Onko kenellään kokemuksia Bella 572 C veneestä? Jos on niin kommentoikaa.
www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=102969
Bella 572 C
12
22918
Vastaukset
- tuntematon
187 senttiselle ja muutenkin ahistavat. Sama vika 561:ssä. Jos tuo ei aiheuta ongelmaa niin ei kai noissa mitään ongelmia ole.
- Ola
Bella 572C on ollut minulla tasan vuoden ja noin 100 käyttötuntia on takana. Tyytyväinen olen ollut. Kajuutta on ehdoton koleilla keleillä kuten nyt kahden edellisen viikon aikana on voinut todeta. Vene on monikäyttöinen: käy hyvin retkeilyyn, mökkiveneeksi ja kalastukseen (virvelöintiin). Säilytystilaa kajuutassa on runsaasti. Tavaraa voi hyvin säilyttää myös "pistopunkissa", jolloin tavarat ei kaatuile keskikäytävälle aallokossa. Etu- ja avotakatila sekä läpikuljettavuus kajuutan läpi ovat ominaisuuksia, joita on ruvennut arvostamaan. Muutama pikkupuute ja kommentti:
- takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
- kiinteä bensatankki on pieni (65 litraa), vastaavan kokoisissa muissa veneissä yleensä isompi (n. 90 litraa)
- etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
- vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
- ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
- apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
- pistopunkissa voi tulla ahtaan paikan kammo isompikokoiselle
Naisväen mielestä Bella 572 C on "söpö" vene.
Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono ominaisuus.
Tässä näitä kokemuksia, mitä nyt tuli mieleen.
Oletko muuten hankkimassa uutta venettä ja olet valintatilanteessa ? Voin yrittää muistella, miksi itse päädyin Bellaan, kun tein hankintapäätöksen. Oma veneeni käyttöalue on Turun suunnalla.- Kokematon veneilija
Hei,
Lyhyt kysymykseni on: suositteletko tätä mallia aloittelevalle veneilijälle, joka on juuri hankkinut saaristolaivurin taidot, mutta jolta puuttuu kokemus?! venettä käyttäisin retkeilyyn Helsigin saaristossa.
Kiitos kommentistasi! - OLLE
Kokematon veneilija kirjoitti:
Hei,
Lyhyt kysymykseni on: suositteletko tätä mallia aloittelevalle veneilijälle, joka on juuri hankkinut saaristolaivurin taidot, mutta jolta puuttuu kokemus?! venettä käyttäisin retkeilyyn Helsigin saaristossa.
Kiitos kommentistasi!Kyllä omasta puolestani ja parin kesän kokemuksen perusteella suosittelen tätä mallia aloittelijalle. Sitä on mukava käsitellä ja laituriinajot ja laiturista irtautumiset käyvät helpohkosti.
Aloitin itse moottoriveneilyni nollasta vuonna 2003. Keväällä -03 kävin saaristolaivurikurssin. Uusi Bella 572C Yamaha F60 4-t laskettiin vesille Naantalissa toukokuun puolivälissä -03. Kesä -03 meni harjoitellessa, ja retkeilin veneellä avovaimoni kanssa n. 50 km:n (pitää kai sanoa 27 merimailin) säteellä Naantalista.
Syksyllä -03 kävin rannikkolaivurikurssin ja kesällä -04 tuli käytyä Hangossa. Ensi kesänä ehkä Maarianhaminaan. Sitten kun Saaristomeri on tullut tutuksi tai haluan vaihtelua, kuskaan veneen trailerilla vaikka Päijänteelle. - Likis
OLLE kirjoitti:
Kyllä omasta puolestani ja parin kesän kokemuksen perusteella suosittelen tätä mallia aloittelijalle. Sitä on mukava käsitellä ja laituriinajot ja laiturista irtautumiset käyvät helpohkosti.
