan paras mahdollinen, mutta antaa (kuten edellinen kirjoittaja totesi) enemmän hyötytilaa kajuutan sisään. Eräs hyöty negatiivisesta kajuutan etupinnasta on se, että kesällä keskipäivän aurinko ei kerää niin paljon lämpöä sisään kajuuttaan etulasin kautta. Jos nyt liikalämpö ongelmaksi koetaan.

        6. Apukuskin edessä oleva allasmainen pöytä

        Tähän altaaseen ei ilmeisesti tule keitintä. Ainakin 572C-mallissa yhdistetty keitin ja lämmityspuhallin (Wallas 800)on apukuskin tuolin alla.


      • Hankkimassa

        Tervehdys,
        Onko kellään kokemuksia trimmilevyistä Bella 572 c:ssä.
        Jos kokemuksia löytyy kertokaa ihmeessä .


      • kokemusta
        Hankkimassa kirjoitti:

        Tervehdys,
        Onko kellään kokemuksia trimmilevyistä Bella 572 c:ssä.
        Jos kokemuksia löytyy kertokaa ihmeessä .

        Trimmilevyistä hyötyä ajettaessa esim sivutuulella jolloin vene saattaa kulkea kallellaan, voi asennon korjata levyillä. Nopeuttaa myös liukuun lähtöä esim kuormalla. Suosittelen.


      • ??????
        kokemusta kirjoitti:

        Trimmilevyistä hyötyä ajettaessa esim sivutuulella jolloin vene saattaa kulkea kallellaan, voi asennon korjata levyillä. Nopeuttaa myös liukuun lähtöä esim kuormalla. Suosittelen.

        Kuinka paljon tuo Bella maksaa uutena, vaikka moottorin kera tai ilman?


    • hampaaton koira

      Kolmas menossa ja neljäas tilattu
      Erinomainen silloin kun mökki saaressa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      95
      3761
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      45
      3103
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3017
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2825
    5. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2724
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2432
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2177
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      60
      2108
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1896
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1858
    Aihe