Minä olin 8 vuotta sitten samanlaisessa "luukkufirmassa" kuin Mikkokin. Aikaisempi myyntitaustani oli hieman eri alalta ns. kuningasmyyjänä, eli kaupan arvo oli aina satoja tuhansia.
Luukkumyynnissä tunsin siis raskaasti arvoni putoavan, mutta tuolloin, lama-aikana ei voinut olla nirso. Heti nyt haluan kertoa, että kyse oli todella suuresta yrityksestä joka toimi kansainvälisesti korkealla laatutasolla ja ahkerat myyjät ansaitsivat hyvin.
Hinnat olivat tuplaten kotimaisten yritysten hintoihin, mutta tuotteet vastaavasti kehityksen kärjessä. Valikoimat olivat teollisuuden kunnossapidon tuotteita laidasta laitaan.
Tämän kerron siksi, ettei jäisi sellaista käsitystä, ettei elämisen edellytyksiä ollut tai että hinta olisi jotenkin kaupan teon este.
Luukkuun mentiin siten että opeteltiin eri tekniikoita päästä esteiden ohi. Esteitä ovat porttivahti, sihteeri, puhelinkeskus, eli aulavahti tms.
Jo tässä tuli kynnys, joka useimmille on mahdoton ylittää: Miten tehdä työtä jossa et ole toivottu.
Minä selitin sitä itselleni niin, että suuren yhtiön tuotteet ovat niin hyviä, että asiakas tarvitsee niitä. Ei siis tarvinnut olla toivottu, kunhan oli TARPEELLINEN ASIAKKAILLE.
Asiakas siis tarvitsi minua. (todellisuudessa minut ajoi työhön se että minua tarvitsivat lapseni, jotka huusivat leipää pöytään joka päivä)
Joissakin paikoissa minua kohdeltiin törkeästi, mutta joissakin paikossa sain kauppaa aikaiseksi todella mukavasti.
Miksi? Tuotteita haluttiin, koska ne olivat YLIVOIMAISIA JA TOIMIVIA.
Hinta oli täydellinen sivuseikka heille, jotka meiltä ostivat: He eivät halunneet ostaa vain puoliksi toimivia tuotteita.
Koko ajan sain myös koulutusta ja opastusta sekä tuotteista että myyntitekniikoista:
Asiakkaat kuulema sitten tilaisivat, minut tuntemaan opittuaan, ihan puhelimella ja suoraan juuri tuotteiden laadukkuuden vuoksi.
Typerintä oli raportointi: Joka päivä tuli tehdä raportti siitä mitä oli tehnyt ja joka päivä tuli tehdä seuraavan päivän suunnitelma.
Mutta: Ellei ollut suunnitelmaa, oli aika surkeata torveilla auton kanssa ympäriinsä, eikä saanut oikein mitään aikaiseksi.
Raporteista taas myynnin johto näki saavutukseni suhteessa työni määrään ja pystyi opastamaan jos ajankäyttö ei ollut järkevää.
Edeltäjäni oli ollut työssään 10 vuotta, usein maan kärkeä, eli huippumies.
Hänet potkittiin pois, koska oli pyytänyt poikansa kiekkojoukkueelle sponssia asiakkaalta.
Asiakas oli kannellut ja koska kaveri oli jo yli 50, hänet korvattiin minulla: Oli todella outoa, että asiakas olikin noin suvereenisti yhtiön omaisuutta.
Tästä ajattelin, että olisiko kohtaloni 10 vuoden päästä sama, mutta heitin romukoppaan tuollaiset ajatukset, koska kauppa kävi kuin väärällä rahalla:
Sain upeita kokemuksia siitä, miten ylivoimaisten tuotteiden kanssa voi muuttaa asiakkaiden käsityksiä ja miten tekninen kehitys voi auttaa asiakasta saamaan parempia tuloksia tuotannossaan, siitä riippumatta mitä asiakas oli ensin minusta tai yhtiöstäni ajatellut.
Hinta ei siinä ollut koskaan tärkeä seikka.
Mutta koska hintaa oli tarpeeksi, oli provisiokin kunnollinen.
Ensimmäisenä kuukautena nousin jo 10 parhaan listalle, toisena kuukautena saavutin maan kärkikuusikon.
Kolmantena kuukautena olin jo kolmas.
Neljättä kuukautta ei tullut.
Miksi?
Siksi, koska vaimoni oli aloittanut verkostomarkkinoinnin ansaiten kotoa käsin, lasten hoidon ohessa tekemällään myynnillä lähes saman, minkä minä tein kentällä.
