Hei.
Minä olen 175 cm nainen ja aviomieheni 207 cm. Olin syntyessäni lähes neljäkiloinen ja mieheni viisikiloinen. Lapsina kasvoimme kummatkin käyrien keskivertopituuksien- ja painojen yläpuolella.
Pelkään, että vauvastamme tulee niin iso, että jos ikinä vauvaa ulos edes saan, niin repeän pahimmalla mahdollisella tavalla. Pelkään myös, että mitä jos vauva jää jumiin sisälleni tai tapahtuu jotain muuta vastaavaa. Pelkään, että alapääni saa sellaisia vaurioita, jotka eivät välttämättä ikinä parane kunnolla. Pelkään jo etukäteen synnytystä - sekä elämää synnytyksen jälkeen.
Siksi kysynkin, että jos vauva rupeaa olemaan viisikiloinen jötikkä, niin yritetäänkö sitä silti synnyttää alateitse vai suositteleeko lääkärit suosiolla sektiota? Ja jos he suosittelevatkin alatiesynnytystä, niin voinko toivoa/vaatia sektiota?
Kokemuksia isojen vauvojen synnyttäjiltä kaivataan siis!
Isot vanhemmat - iso vauva?
6
436
Vastaukset
ottaa varmaa lantiossa kuvan jos tulee liian
- -.,-.,-.,
olen myös 175cm ja mieheni on vähän reilut 190cm, eli pitkiä molemmat. Mieheni on ollut syntyessään pienikokoinen vauva ja minä olen ollut iso vauva.
Esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmia koon kanssa ja uloskin tuli ilman mitään suurempia vaurioita. Vauva oli syntyessään 3,6kg ja 50cm, vaikka syntyi 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen.
Kuopus vuorostaan kasvoi aikamoiseksi jötkäleeksi. Tuntui mahassa ihan hirveän isolta ja kaksi viikkoa ennen laskettua päivää pääsin kokoarviointiin, tosin jouduin sitä ihan vaatimalla vaatimaan, kun neuvolan täti väitti että ei oo iso vauva, se vain tuntuu siltä. Ultraäänessä painoarvioksi tuli 4,9kg. Lääkäri sanoi minulle että kun vauvan paino on alle 5kg pitää alatiesynnytystä yrittää, jos ei ole raskausajan diabetestä. Diabetikoille raja on 4,5kg. Tämä siksi että diabetikkojen vauvat ovat kuulemma leveämpiä kuin ei-diabetikkojen.
Itse olin sitä mieltä että noin iso vauvaa en kyllä synnytä. Halusin toisen lääkärin mielipiteen. Sain ajan seuraavalle päivälle ja onneksi tämä lääkäri oli sitä mieltä, että kun ollaan noinkin liki tuota maagista 5kg rajaa, niin otetaan minun toiveet huomioon. Tämä jälkimmäinen lääkäri oli siis sitä mieltä että kun on iso vauva tulossa, niin eipä ketään pakoteta alakautta synnyttämään. Sain siis sektion. Vauva oli syntyessään 4,8kg ja huikeat 57cm pitkä. Kätilö kun katseli vauvaa, niin sanoi että on ihan nippa nappa olisko pää mahtunut ulos, mutta hartiat ei ikipäivänä olis mahtunut. Luita olis siis murtunut jos olis alakautta syntynyt, jos olis mahtunut syntymään alakautta ollenkaan.
Itse olen tyytyväinen että halusin/vaatisin sektion. - .....
Kiitos vastauksestasi!
Eli pitäisi ilmeisesti olla mahdollista vaatia sektiota, jos rupeaa lähenee tuo 5kg ja varsinkin, jos menee yli sen.
Jos vauvan tiedettäisiin olevan se normaali noin 3kg, tahtoisin ehdottomasti kokea alatiesynnytyksen. Mutta jos vauva rupeaa painamaan kahden vauvan verran, en tiedä, tahdonko kokea alatiesynnytystä.. Liikaa pelottavia tekijöitä.- Isojen vauvojen äiti
Hei!
