Det talas mycket om att folk inte vågar tala svenska på offentliga platser.Efter sannfinländarnas brakseger har attityderna mot svenska språket blivit ännu negativare.Är det sant ?
Vågar du tala svenska ?
8
107
Vastaukset
- hasse100
Nej. Jag har inte märkt något.
- thanksanseey
Yeh, , well i speak a lots of american, and you swedish...
Whatta wanna do?
I'd like some teaching me some better swedish language...
- Preferrally some girl. - 228w
Jag försöker åtminstone låta bli att tala svenska där jag kan tänka mig att någon kan ta på näsan.
- Virtanen05
Såklart man vågar tala svenska varsomhelst!
- 66669
Inte vågar man tala svenska på alla ställen.Det är nog bäst att hålla munnen fast helt och hållet.Om man inte talar finska utan brytning alltså.
- Virtanen05
66669 kirjoitti:
Inte vågar man tala svenska på alla ställen.Det är nog bäst att hålla munnen fast helt och hållet.Om man inte talar finska utan brytning alltså.
Finska pratar jag förstås med finskspråkiga men med vänner familj osv pratar jag alltid svenska på allmän plats utan nån rädsla var jag än befinner mig i Finland!
- svenskaälskandefinne
Virtanen05 kirjoitti:
Finska pratar jag förstås med finskspråkiga men med vänner familj osv pratar jag alltid svenska på allmän plats utan nån rädsla var jag än befinner mig i Finland!
Om jag träffade en svenska talande människor skulle jag vara glad att tala svenska med henne fast jag är inte svenskt.
- Iida07
svenskaälskandefinne kirjoitti:
Om jag träffade en svenska talande människor skulle jag vara glad att tala svenska med henne fast jag är inte svenskt.
Det är klart att de flesta finskspråkiga är ok,men sen finns ju de här som ser rött om de hör svenska.Tyvärr har ju sannfinländarna manipulerat vanliga människor att tro att alla svenskatalande är rika och har en massa fördelar.Det är alltid minoriteter som får lida när det går dåligt för samhället.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108