Miksi hän menestyi?
Samoista syistä kuin yhtiöni oli menestynyt.
-Loppumattomat markkinat, jatkuva kulutus.
-Loistavat tuotteet, edelläkävijä.
-Ison yhtiön tuki, markkinajohtajuus.
-Koulutus ja henkilökohtainen tuki.
-Kunnon tulot, eli myyt satasella, tienaat 50.
Mutta erona se, että et koskaan, etkä milloinkaan saa potkuja yrityksestä, jolle olet tehnyt 10 vuotta työtä, pyytäessäsi sponssia oman lapsesi hyvälle harrastukselle.
Lisäksi voit tehdä työsi kotona.
PS.
Vielä puolen vuoden jälkeen lopettamisestani soittivat jotkut asiakaani ja tilasivat lisää sitä mitä olin saanut heille myydyksi.
Silloin joskus ajattelin, että sinne jäi toisenlainen tulevaisuus.
Onneksi ei ole tarvinut katua, koska nykyisinkin asiakkaamme soittelevat samalla tavoin, eivätkä hekään, vuosia sitten, ensi ostamalla tienneet tuotteidemme toimivuutta saatika laatua.
Kysy, mitä en ole katunut osoitteesta
[email protected]
saat infosivujemme osoitteen
Tai anna palaa "oikealla" myyntialalla, vähemmillä ansioilla ja enemmällä työllä kunnes SINUN ruutisi on poltettu, mahdollisuuksien ovet takanasi suljettu ja sinut korvattu vereksillä voimilla.
Haluatko myyntityöhön?
6
2943
Vastaukset
- jiife
mitä firmaa edustat nyt?
- Myyntipäällikkö
Kirjoituksessa pisti verkostomarkkinoinnin kehumisen lisäksi silmään mm seuraava lause:
"Edeltäjäni oli ollut työssään 10 vuotta, usein maan kärkeä, eli huippumies.
Hänet potkittiin pois, koska oli pyytänyt poikansa kiekkojoukkueelle sponssia asiakkaalta.
Asiakas oli kannellut""
Uskoitko tuon oikeasti? Täysin samat selvitykset joka luukkufirmassa. Ensinnäkin.. mitä väärää on kysyä sponssia asiakkaalta? Asiakashan voi nauraen kuitata ääritapauksessa että "painu kotiisi kerjäämään". Jos hän siitä firmaan valittaisikin, yritys menisi ennemmin oikeuteen kun päästäsi jopa 10 vuotta alalla olleen myyntitykin menemään.
Fakta on se että sinulle kerrottiin asia noin. Totuus oli se että siinä vaihtuu 4 kuukauden välein myyjä kun pohjapalkat tms koeajat on menneet. Uudelle myyjälle pitää sit keksiä joku pajunköysi että kyllä tämä edellinen olisi jatkanut mutta ME potkittiin pois se. Hän EI olisi halunnut mennä. Ja samat stoorit kertovat sinunkin jatkajalle..
Verkostomarkkinointialaan en viitsi edes ottaa kantaa. Kyllä ne menestyjät myynninalalla ihan hyvää ja leveää leipää nauttii vaikket itse siihen kyennytkään.- John
Okei, myönnetään, että oikeata syytä edeltäjäni potkuihin en tiedä.
Nämä seikat tiedän:
- Hän oli ollut talossa 10 vuotta. Tai ainakin niin kauan, että vanhimmatkaan asiakkaat eivät muistaneet milloin hän oli tullut.
- Hän oli ollut pidetty myyntimies.
- Hän oli ollut yhtiön parhaita myyjiä.
Tätä puolustaa myös se tosiasia, että jos asiakkaat sanovat, että oli hän ollut pitkään yhtiössä, kaiketi se piti paikkansa?
Huono mies olisi saanut 10 vuodessa kenkää jo useasti?
Lisääkin tiedän:
Tuota paikkaa haki silloin -95 57 hakijaa ja joukossa varmasti fiksujakin ihmisiä.
Sinä, Myyntipäällikkö, lisäät tietysti tähän, että "niinhän sinulle kerrottiin".
Monelleko olet itse saman valehdellut?
Monelle, koska se kuuluu toimenkuvaasi!
Opetatko saman lapsillesikin?
Eittämättä, sillä niinhän tienaa rahaa!