Itse olen synnyttänyt kaksi lasta, esikoinen 55cm ja 5040g juniori 52cm ja 4760g, molemmat synnytykset käynnistettiin. Ensimmäinen synnytys kesti n.6h kokonaisuudessaan josta ponnistin 20min, toinen synnytys kesti 5h11min ja tuon 11min ponnistin. Minä itse olen 177cm ja mieheni 186cm. Minulta ei lantiota kuvattu mutta lääkäri totesi,että lantio on hyvä synnytykseen.
Olen käsittänyt näin,että lapsi perii äidiltään enimmäkseen nämä syntymäpainot, siis jos äiti itse on ollut iso syntyessään niin tod. näkösesti myös vauva on kookas.
- potran pojan äiti
Olen 173cm ja mies 190cm. Molemmat ollaan synnytty n. 4vko etuajassa ja oltu: minä 3,600kg ja mies 3,700kg. Joten oltais "täysiaikaisini" hyvinkin oltu yli 4kiloisia molemmat.
Poikamme syntyi 41 6 ja oli 5005g ja 55,5cm. Jäätiin yliaikakontrollista käynnistykseen. Kotrollissa lääkäri ultrasi lapsen n. 4600g ja koska tarjonta oli hyvä (vaikkakin alkutilanne täysin epäkypsä) päätettiin synnytys käynnistää ja koittaa alateitse. Käynnistyksen takia oltiin sairaalassa pitkään, mutta aktiivisen synnytyksen kestoksi laitettiin 12h josta ponnistin 40min. Minulle tehtiin eppari, jotta kaverin hartiat saatiin pihalle.
Kaikki meni hyvin, sekä vauva että äiti voivat koko synnytksen ajan hyvin, ja nyt olen toipunut pyrstöstäni jo täysin ja ilolla nauttinut taas sen toimivuudesta :)
Jos olisin tiennyt saavani 5kg vauvan olisin varmasti pelännyt, mutta toisaalta esikoisen kohalla sitä vaan luottaa ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja heidän osaamiseensa. Lanteitani KEHUTTIIN ladonoviksi - rakenne lienee sekin yksilöllistä. Lääkäri kuitenkin totesi, että kaveri mahtuu meikäläisestä pihalle. Jälkikäteen kuulin, että jos lääkäri olisi nähnyt lapsen olevan 5-kiloinen, olisin ensisynnyttäjänä tod.näk. joutunut leikkuriin.
Jälkikäteen olen oikein iloinen, että sain synnyttää alateitse - sehän on turvallisin vaihtoehto sekä lapselle että äidille (mikäli tietyt reunaehdot täytyy). Tiesin, että jos hätä tulee, osaava henkilökunta tekee ratkaisuja nopeasti ja lapsi saadaan tarvittaessa pihalle alle minuutissa. Anoppini on kätilö, joten jos jonkinlaista tarinaa on kuultu :) - Hän myös arvioi kaverin mahtuneen ulos koska pää oli hänen kokoiselleen suhteellisen pieni (tämä hämäsi myös lääkärin kokoarviota). Häneltä on kuultu myös sekin, että "pommin jäljetkin on saatu kursituksi toimivaksi vehkeeksi" ja että "repeämät paranevat paremmin kuin leikatut viillot". Lohduttavaa :)
Eniten isossa lapsessa "harmittaa" se, että pikkuvauva-aikaa ei ole. Nyt kaveri on 3kk ja 8,5kg. Kaverin 1,5v tyttö painaa saman verran. Kädet, ranteet ja hartiat on siis tosi kovilla. Mutta iso lapsi jaksaa imeä paremmin ja kestää pikkuflunssat ja rokotuksetkin paremmin. Meidän poika on todella iloinen vesseli ja siihen hymyyn sulaa kyllä äipän nivelvaivat :)
Tsemppiä!! - ninninene
meillä näin
että isot vanhemmat ja isot lapset siis semmosta 57cm 5kg, kaikki alakautta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068