Aloitin itse moottoriveneilyni nollasta vuonna 2003. Keväällä -03 kävin saaristolaivurikurssin. Uusi Bella 572C Yamaha F60 4-t laskettiin vesille Naantalissa toukokuun puolivälissä -03. Kesä -03 meni harjoitellessa, ja retkeilin veneellä avovaimoni kanssa n. 50 km:n (pitää kai sanoa 27 merimailin) säteellä Naantalista.
Syksyllä -03 kävin rannikkolaivurikurssin ja kesällä -04 tuli käytyä Hangossa. Ensi kesänä ehkä Maarianhaminaan. Sitten kun Saaristomeri on tullut tutuksi tai haluan vaihtelua, kuskaan veneen trailerilla vaikka Päijänteelle.Voiko kukaan kertoa Bella 572C:n ajo-ominaisuuksista isossa aallokossa? Olen ostamassa ko. venettä ja sen tilat ja muut ominaisuudet ovat mieleiset, mutta en tosiaankaan tiedä miten se käyttäytyy kovassa tuulessa.
- kapteeni
Likis kirjoitti:
Voiko kukaan kertoa Bella 572C:n ajo-ominaisuuksista isossa aallokossa? Olen ostamassa ko. venettä ja sen tilat ja muut ominaisuudet ovat mieleiset, mutta en tosiaankaan tiedä miten se käyttäytyy kovassa tuulessa.
Olen hankkimassa ko venettä (tai 571C). Kertokaahan onko 60hp kone liian pieni nostamaan helposti liukuun viiden hengen kuormalla? Ja jos jollain on kokemuksia uuden 98-> ja vanhan
- kapteeni
HYVIÄ KOMMENTTEJA, TARKENNATKO VIELÄ MUUTAMAA VASTAUSTA, KIITOS.
- takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
-PITÄÄKÖ ANKKURIN OLLA TAKANA?
- etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
-ONKO SE PILSSILUUKKU VAI SÄILYTYSTILA
- vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
-AUTTAISIKO TEHOKKAAMPI KONE?
- ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
-TARVITSEEKO TILAA SISÄLLÄ VAI ULKONA ELI ONKO SIITÄ TODELLINEN HAITTA VAI AUTTAISIKO TÄHÄNKIN ISOMPI KONE?
- apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
-SAAKO SIIHEN ALTAASEEN KEITTIMEN? - Bella-Ola
kapteeni kirjoitti:
HYVIÄ KOMMENTTEJA, TARKENNATKO VIELÄ MUUTAMAA VASTAUSTA, KIITOS.
- takaköysille eikä ankkurille ole hyvää säilytystilaa takana
-PITÄÄKÖ ANKKURIN OLLA TAKANA?
- etuavotilan alla olevaa säilytystilaa hankala käyttää, koska kajuutan puolella oleva luukku on aivan liian pieni, että sinne saisi mitään tavaraa laitettua tai pois otettua
-ONKO SE PILSSILUUKKU VAI SÄILYTYSTILA
- vene on melko tuuliherkkä (kajuutan tuulipinta-ala on suurehko), mistä johtuen esim. satamamanööverit tuulisella säällä tuottavat ongelmia
-AUTTAISIKO TEHOKKAAMPI KONE?
- ilmanvastus suuri, koska kajuutan otsapinta on ikääkuin väärään suuntaan kallellaan eteenpäin - maksiminopeus 60 hv 4-tahti Yamahalla on n. 25 solmua (3 hengen kuormalla) GPS:llä mitattuna.
-TARVITSEEKO TILAA SISÄLLÄ VAI ULKONA ELI ONKO SIITÄ TODELLINEN HAITTA VAI AUTTAISIKO TÄHÄNKIN ISOMPI KONE?