Minua kehotettiin ottamaan asiakkaasta kaikki selville: Harrastukset, perhesuhteet, kiinnostukset jne.
Sitten piti olla "saman alan kaveria".
Myyntipäällikköni kertoi olleensa muun muassa metsästysseurassa, purjehtinut, golfannut ja kommunistipuolueen jäsenenä.
Mutta:
Jutut on juttuja, mutta valehtelulla palkkansa tienaava on ikävä ihminen, jollaisia en halua tuntea ja joiden joukkoon en halua kuulua.
Meidän yhtiömme ei ole koskaan kehoittanut valehtelemaan tai edes liioittelemaan.
Myyntipäällikköni oli ollut talossa 20 vuotta ja osasi hommansa: Koska hän osasi hommansa, hän päätti opettaa minulle jopa autolla ajamista.
Kun tämä toistui, pysäytin auton ja sanoin hänelle:
"Kuulehan, Matti, olet varmasti pätevä kaveri opettamaan minulle, miten pärjään yhtiönne työssä. Kuitenkin olen tähän mennessä ajanut jo noin 1,5 miljoonaa kilometriä ja minulla on täydet bonukset. Pitäydy siis opettamaan niitä asioita joissa todella oppiasi kaipaan tai aja perässäni omalla autollasi".
Näin myös sinulle, ystäväni myyntipäällikkö.
Pysy sinä asioissa, joista tiedät ja jotka hallitset.
Tätä asiaa et nyt hallinnut.
Haluaisin vielä lopuksi kysyä Sinulta, hyvä Myyntipäällikkö, millaisella autolla ajelet ja millaista liksaa tienailet?
Kauanko olet ollut firmassa ja montako alaista sinulla on?
Montako päivää kotona olit viime kuussa ja monetko potkut annoit viime vuonna?
Kysymykset voit esittää ihan vaan itsellesi. Minä en niitä vastauksia kaipaile, koska tiedän ne jo.
Kun olet itseksesi kysymyksiin vastaillut, kysyn, mitä teet, kun olet 55 v.?
Vastaus:
YHÄ SAMAA HOMMAA, ELLET OLE SAANUT JO POTKUJA.
Leveä leipä kapenee duunien tullessa tylsemmäksi ja se ei ole meille myynnin alalla mikään uutinen.
Paitsi verkostomarkkinoinnissa.
Hyvällä myyntimiehellä on nimittäin taivas ja siellä ei pomoakaan haukuta, joten kenttä saa olla rauhassa.
Hyvää työkesää kaikille myyjille. - yksi vaan
John kirjoitti:
Okei, myönnetään, että oikeata syytä edeltäjäni potkuihin en tiedä.
Nämä seikat tiedän:
- Hän oli ollut talossa 10 vuotta. Tai ainakin niin kauan, että vanhimmatkaan asiakkaat eivät muistaneet milloin hän oli tullut.
- Hän oli ollut pidetty myyntimies.
- Hän oli ollut yhtiön parhaita myyjiä.
Tätä puolustaa myös se tosiasia, että jos asiakkaat sanovat, että oli hän ollut pitkään yhtiössä, kaiketi se piti paikkansa?
Huono mies olisi saanut 10 vuodessa kenkää jo useasti?
Lisääkin tiedän:
Tuota paikkaa haki silloin -95 57 hakijaa ja joukossa varmasti fiksujakin ihmisiä.
Sinä, Myyntipäällikkö, lisäät tietysti tähän, että "niinhän sinulle kerrottiin".
Monelleko olet itse saman valehdellut?
Monelle, koska se kuuluu toimenkuvaasi!
Opetatko saman lapsillesikin?
Eittämättä, sillä niinhän tienaa rahaa!
Minua kehotettiin ottamaan asiakkaasta kaikki selville: Harrastukset, perhesuhteet, kiinnostukset jne.
Sitten piti olla "saman alan kaveria".
Myyntipäällikköni kertoi olleensa muun muassa metsästysseurassa, purjehtinut, golfannut ja kommunistipuolueen jäsenenä.
Mutta:
Jutut on juttuja, mutta valehtelulla palkkansa tienaava on ikävä ihminen, jollaisia en halua tuntea ja joiden joukkoon en halua kuulua.
Meidän yhtiömme ei ole koskaan kehoittanut valehtelemaan tai edes liioittelemaan.
Myyntipäällikköni oli ollut talossa 20 vuotta ja osasi hommansa: Koska hän osasi hommansa, hän päätti opettaa minulle jopa autolla ajamista.
Kun tämä toistui, pysäytin auton ja sanoin hänelle:
"Kuulehan, Matti, olet varmasti pätevä kaveri opettamaan minulle, miten pärjään yhtiönne työssä. Kuitenkin olen tähän mennessä ajanut jo noin 1,5 miljoonaa kilometriä ja minulla on täydet bonukset. Pitäydy siis opettamaan niitä asioita joissa todella oppiasi kaipaan tai aja perässäni omalla autollasi".
Näin myös sinulle, ystäväni myyntipäällikkö.
Pysy sinä asioissa, joista tiedät ja jotka hallitset.
Tätä asiaa et nyt hallinnut.
Haluaisin vielä lopuksi kysyä Sinulta, hyvä Myyntipäällikkö, millaisella autolla ajelet ja millaista liksaa tienailet?
Kauanko olet ollut firmassa ja montako alaista sinulla on?
Montako päivää kotona olit viime kuussa ja monetko potkut annoit viime vuonna?
Kysymykset voit esittää ihan vaan itsellesi. Minä en niitä vastauksia kaipaile, koska tiedän ne jo.
Kun olet itseksesi kysymyksiin vastaillut, kysyn, mitä teet, kun olet 55 v.?
Vastaus:
YHÄ SAMAA HOMMAA, ELLET OLE SAANUT JO POTKUJA.
Leveä leipä kapenee duunien tullessa tylsemmäksi ja se ei ole meille myynnin alalla mikään uutinen.
Paitsi verkostomarkkinoinnissa.
Hyvällä myyntimiehellä on nimittäin taivas ja siellä ei pomoakaan haukuta, joten kenttä saa olla rauhassa.
Hyvää työkesää kaikille myyjille.Tuota tuota...vähän jäi ihmetyttämään tuo sinun kirjoituksesi. Fakta on se että jos hyvästä myyjästä tulee yksi valitus kentältä asiakkaan suunnalta niin tuottoisaa myyjää EI TODELLAKAAN pistetä ulos firmasta. Itse olen tehnyt tätä duunia kolmisen vuotta ja pomo osaa suhtautua mahdolliseen kritiikkiin rakentavasti koska tuon firmalle rahaa ja hyviä, kestäviä asiakassuhteita. Aina löytyy joku valittaja, teet asiat sitten niin tai näin (pyöriihän niitä valittajia näillä forumeillakin)
Kerrohan paljonko sun tulosi ovat kotona työskennellen? Mun viime kuukauden palkka oli
5 300 euroa jonka päälle vielä auto bensoineen firman piikkiin, puhelin sekä kodin nettiliittymä. Työpäivän pyrin päättämään aina klo 16 ja joka yö pääsen kotiin nukkumaan eikä tarvitse elää kaupparatsun elämää.
Jos pystyt tarjoamaan parempaa niin kerro ihmeessä!
- Entinen myyjä myös
Olikohan silloinen työnantajasi joku NCH -yhtiöihin kuuluvista; Amatron, Certified, Kernite, Rockfort tms...?!
Kuulostaa niin tutulta. - äitliini
Olen juuri kirjoittanut työsopimuksen tänään mainitsemallesi yritykselle.Haaveilen monista ihanista asioista joilla voisin ansaita rahaa.Olin joskus verkostomarkkinoinnissakin mukana mutta en siitä pitänyt.Joka toinen naapurini oli myymässä jotain tuotetta.oliko sitten vain sattumaa vai onko verkostot jo niin täysiä.kenelle siten myyt jos kaikilla on oma bisnes?No joka tapauksessa s iinä hankkii enemmän kuin mun 10 euron tuntipalkkani on nyt.Ja mun ei tartte tehdä toisten töitä vain siksi että ne on liian laiskoja tekemään-istuvat mielummin tupakalla tai kahvilla.
Nyt mä hankin sen mitä todella teen ja ansaitsen.Kiitos hyvästä ja asiallisesta kirjoituksestasi.Tein sellaisen sopimuksen entiseen firmaan että voin palata sinne jos maailma kolhii.Uskon myös että hyvä tuote myy itsensä se pitää vain viedä asiakkaalle nähtäväksi.Siis tarkoitatko että porttivahti ei laskenut sinua sisään tai jouduit temppuilemaan sisäänpäästäksesi.???mitä ihmettä mulla on vielä edessä?Eikö teillä ollut ajallisesti sovittua tapaamista?Vai muuttaako ne mielensä kesken päivän?Help.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803