- apukuskin puoleisen pöydän allasmallinen muotoilu ja sen käyttötarkoitus ei ole auennut minulle
-SAAKO SIIHEN ALTAASEEN KEITTIMEN?1. Ankkurin säilytys
Säilytän itsekin ankkuria etuavotilan säilytystilasa. Luonnonsatamissa tarvitaan peräankkurointa. Vierasvene- ja retkisatamissakaan ei aina ole peräpoijuja, jolloin ankkuria tarvitaan ja olisi hyvä, jos sitä voisi silloin säilyttää myös veneen takaosassa. Onhan tietysti olemassa kaidekiinnikkeitä, joihin saisi ankkurin kiinni, mutta en ole vielä löytänyt sopivaa.
2. Etuavotilan lattian alla oleva tila
570c- ja 571c- malleissa etuavotilan lattiassa oli isohko luukku, jolloin pilssitilaan ja sieltä pois sai helposti tavaraa, jonka halusi esim. pysyvän viileänä. Käytettiinkö tätä tilaa myös kalasumppuna? 572c-mallissa etuavotilan lattiassa ei ole enää mitään luukkua (umpilattia), vaan kajuutan puolella on vain pieni luukku, josta voi ainoastaan ylettyä sulkuhanaan. Täten sinne ei oikein voi laittaa esim. virvoittavia juomia, koska niitä ei tarvittaessa ylety ottamaan pois (ovat pyörineet keulaosaan).
3. Veneen tuuliherkkyys
Tuuliherkkyys lienee tyypillinen ominaisuus kajuuttaveneille. Tehokkaampi konekaan ei auta satamamanöövereissä, jolloin on kuitenkin usein käytettävä pieniä nopeuksia. Kokemuksen tuoma varmuus ja tuulen ennakointi auttaa tässä.
4. Moottoriteho
60 hv:n 4-tahtimoottori riittää minun tapauksessani, koska 95% veneilyajasta meitä on vain 2 henkeä (yht. 170 kg) kyydissä.
Jos haluaa päästä liukuun (plaaniin) 4 hengen kuormalla, 60 hv ei tahdo riittää.
Moottorin hinta- ja painohyppäys ainakin Yamahan tapauksessa vuonna 2003 oli suuri siirryttäessä 60 hv:sta seuraavaan teholuokkaan.
5. Kajuutan muoto
Kajuutan etuosa ei ole aerodynaamiikaltaan paras mahdollinen, mutta antaa (kuten edellinen kirjoittaja totesi) enemmän hyötytilaa kajuutan sisään. Eräs hyöty negatiivisesta kajuutan etupinnasta on se, että kesällä keskipäivän aurinko ei kerää niin paljon lämpöä sisään kajuuttaan etulasin kautta. Jos nyt liikalämpö ongelmaksi koetaan.
6. Apukuskin edessä oleva allasmainen pöytä
Tähän altaaseen ei ilmeisesti tule keitintä. Ainakin 572C-mallissa yhdistetty keitin ja lämmityspuhallin (Wallas 800)on apukuskin tuolin alla. - Hankkimassa
Tervehdys,
Onko kellään kokemuksia trimmilevyistä Bella 572 c:ssä.
Jos kokemuksia löytyy kertokaa ihmeessä . - kokemusta
Hankkimassa kirjoitti:
Tervehdys,
Onko kellään kokemuksia trimmilevyistä Bella 572 c:ssä.
Jos kokemuksia löytyy kertokaa ihmeessä .Trimmilevyistä hyötyä ajettaessa esim sivutuulella jolloin vene saattaa kulkea kallellaan, voi asennon korjata levyillä. Nopeuttaa myös liukuun lähtöä esim kuormalla. Suosittelen.
- ??????
kokemusta kirjoitti:
Trimmilevyistä hyötyä ajettaessa esim sivutuulella jolloin vene saattaa kulkea kallellaan, voi asennon korjata levyillä. Nopeuttaa myös liukuun lähtöä esim kuormalla. Suosittelen.
Kuinka paljon tuo Bella maksaa uutena, vaikka moottorin kera tai ilman?
- hampaaton koira
Kolmas menossa ja neljäas tilattu
Erinomainen silloin kun mökki saaressa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1216020- 292110
- 1771942
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661114Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101113Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24997- 73987
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24902Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755